بازسازی آثار تاریخی غزنی از سوی ایران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۱    ۱۳۹۰/۵/۳۰ کد خبر: 25978 منبع: پرینت

ايران آثار تاريخي غزني را بازسازي مي كنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، این مطلب را موسي خان اكبرزاده، والی غزنی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان داشت و افزود همكاري متخصصان ميراث فرهنگي ايران كمك مي كند غزني براي معرفي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2013 ميلادي آماده شود.

وي با اشاره به بازديد متخصصان ايراني از نقاط مختلف تاريخي غزني ادامه داد که ايران گام نخست و اهتمام ويژه ای براي بازسازي غزني برداشته كه شايسته قدرداني است.

والی غزني اعضاي اين تيم ايراني را گروهي از باستان شناسان و مرمت آثار تاريخي عنوان كرد و گفت مطالعات لازم درباره وضعيت كنوني آثار تاريخي غزني كه بيشتر آنها نيازمند مرمت هستند توسط اين گروه انجام شده است.

گفتنی است که پیش از این در اجلاس وزيران فرهنگ كشورهاي عضو اكو در كابل، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران بر مشاركت سازنده در بازسازي غزني تاكيد كرده بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فکرنکنم که بازسازی شود این پول ها حیف ومیل میشود.
نقوی

>>>   اونها تا برای خودشون نسازند برای ما نمی سازند
مراقبشان باشید تا مثل خیلی چیزای خودشونو به فرهنگ ما تحمیل نکنند و به نفع خودشان تغییر نکنه

>>>   ایران دوست خوب افغانستان است
سید عصمت الله نقوی.

>>>   ماهمه مسلمانيم وزيزرچتربيرق افغانستان


>>>   ای بابا .. مثل اینکه شماها یه چیزیتون میشه ها ... مگه سر جنگ باهامون دارین که اینجوری میگین .
هنوز یادمون نرفته طالبان چه بلایی سر مجسمه های بودا آورد . حالا شما دارید حرف از دزدی فرهنگی و اینجور چیزا میگید . پس تو بازسازی آثار تاریخیتون سه گروه باقی میمونه . یکی خودتونین که تو ویران کردنشون ید طولایی دارین . یک گروه دیگه کشورهای غربی و بیگانه س که نه ساله دارن خوب واستون زحمت میکشن و امنیت رو واسه تون به ارمغان آوردن اونم بدون هیچ گونه چشم داشتی !!!!! و گروه سوم ما ایرانی ها هستیم . که هم دزدیم و هم غرتگر آثار تاریخیتون . حالا خودتون بشینین قضاوت کنین . که کدام گروه بهتره.
درضمن اکثر اون دانشمندان و مشاهیر فرهنگی که شما نسبت دزدیشون به ما میزنید صراحتا خودشونو ایرانی دونستن ... به ما چه خودتون دویست سال پیش دست به دامن انگلیسیا شدین و از بیگانه خواستین شمارو از کشور مادریتون جدا کنه .
رضا از ایران

>>>   اگر افغانستان یک حکومت درست داشت دیگر نیازی به خارجیها نبود.

>>>   سلام دوستان. اگر این خبر دروست باشد کار خوب است زیرا اثار باستانی عزنی کاملا شبه اثار های ایرانی هست یعنی فرق از هم ندارد خراسان زمین و ایران زمین فرهنگ مشترک دارد

>>>   این دوستمان رضا تلخ گفت اما درست گفت.

>>>   يك كار خوب است كه بايد از ايران تكر كرد بعضي ها عادت كردند همه جيز را با عينك بد بيني و تعصب نكاه كنند فرقي هم نمى كند كه ايرانى باشند و يا افغانستانى اما اين ابراز إحسا سات يك عده ادم عامى است كه عقده شخصي به كفتن اين كلمات مى خو اند خالي كنند و اثر در روابط دو كشور ندارد افغا نستان بعنوان يك كشور مستقل حسن روابط با كشور همسايه خود دارد

>>>   با سلام به برادران افغاني
قبول كنيد كه اگر از سرزمين مادريتان جدا نمي شديد وضعيتتان بسيار بهتر از اين بود
حسين از خوزستان ايران

>>>   انگلیس و بیگانه در زمان قاجار (همان زمانی که هرات از ایران جدا شد ) و پهلوی ثروت های ملی و آثار باستانی ایران را غارت می کردند و کسی مانع نمی شد .
مردم ایران خواستند که دست بیگانه را از این مملکت قطع کنند که این امر منجر به بزرگ ترین انقلاب تاریخ به رهبری امام خمینی ( ره ) شد .
ما سفارت آمریکا آن لانه ی جاسوسی را گرفتیم و همه ی دیپلمات ها را اسیر کردیم .
آمریکا آمد که آزاد کند اسرایش را و اسیر بگیرد از دانشجویان پیروی خط امام . ولی گرفتار شن های صحرای تون و طبس شد .
و شد ماجرای اصحاب فیل که در آتش بالگرد های فوق مدرنشان به دوزخ رفتند .
و گفت خمینی : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
و غرب و شرق صدام را برای 8 سال جنگ با ایران آماده کردند .
بهترین جوانان ما را بشهادت رسانید و تمامی سازه های زیر بنایی ما را نابود ساخت .
شرق و غرب ما را تحریم کردند .
ما خواستیم .
حدود 200 سال پیش ایران و افغانستان یک کشور بودند در یک سطح که با نیرنگ روباه استعمار برمبنا تفرقه انداز و حکومت کن هرات را از ایران جدا کرد.
بعد از جنگ با وجود نابودی زیر ساخت ها تحریمها ما باز سازی را آ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است