داکتر عبدالله:
پایگاههای دائمی به سود افغانستان نیست!
افغانستان نیاز به جلب همکاریهای دوامدار جامعه بین المللی دارد که در صورت موافقت در این زمینه باید از مجرای اصولی اش صورت گیرد اما وجود پایگاههای نظامی هیچ کشوری به سود افغانستان نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۰/۸/۳۰ کد خبر: 29576 منبع: پرینت

ایجاد پایگاه های نظامی هیچ کشوری در افغانستان، به سود کشور نمی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر عبدالله، رهبر ائتلاف ملی تغییر و امید در گزارشی به طلوع نیوز گفت که توسط آقای کرزی یک جرگه خلاف قانون اساسی ایجاد و در آن جا بحث صورت گرفت و در نهایت معلوم هم نشد که این مشوره، هدایت، یا قطعنامه بود.

داکتر عبدالله در این راستا چنین گفت: پایگاه های دائمی هیچ کشوری موجودیتش در خاک افغانستان به سود افغانستان نیست.افغانستان ضرورت به جلب همکاریهای دوامدار جامعه بین المللی دارد و در صورت که موافقت در این زمینه صورت می گیرد آن باید از مجرای اصولی اش صورت گیرد، اگر این منجر به موافقتنامه می شود، پارلمان افغانستان باید درجریان قرار گیرد و فیصله نهایی را بکند.

گفتنی است که بیش از 2 هزار نماینده که از سراسر کشور در جرگه عنعنوی به منظور مشوره دهی درباره بستن پیمان راهبردی با امریکا و روند گفتگوهای صلح گرد آمده بودند، از بستن پیمان راهبردی با امریکا حمایت کردند.

اما رهبر ائتلاف تغيير و اميد مى گويد که ايجاد پايگاه هاى دائمى امريکا و ساير کشورها در افغانستان به نفع کشور نمى باشد و بحث هاى جرگه عنعنوى با آجندايى جرگه مطابقت نداشت.

داکتر عبدالله که قبل از تدوير، جرگه عنعنوى را غيرقانونى خوانده و در آن شرکت نداشت گفت که رییس جمهور کرزی؛ از نام لویه جرگه سوء استفاده نمود و بايد براى جرگه تدويرشده از نام يک جرگه مشورتی استفاده می کرد.

وی همچنین گفت نام سندی که قراراست میان افغانستان و امریکا به امضا برسد هم واضح نشده است که تحت چه نامی، پیمان، معاهده، موافقتنامه و یا اعلامیه به امضا خواهد رسید.

عبدالله تاکید کرد که درموضوعات مورد بحث جرگه ، تنها خود کشور مطرح بحث بود، شروط جانب مقابل امریکا برای مردم و اشتراک کنندگان جرگه گنگ و مبهم باقی ماند.

داکتر عبدالله آغاز روند گفتگو ها را با کشور پاکستان پذیرفت، اما گفتگو با سران طالب را به دلیل از بین بردن رهبر شورای عالی صلح بی نتیجه خواند. وی افزود ،هرگونه گفتگوهایی که با گروه طالبان صورت می گیرد بايد تحت نظر مردم افغانستان صورت گیرد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که پیش از این نیز در مورد ایجاد پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان بسیاری از علما و آگاهان و همچنین کشورهای منطقه هشدار داده بودند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   السلام علکیم به تمام خواننده گان محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان:
آیا رهبر ائیلاف ملی تغیر و امید فراموش نمود زمانیکه را که افغانستان عزیز به اثر بمباردمان بمب های امریکا به ویرانه تبدیل شد ، آیا آن سخنان را فراموش نموده که از قومندان نیروهای هوائی امریکا تقاضا بمب های هزار کیلوئی را نمود تا به قدرت برسد و یا آن زمان را فراموش نمود که وزیر امور خارجه بود توافقنامه را با ایالات متحده به امضاء رسانیده که نیروهای هوائی امریکاه به هر نقطه و مکان که حمله ور شوند ، پیرمردان ، پیره زنان ، جوانان و اطفال افغان را بکشند اجازه دارند. این چه سیاست است. ای مردم رهبران واقعی و خائنین ملی را از هم تفکیک نمایید و از همچو اشخاص دروغگو پیروی نکنید.
احمد بهروز پروان

>>>   و قرار داد که خود جناب عبدالله در سال 2003 با امریکا عقد کرده بود زمان که وزیر خارجه بود ایا به سود افغانستان بود ؟

>>>   حملات شب به خانه های مردم به سودی افغانستان بود که ایشان به خارجی ها اجازه داده بود و مردم را مجبو ر ساخت تا طالب شوند.
مبارز از قندهار

>>>   یک سوال
دوستانیکه واقفند معلومات بدهند که خود اقای عبدالله عبدالله درین جرکه اشتراک نموده بود یاخیر؟
و فعلآ منجیث یک رهبر چه عکس العمل جدی و قاطع نشان داده می تواند تا به ان دل خوش کنیم؟
چیزی که ایشان فرمودند حتا هر نوجوان کشور انرا میگوید و زمزمه میکند ولی ایشان که خود را مبار ز و رهبر میشمارد کدام اقدام به دفع و نهی فیصله این جرکه نموده و یا می نماید.
گپ زدن و نوشتن خو اسان است - من هم از دل گرمم اینه یک چیزی نوشتم. بایدعمل رهبران ملاک قرار داده شود. نه سخنان پر شور و لی خشک و خالی.
با احترام

>>>   من خوب بیاد دارم و در بی بی سی کار میکردم . داکتر صاحب عبدالله در اولین روز وردش به وزارت خارجه کشور در منزل دوم، اتاق دست چپ در یک کنفرانس مصبوعاتی اجازه ورد نیروهای خارجی را به سردمداری امریکا اعلان کرد و اولینج برنامه لایف از وزارت خارجه پخش گردید. پس اگر حالا هم وزیر خارجه میبودی ودر کنار کرزی صاحب آیا همین حرف را میزدی و یا چک چک میکرد؟ کوشش کن بیش ازین مردم مارا فریب ندهید.

>>>   من در سایت رسمی عبدالله عبدالله سری زدم که ببینم، آقای عبدالله قبل از تصمیم لویه جرگه در رابطه با قرارداد سترادیژیک با امریکا چه نظری داشته اند.
دریک مقاله بلند بالا یکه بتاریخ 10 میزان امسال در آنحا نشر شده، نویسنده به این نتیجه میرسد، که باید شرایط این قرارداد در بعضی ماده های آن تغیر کند و نام آن از اعلامیه به پیمان تبدیل شود، بعد این قرارداد قابل قبول حزب عبدالله عبدالله قرار خواهد گرفت.
آقای عبدالله بر علیه این قرارداد نبوده و نیست، تنها بعضی تغیرات را در محتوی آن خواهان است. به مفهوم دیگر، او نیز خواهان فروش افغانستان به امریکا است، اما به قیمت گرانتر، تا مفادِ برای حزب خودش نیز حاصل شود.
نادر

>>>   اقای بهروز پروانی:
خداوند یار ومددگارت به حقیقت که درمورد اقای داکتر عبدالله ارایه کردی
نسیم مزاری

>>>   كاري به جرگه عنعنوي ندلرم ولي شخصا به اين باور كه ماندن امريكا وجامعه بين المللي در افغانستان ضروري است عبدالله منفعت مردم افغانستان را در نظر ندارد .

>>>   درست گفت احمد بهروز من با شما ماوفق هستم

>>>   احمد بهروز از پروان که من مطمئن هستم تو نه احمد بهروز هستی و نه هم از پروان، بمب های آمریکا در آن زمان بخاطر از بین بردن پاکستانی های متجاوز بود ، پاکستان دشمن ما هست و اگر کسی در زمانیکه ما با پاکستان به جنگ هستیم و پاکستان خانه ای ما را اشغال کرده باشد، کسی بیاید و با ما کمک کند و دشمن مشترک را بزند، ما طبعاً که از آن حمایت می کنیم.
منافقط نکن، در زمان بمب باران پایگاه های طالبان افغانستان هیچ ویران نشد، ویرانی را که پاکستان/طالب در افغانستان به وجود آوردند، سمت شمال را کی خراب کرد؟!!! یا شما آن وقت در پشاور با برادران پاکستانی خود مشغول بودید!
حقبین..

>>>   به داکتر صاحب عبدالله میگویم که از لویه جرگه نترسید ترس شما باید از تاسیس شدن جبهه ملی باشد بخاطریکه این جبهه تمام پلان های شمارا زیر خاک میکند و جای اپوزیشن را اشغال میکند. دیگر شما به صفت سردمدار اپوزیشن یاد نخواهید شد.
خاکسار

>>>   جناب داکتر صاحب محترم از اندیشه های شما حمایت میکنیم :
هرکسی که کار کرده خطاهم کرده ، اینکه جناب شان پایگاه نظامی خارجی را به سود کشور نمیدانند عینا مفکوره عموم مردم ما است ، جان خودرا درراه مفکوره وطنپرستی شما نثارمیکنیم .
محمد قل از فاریاب

>>>   زنده باد داکتر عبدالله عبدالله ما عمایتت میکنیم چون خودت از مغز کار باخبری

>>>   اقای عبداله میخواهدکه استفاده ابزاری به نفع خود کند ولی مردم هم خوب وبد خودرا میدانند بخصوص بعداز انکه داکتر نجیب الله قدرت به رسما به ملل متحد سپرد و مجاهدین صاحبان بکابل امدند اصلیت همه شان ظاهر شد از گلبدین گرفته تا مزاری وغیره وغیره همه وهمه بمردم خودرا بصورت واقع معرفی کردند و هرکدام بخاطر بدست اوردن ثمره جهاد به قتل وقتال مردم بیگناه پرداختند

>>>   باعرض سلام:اگر طالبان خواهان گفتگو و صلح با دولت افغانستان میبود چرا ریس شورای عالی صلح را به قتل رساندند؟ وی یک شخص غیر نظامی بود فقط میخواست که در کشور صلح وثبات را تامین نماید پس چرا دولت افغانستان تااکنون ندانسته که طالبان حامی صلح نیستند.
ساحل

>>>   100%

>>>   اگر سوگند بخورم حانس نخواهم شد که آقای نادر صد درصد درست نوشته کرده اند اینها چهره های شناخته شده هستند زمانی بنام جهاد درخدمت پاکستان بازدوباره درخدمت روسها وفعلاً از دل جان به خدمت بوش بزرگ که از برکتش صاحب اختیار،عزت وخرید فروش سرزمین افغانستان گردیدند میباشند خدایا خودت از شر ایها این مردم مظلوم را نجات بده آمین.

>>>   سياست مداران وسياست سواران كشور بايد بدانند كه ملت افغان ديگر هوشيار شده خوب وبد خودرا حالا فرق كرده ميتوانند.
جناب داكتر صاحب تاوقتيكه افغانستان يك اقتصاد متكي به خود نداشته باشد ما به جهان ضرورت داريم وكشور هاي همسايه بلخصوص پاكستان مانند يك نهنگ گرسنه انتظار بلعيدن مارا ميكشد به همين خاطر يك گروه خيلي تاريك وجاهل ترين مردمان افغانستان را بنام طالب بوجود آورد تااهداف خودرا توسط آن بالاي ما پياده سازد. باوجود درخواست هاي مكررمردم افغانستان وجهان هنوز هم به كمك وپشتيباني اين گروه سفاك ادامه ميدهد.
ازنظر بنده تاده سال آينده كه ما بتوانيم ازنظر اقتصادي بالاي پاي خود ايستاده شويم به اين قسم پيمان ها ضرورت داريم اگر كشور هاي همسايه ودشمنان افغانستان با اين پيمان مخالفت ميكنند اول بايد بالاي پاكستان فشار وارد كنند كه دست از حمايت طالبان وتروريستان بردارد ويك همسايه خوب براي تمام همسايه ها باشد زيرا نه تنها افغانستان بلكه هند هم از شر پاكستان درامان نيست.
كشور افغانستان حكومت افغانستان فعلا مانند يك طفل است كه جديدا يك يك قدم بر ميدارد ما به كمك كشورهاي بزرگ مانند امريكا هند اروپا ضرورت داريم تا قواي مسلح ما توان دفاع از كشور را پيداكنند اقتصاد ما متكي به خود گردد معادن ما استخراج گردد بتوانيم درهر بخش ازخود كدرها داشته باشيم وپيمان استرتيژيك بستن با هر كشوري معني اشغال را نميدهد زيرا همين اكنون در22 كشور اسلامي وغير اسلامي پايگاه هاي نظامي امريكا موجود است ودربسياري كشور ها هنوز هم پايگاه نظامي روسها موجود است.
بادرنظر داشت منافع علياي كشورما ميتوانيم به صفت يك كشور آزاد ومستقل باهر كشوري پيمان ببنديم كه اين به نفع ما است. دركشور هاي ديگر اپوزيسيون اگر شامل حكومت نيستند اما نسبت به گروه حاكم زياد تر خدمت به وطن ميكنند حكومت را به اشتباهاتش متوجه ميسازند از كار خوب حكومت پشتيباني ميكنند واز كاري كه برخلاف منافع كشورشان باشد حكومت خبرميكنند ومانع آن ميشوند مردم را عاقلانه و منطقي قناعت ميدهند اما جناب شما وديگر سياسيون افغانستان كار خوب وخراب حكومت را يكسره تقبيح ميكنيد كه ازنظر بنده ضعف رهبري شمارا نشان ميدهد اگر ميخواهيد دراين كشور خدمت كنيد بايد قدرت طلبي تك طلبي راكنار بگزاريد زيرا درحقيقت افغانستان را همين قدرت طلبي وتك طلبي ويران ساخت اگر احزاب جهادي ما قدرت طلبي وتك طلبي نميكردند امروز ما نه به امريكا ضرورت داشتيم ونه به كدام كشور ديگري جناب شما هم يكجاباهمين حكومت درخير وشر مملكت درهر حالت يكجا كاركنيد زيرا تاديروز شما فرد سوم يا چهارم همين مملكت بوديد درآنزمان هم كارهاي خيلي بدي صورت گرفت چون شما شامل حكومت بوديد از همان كاربد وخراب دفاع ميكرديد وامروز از كار خوب وخبرآن انتقاد ميكنيد كه يك جفا به ملت وسياست وسياست بازي است دراخير همين قدر ميگويم كه ملت ما هوشيار شده از هرحركت شما بزرگان واز هر حرف تان مقصد تان را ميدانند.
الفت از كابل

>>>   اقای عبدالله . تو به هر رای که میروی منزل تو به ترکستان است
تو هیچ تحلیل سیاسی و اجتماعی نداری. فقط هر چیزی که در سرت گزشت کرد بیدون انکه بالای موضوع فکر کنی حرف میگوی
در صورتیکه %97 افغانها از پیمان با امریکا را تاید میکند به این معنی است که تو کم تجرته هستی.
ویا ار ایران و پاکستان و دیگران پول بدست اوردی .
خوب منبع پول را دریافت کردی بیدار باش که یک بلند منزل در دوبی اعمار کنی.

>>>   ما با شناخت که از داکتر عبدالله داریم ایشان آدم رک و راست هستند معامله گر و دزد نیستند خانه های رنگارنگ در شیر چور و وزیر اکبر خان ندارند بنآ از ایشان حمایت کرده ایم و میکنیم خداوند شما را توفیق و حوصله بدهد اشخاص ترسو و نوکران ای اس ای با نوشتن چند کلمه هیچ وقت کاری از پیش برده نمیتوانند موفق و کامیاب باشید

>>>   عبدالله و امرالله و چارکی ونیمچارکی همه تول و وزن شده همه ایشان در تول وترازو ی مردم وملت و به خصوص شهرداران کابل وپنچشیر چیزی ایکه فکر میشد کم برامدن حال خوب است که دیگر در مورد سرنوشت مردم دیگر بازی نه کنند و در یک انزواع کاملا تحت فشاری سیاسی باید به سر ببرند تا روزی رسد که درک کنند وخود گویند که ما در مقابل مردم وکشور وفا نه بلکه جفا کرده ایم .
سالنگی از پروان

>>>   راستش اگر خارجیها ازافغانستان بروند داکترعبدالله داکتر........ودارودسته شان چند روز دوام خواهند آورد
ای برکت خارجیهاست که گاهی وزیرخارجه میشوی گاهی رئیس حزب تغیر دین ووطن .....انتقادهای داکترصاحب ساختگی خاک پاشیدن درچشم مردم است ...
میا خیل

>>>   شخص که میتواند از این مصیبت افغانستان را نجات دهد داکتر عبدالله است او کسی است که در زمان جنگ ها در افغانستان و در پهلوی قهرمان ملی بود کسی که از طرف مردم کابل و پنجشیر نوشته اشتباه کرده مردم پنجشیر داکتر عبدالله را زیاتر از خودت میشناسند و به او احترام دارند و در دوره بعدی هم از او حمایت میکنند خاطرت جمع باشد مردم پنجشیر خاینین را خوب میشناسند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است