متن کامل سخنرانی صبغت الله مجددی
این جرگه، جرگه مشورتی شماست، ما در پیمان استراتژیک با آمریکا حاکمیت ملی افغانستان و آزادی این کشور را تماما تأیید و از آن دفاع می کنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۰/۸/۲۵ کد خبر: 29404 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اعضای جرگه اساساً روی دو موضوع مهم و سرنوشت ساز ملی که عبارت از پیمان همکاری های استراتژیک با ایالات متحده امریکا و پروسه صلح در افغانستان می باشد، باهم بحث و مفاهمه می نماید.

در این بخش از پروگرام از صبغت الله مجددی که صحبتهای خود را ایراد بفرمایند.

صبغت الله مجددی ؛حضار محترم، برادران و خواهران، جلالتمآب محترم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، وزرای محترم، علمای گرام، مشایخ عظام، اعضای محترم کابینه جناب فضیلتمآب قاضی القضات دادگاه عالی، قوماندانان جهاد مقدس اسلامی، مهمانان گرامی، اعضای محترم جرگه عنعنوی، سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

قرارداد موافقت استراتژیک با حکومت امریکا ضرورتی است که وضع فعلی افغانستان ایجاب می کند که مداخلات خارجی خاصتاً از برخی همسایگان ما را به این عمل وادار ساخته است.

قبل از اینکه در این موضوع بحث کنیم، خواهش من از تمام اعضای محترم جرگه عنعنوی این است که نیت و قلوب خود را صاف کنیم؛ اولین چیزی که خواهش ماست، رضایت پروردگار عزوجل است.

ما که آمدیم برای این است که بتوانیم خدمتی بکنیم، نظریاتی ارائه کنیم، مشورت هایی بدهیم که برای سعادت ملت مظلوم افغانستان قرار بگیرد.
من خواهشم از شما این است که اول نیات و دلهای خود را از هرگونه کینه و حسد و بغض و جاه طلبی پاک کنیم و بعد به این جلسه و به این جرگه اقدام کنیم که خدا کند این جرگه ثمره ای را به بار بیاورد که به خیر و سعادت ملت مسلمان افغانستان اسلام و دنیا باشد.

حدیث صحیحی از رسول اکرم(ص) است که فرمودند: انمالاعمال بالنيات وانما لكل امرئ مانوي فمن كانت هجرته الي الله ورسوله فهجرته الي الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها او امراة يتزوجها فهجرته الي ماهاجر اليه؛ ثمره اعمال ما تماما مربوط به نیات خالص لالله و فی الله است، تا نیت های خود را صاف نکنیم، تا دلهای خود را پاک نکنیم و شفاف نباشیم، گمان نمی کنم که عمل ما را خداوند قبول کند.
می فهمم که در اینجا جوانها، پیرها، موسفیدان، مشران قوم، صالحین، ابریا، اولیا در بین ما و شما باشد، ولی به همه ضرور است که دلهای خود را پاک کرده، به حضور خدا عرض نیاز کنید که این کشور رنجیده و زحمت کشیده ما را در حفظ و امان خود نگه دارد و توفیق بندگی عنایت فرماید، از انحرافات عملی و عقیدوی ما را نگه دارد.

اگر که قراردادهای استراتژیک با حکومت امریکا امضاء شود یا نشود، لکن این ضرورتی است که از این کار کرده نمی توانیم.

وضع فعلی افغانستان و مداخله اجانب خارجی خصوصاً برخی همسایگان، ما را به این وادار ساخته که باید یک قوت مادی و ظاهری با ملت باشد.
وقتی که ملت افغانستان را بی سلاح ساختند و دشمن که به تمام تجهیزات مجهز هستند و هر روز ما را می کشد و از بین می برد؛ تا چه وقتی این ملت دوام خواهد کرد. من بارها به قوای خارجی و امریکایی ها و دیگران گفته ام که اگر شما به وطن ما امنیت را نمی توانید بیاورید، به ما سلاح بدهید که خودمان دفاع کنیم.

در تجاوز اتحاد شوروی حتی یک نفر از قوای خارجی با ما نبود ولی سلاح داشتیم، ما را کمک کرد و ما توانستیم ابر قدرت اتحاد شوروی را به زانو بیاوریم؛ حالا هم همان گپ است که ما وقتی به این حالت گرفتار هستیم، مداخلات خارجی شب و روز دوام دارد، هر روز ببینید که چقدر از اطفال خرد ما، از زنها، از پیرها و جوانها به شهادت می رسند و این چیزی نیست که بگوییم که این اشخاص ترریزم، این ظالمان و آدم کشان قدیمی است که در افغانستان هستند؛ اینها همه از بیرون می آیند، از خارج می آیند، از خاک پاکستان می آیند؛ همه ما و شما این را می فهمیم.

من 12 سال قبل به دنیا می گفتم و به خود پاکستان هم گفتم که این سیاست پالیسی تان غلط است، آنها هم به خودشان ضرر می رسانند و هم به افغانستان و هم به دنیا.

به نانسی پلوسی، رئیس کانگرس آمریکا که سه سال قبل به اینجا آمده بود، گفتم که یک پیشگویی به شما می کنم که اگر شما آی اس آی پاکستان را اداره نکنید، ظرف چند ماه یا یک سال تمام زمین را تروریزم می گیرد، دو ماه از این قضیه نگذشت که در خاک پاکستان شروع شد؛ امروز حال پاکستان حتی از ما هم بدتر است، ما از ملت و حکومت پاکستان شکایت نداریم، شکایت ما از آی اس آی پاکستان است که در داخل حکومت پاکستان یک نیروی دیگری است که دنیا را به شور آورده است.

این چیز جدیدی نیست که افغانستان یک قراردادی را با امریکا امضاء می کند، بقیه دنیا نیز این کار را کرده اند، مثل عربستان سعودی، کویت، مصر و سی- چهل کشور دیگر که با آنها قرارداد امضاء کرده اند.

همان طور که جلالتمآب رئیس جمهور گفتند اگر ما قرارداد امضاء می کنیم چون این جرگه، جرگه مشورتی شماست و چون ما حاکمیت ملی افغانستان و آزادی این کشور را تماما تأیید می کنیم و از آن دفاع می کنیم.

این جرگه ما جرگه مشورتی است، حکومت هم نمی خواهد که قرارداد را بدون مشورت شما امضاء کند. این حق شماست که در سرنوشتتان دخیل باشید.

و اینکه من بسیار تعجب می کنم که برادران پاکستانی ما یعنی آی اس آی چرا با ما دشمنی علنی دارند؟ اگر به این فکر باشند که ملت افغانستان را حکومت دست نشانده خود بسازند، این محال است.

بسیار متأسف هستیم که تعدادی اشخاص نا منصف این حرکت استراتژی با امریکا را با کلمات زشت یاد کردند و حتی گفته اند اینها وطن فروش هستند.

مشورت و مشاوره یک اصل از اصول اسلامی است، شوراها در دنیا وجود نداشت تا وقتی که خداوند در کتاب قرآن سوره ای را به نام سوره شوری نازل کرد و به حبیب خود امر کرد که مشورت کن با اصحابت (مسلمانها)؛ در افغانستان ما هم عنعنوی شوری است و از عقاید مهم افغانستان، شوری بوده که مسائل افغانستان را حل کرده است.

برادران و خواهران گرامی شما را خوش آمدید می گوییم که آمدید و به جرگه عنعنوی محترم اشتراک کردید؛ امیدوار هستیم نظرات در این جرگه نظرات نیکی باشد که حکومت و ما را راهنمایی کند که کدام فیصله ها را قبول کنیم و کدام را نه! من یقین دارم که حکومت ما بدون مشورت شما کاری نمی کند و امید است کاری را انجام دهیم که خیر و سعادت افغانستان در آن باشد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد مجددی صاحب حرف دل مردم را گفتی خداوند ای اس ای پاکستان را در غضب بگیرد تمام جفا ازا سازمان جهنمی است بلا اخره پاکستان هم روی خوش نمی بیند چون خون ناحق زیاد ریخته است خداوند انتقام خواهد گرفت ازاینکه مردانه دست روی درد گزاشتی تشکر می کنم
ص ازقم

>>>   نتجه این لویه چرگه از نصب شدن شما به ریاست چرگه کاملاً واضع شد یعنی انچه که دولت میخواهد همان خواهد شد نه آنچه که ملت میخواهد.
داکتر جلیل کابل

>>>   سلام دوستان: مجددی صاحب از بس که تشنه قدرت است با وجود این که از تاریخ مصرفش چند سال تیر شده هنوز هم رییس بودن و ریاست کردن را رها نمیکند . جالب اینجاست که قبل از اظهار خوش امدید به توافقنامه با امریکا سخن گفت . آقای کرزی آنقدر این عالمان ماشینی را سیر کرده که حتی سخن گفتن یاد شان رفته و از این بترسید که همه امریکای ها را مسلمان خطاب نمایند .
غیاثی از هند

>>>   امید وارم که به نفع مردم افغانستان خاتمه یابد

>>>   بلی وقتیکه عربستان و ده ها کشور دیگر به امریکا پیمان دارد ما هم نیاز به این پیمان داریم

>>>   باسلام خدمت کارکنان سایت افغان بیبر.به نظربنده این بیمان بنفع افغان است چون به دشمنان میفهماندکه دیگرافغانستان تنهانیست
.باتشکریوسفی

>>>   برای مریکا پای گاه نظامی داءمی را امضا بکنید هیچ فایده نخواهد داشت بلکه بضرر افغانستان خواهم بودشماحضرت صاحب صبغت الله عربستان مصر سی وچهل کشوررا مثال داده اید انها آکنون مثل غلامان امریکا هستند ورنه چیزی دیگر شما عالم هستید دکجای اسلام گفته است که یهود ویانصارا ازمسلمانان حفاظت بکند لطفاهوش تانرا بسرتان گرفته یگ بار دیگر تفکر بکنید.
فیاض

>>>   من بحیث یک شهروند افغانستان پایگاه نظامی امریکا را آرمغان تامین صلح و ثبات سیاسی و امنیتی پایدار برای جلوگیری از مداخله کشور های همسایه در افغانستان میدانم . امیدوارم که ملت افغانستان با درک مطلب به نوشته بنده مهر تائید بگذارند .
ح . آ . ن

>>>   افغاني هستم كه هيچگاه از افغانستان بيرون نشده ام و نظاره گر همه تحولات سياسي نظامي افغانستان كه همه وهمه از اثر مداخلات كشور هاي همسايه چه بصورت مستقيم بوده و چه غيرمستقيم بوده ام، بناء با نگاه وبررسي عميق به گذشته من صددرصد به عقد پيمان استراتيژيك موافقم و اين امر باعث پيشرفت و توسعه همه ابعاد زندگي بالاخص ثبات وامنيت كامل خواهد شد. اميد وارم همه افغانها كمي تامل كنند و با خيال راحت موافق به امضا پيمان باشند تا ازين كشتارها وقتل هاي بيرحمانه روزانه بوسيله مزدوران و اجيران بيگانه همسايه جلوگيري شود! باحترام
محمد ف. ش.

>>>   زنده باد مجددی صاحب حرف دل مردم را گفتی خداوند ای اس ای پاکستان را در غضب بگیرد تمام جفا ازا سازمان جهنمی است بلا اخره پاکستان هم روی خوش نمی بیند چون خون ناحق زیاد ریخته است خداوند انتقام خواهد گرفت ازاینکه مردانه دست روی درد گزاشتی تشکر می کنم
...ف

>>>   کسانیکه نمیخواهند امریکا در افغانستان باشد پس بدون تردید آرزو دارند که پاکستانی ها و دیگر رقبای مردم افغانستان این کشور را مورد تاخت و تاراج خود خود قرار بدهند- به این جهت بهتر است امریکا در اینجا ماندگار شود تا پاکستانی های کثیف و منافق و طالبان عصر حجر و دشمنان دورو و جیره خوار به زبونی و ذلت برسند.
نرگس احمدی

>>>   عقد پیمان استراتیژیک با امریکا به نظرم در این دوره تاریخ ضروری و حتمی است؛ چون با عقد این پیمان افغانستان میتواند در آینده ها به پای خود استاد شود؛ اما این پیمان باید چگونه با چه خصوصیات و توسط کدام اشخاص و افراد امضا شود.... افغانهای ما باید روی این موضوع دقیق باشد؛ نه اینکه این پیمان یک معامله بین دو روسای جمهور باشد, و از قبل تمام کارش تمام شده باشد....
علی از هند.

>>>   سلام به خوانندګان ګرامی به نظر من اګراین این بیر مردهای سن ګذشته میدان را به جوانان بدهد که برای اینده خود وکشورش تصمیم بګیرد خیلی خوبست شما دیګه افتاب سرسنګ شدین رهاکنید بګذارید جوانهن تصمیم بګیرد وه قطعا تصمیم درست تری میګیرند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است