ایران، کمک خود به بازسازی افغانستان را تکمیل کند
کشورهای خارجی قصد دارند تا کمکهای دولت ایران به افغانستان را بی ارزش جلوه دهند به همین منظور از احداث ادامه این خط راه آهن خودداری کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۱    ۱۳۸۸/۵/۲۵ کد خبر: 2803 منبع: پرینت

نمایندگان مجلس کشور امروز طی بیانیه ای ضمن قدردانی از کمکهای بشردوستانه ایران به افغانستان ، از این دولت خواستند تا در صورت امکان راه آهن هرات – خواف را تکمیل نماید.

دولت ایران براساس تعهدهای خود مبنی بر کمک به بازسازی افغانستان قرار بود 60 کیلومتر خط ریلی را از خواف تا مرز هرات احداث نماید.
به این منظور که ایران تا 60 کیلومتری مرز افغانستان شبکه ریلی داشت و براساس خواسته اداره خدمات عمومی ولایت هرات ، قرار بر این شد تا دولت ایران با هزینه 75 میلیون دالری این شبکه ریلی خود را تا مرز گسترش دهد و از آن طرف این خط راه آهن را از مرز تا هرات ، دیگر کشورهای کمک کننده به بازسازی افغانستان ادامه دهند.

هشتاد فیصد این پروژه تا کنون از سوی ایران تکمیل شده است و قرار است تا پایان سال جاری به اتمام رسد، اما هنوز هیچ اقدامی از نه از سوی دولت افغانستان و نه هیچ کشور خارجی مبنی بر ساخت ادامه این راه آهن تا هرات صورت نگرفته است.

صاحب نظران معتقدند کشورهای خارجی قصد دارند تا کمکهای دولت ایران به افغانستان را بی ارزش جلوه دهند به همین منظور از احداث ادامه این خط راه آهن خودداری کرده اند، لذا نمایندگان مجلس از مقامات ایران خواسته اند تا با احداث 50 کیلومتر دیگر از این راه آهن کار کمک خود را به نحو احسنت به پایان رسانند.
دولت ایران تا کنون اعلام نموده است برای ساخت این 60 کیلومتر مبلغ 110 میلیون دالر هزینه کرده است و معلوم نیست بتواند این خواسته افغانستان را بپذیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام روزنامه جمهوری اسلامی درمورخ 26/5/1388با کلی منت گذاری این خواهش را طلب کارانه خوانده وبه حمله به دولت افغانستان پرداخته واین تقاضارابه مقامی ازدولت نسبت داده است

>>>   واقعا ایران در افغانستان نقش سازنده ای را ایفا می کند و باید از آنان تشکر کرد

>>>   سلام امیدوارم موفق باشید زیر سایه اسلام

>>>   سلام.وا قعا کمک های ایران بعد از سقوط طا لبا ن وبه میان امد د و لت اقا ی کرزی خیلی بیشتر از گذ شته بو ده به خصوص به شهر هرات که از ان جمله میتو ان به اسفا لت سر ک هرات اسلا م قلعه نظر انذا خت که مشکل حمل و نقلو ترا نز یتی مر دم هرات و کشو رتا حدود 90فیصد حل گردیده و حالا هم نظر می اند از یم به احداث راه ا هن خواف تا هرات که وا قعا باید ابراز قدردانی کرد
ضیا ا لدین شکیبا نی هستم از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است