حکومت افغانستان اینگونه گفتگوها را نمی پذیرد
مذاکرات با مخالفین مسلح افغانستان از سوی برخی کشورها صورت گرفته و تاکنون این مذاکرات، مذاکرات بودکه در آن جانب افغانی شامل نبوده، به رهبری افغان ها صورت نگرفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۰/۱۰/۱۶ کد خبر: 31240 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper) به نقل از طلوع نیوز، حکومت افغانستان هشدار می دهد که افغانستان اکنون افغانستان ده سال پیش نیست و گفتگو های صلح باید به رهبری افغانان انجام شود.

سخنگوی رییس جمهور، ایمل فیضی گفت که در گفتگو هایی که تاکنون میان واشنگتن و طالبان انجام شده اند، حکومت افغانستان نقشی نداشته است .

وی می افزاید که حکومت افغانستان تنها ازایجاد دفتر برای طالبان در قطر برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان پشتیبانی می کند نه از آن گفتگو های صلحی که از سوی کشورهای دیگر با طالبان انجام شوند .

این گفته ها پس از توافق طالبان با ایالات متحد امریکا برای ایجاد دفتری برای گفتگو های صلح در قطر، ابراز می شود.

از چندی بدین سو واشنگتن باطالبان گفتگو های صلح را آغاز کرده است.

ایمل فیضی گفت: «بلی مذاکرات با مخالفین مسلح افغانستان از سوی برخی کشورها صورت گرفته و تاکنون این مذاکرات، مذاکرات بودکه در آن جانب افغانی شامل نبوده، به رهبری افغان ها صورت نگرفته است. موقف همیشۀ گی ما در بارۀ پروسۀ صلح و مذاکره با مخالفین مسلح کشور همین بوده که هرنوع مذاکرات که در بارۀ پروسۀ صلح و آوردن صلح در افغانستان صورت می گیرد، باید این مذاکرات به رهبری افغان ها صورت گیرد.»

سخنگوی رییس جمهور کرزی افزود که گفتگو با طالبان بدون رهبری افغانان نتایج به دنبال نخواهد داشت و قابل قبول حکومت افغانستان نخواهد بود.

سخنگوی رییس جمهور کرزی تأکید می ورزد که افغانستان اکنون دیگر افغانستان ده سال پیش نیست.

این در حالیست که پیش از این منابع نزدیک به رییس جمهور کرزی به برخی رسانه های خارجی گفته اند که رییس جمهور کرزی از چگونه گی گفتگو های ایالات متحد امریکا با طالبان نا خشنود است، زیرا حکومت افغانستان تاکنون در این گفتگو ها هیچ نقشی نداشته است و در حاشیه قرار گرفته است.

منابع از کاخ ریاست جمهوری به شبکۀ خبری العربیه گفته اند که مقام های امریکایی برای حکومت افغانستان اطمینان داده اند که هم زمان با گشایش دفتربرای طالبان در قطر، گفتگو ها آغاز خواهند شد، اما رهبری این گفتگو ها به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد.

هم زمان با این رهبرگروه طالبان افغان، ملامحمد عمر گفتگوهای این گروه را با ایالات متحد امریکا نیز تأیید کرده است.

این که رهبری گفتگو ها به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد و یا واشنگتن خود به گونۀ مستقیم این گفتگو ها را با طالبان پیش خواهد برد پرسشیست که با آغاز این گفتگو ها در قطر روشن خواهد شد.

روز سه شنبه طالبان با پخش خبر نامه یی خواستار رهایی و تبادله زندانیان شان در گوانتامو نیز شده اند.

اما بربنیاد گزارش آژانس خبری فرانسه یی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، ویکتوریا نولند به روز چهارشنبه گفته است که هیج تصمیم برای رهایی زندانیان طالب از خلیج گوانتانامو برای سرعت بخشیدن روند گفتگو های صلح با طالبان وجود ندارد.

از سوی دیگر سخنگوی طالبان، ذبیح الله مجاهد به طلوع نیوز گفت که تاکنون رهایی زندانیان طالب اززندان گوانتانامونهایی نشده است، اما گفتگوها دراین باره جریان دارند.

وی گفت: «رهایی زندانیان طالب از زندان گوانتانامو از مهترین خواست های ما است. این موضوع زیربحث قرار دارد.»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر اقای کرزی جزئ از پروجه ای امریکا است حتما هم که است ضرورت به این دارد که با ایشان هم مشورت صورت بگیرد وباز اگر مذاکره طالبان با یک کشور مجاز باشد چرا با دیگر کشور ها مجاز نباشد واقای کرزی عادت دارند که بعد از هر حادثه ای یک سروصدا به راه میاندازند وفکر میکنند که در کار های خود ازالد وبا اراده هستند بعد شاید مشاورین برایشان میگویند که صاحب ما در کار های خود حق قضاوت ازاد را نداریم ما ازادی کامل واختیار کامل نداریم کمی عاقلانه وهوشمند صحبت کنید وباز ارام میشوند وخودرا به نا فهمی میزنند وبه علامه سکوت نشانی رضا خا موشی اختیار مینمایند وباز چند روز بعد تر پشتیبانی خودرا از همان مذاکرات اعلان مینمایند وما میگویم که مشاور صاحب ها باید قبلا مشوره های سود مند خودرا ارائه دهند تا مصاق ان شعر شاعر نشویم که گفته است چرا عاقل کند کاری که بار ارد پشیمانی

>>>   امریکاییهای فریبکار چه طالبان بازی درست کرده .
دست امریکاییهارا از افغانستان ومنطقه کوتا کنید . اگر نه اینها تمام منطقه را چور چپاول میکنند

>>>   ما مردم عادی کاملا دریک حالت سردرگمی قرار گرفتیم . دولت سیاست مشخص ندارد . جناب کرزی یکروز از مذاکرات بین طالبان و امریکا استقبال میکند و روز دیگر انرا قابل پذیرش نمیداند . ما میدانم که چرا زیرا چوکی های شان را درخطر میبینند. اگر خود دولت افغانستان توانائی پیشبرد مذاکرات رامیداشت تا حال اینکار رامیکرد. اما همه میدانم که دولت و این شوراگک صلحش اصلا کاری را درمورد صلح پیش برده نمیتواند پس لطفا مزاحمت را کنار بگذارد و تن به پروسه صلح دهد تا دیگر مردم بیچاره افغانستان بیش ازاین شکار توطیه های پاکستان نشوند
فرهادکابلی

>>>   صلح نه بلکه جنگ و یا اداره خراب توسط طالبان آغاز خواهد شد. منظور اینکه کشور ما در همان حالت که است باقی بیماند و حتی نهضت فرهنگی، تعلیمی و تربیتی ما ایستاده شود. باز خواهیم دید که به واقعیت می پیوندد یا خیر!
س.ن
مزار شریف

>>>   بالاي دست نشانده خود چه به زور چه به رضا تحميل ميكند.
و حتا از تو كسي پرسان هم نمي كند!

>>>   این پالیسیهای دولت به همه بر ملا شده است چیزی را که بادارانشان بخواهند همان رابالای این ملت مظلوم عملی خواهند کرد. چند روز بیش سفیر افغانستان را نیز از انجا خواستند در حال که این همه یک چال و نیرنگ است که از سوی جناب کرزی و بادارانشان صورت میگیرد بس کنید! اینگونه الفاظ دروغین تان را ملت رنجدیده ما زیاد شنیدند. افتاب به دو انگشت بوشیده نمیشود از این الفاظ بیهوده شما تنها ملت نه بلکه کشورهای دیگر نیز خسته شدند تا به کی اینطور ادامه میدهید بزرگان گفته اند اگر بالای سنگ زورتان نرسید انرا بوسه کرده به جایش بگزارید .
مطیع الله دانش از مسکو

>>>   سخن گوی صاحب
لطفا کرزی صاحب را بفهمانید که کمی سیاست را یاد بگیرد قطعا سیاست نمیداند یک روز با امریکا قند و قروت است و روزدیگر گوشت و کارد میشود. باید کرزی صاحب از عقل سیلم کار بگیرد و منافع مردم تمام افغانتسان را فدای خواست ها و منافع شخصی خود نکند.
فرهادکابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است