مهمترین عوامل برکناری وزیران دفاع و داخله چه بود؟
موضوع هفته: 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۰    ۱۳۹۱/۵/۱۵ کد خبر: 39603 منبع: پرینت

بیست و یکمین موضوع هفته شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در سال 1391 خورشیدی مصادف شد با سلب صلاحیت وزیران دفاع و داخله از سوی مجلس نمایندگان.

افزایش سطح ناامنی‌ها در برخی از ولایات، ادامه موشک‌پراکنی پاکستان به ولایت کنر و واکنش ضعیف این وزارت‌خانه‌ها به آن، همچنین تداوم روند فساد اداری و سیاست‌های اداری نادرست از جمله دلایل برکناری عالی جنابان وردک و محمدی از سمتهایشان، مطرح شده است.

اما آگاهان مسائل سیاسی، دست داشتن پاکستان و نفوذ آمریکا بر کرزی، وجود مشکلات شخصی رئیس جمهور با این دو نفر، برآورده نشدن خواسته های کرزی از این وزارتخانه ها و تداوم روند پشتون گرایی حکومت را از مهمترین دلایل این اتفاق بیان کرده اند.

به نظر شما مهمترین عامل برکناری این وزیران چه بود؟ آیا پاکستان وجود این دو نفر را خطری برای دخالتهای خود در امور افغانستان می دید و از نفوذ بین المللی خود برای حذف آنان استفاده کرد؟ آیا وردک و محمدی نتوانسته اند خواسته های رئیس جمهور را برآورده کنند و قربانی این عدم تسلیم خود شدند؟ آیا محمدی به جهت غیرپشتون نبودند از وزارت حساس داخله برکنار شد و وردک نیز برای ظاهر سازی برکنار گردید؟ و ...

صمیمانه چشم انتظار ابراز نظر شما عزیزان در این رابطه هستیم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دليل بركناري اين وزرا موجوذ بودن فساد و ضعف انها در أداره و رهبري اين وزارث ها بودة اسث.
حسن إز مزارشريف

>>>   بی کفایتی در وظایف!

>>>   وردک بیچاره قربانی محمدی شد.
بهترین و موفق ترین وزیر اما تاجک و مجاهد، دو پاینت منفی بزرگ
بسم الله محمدی یک قوماندان دلاور با خرد و با تجربه بود در زمان جهاد و مقومت.
در جریان کار در وزارت های دفاع و داخله کار های بزرگ ملی انجام دام داد .
مردم منت گزاریم

>>>   چند عامل بوده می تواند ذیل بوده می تواند :
1- اینها برای تحقق اهداف امریکا مبنی بر گسترش جنگ به مناطق شمال و آسیای میانه خطر جدی محسوب میشدند .
2- اینان طرح امنیتی برای جلوگیری از نفوذ طالبان از مرز های پاکستان تهیه کرده بودند .
3- اینان باعث افشا شدن نیرو های امریکایی و انگلیسی در راستای تقویۀ طالبان رهبری حملات انتحاری شده بودند و در آینده نیز میشدند .
4- اینان میخواستند از تمامیت ارضی افغانستان دفاع کنند و مانع از ادهداف شوم پاکستان این نوکر امریکا و انگلیس شوند چون پاکستان میخواست به دریای کنر دسترسی پیدا کند .
5- اینان میخواستند مانع جنگ تحمیلی از سوی غرب با همایگان شوند .
6- سر انجام اینان مانع بخش مناطق آنسوی دیورند به پاکستان می شدند .
7- شاید یک عامل اختلاف سلیقه ای با شخص رئیس جمهور بوده باشد .
خلیل صالح زاده

>>>   سلام! از آنجای که وزیران در هر کشور و هر سمت که داشته باشند، باید توان پاسخگوی تمام تحولات کشور را داشته باشند. از آنجای این دو وزیران توانای اداره کردن مسئولیتهای خود شان را نداشته به این لحاظ بر کناری آنها از سوی پارلمان بسیار کار خوب و پسندیده می باشد.
تا وزیران دیگر بهوش باشند و کمکاری از خود شان نشان ندهند.
زاهدی

>>>   با کمال تأسف باید گفت که ما باز هم فریب خوردیم. هردو وزیر انسانهای فعال بودند. وزیر دفا توانست تا یک اردوی با اخلاق نیک را ایجاد و تربیه نماید. وزیر داخله توانست تغیرات مثبت بسیار زیاد را در صفوف پولیس ملی بوجود آورد.
بینام از کابل

>>>   بلی همین طور است.بسم الله بنا بر سوابق خود اعتماد به نفس بیشتری داشت و از پایگاه جهادی و مردمی بطور نسبی برخوردار است. این امر باعث میشد تا چشم بسته و مزدور وار همه علایق شخصی کرزی را ارضا نسازد و بنا در صدد حزف ایشان شد.
موضوع مهم دیگر چاپ تذکره های الکترونیکی است و بسم الله میتوانست از پشتون گرائی در آن تا حدی جلوگیری کند و بدین لحاظ کرزی او را توسط مزدوران خود از سر راه برداشت.
اگر قرار باشد در ارتباط به نا امنی و بد امنی و مداخلات کسی محاکمه گردد آن شخص، کرزی است نه کس دیگر .
چون مزدوران پاکستان که تروریستان طالب میباشد برادران و همتباران کرزی اند و کرزی هیچوقت نمیخواهد طالب صدمه ببیند.
کرزی جرأت و انگیزه تمام نیروهای مسلح را برای جنگیدن با طالبان و تروریستان گرفته و آنها را دست بسته در موضع دفاعی قرار داده است.
رفتن و بودن افراد و اشخاص در پست ها مهم نیست اما این مهم است که ایشان به چه هدفی و نیتی جابجا میشوند.
کرزی نیت نیک ندارد و ... میباشد.
آیا کسی تا حال شنیده که کرزی گفته باشد که این طالبان که عامل انتحار و انفجار و ویرانی کشور اند مزدور بیگانه و خائن ملی اند؟
پس بیدار شوید!
حال وقت آن فرا رسیده تا دیگر، از این رئیس چال باز و فریب کار اطاعت نشود و زمینه برای ایجاد یک نظام مبتنی بر حقایق افغانستان مهیا گردد.

>>>   دو تن از هموطنان ما توسط نورك فرزند جنرال نزير محمد نيازي شهر دار بدخشان امروز به قتل ريسد. اين قتل شماره سوم در ماه مبارك زمضان ميباشد . در اين ميان روزانه ده انسان بيگناه به ظرب كارد توسط فرزندان اين جنرال زخمي مي شوند.

>>>   بی کفایتی و نبود یک سیستم کاری نظامی و یا برنامه
سن اقای وردک ایجاب و تقاضای چنین پست را نداشت در حالکی که شخص ایشان مریض بود و 10 متر پیاده رفته نمیتوانست و از طرف دیگر نیز ضعف مدیریت داشت و از طرف دیگر هیچ واکنش و عکس العمل ندشت
اقای محمدی نیز ضعف مدیریت داشت و از رف دیگر شخص مسلکی نبود زیرا ایشان درس نظامی نخوانده است صرف رابطه پنجشیری بودن و شخص نزدیک با مسعود بود به این خاطر در این پست ایفای وظیفه میکرد درست است که در جنگ های چیریکی خوب بود ولی وزارت داخله به یک سیستم اداری و مسلکی و تخصصی ضرورت دارد نه به چیریکی و مشکل بود در چنین پست باقی بماند
عوامل عمده این بود که اینها در مقابل حملات راکتی که از طرف پاکستان به افغانستان مدت چند هفته متواتر ادامه دارد نتوانستند جواب قانع کننده بدهند و قناعت وکلا و خشم انها را فراهم نماید
شغنانی
کابل

>>>   هردو جنابی عالی ها اشخاص بدرد بخوراین وطن نبودند . این کارپارالمان عالی بود . اینان به هرملیت که تعلق داشته باشند مهم نیست . جناب عالی ها غیراز این که بدرد خانواده شان بخورند .دیگرچه کارکردند. حالا کارخودرا کردند به قدرکافی پول وداری جمع کردند .
دیده شودکه به جای اشان کی ها پیشنهاد میگردد. آیا عوامل پاکستانی یاامیریکایی ویا ؟؟؟؟
آقچه یی

>>>   بسم الله خان قربانی یک توطعه شد ودلیلش هم این بود که به مزاج کرزی برابر نبود (پاکستان) چون کرزی باپاکستان درتمام موارد اتفاق نظردارند
جرمی

>>>   مهمترین عامل برکناری این دو وزیر بی کفایتی این دووزیر است
مسعود چاریکاری

>>>   نميدانم درست ميگويم يا غلط
به نظر من كرزي به خاطري انتخابات خود طرفداراي نزديك خود را جا به جاي ميكند

>>>   محمدی صرف بخاطر اینکه فارسی زبان بود برکنار شد-اینها میخواهند تاجیک و هزاره را از دولت حذف کنند

>>>   مهمترین عامل برکناری اینها دزدی سوء استفاده از قدرت و خدمت به کشورهای بیگانه است اینها چهره های منفور وشناخته شده هستند باید محاکمه شوند.

>>>   دیدن تمامی موضوعات از نکته نظر قومی غیر مدنی بودن ما و شما را نشان می دهد.
این دو نفر خوش رییس جمهور نه آمدند و در اداره فاسد فعلی نقش فعال داشتند پس به همین دلیل خوب است که از پست خود برکنار شدند.
رسولی کابل

>>>   توزيع پول و ويزه براي وكيل ها از طرف آي اس آي بخاطر دور ساختن بسم الله خان و اخطار طالبان براي بعضي وكلاي بزدل وترسو ومعامله گر.

>>>   سلام و عرض ادب
چون این به همه معلوم است که انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و باید برای تقلب آماده گی گرفت که آن هم از طرف افغان ملیتی ها، اگر آنها برای وزیر داخله بهانه، دسیسه نمی ساختن و او که یک از دری/فارسی زبان ها است هیج گاه مقام فاسد که طرفداری افغان ملیتی ها است دست رسی مستقیم به تقلب در ریاست جمهوری را نمی داشتن از سوی دیگر یک تعداد از افراد که برای پاکستان کارمیکنند نیز برای جسجوی بهانه برکناری این مقام دری/فارسی زبان بودند که اهداف شوم خود را در این مورد نشان دادند
با احترم
سمیمی

>>>   وزیر امور داخله افغانستان / بسم الله محمدی قربانی تعصبات قومی ، سمتی و زبانی !
جناب بسم الله خان که یکتن از مخالفین سرسخت پاکستان و مقاومت گر نستوه که در تقوا، اعتماد به نفس و رهبری جبهات جنگی شهرت خوبی دارند و منحیث خار چشم پاکستان تمام عمرش را با مردم در افغانستان سپری نموده و در روزهای دشوار و جنگ و حمله پاکستانی ها، طالبان و القاعده و اشغال اکثریت ولایات کشور توسط اجانب علیه آنان در خطوط جنگی شمال مردانه رزمیدند.
بسم الله خان با روی کار آمدن اداره موقت به حیث لوی درستیز وزارت دفاع ملی و بعدآ به پاس خدمات، لیاقت و شایسته گی شان و نظر به لزوم دید و اصرار رئیس جمهور به حیث وزیر امور داخله تعین گردیدند ، از شروع کار ایشان با وزارت های دفاع و داخله تا روزهای اخیر ماموریت ماهوار چندین بار به ولایات نا امن و دورترین نقاط کشور به خاطر تحت کنترول داشتن وضع امنیتی و مورال دادن به پرسونل نظامی تحت امر خویش سفرهای مداوم داشته و حداقل از یک حمله انتحاری و چندین توطیه علیه حیات خویش نه هراسیدند اما با دریغ که نظر به توطیه قبلآ برنامه ریزی شده که از حین تقرر به صفت وزیر امور داخله و بخصوص در شش ماه اخیر از جانب سازمان استخباراتی پاکستان، افغان ملتی ها و حزب اسلامی دیروز مورخ 4 آگست 2012 یا 14 اسد 1391 از جانب افراد متعصب و یا حداقل ایجاد انگیزه توسط ایشان در میان سایر نمایندگان سلب اعتماد گردیدند که با برکناری ایشان مانند امر الله صالح و حنیف اتمر حزب اسلامی ، طالبان و حامی اصلی ایشان یعنی پاکستان با دست باز در کشور عمل خواهند نموده و زمینه فعالیت آنان در کشور خوبتر مساعد خواهد گردید، چند موضوع قابل یادآوریست که :
1- اگر موضوع فساد اداری و یا شامل نمودن اقارب و اشخاص نظر به علایق سیاسی و قومی یکی از اتهامات وارده علیه آنان است ، آیا وزیر معارف که وابسته به حزب اسلامی و فرد متعصبی اند، وزیر مالیه، وزیر تجارت و غیره فاسدتر اند که باید سلب اعتماد شوند یا کسانی که در مخالفت شدید با پاکستان قرار دارند ؟
2- اسنادی که راجع به حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه نشر گردیده و اداره مبارزه علیه فساد نیز اظهاراتی در مورد داشتند ، رهبر حزب افغان ملت یا وزیر تجارت ، وزیر امور خارجه که بی کفایتی ایشان به همه هویداست و هر روز مشکلاتی از سفارتخانه ها و قونسلی گری های کشور در خارج یکی پی دیگر برملا میگردد، وزرات حج و اوقاف که تنها برنامه حج را به صورت درست تنظیم کرده نمیتواند ، وزیر اقتصاد که حین تصدی وظیفه رسمآ رهبری حزب اسلامی را دارد و علیه کشور های حامی افغانستان توطیه میکند ، ... باید سلب اعتماد شوند یا دیگران ؟
3- چرا هزاره ها ،ازبک ها و تاجک ها باید قربانی این بازی های سلب اعتماد و یا ندادن رای در پارلمان باشند و یا کسانی که در مخالفت با پاکستان قرار دارند و یا داشتند مانند امر الله صالح ، حنیف اتمر، وحید عمر و دیگران باید مجبور به استعفا شوند وعرصه کاری برای سایر افراد همچو مشاور امنیت ملی کشور (سپتنا) ، معین وزارت خارجه و دیگران از جانب حلقاتی در ریاست جمهوری که جواسیس آی اس آی اند ؟
4- جناب حمید لالی کندهاری ، شکریه بارکزی ، گل بادشاه مجیدی، یون ،کتوازی و عده ای دیگری از افراد متعصب چرا علیه سایر وزرا به صراحت لهجه صحبت نمیکنند و یا در حرکت نمایشی خود را زنجیر پیچ نمیکنند و هزاران چرا دیگر ؟ آیا معلوم الحال متذکره خود آگاه و یا نا خودگاه به نفع پاکستان کار ننموده اند ؟
5- آیا بدیل خوبتر به جای بسم الله خان وجود دارد تا ضمن محبوبیت در میان مردم ، توانایی رهبری و حفظ حداقل اوضاع فعلی امنیتی کشور را داشته باشند ؟
6- چرا اجازه ثبت وقایع دیروز پارلمان به رسانه های آزاد داده نشد ؟
7- چرا قربانی عدم توجه ریاست جمهوری به موضوع راکت پراکنی بر ولایت کنر باید وزیر دفاع و داخله باشند ، اگر اعضای پارلمان واقعآ دلسوز به حال مردم و در مخالفت با پاکستان قرار دارند چرا مستقیم با رئیس جمهور صحبت نکرده و یا به رسم احتجاج همراه با هیت رهبری بی کفایت خویش به راکت پراکنی پارلمان حداقل برای یکروز دروازه شورای ملی را نبندیدند ؟
جالب این است که از عده ای از دوستان شنیده میشود که میگوند خوب شد که بسم الله خان سلب اعتماد شد بخاطریکه پنجشیری بود، آیا پنچشیری بودن و مبارزه علیه پاکستانی ها جرم است !
امید است که رئیس جمهور این حرکت کودتایی چندتن از متعصبین قومی و سمتی در پارلمان را نادیده گرفته و به آرای مغرضانه و کودتایی ایشان توجه نکرده و از وزیر امور داخله بخواهند تا به وظیفه خویش ادامه دهد ، هر گاه رئیس جمهور با امنیت ملی خویش حرکت اعضای پارلمان را تائید میکنند باید تصمیم ایشانرا را راجع به لوی خارنوال ، قاضی القضات و اعضای ستره محکمه نیز عملی بکنند در غیر آن مردم را بیشتر از حکومت ناراض نسازند .

>>>   خوب شد تشکر از نمایندگان مجلس,

>>>   علت برکیناری وزیران داخلیه ودفاع افغانستان افسوس به این که بسیار دیر بو د این کار پارلمان دراین وقت اساس و انتقال مسوَلیت بسیاریک ضربه شدید بود فقت او فقت نظامیایی پاکیستان خوش ساخته وپارلمان هم میخواست به خود یک مشروهیت پیداکند و بګوید که ما میتوانم وزیرا را استعضاع کنم

>>>   باصراخت باید گفت که سرقوماندان اعلی قوای مسلح افغانستان خود آقای کرزی میباشد باید ازخود کرزی سوال شود چرا بی امنی درگشوراست اگرکرزی قومنده میداد وزارت داخله ودفاع درمقابل مداخلات بی شرمانه باکستان درولایات جنوبی کشور بی تفاوت نمی ماند باید متذکرشدکه خود کرزی پا کستانی ، طالب ودرفساد اداری غرق میباشد.
بایدبررسی ازخود کرزی شروع شود که پولهای کمکی ...راسآ درخانه کرزی تسلیم داده میشد .
باحترام نجیب ازایران

>>>   سلام اميد است که پارلمان بی سویه و بیسواد از خواب غفلت بیدار شود. اگر در در پارلمان منطق وجود میداشت کرزی مزدور و غلام حلقه به گوش ای اس ای بی کفایت باید استیضاح و خلع قدرت میشد.
این همه توطئه ای است از جانب ...مانند کرزی و دار دست اش! تمام پلان ها از ارگ (جواسیس ای اس ای) برنامه ریزی شده است تا بتوان انتخابات آینده را ناامن کرد و غیر شفاف ساخت.
در چنین شرایط که کشور دچار مشکلات و کشمکش های سیاسی است عزل این دو مقام شاید یک تصمیم عجولانه و حماقت معامله گری رییس پارلمان باشد.
پارلمان بیسواد و گوسفندی باید کرزی ... ای اس ای بی کفایت را استیضاح میکرد که خود در رسانه ها اقرار میکند که هر قدر پاکستان کنر را راکت باران کند ما انداخت ودفاع از سرحد افغانسان نمیکنم.
بخاطریکه آنسوی سرحد برادران ما هستند. خودشما قصاوت کنید اگر منطق داشته باشید. شما با بی عدالتی خود زخمی که در سر است پارلمان بیعقل مرهم را در پای گذاشته. لعنت پروردگار بالای پارلمان ... افغانستان که خوب و بد را فرق کرده نمیتوانند.
برادر شما از راه دور

>>>   بسم الله محمدی وزیر با شخصیت و صادق حکومت کرزی بود اما بنابر تمایل که به ارزشهای مقاومت ملی ضد طالبان داشت آقای کرزی را زیاد خوشش نمی آمد بنآ با استفاده از اجنت های که در پارلمان داشت تصمیم به عزل او کرد .
اگر نه امروز هم 60 راکت دیگر به مناطق کنر از طرف پاکستان شلیک گردید و مردمان مناطق مرزی افغانستان تمایل و علاقمندی بیشتر به اقوام آنطرف مرز نسبت به اقوام غیر پشتون افغانستان دارند و این عامل بازدارنده است که رییس جمهور افغانستان را مجبور به سکوت کرده است.
م. ع
از تخار

>>>   اگر حکومت می خواهد بطور کلی امنیت را در سرحدات و داخل کشور تامین نماید باید از قوی فکری و تجربه حکومت داران داکتر نجیب الله فقید
استفاده نماید تا باشد مردم هم ببینند که رشوت خواران فعلی چیکار کردند تجربه کاران قبلی چیکاری خواهیدکرد که وزارت دفاع مربوط شهنواز تنی ووزارت داخله مربوط گلاب زوی نعین گردد نتایج مثبت را همرا خواهم داشت
به امید اینکه مانند دیگر وزارا سر پرست بجای خود نمانند
تا زمان انتخابات بعدی ور نه وزارتخانه هاشخصی خواهد بود مانند اسپنتا صاحب که هیچ اهمیت برای استضاح و سلب صلاحیت قرار دادن خود از طر یق پار لمان نشد و هم اکنون پروای هیچ استضاحی هم ندارد وسیله خارجی المانی که دارد چرت به پارلمان و طن خویش ندارد
نیرو مند از شهر هرات باستان

>>>   كاري خوب شد. امروز در بدخشان روزانه دها انسان كشته و زخمي ميشود اما قوماندان امنيه يك ملا پنجشيري از قاتلين حمايت ميكند

>>>   اين يك دسيسه پاكستان بود از يكطرف راكت وموشك فير ميكرد واز طرفي براي امريكا وكرزي ميگفت كه شما كدام عكس العمل نشان ندهيد زيرا دور كردن بسم الله خان ازين پست (وزارت داخله) بسيار مهم بود براي پاكستان.
وكيل هاي دال خور واجنت ما هم افغانان آزاده وغلام را فرق كرده نتوانستند ازين ببعد آنقدر اوضاع امنيتي در شهر ها خراب شود كه وكيل ها ووكيله صاحبه ها همه موش خانه بپالند وقدرت رفتن تا پارلمان وخانه خودرا هم نداشته باشندو شايد از ترس در پارلمان مانند روز بخوابند.
اگر اوضاع امنيتي با آمدن ديگر وزيرها خوب نشد يا وزراي جديدالتقرر جنگ را با پاكستان شروع نكرد پس مردم افغانستان با اين وكيل ها كاردارند

>>>   اين وكيل هارا كه جزادهد مردم ايشان را به پارلمان روان كرده اند كه كار كنند يا بخوابند بيني خوده پيش مردم دنيا بريديد با اين خواب هاي مرغي. ديگر اينكه آيا معاشي كه شما ميگيريد حلال است يا حرام زيرا شما دريك هفته يكروز هم دروظيفه حاضر نميباشيد شما چطور جرات ميكنيد تا ديگران را فاسد وبيكاره خطاب كنيد درحاليكه فساد شما نسبت به بسم الله خان صد ها برابر زياد است

>>>   یکی از عوامل برکناری وزیر داخله تاجک ومجاهد بودن او بود که غربی ها با همآهنگی با حلقات استخباراتی پاکستان زمینه برکناری اورا بخاطر راکت پرانی پاکستان به خاک افغانستان فراهم نمود ند. سکوت مرگبار ایساف وغربی ها در برابر تجاوز پاکستان خود گواه این امر است که می خواستند جهادی ها وتاجک هارا از صحنه دور کنند .
وگرنه این به همگان معلوم است که کاری را که بسم الله خان می توانست درین وزارت انجام بدهد شاید شخص دیگر نباشد که از او بهتر کار کند ولی نقص او تاجک بودن ومجاهد بود نش بود که وردک هم قربانی او شد.
یا سین از کابل

>>>   هرگاه بخواهید که خودبدنام نشوید باید که بیچاره را قربانی شخص مورد نظرخود سازید.
تجارب های تلخ بیانگرواقعیت عینی میباشد.
غ - ازکوته سنگی

>>>   برکناری محمدی به علت عدم همسویی با کرزی و آمریکا و نزدیکی بیش از حد با عطا محمد از نظر افکار و اندیشه ها و در نتیجه ترس کرزی از به قدرت رسیدن دو باره فارسی زبان ها بود.
وردک لیاقت وزارت حساس دفاع را نداشت. خوب شد که برکنار شد؛ ایشان قربانی ببرکناری محمدی شد. هرچند که باورمند هستم که فردی که می آید از نظر فکری به احتمال زیاد بیش از وردک پشتون گرا خواهد بود.
به هرمیزانی که پشتون ها در پلیس، اردو و وارت خانه ها جای بگیرند کشور به سمت نادانی، انتهار و میل به دشمن قسم خورده ای مانند پاکستان نزدیک تر می شود.
جواد از غزنی

>>>   اصول و خاصیت روند رشد سیاسی آزاد همین هست هرکس که نتواند به تعهد و مسئولیتهای خود بخوبی عمل کند باید خود آزادانه پست خود را به یک مسئول و لایق دیگری بدهد و این باعث رشد و ترقی و ضامن صلح آزادی در کشور هست. انشاالله که خیر هست.

>>>   بسم الله خان پول نداشت مانند وزير ماليه كه به وكيل ها بدهد ودهنشان را بند كند زيرا دزدي نكرده بود به همين خاطر از وزارت سلب صلاحيت شد. انسان را چه ميكني كه حتي حيوانات هم ميدانند كه فاسد ترين وزرا از هر حيث وزير ماليه است هم دزد است هم چند تابعيته است هم مليت پرست وقوم پرست است. مگر همين وكيل هاي فاسد ودزد همين دزد را راي دادند به خاطر چه؟؟؟ بخاطريكه جيب هاي وكلاي مردار خور را هميشه پر ميكند ما چهره وكيل هارا شناختيم كه مسلمانترين خادمترين وزير كابينه را راي اعتماد نميدهند اما فاسد ترين وزير كابينه را راي ميدهند بخاطر چند پول آنهم در ماه رمضان.
آيا مردم افغانستان هدف شما وكيل هارا نمي دانند خوب شماهارا ميشناسيم كه از زاخيل وال كمتر نيستيد اگر شما به زاخيل وال راي داديد وبه جناياتش سرپوش نهاديد وجيب هايتان را پركرديد اما خداوند حق المبين است چطور افشايش كرد اين خجالتي نه تنها به زاخيل وال تعلق دارد بلكه اگر اين وكيل ها بدانند بيشتر به شما تعقل دارد اگر ننگ وغيرت داشته باشيد اميد وارم هر شب تلويزيون طلوع ولست دزدي هاي وزير ماليه تان را ببينيد با تاييد سخنان اداره ضد فساد (لودين صاحب)
ميخواستم از وكلاي راستين مردم افغانستان آنانيكه به راستي راي مردم رابا خود دارند نه آنانيكه حتي راي مارا دزديده اند ووكيل شده اند پوزش بخواهم زيرا درهر جامعه هم خوب است هم خراب همه وكلا خراب وفاسد هم نيستند وهمه شان خوب هم نيستند از مردمان خوب شان معزرت ميخواهم

>>>   این حمه نارامیها وه صلب صلایت ۲ وذیر عر شد ریس جمعور ی ک حمیشه پا کیستا ن دوست
نزدیک خود میخا ند و دوشمنان ا فغا نستا ن ر ا برادر. شما و کیل ی ملت .این چنوه تحلیل بود .
ک نا به خرد نه ا نجا م داد . کا ملند و ازی ا ست .من به یقین کامل .رایس جمعور ا صلند لییاقت
این پوست نه دارد. فقت به منا فه دوشمنا ن مردم وکشور ا فغا نستا ن کا ر کرده و باذ حم میکند

>>>   قومګرایی خو پذیرفته نمی توانم بخاطریکه بشترین اسیبی که در حکومت کرزی خان دیده او پشتونها استند و همین علت است که در جنوب روز تا روز ناامنی ها بیشتر شود. شرم است که این را میګین ایا در ده سال قبل ار اوایل حکومت همین شمالی والای بی کفایت در وزارت خانه های مهم مانند خارجه، داخله، معارف، معاونیت های ریاست جمهوری، امنیت ملی نبودند؟؟؟ چرا در او وقت نمی ګفتید که کرزی تاحکګرا است ؟؟؟شرم باد بر قضاوت تان!!!! امروز که فارغ صنف دوازده از پست مهم داخله پس میکند باز میګین که قومګرایی کدام قومګرایی ؟؟؟ قسم میخورم که صد سال دیګه هم مانند جنرالی عبدالرحیم وردګ پیدا کده نمی توانی اما که رفت رفت دګه در قصه اش نیستم اما نمیګویم که قومګرایی شد ایا حتمی است که تمام عمر وزارت دفاع از وردګ باشد ؟؟؟ و ایا با رفتن عبدالرحیم وردګ باید مردم شریف وردګ خفه شوند!!! نی هیچ ګاهی نی از خدمات شان سپاسګزاری میکند و بی کفایت محمدی خوب شد که دور شد!! والله عجب استدلال- ایا همین بی کفایت امرالله صالح ده سال همین ارګان مهم دولت را به ضد دولت نچلاند؟؟؟ پس نه تنها به پس شدن شان ابروی افغانتسان به جا شد بل در دولت از دولت دیګر مخالف جلوګیری شد که بسیار خطرناک بود- ای بي پدر حتی انتحاری ها را استخدام میکرد و در مناطق پشتون نشین انفجار میداد تا مردم از کرزی نفرت پیدا کنند این ګپ مفت نیست اسناد دارم

>>>   این حمه نارامیها وه صلب صلایت ۲ وذیر عر شد ریس جمعور ی ک حمیشه پا کیستا ن دوست
نزدیک خود میخا ند و دوشمنان ا فغا نستا ن ر ا برادر. شما و کیل ی ملت .این چنوه تحلیل بود .
ک نا به خرد نه ا نجا م داد . کا ملند و ازی ا ست .من به یقین کامل .رایس جمعور ا صلند لییاقت
این پوست نه دارد. فقت به منا فه دوشمنا ن مردم وکشور ا فغا نستا ن کا ر کرده و باذ حم میکند
nazar

>>>   بالاترازسیاهی رنگی نیست؟ این چه روزیست که برافغانستان آمده ؟ پاکستان دال خورهرروزموشک میزند! چراعمل بالمثل نمی شود؟ چراموشک جواب موشک نمی دهد؟ مابترسیم که چنی خوراتم دارد؟ ناامنی گراف شان درحداعلارسیده؟ امریکاازمنافقت می گفت پیمان استراتژیک باعث امنیت افغانستان است کجاست امنیت؟ این دووزیراگرمسلک خوددرامحترم می دانست،برابرناامنی جدی ایستاده می شداگرکرزی نمی گذارد! بهترازاین بودکه خودشان استعفاءمیداد؟ دلیل اصلی عمل نکردن به صلاحیت شان بود!

>>>   مشكل در ساختار دستگاه است. اگر اعلان جنگ و متاركه نشود وزير نه جنگ مي تواند نه متاركه.
دست هاي بيگانه در رخصتي ها در بين وكلا كار كرد. حتي از داخل هم تحريكات صورت گرفت تا جو سازي شود. بي تجربگي وكلا و عدم درك دقيق از مشكلات سبب شد كه اين كار شود.
وكلا بايد به وزير كارخانگي دو هفته اي مي دادند كه يا اين كن يا برو خانه. اما وظيفه گرفته بودند كه اين راي منفي را بدهند.

>>>   فيصله پارلمان درشرايط موجودسياسی نظامی کشور به نفع مانيست مداخلات دوامدار ... و کشورهای عربی باامال و گما شته های شان درپارلمان واپرات دولتی ازاداره
رياست جمهوری گرفته تاکابینه ارگانهای دفاعی و امنیتی
شبکه ترورست ودهشت اقگن طالبان ،حزب اسلامی وافغان مليتی های مزدورهستند که وضيت ناهنحاروطن را به طرف بحران و تشنج می کشانند حيف وميل وغارت ميليونهادالر وفساد گسترده وتسليم دادن کشوربه بادارانَ شان ميباشد هيچگونه سوال مطرح نيت؟؟؟: بزرگان حق گفتند کارکرده گناه لازم برکناری اقای محمدی جفاعی است درحق ملت کسيکه با خدمات فوق الاده پاسداری و حراست ازداعيه مادروطن شهره عام وخاص است . وکلای خانه ملت درحق مردم تا ن خيانت کرديد.. درحاليکه کارکرد هایتان انقدر محسوس نيست همه اش به فکری منافع خودتان هستيد وخانواده تان تعسف انگيز است وای به حال ملت که رنج می کشند.
اسفنديار از روسيه

>>>   وکلای مجلس به اصطلاح نماینده گان خاینیین ملیی اند که به عوض کرزی - افراد پایین تر را حذف و در ریسمان آی اس آی چنگ میزنند.
کرزی فرد اولیست که باید محاکمه شود -چون شخص کرزی رییس یا سر قوماندان اعلی قوای مسلح است- این کرزی است که حتی اجازه فیر یک مرمی کلاشینکوف را علیه طالبان بیفرهنگ و پاکستانیهادر داخل قلمرو کشور نمیدهد- و درصورت کشته شدن یک طالب از سوی یک سرباز و افسر -سربازان و افسران را به محاکمه میکشاند- پس مردم اوغانستان در مجموع و مجالس نماینده گان و سنا بطور خاص به مزدوری پاکستان علاقمند شده اند.
بیدار باشید که پاکستانیها در ارگ کابل جابجا اند

>>>   کرزی پلان بر کناری بسم الله محمدی را از زمانیکه او را از وزارت دفاع به بهانهء دادن پست وزارت داخله به این وزارت آورد در سر داشت.

>>>   بیسوادی بعضی ازوکلا.

>>>   نویسنده محترم کفایت یعنی تجحیزات سقیله ، قوای هوائی ،پرسونل ، بنیه اقتصادی میخواهد .در باره امکانات فعلی ما فکر کنید بعد بنویسید وپیروی از وکلا ی بیسواد ننمائید.

>>>   دوستان گرامی !
بنظر من سه اصل عمده سبب رد صلاحیت این وزرا شد !
1- اشاره ارگ
2- وضع نامناسب و وخیم موجود با افزود مسله شرم ناک کنر .
3- فساد بزرگ دربین یاران و مشاوران نزدیک هردو وزیر بلخصوص وزیر دفاع ملی در استقامت های عزل و تقرر اجرای ترفی های جنرالی غصب زمین های اردو اعزام اولاد خود بعوض مستیقین بخارج .

>>>   امیدواریم هر چه زودتر وزرا جانشین شان تعین گردد از وکلای ملت متشکریم حد اقل یکبار مردانه در مقابل این دو ظالم وطن فروش و سر دسته ای مافیای خونخوار ایستادگی کردند دیگر ظالم ها و نا به کار ها را نیز از این دو ذلیل تر کنید.
هموطنان عزیز من، دیگر حرف های پوچ چون زبان گرایی و همسال آن مسایل را که باعث تفرقه و دشمنی در بین ملت آزاده و مسلمان ما می شود دامن نزده و از این اضافه آب به آسیاب دشمن نریزید.

>>>   ... محمدی خوب شد که دور شد!!

>>>   بسم الله محمد... وردک بسیار ... است.
اشرف

>>>   کار خوبی شد ... حالا به بینیم که کدام پشتون بجای این ها تقرر حاصل مینماید. کرزی صاحب چرت میزند.
بیجا شده

>>>   سلام و احترم برای دوستان گرامی به ساعت نیک تقدیم میدارم :
به نظر من این هر دو ... باید به جزای اعمال شان برسد به خاطر ... در مقابل قوم بیچاره پشتون

>>>   به نظر بنده خوب ترین وزیر در کابینه حامد کرزی بسم الله خان بود نمیدانم زلمی خان چرا ؟ ...
بهارکی

>>>   خوب شد كه اين هردو... را كناره كرد و كرنه طي ده سال اين ها جي كردند كه حالايكي ميكويد كه امريكارا افشا كرد يكي ميكه انكليس را افشاكرد در روز قيامت اينهاانشالله كه درصف .... بلند خواهد شد خدا را شكركه اين ها ازين سمت كناره شدند و بارلمان راخداوند توفيق دهد كه باقي وزرا هم كناره كند جراكي يكي هم به نفع مملكت نيست
احمدازبغلان

>>>   ... باید اشخاص جوان و تیزتر بی اید.
...ملت باید بدانند که ازین حکومت... چیزی جور نمیشود .

>>>   بدون شک مقدمه چینی ها برا ی ساختن حاکمیت بعد از این دوره حاکم است که برحسب خواستها و تحلیل های خانواده ای کرزی وطرفداران شان باشد . تاجای که بسم الله خان محمدی را نظربه سابقه جهادی شان میشناسیم شخصیت سخت معتقد به دین ووطن میباشد فلهذا تن به هر خواست ... پوچ ، برضد منافع ملی ....را نداشته بدین ملحوظ است که قربانی توطه کرزی وارک نشینان گردید.
بااحترام
صبور

>>>   جناب وردگ عضو ... است و جناب محمدی هم انسان ....
عزیز از کابل

>>>   اگر به سالهاي 1365 الي 1369 عطف داشته باشيم به درستي ميدانيم كه دولت مردان انوقت چه گونه به پاكستان جواب دندان شكن دادند هرگاه افغانستان چند راكت قوي از قدرت هاي منطقه خريداري كند و درمقابل پاكستان استفاده نمايد ديگر پاكستان جرأت فيركلاشينكوف را هم به خاك افغانستان نخواهد داشت
وطن دوست از ايران

>>>   وزارت داخله ظوریکه از نامش پیداست، باید مصروف تامین امنیت داخلی باشد که تا جائی در وظائف خویش موفق بوده است. استیضاح آقای محمدی به ارتباط تجاوز پاکستان یک دسیسه میباشد که متأسفانه تعداد زیاد اعضای مجلس نمایندگان بدول پاکستان رقصیده ویا مناقع کشور را نسبت به تنگ نظریهای قومی و سیاسی در درجه دوم قرار دادند که در نتیجه غیر عادلانه اورا سلب صلاحیت کردند.
غیر عادلانه بخاطر اینکه او شخصیتی بود که به هیچ قیمت تحت نفوذ پاکستان قرار نمیگرفت و در طول زندگی خویش به اثبات رسانده بود که به عزت و سر بلندی افغانستان متعهد میباشد.
او تهمت های بستن قرار دادهای نا برابرلوژستیکی و قوم پرستی در وزارت داخله را رد کرد و از مجلس نمایندگان خواست که در زمینه برخورد عملی نمایند برای واضح شدن حقیقت هیتی را بگمارند تا حقیقت را بر رسی نمایند و بدانند که وارد نمودن چنین اتهامات ب وزارت داخله نا موجه میباشد.
اگرچه در آب کثیف هرکس آب بازی کند، پاک بوده نمیتواند ولی طوریکه معلوم میشود آقای بسمالله محمدی تا جائی نیم بدنش از آب کثیف بالا و نسبتا" پاک بود. خداکند که باز مثل برطرفی امرالله صالح از ریاست عمومی امنیت دولتی سرنوشت وزارت داخله بدست پاکستان قلم نخورد.

>>>   دسیسه سلب صلاحیت آقای محمدی شامل پلان قتل های زنجیره ای و دور ساختن شخصیتها و فعالین جبه متحد ملی برای نجات افغانستان(جبه شمال) میباشد که به ترتیب و منظم طی ده سال است زیرکانه تطبیق میشود.
مجموع خارجیها خصوصا" پاکستان از موجودیت چنین اشخاص در سیاست افغانستان سخت حراس دارند و میدانند که با موجودیت چنین اشخاص و شخصیتها پلانهای شوم شان تطبیق شده نمیتواند و یا به سکتگی مواجه خواهد شد. بنأ" میخواهند ایشانرا از صحنه سیاست افغانستان دور سازند.
تأسف در اینجا است که تعداد زیادی از اعضای مجلس نمایندگان به این باریکیها متوجه نمیشوند و کله خودرا برای آینده افغانستان بکار نمی اندازند که خود آگاهانه یا نا آگاهانه وسیله ای در دست دشمنان مردم افغانستان میشوند.
خارجیها پلان شده و آگاهانه نزاکتها ی ایرا در عرصه سیاسی و در درون مجلس خلق میکنند و از آن بهره میگیرند.
خدا اعضای مجلس را قدرت سنجش و تفکر بخشد.

>>>   دوستان درود ! برطرفی آقای محمدی از وزارت داخله ضمینه جابجا سازی طالبان مسلح و انتخاری ها را در کابل و شمال کشور ساده ساخت و هدف پاکستانی هم همین بود .
آقایان صالح و محمدی مانع پیشروی طالبان اجیر میشدند و فکر میکنم پاکستان و طالبان نتوانستند این دو وزیر را ترور نمایند ، روی این انگیزه ایشان را از وزارت های مربوطه کنار کشیدند و به دیگران تماشاچی نشان دادند که پاکستانی چقدر قدرت دارند .

>>>   خوب چون همه وزارت ها را جناب کرزی به پشتون های خویش داده بنا جناب بسم الله محمدی باید ازین وزارت حذف میشد چون پشتون نبود و ضمناً مجاهد بود اما آقای وردک هم درین توطعه شان سوخت .
شعیب مزارشریف

>>>   علت بر کناری این دو وزیر بکفایتی شان سمت وقوم بازی شان شریک در فساد از جمله 28 میلون محمدی از شفاخانه زد در وقتکه لوی صاحب بود ووردگ صاحب دوپسرش وریس دفترش کمیشن کاران شان بودن وردکی حق همه پشتون را خورده بود وخورد جای که.. وردک بو هم شامل شد .
ومحمدی نیز همین اندیشه .. داشت جای تمام تاجک ها را پنجشیری خورد از سقاو الی موتر شوی تعین بست نموده بود در پولیس تورن . لمری بریدمن امر حوزه تعین نموده بود چون پنجشیری بودن اسنا همین امروز لست امرین حوزه ها را بخوان معلوم میشود ... به این خاین های مرگ به امریکا وپاکستان زنده باد اردوی سابقه باغرور وطنما
افسر سابق جان عالم تانکست قوای چهار سن 43 متقاعد جدید..

>>>   خوب دوستان ګرامی:
جالب است که همه رحیم وردګ را مورد حمله قرار دادین والله که بسیار شرم است اما حقیقت اینست که بیایید فکر ګنیم که ایا کدر نظامی جون اقای وردک کسی دیګزی در افغانستان است؟
در کنار این موضوع بحث مردم شمالی به قصه های خیالی و بی مفهوم در تارخ جایش راپیدا کرده ا ست از کلکانی ..کرفته ا بچه سقو که هردو فرزند پسر بودن که میتوان خاطره خوشی داشته باشد؟
اینها همه طوایف خشنوت ګرا و انسان کش در قرن اول الی عصر کنونی قد بلند کرده اند به همین ترتبی مارشال بینی مشهور به قاتل مسعود ... که امروز بر قدرت دولتی مردم افغانستان زانوی زرو خوانیده است میشه ګفت یک سیاست مدار خبیر است؟...
بدرود غلاحیدر از ایالات متحده امریکا شهر نویارک.

>>>   حال میتوان از پارلمان امید کرد. عملکرد بجا را باید تقدیر کرد. وزیر دفاع خود اجنت پاکستان بود. در دیگر کشور ها به این سن و سال به کسی اشترینگ موتر تاکسی را نمیدهند چه رسد که وزیر دفاع باشد و سوق و اداره 240000 سرباز و جنرال را بدهند.
تقاضا پاکستان و ایران بود که این آدم فرسوده و پوسیده وزیر دفاع بود.
بسم الله خان فقط بخاطر انجام دادن دستورات شخصی مارشال فهیم و کرزی مصروف

>>>   هردوشان ضعیف و ناکارامد شده بودند پول و سرمایه های هنگفت کم همت ساخته بود. به فکر ابقا شان در وزارت لیاقت شایستگی وطن دوستی را معیار قرار نمیدادند بیشتر تعیینات وزیر داخله به اساس حزبی شناخت شخصی و فرمایشات شخصی مارشال صاحب بود.
مشارکت ملی اصلا وجود نداشت. بهترین افسران دیگر اقوام از وزارت رانده شده بجایش نزدیکان حزبی خود را تعیین میکرد.
طور مثال قوماندان امنییه جوزجان قبلا اسب چران اقای مارشال بوده اند. امثالهم زیاد است.
خلاصه بار کج به منزل نمیرسد.

>>>   باغرض سلام به همه خوانینده گان افغان پیپر به نظر من پارلمان افغانستان بار اولش هست که کار نیک را انجام داد چون وزیر دفاع هم کار خوب انجام نداده وخدمت نکرد به ملت افغانستان فقد به وردک خودش خدمت کرد 2 وزیر داخله هم به ملت افغانستان هیچ کار ی نکرده فقدبه مردم پنجشیری خدمت کرد .
که هر فرد پنجشیری رادر هر جای که دلش خواست تعین کرد پارلمان افغانستان وظیفه ایمانی و وجدانی خود را پذیروفته وزیر صاحب هارا از وظیفه اش سبکدوش کردند .
سعید غوربندی

>>>   آقای وردک که خوب شده که از حکومت و دولت بیرونش کردند.

>>>   موشک‌پراکنی پاکستان به ولایت کنر
از اوایل سال گذشته بدین سو، گزارش داده مى شود که پاکستان به مناطقی از ولایت کنر موشک‌پراکنی مى کند.
و اما هيچ گزارشگر چه تصويرى وچه نوشتارى يک سند يک تصويرى ازموشک چاپ نکرده است.
من ميدانم که هرگزارشگر يک موبيل وي ا کمره در اختيار خواهد داشت که از پارچه اى اين موشک تصوير برداشته باشد که نشان دهد که اين موشک ها و يا راکتها پرتاب شده از خاک پاکستان ساخت کدام کشور و از کدام گونه مدل وشماره اند.
ثبوت مرگ شايعه پراکنى روشنگرى و رفع این سوء تفاهم و امکان پايان بخشيدن موشکپرانى باشد!!!
روشنگرى تاسوء تفاهم ديگرى پيدا نشود:
دولت پاکستان ازتضادها و اختلافات بين القومى پشتونهاى= افغانها= پتهانها اين وآنطرف خط ديورند استفاده مى کند و پشتونهاى پاکستانى دشمنى با برادران پشتون خود درافغانستان دارند.
وهمين شرايط باعث بدبختى وجنگ درسرزمين ما گرديده است.
دولت پشتونها چه گونه با مردمان غير پشتون" وحدت ملى" مى آورد وقتيکه خودشان وحدت ملى ومليتى ندارند?
ارمان براى وحدت مردمان پشتون هر دو طرف خط ديورند
ارمان براى وحدت مردمان غير پشتون در هردو سوى هندوکوه (فردوسى درشاهنامه براى هندوکش "هندوکوه" و "کوه هند" نگاريده است.

>>>   سلام به هم خوانندها. نظر به مشكلات وطن ما اول مداخله مستقيم پاكستان خائن در أمور دولت أفغانها دوم خيا نت دولت مرد ها. عليه اين وطن اگر دولت مرد ها افغانستان نوكر ديگر كشورها نشوند پس ًسوم ًانيكه در داخل دولت تجارت هاي بزرگ است ًو انيكه در دولت كرزي نژد پرستي وجود. ندارد چرا مارشال هم تاجك زيان است ً
مختار كودامنيً

>>>   بسیار خوب شد ....، افرین پارلمان بلاخره عقل به سر تان امد.
جرمنی

>>>   علت اصلی شکست جنرال وردک معلوم و هویدا است
-کار های نامناسب ریاست دفترش و مشاورین ضعیف وی در طول 7 سال ..درتمام بخش و استقامت های وظیفوی تقرر . اجرای ترفیعات زمین های غصب شده .
فعلا وکلای پارلمان در سدد بدست اوردن اسناد خیانت شده میباشد. ببیند بخاطر اجرای یک نامه یا امضای یک مقام هفته ها انتظار باید بکشید و اگر واسطه نداشته باشید ان امضا هم به بهانه های مختلف معطل می ماند .
زدران

>>>   ایا شما مطلع شدید که دفاتر مختلف خارجی درباره فساد اداری . اختلاص بلخصوص در قرارداد های کلان و اخذ رشوت ها در مورد تقرر .ترفیع و غصب زمین ها در سه وزارت مالیه . دفاع ملی .و داخله تفتیش سری و به دست اوردن اطلاعات را اغاز نموده
افسر قوماندانی امنیه بلخ
سعیدی

>>>   با عرض سلام و صبح بخیر به همه خواننده گان گرامی : بهتر خواهد بود که بحت بالای این دو واژه را متوقف بدهیم (پشتو و دری ) چون باعت این همه بد بختی ها این دو واژه است . پارلمان افغانستان برای بار اول کاری بسیاری عالی انجام داده است که این دو وزیر کلیدی را از سمت شان بر کنار ساختن . افزایش سطح ناامنی‌ها در برخی از ولایات و پایتخت افغانستان ، ادامه موشک‌پراکنی پاکستان به ولایت کنر همچنین تداوم روند فساد اداری و سیاست‌های داخلی این دو وزیر و اداره نادرست از جمله دلایل برکناری عالی جنابان عبد الرحیم وردک و بسم الله محمدی از سمتهایشان بود. تشکر
یک برادر افغان شما

>>>   فشار بیرونی ها و سیاست غلط حکومت سبب شد تا این دو وزیز از سمت شان عذل گردند. و در ضمن تبعیض نزادی یگانه دلیل برکناری این دو وزیز شد یعنی محمدی قربانی وردک گردید چون دفاع از مرز های افغانستان مسولیت وزارت دفاع است نه داخله ولی چه دلیل پنهانی بود که محمدی به استیضاح کشانده شد.

>>>   توطیه حلقات ... داخلی و خارجی در پارلمان وغیره...
غم خورک کابلی

>>>   خدا ای پارلمان... بشرمانه کتی ای کاری که کرد... به راستی که خانم ملالی گفته بود... واقعا درست بود.

>>>   تشکر از نماینده گان پارلمان نمردیم یک کار خوب شما رادیدیم

>>>   بیسوادی و رشوت خوری شان ... افرین به پارلمان

>>>   عوامل برکناری وزیرداخله درسه نقطه بوده ازنظرمن.
1- نفوظ عوامل پاکستان وطالبان درداخل ارگ ریاست جمهوری به این دلیل همان طوریکه امرالله(صالح) وحنیف(اتمر)که هردوی شان شخصیت های ضدپاکستانی بودندازطرف حلقات نفوذی پاکستانی هادرداخل ارگ خلع قدرت شدنداین شخصیت جهادگرومقاومت نیزطعمه همان اژدهاگردیدوکسانیکه به دستورکرزی درداخل مجلس نماینده گان حضوردارندطرفداراستیضاح وبالآخره سلب صلاحیت رارقم زدند.
2- عقده های قومی نیزهمدست ایشان شده ورای عدم اعتمادداندمانند. حمیدلالی قندهاری - عبدالرحیم قندهاری وامثالهم که چندین مراتبه قبل ازراکت باران پاکستانیهادرسرحدات کشورمان ازطریق نشست های تلویزیونی بنده خودم دیدم که میگفتندازیک ولسوالی (پنجشیر)چندتاوزیرودیگربلندرتبه دولت وجوددارد.درروزاستیضاح اینطورجست وخیزمینمودندفکرمیکردی درمیدان سگ بازی قندهارحضوردارندنه خانه ملت.
3- یک نوع دیگرعقده هاعلیه وزیرداخله وجودداشت آن عبارت از: تعدادزیادازوکلا مانندکمیشن کاران ریاست ترافیک دوسیه زیربغل شان همه روزه عقب دروازه های این وزیروآن رییس بابت کارهای خویش وقوم خودسرگردان است.
وبه این این آقاوزیر نیزازطرف بسیاری وکلاپیشنهادهای شده بوده که یابرادر - خسربره - پسرکاکا - بالآخره هم گروه وهم تنظیم اش رایا قوماندان امنیه فلان ولایت ویاحداقل ازفلان ولسوالی مقرر کنداما جناب بسم الله خان ازین حرف هاخوشش نمی آمدبطورمثال چندی قبل آقای ابراهیمی رییس مجلس بابت برادرش رفته بودکه اورابه حیث آمرامنیت قوماندانی امینه کندزمقرر کند ولی جواب منفی شنیده بود.همان بودکه انتقام خودازپشت سرش گرفت . به همین ترتیب عده زیادوکلاازاوآزرده خاطربودند.
اگرنه قومانده جنگ علیه یک کشوروظیفه سرقوماندانی اعلی قوای مسلح است نه وزیرداخله یا وزیر دفاع.
بایدکرزی استیضاح میگردیدنه این دووزیر!!! اگربازمقصروزراءاست بایدوزیرخارجه ورییس امنیت ملی نیزاستیضاح میگردید؟
لوگرنژاد

>>>   حالا بنده جناب عالي قدر وپسر مرد اين خاك بسم الله خان محمدي كه از نام أش نيكوست بحيث وزير دفاع جمهوري إسلامي افغانستان پيشنهاد مينمايم واينده اوردوي ملي را با اين ابر مرد كشور روشن ميبينم با احترام ريس حزب تازه كار افغانستان جديد
جمال خراساني

>>>   با رد درخواست حامد کرزی گرفتن پيرامون سرپرستى وزارت دفاع ازسوى عبدالرحیم وردک, کرزى مجبور مى شود وزير نو به عنوان جانشين وى نامزد کند و به مجلس نمايندگان براى تاييد بفرستد .
بااينکار امکان دارد که در پنجره زمانى بازگذشت سربازان ناتو درسال 2013 کندى پيش بيايد!
حامد کرزی باهرچيز بازى مى کند ...
ارمان

>>>   بشیراحمد: ازجلال آباد
برکنارشدن عبدالرحیم وردک وزیردفاع افغانستان توسط رای نماینده گان پارلمان افغانستان به نظرمن 90% کاری خوبی است چراکه آغای وردک درطی 11 سال هیچ نوع فعالیت انجام نداده که قابل یادآوری باشد ویک بست مهم رااشغال نموده است
من فکرمینمایم که برکناری آقای (محمدی) یک ضایع بزرگ به ارگان های داخله کشور است چراکه درطی 3 سال خدمت پولیس افغانستان 80% روحیه ومورال عالی داده است امکان داردکه اگر 2 سال دیگروزیرداخله باشد فعالیت های پولیس از 80 به 100% افزایش یابد

>>>   بشیراحمد: ازولایت بغلان روضت الله ازبدخشان فعلا" تماس ازجلال آباد.
دروقتیکه بسم الله (محمدی) لوی درستیزقوای مسلح افغانستان بود درروزعیددرقطعات عسکری باسربازان یکجا نمازعیدرا ادامینمود فعلا" اردوی افغانستان 95% چشم انتظار هستندکه محمدی وزیردفاع افغانستان شود وبازهم ماراهمراهی نماید

>>>   ما نوكر خدمات شما ميباشيم

>>>   بسم الله محمدی کسی بود اردوی ملی افغانستان را برپای استاد کرد و یعدآ پولیس ملی را ازطرف مزدوران پاکستان برکنار شد.

>>>   به نظر من دراین شرایط جنگی و بحرانی برکناری این دو شخص مهم درست نیست .
مسعود ناصری از مزار شریق

>>>   مگر در وطن ما قحط الرجالی است که بخاطر برطرفی دو وزیر اینقدر سرو صدا برپا کرده اید. در مورد این شخصیت باید گفت هر چند آقای وردک یک افسرلایق است اما به اثر کبر سن وی نمی توانست موثر باشد و آقای محمدی با وجودیکه یک مجاهد خوب است مگر در عین زمان ... در مسایل اداری است و همه میدانیم که به اساس سهمیه مارشال به این پست گمارده شده است.
شاه آقا جان مجددی ازمسکو

>>>   کرزی صاحب و امریکاء میداند و بس دیگران درخواب ایشان چمچه زند

>>>   بسم الله محمد وزیر بود که وزارت داخله را شخصی کرده بود
در وزارت داخله ودر بیشترین ولایات افرادی تاجک را مقررنموده بود
وفساد هم به اوج خود رسیده بود

>>>   بی کفایتی و بی لیاقتی
یکی از مهاجرین در ایران

>>>   برکناری تنها راه حل مشکلات درجامعه نیست و پارلمان و یا رئیس دولت نمیتوانند به اینکار خود دل مردم را به دست اورند ایا به این کار امنیت بوجود و یاراکت پرانی های همسایه ها خاین برطرف خواهد شد که به هیچ وجه نخواهد شد و اگر صد ها وزیر ازطرف پارلمان اکثرا .... سلب صلاحیت شوند جز جرئت دشمنان افغانستان را علیه این ملت دربدر نخواهد کرد بنظر من بهترین را ه حل این بود که ابزار جنگی پیشرفته روز از کشور های متحد و غیره خریداری به دست رسی ادارات نظامی قرار داده میشد که این کاررا اگر پارلمان ته 11سال گذشته انجام میداد خوب میبود که متاسفانه خواب بودند و ازخواب بیدار شده تصمیم عجولانه گرفتند وای به حال این ملت که سرنوشت شان به دست این پول خوران ملی می افتد ....

>>>   هر كار شد خوب نشد در اين لحظه.

>>>   بسم الله (محمدی) لوی درستیزقوای مسلح افغانستان بود ولی بی سواد بود.

>>>   مهم نبودند تاریخ مصرف شان تمام شده بود ؛ دیگر اوضاع افغانستاع فعلا اینقدر پیچیده است که هرکس خواست نظری بدهد بجای اینکه راه حلی پیدا شود بد تر گره را فشرده تر ساختند و از قبل پیچیده ترش نمودند .( امین وطندوست از هرات)

>>>   برکناری بسم الله محمدی یک ضایع مهم در حکومت فعلی افغانستان است

>>>   کسیکه واقعآدر افغانستان خدمت کند آن حذف می شود .
بدون تبلیغات بسم الله محمدی شخص مسلمان وفداکار در وطن که سبب خدمت گزاری به مردم بود آن حذف شد

>>>   تف به روی هر آدم مزدور امریکا
اینجا بود که امریکا توسط مزدوران خون این دو وزیر اعلی و برجسته را برکنار کرد

>>>   امریکا میداند که میتوانیم توسط مزدوران خود مانند پاکستان و در داخل مانند سران پشتون میتواند افغانستان را از بین ببرم، بر همین لحاظ تمام سران تاجک و یا آدم های وطن دوست را از مقام های شان برکنار و یا ترور میکنند.
تا بتوانند به جای انها کسانی را بیارند که هر چی (امریکا) بادار شان بگوید همان را انجام دهند..
تاجک ها با ایران آنچنان در تضاد نیستند که قوم پشتون است به همین خاطر هست که سران تاجک یا ترور میشند و یا هم برکنار
تا که باشد کسانی را امریکای ها در مقام های بالا بیاورد که با ایران در تضاد باشند تا بتوانند آهسته آهسته از طریق افغانستان با ایران درگیر جنگ شوند...

>>>   چی خوب شده ؟ باز یک دو نفر بدتر از این دو را برسر کار میکنند که آنوقت به اینان صدرحمت بگویید.
بسمل از کابل

>>>   احمدی ازبغلان.
کرزی... امریکا ... وکلای دست نشان امریکا و آقای کرزی امرالله صالح رابه گپ پاکستان برترف کرد و بسم الله محمدی را به خاطرکه برادران کرزی را ازقاجاق مواد مخدر درافغانستان مزاحمت میکرد.

>>>   ۱‎‏- وردك وقتى كافى در اختيار داشت تا به تعهدات خود عمل كند ، تا مبدل به اتومى در مقابل حملات كشورهاى همسايه شود.
‏۲- نا امنى افزايش يافت
۳- دفاع مبدل به سازمان مافيايى شد
محمدى
‏۱- وعده هاى زبانى ،عملى وجود نداشت
‏۲- عدم جلوكيرى از سوى استفاده بوليس
‏۳- زبان و سمت بازى
نتيجه بس واضيع ايست....
"بهنام "كابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است