نماینده پیشین سازمان ملل در افغانستان هشدار داد:
بروز جنگ های داخلی در افغانستان!!
کای ایدی با بیان احتمال بروز جنگهای داخلی در افغانستان، رییس جمهور کرزی را وابسته به جنگسالاران دانست و از سیاست های واشنگتن در برابر افغانستان به شدت انتقاد کرد. 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۷    ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ کد خبر: 31755 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یک نماینده پیشین سازمان ملل متحد در افغانستان از احتمال بروز جنگ های داخلی در کشور هشدار می دهد.

کای ایدی در گفتکو با الجزیره بر نیاز به تغییر در سیاست های موجود در افغانستان تاکید می ورزد. در حالی که وی رییس جمهور کرزی را به جنگسالاران وابسته می داند از سیاست های واشنگتن در برابر افغانستان نیز به شدت انتقاد می کند.

در همین حال حکومت افغانستان بدین باور است که مهم پنداشتن چنین گفته ها تنها باعث افزایش مشکلات در کشور می شود.

با گذشت بیش از دو سال از پایان ماموریت این دیپلومات نروژی در افغانستان، اکنون از چالش های یاد می کند که مانع کار وی بوده است.

کای ایدی آوردن تغییرات در افغانستان را از آرزوهای آغاز کارش به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان می داند اما وی اعتراف می کند که بسیار زود از این تلاش خسته شد.

کای آیدی، نماینده ویژه پیشین سازمان ملل در افغانستان اظهار داشت که در نخست روابط من با رییس جمهور کرزی خوب و دوستانه بود، اما با گذشت زمان اوضاع دگرگون شد.

وی در ادامه گفت:" رییس جمهور کرزی از من ناراحت بود زیرا فکر می کرد که من باتوان کامل در برابر مداخله های آشکار ایالات متحده امریکا و کشورهای خارجی دیگر در انتخابات ریاست جمهوی، در کنار او نایستادم، من نیز از کرزی ناراحت بودم زیرا وی به جنگ سالاران و کارگذاران قدرت وابسته است، کسانی که در دهه های پیش افغانستان را نابود کردند و نباید به آنان اجازه داده می شد تا آینده این کشور را آلوده سازند".

این نماینده پیشین سازمان ملل در افغانستان اظهار داشت که علت اصلی و خاطره تلخ من اختلاف فزاینده من با سیاست های واشنگتن در برابر افغانستان بود،. نیازهای مهم غیرنظامی و سیاسی، به عنوان پیوست هایی با وظایف نظامی پنداشته می شدند. واشنگتن هرگز به گونه واقعی با سازمان ملل در مسایل مهم راهبردی مشوت نمی کرد .

وخامت روز افزون اوضاع امنیتی، اختلافان سیاسی و دشمنی های سیاسی چالش های هستند که کای ایدی آنها را فراراه تلاش ها و پیشرفت ها در افغانستان می داند.

چنین پنداشته می شود که این مسایل در حکومت نیز ناخشنودی های به بار آورده بوده است، چنانچه کای ایدی از رسیدن یاداشتی از سوی یک وزیر کشور به وی یاد می کند.

در این یادداشت که در جریان دیدار کای ایدی از واشنگتن به وی رسیده بود تنها نوشته شده بود: استعمار نو!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب گفته و راست گفته است
یاور

>>>   اگر قدری دیگر هم حوصیله وگذشت داشته باشیم همه قضایای پت ومخفی روز به روز افشا میشود . و در نهایت همین ملت ومردم غیور و وفادار کشور خواهد بود که تصمیم نهایی را خود در برابر آینده خود وکشور خود اتخاذ نمایند .
سلطان از المان

>>>   علت مشکل در افغانستان دو چیز است یک دی دی آر عملی نشده و دیگر عدالت انتقالی
سلطان

>>>   بلی انشاالله همه انسانهای بادرک از شیوه های استعماری نو و پر از حیله وفریب امریکا این نماینده شیطان در زمین ، اگا ه خواهند گردید و انشاالله زود بخیر از شر این کثافت تمام دنیا مثل شوروی که به یاری الله پاک توسط مجاهدین واقعی نه تیمکی وچور گر ، آزاد شد ، بی غم خواهیم گشت .
حمیده فروغ

>>>   کای ایدی مطالعات و شناخت درستی از اوضاع و احوال افغانستان ندارد، کای ایدی نمیداند که حرف جای دیگر است ، اصلاً کاربرد واژه جنگ سالار خود ابزاریست ساخته شده دست غرب برای بدنام کردن غیر پشتون ها، آمریکا و فرستادگان اکثریت کشور های غربی و چه از سازمان ملل متحد همه به نفع فاشیزم قبیله حرف میزنند و کار می کنند، بعضی از ینها عمداً این کار را می کنند و بعضی شان اصلاً آگاهی چندان از تاریخ خونی و استبدادی این کشور ندارند و فکر می کند این مشکلات فقط ریشه در سی سال اخیر دارد در حالیکه اینطور نیست.

اگر ما حالا تصمیم درست نگیریم و قربانی ندهیم باید تا صدسال دیگر در زیر یوغ استبداد قبیله و فرهنگ عقب مانده ای قبیله زندگی غیر انسانی داشته باشیم، فکر نکنید که خارجی ها بخصوص آمریکای اشغالگر که داد از حمایت از حقوق بشر و دیمکراسی میزند به درد شما خواهد خورد، حقوق بشر و دیمکراسی ابزاری هستند در دست آمریکا تا مخالفین خود را از بین ببرد.
به امید بیداری هرچه بیشتر مردم ما.
جهانگیر...

>>>   اگر وضعیت مملکت به طرف قبیله گرایی و بی قانونی پیش رود بدون شک جنگ داخلی دیگر در پیش است.

>>>   این کارمندان مزدور و طفیلی سازمان به اصطلاح ملل متحد اند که در طول همین سی سال دنبال فتنه و عقب گرایی و نظام قبیله و فرهنگ قرن حجر اند.
همین برنامه های ضدانسانی و ضد بشری این سازمان است که بنام میانجی فقط درهمین سی سال بخصوص از زمان حاکمیت نجیب دنبال راه حل به اصطلاح سیاسی اوغانستان فقط دنباله رو یک گروه خاص و حاکمیت تک قومی قبایل میباشند -
درزمان نجیب نیز همین سازمان بود که با معاملات حکومت نجیب ویک عده از قبایل در خارج ازکشور زیر رهبری ظاهرکل میخواستند که قدرت را به ظاهر وطرفدارانش با ایتلاف با نجیب و گلبیدین تسلیم نموده و اکثریت مردمان مدنی و بومی این سرزمین از صحنه سیاسی و تصمیم گیری بیرون بگذارند.
همچنانکه درهمین یازده سال اخیر یعنی پس از پایان دادن به سناریوی حکومت امارتی طالبی که ساخته وپرداخته خودیشان بود -بدون درنظرداشت آرای اکثریت اشتراک کننده گان نشست بن اول - کرزی را به عوض پروفیسور ستارسیرت انتصاب و اورا سلطان مقرر نمودند وتا امروز با یکدنیا چپاولش از او حمایت مینمایند.
همین مستر کای ایده بود که با یکدنیا بیعزتی -کرزی را در دور دوم انتخابات در مقابل داکتر عبدالله برنده اعلام نمود و با تمام رسواییها در چپاول آرا و سرو صداهای ناشی از آن حمایت نمود تا جاییکه معاون کای ایده در کابل نخواست با او شریک شود و از کارش برکنار گردید.
در حقیت حمایت همین سازمان چیان ملل متدیست که فساد و قبیله گرایی را به اوج رسانیده و در تمام چپاول سهم بارز ی خود را دارند.
ننگ بر آیده با هر نظرش در مورد اوضاع اوغانستان

>>>   آقای سلطان!نه مشکل اصلی در افغانستان همان دی دی آر شدن مجاهدین و رزمندگان دوره مقاومت و مسلح شدن کوچی ها و ناقلین که بالآخره منجر به توانمند شدن طالبان گردید میباشد.
فرید

>>>   کای ای دی درهماهنگی باامریکاییان این تصمیم راگرفته . چراکه بامطرح شدن مذاکرات صلح باطالبان ونزدیک شدن موعدخروج ایساف . انهابرای خروج ابرومندانه این گونه تبلیغات دروغ می کنند.مگرباتقویت قوای نظامی اردووپلیس ملی وحاکمیت قانون وعدم دخالت خارجیان چگونه جنگ داخلی میشودکه آنان ارزوی ان رادارند .نواندیشان

>>>   زود است كه كيليم ناباك شعليان، وستميان از اين سر زمين باك كردد. ستميان و شعليان راه و جاره جز رفتن به كولاب را ندارد بهتر است اين جنكسالاران هر جه زودتر راه فرار را در بيش كيرند. أولاده ميرويس خان هوتكي اينبار به رسم باباي غازي خود كيليم كوركين را جمع ميكند.جاي وطنفروش ها ديكر در اين خاك ازاده نيست.

>>>   ای بیچاره حالی فهمید

>>>   جنگ سالاران یعنی سقاوی ها خو در هر مرحله ترقی و تعلیم بر ضد ملت برخاسته و علم وترقی را نابود کرده اند. اینبار هم شما میدانید که 7 میلیون شاگرد به مکتب میروندو پوهنتون ها نیز خیلی رونق گرفته و کار و ابادی شروع شده و سقاوی ها نیز امادگی تخیریب وطن و کشتن ملت را می گیرند.
دین پرست

>>>   سلام به همه ،
نظر به سیاست های پاکستان احتمال جنگ های داخلی در افغانستان میرود زیرا تلویزیون های ای اس ای (ژوندون و شمشاد ...) سیاست های پشتونگرایی را پیش برده و حتی کارمندان بخش های احساس بخصوص از تلویزیون ژوندون که رئیس آن افغان ملتی دو آتشه یعنی اسماعیل یون است ، پاکستانی میباشند که باید اقای مخدوم رهین مواظب مساله باشند.
تلویزیون شمشاد نیست سیاست های ضد پشتونی را پیش برده و اکثرآ برخلاف سایر اقوام مسایل را دامن زده و نظر میدهند ضمنآ ریاست جمهوری با ایشان شدیدآ همکار است .
از رئیس دفتر کرزی که اقای خرم است چی کله ؟ فاروق وردک خو جامع الکمالات است. ...
با احترام

>>>   اقای کای ایدی نماینده پیشین سازمان ملل برای افغانستان یکی از ناکارترین وبی کفایت ترین چهره های سازمان ملل بوده که هیچ درد ازمردم افغانستان رادوانکرد وفعلا که ازسمت اش سبکدوش شده اظهارات پوچ وبیجارا به راه انداخته تامشکلات مردم رازیادتربسازد
منیرازبغلان

>>>   دین پرست نه - بلکه بیگانه پرست
تاریخ نیاکانت را که در دوصد وپنجاه سال تحت سلطه های چون نادرافشار - بعد انگلیس - روس - اخیرآ پاکستان و هم اکنون امریکا -پاکستان و پنجاه کشور دیگر حاکمیت قبیلوی را پیش میبرند مطالعه کن و سر در گریبانت نما.
حبیب الله کلکانی فرزند یکی از مجاهدینی زمان جهاد علیه انگلیسها بود که از طریق بلند نمودن آب به کاسه برج بالاحصار کابل که به اشغال مجاهدین آنزمان در آمده بود میباشد و مزدوران انگلیس بنا بر توصیه باداران انگریزی شان سقا های برج بالاحصار و همه چهار اطراف کوه شیر دروازه را در آنزمان با نفرین و حساسیت به سقا و بی سواد خطاب مینمایند.
من یک کابلی هستم ویکی از فرزندان کسی هستم که به گفته مادرم خدا بیامرزم - مادر بزرگم نیز در آنزمان سقا کاسه برج و اطراف کوه آسمایی بود.

>>>   فغانستان کشور شده که منبع کمپاین شده تا زمانیکه درین جا مسولیت داشت سخن نگفت وحال که جا گزینش کس دیگر شده باز سخنان مشوش کننده اززبان شان بیرون میگردد

>>>   سلام خدمت گرداننده گان محترم برنامه ! اگر چه شناخت جامعه ی افغانستان دشوار بوده و آقای کای ایدی آنقدر در کارهایش به صفت نماینده سازمان ملل موفق نبوده به آنهم به این نتیجه رسیده اند که افغانستان بعد از حضوری جامعه ی جهانی نباید باری دیگر شامل جنگهای داخلی و منطیقوی گردد. تحلیل شان این است که هر گاه افغانستان باری دیگر به ویرانه مبدل گردد - دولت افغانستان و جامعه ی جهانی مقصر اصلی خواهند بود . یک زنگ خطر برای مردم افغانستان و حامیان بین المللی این کشور بوده است . ع سییفی - بدخشان

>>>   این چنین سخنان فقط سیاست های شوم امریکا در برابر ملت غیور افغانستان است حامد کرزی از جمله مجاهدین افغان است که در برابر تجاوز بیگانه گان مبارزات زیاد نموده اند.
م.م کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است