پیروزی مجاهدین در هشتم ثور شیرین بود یا تلخ؟
زماني كه ارتش شوروي از افغانستان خارج شد، رياست و قدرت ميان رهبران جهادي مطرح گردید و رهبران جهادي براي به دست گرفتن انحصار قدرت، دست به جنگ‌هاي داخلي زدند و به جهانیان اثبات کردند که افغانها نمی توانند برای خود دولت تشکیل دهند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۵    ۱۳۹۰/۲/۷ کد خبر: 21413 منبع: پرینت

بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هشتم ثور سالروز پیروزی مجاهدین در سال 1371 خورشیدی، به تحلیل مختصری از این روز پرداخته است.

هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به کابل و هر ساله مراسم و جشنی به همین مناسبت با حضور حامدکرزی رییس جمهور افغانستان و دیگر مقامات دولتی برگزار می گردد که امسال وزارت دفاع به دلایل امنیتی برگزاری این جشن را در کابل لغو کرده است.

بعد از شکست و خروج ارتش سرخ از افغانستان، مجاهدین حدود چهار سال ديگر با بقاياي ابرقدرت شرق و کمونيست هاي حاکم بر کابل به نبرد پرداختند و سرانجام در هشتم ماه ثور سال 1371 رژیم داکتر نجیب الله ساقط شد و مجاهدین پس از چهارده سال جنگ اعلام پیروزی کردند. مهم‌ترين پيامي كه جهاد مردم افغانستان به جهان داشت اين بود كه تسليحات نظامي، ارتش مجهز و تكنولوژي‌هاي پيشرفته نمي‌توانند تضمين‌كننده پيروزي باشند، بلكه ايمان، عقيده و مجهز بودن به سلاح معنوي، ضامن پيروزي است.

بسیاری هشتم ثور را سالروز پیروزی افغانستان برکمونیسم می دانند، اما واقعیت آن است که هشتم ثور نه سالروز به اصطلاح آزادی افغانستان و بلکه هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به شهر کابل. زیرا اغلب ولایات افغانستان ماه ها قبل تصرف گردیده بود، و دقیقا، درهشتم ثور سال 1371 بود که شیرازه حکومت حزب دموکراتیک خلق از هم پاشید و نظامیان وابسته به گروه های جهادی از جبل السراج، چهار آسیاب، سروبی و میدان شهر به کابل ریختند، و متاسفانه از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی ، قطعات نظامی،بانکها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج و غارت بی نظیر در یک صد سال گذشته بود.

در فردای هشتم ثور جنگ میان احزاب جهادی ابتدا در شرق کابل آغاز گردید وکمی بعدتر به غرب و جنوب کابل سرایت نمود،وپس از آن کابل در طول چهارسال حضور مجاهدین شاهد جنگ و ویرانی گردید که دیگر هیچگاه فرصت جبران آن خسارتها پیدا نشد.

زماني كه ارتش شوروي از افغانستان خارج شد، رياست و قدرت ميان رهبران جهادي مطرح گردید و رهبران جهادي براي به دست گرفتن انحصار قدرت، دست به جنگ‌هاي داخلي زدند و به جهانیان اثبات کردند که افغانها نمی توانند برای خود دولت تشکیل دهند.

مجاهدین که در زمان تسلط حکومت کمونیستی و قبل از پیروزی هشت ثور به عنوان مبارزان راه آزادی ، مدافعان ارزشهای دینی و پاسداران ناموس ملت و جنگجویان حق علیه اشغالگرن شوروی در نزد مردم شناخته می شدند، در بدو ورود به شهر های بزرگ و خصوصا کابل به فکرحکومت و دولت داری افتادند و در راه رسیدن به این متاع، در قدم اول کوچه ها و خانه های مردم را بین خود تقسیم کرده و وزارت خانه ها را چپاول کردند. چنانکه شهری را ازدشمن فتح کرده باشند ، شروع کردند به تصرف نقطه به نقطه شهر، آنهم نه به صورت یک گروه متحد و فاتح بلکه به صورت گروه های گوناگون و متضاد ،هرکدام بر مخروبه ای از یک وزارت خانه بیرقی بلند کردند . و این سبب شد تا این پیروزی مقدمه ای باشد برای شکستی که تاکنون ادامه دارد.

درباره علل این اتفاق نیز می توان به مشکلات داخلی و خارجی اشاره نمود. در قسمت مشکلات داخلی مسایلی چون عدم همپذیری، جنون رسیدن به قدرت، اختلاف بعضی از احزاب در مسایل خورد و کلان از مهم‌ترین این عوامل بود.

اما درباره مسائل خارجی می توان یادآور شد که وقتی روس ها از افغانستان خارج می شدند، حزب خلق یک تعداد را به بهانه های مختلف از حزب بیرون می کرد، تا جایی را برای آینده آنها در کنار تنظیم های جهادی با استفاده از وجهه قومیت، پیدا نماید. اما ما بقی را تحت پوشش حزب وطن گرد آوردند تا این ها را در بخش های مختلف جا به جا نمایند. کسانی که متعلق به قوم پشتون بودند، آنها را در کنار تنظیم های جهادی پشتون ها جا به جا کردند، آنهایی که متعلق به قومیت تاجیک بودند در کنار تنظیم های که مربوط به تاجیک ها بودند جا به جا نمودند، آنهایی که متعلق به قومیت هزاره بودند، در کنار تنظیم‌های هزاره‌ها جا به جا نمودند که بعد از پیروزی مجاهدین همین ها مجاهدین را وادار به جنگ علیه هم کردند و در بین مجاهدین فتنه افگنی می کردند. و تضاد منافع قدرتهای بزرگ در جهان و منطقه مهمترین عوامل دردسر ساز برای مجاهدین گردید.

هرچند پس از پیروزی هشتم ثور وقايع تلخ و رويدادهاي غم انگيز زيادي در افغانستان اتفاق افتاد که آنهم بخاطر بي تدبيري، کم تجربگي، فزون خواهي قومي برخي از گروه ها و دخالت پنهان و آشکار برخي از همسايگان و قدرت هاي فرامنطقه اي، اتفاق افتاد. و از سوی دیگر، دخالت هاي خارجي به ويژه دخالت های کشورهای عربی و همسايه، مانع تشکيل حکومت پايدار و فراگير در افغانستان گرديد.

اما روی هم رفته، نبايد هشتم ثور را در آيينه ی احزاب و فرماندهاني که امروز کارنامه هاي خوب يا بد دارند، نگريست. پيروزي هشتم ثور ثمره ی خون ميليون ها شهيدي است که بي نام و نشان روي صخره ها و در دشت ها و دامنه ها به خاطر دفاع از کشورشان، هدف گلوله ی اشغالگران بیگانه قرارگرفتند و دليرانه از سرزمين شان دفاع نمودند و مظلومانه به شهادت رسيدند.

ولی آنچه مهم است درس گرفتن از وقایع تاریخی است. مهمترین درسی که می توان از واقعه هشت ثور گرفت تحمل و مدارا با دیگران، همپذیری همدیگر، حرکت به اساس منافع مردم مسلمان افغانستان، احترام گذاشتن به باور های دینی مردم مظلوم کشورمان است که امید داریم روزی به این باور برسیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام بة تمامى هموطنان رنجديدة و بد قسمت بكويم يا نكويم همة بد بختي از دست همين رهبران دوزد وجباول كر خدا شرماندة رخ داد خداوند اينهارة در عذاب خود كرفتار كند و انتقام اولاد هاى يتيم را از ايشان بيكرد بيشك كى وعدة خداوند حق است و انشااللة كى ميبينم اينها رة ذليل ورو سياة \\\ فوزية از عربستان

>>>   ساده دلی مزمن وعدم بصیرت گرداننده گان قدرت سیاسی افغان پیشنه تاریخی دارد اما
فاجعه بی سابقه شرم آور هولناک قند هار این را صابت میکند که ما هر گذ توانائی دفاع از استقلا و حاکمیت ملی خود ندارم و شما شاید حمله به دفتر وزیردفاع هستید کرزی باید استفا دهد اگر شرمی در کار هست اگر نه ادامه بیشرمی ها و ادامه تاریخ ساختگی و پرداخت قومی که همه چیزی هایش ساختنی هست
ولی از قندهار

>>>   >>>   برادران وخواهران هم وطن سلام!
تـشـکـر افـغـان کـاغـذ از مـقـا لـه عـا لـي تان
عبدالله از هواده

>>>   آزادی از ما، تصمیم گیری و دولت داری از امپریالیست ها!!!
آزادی، یکی از بزرگترین نعمت هایست که همه چیز در سایه ای آن معنی می یابد. ساده ترین تعریف آزادی نبود مانع در تصمیم گیری ها می باشد. آزادی در یک کشور زمانی معنی پیدا می کند، که آن کشور بدون مداخلت عوامل خارجی برنامه و سیاست خویش را تدوین و اجرا کند. هرگاه چنین آزادی در کشوری وجود داشته باشد، بدون شک آن کشور سیر صعودی ترقی و پیشرفت خود را می پیماید و در سایه ای آزادی سیاست های معقول و مطابق با واقعیت های اجتماعی و فرهنگی یک کشور طرح ریزی می شود. که سیاست های اتخاذ شده، زمینه را برای رشد فرهنگی، رشد و توسعه اقتصادی و رشد فکری و علمی مساعد می سازد. که در نتیجه در چنین کشور نیروی های اصیل انسانی برای آبادانی کشور به کار می رود، نه جهت حذف و نابودی یکدیگرشان، پس در اثر چنین اوضاع و شرایطی انسان اعتماد بنفس پیدا کرده و دست به خلاقیت در عرصه های علمی، هنری، فرهنگی و سیاسی زده استعداد های نهفته ای درونی خود را متجلّی می سازد.
می بینم که وجود آزادی حقیقی در یک کشور پیامد مثبت و سازنده را دارد امّا اگر آزادی به شکل نمایشی، تشریفاتی و تبلغاتی و در یک کلمه، دروغین وجود داشته باشد، نه تنها کشور بطرف پیشرفت و ترقی صعود نمی کند بلکه کشور درعمیق ترین مُرداب ظلم و ستم فرو می رود. چنانچه تجربه عینی آنرا ما در افغانستان شاهد هستیم.
آزادی در افغانستان وجود ندارد، بلکه از نام آن همواره سواستفاده می شود، هرگاه آزادی در افغانستان وجود می داشت، در تصمیم گیرهای سیاسی و کشوری، ملت و عامه ی مردم نقش اساسی را بازی می کردند و اگر ملت در تصمیم گیرهای سیاسی نقش می داشت، نظام حاکم در کشور یک نظام طاغوتی و قبیلوی نمی بود، تفاوت های فرهنگی و منطقوی تبدیل به تضاد های فرهنگی و منطقوی نمی شد، تبعیض نژادی و مذهبی به اوج خود نمی رسید و کشور از بیسوادی، جهل و نادانی و فقر اقتصادی در رنج نمی بود. بناءً آزادی دروغین نه تنها عظمت و بزرگی گذشته ی ما را از ما گرفته بلکه مردم را نسبت به آزادی بدبین و بی اعتماد نیز کرده است. گروهی تحت نام آزادی کشتار، ویرانی، وطن فروشی، آزادی فسق وفساد و فتوا دادن مُفت را به ارمغان آورده اند و نیز تحت نام مقدس آزادی، حقوق ملیت های محروم را سلب کرده، دست به تقلب فرهنگی و سرقت های تاریخی زده اند و زنان را از همه ی حقوق شان محروم کرده و در چهار دیواری خانه محبوس ساخته اند. با وجود چنین شرایط و وضعیت، ما چگونه ادعا کنیم که افغانستان آزادی و اسقلال دارد.
چیز دیگری که شایان ذکر است موجودیت نیروهای خارجی در کشور می باشد، که وجود این ها دلالت بر این دارد، که افغانستان آزادی سیاسی ندارد. ما با کدام رو از 19 اگست به عنوان استرداد استقلال افغانستان از دست انگلیس جشن بگیریم، در حالیکه همین انگلیس ها فعلاً با شعار های فریبنده ی دموکراسی و آزادی پر قدرتر از گذشته در کشور وجود دارند. گر چند در 19 اگست سال 1919 امان الله خان برای بار سوم افغانستان را از دست انگلیس ها آزاد کرد. امّا او نتوانست کشور را از نظر فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی مستقل سازد.
علت سقوط حکومت وی تصمیمات عجولانه، خود باختگی در مقابل تمدن غرب، آوردن مظاهر تمدن غرب و نشناختن جو فکری و شرایط اجتماعی و فرهنگی افغانستان بود. علل فوق نه تنها حکومت امان الله را سرنگون کرد، بلکه زمینه را برای تجاوزات بعدی امپریالیست های خود کامه نیز آماده ساخت. به همین دلایل ما گفته می توانیم که در افغانستان آزادی وجود ندارد.
برای اینکه آزادی در افغانستان وجود داشته باشد، ما نیاز به نظام سیاسیی که پاسخگوی نیازهای همه ی ملیت های موجود در افغانستان باشد، داریم. این نظام باید تضاد های فرهنگی و منطقوی، سرقت تاریخی، بیسوادی، نفرت، تعصب خشک و فقر اقتصادی را از بین ببرد و در نتیجه سرمایه های ملّی را مساویانه به همه ی ملیت ها توزیع نموده، حِس برادری و وطن دوستی را ترویج کند، تا ملیت های افغانستان نه تنها در مقابل تجاوز فرهنگی کشور های امپریالیست ایستادگی و مقاومت کنند، بلکه در مقابل تجاوز نظامی آنها نیز دست بدست هم داده با اتکا به اراده و توان ملّی دفاع و مقاومت کنند. آن وقت است که تمام ملیت های افغانستان شیره ی اصلی آزادی را چشیده و در پرتوی آن افغانستان مستقل، پیشرفته و با عظمتی همچون تمدن های گذشته اش بسازد.

>>>   هفتم ثور مردم افغانستان بدبخت شدند و هشتم ثور بدبخت تر و فعلأ بد بخت ترین

>>>   سلام دوستان
اولين باري است كه يك چنين تحليل بي طرفانه و قرين به واقعيت را خوانده ام خيلي عالي تحليل شده ولي يك چند چيز را فراموش كرده ان اينكه از جابجايي تاكتيكي مليشه ها چيزي ذكر نشده كه يكي از تاكتيك هاي نچيب الله ..... بود هزاره هارا در فرقه 90 به غرب كابل تحت قومنداني جنرال خدايداد هزاره، پشتونها را در جنوب و شرق كابل تحت قومانده جبار قهرمان و مليشه هاي تاجيك و ازبك را در شمال كابل جابجا ساخته بود تا هركس در هنگام امدن مجاهديت به همسمت و همزبان خود تسليم شود و تا دندان مسلح گردد كه رهبران قدرت طلب شان تا دير زماني بين هن بجنگند اين تاكتيك داكتر نجيب و كاچي بي خيلي خطرناك تمام شد و مطابق نقشه او چيزي كه ميخواست همان شد يعني به جوي هاي كابل خون روان شد و كابل جان به آتش كشيده شد.
كار نامه هاي رهبران پشاوري و حواريون مفت خوار وتجارهاي خون مجاهدين واقعي خو از اول معلوم بود ولي عقل مجاهدين هميشه در سنگر را هم خداوند گرفت كه دفغتاً بايد براي خنثي سازي اين توت‍يه دست بكار ميشدند ناگفته نماند كه اين دسيسه خيلي با مهارت طرح ريزي شده بود كه هيجنوع ابتكار عملي نميتوانس انرا محار سازد
به هر حال آنجه شدني بود شد مجاهدين واقعي يا از صحنه با امدند يا كشيده شدند جند نفر جاپلوس دفتري از پشاور و جند تا خاديست هاي معلوم الحال دور رهبران را گرفتند قومندان هاي نو زاييده شدند مثل قلم و چمن و زرداد و امان الله گذر و شفيع هزاره و غيره به شهرت رسيدن به هر كسي معامله كرده از دفتري هاي كه روي سنگر را نديده بودند عوامل استفاده جو از وضع خوب استفاده كردند گرسيها را بند انداختند يك وزير وديگري وكيل ويك قومندان گارد رياست چمهوري و يكي هم معاون وزارت دفاع شد ازينكه محاهدين با انها نبود به هر خس و خاشاكي براي حمايت خود دست انداختد و بجنگ ادامه دادند نام و افتخار تاريخي ملت افغان را فروختند مجاهدين را چنان نامبد كردند كه تا مدت ها مردم از نام شان نفرت خواهد كرد در حاليكه مجاهدين واقعي در حوادث هشت ثور به بعد هيج دخالتي نگرده اند فقط چند تا مفت خور كه با خون ملت تجارت ميكردند و تا حال هم ميكنند و مادر وطن را وسيله ساخته گاهي به روس گاهي به پاكستان و امروز به امريكا ميفروشند دست هاي شان به خون ملت تر است و بوي دود سوختن كابل زيبا هنوز هام از چهره هاي متعفن شان بيرون ميشود. مشغول معامله گري و توتيه چيني ها هستند صاحب اسمانخراش ها و قصر هاي مجلل شده اند. و به ذليل ترين زنده كي زير قومانده امريكايي ها تن داده اند.
زنده باد مجاهدين واقع و مرگر بر رهبران وطنفروش چه روسي و چه باكستاني و امريكايي نفرين باد به چپاولگراني كه هميشه در دور وبر اين رهبران ميچرند.
والسلام صمد از خير خانه

>>>   بسیار تلخ بود به ما

>>>   بااحترام: من هم به نوبی خود هشتم ثوررا بتمام ملت غیور افغانستان ، بخصوص به خانواهای شهداومعلولین تبریک وتهنیت گفته .ازبارگاه عیزد متعالی !صلح وسعادت را خواحانم.

>>>   بااحترام: من هم به نوبی خود هشتم ثوررا بتمام ملت غیور افغانستان ، بخصوص به خانواهای شهداومعلولین تبریک وتهنیت گفته .ازبارگاه عیزد متعالی !صلح وسعادت را خواحانم. محمد اسحاق از پشاور

>>>   اغاز بد بختی افغانستان از همین هشتم ثور لعنتی بود.

>>>   باید بگویم!دولت افغانستان یک دولت ناکام ومتشکل ازافراد بیکفایت هست.وزیریکه امنیت شخص خودرا گرفته نتواند آیاامنیت هزارها اشتراک کننده درمراسم جشن را خواهد گرفت؟باا ین کارآرمان ملیونها شهیدوبیوی افغانستان را زیرپاکردن . باید خجالت بکشند.
(محمداسحاق) ازپشاور پاکستان

>>>   مضمون بسيار جالب و تحليل بسيار عالي

>>>   سالروز سقوط رژیم مستبد وخونریز خلق وپرچم رابه همه ملت تبریک می گویم وبه روح شهدای پاک تاریخ وطن درود می فرستم وازخدامی خواهم که لکه های قدرت طلبی جنگ جویان کابل را از حساب شهدای برحق جهاد مرم جدا سازد.
از مردم نیز می خواهم که جهاد شان را ارج گذارند وحساب جهاد را از مجاهدین آلوده به گناه جدا ببینند.
جوادازغزنی

>>>   کاش رهبران جهادی تقدسیت جهاد را حفظ میکردند. امروز به مردم ثابت شده است که رهبران مجاهد نه بلکه معامله گران بوده اند. آنها فی سبیل الله جهاد نکرده اند بلکه از اول تا حال مصروف اندوختن سرمایه و رسیده به قدرت بوده اند. افرادی که به راستی جهاد نموده بودند امروز حتی نان خشک نمی یابند. به نام های مختلف از دولت رانده شدند و صرف چند رهبر که با خارجی ارتباط دارند در قدرت باقی مانده و هنوز هم به چور بیت المال مصروف اند.
داکتر ادریس
از کابل

>>>   سلام به همه هموطنان شجاع ودلیر افعانستان ارزو میبرم که تمامی افراد جامعه افغانستان روز های خوش زندکی را در پیشرو داشته واز گزند مشکلات در امان باشید هموطنان شهید پرور و رنجدیده افغانستان ازادی هشتم ثور را به کافه ملت قهرمان تبریک گفته و به شهدای افغانستان جنت الفردوس تمنا میبرم روحشان شاد باد .
یک نکته را باید زکر کرد افسوس به اینکه ازادی کشو ر به خون ملت خریده شد اما دوباره خاینین ملت انرا مروختند.
مطیع الله از مسکو.

>>>   بنده نه مجاهدم ونه هم دشمن مجاهد اما دلم واقعا به حال راد مردانیکه سردر کف گرفتند واز حریم این خاک دفاع کردند سخت می سوزد.
بدون تردید اطراف مختلف در به بن بست کشیدن او ضاع اوفغانستان پس از سقوط رژیم تحت الحمایه شوروی مقصر اند اما باید متذکر که متاسفانه پاکستان نقش بسیار ویرانگری در این مرحله بازی کرد، نقش پاکستان در ارتباط به افغانستان هر چند تا ایندم هم مخرب ومنفی است اما در آن زمان بادست باز و بدون هیچ گونه مراقبتی ونکوهشی از جانب کشور های غربی ومجامع حقوقی، برای ویرانی وایجاد اختلافات قومی از میان جوانان افغان در جنوب وجنوب شرق سرباز گیری می کرد وبا شستشوی مغزی آنها در کار خانه های ملا سازی پشاور ، کویته ، پندی وپنجاب به نقاط مختلف در افغانستان اعزام می کرد .
این درحالیست که دولت وقت افغانستان با تما م وجود خواهان تقویت روابط با پاکستان بود اما سازمان استخباراتی پاکستان که متاسفانه جنرالان متعصب در آن حضور پر رنگ دارند افغانستان را ملکیت بلا منازع خود می دانستند وبرای ایجاد جبهه ی عقبی مطمئن در این کشور در مقابل رقیب سنتی خود هند به هر وسیله حتی تحقیق سیاست زمین سوخته در این کشور دست می زدند.
بلی احزاب جهادی در افغانستان مقصر اند اما با ید ملتفت بود که پاکستان به عنوان مجری سیاست های کلان غرب در قبال افغانستان با حمایت امریکا، پلان گذاری انگلیس، کمک های مالی سعودی وامارات نقش کشنده ای در ویرانی وبربادی هست وبود کشور ما ایفا کرد ....وحتی در شرایط کنونی که استخبارات کشورهای غربی وحتی بلوک شرق من جمله روسیه وهند در افغانستان فعال است ؛ هنوز سازمان استخباراتی پاکستان همان راهی را طی می کند که قبلا پیموده است .... ریشه مشکل به نظرم اینجاست...

>>>   سلام بر همه!
گل گفتی و در سفتی!!! که "نبايد هشتم ثور را در آيينه ی احزاب و فرماندهاني که امروز کارنامه هاي خوب يا بد دارند، نگريست. پيروزي هشتم ثور ثمره ی خون ميليون ها شهيدي است که بي نام و نشان روي صخره ها و در دشت ها و دامنه ها به خاطر دفاع از کشورشان، هدف گلوله ی اشغالگران بیگانه قرارگرفتند و دليرانه از سرزمين، دین و ناموس شان دفاع نمودند و مظلومانه به شهادت رسيدند."
این یک واقعیت است که کمتر مردم بدان فکر کرده اند... به امید روزیکه همه اقوام ساکن در افغانستان یکدیگر خود را به معنای واقعی اش بپذیرند و حقوق یکدیگر را احترام گذاشته و با همدیگر یکدست شده و با مشت محکمی بدهن دشمنان این سرزمین بخصوص بدهن دالخورها بزنند...
والسلام

>>>   مطلی بسيار زيبا و واقعبينانه است که با بيطرفی کامل نگاشته شده؛ چه بسا نويسندگانی هستند که با شرح بدبختيهای ناشی از اين تحول، قربانيها و جانبازيهای مجاهدين راستين وشهدای گمنام را ناديده می گيرند ، يا هم با توصيف و تمجيد از اين روز ، جنايتهای ضد بشری و خيانتهای ملی بوقوع پيوستۀ بعد از آنرا ياد دهانی نميکنند.
تشکر!

>>>   سلام بعضی از عکس ها کم است محترما باید همه ر ا نشان بدهند و این همه در بد بختی این کشور شامل است اول نام جهاد را بد ساختن جیب ها را پر دوم مردم را یکی به جان دیګر انداختن
بی نام

>>>   هشت ثور پيروزي مجاهىين پیروزی ارمغان آور نبود به ملت رنج دیده در حقیقت تین آغاز یک فاجعه بود که نه نسل و جوانا امروز و دیروز به آتش آن سوخته بلکه چندین آینده را نیز در بر میگیرد

>>>   ملل جهان و حاکمیتها و احزاب و گروهها فقط و فقط با جدایی دین از حکومت و اتحاد حول محور دموکراسی و احترام به قوانین حقوق بشر جهان می توانند به تفاهم و صلح و ثبات و پیشرفت برسند در غیر این صورت دوباره دین و مذهب در فردایی دیگر آلتی و پشتوانه ایی برای تفرقه و جنگ و خونریزی و برادرکشی خواهد شد. هر تحلیلی غیر از این وابستگی دینی و قومی و نژادی و ایدولوژیکی دارد و با تکیه به آن هزار سال دیگر هم افغانستان و کشورهای دیگر مسلمان به وحدت و ثبات نخواهد رسید. دموکراسی تنها ضامن آزادی و صلح و ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی می باشد.

>>>   هشتـم ثـور،
ماتم مردم ـ شادﻯ بنيادگرايان!
20 سال از سياهروز8 ثور ميگذرد اما ملت ما روزتا روز عميقتر در غل و زنجير هاﻯ عاملان رنج و ماتم و ويراني فشرده ميشوند. هنوز هم خاينان و وطنفروشان و تاريک انديشان بر سرنوشت ملت حاکم اند و کشور ما مغروق فاجعه هاست. آقاي کرزﯼ و حاميان جهاني‌اش که سالها روي بنيادگرايان سرمايه گذاري کرده اند، امروز پست هاي کليدي در حکومت و قضا و پارلمان را به بدنام ترين و خون آشامترين عناصر سپرده و با گذشت هر روز اين حلقه خاينان وسيعتر شده ميرود. فاجعه آفرينان ۸ ثور بجاﯼ تحت تعقيب قرار گرفتن، آنقدر در کشور دست باز دارند که با وقاحت تمام از طريق ولسي جرگه اين روز نحس را رخصتي عمومي اعلام کرده و بدينترتيب يکبار ديگر به ريش ملتي خنديدند که اکثريت قاطعش بر اساس تحقيق سازمانهاي جهاني و ملي حقوق بشر، خواستار محاکمه و مجازات خاينان ملي مذکور اند.

>>>   هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به کابل و دیروز مراسم وجشنی به همین مناسبت با حضور حامدکرزی رییس جمهور افغانستان نیز برگزار گردیده بود.
شکی نیست که اغلب شبه نظامیان بنیادگرای که با نام مجاهدین شهرت یافته اند، هشتم ثور را سالروز پیروزی افغانستان برکمونیسم می دانند، وبا فضل فروشی های جنگی آن پیروزی را مرهون نبرد چهارده ساله خویش عنوان می کنند. اما واقعیت آنستکه هشتم ثور نه سالروز به اصطلاح آزادی افغانستان و بلکه هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به شهر کابل. زیرا اغلب ولایات افغانستان ماه ها قبل تصرف گردیده بود، ودقیقا، درهشتم ثورسال 1371 بود که شیرازه حکومت حزب دموکراتیک خلق از هم پاشید و نظامیان وابسته به گروه های جهادی ازجبل السراج، چهار آسیاب، سروبی ومیدان شهر به کابل ریختند، و از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی ، قطعات نظامی،بانکها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج وغارت بی نظیر در یک صدسال گذشته بود.
در فرادی هشتم ثور جنگ میان احزاب جهادی ابتدا در شرق کابل آغاز گردید وکمی بعدتر به غرب وجنوب کابل سرایت نمود،وپس از آن کابل در طول چهار سال حضور مجاهدین شاهد بدترین جنگ وغارت و ویرانی وکشتاری گردید که تاریخ معاصر کابل هرگز چنان خاطره فاجعه آمیزی را در ذهن ندارد.
بهرترتیب ، امروز ممکن است که اغلب شبه نظامیان مجاهدین و از آن میان کسانی که از آن تاراجها تقسیم بزرگتری را برداشته وصاحب ثروث و مکنتی گشته اند، ویا به بهای آن کشتار ها وتخریب وحشتناک صاحب شهرتی گردیده ودرپی آن به منصبی دست یافته اند هشتم ثوررا روز دوست داشتنی وافتخار آمیزی بدانند. اما هشتم ثور برای سه میلیون شهروند کابلی که به قبل از" هشتم ثور" خونموده و در کابل نسبتا آرام ولیبرال زندگی می نمودند یادآور فاجعه بزرگ و تراژیدی عظیمی است که در صبحدم آنروز با یک غارت بزرگ آغاز گردید و به بهای تخریب شهرشان و کشتار و قتل همشهریان شان و بلاخره به آوارگی، مصیبت وبی سوادی نسل جوان کابل منجر گردید.

>>>   سلام!
در افغانستان از بدوپیدایش تا کنون قساوت ظلم تعدی و لشکر کشی ها بوده و تا امروز ادامه دارد. درست است که بعد از تحول هفت ثور 1357 خوریشدی نیز بسیار جنایت صورت گرفت، اما نظام، پارلمان، و حلقه قبیله سالاری و مافیایی کرزی جنایتکار که هویدا نگشت که کدامین دین و آیین را دارند و بکدام شیوه رفتار عمل میکنند. باعث تمامی رنج آلام و مصایب بربادی ها، بر سر خاکستر فقر نشاندن عموم زیر بنا های اجتماعی اقتصادی فرهنگی فروپاشانیدن نظام و دولت وقت که پاکستان ناپاک جرآت یک قدم گذاشتن را به خاک افغانستان نداشت و بیشتر..، فرار دادن تحمیلی میلیون ها انسان که امروز آواره هستند، فروختن کشور برای امریکاییهای جنایت پیشه ، چپاول دارایی های عامه و صد ها هزار دیگر که درد آلود است، فقط بدوش ملایان پلید، سیه دل، شب پرست وکور دل است که در هشت ثور دستور پاکستان طغیان بیرحمانه را بر همه و همه آغز کردند.
آقای مطیع اله از مسکو: تبریکی چه را میدهید؟ و سپس میگویید خاینین! همین جهادی های نام نهاد دیروزی مجاهد؟ گروه سفاک و جلاد نیستند که در دولت بر اریکه قدرت لم داد اند بیاد ندارید انتخابات ریس مجلس نمایندگان خانه ملت؟ با چه افتضاحات، رسوایی و تعفن پایان پذیرفت قبیح ترین و زشترین قصابان چون سیاف، ربانی، محقق،مجددی، قانونی، فهیم، خلیلی و دیگران به زعم شما قهرمانان! هستند هر روز در پرده تلویزیونها نمیبینید!. افسوس که غفلت و بی خبری تان حد ندارد
شکیب آشیان

>>>   ما مردم چقسم 7 ثور را تجليل كينم . شرآور است كه جوانان ونوجوانان ما شهيد شدند افغانستان عزيز ما بخاك يكسان شد

>>>   سلام بر هموطنان مجاهد و آزاده افغانستان!
وقتی با کمی دقت ببینیم این دنیا دار امتحان است و خو شا بحال کسانیکه در هر مقطع زمان به اساس دساتیر خداوندی حرکت کرده و میکنند .
مردم مجاهد افغان در مقاطع تاریخی در برابر امتحانات خدای توانا با دل پاک با همه قوای خود ایستاده شده و فقط ضعف یگانه ما بیسوادی و بیخبری از علم و دانش دینوی و آخروی است که برخلاف موازین و فرمایشات اسلا م عزیز ما از سواد وعلم دوری گزیده ایم من منحیث یک مجاهد و شاهد عینی در قضایای جهاد و مقاومت مردم افغانستان میتوانم بگویم که چیزی گندم تر بوده چیز ی آسیا کند ، یعنی ضعف ما ( بیسوادی همه گیر و همه جانیه و بی تجربه گی ) و توطئه های دشمنان اسلام و مستکبرین ( کارآموده گی و تجربه و سابقه استعماری ) دست به دست هم داده و نتیجه کار انقلاب اسلامی را به بحران کشید .
قسمیکه همی دشمنان دوست نمای ما هنوز هم با دسایس پیهم شا ن ادامه داده اند و متاسفانه ما ها بدون توجه به احکام اسلامی و تکیه به بیگانه و نظریه پردازی های غیر عملی ، ریاکارانه و مزدور صفت و ترک دامن خدای متعال میخواهیم با چشم پوشی از حقایق موجود برای ارضای خارجی ها کار میکنیم .
بر مردم مجاهد و خدا پرست افغان است تا با تر س از خدای یگانه و رهایی دامن کفر قسمیکه علامه اقبال لاهوری فرموده است :
خدا با آن ملتی سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت
به آن ملت سروکاری ندارد که ، دهقان اش برای دیگران کشت
با توکل به خدای لایزال و فراگیری علم و دانش دینی و عصری از دسایس تاریخی و موجود دشمن اگاهی یافته و با شمشیر عقل مشکلات مان را حل کنیم .
ورنه همین آش و همین کاسه
شهلا کریمی ازکابل

>>>   پیروزی مجاهدین بر علیه شوروی شیرین بود و اما بر علیه دولت داکتر نجیب الله بعد از خروج شوروی فاجعه بار بود همان قسمیکه داکتر نجیب الله شهید پیش بینی کرده بود که اینها وقتی سر قدرت بیایند از هر کوچه پس کوچه کابل جوی خون جاری خواهد شد که شد.
احمد از بلجیم

>>>   هشتم ثور روز تحویل گرفتن قدرت از حکومت مجا هدین و اغاز نابودی ارتش بسیار منظم با دسپلین ، با تجربه ومدرن با پیشرفته ترین تجهیزات جنگی نیروی هوای وهشتم ثور روز اغاز چور سرمایه بیت المال وسرمایه مردم ، نا بودی و چور هزار ها کار خانه و ادارات دولتی واغاز حضور کشور پا کستان و امریکا هشتم ثور روز ازبین بردن اتحاد وهمستگی اقوام برادر و ایجاد اختلا فات مذ هبی ، قومی وزبانی وبازی به خون شهیدان خا نواده های مجا هدین واقعی بر جناب ایجنر صاحب گلبدین را کتیار ، استاد سیاف و پروفیسر خرابی ها و ویرانی های وطن جناب .، و استاد بزگوار و بی ... بور هان الدین و استاد خلیلی سازش کار تبرک عرض میدارم ارزو میکنم در اعلان چور کمک های بین المللی تحت رهبری مجا هد و طالب کبیر حا مید کرزی پول و ثروت شان افزایش چشم گیر و دالر های نو نصیب شان گردد ... و تبریک صعمیمانه خویش حضور خا نواده های کلیه مجا هدین واقعی که امروز به نان شب خا نواده های شان محتاج اند تبریک میگویم ...
سعید اکرم مجا هد

>>>   راستی! اخیر افغان پیپر به لانه طالبان مبدل شده

>>>   سلام به همه
منیحث یک شخث بی طرف که تمام عمرم د در کابل سپری مردم افغانستان خاطری خوب ندارند به جز دزد های و چپاولگران که بنام "مجاهدین"از نام اسلام استفاده نادرست کردند .
با امکانات که جامعه جهانی برای ما میسر ساخت متوانستم اکثریت مردم را نستبتاً خوشبخت سازیم ولی با تاسف در راس دولت اشخاص قرار گرفتند که صرف در فکر پر کردن جب خود بودند و هستند، در فکر مردم بیچاره که هنور هم در فقر زندگی میکند حتی آزادی معمولی هم ندارند در ادارات دولتی صرف پول .... ک. ارزش دارد و بس
اگر .... نداشته باشی قصه گکت مفت است برادر چرا زبان مارا شور میدهی
ستار غمگین از کابل.

>>>   سلام من خوشحال هستم ما توانستیم به کمک بعضی از کشور های خارجی و همسایه ابر قدرت را پارچه پارچه کنیم ولی افسوز که از اول هم رهبران جهادی که فعلا هم خواهان قدرت هستند به توافق نرسیدن و باعث خانه جنگی در افغانستان به خصوص کابل گردید .
هنوز هم وقت ای مردم مجاهد پرور افغانستان ما و شما همه خایین را شناختیم بیاید از این خایین دیگر حمایت نکنیم تا بار دیگر وسیله ای برای رسیدن شان به قدرت نشویم
با احترام مصطفی فیضی از کابل

>>>   نزدهمین سالروز پیروزی مجاهدین را به ملت قهرمان و با شهامت افغانستان عزیز تبریک ارض مینمایم... به امید روزی که افغانستان ما در فضای صلح و امنیت قرار گیرد...

ذبیح الله اسدی از مزار

>>>   هفتم ثور مردم افغانستان بدبخت شدند و هشتم ثور بدبخت تر و فعلأ بد بخت ترین !

>>>   تلخ بود! کاش هیچ مجاهدی برای ویرانی افغانستان عزیز وجود نمیداشت! ای کاش وطن ما را به ویرانه تبدیل نمی کردن.
مهدی

>>>   هشت ثوز پیروزی نور برظلمت و بر عکس هفت ثور سر آغاز بدبختی مردم فغانستان.
مجــــــاهد

>>>   من كه واقعاً سر در نياوردم از كلمه پروزي كدام پروزي ؟؟.
من فكر ميكنم كاش اين اتفاق بنام پروزي اصلاً و ابداً پديد نمي أمد كه در ان صورت اين خون زنان طفلان پيرمردان در جاي جاي اين مملكت ويرانه ريخته نمي شد و هزاران زن بيو صد ها هزار طفل يطيم و هزاران خانه ويران و هزاران هزار خوانوار مجبور به ترك وطن نمي شد واي از اوارگي هزار واي از مهاجرت چي زخم زبان هاي نا بجاه و مهم تر از ان چي به ناموسي هاي كه در حق زنان و دوختران مردم افغانيستان نه شد ديگه بس بس بس فقط و فقط ارامي داوود ميرزاي مهاجير دور از وطن ملبورن استرالياه 

>>>   با نام خدای بخشنده و مهربان
بی تردید شجاعت ملت افغانستان در طول تاریخ بسیار ستودنی و غیر قابل انکاراست، شکست های انگلیس و شوروی و آمریکا و دیگر متجاوزان در این سر اسلامی بهترین گواه این سخن است، اما آنچه که بطور دیر زمانی دل مردم محروم این سرزمین را مجروح کرده است همان عدم تجربۀ کافی از زمامداری اسلامی و جهانی برای رهبران جهادی و حتی قبل از دوران جهاد بود که متأسفانه نتایج ویران کننده و آبروبر ببار آورد.
لکن باز هم جای اندیشه و عبرت باقی است، بسیار ضرورت دارد که همان رهبران جهادی و همین رهبران سکولاری با توجه به عقب ماندگی های سرسام آور این کشور کهن دست بدست هم داده و با همدلی و اتحاد اسلامی و توکل به حضرت حق تعالی و استمداد از پیامبر و آل طاهرینش این مرز و بوم پاک را آباد سازند تا به صورت جاودانه مایۀ افتخار و عزت برای نسل نوین و آیندۀ وطن باشد.
یک ندای دلسوزانۀ من برای رهبران سیاسی کشورم این است که ای عاقلان کشور و ای رهبران مردم به هوش بیایید و فکر کنید که ملت افغانستان از شما چه انتظار دارند؟
و از همین لحظه توجه نمایید که همین قرآن حکیم که همۀ شما ها به آن اعتقاد و آن را پاس میدارید و شب و روز آن را با تمام احترام تلاوت می نمایید در سورۀ آل عمران آیۀ: 103می فرماید: و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا و اذکروا نعمة الله علیکم. یعنی: ای مسلمانان همۀ تان به قرآن و اسلام تمسّک نمایید و هیچ وقت متفرّق نشوید و نعمت های خداوند را بیاد آورید.
و نیز در سورۀ: انفال آیۀ:46 می فرماید: و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم. یعنی: با یک دیگر نزاع و اختلاف نکنید که آبروی شما در دنیا و آخرت خواهد رفت.
پس باید طبق فرمودۀ کتاب الله، مسلمانان تمسّک و اعتصام به قرآن و اسلام کنند نه اعتصام به بیگانگان کافر، و روشن است که کافر یعنی ظالم و ستمکار و یعنی برای کشور اسلامی دلسوز نیستند و خیر و امنیت و شرافت و اقتدار مردم مسلمان را نمی خواهد.
و نیز قرآن در سورۀ هود آیۀ: 113می فرماید: و لا ترکنوا إلی الّذین ظلموا فتمسّکم النّار. یعنی: به کسانی که ظلم و ستم کرده اند اعتماد و رکون نکنید و الاّ آتش ظلم آنان شما را می سوزاند.
حال اگر شما سیاستمداران و شما چوکی نشینان از آبرو و حیثیت و قیامت تان می ترسید برای آزادی مردم و برای آبادی کشور اسلامی افغانستان متّحدانه خدمت نمایید و ما ملّت وطن دوست، برای توفیق شما در راه خدمت به مردم مسلمان افغانستان دعای خیر می کنیم! به امید طلوع آفتاب گرم امنیت و کار و اتّحاد و صمیمیت مردم میهن، با احترام.
غلامحسین شهرستانی از دنیای هجرت. قم.

>>>   مرگ بر رهبران وطنفروش چه روسي و چه باكستاني و امريكايي نفرين باد به چپاولگراني كه هميشه در دور وبر اين رهبران ميچرند.

>>>   سلام خدمت دوستان
هرگاه بدور از تعصب کور و تنگنظری‌ها قضاوت شود مردم این کشور قهرمانانه علیه کشور متجاوز رزمیدند؛ ولی با تاسف با آمدن رهبران آنها تمام آرزو‌های مردم نابود گردید ؛ تمام دارایئ عامه با تاراج رفت، جنگ‌های تنظیمی آغاز و کوچه به‌‌ کوچه ادامه یافت ،جور و چپاول کی‌ صورت گرفت در تاریخ گذشتهٔ کشور سابیقه نداشت ، مردم کی‌ از خداوند مجاهد میخواستند نه خیر، خداوند با آنها مجاهید را داد ولی‌ با آنها فهمند کی‌ خیر بهتر بوده کی‌ نخواستند حالا ببینید ، مردم حیران و سر گردان ب هر طرف میدویدند کمتر پناه مییافتند ، در حقیقت از بد بدتر شد ،کی‌ کنون با سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار کمتر مردم ثمره آاش را میگیرند ، بشتر آاش در جیب این رهبران می افتد .
با تاسف قربانی مجاهدین واقعی را بدنام کردند و آرزوی مردم را با خاک یکسان.که ثمر آاش طالب و حکومت فاسید کرزی است

>>>   تحلیل کاملاً بجا و با منطق ولی طفره رفتن از حقیقت در اخیر مقاله اهمیت تحلیلگر محترم زیر سوال برد چرا؟؟ زیرا وقتی ایشان فرموده اند که « درهشتم ثور سال 1371 بود که شیرازه حکومت حزب دموکراتیک خلق از هم پاشید و نظامیان وابسته به گروه های جهادی از جبل السراج، چهار آسیاب، سروبی و میدان شهر به کابل ریختند، و متاسفانه از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی ، قطعات نظامی،بانکها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج و غارت بی نظیر در یک صد سال گذشته بود» دیگر چه جائی برای پیروزی برای جهادی های چپاولگر وجود دارد؟ ملت افغانستان از قبل این جنایت کاران را منحیث اشرار میدانستند و ورود شان به کابل و سایر ولایات کشور، اشرار بودن شان را بکلی ثابت نمود، رهبران جنایت کار شان بقصد ساختن کدام نظام در افغانستان نمیجنگیدند بلکه جنگ شان بقصد از میان برداشتن هرگونه نظام از افغانستان بوده و بهمین منظور هم ملت افغان شاهد داشتن کدام نظام با اقتدار و منظم در کشور نیست، تا زمانیکه همین رهبران و همین جهادی های جانی در میدان سیاسی افغانستان باشند و تازمانیکه از جانب امپریالیزم جهانی تحت حمایه باشند، نه حکومتی خواهیم داشت و نه ملت متحدی!!!!

کمین

>>>   نه شیرین و نه تلخ ! چنان ترش بود که همه را شاراند ! مزاری

>>>   اندیشه هایتان را عوض کنید تا سرنوشتتان عوض شود.
هشم ثور روز ماتم ملي است نبايد تجليل نشود زيرا روز آغاز چپاول - خونريزي و تباهي افغانستان است
ن كابلي

>>>   این پیروزی جهاد بود اما نتیجه پیروز نداشت چون همین پاکستان این پیروزی را با تربیه نمودن جاهلین و فرستادن آنها به افغانستان حتی بدون کدام برنامه برای تشکیل یک دولت، و با مداخلات بی شرمانه خود به روز آغاز بدبختی های افغانستان مبدل ساخت.
حال این مقامات بی شرم و بی حیا پیروزی خود در مقابل افغانستان را به رئیس دولت افغانستان تبریک میگویند. اگر من بجای کرزی میبودم، حتی یک پاکستانی را در خاک افغانستان اجازه نمیدادم و سفارت این کشور بی حیا را در افغانستان برای همیش میبستم ولو به قیمت جان افغانها هم تمام میشد.

پاکستان دشمن خدا، دشمن پیغمبر و دشمن اسلام و انسانیت است. هرنوع رابطه با پاکستان باعث از بین رفتن بیشتر افغانها و ویران شدن بیشتر افغانستان میشود، چون پاکستان هیچ وقت در سیاست، قول و عهد خود در قبال افغانستان صادق نمیباشد. ضرور است تا رابطه ای با این کشور شیطان و منافق نداشته باشیم.
این در شیطانی را باید و هرچه زودتر ببندیم، و خداوند صد در رحمانی را به روی مان باز مینماید و افغانستان و مردم آن به پیروزی دارین میرسند. این وعده خداوند (ج) است.

>>>   نمیدانم بکدام دست آورد این روز افتخار کرد, به غارتگری که صورت گرفته, به کشتار که انجام داده شده, به مخروبه های که باقیمانده,به جنایات هولناک و تکاندهندۀ که تحقق پزیرفته, یا به فراری دادن و کشتار دانشمندان, و یا به حکومت توأم با زورگوئی و بیداد که تحت رهبری مشت بیخرد بر مردم تعمیل شد.
خلاصه اگر 7 ثور بد بود جایش با بدترین تعویض شد, حالا هم قدرت بدست این قلدران است, اگر مردم رهائی یافت و زبان شان باز شد ,آنوقت به تمسخر و تحقیر از این روز تجلیل خواهد شد.

>>>   باید ازدید باز به همه سو نګاه نمود.
بعضیها از اردو و پولیس منظم قبل لز ۸ثور صحبت مینمایند.
کدام اردو؟ کدام پولیس؟
ایا همین اردو و پولیس نبود که همه سلاحها و سلاح کوتهارا بازنموده و به مردم کوچه وبازار وهمه کس تحویل داد؟
هفت ثوریها- ایا وقتی هفت ثورشد،شما هم همینطورپولیس و اردو را تسلیم شدید؟
این پولیس و اردوی منظم با یک چرخش ملیشه دوستم ماشینش از کار افتاد و یا یک زد وبند ی بخاطر بدنامی جهاد ومجاهدینی که علیه روس و نوکرانش رزمیدند بود؟ چرا وزیران دفاع و داخله رژیم نجیب به ګلبدین و برخی دیګر ازسران رژیم به مسعود پیوستید؟
ایا نجیب نمیګفت که بعد ازمن جوهای خون جاری میشود ؟ راست میګفت و پیش بینم بود که با این کارهای حزبی هایش همه هست و پود کشور را به لیلام ګذاشته و خودش و اردو و پولیسش بحیث سیل بینها تماشاګر مرګ مردم کابل خواهند شد. که همینطور هم شد.
رهبران فروخته شده ... هم معلوم است که به دهل کیها وکدام کشورها انوقت و تا امروز میرقصند.
ایتلافهای نامتجانس نشاندهنده فروخته بودن رهبران جهادی را که با امربادارانشان صورت میګرفت شاهدیم و تاحال می بینیم.

>>>   یک دولت دوصدوپنجاه ساله قرون وسطایی که به کمک قدرتهای بزرګ جهانی ومنطقوی بوجود امده بود در ۸ثور سقوط داده شد وباید هم جهت احیای دوباره آن خون و اتش پرپا میشد و دوباره دولت قبیلوی قرون وسطایی اولآ به کمک لشکرهای سیاه پاکستانی و عربی ایجادمیشد و درصورت مقاومت ۴۲ کشور پرقدرت و جهانی برای برقراری چنین دولت قبایلی با تمام امکانات نظامی و ملکی داخل اقدام شوند.

>>>   روی کمونستها و منافقین وهمه دشمنان اسلام سیاه روزاز هم پاشیدن روسها وغلامان شان به مجاهدین تبریک

>>>   سیاه ترین , تاریک ترین و منفور ترین دوران تاریخی صد سال گزشتۀ کشور همین 8 ثور است.
مردم فکر میکردند با سفوط استبداد رجیم کمونیستی ما شاهد یک دور از عدالت, شگوفائی و خوشبختی خواهیم بود,زیرا رهبران که بطور کافی از تجارت خون شهدای گلگون کفن و گمنام که اکنون خانواده ها و بازمانده های این شهدا در نهایت فقرو بدبختی بسر می برند,از هیج خود بطور کافی زر اندوزی نموده اند و حالا بادرنظرداشت آبروی جهاد و تمثیل چهرۀ واقعی حکومتداری به شیوۀ اسلامی عدالت تأمین وآرزو ها براورده میشو.
واویلا ,در عوض کشتار,چور و چپاول,بیداد , ویرانی, نا امنی و تجاوز به حریم مردم تا سطح که از بردن نام آن لرزه بر اندام ها می افتد حکمفرما شد و دست آوردش طالبان و رجیم کرزی است که همه لاف از جهاد و مجاهد بودن می زنند.

حمید از المان

>>>   مجاهد و یا غیر مجاهد تمامی فرزندان این ملک و کشورند و از کرات دیگر نیامده اند ، کسانی که شهامت داشتند در مقابل هجوم روسیه در دفاع از کشورشان جان خود را فدا کنند و وابستگی نداشته باشند مسلماً این شهامت را نیز دارند که از گذشتهً خود و تاریخ درس عبرت بگیرند و مرزبندی جدیدی مابین دوست و دشمن تعیین کنند. به قول معروف تنها کسی اشتباه نمی کند که کاری انجام نمی دهد. مجاهدین افراد فداکار و مسئولی هستند و یقیناً می توانند نیروی قوی سیاسی داشته و در سرنوشت کشور نیز تاًثیر گذار باشند، ولی بایستی خود را از قید و بندهای گروهی و ایدولوژیکی، مذهبی ... آزاد و تغییر داده و خود را ملی سازند در غیر اینصورت حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشند، خود بخود منافع سودجویان فرصت طلب را تاًمین خواهند کرد. زنده باد آزادی. پیروز باد مردم افغانستان. به نظر من معیار و ملاک تشخیص و تعیین دوست و دشمن از اعتقاد و التزام عملی به دموکراسی می گذرد. زیرا دموکراسی تنها ضامن آزادی و عامل صلح و ثبات و رشد و ترقی است.

>>>   هشتم ثور روز است که مردم افغانستان شوروی هارا از کشور خارج کردند . ولی بد بختی افغانستان بیشتر شد ، بخاطریکه اشخاص جاطلب وچپاول گران روی صحنه آمد ه بود که اقلیت های قومی را پذیرفته نمی توانست ، روحش شادباد مجاهدین واقعی افغان

ramazan kazimy Bamyani

>>>   روز سیا در تاریخ افغانستان عزیز
روز یکه ملت افغان را به نام های هزاره تاجک پشتون و ... تقسیم میکردند که نتوانستند
همه این قهرمانان نام نهاد باید محکمه شوند حتی جسد های شان

>>>   سلام به خواهران و برادران افغان!
ارمغان که جهاد ما آورد همین که الحمدالله ما شاهد یک نسل مسلمانیم ورنه دیگه نام های همه آف آف میداشت و اثری از اسلام نبود .
زنده باد مجاهدین سر به کف اسلام افغان
شهلا کریمی ازکابل

>>>   زنده باد مجاهدین افغان کسانیکه طلسم لینینیزم و مارکسیزم را از بیخ شکست.
اگر چی این مجاهدین اشتباعات خیلی زیاد هم کردن مگر قهرمانی شان تحت شک قرار ندارد.

>>>   اه لالا جان بسیار شیرین بود. از نسوار هم شیرین تر بود.

>>>   اینها همه وطن فروشان هستند هیچ کدامشان مجاهد نبوده ونه هم هستند
ناصر

>>>   کدام مجاهد کدام راه خدا
همه و همه بخاطر قدرت بود نه به خاطر خدا
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیرد

>>>   تماما بد بختی های مردم افغانستان و کشانیدن قدرت های نظامی بین المللی در راس امریکا 8 ثور بوده و میباشد و تا وقتیکه تمام رهبران مقصر را محکمه ننموده و صحنه دور نسازند آرامی در افغانستان دور از امکانات بوده و خواهد بود .

>>>   دوست های که مجاهدین را توهین و تحقیر میکنند باید به آنها گفت که شما در آن وقت نمیدانم در کدام گوشه و کنار جهان با عیش و نوش و بی خبر از غم ملت خود بودید, این مجاهدین بودند که در مقابل متجاوزین سینه ی خود را سپر کردند و از خاک پاک خود از ناموس خود از ملت خود دفاع کردند و بعضی کسان بودند که خود را در لباس مجاهدین جا داده نام مجاهد را بد ساختند, اما جان بازی های این قهرمانان و دلیران را نباید دست کم گرفت. خداوند روح آن فرزندان شجاع و سر به کف افغانستان را که برای دفاع از ملت شان شهید گردیدند شاد داشته باشد و نام آنها با خط زرین در تاریخ افغانستان ثبت گردیده که باعث افتخار نسل امروز و فردای ما شده است. اما افسوس که ما قدر آن همه جان بازی ها و فدا کاری ها را نمیدانیم... اگر آن احساسی را که 19 سال قبل یک مجاهد نسبت به وطن خود داشت ما نیز امروز میداشتیم ملت ما به این همه بدبختی دچار نمیشد... و ما بجای اینکه افتخارات مجاهدین را تمجید کنیم آنها را توهین و تحقیر مینمایم و نا سپاسی خود را در مقابل آنها نشان میدهیم... زنده باد نام پر افتخار مجاهدین راه حق پاینده باد ملت قهرمان پرور افغانستان عزیز...
ذبیح الله اسدی از مزار شریف

>>>   اشغالگر اصلی ذهنیت و تفکرات عقبمانده و ارتجاعی و انحصارطلبانهً ماست که متاًسفانه جای آزادی و احترام به حقوق بشر و پیشرفت و مدنیت را پر کرده است. دیگران و سودجویان نان و آب و نفع این ذهنیت عقبماندهً ما را می خورند. اشغالگران بعدی نتیجهً بی عملی و بی مسئولیتی حاکمان دیکتاتور و انحصار طلب گذشته ما است.
پیروز باد مردم افغانستان. زنده باد صلح و آزادی.

>>>   اگرتلخ بود ويا شيرين -اين را زمان به يك يك از رهبران مزه ان را مي چشاند.جنانچه شايد چشاندن ان براي چند تاي ان بوديم. و اينده هم خواهين بود!
و اينكه براي كي شيرين تمام شد هم معلوم است كه تا كنون زنده هستند و بالذت رندگي بي درد سر را سپري مي كنند.
بنا مطلق نيست اين شيريي و اين تلخي

>>>   میگن که گلبدین صاحب بخاطر قدرت همه چیز را فراموش کرد و جهاد افغانستان که یک شکست جهانی بود به یکبارگی بدنام ساخت.
برادران عزیز اینهمه در نزد الله است منتظر باشید الی روز حساب در پیشگاه الله بصیر.
عبدلوحید ایوبی

>>>   اگر جهاد میبود باید ادامه میداشت چراکه کفر بزرگ کشور مارا اشغال کرده است. اکنون مسئله دالر و پوند است. وقتیکه دالر و پوند ختم شود باز نام اش جهاد گذاشته میشود و به مردم کشی شروع می کنند و این را جهاد میگویند.

>>>   چنین یک روز تلخ است که زبان از گفتن آن عاجز است.
رامین از کابل

>>>   شوروي مرحوم و مكتب كمونيزم لعنت شده بشر به كمك چند نفر اشخاص وطن فروش كودن وبيسواد ضابطان ماشيني وخلقي هاي كوچي و بي خبر از دين فرهنگ وغيرت افغاني واسلامي كشور ميخواستند تا كشور عزيز مارا مانند كشور هاي اسلامي همسايه چون تاجكستان ازبكستان تركمنستان.... اشغال كند بي خبر از تاريخ اين سرزمين شيران (سپاهيان و آزادگان) تاريخ براي خودش وبراي غلامان حلقه بگوشش گورستان ابدي كمونيزم ميگردد وحتي لنيين خبيث را از قبر كشيده وبه گودال مي اندازد و شوروي زمان را به روسيه يا روي سياه جهاني مبدل ميسازد
كشور بسيار كوچك با نيروي ايمان به خدا وعشق به وطن چنان اتحاد جماهير شوروي را پارچه پارچه ميسازد كه غلامان آن حساب توته هاي آن را باماشين حساب هم پيدا كرده نميتوانند مجاهدان سرافراز اين مملكت نه تنها كشور خود بلكه بعد از 80 سال برادران و مسلمانان بخارارا از شر مكتب وحشت وجهالت (كمونيزم) ميرهانند.آزاد مردان تاريخ وفرزندان فرزانه كشور (مجاهدين سربلندوصاحبان اصلي اين سرزمين) يكبار ديگر ثابت ميسازند كه افغانستان قله تسخير ناپزير جهان است حالا براي اين قهرمانان وفرزندان صديق كشور هر چيز زيبنده است هم چوكي هم مقام و... هركه آب از دم شمشير خورد نوشش باد اين ها با جان وخون خود تاريخ را رقم زدند جهان وبشريت وخود مردم روسيه را از چنگال خونين كمونيزم مكتب ظلم و وحشت رهايي دادند جهان بشريت مرهون خدمات آنها خواهد بود
جنرالان كورسكي و ماشيني احزاب بدنام خلق وپرچم كه غير از چند كلمه بيمفهوم كمونستي ديگر دانشي نداشتند شرمنده وخجل و رسواي وطن وجهان به مزدور كاري و پاك كاري جويچه هاي گنده شهر پرداختند زيرا آنها كدام دانشي نداشتند كه به علميت خود جايي مقرر شوند و از آنها كدام كاري هم ساخته نيست كه بدرد اين ملت بخورند غير از وطن فروشي خرابي و ويراني كشور ويا هم قتل وكشتن افغانان دانشمند ومردمان بيگناه اين سرزمين زيرا احزاب بدنام كمونستي علم ودانش را دشمن اصلي خود ميدانستند كه به اين خاطر بعد از رسيدن به قدرت اكثر علما دانشمندان ومردمان روشن فكر اين سرزمين را و به هزاران نفر از محصلين جوان پوهنتون هارازير بلدوزر ها كردند با جهالت خود كشور عزيز مارا درآتش جنگ سوختاندند وتمام هست وبود كشور را ازبين بردند
اين شكست خوردگان بيمايه باز هم جرات نموده عليه مجاهدين (وارثين اصلي اي سرزمين) وقهرمانان تاريخ نه تنها افغانستان بلكه تمام بشر سخنان بيجا وبيهوده وياوه سرايي ميكنند.
زنده باد مجاهدين قهرمان زنده باد شهداي انقلاب اسلامي ملت شجاع افغانستان ( اين روز براي افغان ها ومسلمانان شرين وبراي وطن فروشان وكمونستان بيدين وغلامان روز سيا ه است)
حامد از كابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است