اگر ایران در زمینه کشت جایگزین زعفران همکاری کند ...
روزانه به طور متوسط 3 تن پیاز زعفران از ایران به افغانستان به صورت قاچاق انتقال داده می شود که این امر سبب می گردد تا روزانه یک هکتار به کشت زعفران در افغانستان افزوده گردد. 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۸    ۱۳۸۸/۷/۷ کد خبر: 3832 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ، شواهد موجود در کشور حاکی از آن است که کشاورزان افغانستانی کم کم به فکر جایگزینی زعفران به جای مواد مخدر می باشند زیرا قیمت مواد مخدر سیر نزولی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، قيمت ترياك امسال در افغانستان كيلويي 55 دالر، هروئين خالص دو هزار و 85 دالر و حشيش 49 دالر است، در حالي كه قيمت ترياك در سال 2005 كيلويي 125 دالر و هروئين كيلويي دو هزار و 819 دالر بوده است.

طبق آمار رسمي سازمان ملل، امسال شش هزار و 900 تن انواع مواد مخدر در کشور توليد شده كه ميانگين توليد ترياك در هر هكتار 56 كيلو بوده است، اين در حاليست كه ميانگين توليد ترياك در افغانستان طي سال گذشته 47 كيلو در هکتار بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که ذخاير غيرقانوني مواد مخدر در افغانستان ممكن است هم اكنون به 10 هزار تن رسيده باشد، كه اين 10 هزار تن با تامين دو ساله اعتياد جهان به هروئين و يا تجويز پزشكي مرفين براي سه سال برابري مي‌كند.

با این حال صاحب نظران بخش زراعت وکشاورزی کشور اذغان داشتند که طی سالهای اخیر به علت مناسب بودن شرایط جوی و ارزان بودن نیروی انسانی، کیفیت زعفران افغانستان بسیار بهبود یافته به گونه ای که با زعفران ایرانی برابری می کند.

با وجود اینکه زعفران تولید داخل، در حال حاضر تنها پاسخگوی نیازهای خود کشور است ، اما می توان امیدوار بود با یک برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولین و دلسوزی همسایگان به زودی با یک روند صعودي افغانستان بازارهاي جهاني زعفران را تامين کند.

اکنون سازمان ملل متحد، هالند، فرانسه و حتي اسپانيا از کشت زعفران در افغانستان حمايت مي‌‎کنند و اگر کشور همسایه ، ایران نیز به جمع این حامیان بپیوندد به زودی بسیاری از کشاورزان به دلیل سود بیشتر حاصل از کشت زعفران نسبت به مواد مخدر ، روی به کشت این محصول می آورند. ولی متاسفانه مسئولین ایرانی به دلیل انحصاری بودن کشت زعفران از این طرح حمایت مناسبی نداشته اند.

اما با این وجود براساس گفته های رييس اتحاديه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران خراسان - ایران، روزانه به طور متوسط 3 تن پیاز زعفران از ایران به افغانستان به صورت قاچاق انتقال داده می شود که این امر سبب می گردد تا روزانه یک هکتار به کشت زعفران در افغانستان افزوده گردد.

حال اگر طرح جایگزینی زعفران از سوی مسئولین ایرانی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر اینکه ، انتقال پیاز زعفران به افغانستان از را ه قانونی و با تعرفه های گمرکی صورت می گیرد ، به زودی کشورهای منطقه با کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان مواجه می گردند که مطمئنا خواسته آنها نیز می باشد چرا که قاچاق مواد مخدر کمتری به کشورشان انجام می پذیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من دلیلی معقول انسانی و اسلامی ( که به هیچ وجهه ) در این فکر منفور نمی یابم که دربدل سیاه کاری خویش بخشی از جامعه ما ویا هرجامعه دیگر معیشت بدیل و یا بدیل خشاش را تقا

>>>   دریک همایشی درایران پشت تریبون قرارگرفتم واین مساله را بیان کردم ، یک دانشجو بودم ....شاگرداول شده بودم ومقاله ام برنده شده بود.همایش ایرانی ها ودانشجویان ممتاز بود. وقتی من این مساله را چهارسال پیش مطرح کردم بشدت بامن برخوردشد!!!!
محمدصالح

>>>   یعنی ایران بازار جهانی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان می کند؟
بعید می دانم

>>>   از دود انواع مواد مخدر ،مردم افغانستان و كشورهاي همسايه در اتش مي سوزند واگر خواسته باشيم توليد مواد مخدر راتوقف دهيم ،بايد يك منبع بديل درامد همانند ترويج زعفران براي توليد كننده گان و فروشنده گان مواد مخدر در نظر بگيريم و اين پروسه زماني عملي خواهد بود كه كشورهاي همسايه بدون كدام تعصبات و رقابت هاي اقتصادي با مردم و دولت افغانستان همكار باشند .

>>>   ایران همین الان هر کاری از دستش بر بیاید انجام میدهد تا رقیب تازه وارد خود را از میدان رقابت بیرون کند.شما انتظار دارید با افغانستان همکاری کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟به قول شاعر:دل خوش سیری چند؟!!!!!!!!

>>>   این کار خوبه امام دولت ایران که از این مواد سود بیشماری که دریافت می کنند چه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است