افغانستان گرفتار دامهای قوم گرایی
ده نفر توسط پشتون ها بی هیچ علتی به جز علت هزاره بودن در مسیر راه مرکز ولسوالی ارزگان و قریه باغچار در محلی به نام قلغو در پیش چشمان مادران و همسران شان سر بریده می شوند و از طرف دولت هیچ واکنشی نشان داده نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۰    ۱۳۹۱/۵/۲۷ کد خبر: 40197 منبع: پرینت

سالها بلکه در حدود دو قرن است که کشور عزیز ما میدان جنگهای قومی گردیده گاهی شعله آن فروکش نموده و گاهی شعله های آن در آسمان کشور ما زبانه می کشد و عده ای را به کام خود می برد.

متأسفانه این پدیده خانمانسوز پس از سقوط دولت نجیب و با میدان داری گروه های جهادی نفسی تازه گرفته و در حکوت طالبان به اوج خود می رسد بکونه ای که هیچ قومی غیر از قوم طالبان در این حکومت نه تنها کمترین جایگاهی نداشت بلکه به خصوص قوم هزاره از نظر این قوم پرستان محکوم به نابودی و انقراض گردیده بود.

پس از سقوط طالبان و با روی کار آمدن دولت ظاهرا مبتنی بر دموکراسی و با حمایت طرفداران حقوق بشر این توقع می رفت که کم کم گرایشات قومی لا اقل از بدنه ¬ی دولت زدوده شده و به تدریج با فرهنگ سازی انسان دوستانه این پدیده شوم از میان جامعه و ملت کشور ما رخت بر بسته و تمام مردم کشور ما با عنوان واحد مشغول آبادی کشور گردیده و اقتدار و عظمت ملی خراسانیان قدیم را زنده نموده و در جهان با سربلندی و افتخار قد علم می کردند.
ولی با کمال تأسف برخلاف توقعات مردم در دولت دموکراسی قوم گرایی و نژاد پرستی با رنگ جدید و شگرد های متنوع نمایانگر شده و به صورت بسیار ماهرانه و حق جویانه به این پدیده دامن زده می شود ودر نتیجه امنیت روانی و جانی و فرهنگی کشور را به مخاطره انداخته و با ایجاد دشمنی بین اقوام از یک قوم خاص حمایت می شود.

دولت فعلی ما به رهبری آقای کرزی بسیار از قوم خود که سالها است امنیت را در حوزه های مختلف از مردم ما سلب کرده و با انتحار و ترور و تخریب سازه¬های مردمی و عام المنفعه باز هم مورد حمایت و تمجید قرار گرفته و بالمقابل اقوام دیگر به سوی محرومیت شخصیتی و اجتماعی رانده می شوند.
آنان حتی برای از بین بردن اقوام دیگر به خصوص قوم هزاره به انتحار فرهنگی دست زده و در دایرةالمعارف آریانا با کمال وقاحت تمام اقوام غیر پشتون به استهزاء گرفته شده و مردم هزاره را با تیر و بم های انفجاری غیر انسانی¬ دروغگویی، فتنه گری ، بداخلاقی ، کفر و امثال اینها هدف قرار داده و این کار آنان به حدی ناشیانه بود که آقای کرزی به ناچار این عمل اکادمی علوم را محکوم کرده و دستور جمع آوری این کتاب را صادر نمود. ولی نتیجه آن مانند عملیات انتحاری نظامی هم اکادمی علوم را بی حیثیت کرد و هم ماهیت نژاد پرستی این قوم را بیشتر برملا نمود.

دولت در راستای حمایت از این قوم پیوسته حوادثی نظامی را که در راستای جلو گیری شرارت آنان انجام می شود و عده ای از آنان در طی عملیات نظامی کشته می شوند، محکوم می کند و آن را به حدی بزرگ نشان می دهد که گویا جنایتی عظیمی رخ داده و در پی دستگیری عاملان آن می گردد. اما اگر هزاران انسان به دست این قوم کشته شوند گوش دولت کر شده و زبانش لال می گردد و هیچ واکنشی در این مورد از خود نشان نمی دهد.
از باب مثال چندی پیش بعد ازینکه چند تفر از اربکی و پولیس محلی در ولسوالی خاص ارزگان توسط طالبان کشته می شود، فرمانده اربکی محل به نام شجاعی جهت جلوگیری عملیات های بعدی طالبان وارد عمل شده و در ابتدا عده ای را از منطقه ای به نام کُندلان به اتهام طالب بودن دستگیر نموده و به پایگاه خود می برد ولی بعد ازینکه عدم طالب بودن آنان ثابت می شود همگی را آزاد کرده و به خانه ای شان می فرستد و دوباره به دنبال طالبان به منطقه ای به نام ناوه شالی رفته و آنجا نه نفر به اتهام طالب بودن می کشد و با گرفتن چند میل اسلحه و مخابره که در اختیار آنان بوده به پایگاه خود بر می گردد. بعد این حادثه پشتون های محل جنازه ها را به بازار خاص ارزگان آورده و انجا به منظر مرد و نیروهای خارج گذاشته و دست به راهپیمایی و تظلم نمایی می زنند و احساسات پشتون ها را تحریک می کنند.

این حادثه برای دولت و به خصوص والی ارزگان به قدری نا خوشایند تمام می شود که چندین بار آن را در تلویزیون ملی به عنوان یک جنایت جنگی و کشتار مردم غیر نظامی منعکس می کند و به تبع آن رسانه های مطبوعتی و سایت های انترنتی به انعکاس این حادثه همت گماشته و مظلومیت این قوم را جار زده و در نتیجه وضعیت اجتماعی و امنیتی کشور را به التهاب کشانده اند. همین تبلیغات نادرست و جانب دارانه دولت و رسانه ای مربوط به آن باعث شده که جان مردم هزاره در مناطق دیگر به خطر افتد.

اما بالمقابل در سال 1389در همین ولسوالی ده نفر توسط پشتون ها بی هیچ علتی به جز علت هزاره بودن در مسیر راه مرکز ولسوالی ارزگان و قریه باغچار در محلی به نام قلغو در پیش چشمان مادران و همسران شان سر بریده می شوند و از طرف دولت هیچ واکنشی نشان داده نمی شود و حتی برای یک مورد هم نه در تلویزیون دولتی و غیر دولتی و نه در سایت های انترنیتی و رسانه های مطبوعاتی از این حادثه وحشتناک هیچ خبری پخش نمی شود و حتی مسئولین دولتی ارزگان کمترین واکنشی از خود نشان نمی دهند بلکه حتی مردم هزاره جهت همدردی با بازمانگان در تشییع جنازه آنان شرکت نمی کنند و تنها بستگان کشته شده با وضعیت بسیار مظلومانه جنازه ها را نه تنها مانند پشتونها جهت نمایش دادن و تحریک احساسات مردم به بازار نمی برند بلکه آنان را در فضای بسیار ساکت و غمبار جهت دفن کردن به قریه باغچار منتقل می کنند.

این حادثه تلخ باعث حادثه ناگوار اجتماعی دیگر می شود و آن اینکه مردم باغچار که در حدود دوصد خانوار می شد به علت عدم حمایت دولت، از ترس حملات و جنایات دیگر پشتون ها زمین و کاشانه خود را رها کرده و به نقاط مختلف مثل مرکز ارزگان ، سیرو، سنگ ماشه و هرات آواره شده و منطقه از سکنه خود خالی گشته و برای کوچی ها و برخی از پشتونها به منطقه مناسب و مطلوبی تبدیل گردیده است.

دولت افغانستان و تمام رسانه های دولتی و غیر دولتی گویا در برابر این حوادث ناگوار کر و لال هستند و از نظر آنان به علت اینکه چون مردم هزاره کشته شده اند و زمین ها و خانه های شان را از دست داده اند شایستگی انعکاس در تلویزیون و سایر رسانه ها را ندارد.

ما در باره¬ی کاری که آقای شجاعی انجام داده است قضاوت نمی کنیم بلکه موضع گیری دولت را مورد توجه قرار داده و آن را منافات با مصالح کشور و ملت افغانستان دانسته و مایه ایجاد بحران اجتماعی و شعله ور ساختن فساد و فتنه در سطح کشور می دانیم.

والسلام من اتبه اهدی
یک ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برداران وخواهران گرامی: طالبان نه پشتون نه تاجک و نه هزاره---است بلکی یک شاخه القاده و غلام پاکستان است پس باید یک قوم را ملامت نکنید زیرا در بین مردم تشویش ایجاد میشود شما خبردارید که دریک روز 30 تن از جوانان ولایت لغمان را در راه قندهار سال گذشته به شهادت رساندن و این افراد غرض کار به به طرف ایران سفر داشت، پس این طالبان فقط ... است مربوط هیچ قوم شده نه میتواند
برادرشما قمبر علی
از شهر تاریخی بامیان

>>>   ارزگانی عزیز در جوابت باید گفت " که از ماست که برماست "
اگر سرکرده های قوم من و تو همدیگر را با محبت می پذیرفتند ؛ همانطور که امروز خارجی ها (این بیگانه های هفتاد مملکت ) را پذیرفته اند بخدا دنیا امن و امان بود و هیچ وقت مشکل نداشیم ؛ اما که متاسفانه این سرکرده ها در طول تاریخ مخصوصا این چند دهه اخیر چشم تحمل همدیگر را نداشتند و همیشه نه خود و فرزندان خود و حتی بستگان نزدیک خود ؛ بلکه جوانان بیگناهی مثل من و تو (فقط به جرم اینکه قوم شان هستیم ) قربانی اهداف پلیدشان کردند و تا جایی که توانستند از من و تو بعنوان ابزار شهرت و قدرت شان استفاده کردند و دست به دست به داخلی و خارجی ما و خاک ما را فروختند و آتشهای خانه جنگی بر افروختند تا... اینکه اینک تا چشم باز کردیم دیدیم ما و خاک ما را به امریکا و قدرت های درجه یک دنیا فروخته اند ؛ و خودشان را در بهترین موقعیت های سیاسی و قدرت جای داده اند و از بیچارگانی مثل من و تو که با قربانی شدن های ما ، این عزت و اعتبار چند روزه به اینها بخشیده شده پاک فراموش شده اند و باز آنقدر محبت کاذب شان در ریشه های قلب من و توی هم وطن غریب و بیچاره ریشه دوانیده که تا هنوز از سر تعصب از آنها دم می زنیم و باز هم امیدوارشان هستیم و با چشمانی بسته همه حرفهای بظاهر زیبا و به باطن خانمان سوز شان را با جان و دل می شنویم و در هنگام عمل تا پای جان پیش می رویم !....
افسوس هموطن تا کی به خواب غفلت و تا کی فریب خوردن !!!
(امین وطندوست ازهرات)

>>>   متاسفانه ما خود هزاره ها بخاطر ترس از اقلیت بودن و جای نداشتن در حکومت و حمایت نشدن از طرف دولت دهانمان بسته است و نا امیدی بحدی در ما وجود دارد که هیچگاه آرامش در کشورمان را برای خود به ذهن نداریم! وقتی هزاره بودن جرم است و باعث اخم دولتمردان!! وقتی از یادآوری زمان بمباران کردن و کشتار هزاره ها باعث شادی تاجیک ها پشتون ها میشود. . ما در افغانستان چه میکنیم؟ نباشیم بهتر است حداقل آنها و فرزندانشان در این سرزمین پهن آور زندگی بهتری خواهند داشت با آرامش روحی بهتری بر روی خاک پدران و برادرانمان قدم برمی دارند . .

>>>   جناب آقای ارزگانی سلام فرمایش شما درست است اینکه متاسفانه ازسال 1369 که جنگ شش ماهه میان پشتون و هزاره درارزگان خاص رویداد و بعد با میانجیگیری نماینده دولت موقت مجاهدین مقیم پشاورهیاتی به سرپرستی سیدسلمان گیلانی و ازجانب حزب وحدت مقتدرآن روز آمد قضیه حل و فصل و هر که جابجا شد. مردم هزاره ازمرکز و نواحی آسیب پذیرآواره شد و حتی سرزمین( هوتی) که درمظالم عبدالرحمن ازدست نرفته بود، تخلیه شد! بهرصورت آن ماجرا بحث طولانی دارد که گذشت.
باآمدن رژیم کرزی عده ایدذلخوش کردن که شعارهای دموکراسی، برابری اقوام، شهروندی و غیره مراعات می شود درحالیکه تطبیق این شعاردر عمل راه بسیاردو رو درازاست. درباره ترورشخصیتهای مهم ارزگان خاص ازجمله:قوماندن خلیلی زاولی که حتی کنار آنها بود و بعد قوماندان محمد اسلم صالحی و رفقایش که سرقرآن فریب دادند، قبل ازرژیم کرزی بود و بعد زمان کرزی شیخ میر احمدخان میرزایی رئیس جوی نو، شیخ موسی جغفری ودههاتن مظلوم دیگرمتاسفانه یا بطورجمعی و یاتکی درارزگان شهید می شوند که این وضعیت ادامه دارد!
به پشتونهای ارزگان باید تفهیم شود یا به پیمان منعقده سال 69 پابند بوده و مردم ما سر ملک و جای خود پا بجاباشندیا اینکه دوباره حساب از نو بگیریم، هرچه که شد شد!راستیش ماهمدیگر رامیشناسیم اگر آنها خود را پشتانه گفته ما هم هزاره ایم و دست و بازوی همدیگر را امتحان نموده ایم! دراینکه دولت بیاید عدالت راجاری کند این انتظار از یک دولت فاسد توقع بیجاست!
اصلاکرزی حساب شده هزاره ارزگان راتجزیه کردبنام ولایت دایکندی درحالیکه ماولسوالی دایکندی داشتیم و سردمداران ما درنام گذاری اشتباه کردند؟ وقتی ارزگان دو ولایت می شود باید ارزگان شمالی و مرکزی می شد و این نام که دیگران درصدد حذف جامعه هزاره ازسرزمین های مغصوبه شان هستند ما هم به دست خودداریم سرزمین خودرا ازدست میدهیم و آنهاهم گام فراترمی گذارد!
درایران استان خراسان سه استان شد بنامهای شمالی، جنوبی و مرکزی. بنظرم این نام اصلی اعاده گردد و ولایت ارزگان شمالی بمرکزیت نیلی باشد و ولسوالی دایکندی نامش پابجاست که داعیه ارزگان ماباقی است وقتی کرزی خط دیورند پشونستان رابرسمیت نمی شناسد ما هیجگاه اراضی مغصوبه آبا و اجدادی خود را که عبدالرحمن ظالم په پشتونهای سندی داده نمی بخشیم و ملک آبا و اجدادی ماست و ارزگان دربست ملک شخصی و پدری هزاره هاست. و ما این را باید در بحث های استراتژی هزاره هادنبال کنیم غصب،غصب است ولو صدهاسال بگذرد. حدیث شریف است کسی که یک شبر از اراضی برادر مومن را غصب کندخداوند او را طوقی میسازد که تاهفت طبقه اش بردن او آویزان نماید.
((دنیابیگی))

>>>   تنها راه تجزیه ی افغانستان است
تا این قوم ... با خودشان انتحار کند

>>>   برادر عزیز کاملا درست می گوید. امروزه در ارزگان خاص مردم هزاره ... و کسی از اهالی دولت و مطبوعات خم به ابرو نمی آورد اما همین پشتون های طالبانی اگر در درگیری با نیروهای دولتی (اربکی) هم کشته شود بازار جارجنجال داغ می شود و همه اه و ناه سر می دهند.

>>>   ديگر آنزمان گزشته كه كوچي ها و سرحدي هاخدمت عسكري نكنند ماليه نپردازتد و خود را افغان حساب كنند. كسيكه درين مملكت خدمت عسكري نكرده پول ماليات خويش را نداده افغان هاي درجه دوم هستند ولي هزاره هاي زحمت كش كه درتمام ادوار تاريخ هم خدمت عسكري را بجا آورده اند و از ناموس اين مملكت دفاع كرده اند و هم ماليات پرداخته اند افغانان خالص... هستند دولت نبايد ذرمقابل كوچي ها و سرحدي ها كه نظر به منافع شخصي شان گاهي افغاني و گاهي پاكستاني ميشوند نه دين و نه مذهب شان معلوم است برادران هزاره مارا خفه سازد دولت افغانستان شهروندان اصلي و فرعي خود را بشناسد و حقوق شان را هم اداكند كسانيكه به اين مملكت تعهد ندارند اصلا افغان نيستند و بالاي اين خاك هيچ حق ندارند

>>>   ... خداوند بر همه ی اقوام غیر پشتون افغانستان اتحاد و هم دلی را نهادینه و فراهم سازد و این قوم ... و انسان های فرون اوسطی را که سالهاست باعس عدم پیشرفت افغانستان (ویرانستان) می شود برای همیشه ...
امین یا رب العالمین....
نو اندیش

>>>   هر جای دنیا مردم آدم شود این طالبان... نمیشود.

>>>   این سوال را از محقق و خلیلی نماید که شریک و حامی نظام طالبانی هستند و در برابر این نوع واقعات امتیاز شخصی کسب
میکنند من بیاد دارم که در انتخابات ریاست جمهوری محقق در
برابر سوالی ګفت که از کرزی ګزینه بهتر دیکر وجود ندارد بنا این
عمل شان بیانګر شراکت وحمایت شان است و خلیلی خود نفر
دوم در قدرت میباشد چرا در مقابل حمله کوچی و اید رویداد خاموش است ؟
دوراندیش

>>>   متاسفانه تا زمانی که تاجیک ها و بخصوص پنجشیری ها تمامیت خواه هستند, نمونه اش در اجلاس بن اول و حتی الان میبینید. در بن اول وزیر دفاع - داخله- خارجه- امنیت ملی- هوانوردی و ... فقط از ولسوالی پنجشیر بود, اتحاد اقوام غیر پشتون خیلی سخت است و پشتون ها حساب تمام اقوام دیگر را پرسان خواهند کرد.
یک غیر پشتون از کابل

>>>   برادر نالیدن هیچ سودی ندارد، باید مثل آقای شجاعی با این مردم برخورد کرد.
آقای شجاعی یک قهرمان است، هیچ طالب ... جرائت نمی کند رو در رو با این شیربچه ای هزاره بجنگد، طالبان ...خیلی از آقای شجاعی میترسند.
چندی قبل آقای شجاعی به کابل خواسته شده بود، وقتی به وزارت داخله میرود با تعدادی چند از افراد و بزرگان منطقه، در وزارت داخله فاشیست ها دیگر مردم را رخصت می کنند و می گویند که ما با آقای شجاعی جلسه داریم، ولی آقای شجاعی را 24 ساعت نگهمیدارند و میخواهنند برایش دوسیه درست کنند، در جریان بازجویی 24 ساعت ، والی هلمند و چند طالب هم از طریق تلیفون با فاشیست های وزارت در تماس بوده اند.
در این جلسه یک تاجیک بیدار هم حضور داشته که شدیداً یا این کار فاشیست ها مخالف کرده و نگذاشته به زور نشان انگشت آقای شجاعی را بگیرند، بعداً خبر به بسم الله محمدی وزیر داخله میرسد، بسم الله محمدی روز قبل آقای شجاعی را در وزارت ملاقات کرده بود.
بسم الله محمدی دستور میدهد که دنبال آقای شجاعی بگردند که از 24 ساعت قبل ناپدید شده است، بعداً همان ژنرال تاجیک به بسم الله خان خبر میدهد که این پشتون های فاشیست میخواهد برای اقای شجاعی بخاطر مبارزه ای صادقانه اش با ترویزم و طالب، براییش دوسیه درست کنند، بسم الله خان اعصاب اش خراب میشه و این فاشیست ها را میخواهد خیلی به آنها هشدار میدهد و آقای شجاعی را هم با عزت میفرستند به ارزگان.
آقای شجاعی فعلاً فرمانده ای نیرو های پلیس محلی است، نام طالب را از منطقه گم کرده است، فاشیستان در ارگ مخالف آقای شجاعی هستند.
جهانگیر..

>>>   تشكر از شما كه درد مردم ارزگان را به تصوير كشيديد زماني كه مردم در راه باغچار سربريده شدند دولت كجا بود وقتي چند طالب با اسلحه و مخابره كشته مي شوند شروع به تبليغات در رسانه ها و پارلمان و مي نمايند. پشتون ها از يك صدو پنجاه سال پيش در حال سركوب هزاره ها هستند آن ها از اين ترس دارند كه مردم دو باره زمين هاي اجدادي خود را كه توسط آن ها غصب شده است را از آن ها بخواهد اما زماني خواهد رسيد
بسياري از زمين ها سند ندارد و حتي فرمان معتبر از حكومت سركوب گروقت هم ندارد. دولت اگر عدالت رفتار كند بايد غم و رنج تاريخي هزاره هارا جبران كند و به ظلم و عداوت قومي پايان دهد...

>>>   تا زمانی که پشتون در افغانستان و پاکستان وجود داشته باشند، هر دو کشور روی آرامی و خوشی را نخواهد دید؛ چون مردم کم استعداد هستند، علم که نبود، خوی و بوی... حاکم می شود، این ها انسان بیگناه را مانند گنجشک می کشند. در حالی انسان دلش نمی آید و وجدانش قبول نمی کند که حتی یک حیوان را بدون دلیل بکشد چه برسد به انسان، این ها مسخ شده اند. آبروی انسانیت را در دنیا بردند. جالب اینجاست که این ها نام خود را مسلمان مانده اند...

>>>   اگر طالبان از خانه خود بالای ناتو فیر کند و ناتو در مقابل شان فیر کند یگان طالب و اولادهای طالب کشته شود تمام مردم جنوب و دولت قوم پرست کرزی غال ما غالش میبریاد که ناتو مردم ملکی را هدف قرار داده است . در حالیکه همه انها طالب میباشد . اما و قتکه هزاره ... تا تعصب است این وطن وطن نخواهد شد امید که نشر شود .
ازولایت هرات

>>>   باعث تاسف است.!!!
سران قوم هزاره وقتي به مناسب حكومت راه مي يابند تازه بفكر انسانيت و برابري و عدالت مي يفتند.
درحالي اقوام ديگر همينكه دست شان بجاي گير مي كند تا توان دارد دوستانش را دست گيري مي كند.
البته من نمي خواهم بگويم كار هاي عدالت محوري كاري درستي نيست بلكه بايد به دنبال راه چاره بايد گشت.!!!
قاسمي

>>>   مرحوم امير عبدالرحمان خان پادشاه وقت افغانستان ... اگر امير عبدالرحمان خان چاره اين قوم غلام صفت را نمي خورد، مردم افغانستان در چه حال خواهند مي بود.
هزاره ها و ساير غلامان امريكايي ها مطمئن باشيد، روز انتقام نزديك است. خون بهاي تك تك افغانها را خواهند پرداخت.
داود نورزايي - مسكو

>>>   پشتون ها بخصوص طالبان خودشان را نژاد برتر میدانند وفکر میکنند که گویا پشتونها از بهشت آفریده شدند و بقیه از جهنم آمده و هیچ حقی برای شان قائل نیست!‏ هر جنایتی که در ذات شان بود انجام دادند و شرم آورتر اینکه خودشان را مسلمان ناب میگیرند، .... در کجای اسلام از این خصوصیات هست که طالبان و عموم پشتونها بنام اسلام چنین اعمالی را انجام میدهند؟
نادرچاووشی

>>>   از این دسته کارها در سرزمین نفرین شده زیاد اتفاق میفتد. این سرزمین اصلآ امکانش نیست که به صلح برسد . این سرزمین در همین زودیها مال پاکستانیها خواهد بود . و این دسته... که مردم مظلوم و دست خالی را میکشند نوکران آنها خواهد بود. این از نتیجه گیری ما .
هارون از خاک اباد .

>>>   همه میدانند که افغانستان به دو یا سه کشور تجزیه خواهد شد. یک کشور فارس زبان و یک کشور پشتو.

>>>   سلام. برادر من شما که از آیه قرآن استفاده میکنید خواهشا به شکل صحیح استفاده کنید.
والسلام علی من اتبع الهدی

>>>   این قوم سربریدن را از شمر و یزید به ارث برده است.
رامین هراتی

>>>   قسم به آن قرآني كه محمد صل الله عليه وآله آورده اينگونه اعمال جز قرار دادن خود به جهنم و به قهر غضب الهي هيچ حاصلي ندارد. و هر كه هم به اين گونه اعمال راضي باشد با همان افراد خبيث مهشور خواهد شد.
والله نژاد پرستي گناه عظيم و انسان كشتن گناه بسيار عظيمتر است.
محمد

>>>   آفرین بچش عبدلی!

>>>   خدایشان بیامورزد قربانیان این حادثه را بسیار متاسف شدم شنیدم . این قومگراییها ریشه اش ر گجاست چرا نمیفهمند همه بنده خداییم چرا قبول ندارن عزاب اخرت را.
عبد الرضا فاضلی بلخابی

>>>   من دختر هزاره ای هستم که بیست و پنج سال پیش پدرم بخاطر کوچی های وردکی پشتون تمام زمین ها و باغ های میوه خود را از دست داد ! شبانه به خانمان حمله کردند عمویم را با یک برادرم که شش ساله بود کشتند و پدرم را تحدید به قتل همسر و سه کودک دیگرش کردند در صورتی که زمین و باغ ها را واگذار نکند!! پدرم مجبور به ترک خانه و مال شد و آواره گی ما از آن زمان شروع شد . . حال پدرم فوت شده ، و ما هنوز آواره هستیم! ! در افغانستان نه زمین داریم و نه خانه ولی آن کوچی های قاتل همه چی دارند باغ درختان میوه که پدر و پدرکلان من با دستانشان کاشتند آنقدر وسیع بود که به گفته مادرم انتهای باغشان به چشم دیده نمیشد! دلم میخواهد رفتار مشابه خودشان انجام دهم کمر به قتلشان ببندم ولی من حتی یک شاپرک را هم آزار ندادم چطور دلم به ریختن خون یا اشکی از چشم کسی راضی شود افسوس . . دلم تنگ است . .

>>>   ازنویسنده محترم تشکر که مارا در جریان حوادث درد ناک اروز گان قرار دادن.
درقدم اول به نظرم فرهنگیان ارزگان کوتاهی می کنند اطلاع رسانی شان بسیار ضعیف است خیلی از ماها که از ارزگان دوریم از نظر فیزیکی ،اطلاعات زیاد در مورد حوادث روز مره ارزگان نداریم جا دارد که نویسندگان و فرهنگیان منطقه از همین امکانات مختصر که در اختیار نسل بیدار وپر شور هزاره هااست مانند جمهوری سکوت،غرجستان و...استفده کنند واطلاع رسانی نمایند وسایر برادران شان را در جریان قرار دهند تا صدای مظلومیت شان به گوشها شنوا برسند.
غوری

>>>   این در آییننۀ خود میبینی آقای اروزگانی
کاملاًمعکوس وسر چپه نوشته ای
خداوند جبار همۀ ظالمین وقاتلین ووطنفروشهارا به سزای اعمالشان برساند
وهم شرمنده وژندۀارسات روز آخرت شان کند .. همه بگوئید آمین یا رب العالمین

>>>   آقای داوودنورزایی ازمسکوکه میگی انتقام نزدیک است شما مسکویزم لنینیزم یک بار لشکر مسکو را آوردیدچه غلطی کردید که این بارتهدیدمیکنی؟سال 69 جنگ هزاره وافغان معلوم شد،حاجت به پتکه وپوف ندارد؟
همانهایکه ازقندهار وژوپ وسرحدبه کمک افغانهای ارزگان خاص آمده بود اولین ستم شان بیدادگری وچشم بدبناموس قوم خودشان شدکه همین پشتونهای ارزگان خاص هزار بار خود را ملامت کردند که چرا با هزاره جنگ کردیم و اینها را بنام پشتون کمک طلب کردیم! در آن جنگ یک خیانت از طرف مردم هزاره بحق افغان نشد و قانون جنگ را پاس داشتندبااینکه منطقه وسیع را هزاره تصرف شده بود!
یهتر است همسایه داری رامراعات کنیم تروریستهای القاعده کدام شرف برنیروی امریکایی ندارد آنها مگر خارجی نیستندکه پشتونهای افغانی خود را قربان آنهامیکند؟
دیگر اینکه تهدید نکنید ما همدیگر را میشناسیم وسالهازندگی نمودیم شما مسکو نشینها امنیت افغانستان بهم زدید فعلا شما مشغول همو شراب وگوشت خوک خوردن خود باشیدکه القاعده بحساب شماهم میرسد چنانچه دکترنجیب رابه تیربرق آویزان کرد!
((امیرمحمد))

>>>   این حادثه بسیار تلخ و دردناک بود، خدایشان بیامرزد شهداء این حادثه را.
بگذارید این.... که بیماری روانی و بی غیرتی دارد،هرچه میخواهد بکند ماکه دست از مذهب و آیین خویش بر نمیداریم ، خدا باماست ، به وقتش خون این شهداء را خواهیم گرفت.
بسمل از کابل

>>>   بدون هیچ نوع شک، اما آنکه به شکل افراطی داد از قوم پرستی میزند، به شکل افراطی دارد بزرگترین خیا نت را به قوم خود کرده بدون اینکه قومش اندک اعتراضی کند، گویی سرنوشت شان چنین بوده که باید سنگ زیرین آسیاب باشند.
ل.ر.شفیق

>>>   یکی توی این سایت پرسیده بود که کسی می تونه بگه چرا آمریکائیها همیشه به پشتون ها حمله می کنند؟
من جواب می دم به خاطر اینکه پشتون ها همیشه به هزاره های مظلوم و بیچاره حمله می کنند و به هر بهانه ای حق شون را غصب می کنند آمریکائیها هم تلافی ظلم اونها رو می کنند و به بهانه طالب بودن هرچی می تونند ناخواسته و ناآکاه انتقام خون هزاره ها رو می گیرند.
همین دیشب اخبار می گفت آمریکائیها پنجاه نفر رو در کنر که همه پشتون بودند به بهانه مظنون بودن به طالبان کشتند.
چرخ دنیا می چرخه پشتون ها بدانندکه اگر امروز اونها ظلم می کنند فردا یکی دیگه هست که به اون ها ظلم کنه.
رها از هرات

>>>   وقتیکه مه یک مضوع را میخوانم بنا بر حق ازادی بیانی که دارم این را به خودم روا میدارم که ابراز نظر نمایم و درد دلم را ازادانه بیان کنم. همچنان گفتن خقیفت را هیچ کسی نا دیده نمی گیرد و باید اشکارانه بیان شود و در ضمن اون نظر من هست و من منطورم توهین به کسی یا قومی نیست یا به قول معروف انچه که در دیک هست را در کاسه هم باید دید پس بنا بر این خقیفت را همه میفهمند پس فکر نمی کنم با سانسور پیامها شکل ظالب را مثلا به شکل یک انسان واقعی نشان داد....
نو اندیش...

>>>   ما هزاره ها امریکا و ناتو را نیاوردیم بلکه ظلم بی حد و اندازه طالبان و القاعده در حق تمام مردم افغانستان از جمله پشتون ها بود که خداوند فریادهای مظلوم را بسیار زود اجابت کرد و ظالمی را بر ظالم دیگر مسلط کرد و آن هم توسط خود القاعده و طالبان اجابت شد، این ادعای القاعده و طالبان دروغ محض است که میگویند ما از اسلام و مسلمانان دفاع میکنیم ، اگر این ادعایشان درست بود نمیرفت امریکا که 3000 نفر بیگناه را بکشند و نیروهای خارجی را پایشان به کشور مسلمان افغانستان بازکند و مردم ما را قربانی کند،... یا راه دیگری هم در عصر ارتباطات برای مبارزه وجود دارد؟
نادرچاووشی

>>>   سلام ... به اقتدار رسیدن حکومت شر فساد که در رس ان احزاب خود فروخته به نام ... به چی انداز انسانهای بیکناه چی از قومی زحمتکشی هزاره و دیکر اقوام کشته شده اند ایا تمامی این ها راپشتون ها کرده یا کرزی خود واقعیت بینانه قضاوت کنید ؟

>>>   قوم گرایی پدیده مذموم و منفور است. در بحران و نا امنی کشور همه اقوام به نسبت قدرت شان نقش دارند. این روند غلط و غیر منطقی بار ها تجربه شده و جواب نداده است. بیایید به دور از غوغا سالاری به فکر امنیت و آبادی کشور عزیز افغانستان باشیم .
حکیم

>>>   قومگرایی و تعصب رانباید با قومگرایی جواب گفت . خون باخون شسته نمی شود . کوشش کنیم باسلاح قانون محکوم کنیم . اگر قانون اجرا و تطبیق نمی شود انگاه دفاع برهنگان واجب است . البته نباید عموم پشتوانها و یاهر قومی را متهم کنیم چراکه مجرم از هرقوم و قبیله و زبانی باشد باید مجازات شود و خوب و بد در هرقومی موجود می باشند. معیار قضاوت قانون باشد و در دام اختلاف قرار نگیریم که عامل اصلی تسلط بیگانگان بر ما می باشد .
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   نادر چاووشی!! اسرائیل هم خود را نسل بهتر حساب میکند و شاید ارتباطی در نسل انها و اینها باشد.

>>>   جناب داود نورزایی! عبدالرحمان خان ... خودش غلام انگلیس بود و در طول تاریخ افغانستان پشتونها حاکم بوده اند و خارجیها را این قوم درافغانستان آورده اند. پس اولین غلامان خارجیها از این .. بوده اند.

>>>   باعرض سلام همه ما نوکر آمریکا هستیم به سرکرده گی کرزی و فهیم اختطاف چی همین فهیم نبود که مسعود را قربانی چوکی و ثروت دنیای خود کرد و حالا خود را رهبر جهاد و مقاومت میداند.
شما چرا فکر نمیکند که اندکی بعد از شهادت مسعود آمریکا به افغانستان حمله کرد همه تفرقه های قومی را دشمنان اسلام ایجاد میکند.
امیرقطغی ازقندوز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است