خبرنگاران برجسته تلویزیون آریانا استعفا دادند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ کد خبر: 32849 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper) به نقل از مرکز خبرنگاران افغانستان، هفت تن از خبرنگاران تلويزيون آريانا به دليل" افزايش محدويت كاری و خودسانسوری ناشی از فشار داخلی و خارجی" از ادامه كار در اين رسانه خودداری كرده و استعفا داده اند.
نصير فياض، مسئول و گرداننده برنامه های سياسی، علی كاظمی مسئول و خبرنگار برنامه های ورزشی، مصطفی سادات گرداننده، امين بابك، مجری برنامه های سياسی، احمد سمير بيات، گوينده و مجری، لطيف محمود، گرداننده برنامه های اقتصادی، و اجمل عالم زی، گوينده خبر و از مجريان برنامه های سياسی استعفا داده اند.

نصير فياض، به مركز خبرنگاران افغانستان گفت كه ادامه محدوديت های كاری و فشارهای داخلي و خارجی سبب شد كه او و شش تن از خبرنگاران استعفا دهند.
به گفته فياض، مسئولان اين تلويزيون همواره با دخالت در برنامه هاي مختلف به ويژه سياسي و خبری، از يك جناح و طرف خاص حمايت می كردند و خواسته شان همواره اين بود كه يك خبر و يا برنامه به نفع بعضی از حلقات خاص تهيه شود.
وي گفت:" اين فشارها و اقدامات غير حرفه ای از طرف مسئولان تلويزيون و حلقات بيرونی، وضعيت را براي ما خسته كن ساخته بود. آنها پيش ازاين برنامه سياسی- تحليلي حقيقت را تعطيل كرده بودند، برنامه زاويه را هم تعطيل كردند و افزون بر آن از يك ساخت يك برنامه مشابه به نام گام به گام نيز جلوگيری كردند."
فياض افزود كه "مسئولان اين رسانه همواره تلاش مي كردند تا در راستای منافع خود، موضوعاتی كه به نفع حكومت افغانستان و يا بعضي از حلقات خاص نيست، پوشش داده نشود."
اين مسئول مستعفی برنامه های سياسی تلويزيون آريانا از "فشارهای بيرونی" به عنوان يكي ديگر از عوامل اصلي خودسانسوری دراين رسانه نام برد.
نصير فياض گفت :" در يكی از برنامه ها با فدا حسین مالکی، سفير ايران در افغانستان مصاحبه كردم و از او پرسیدم که به عنوان یک سفیر چگونه به خود اجازه می دهد که افغانستان را کشور اشغال شده بخواند؟ و آقای مالکی پاسخ داد، اشغال شاخ و دم ندارد و دراين زمينه به بازرسی خانه ها از سوی نیروهای خارجی و همچنین بازرسی بدنی زنان افغان توسط این نیروها اشاره کرد."
آقای فیاض گفت:" هر چند سفير ايران نخواست كه اين مصاحبه پخش نشود اما نشر اين مصاحبه سبب شد كه برنامه سياسي- تحليلي زاويه تعطيل شود."

عزيز الله آرال، معاون تلويزيون آريانا نيز با وجود گفتگو با مركز خبرنگاران افغانستان، خواست كه اظهاراتش بازتاب داده نشود.
او پيش ازاين به بي بي سي گفته بود كه در پخش مصاحبه سفیر ایران از تلویزیون آریانا، "کاستی های کوچکی وجود داشت که سبب ناراحتی آنها شده بود" اما این مساله با میانجیگری کمیسیون نظارت بر تخطی های رسانه ای حل شده است.

مسئولان تلويزيون آريانا گفته اند كه تعطيل شدن برنامه" زاويه" و استعفای هفت تن از كارمندان اين اداره به اين ماجرا ارتباطي نمي گيرد.
كميسيون رسيدگی به تخطي هاي رسانه ای هم تائيد كرده است كه سفارت ايران از تلويزيون آريانا به اين كميسيون شكايت كرده و اين شكايت در حال بررسی است.

احمد قريشی، رئيس مركز خبرنگاران افغانستان و سفير مركز بين المللي اخلاق رسانه ای در افغانستان نيز با ابراز نگرانی از افزايش فشار و اقدامات غير حرفه ای رسانه ای در كشور گفت كه فشار بر خبرنگاران و استفاده ابزاری از آنان، خلاف اخلاق رسانه ای بوده و بايد به آن پايان داده شود.
به گفته قريشی، شماری از رسانه ها از ناگزيری خبرنگاران به خاطر حفظ موقعيت شغلي خود، سوء استفاده كرده و به فعاليت های غير حرفه ای و بدور از اخلاق رسانه ای ادامه مي دهند.
وي گفت:" متاسفانه در حال حاضر معيارهای اخلاق رسانه ای كه مورد پذيرش همه رسانه ها باشد وجود ندارد و حتی برخی از رسانه ها فاقد كودهای اخلاقی هستند و يا به دليل وابستگی به احزاب، جريان های سياسی و يا گرايش های مذهبی و قومی، اخلاق رسانه ای را نقض مي كنند."
سفير مركز بين المللي اخلاق رسانه ای در افغانستان گفت كه اين نوع رسانه ها بايد با احترام و رعايت اخلاق رسانه ای، براي نهادينه شدن فعاليت حرفه ای بی طرف به طور جدی تلاش كنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من برنامههای این شبکه را قبلاً مشاهده می‌کردم خوب اما بعدیها واقعاً یکی کمی بوی مشکوک از آن می‌آمد حالا دریافتم که چه خبر است؟
به هر حال برای شبکه آریانا متأسفم هستم امیدوارم که واقعی بنی و درک واقعیت را هرگز فراموش نکنیم.
میرزایی

>>>   وای بر ما که کشور های دوستتتتتت برای تلوزیون ما تعیین تکلیف می کنند

>>>   رسانه که از 50% به بالا تجارتی شد پایانش همین است

>>>   مرگ بر مداخله گران خارجی!

>>>   بلک لیست شده اند همه اینها

>>>   ازادی بیان در اظهارنظروانتقاد ازهرمقام ونهاد وارگان وکشور باید آزادباشد مطبوعات ورسانه هاباتوجه به قانون رسانه هاعمل کنند .البته رسانه هاباید دقت کنند که اولاازهیچ موسسه یانهاد یاکشورخارجی بودجه دریافت نکنندتامنافع آنان راتامین کنند وهمچنین متعهد به مصالح فرهنگی کشوردرچوکات شریعت وقانون باشند.نهادنوندیشان افغانستان

>>>   این سانسور و سانسور بازی از اول ادامه داشته و هست بخاطریکه یک مثال زنده اینست که حالی شواهد معتبر در باره قبرهای دسته جمعی در دست میدیا قرار دارد ولی چرا نشر نمیکنند وهمیشه میگویند که تحقیقات جریان دارد .
کابل

>>>   واقعا جای تاسف دارد که آریانا همچین دشمنی با ملت افغانستان دارد آقای بیات از یک طرف به نیاز مندان کمک میکند از طرف دیگر سو استفاده

>>>   قبلآ نیز تلویزیون آریانا آنقدر برنامه های جالب سیاسی و بیطرفانه اراعه نمینمود.
اما از زمانیکه آقای بیات از طرف کرزی به شورای ملی در مجلس سنا انتصاب شد / دیگر همه برنامه های سیاسی این تلویزیون قطع گردید.

>>>   اصلآ اقای احسان الله بیات یک بی غیرت و چاپلوس است.
اگر نمیبود ازین اشخاص دفاع میکرد چون خود بیات عضو ای اسای امریکا است بسیار احتیاط میکنند.
قیوم

>>>   این به اصطلاح خبرنگاران آزاد کمیشن کار شده بودند و از صدها نفر پول می گرفتند و حالا شده اند خبرنگار آزاد و از آزادی بیان دفاع می کنند.

>>>   سلام
واقعا آقای بیات جای تاسف دارد شما یک طرف مسجد درست می کنید که خداوند شمارا ببخشد در تلویزیون شما جز نژاد پرستی چیزه دیگری نیست به آرمان های کشور عزیزما افغانستان احترام بگزاریدآریا

>>>   درصورتیکه افغانستان کشور اشغال شده به قول آقای مالکی است پس چرا حکومت کرزی را به رسمیت میشناسد و اگر نیست چرا حکومت کارمل ونجیب را به رسمیت نمیشناخت.
حیدر پروانی

>>>   واقآ این یک مشکل است که بعضی از رسانه ها ومتاسفانه خبرنگاران با آن روبرو هستند وتازمانیکه یک ضمانت قانونی برای مصونیت کاری خبرنگارانیکه دررسانه های آزاد فعالیت دارند تدوین نگردد احتمالا به موارد مشابه دیگر نیز روبرو گردیم
کوهستانی ازکابل

>>>   البته این درست است که رسانه ها باید در آزادی اندیشه و حقایق را بازگو کنند ولی تا جایی که منافع مملکت و خلاف شرع نباشد .
لذا مجریانی که با برنامه های آنها چه اقتصادی ،سیاسی..... مخالف و محدودیت و سانسور برای آنها از موانع چه داخلی و یا خارجی اعمال می شود . باید آزادی داشته باشند چون این رسانه ها هستند که حقایق جامعه را برای مردم آن بازگو می کند . لذا هیچ مسیول و یا ارگان اداری و یا حکومتی حق ندارد برای برنامه های آنها محدودیت و سانسور قایل شوند به شرط آنکه تا جایی که گفتار آنها بر اساس منفعت عموم مردم و کشور باشد .
ذ.خ.

>>>   کارخوبی کردید که استعفا دادید باید کم کم فریادها بلند شود ...همه چیزکه نباید در راستا وخواستها ومنافع دولت امریکا باشد..این ما خود افغان ها هستیم که باید تشخیص دهیم کجا گپ زدن را بمانیم کجا حذف کنیم ...فکر واندیشه مال خودماست پس نمی توانند دولت های غربی توسط مسوولین رسانه ها حق انتخاب وحق فکر را ازما بگیرند.
محمدصالح

>>>   برادران چرا قضاوت درست نمیکنید خبر نگارهای اریانا بیشتر پای شان را از گلم های پدران شان بیشتر دراز میکرد خصوصا نصیر فیاض .ازدای بیان در داخیل چوکات خیلی خوب اما بیشترش فاجعه درست میکند شما در جریان نمیباشید این نصیر فیاض چنان کارهای را میکرد که فقط وفقط به مصلحت خودش بود و دراین اواخر خیلی خود خواه شده بود . خواهر شما یکی از کارکنان تلویزیون اریانا .

>>>   نصير فياض يك خبر نكاري واقعي افغانستان بود .نبود نصير فياض يك كمبود در تلويزيون اريانا است . انساني كه هيج ترس نداشت ومردانه وار صبحت ميكرد . البته اغا بيات بسيار اشتباه بزرك كرده كه مانند اغا فياض ،لطيف محمود وديكران ازبرنامه عذب شدن .ومن افتخار ميكنم كه مانند اغا فياض مردها هم هستند كه وجدان خودرا بمقابل بول نمي فروشند
a.k

>>>   اميدوارم كه ديگر خبرنگاران در بند هم ياد بگيرند و بدانند كه صلاح مملكت بهتر از پيسه است.

>>>   تلویزیون آریاناازچندسال به اینطرف جانبدارانه مسایل سیاسی را تعقیب میکرداگریک نفرهیچگاه این تلویزیون راندیده بودامادریک نگاه فکرمیکرداین تلویزیون حکومتی است.
درست است که صاحب امتیازاین شبکه(آقای بیات) ازکرزی درانتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.
ولی بدین معنی نبایدباشدکه یک رسانه رابنام خصوصی درست کنیدولی ازحق وناحق یک حکومت ناکاره پشتیبانی کرده واعمال زشت وپلیدفساداداری وقوم گرایی اش راکتمان کرده بازبگوییدکه مایک رسانه خصوصی هستیم که این نوع شیوه درتعدادازرسانه های تصویری وصوتی دیگرنیزبه چشم میخورد.
لوگرنژاد

>>>   بار عرض سلام خدمتتان دوستان
به نظر من این هفت تن ضرر نکردند چون بلافاصله رسانه های دیگر باتوجه به سوابق و کار آمدی آنها جذبشان می کند این تلویزیون اریانا است که ضرر کرد که نخبگانش را از دست داد از طرفی اریانا به اخر عمرش رسیده اگه مقایسه کنیم با دیگر تلویزینها خیلی ضعیف شده وناتوان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است