ثروت واقعی دولتمردان افغانستان چقدر است؟
این دو خانواده که پیش از این سالها در آمریکا زندگی میکردند، به شغل رستوران داری مصروف بودند و وضعیت مالیشان بر دوستان و آشنایان پوشیده نیست. اما اکنون بعد از ده سال حکومتداری ما می بینیم خانواده حامدکرزی با همکاری پوپلها با بیش از دهها ویلای گران قیمت در جمیره دبی در ارتباط هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۰    ۱۳۹۱/۴/۲۵ کد خبر: 38598 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بیش از ده سال از روی کار آمدن دولتمردان جدید افغانستان می گذرد و کسانی که ده سال پیش کارمند یا کارگری ساده بیشتر نبودند، اکنون تبدیل به یکی از تجار و سرمایه داران مطرح کشور شده اند!

به راستی این همه ثروت و دارایی از کجا به دست آمده است؟ پیش از این دادگاه عالی افغانستان به خاطر قیدی که قانون اساسی مبنی بر وجوب تشکیل محکمه اختصاصی برای اعضای کابینه گذاشته بود، نمی توانست وزیران و حتی مقامات متهم دادگاه عالی را محاکمه نماید، که به اساس قانون جدید سال گذشته این امکان فراهم شد.

دادگاه عالی افغانستان بیش از یکسال پیش، حدود 20 تن از اعضای فعلی و سابق کابینه حکومت را متهم به فساد مالی و دستبرد میلیون ها دالر و میلیون ها افغانی در نتیجه امضاء قراردادها و خریدهای عمده دولتی نمود. که همگان شاهدیم تا کنون هیچ محکمه ای در این باره برگزار نشده است.

قرار بر این بود تا دارایی های همه مقامات دولتی نیز ثبت گردد که اینکار نیز بصورت تحقیقی انجام نگرفت. بطور مثال جناب رئیس جمهور کرزی مجموع دارایی خود را ده هزار دالر ثبت نمود در حالیکه براساس گفته ها، دارایی های ایشان بالغ بر هفت میلیارد دالر می باشد. پس واضح است تاکنون آن عده از مقامات حکومتی نیز که در فساد اداری دست دارند از سوی حکومت مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته اند.

بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس، کسانی که در فساد اداری آغشته اند به جای اینکه از وظایف شان برکنار شوند مورد تقدیر قرار می گیرند. بسیاری می پرسند پولهای سرازیر شده به افغانستان در کجا صرف شده است، مردم باید بدانند برخی این پولها را در دوبی ویلا خریده اند، در امریکا خانه خریدند و در کابل قصر ها آباد کرده اند، ما این مردم را می شناسیم اما چه کسی است که از اینها سوال کند که این پولها را از کجا آورده اند؟ چه کسی می تواند اینان را به محاکمه بکشاند و مجازات کند؟

شواهد عینی بسیاری وجود دارد که زمینهای فراوانی که در حاشیه کابل وجود داشته و متعلق به دولت بوده، توسط زورمندان و متنفذین دولتی غصب شده. آنها برای خود خانه ها و شهرکهای مجللی ساخته اند، در حالی که مهاجرینی که از پاکستان و ایران به کشورشان عودت کرده اند، سرپناه ندارند.

متاسفانه فساد موجود در ارگ ریاست جمهوری و نبود توان محاکمه دولتمردان فاسد سبب شده تا در سازمانهای دولتی هر کسی که خیانت کند و با فساد و رشوت وظیفه اش را انجام دهد، مقامش بلند می شود، ترفیع درجه و رتبه پیدا مینماید، اما کسی که به وطن می کند فردایش از وظیفه اش برکنار می شود.

اگر بخواهیم تنها یک نمونه از این ثروتهای بادآورده را مثال بزنیم، جالب است وضعیت مالی دو خاندان پوپل و کرزی قبل از سال 2001 را مورد بررسی قرار دهیم. این دو خانواده که پیش از این سالها در آمریکا زندگی میکردند، به شغل رستوران داری مصروف بودند و وضعیت مالیشان بر دوستان و آشنایان پوشیده نیست.
اما اکنون بعد از ده سال حکومتداری ما می بینیم خانواده حامدکرزی با همکاری پوپلها با بیش از دهها ویلای گران قیمت در جمیره در ارتباط هستند. یکی از این موارد مربوط به ویلایی به ارزش 90 میلیون پوند است که توسط خانواده کرزی خریداری و یا آنکه اشغال شده است.

برای اینکه بدانید جمیره کجاست، باید بگوییم جمیره جایی است که افرادی همچون دیوید بکهام ستاره فوتبال بریتانیا، مایکل شوماخر قهرمان پرآوازه مسابقات فرمول یک، براد پیت و آنجلینا جولی زوج سوپر استار آمریکایی در آنجا حضور دارند. البته ناگفته نماند حسین فهیم بردار قسیم فهیم معاون رییس جمهور کرزی نیز در جمیره و در نزدیکی ویلاهای خانواده کرزی زندگی می کند.

حال شما انصاف دهید با این وضعیت موجود که نه مقامات دولتی حاضر به ترک فساد می شوند و نه ارگان و سازمان قضایی کشور توان محاکمه این افراد را دارد، مردم ما چگونه به رشد اقتصادی خود خوشبین باشند؟ و یا مهاجرین ما با کدام دلبستگی به کشور خود باز گردند؟ البته باید گفت ترک فساد از سوی مقامات افغانستان موجب مرض است! کسانی که طعم شیرین پول را چشیده اند، هرگز حاضر نخواهند شد تا ثروت واقعی خود را ثبت کنند و یا از این همه پول باد آورده صرف نظر نمایند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما مسلمان هستیم به گپ مردم باور میکنیم جناب رئیس جمهور خودش در اثنای انتخابات گفت که تنها ده هزار دالر در بانک فرانکفورت دارم و مبلغ 500 دالر یک وردکی در جریان انتخابات برایم کمک کرد. فکر نکنم که رئیس جمهور دروغ بگوید چراکه خداوند پاک سه گروه را هرگز نمیبخشد:
1- رئیس جمهوریکه به رعیت خود دروغ بگوید
2- کهن سال که زنا کند
3- سوال گر متکبر ، هم دست گدائی دراز کند و هم در مقابل چیز کم خوش نشود.
البته این گپ من نیست ...
و هرکسیکه مخلوق و آن مسلمانان را فریب بدهد به غضب خدا بالاخره گرفتار میشود.
ملا خاکسار

>>>   تشكر از واقعيت كه بر مله ساختيد من در دوبي زنده كي ميكونم كرزي همسايه ارباب من هست ارباب ما 13 كمبني دارد درداخل دوبي دارد 25 كمبني در كشورهاي ديكرجالب اينجا هست كه ارباب ماكفت من زمين را از بيش ريس جمهور شما خريدم از جهار حصه زمين يك حصه هش را 8ميليون دالر

>>>   عبد الحی مهاجر مقیم ایران
برادران عزیز قدرت و ثروت چیز بدی است اگر به دست من و شما هم برسد معلوم نیست که روی کرزی را سفید نکنیم. فقط اینها یک جوانمردی بکنند که از قدیم گفته اند دزد باش اما جوانمرد باش! اینها هر چی را که چپاول می کنند با ملت بدبخت و گشنه خود نصف به نصف تقسیم کنند. به این نحو می توانند کمی در افغانستان دوام بیاورند و گرنه به مانند صدام و قذافی که همه را به جیب خود می زدند یک روزی سرنگون می شوند و خاندانشان هم به خاک سیاه می نشینند.

>>>   اين خو يك حقيقت مسلم است كه نصف يا حتي بيشتر اين پولها به جيب زمامداران بزرگ كشور ما و مشاورين خارجي و موتر هاي لوكس و آخرين مادل يوناما وموسسات ملل متحد رفته اگر 20 فيصد اين كمك ها در افغانستان به مصرف ميرسيد امروز افغانستان چهره ديگر ميداشت و مردم ما با اين مشكلات مواجه نميبودند

>>>   پس از چی و از کی گله کنیم .
داکتر شاداب

>>>   داکتر صاحب ما باید از خود گله کنیم که با وجود دیدن همه فساد کار ما تماشا کردن و خموش نشستن است. که این عمل ما بیانگر همکاری با فاسدین میباشد. باید مانند تونس، مصر، لیبیا، سوریه، و یمن در مقابل چنین ظالمین و خاینین ایستادگی کنیم.
ما هراس از این داریم که اگر یک روز مظاهره کنیم کار های ما پس میماند، اطفال ما گرسنه و شاید هم زظایف خود را از دست بدهیم. لیکن من میگویم که آن افرادیکه هفته ها و ماه ها مظاهره کردند ایا کدامشان از گرسنگی و یا تنگدستی مردند؟ نی بلکه در مقابل فاسدین جنگیدند و شهید شدند.
بیاید نگزاریم که افغانستان ما تجزیه شود نگزاریم رهبر های فاسد ما مارا به جان یکدیگر به نام پشتون تاجک هزاره و ازبک بیندازند و ما هم مانند افراد جاهل در مقابل یکدیگر کورکورانه بجنگیم قسمیکه قبلا هم این کار را کرده ایم.
بیاید به نام یک انسان و مسلمان با هم دیگر دست به دست هم داده برخلاف این حکومت ...ایستاد شویم.
داود - کابل

>>>   تشکر از نوسینده عزیز که حقیقت را گفته است وریر ما لیه زاخیل وال درکانادا شهرک سازی را اغاز نموده و ضمنا بهترین ویلا را خریداری نموده است همچنا ن انورالحق احدی وزیرتجارت در منطقه اجمان اعمارات شهردبی چند بلند منزل رهایشی در حال ساخت و ساز است و ضمنا یک ویلای لوکس درلندن خریداری نموده است ... ]
اینجنیراحمد

>>>   کرزی بیشتر از باند شرو فساد باج میگیرد به انها میگه یا به حسابم پول بریزیدیا اینکه به جرم خاینین ملی محاکمه تان میکنم انها از ملت دزدیدند کرزی ازانها میدزدد . و خود کرزی دزدی نمیکند بصورت مستقیم برادران خودرا ... درست کرده باهم شریک اند

>>>   کرزی و خاندان کرزی ثروتمند شدند همانطورکه اقوام و اقارب پادشاهان قبلی زمین دار و ملک دار هستند(از این کوه تا آن کوه دیگر از فلان قوم پادشا) منشا فساد از همان جا است

>>>   من كرزي راازنزديك ميشناسم اوهيچ وقت راست نميگويد وبه حرف خود تااخرين نفسش عمل نميكند اين خصلت جوانمردى شان ميباشد . د ا

>>>   کذب است - 7 میلیارد دالر!!؟؟

>>>   خوب است که درباره جنرال فهیم ، دوستم ،خلیلی و محقیق کی تمام جنوب غرب کابل را راتسخیر نموده ویک ایالات هزار را به وجود اورده درحال کی اینها به جز چندتا کوسفند چیزی دیګری نداشت . واین برای تمام مردم افغانستان معلوم است کی دوستم یک کاګر بیش نه بوده
توکل

>>>   سلام :بیایید اینقدر حرف دروغ باد نکنیم بزرگان ما هرچه دارند به گفته خود ایشان خدا داده است.

>>>   کرزی و فهیم خان به همه ملت حتی به تمام جهان مانند آفتاب روشن است از گذشته گان کدام ارث نبردن درگذشته هم هردوشان بلخصوص مارشال خان فهیم خان از جمله فامیل های گمنام بودند از بدی روزگار سمارق راسبزکردن طالع ما۰ جای بسیار تاسف است که این دو با برادر های خود ملیارد ها دالر ها را بیت المال را غارت کردن حال خود را درجمله انسان های پاک و خدمت گار وطن قلم داد میکند بطور مثال دزدی کابل بانک توسط برادر کرزی و برادر فهیم به سطح جهان افغانستان را بد نام ساخت اعتبار افغانستان در نزد جامعه جهانی به صفر برابر ساخت وای بر ما ملت بآین غارت گران دریا نوش از گذشته گان جهان واز تاریخ درس عبرت بگیرد خدای سختگیر دیرگیراست۰
رستم علی کابل

>>>   ازثروت ودارایی های رهبران مفسد شمال هم نظر خواهی کنید تامردم ازجنایات وچورچپاول که انها دردوران حکومت مفسد شان دردهه 70 انجام داده باخبرشوند
للمه ازکابل

>>>   "چوب خدا صدا ندارد" اگر كمي به اندازه بسيار ناچيز اينان وجدان و عقل ميداشتند بايد عاقبت كاخ نشينان قبل از خود را پيش چشم خود مجسم ميكردند . حد اقل در همين سال هاي نزديك كه خداوند به آنان چگونه طعم ذلت و خواري را چشاند و چگونه رسوايشان كرد. به هر حال تنها كرزي و دارو دسته اش مقصر نيستند . بلكه ملت ما نيز مقصر اند كه از حق و حقوق خود دفاع نكرده و بزدلانه در چپاول خود با آنان شريك شده و با دادن رشوت و پول ناحق به آنان كمك ميكنيم.
بصيراحمد - هرات -

>>>   مهارت کرزی از هنرمندانیکه نام شان ذکر شده بالاتر است بنآ باید ثروتش نیز بیشتر باشد. آما آه و دعای مردمیکه بی گناه کشته شدند و در حق هزاران مردم دیگر ظلم و ستم شد بی مجازات نخواهد ماند.
دعا گوی

>>>   اه میگویم وبس.
اگر کرزی ها این گونه باشند بس از سایر دزدان چی گله کنیم.
من یقین کامل دارم که درانتخابات بعدی اگر دایر شود یکی از کرزی های دیگر همراه با مارشال یا جانشین مارشال دولفین دوباره بواسطه بول و تقلب ریس جمهور شده ثروت خویشرا افرایش میدهند.
لعنت الله علی الکاذبین خائنین کمونستین و وطنفروشین که ملت ما را درطی بیش از سه دهه تباه و برباد کردند.
او کرزی بچه گور!
دلم کفید مجبور فریاد بزنم و بگویم او کرزی خانه خراب اوکرزی دیوانه به لحاظ خدا مردم ما را فریب نده. تو دووس گفته بودی که 15 هزار دالر داری این همه داراییها و قصر ها درخارج از کجاشد.
اینکه طالبان خونخوار همه روزه مردم ما را انتحار نموده و به قتل میرسانند یک لقمه نان ندارند تو عیش و نوش میکنی.
والله اگه در روز اخرت از یخن ات گرفته یک ده قفاق به رویت نزنم. حال هرچی میکنی بکن.
ا. احمدی

>>>   میگویند منزل دروغ کوتاه است و یا اینکه پول اب دراب و از شیر درشیر است باید هردوخاندان انتظار چنین روزی داشته باشند
حیران

>>>   اگر دقیقا سرقت پول های کابل بانک را بررسی داریم با دزدیدن پول های توسط برادرکرزی خان وبرادر پهیم خان ضربات پیهم وجبران را ناپزیر به دولت و مردم وارد ساخته۰ افغانستان در مجامع بین الملی جایگا خاص داشت کشور های دوست بسیار زیاد علاقه مندی خاص داشتن به افغانستان کمک زیادی نمایند حاضربودن چک سفید به افغانستان بدهد۰ اماباعمل ناجوان مردانه این دو دزد عزت آبرو ملت و مردم را به پاهین حد رسانید دها مرتبه اضافتر از پول سرقت شده ضربه اقتصادی به دولت و مردم وارد ساخت ضربات معنوی آن قابل محاسبه نیست حال بیبنید یک کشورکه می خواهدبه اثرفشار کمک کند چهل مرتبه تکرر میدارد که حساب درست از صورت مصرف آن میخواهم درگذشته هیچ یاد نمیکرد دلیل مشکل ترشی و عدم علاقه کشور های کمک کننده خیانت دونفر خاین ملی است۰
عمران شاه

>>>   به نظر من تنها راه اساسي كه كليد حل مشل باشد سه چيز است:
1. دستگاه قضايي كه وظيفه نظارت و برخورد با مجرمان دولتي و غيردولتي را دارند با ياد اختيارات و اقتدار آن بر ديگر نهادهاي قدرت افزوده شود تا بتواند آنان را بازخواست و گرفتار سازد.
2. راهكار قانوني برخورد و محاكمه مقامات دولتي به روشني تدوين و اجرايي گردد زيرا تا زماني كه مقامات دولتي احساس كنند كه هيچ خطري آن ها را تهديد نمي كند و هيچ نهادي بر آن ها قدرت نظارت و كنترل ندارند هرچه دلش بخواهد ميخورد و بكسي رحم نميكند. تنها راه اين است كه نمايندگان مردم قانوني جامع و لازم الاجرا تدوين نمايند كه ثروت دقيق دولت مردان را مشخص و آنان را دربرابر محكمه عالي مكلف به جواب دهي كنند و اين موضوع مهم را درقانون اساسي نيز بگنجانند تا در آينده از چپاول ثروت كشور جلو گيري شود.
3. اگر هر صاحب مقام و منصبي دست خيانت و دزدي اموال ملت زد، دادگاه او را بركنار و مجازات كند و به مردم معرفي كنند تا عبرت ديگران شود.
در همه جاي دنيا چنين است اما در كشورما فقط دست زورمندان بالا است.
ترحم برپنلگ تيزداندان ستم كاري بود برگوسفندان

>>>   حق غريب و بيچاره را ميخوريد جوابش را چطور به خداوند ميدهيد

>>>   خداوند عادل است. یک باردرزمان دولت ... اینهاچور ملی اعلام کردند! ولی آن دوره فقط اموال منقولی ادارات و درجنگها خانه های مردم و موترهای شان راغارت کردن. طالبان براینهامسلط شدکه نتیجه عمل شان بود. این بارشروع کردند به غارت اموال غیرمنقولی که عبارت از زمین های دولتی باشد. این شهرک هادرمرکز و ولایات این انجوبازی و بالاکشیدن پولهای خارجی ها و این بارحمله به ذخایر طبیعی و قرداد با خارجیها دراستخراج آن. ورنه دراین شرایط ناامنی که میلیاردهادالرغارت و پروژه هامنهدم میشودچه لزوم داردکه خارجیها به غارت منابع طبیعی بپردازد!بخدااین رژیم درکل فاسداست ولی بمفادالناس علی دین ملوکهم وقتی رئیس و معاونین ،وزراء،والی ها و....همه شروع کرده اندبه غارت که به که هست؟ اینها این استراتژیها رابخاطرغارت امضاءمی کنند. بیچاره لودین و ثاقب مگر زورش به اینهامیرسد؟
(دنیابیگی)

>>>   آقاي كرزاي واقعا كه_اين مامامردم بوديم به تو راي داديم كه در انتخابات بيروز باشي_ميدونم كه الان ميكي اون انتخابات ساختكي بوده_امابه هر حال ما

>>>   آقاى ملا ساده خاكسار من مسلمانم تو مسلمانى افغانستان و رهبران افغانستان همه مسلمانند نگو نيت پرهيزگاى و و و غيره اين طور باشد اين ساده دلى شما از اسلام همه وطن را بدبخت كرد اسلام ضامن آبادى و زنده گى خوب نيست عمل بايد كرد .
احسان از لندن.

>>>   دارایی پدری فهیم عبدالله مسعودی ها 15 تا درخت توت وفروش 5 سیر تلخان ازین درختها! ربانی معاش معلمی داشت وبس!
دارایی کرزی 5 تا شتر لاغر . که با انها شتر کاری میکردند.!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است