گزارش جنایات جنگی افغانستان به بروکسل رسید
رییس جمهور کرزی شمار محدودی از افراد قابل اعتماد خود را فراخوانده و گفته شده ، این فرد یک منتقد و مزاحم میباشد و برای اخراج آقای نادری توافق صورت گرفته است، گفته میشود در این جلسه به ادرس آقای نادری سخنان شدیدالحن رد و بدل شده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۸    ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ کد خبر: 31667 منبع: پرینت

بتاریخ 13 جنوری آقای نادر نادری کمشنر سازمان مستقل حقوق بشر افغانستان یک گزارش بسیار جنجالی از جنایات جنگی در افغانستان را تهیه نموده و باید در حال حاضر تا نشر آن از سانسور این گزارش جلوگیری نماید.
این گزارش را روز نامه (فرانکفورتر آلگمانه) یکی از روزنامه های معتبر آلمان روز دوشنبه 16 جنوری به نشر رسانده است.

زندگی چنین افرادی در افغانستان بسیار خطرناک میباشد و اگر کدام اتفاقی برای نادر نادری بیافتد و یا اگر جانشین او قسمتی از این گزارش را نابود نماید و یا بقول روزنامه فرانکفورترآلگمانه در آن سیاه کاری صورت گیرد، بالاخره در پایان تمام این گزارش، روشن و افشا خواهد شد، چون یک کاپی آن به بروکسل سپرده شده است.

آقای نادری میگوید : نمیخواهم نام کسی را افشآ نمایم چون نمیخواهم به کسی درد سر و مشکلات ایجاد شود. بقول این روزنامه آقای نادری یکی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر در افغانستان میباشد.

او بنا بوده در هفته گذشته به عنوان کمشنر سازمان حقوق بشر افغانستان در موسسه آسپن و نهاد فرهنگی (کنراد ادناور) نهاد مربوط به حزب C D U آلمان که خانم مرکل صدراعظم آلمان رییس آن میباشد در برلین صحبت کند، ولی او گفته، این مسافرت به دلایلی صورت نگرفت و کسی رسمآ در این مورد به او اطلاع نداده است.

قبل از آغاز سال نو 2012 میلادی آقای کرزی گفته است، که مدت کار آقای نادری تمام شده و ادامه کارش تمدید نخواهد شد.
تصمیم اخراج آقای نادری دور از انتظار نبوده، چون او مدتی است در یک فیلم مستند یا اسنادی از جنایات جنگی و نفض حقوق بشر در افغانستان از سال 1978 تا 2001 کار میکرده ، که در ماه دسامبر سال 2011 یعنی یکماه قبل باید منتشر می شد.
از این لحاظ این گزارش بسیار حساس خوانده شده ، چرا که انتظار میرود نام بسیاری از مقامات ارشد دولت افغانستان به عنوان مجرم جنگی در آن برده شده باشد.
به عنوان مثال یکی از نزیکان رییس جمهور کرزی که در یک گزارش به نشر نرسیدۀ سازمان ملل متحد او را به قتل عام در کابل ارتباط می دهد.

حساس بودن این گزارش در این است، که نام شمار زیادی از اعضای بلند پایۀ دولت افغانستان نام برده شده و این تصادفی نیست، که یکی از نزدیکان معاون رییس جمهور به عنوان جانشین نادری مقرر شده است.

در این گزارش از افراد مشخصی نام برده شده ، که در ترجمه این گزارش از بردن نام آنها خود داری می گردد.

به نوشتۀ این روزنامه دو روز قبل از برطرفی آقای نادری، رییس جمهور کرزی شمار محدودی از افراد قابل اعتماد خود را فراخوانده و گفته شده ، این فرد یک منتقد و مزاحم میباشد و برای اخراج آقای نادری توافق صورت گرفته است، گفته میشود در این جلسه به ادرس آقای نادری سخنان شدیدالحن رد و بدل شده است.

در قسمت دیگری از این گزارش نام یکی دیگر از نزدیکان رییس جمهور که در دهه 90 در خشونت های قومی در کابل سهم داشته برده شده، همچنین به رییس ستاد سابق ارتش افغانستان در سال 2001 که در کشتار صدها طالب که در زندان بوده اند اشاره شده است.
این گزارش می افزاید زندگی فعالان حقوق بشر در افغانستان چندان اطمینان بخش نیست.

در گزارش دیگر آمده است که آقای کرزی آقایان نادر نادری، فهیم حکیم و مولوی غلام محمد غریب را به علت افشآ ساختن جنایات جنگی و اینکه این سه نفر برای سران دولت افغانستان خطرناک بوده اند را برطرف نموده است و این تغییرات جدید در کمیسیون حقوق بشر افغانستان کاملا سیاسی بوده است. این گزارش علاوه میکند در حال حاضر سه نفر از افراد مورد اطمینان حامد کرزی و یکی ازمعاونینش جای این سه نفر را اشغال نموده اند.

ادامه بررسی کارمندان حقوق بشر در کشوری که فساد اداری، قاچاق مواد مخدر و حضور ناقضان حقوق بشر در رده های بالای دولت به گفته این گزارش متهم میباشند، کار بسیار دشوار و خطرناکی است.
شکی نیست که افراد و یا حلقاتی به فعالیت سازمان مستقل حقوق بشر در افغانستان سخت مخالف میباشند.

آقای نادری میگوید : من فکر میکنم این آخرین گزارشی است ، که منتشر میشود چون میدانم که پس از انتشار این گزارش دیگر عضو کمیسیون حقوق بشر نخواهم بود.

اینکه چه وقت و در کجا محتوای این گزارش در کابل و یا بروکسل منتشر خواهد شد، دقیق معلوم نیست.
آقای نادری اذعان میکند، که پس از تخلیه کردن میز کارش در سازمان مستقل حقوق بشر افغانستان ، کار خود را در نهاد انتخابات آزاد و عالانه که خودش در سال 2005 میلادی در تآسیس آن نقش داشته و آمادگی برای انتخابات 2014 میباشد، شروع نماید.

در گزارش دیگری آمده است، که نام رهبران حزب اسلامی و اتحاد اسلامی و شمار زیادی از سران احزاب خلق و پرچم و سران طالبان نیر در این لیست آمده است.

محمود منجم زاده برلین


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نادر نا دری، سماثمر ودیگر دست اندر کاران حقوق بشر افغانستان همه وهمه نوکران خارجی ها هستن ومنافع ملت افغانستان را فدا خواست خارجی ها میکنند درست است که در افغانستان جنایت شده وجنایت کاران در درون حکومت افغانستان دارای مقام وصلاحیت هستن اما فراموش نکنیم که کشور ما در شرایط فعلی نیاز مبرم به یک وحدت وانسجام دارد واین طوطیه حقوق بشر جز پراگندکه وعدم ثبات چیزی برای مردم افغانستان به بار نخواهد آورد، آمریکا ی ها در ویتنام جنایت نکردن ولی از اون جنایت کاران در آمریکا تقدیر میشوند ومنار افتخار برای شان درست میشود اما در کشور های مثل افغانستان ، رواندا ودیگر کشور ها خقوق بشر وعدالت انتقالی مطرح میشود اگر قرار باشد کسی در افغانستان محاکمه شود باید تاریخ دوصد ساله این کشور باز خوانی بشود که متاسیفانه کسی این را یاد آور نمیشود که چه ساختار ها در گذشته این کشور را بسوی نابرابری وقشر بندی اجتماعی سوق داد خودی سیماثمر عضوی احزاب مخالف مردم افغانستان است من صحبت های خصوصی این خانم را شنیدم که جز منافع خود وتیم کثیف خود هچی دیگر نمی خواهد اگر قرار باشد که کسی محاکمه شود خودی این ها هستن که محاکمه شوند تا افغانستان بسوی وحدت سوق داده شود

>>>   سلام به همه
این همه ازدست بحران الدین ربانی که درانوقت ریس جمهور ... بود صورت ګرفته است وهمچنان همه رهبران که ازنام اسلام استفاده کرده مردم راقتل وبیچاره ساخت وخداوند همه را دربد ترین عذاب ګرفتارکند.
ازالمان
توفیق

>>>   واقیعت را خداوند(ج)میداند مگرانقدرمیدانم که در افغانستان خاینین مزدوران اجنبی درشآن شوکت هستند اماانسان عادل وطن پرست خادم از صحنه برداشته میشود توسط همین خاین قسم خورده.
طوریکه حضرت حافظ مهربانی میکند.
ابلهان راهمه شربت زگلاب وقند است
قوت دانا همه ازخون جگر میبینم
اسپ تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه درگردن خرمیبینم
ودر آخرازخداوند(ج)برای شهدای رای حق جنت برین میخواهم
احمدفریدازپنجشیر

>>>   امیدوارم هرچی زودتر این گزارش به نشر برسد

>>>   یک کیس خوب برای پناهنده گی است. ورنه چرا این گزارش را منتشر نمکند.
امین

>>>   واینکه بعد ازسال 2001 جنایات بی شماری دیگری که مقایسه ان با جنایات قبلی بار ها افزایش داشته و از درگ مردم و ملت ما به درو مانده است آن را حتمآ طرفداران ریس دولت ومعاونین آن برملا خواهد کرد ؟
به خاطریکه آقای نادری در کوشش این بود که در مورد حادثات قبل از 2001 گدارشات و اسناد جمع آوری کند وباز فرق این جنایات را که بعد ازسال 2001 شده با جنایات قبل را کدام بروکسل وکدام هاگ خواهد کرد ویا اینکه این همه یک دام و یا معما و یا یک سرگرمی عصر متمدن امروزی است که همه ملت ها را سرگردان وناله هاند ساخته وقدرتها جهانی با ارایه همچو فورمولبندی از جنایات خود پرده پوشی میکند و به ایجاد این فداراسیون ان کمیسون ویا این محکمه وان محکمه یک مجویز غیر قانونی خویش را بالای ملت های بیچاره و بی دفاع قبولانده و انرا قانونی میسازد افسوس به حالت امروزی جهان ما .
سلطان از المان

>>>   کف شناس بچیم تو هم راستی سواد سیاسی ایت ضعیف است !
ای نادر نادری کیست که یکی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر باشه ؟
میتانی خودیت راجع به سابقه ، فامیل و کارکرد های او در دوران استعمار روس برافغانستان که روز ها صدها افغان ما به انواع گوناگون زیر خاک میشد قصه کنی ؟
اگر خودیت را کدام مرض خودستایی و دیگران ستایی گرفته خو کاری ندارم و باید شفاخانه بری واگر کدام مشکل دیگه است که مردم بدانند.
لظفا از یک طفلک و یک دلقک امریکایی و انگلیسی که به دول خارجی های میرقصه اینقدر تعریف نکو ، مردم ما کورنیست و مثل خودیت کدام مشکل غیر مرعی هم ندارد .
حوصله کو که گپ خلاص است بخیر گلم همه ظلم و استبداد خارجی و داخلی انشاالله زود جم میشه ، و وعده خداوند تعالی ره فراموش نکو که فرموده است ( آجر مومنان را ضایع نمی سازم ) .
انجنیر کریم از برلین

>>>   سلام بر خواننده عزیز، خواهر و برادر افغانم!
اگر حکم شود که مست گیرند
در شهر هرآنجه هست گیرند
بقول شاعر بزرگوار مردم ما شاهد گناه و اشتباه و جنایت از دست همه تنظیم های جهادی شعیه و سنی و بخصوص احزاب کمونستی خلق و پرچم و سازمان های چپی بوده است اما بیایید خالصانه قضاوت کنیم که آغار گر همه این بدبختی ها بوده
و کی های دروازه های بدبختی هاره بروی مردم ما گشوده است ؟
واضحا یک نام در تاریخ بسیار نزدیک که تقریبا 90 فیصد هموطنان ما شاهدان عینی و گواهان این مدعا خواهند بود در ذهن همه ما میاید که آن عبارت سازمان جهنمی خلق و پرچم است
خلق وپرچم آغاز گر :
وطن فروشی
معامله گری
دین ستیزی
خدا ستیزی
چور چوکی
استبداد
ظلم
زندان
شکنجه
برسرقدرت آوردن افراد بی سواد
ملیشه سازی
چور زمین های دولتی
فسق وفساد
ازبین بردن فرهنگ اسلامی و افغانی
ترویج فحشا
کشتار مردم عام
کشتار مواشی
قطع جنگلات
و هزار ان مرض و عرض امروزی که دامنه آنها بر کارکرد و عمکرد عمدی و برنامه ریزی شده کی جی بی بادار حکومت غلام کمونستی به رهبری سران کمونستی که بعضی هایشان به سزای اعمال خود رسیده و بعضی ها هم منتظر هستند ، میباشد .
آوردن عدالت و حرف از انجام عدالت در حالت سلاطه مانند فعلی و نظام فعالی که بقول معروف دزد و کاروان هردو خدا میگویند ، کاملا غیر منطقی بنظر میرسند .
اگر آسیایی پدر هم است گفته اند به نوبت :
اول از رهبران و اعضای برجسته کمونستی باید شروع کرده و انشاالله نوبت به جهاد فروشان خواهد رسید و مردم ما بخصوص مجاهدین خود از جهاد فروشان خود منابع این قصر هاره خواهند پرسید .
شهلا کریمی

>>>   آقای کرزی باید بداند که برد همیشه از آن حقیقت است چون تاریخ گواه بوده که ظلم، ستم و پوشش حقیقت دیر دوام نخواهد کرد. اگر آقای کرزی بخاطر جلوگیری از افشای نام کسانیکه مورد اعتمادش است ترس دارد این به این معنا است که خود کرزی صاحب هم در این جنایات نقش عمده داشته است
خداوند کسانی را که هم دست حقیقت است و در مقابل ظلم و ستم میجنگند در امان خود داشته باشد

>>>   زنده باد نادری صاحب! حدا کند که در راپور شما از روی جنایات ده سال اخیر نیز پرده بر داشته شده باشد. شما مسیولیت خود را انجام داده اید.
نیکبین

>>>   حقیقت قاط میشه اما نمی شکند!
بلاخره افشا خواهند شد.

>>>   نادر نادری جاسوس و نوکر استعمار می باشد. نادری باید گزارش ادرار کردن سربازان امریکایی را بالای جوانان بی گناه پشتون به چاپ برساند وخواهان محکمه علنی بین المللی شود که عمل غیر انسانی بود، او باید گزارش کشتار اهالی بی دفاع افغانستان را که همه روزه و سیستماتیک تو سط نیرو های خارجی به نام های مختلف به قتل می رسند به چاپ برساند. مارشال فهیم از زیر بته نیست که هر بی ...بیاید و گزارش تهیه کند و ...کسی را محاکمه کنند ،چپ نگاه کردن طرف مارشال فهیم به معنی پایان امپراطوری آمریکا ست .
بخشی

>>>   من در افغانستان به چند چیز عقیده ندارم حقوق بشر دفاتر ملل متحد یونما وغیره این ها همه در دست استخبارات امریکا بوده بصفت جاسوسان در خدمت ان کشور قرار دارند .
نادری در مدت کار خود جز اینکه به یک عده مردم خاصی درامه سازی نماید چرا اعمال امریکایی انگلیسی و غیره باداران خود را نه تنها رد نکرده بلکه در خواب عمیق خود را زده و صدای خود را بلند نه نموده است .
این ... ها و سیما ثمر و غیره انشالله گم و گور خواهند شد
خالد

>>>   اگر اقاي كرزي بخواهد يا نخواهد مانند آقاي نادري ديگر افرادي در اين مملكت پيدا مي شوند كه واقغت ها را از پشت پرده هاي سياه بيرون آورند ومرحمي باشند براي مردم بي دفاع در افغانستان .امروز بايد فعالان حقوق بشر با آقاي نادري هم صدا با شند براي اظهار واقعت هاي گذشته در اين كشور تا كوران و سياه دلاني كه بنام جهاد مردم را بيخانه و بيكاشانه كردند ندامت كنند.
م - ار هرات

>>>   این موضوع که بعضی ها نمی خواهند اسناد جرم وجنایت هایشان افشا شود کاملا درست است. بیشتر افراد سیاسی افغانستان جنایت کار جنگی هستند. به خصوص رهبران ...که پس از جهاد در برابر کفر به جان یکدیگر افتادند.و درگیری های قومی را راه انداختندوباعث کشتار مردم بیگناه شدند.

>>>   در کشور ما دعای پیر است که اشخاص صادق و خدمتکار نباید در پست های بلند کار کنند و چنین پست ها فقط برای اشخاص خآین است و خواهد بود تا زمانیکه این خآین ها در قدرت باشد.
از ولایت جوزجان دوکان نصوار فروشی انصاف

>>>   دوستان عزیز به غیر از جیره خواران و شرکاء!
هیچگاه و هیچوقت از جنایتکاران حمایت نکنید. من طرفدار آقای نادری نبودم. اما فعلا ً که دست به یک عمل بزرگ انسانی رده و جنایتکاران و آدمکشان را معرفی کرده است. هزار درود، صلوات و احترام برایش تقدیم میکنم. به امید روزیکه جایتکاران محاکمه شوند، حتی جنایتکاران کشته شده و مرده.

>>>   اگرنام ازسران حزب اسلامی واتحاداسلامی درین گزارش موجود باشد ولی نام ازسران ...شورای نظار جمعیت وحزب وحدت نباشد معلومدار که جانب داری درین گزارش صورت گرفته چراکه ناقصین اصلی حقوق بشردرجنگهای داخلی دهه 70 شورای بدنام نظار وحزب وحدت به رهبری محقق میباشد که درکله مردم میخ کوبی کردند وفلم های رقص مرده رابه نمایش گذاشتند وصد فجایع وجنایات دیگررامرتکب شدند که نظیر چنین جنایات درتاریخ بشریت مثال ندارد
بهلول ازکانادا

>>>   شهلا کریمی ، ظلم و ستم اشرار در زمان های قبل که چند مثال آن را برایت میاورم آغاز گردیده بود:
1-هر تحول مثبت حتی مکتب رفتن در نظر اینها در دوران ظاهر شاه قبل از آن و بعد ازآن مساوی به کفر بود اینها در ولایات ننگرهار ،لغمان و بدخشان وسایر ولایات مکاتب را حریق معلمین و حتی ملازمین را کشتند و یکتعداد را گوش و بینی بریدند
2-درسال های 1350 یکتعداد از اسلاف تو شهلا در بالا حصار پشاور روزانه حاضری را مهر مینمودند که توسط آی اس آی گذاشته شده بود ودر مقابل به دسته اول 30 کلدار و دسته دوم 10 پرداخته میشد که اکثر رهبران بی فرهنگ تو شامل اینها بودند مانند گلبدین، ربانی ، مسعود وغیره جاسوسان
3- دسال 1355 کودتای را ولایات لغمان ، پنجشیر و بدخشان توسط این ارواح ها ... یعنی گل بدین، ربانی و مسعود و دارودسته اینها صورت گرفت که توسط مردم یکتعداد اینها دستگیر و یکتعداد آنها واپس به نزد بادارشان یعنی آی اس آی برگشتند
صدها مثال از تخریب کاری عناصر ضد ترقی کشور وجود دارد جای نهایت تاسف است که هنوز هم عناصر مانند شما بدون دیدن و تحلیل کردن واقعیت های عینی از این افرد پشتیبانی مینماید . اعضای د خ ا در زمان حکومتداری اشتباهات زیادی را انجام داده اند هیچ شکی نیست ولی هیچ گاه مقصد شان زراندوزی نبود هیچ نوع دتفرقه قومی وجود نداشت اینها سربازان واقعی مردم خود بودند من به تک تک آنها افتخار میکنم لعنت بر منافقین و زراندوزان که با استفاده ازنام دین اعمال که هر انسان عاقل ازنام گرفتنش میشرمد انجام میدهند.
احمد از هرات

>>>   جنایتکاران که تمام چوکی های دولتی را به زور غصب کرده اند منبع تمام فساد و ادم کشی خانت ها و جنایات میباشند. این جنایتکاران در طورل 34 سال فقط خون ملت افغان را خورده اند. جنایتکاران هنوز هم بر سر کرسی ها تکیه زده اند و اندکی کاری هم به نفع ملت ما نه می کنند. بهرت است تا تمام جنایتکاران به جهان افشاء گردند و محاکمه جهانی شان صور گیرد.
دین پرست

>>>   تا جائیکه من اطلاع دارم آقای نادری نه به پناهندگی ضرورت دارد و نه هم به آن علاقمندی دارد .

ثانیآ ادار کردن چند امریکایی که بالای افراد بی وجدان طالب ولو از هر قومی که باشد به اندازی جنایتی که در طول چندین دهه ارتکاب یافته شدید نمیباشد. آیا گردن بریدن طالب و الله اکبر گفتن با آن کمتر از ادار کردن است ، از کمر دو نصف کردن کمتر از ادار کردن است ، با سر اجساد انسان عکس گرفتن کمتر از بی حرمتی امریکایی ها است ؟ چرا ویدیو یا تصاویر متذکره حینی نشر میشود که مناسبات پاکستان و امریکا خراب است ؟ چرا در گذشته نشر نگردیده است ؟
به نظرم سازمان استخباراتی پاکستان و ایران در روحیه ضد امریکایی در کشور ما خیلی فعال عمل نموده اند . حینی که امریکائیان و قوای ائتلاف نبودند خود ما منحیث مسلمانان و افغان ها چی کردیم ؟ آیا جنایت مردم خود ما و مسلمین را که همسایه ها ما واعراب بودند به حق مردم افغانستان چی کردند به یاد کسانی که در افغانستان بوده اند به یاد دارند ، کسانی که از اافغانستان فرار نموده اند دلیل به یادشان است که چرا ترک وطن نموده اند و صد ها چرا دیگر ؟

هر کسی که حقایق را برملا کرد تاپه جاسوس بالای او زده میشود ، رئیس جمهور ریشه اش به کجا ارتباط دارد؟ چگونه وارد افغانستان شد ؟ توسط کی خود را محافظت میکرد؟ خریطه های پول را از کدام کشور ها گرفت ؟
در گذشته از بی عزتی به نوامیس و تاراج دارایی عامه چشم پوشی باید کرد؟ قتل افراد بی گناه توسط گروه های متخاصم در جنگ های کابل ، قتل دسته جمعی افراد توسط رژیم کمونستی و شوروی سابق ، سیاست زمین سوخته طالبان قابل پنهان شدن است ؟ و غیره و غیره .
نباید تعصبات قومی ، مذهبی ،دینی ، لسانی ، سیاسی ، سمتی و غیره طوری سر تا پای ما را نباید بگیرد تا حقایق را نپذیریم .

با احترام
از کابل د

>>>   فرايندمجازات جنايتكاران جنگي فعلابه مصلحت وطن نيست .چراكه ازابتدا خارجيان انان رابه مقامات كليدي كشور انتصاب كردند.ومانع محاكمه اين مجاهدين خانه جنگي ومزدوران خودشان شدند.واين سياست پليدآنان است .اكنون كه درجنگ ناكام شدندوبراي خروج ابرومندانه از افغانستان باطرح اين مسايل همان جنگهاي خانگي دهه هفتاد راسركارمي اورند.نهادنوانديشان بلخ

>>>   اگر درکزارش نادر نادرینا مهیای گسان که نوشاندن بول به انسان ، رقص مرده ، سینه بریدن ها ،میح زدنها زایمان درحضور افراد انجام داده ودیگر هزاران جنایات احزاب قبلی شامل باشند مورد تا یید است در غیر ان این پروژه های باجگیری است که کس باج را نمیپردازد .

>>>   کریم خان از برلین
من ضمن مطالعه مقالات نظریات را نیر به علاقه مطالعه مینمایم تا از انتقادات دوستان مطع شوم تصادفا چشم به نوشته کریم خان خورد
این ادمک آنقدر بی سواد و یا کم سواد و یا عقده مند میباشد که فرق بین نویسنده یک مقاله و یا ترجمه یک مطلب را نمیداند
به عقیده من که نوشته خواندم این فقط ترجمه یک روزنامه المانی بوده که نام و تاریخ آن نیز نوشته شده هرکس المانی بداند میتواند آنرا مطالعه نموده بعدآ خواهد فهمید که محتوای این نوشته از یک شخص مشخص نبوده بلکه ترجمه یک روزنامه ای بوده که با آقای نادری انجام شده است .
که این ادمک که خود را انجینیر معرفی نموده فرق بین نوشته و یا ترجمه را نفهمیده و با عقده شخصی که داشته انتقادات بیجا و مسخره را نوشته است.
عارف از هامبورک

>>>   برعکس اظهار نظر احمد از هرات باید گفت که منشاء تما م بدبختی ها ی مردم ما عمال خلق وپرچم بودند. اگر افراد خلق وپرچم مانند حیوانات درنده به جان ملت مظلوم ما نمی افتادند مجاهد وطالب از کجا می شد؟ نتیجه تمام بدبختی وبیچارگی ملت ما همین خلقی ها وپرچمی ها هستند همین ها بودند که شعارهای دروغین می دادند که مرگ بر امپریالیسم ، مرگ برغرب ، زنده باد سوسیالیزم ولی امروز تمام این ... در اروپا وامریکا پناهنده شدند بشرمید وحجالت بکشید چرا در دامان همان سوسیالیزم پناه نبردید بازهم خانه همان غربی ها آباد که شما ها را قبول کردند وگرنه شما درهیچ جای این کره خاکی جای نداشتید و هرزمانی هم که امنیت سر تاسری در کشور حکمرفرما گردد این ملت مظلوم با تک تک شما تصفیه حساب کردنی است وانشاءالله خداوند متعال شما .. را خواهد شرماند.
نوید از کابل

>>>   مسول جنگ های داخلی افغانستان کشورهای خارجی یعنی امریکا وهم پیمانان شان است باید درقدم اول جنابان مسولین حقوق بشر وملل متحد محاکمه شوند قسمیکه خودشان ایجاد فتنه وبدبختی درکشورهای عقب مانده هستند که برادررا بابرادربجگ می اندازند وبهره می برند وگاه هم بهانه این وآن تجاوزمی کنند مثل عراق و لیبی .

>>>   ...به کسانی که به حق مردم ما در گذشته خاینت کرده و تا حال عده ای دیگر مصروف خاینت اند ولو از هر قوم ، مذهب ، لسان ، سمت و حزبی که باشد.
تمام جناج ها ، گروپ ها و رژیم ها به حق مردم افغانستان خیانت کرده اند که با نشر گزارش مستند سازی کمیسیون حقوق بشر چهره های پلید شان اایشان که شامل مجاهد، کمونست (خلق و پرچم) طالب اند افشاء خواهد شد .
راجع به نظام کنونی و سردمداران نکتایی پوش و دوتابعیته آن باید گفت که خود شاهد هستیم که چی جنایتی تحت نام کابینه متخصص توسط این افراد به اصطلاح متخصص در دزدی و خویش خوری جریان داشته و فساد بی داد میکند البته از ریاست جمهوری شروع تا دربان های مکاتب دورترین ولسوالی افغانستان و نمایندگی های کشور در خارج .
با احترام
کابل د

>>>   دوستان لطفا همه مسایل را در یک دید وسیعتر به بررسی بگیرید:
چند نکته:
۱- نادر نادری از اولین کسانی بود که در سال ۲۰۰۴ از موارد تخطی و کشتار افراد ملکی توسط نیروهای امریکا انتقادات شدید کرد
۲- او اولین فردی بود که در سال ۲۰۰۵ با انتقاد شدید از برخورد با زندانیان در افغانستان-این کشور را زندان بزرگ امریکا خواند
۳- از چپاول شیرپور پرده برداشت
۴- گزارش از امید به سوی ترس در خصوص تلفات ملکی توسط نیروهای خارجی را تهیه و نشر نمود و تانی تحقیقات وژه و مسلکی در خصوص تلفات ملکی شد و دادخواهی بین المللی برای محاکمه سربازان امریکای که زندانیان را در بگرام شکنجه میکردند و باعث تلقات ملکی شدند گردد.
۵- او از طالبان بخاطر حمله به مردم ملکی شدیدا انتقاد نمود و گزارشهای در خصوص نشر نمود.
۶- او سوختاندن مکاتب و بستن تعدادی زیادی از مکاتب را در جنوب کشور در کندهار شدیدا انتقاد کرد و آنرا بزرگترین جنایت خواند.
۷- او بانی بحث عدالت و صلح پایدار در کشور بود و مدافع سرسخت قطع کامل فرهنگ معافیت بود. در مقابل قانون معافیت و بخشش زور گویان ایستادگی کرد
۸- برا ی شفافیت انتخابات و تقویت نهادهای دیمکراتیک ۷۵۰۰ داوطلب را اموزش داد و با انها یک جا در تقویت این ارزشها کار کرد
۹- هیچ گاهی خارج از کشور زندگی را با وجود داشتن امکانات ان قبول نکرد و حتی از جوایز که گرفت در ساختن کتابخانه لیسه حبیبیه و ساختن اهدای مراکز صحی طفل و مادر به مصرف رساند و تا جای که من میدانم خود هنوز در خانه کرایی زندگی میکند.
تمامی این ها را که گفتم مستند استند. رسانه های داخلی و خارجی با اعتبار از این فعالیت ها گزارش داده اند و من نیز از این طریق و بررسی بی طرفانه به این معلوما ت رسیدم. بسیا غیر منصفانه است که گفت نادری این یا آن نکرد. فعالیت هایش نماد از راستکاری است و تنها برای مردم به نظرم انچام داده. زیرا حالا طالب ها که سه ما ه قبل علیه نادری علامیه داده بودند و دولت و نیرو های خارجی ها و زورگویان همه ازبرکناری وی خوشحال اند.
و گرنه از بیوگرافی و در یافتم که ماستر خور را از پوهنتون هاروادر در یافت کرده و در جورج واشنگتن درس خوانده و در مقالات علیه تلفات ملکی تو سط نیروهای خارجی در نیورک تایمز چاپ کرده میتوانست در بیرون خوب زندگی کند.
من نادری را از دور از طریق کارش میشناسم و یک افغان قدر شناسم. بدین لحاظ خواستم آنجه را خود میدانم برای شما بیویسم. بیایید نقاب تعصب را دور انداخته و آنجه داریم تا دیر نشده قدر نمایم.

قیس الکوزی
کندهار

>>>   خدمت دوستان گرامی وهموطنان مسلمانم عرض سلام ، ادب واحترام دارم. میخواهم مختصراً دربارۀ نوشته هایتان ذیلاً ابرازنظرنمایم:
به تأییدنوشتۀ خواهرگرامی شهلاجان کریمی وبه جواب احمدصاحب ازهرات نکاتی چندراخلاصه مینمایم.
درین شکی نیست که کمونیزم به مثابۀ یک اندیشۀ ضدفطرت انسانی بروزنموده وبناءً باعث جنایات بیشماری درسراسرجهان گردیدکه بالاخره درمهدآن یعنی شوروی وقت به گورستان تاریخ سپرده شدو پیروان اصلی آن ازراه پیمودۀ خودسخت پشیمان شده به اصطلاح خط بینی کشیدند وازان توبه نمودندکه تاریخ معاصرشاهداین ادعامیباشدو ضرورت به شهوددیگرنیست. درمورد ملاحظات احمدازهرات بایدگفته شوداینکه:
1- این ادعای شماصدفیصدغلط است زیرادرصورتیکه اشخاص نامبرده ضدعلم وتعلیم میبودندبایددربین پیروان شان عالم چی که باسواد بسیارکم میبود درصورتیکه چنین نبوده وهمین حالادردوایردولتی وغیر دولتی کدرعلمی وفنی برجسته اکثراً کسانی هستند که دردیار هجرت تعلیم وتحصیل نموده اند. ودیگراینکه حریق مکاتب اکثراً توسط عمال کی جی بی که شاید شما ازان ها بیخبربودیدیاخودرابه بیخبری زده بودید صورت میگرفت که درصفوف مجاهدین جای گرفته بودند.
2- توازکجافهمیدی که اسلاف دربالاحصارپشاورمیرفتندتاحال ازهیچ منبعی این حرف شنیده نشده است وواقعیت نیزندارد. اگرخودت جزء این قماش مردم بوده وحالا این موضوع راافشاء میکنی باز حرفت درست است!؟
3- فکرمیکنم حافظه و یا معلوماتت کمی ضعیف شده باشد زیرادرسال 1355کدام کودتایی مانندکودتای هفت ثور1357 علیه دولت وقت داود خان صورت نگرفته است بلکه درسال 1354 قیامی علیه داودخان که دران وقت به همکاری مزدوران شوروی وبخاطرخوشخدمتی به شوروی یکعده مسلمانان بیگناه را زندانی ، سرکوب وبه شهادت رسانید، صورت گرفت که ظاهراً ناکام گردیدالبته این کودتای نظامی تیپ روسی ویا امریکایی نبوده قیام مردم مسلمان بود. ولی مقدمۀ برای قیام برحق وجهاد ملت کفرستیزومسلمان افغان گردیدکه بعداً درزمان سلطۀ ایادی فرومایۀ شوروی تمام ملت مسلمان دران صف قرارگرفته وابرجناوروقت رابامزدوان شان به گورستان تاریخ فرستادند.
موضوع دیگرتان اینکه اعضای ح.د.خ.ا درزمان حکومتداری شان اشتباهات زیادی (کمی!؟) راانجام داده اندمانند: فروختن افغانستان به شوروی وقت، توقیف بیرحمانۀ هزاران هزارمسلمان بیگناه اعم ازهرطبقۀ مردم دردوسال اول قدرت شان که نه مجاهدی بودونه جبهه یی ونه تفنگی وزنده بگورنمودن مسلمانان بیدفاع، شهادت تقریباً دوملیون انسان بیگناه ازاثربمباردمان بیرحمانۀ شوروی هاودوستان شان، زندانی نمودن ده هاهزارمسلمان به جرم مسلمان بودن درطول دورۀ سیاه 14 سالۀ شان، تخریب 80 الی 90 فیصدزیربنای زراعت وآبیاری افغانستان وبعضی اشتباهات کوچک دیگرمانند اینها . همچنان باید یادآور شداینکه اگربیدینی، ترویج فحشا، شراب، بی بندوباری و کشتارراشما نشانۀ ترقی وتمدن می پنداریدفکرمیکنم به اشتباه رفته ایدوامیداست درطرزفکرتان تجدیدنظرکنید. وسخن دیگراینکه اگرهمین مقاومت مردم قهرمان افغانستان درمقابل قشون سرخ نمیبودشاید حالانام فرزندان تان یک ضمیمه میداشت وخداناخواسته احمدوف میبود. بااحترام
وطندارتان سلطان ازکابل جان

>>>   سلام بهمه دوستان . مسبب تمام جنايات دركشور عزيومان افغانستان كمونستهاي ملحد خلق برجم كه ازوحود خداوند منكربودند ومنكرهستند وبروزاخرت ايمان ندارد ودين مقدس اسلام رااستعمار عربها ميداند وبدين اسلام ارتجاع سياه خطاب ميكند ناوقتيكه اين جنايتكاران وحشي محاكمه نشود وبجزاي اعمال شان نرسد افغانستان عزيز روزي خوبي رانمي بيند بتمام ملت افغانستان اطمنان ميدهيم تاوقتي كه حساب اين دشمنان نابكار اسلام ومردم افغانستان تصفيه نوشود صدسال هم تيرشود افغانستان روي خوبي رانميند . انهايكه بدامن اي ايس اي افتيد ازدست همين لعنه تيهابود كه درأس ان داود خان بدبخت قرارداشت كه وي هم ازدست همين هم فكران كمونست تش بجزاي اعمالش رسيد وروانه جهنم شد .
افغانستان
فايق

>>>   آقای منجم زاده از ترجمه سانسور شده شما تشکر. اسامی فهیم، دوستم و خلیلی به حیث جنایتکاران جنکی در این راپور فرانکفورتر الگماینه امده بود که شما سانسور کردید.
نبی هراتی

>>>   عارف جان از هامبورگ
این خان کریم خان را زیاد شرماندی۰ بس اش است بیچاره یک انسان عقده مند و نا فهم است۰ فرق بین مترجم و نویسنده یک مطلب را اینها نمیفهمند۰ کدام انجنیر؟ آن راکت باز هم خودش را انجنیرمیگفت۰
آسمائی

>>>   انهاابتدا مجاهدین خانه چنگی به اصطلاح جنگ سالار راروی کار آوردند. وباهمکاری ودعوت آنان افغانستان رااشغال نمودند.اماحال که به بن بست خوردند به بهانه خروج ابرومندانه می خواهند این موضوع رامطرح کنند که ناامنی رادوباره روی کاربیاورند.نواندیشان افغانستان

>>>   تمام تبصره برادران را خواندم در اخیر باین نتیجه رسیدم که اقای نادری یک ګزارش که وظیفه شان بود از جنایات جنګی تهیه وبه مقامات مربوطه ارایه داشته دیګر کناه نکرده وظیفه اش را انجام داده هرکه ګناه میکند باید بجزای اعمال شان بخاطر عبرت دیګران برسد تا باز تکرار نشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است