فساد هویدا شده است و مفسدین ناپیدا
تا زمانی که ادارات موازی متعدد در کشور از بین نرفته و روحیه در نظر داشت منافع ملی کشور برای تمام صاحب منصبان، مقامات و مردم در کشور به وجود نیاید و فساد و مفسدین در کشور همچنان باقی خواهد ماند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۲    ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ کد خبر: 31760 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper) فساد اداری که اکنون به گفته رئیس جمهور به اوج خود در افغانستان رسیده است و افغانستان را در زمره مفسدترین کشورهای جهان قرار داده است، بعد از گذر ده سال تا کنون راه حلی برای ریشه کردن آن پیدا نشده است.

اداره مبارزه با فساد اداری که از آغاز تشکیل حکومت شروع به کار کرده است دلایل مختلفی برای عدم موفقیت پروسه مبارزه با فساد ذکر میکند.

وجود ادارات موازی مختلف و عدم هماهنگی آنان و همچنین افراد زورمند و مقاماتی که هرگز اجازه عملکرد صحیح به این اداره را نمیدهند از عواملی است که تا کنون مفسدین را در مقامات بلند پایه خود نگاه داشته و فساد را هر روز در کشور تشدید کرده است.

با وجود ادارات متعدد فراوانی که در راستای پروسه مبارزه با فساد اداری کار میکنند هنوز نام افراد مفسد مشخص نشده است و همه این ادارات هر از گاهی سر بلند کرده و افزایش فساد در کشور را تایید میکنند.

در همین حال اداره مبارزه با فساد اداری میگوید که وظایف این اداره نظارت، ارائه و طرح پالسی های جلوگیری کننده از فساد اداری و تحقیقات ابتدایی در امور فساد اداری است. این اداره تنها افراد مضنون را با ارائه اسناد معتبر در اختیار دادستانی قرار میدهد و افشای نام این افراد تا زمانی که جرمشان به طور کامل به اثبات برسد در صلاحیت این اداره نمیباشد.

این اداره همچنین مدعی است که در سال 1389 در رابطه با 216 قضیه فساد اداری تحقیقات کاملی انجام داده است و اسناد موثق از 34 پرونده ای که جنبه جرمی داشته را به دادستان کل تحویل داده است و در سال 1390 نیز بر بیش از 250 قضیه فساد اداری کار صورت گرفته است که از این جمله 32 مورد از این موارد مستند سازی شده و بر اساس اسناد به دادستانی فرستاده شده است که در این اسناد نام افراد در سطوح مختلف از جمله وزیر و دیگر مقامات بلند پایه نیز ذکر شده است.

این در حالی است که دادستانی کل اظهار میکند هیچ پرونده ای در اختیارش قرار داده نشده است تا بتواند افراد فاسد را شناسایی کرده و به جرم آنان رسیدگی کند.

با وجود اظهارات دادستانی مبتنی بر عدم در دسترس بودن نام افراد مفسد، سال گذشته معین دادستان کل در پارلمان نام ده تن از وزیران مفسد را آشکار ساخته بود که هیچ اقدامی در رابطه با شناسایی جرم این افراد و تطبیق قانون بر این افراد صورت نگرفت.

به باور کارشناسان تا زمانی که ادارات موازی متعدد در کشور از بین نرفته و روحیه در نظر داشت منافع ملی کشور برای تمام صاحب منصبان، مقامات و مردم در کشور به وجود نیاید و فساد و مفسدین در کشور همچنان باقی خواهد ماند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای کرزی وتیم دولتش بی عرضگیشونشان دادند وخدمت وافتخاری برای مردم افغانستان نکرده ونیاورد بلکه دوقران که مردم نوع دوست از دورترین نقاط دنیا به عنوان هدیه به مردم افغانستان ارسال کردند تا رنج وآلام این مردم کمی کمتر شود را حیف ومیل کردند،دزدیدن و کمی که مانده بود پل ،شفاخانه،راه ویامکتب درست کردند آن را طالبان منهدم کردند ‏!دست کرزی وطالبان هردوشان به خون مردم افغانستان آلوده هستند وجنایت پیشه!تا وقت مردم افغانستان آتش قوم گرای را خاموش نکند این مصائب وآلام را بکشند!
نادر از تهران

>>>   سلام و رحمته الله و برکاته !
هرچه که بگندد نمکش میزنند
وای به حال که بگندد نمک
مردم ما از یک دولت ناکام ، فسادی که همه جنایات کاران به استثنای چندتن خوب هدفم از آنانیکه هنوز هم نام هایشان به فساد سرزبان هانیست ، و ظاهرا مخالفین که وقتی دم چور شان گرفته شد به جمع مخالفین سیاسی گویا پیوسته اند ، توقع خدمت و شفافیت و تقوا داشت فکر کنم کمی دور از منطق است .
این جوانمردان در بوت پاکی خارجی ها ،
چور و چپو
دزدی
بدمعاشی
و سفر های خارجی و نکتایی و بنگله ها و قصر های تجملی باهم مسابقه میزنند و در راستای رسیدن به اهداف فوق چنان مصروف هستند که اصلا وطن و مردم و خدا ورسول راه در تاق نسیان گذاشته و فقط در فکر خود اند .
خداوند به مردم ما هم عقل نصیب کرده و این توفیق را بدهد که دیگر فقط در تفکیک خوب و بد از سلیقه های شخصی خود گذشته و با معیار های دین و قرآن کریم و شریعت محمدی قضاوت نمایند .
مطمئین باشید تاوقتیکه فکر و نیت ما تغییر نکند ، مطابق ارشادات خداوند کریم ، حالت ما تغییری نخواهد کرد ، بلکه روز بدی در خدمت ما خواهد بود .
مردم ما هنوز هم در شناخت دوست و دشمن و خوب و زشت از قضاوت های :
قومی
زبانی
سمتی
منافع مقطعی شخصی
و سایر مخرفات که خداوند ا زآنان بیزار است کارگرفته و این است نتیچه عملکرد ما :
مثل داشتن رهبران تیمکی و وطن فروش و معامله گر
وطن ویران و خاکی
داشتن مقامات اول در فساد اداری ، تولید و قاچاق مواد مخدر
گدایی
نفاق
عدم مدیریت و صدها بدی دیگری که همه میدانیم .
با محبت
کریم رهگذر

>>>   مفسدین همه درکاخ ریاست جمهوری وظیفه دارند و بعضی شان وزیر هم است

>>>   با سلام.فساد فقط در کابینه نیست بلکه در کل مراکز دولتی وجود داره.یکی از دلایل وجود افرادی هست که سالها دارند می خورند وکسی از انها سوال و جواب نمی کنند.دولت باید چند نفر محاکمه کند تا بقیه حساب کار دستشان بیاید.
بلوچ تهران

>>>   برای ریشه کن شدن فساد ومفسدین هبری ئی: مانندرئیس جمهور مالیزیا ( کانگو عبدالرحمان )واعضای تیمش درین سرزمین در کار است تا با ایمان داری وصداقت کامل درین راستا مبارزه وپیکارنماید .
بااحترام ع-ب کابل

>>>   من همیشه خواستار برگشت به وطنم هستم تا در پهلوی هموطنانم زنده گی کنم ولی یگانه چیزیکه مرا پس میزند این که در افغانستان سیستم ، اخلاق دفتر داری خوب وجود ندارد پس به همین خاطر کار دراین دولت فاسد را یک شرم میدانم
کابل واشنگتن

>>>   جنایتکاران همه شان در دولت اند و همه شان الوده به فساد اند و همه جنایت کاران صدا میزنند که فساد است و فساد است. من نمیدانم که خانه والاهم صدا میزند که دزد را بیگرید و دزد هم صدا میزند که دزد را بگیرید.
وطندوست

>>>   جنابان شما همه در راس دولت قرار دارید برای چه کسی مفسد خطاب میکنید ؟
عزیزالدین

>>>   در پهلوی سایر ارگان های دولت یکی هم وزارت خارجه است ، زمانی این وزارت یکی از با دسپلین ترین و در بخشی مالی یکی از پاکترین و شفاف ترین وزارت خانه های دولت بشمار میرفت اما بعد از گذشت سالیان متمادی بخصوص در ده سال اخیر این وزارت به یکی از مراکز رشوه ، اختلاس و خویشخوری تبدیل گردیده ، کارمندان بخش محاسبه وزارت خارجه شاهد استند که به ده ها دوسیه اختلاس و فساد در این وزارت وجود دارد که بعضی از ایشان ظاهرا به مراجعه برسی و تحقیق چون لوی سارنوالی و کمیسیون مبارزه با فساد اداری نیز فرستاده شده قرار معلوم از جمله دوسیه های که به خارنوالی فرستاده شده دوسیه عمــــرصمد ، هارون امین ، ناصر ضیا ، یوسف صمد و یکتعداد دیگر را میشود نام گرفت اما هیچ یکی از این دوسیه ها تا حال مورد برسی جدید قرار نگرفته و عاملین ان نیز تا حال راهی زندان نگردیده اند در این جا سوال مطرح میگردد که چرا افراد فاسد که به صد ها هزار ایرو و دالر این کشور فقیر را تحت نام سفیر به غارت برده اند مورد پیگرد قانونی قرار نمیگیرند ؟ خواست و ارزو همه مردم افغانستان این است تا هرکسی که تحت هر نام به چپاول دارایی های عامه مبادرت می ورزد باید به زوترین فرصت محاکمه شود تا برای سایر غارتگران مایه عبرت باشد .

کارمند وزارت خارجه

>>>   هموطن عزیز، سالهاست از فساد اداری صحبت میکنیم و به حرف میخواهیم که فساد را ریشه کن کنیم مگر موفق نشدیم. بخاطر داریم که در زمان حکومات قبل از ورود محاهدین فساد حتی یک فیصد هم وجود نداشت، اکنون علت این است که ما خود نمی خواهیم فساد از بین برود و با از بین بردن فساد منافع نا مشروع ما نیز از بین میرود و از جانبی ایجاد ادارات بیشماری ضد فساد ، عامل گسترش فساد تلقی شده و یک مشت مفت خوار ازین مدرک تغدیه میشوند. فساد به طرح پالیسیهای نابود نمیشود، مگر اینکه انسان های متعهد بوطن و صادق مسلط باشند و به اساس استراتیژی ضدفساد و تطبیق قانونیت آنرا از بین ببرد. فساد خورد و بزرگ ندارد، دسترسی به فساد ارتباط به اندازه توان هر فرد مفسد بوده و افراد مفسد نمی خواهند که جلو فساد را یگیرند. به نظر بنده از بین بردن فساد به پتکه و تطبیق قانون انهم بواسطه آنهائیکه ضد فساد اند ممکن بوده میتواند. چرا هر گز از دزد توقع برده نمیشود تا دزدی را به چنگال قانون بسپارد و هویت خویش را افشا بدارند. ((والسلام))

>>>   دربوجودامدن فساداداری خارجیان باتضعیف نقش مردم درحکومت وادامه سلطه شان به طور پنهانی دخالت دارند .نمونه اش درانتخاب دوباره کرزی وتیم فاسدش وافشای آن.و...عامل دوم مجاهدین خانه جنگی یاهمان جنگ سالاران که به قدرتهای بزرگ محلی وفدرالی تبدیل شده اند.وهمچنین تکنوکراتهای غربزده وخودباخته فاسد که برای خوددرکابینه ومناصب بالاکیسه دوخته اند..بنائا.عامل سوم ومهمترین عامل خودمان هستیم .بامشاهده فسادهای کارمندان تسلیم انان می شویم .مردم ونهادهای مدنی کمتر بادلایل وشواهد به اعتراضات گسترده علیه ظلم وبی عدالتی اداره وسازمانی اقدام می کنند.وبیشتر شکوه وگلایه زودگذر می کنند.نواندیشان

>>>   مشكل عمده افغانستان واين كشور اينست كه قانون صرف به افراد بيواسطه وپايين رتبه كشور ساخته شده وبالاي شان تطبيق ميگردد نه براي وزرا والي ها قومندانان وكيل صاحبان قاضي ها و سارنوال وپوليس وافراد زورمند درحاليكه فساد بزرگ توسط اين افراد بزرگ صورت ميگيرد اما دولت ما هيچگاه نتوانسته يكي ازين افراد را تحت پيگرد قرار دهد وعلت افزايش فساد هم همين است وخود دولت در افزايش فساد دست دارد به اين اساس گفته ميتوانيم كه خود دولت درترويج فساد دست دارد
عباس

>>>   فساد از کجا اغاز میشود:
فساد فرهنگ است ونه قانون تا وقتیکه در افغانستان یک انقلاب فرهنگی عمیق در همه ابعاد صورت نگیرد فساد در حال خود باقی است. دوستان شما بی بینید تا که اقای حامد کرزی بیشتر از 300 تن وزیر مشاور دارد و همه انها از امتیازات مالی و امنیتی گزاف بر خوردار هستند در کدام کشور دیده اید که ریس جمهور بیشتر از 2 الی 3 تن مشاور داشته باشد ایا همین در ذات خود فساد نیست و بهمین ترتیب تا حال کسی از بودجه شورای امنیت و ریاست جمهوری خبر ندارد ریس جمهور روزانه بطور جوانمردی و کاکه گی به دوستان خود دالر بلاعوض توزیع مینماید که این امر حتی در وقت پادشاهان سابق هم مروج نبود که افغانستان را خانه شخصی خود فکر میکردند.
وزارت خانه های افغانستان بطور سهمیه جهت خوشنودی و رضایت افراد زور گویی و اجیران کشور های خارجی توزیع میشود شما خود تا قضاوت کنید اقای مخدوم رهین به علت فساد اداری از وزارت اطلاعات وفرهنگ از جانب پارلمان سلب اعتماد شد دیر نگذشت همان شخص به همان وزارت دوباره گماشته شد. پس فساد را چطور تعریف کرد.
احمد ولی کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است