هزاره ها، پشتونها را داغدار کرده اند!!!
آمریکاییها دو قوم هزاره و پشتون را به جان یکدیگر انداخته اند. آنها از هزاره ها کماندوهای قهاری درست کرده اند تا در هرجا که هدفی داشتند، آنها را بفرستند. پشتونها شب می بینند که هزاره ها آمدند و نزدیکانشان را کشتند، این دلیلی می شود تا آنها صبح به قوم هزاره یورش ببرند و آنان را قتل عام کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۵۶    ۱۳۹۱/۸/۲۰ کد خبر: 43731 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، سیاست انگلیس و دست پرورده آنها آمریکا از دیر باز این بوده است که از "سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن" برای استعمار و استثمار کشورهای دیگر استفاده کرده اند.

طی این ده یازده سال که غربیها کشور ما را اشغال کرده اند، بارها و بارها از این سیاست کثیف استفاده کرده و اقوام مختلف کشور را به جان یکدیگر انداختند و از این جنگهای قومی بهره های فراوان برده اند.

همانطور که بر همگان واضح و روشن است افغانستان معروف است به موزیم اقوام. به نحوی که شاید اکثر قومیت های مختلف را بتوان در کشور یاد کرد. این گوناگونی اقوام از آن جهت مفید است که می تواند کشور ما را به یک قطب گردشگری در منطقه تبدیل کند و نشانه ای از اتحاد مسلمانان باشد.

اما متاسفانه غربیها از این مطلب سوء استفاده نموده و با به راه انداختن جنگهای داخلی بین تاجیکها و پشتونها، هزاره ها و ازبکها و دیگر اقوام توانسته اند از تشکیل یک حکومت مقتدر مرکزی جلوگیری و به راحتی در افغانستان حکمرانی کنند.

شاید تک به تک شما نمونه های فراوان و البته تلخی از این اختلافات قومی را خصوصا در دوران جهاد به یاد داشته باشید، زمانیکه مجاهدین به بیراهه رفته و به جای اتحاد و اتفاق دست به نفاق و چند دستگی زدند و آن شد که نباید می شد.

در تازه ترین این سیاستهای شوم، آمریکاییها دو قوم بزرگ هزاره و پشتون را به جان یکدیگر انداخته اند. آنها از هزاره ها کماندوهای قهاری درست کرده اند تا در هرجا که هدفی داشتند، آنها را بفرستند. پشتونها شب می بینند که هزاره ها آمدند و نزدیکانشان را کشتند، این دلیلی می شود تا آنها صبح به قوم هزاره یورش ببرند و آنان را قتل عام کنند.

به گفته برخی آگاهان، یکی از مهمترین علل حمله پشتونها به مردم هزاره همین است. در واقع آمریکا یک ارتش سری از هزاره ها ساخته است که معاش خوب و قابل توجهی به آنها می پردازد. این گروه ها به عنوان پیشگامان خدمت به غرب، اهداف خاص آمریکا را در مناطق مختلف بویژه شرق و جنوب شرق کشور که پشتون نشین هستند، انجام می دهند.

تعداد این افراد زیاد نیست و در قالب سربازان آمریکایی فعالیت می کنند.

تشکیل این افراد از یله گردهای هزاره و برخی هم از معتادان است که در کنار آمریکایی ها به عملیات می روند و هیچ ارتباطی با اردو و یا پولیس افغانستان ندارند.

پشتونها ظاهر را می ببینند که هزاره ها به حریم آنها تجاوز می کنند، غافل از اینکه دستور دهنده اصلی کسان دیگری هستند. لذا آنها هم متقابلا دست به قتل و عام مردم بیگناه هزاره می زنند.

و همین بی اطلاعی و ظاهر بینی ها هست و بوده که مملکت ما را به جایی رسانده که برادر به برادر خود رحم نمیکند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این خبر کاملا کذب است هزاره ها هیچ وقت تا بالا یشان ظلم صورت نگیرد کاری به هیچ قومی ندارد در طول تاریخ شاهد این واقعیت بوده ایم کدام انتهاری هزاره بوده ؟ به کدام دلیل و مدرک این خبر را نشر کرده اید ایا قومی مظلوم تر از هزاره در افغانستان دیده اید که هم بخاطر نژاد وهم بخاطر مذهب وهم بخاطرزبان مورد ازار واذیت دیگر اقوام بل اخص برادران حامد کرزی(طالبان ....)قرار میگیرند

>>>   ... هر حمله از سوى وزارت دفاع سازماندهى ميشود و قطعة كوماندو متشكل از همه افوام است فوت بدن انرژى و اندام اساس اختيار ميباشد بيشتر دوست ها برادران اوزبيك را بيشتر در اين قطعه ميدانند اما اين هم دقيق نيست .
احسان

>>>   ...هزاره ها هيچوقت اينكار را نكرده و نه خواهد كرد...
بيطرف

>>>   هرره و اوغو برار امد... دشمن شورای نظار اند

>>>   سلام:
...هزاره ها قوم نيست خواسته و نخواسته بالاي قوم ديگر حمله و اله دست كساني ديگر باشد در اردو و پليس افغانستان تنها هزاره ها از افغانستان حمايت نميكند بلكه از تمام اقوام ساكن در افغانستان است در هر جاي عمليات صورت ميگرد از همه اقوام در او جنگ حضور دارد...اگر هزاره ها را ميكشد طالبان هزاره ها اي مسله خوب درك ميكند در زمان عبدر الرحمان نه طالب و نه كماندوي از هزاره ها اجود داشت
در ان زمان چرا هزاره ها قرباني قوم پشتون ميشد...
(رحيمي از ميلبورن )

>>>   ... بنا حب وطن فریضه و وجیبه ملی ماست باید ازان پابند باشیم و حمایت نماییم تا ازین رسوایی و شرمساری موجود نجات یابیم و این کشتی شکسته را ازین طوفان و تحولات به ساحل برسانیم
با احترام ایوبی

>>>   ...کمندوها از اقوام مختلف تشکیل یافته است که بیشتر آنها از خود پشتونها است، از آنجایکه هزاره ها بهتر شناسائی می شود و در دید میآیند...

>>>   در صد حضور هزاره ها در زژیم کنونی طبق آمارهای منتشره رسمی و معتبر بسیار اندک است طوریکه در اردوی ملی در حدود سه در صد سربازان ارتش و کماندو را هزاره ها تشکیل می دهد. بیشترین سربازان اردو را پشتون ها و تاجیک ها تشکیل می دهند و کماندوهای نیروهای ویژه اردو نیز همینطور است.

>>>   این خبر شما دست کم از کار نفاق آمیز انگلیس و آمریکا ندارد، خود شما با این نوع القای خبری که ممکن است اصلا واقعیت نداشته باشید چراغ سبزی می دهید برای دشمنی بین اقوام معلوم نیست شما ها از کجا خط می گیرد، آنچه آشکار است عقده حقارت شما از مردم شیعه و هزاره است ... اما این نوع ارائه راهکار برای قتل مردم هزاره شما را نیز شریک جرم می کند بترس از خدا از آه مظلومانی که با این چراغ سبز شما کشته می شوند، ...

>>>   دوتربوزدریک دست نمیگنجد . اگراشغالگر یکی را حمایت کند حتمادیگری را ازدست میدهد . اشالگران حداقل 30 سال است لقمه اولاد خودرا به حلقوم جنگ میاندازد هنوزدرآغاذقراردارد . اگرچه باعث هلاکت ماافغانهاست اماباعث رکوداقتصادی غرب-امریکاو بحران اقتصادی انحصارگرنیز میانجامد . اینکه بالغ بر %50 واجدین شرایط رایدهی امریکا درانتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکااشتراک نکردند ، اثباتی از همفکری مردم امریکا با رنجبران جهان است . 18 تریلیون مقروضیت امریکاهم مزاق نیست .امروزنه فرادامجبورخواهند شد که به سرووضع خودنیز متوجه شوند . بلاخره مردم فیروزاست
سبحانقل

>>>   این یک هدف شوم انگلیس ها است که در افغانستان نفاق اندازی بین قوم تاجک هزاره ازبک وپشتونها میباشد باید مسلمانان افغانستان وچهان بدانند باد متحد بوده باشند
دیگر انگلیس ها در افغانستان تفرقه اندازی نمایند.
رضوان

>>>   تحلیلگر محترم این برداشت و تحلیل شما ناصواب است اولا اینکه ارتش افغانستان اکثریت پشتون و تاجیک است و در لایه های ارتش خیلی کم مردم هزاره ها دیده می شود هم چنین در کماندوها. ثانیا حمله بعضی از پشتون ها به هزاره ها از جهل و نادانی آنها است مگر همین ها نبودند که در زمان عبد الرحمن با فتوای مفتی های شان مردم هزاره را قتل عام کردند؟ در آن زمان امریکا نبود. تا زمانی که جهالت و تعصب کور در افغانستان باشد یقین داشته باشید این سرزمین هیچگاه روی امنیت و آسایش را نخواهد دید و در طول تاریخ به نام کشور بحران خیز و عقب مانده باقی خواهند ماند.
(اخ...ق ی)

>>>   اسمی از نویسنده پیدا نکردم تا عنوانی ایشان نظرم را نوشته کنم !!!
صحبت از برادری میکنی و گپ دلته میزنی بدون هیچ مدرکی(در تازه ترین این سیاستهای شوم، آمریکاییها دو قوم بزرگ هزاره و پشتون را به جان یکدیگر انداخته اند. آنها از هزاره ها کماندوهای قهاری درست کرده اند تا در هرجا که هدفی داشتند، آنها را بفرستند. پشتونها شب می بینند که هزاره ها آمدند و نزدیکانشان را کشتند، این دلیلی می شود تا آنها صبح به قوم هزاره یورش ببرند و آنان را قتل عام کنند.)
گفته هایت جز چیدن کلمات کنار هم گپ دیگه ای را تداعی نمیکنه، با این همه سخت گیری در پذیرفتن دیگر اقوام تحت عنوان عنوان پروسه ترکیب فیصدی اقوام که در این طرح خام و فاشیستی از هم سهم مردمان هزاره 5 فیصد است ( اگه نیاز باشه سند هم برایتان روان میکنم) بازهم جای حرفی از نیروی به اصطلاح سری میماند؟؟؟
در مورد پیش خدمتی به غرب واضح است که کی پیشخدمت است مثل اش باشه با خودتان فقط کمکی در مورد شیر احمد کریمی یا انورالحق احدی یا فاروق وردک یا حتی خود کرزی فکر کنین!!!
رضا

>>>   آهای هزاره ها سرو صدا نکنید واقعیت ها را ببنید
افشای این راز در حقیقت به نفع شما است
از افراد یله گرد شما آمریکایی ها استفاده می کنند و قوم پشتون را علیه شما تحریک می نمایند
چشمان تان را باز کنید
اینقدر خودخواه و مظلوم نما نباشید
فریدون از هرات

>>>   راست ميكي ولا

>>>   این خبر شما افغان پيپر دور از حقیقت است من خودم شاهد استم که قوای کوماندو یا اسپیش فورس در افغانستان از اقوام مختلف متشکل میباشد که پشتون و هزاره و تاجک و ازبک همه موجود است و این دروغ محض است که یک قومی منتخب شده باشد بواسطه امریکا و دیګر قوم را به بهانی بکشد. همه میدانیم رییس جمهور است و اوامر از طرف خود رییس جمهور است اګر هر که باشد از هر قومی باشد.
مهدی از هلمند

>>>   راست است
من خودم از جمله کسانی هستم که از زبان پشتون ها شنیدم بارها که در میان حمله کنندگان خارجی هزاره های افغانی هم هستند و پشتون ها را می کشند.
هزاره ها خوب یاد دارند سرو صدا کنند اما بیایید برادران هزاره بجای داد و بیداد کردن کمی فکر کنید
صفی الله از قندهار

>>>   اصلا این حرف درست نیست که هزاره ها شب هنگام به پشتون ها یورش برده آنها را به قتل برسانند ومورد تجاوز قرار دهند، این کینه چند صدساله است که پشتون ها نسبت به هزاره ها دارند وبه انحا بهانه های سیاست شوم خود را درقبال هزاره ها اعمال می کنند. فراموش نشود که درطول چند گذشته بسیاری ازسربازانی هزاره توسط همقطران خودش به شهادت رسیدند این جز تعصب واندیشه نژادگرایانه چیزی دیگری نمی تواند دللی داشته باشد.
علی امیری ازایران.

>>>   در اطراف کابل این موضع را شینده ام از زبان کوچی ها

>>>   در این خبر آمده است که توطئه خارجی ها اقوام افغانستان را به جان هم می اندازد
دقت کنید
در این خبر نیامده که پشتون دشمن هزاره است یا هزاره دشمن پشتون
بلکه امده است که خارجی ها و به خصوص آمریکایی ها اختلاف اندازی می کنند
باید ما حواس خود را جمع کنیم
شریف احمد از کابل

>>>   اول از همه این خبر به دور از حقیقت است، در ثانی باید گفت که نفاق و دشمنی بین اقوام را آدم های متعصب و قوم گرا دامن می زنند و در صد بالای این موضوع به خود افغان ها بر می گردد نه به خارجی ها اما وقتی که افغان ها نتوانند از راه دشوار تعصب بگذرند آن وقت است که دشمنان مردم افغانستان چه خارجی و یا داخلی از آن به نفع خود شان استفاده می کنند و این یک گپ واضح و روشن است
صمد

>>>   پس باید هزاره ها وپشتونها ودیگر افغانها دشمن خود را بشناسد که ما و شما را به جنگ می اندازد ورنه پشتون هزاره تاجک ازبک به هزار ها سال میشود که درین کشور زیست دارند کدام وقت اینها به سر قوم جنگ کرده ماه همه ما یک قوم هستیم زنده باد افغانستان نابود باد دشمنان اصلی کشور ما.
اشرف سادات از کابل

>>>   درواقعیت بودن این گذارش تر دید است .... واین یک واقعیت است که از صادق بودن اقوام های افغانستان باالاخص مردم مناطق مرکز ی استفاده سو ء میشود . ولی اقوام هستند که به مذهب وقوم .به زن ومرد و به خورد وبزرگ ترحم ندارد. بردستی قران و بردست شمشیر میباشد.. این گروه سبب تحکیم پایگاهای قوای خارجی وبدنامی افغانستان شده اند.خداوند این گروه ریشکن کند.......

>>>   این موضوع را باید به خود اقای کرزی صاحب بازگو کنید تا بفهمد که اصل موضوع چیست

>>>   سوال اينجا است چرا برادران هزاره غافل اند كه از ديگران دستور ميگرند تا بلاي بردران پشتون خود حمله ميكند

>>>   خوب است تا تمیز میان حامیان یهود ومسلمانان صورت گیرد یک زمان محقق خودرا مجاهد میگفت وفعلآ مایه افتخار برادران دینی خود (یهود) است
سیغانی

>>>   اختلاف اقوام در افغانستان پیشینه تاریخی دارد متأسفانه پشتون ها هموراه به قوم هزاره ظلم نموده است. بنابراین به هیچ وجه دفاع قوم هزاره از کیان شان را بر نمی تاربد لذا قتل عام قوم هزاره را به روش های مختلف توجه می کند البته این مسئله ناشی از تمامیت خواهی قوم پشتون در افغانستان می باشد افغانستان زمانی روی ثبات را می بیند که همه اقوام به حوقی شهروندی دیگران احترام قایل باشد. امروز با گذشته تفاوت نموده است اقلیت ها برای احیای حقوق خود به سادگی نمی گذارد بلکه از ابزار های مختلف جهت احقاق حقوق شان بهره می گیرند.

>>>   ما به تمامی افغانهای باغیرت میگویم که پیروزی ما صرف در وحدت ملی ما است و بس. در ین جا گنجایش دیگر حرف ها نیست. احترام (عدل وانصاف)

>>>   در عکس این متن دست هزاره به دست مامایش (اوغان) است
فریبا جان

>>>   این حرف دورع است در کجا هزار ها به حریم پشتونها تجاوزکرده است. پشتون کوچی بی وطن در حریم افغانستان تجاوز می کند وخاک می را توسط حیوانات لکد مال می کندو سرسبزی سرتاسر افغانستان نابود می کندو به محط زیست این سر زمین آسیب می رساند وقت خود پشتون ایده ی طالبی و قرون اوسطی دارد وبه اردو وپلیس هم می آید عمل طالبی خودری آنجام می دهد وگنا از کی است؟
وهمه پشتونها طرف دار ایده طالبی و پاکستانی هستند. تمدان و دیموکراسی نمی خواهد از کرزی کرفت تاگل زمان؟
وارث این سرزمین خراسان دیروز و افغانستان امروز همین اقوام غیر پشتون بودن و امروز هم هستند و ارگز به طالب وطرف داران طالب حق نمی دهند که درحریم آبای شان تعرض کند و از ین سرزمی مردخیز خود پاسبانی می کنند. چشم دشمنان کورباد.
طرفدار سرزمین پاک خراسان

>>>   من از دوره بابا ی ملت ظاهرشاه تا امروز که به چشم سر دیدم ومیبینم تمام بدبختی های اقوام از دست بردران پشتون است ترکی ،امین ،داکتر نجیب در دواران خاد و ملاعمر بسر مردم وملت آوردند مردم عمال شان را ازیاد خواهندبردو،ازکارهای آن ها آقای کرزی استفاده میکرد ملت است که دولت است
امل

>>>   واقعا جای تاسف بر ای مردم افغانستان مخصوصا برای این دو قوم برادراست که خودشان به سرنوشت شان دقیق نمیشوند ودیگران از انها سو استفاده میکنند. و ناخواسته راه را بیراهه میروند. کاش دیگر از این خواب غفلت بیدار شویم

>>>   پشتونها چه کند ؟چرا نمی گوید که هزاره ها چرا برای معاش پشتونها را بکشد !
یعنی هزاره بیاید پشتون را بکشد وپشتون امریکایی را بکشد ؟؟پشتونها اینکار را کرده اند ومیکنند اما یک مقوله است که میگویند"چشم دشمن را کور کن "هزاره ها چشم دشمن اند وامریکایی ها جان چشم .
نخست باید هزاره ها توبه کنند واز وطن دفاع کنند نه اینکه از کفر واتعمار دفاع کنند .

>>>   این مطلب تا جای شاید درست باشد ولی تنها کماندوهای قهار از قوم هزاره نیست شاید هزاره هارا درین بست های کماندویی اصلا کم راه می دهند اصلا وقتی دراردوی ملی بحث اقوام مطرح میشود هزاره ها شاید یک درصدکمی ازین نیروهارا تشکیل میدهد بازم اکثریت ازدیگراقوام هست واین به نظرمن یک تهمت علنی به پای یک قوم است .وقتی تحلیل ازیک موضوع را روی دست میگیرید خواهشا تمام جوانب اش را تحلیل وبررسی نمایید . اگرهم حرف شما یا همان تحلیل شمادرست باشد بازم فرمانده عمومی اش ازخود قوم پشتون است چون این نیروها زیرنظردولت است نه امریکایی ها بازم که دستورازخود قوم پشتون صادرمیشه .
محمد

>>>   این نوشته بی بنیاد است چون:
1. اگر در ترکیب تمامی نیروهای امنیتی و بخصوص ارتش کشور ببینیم، هزاره کمتر از سهمیه شان (که همان 20%) است حضور دارند. ترکیب هزاره ها در امنیت ملی به (2%) هم نمی رسد، در پلیس به (10%) و در ارتش (8%) است. وضعیت حضور هزاره ها در کل ارتش، بر حضور آنها در قالب کماندوهای ارش نیز تاثیر گذاشته است. در ارتش کشور بیشترین تعداد را پشتون ها تشکیل داده و همینطور در تمام سلسله مراتب نظامی و اداری و اکثریت مقام های ذیصلاح را پشتون ها تشکیل می دهند.
2. اگر هزاره ها در ارتش جنگ می کنند، جزو وظیفه شان است، وظیفه ای که اینک نه به دستور غرب، بلکه به دستور کاخ ریاست جمهوری (بعد از روند انتقال قدرت) صادر می شود.
3. در تمامی سلسله مراتب های وزارت دفاع و مقام های مهم و تصمیم گیری، اکثریت پشتون ها بوده، برنامه های دفاع و حمله هم از سوی آنها طرح می شود. هزاره های سرباز جز اطاعت از دستور آنها کاری دیگه ی نمی کنند.
تشکر
علی از جاغوری

>>>   با نوشتن این مطلب ما چرا خارچی ها را ملامت میکنم چرا خود را ملامت نیمکنیم چرا از جهالت خود شکایت نیمکنیم که خارچی ها ما را میرقصانند. پس این همه و همه ما هستیم نه خارجی ، اگر سویه تحصیلی افغانها بلند میبود حالی به چنین روز مبتلا نمیشدیم. زیرا این مداخله های خارجی بواسطه افغانها میشود نه بواسطه خودی خارجی
شهروند

>>>   غرجستو
مسئله ارتش سری متشکل از هزاره ها دروغ محض است ولی درصد کمی از این مردم در اردوی ملی حضور دارد که مثل بقیه اقوام در مناطق متعدد ایفای وظیفه می کنند این نوشته ظاهرش نشان دلسوزی است ولی با تامل در آن بر حسن نیت نویسنده تردید می کنیم چنان که می توان گفت تیتر این نوشته نیز در راستای سیاست انگلیس قرار دارد.

>>>   این یک دروغ است هزاره تاهنوز نه سلاح دارد و نه هم در دولت سهم خود را گرفته کسانی که سالها به فکر خیانت و نفاق است ای شاسعات را می اندازد تا بتواند که افغانستان را دوبار در خون غرق کند امید وارم که برادران افغان و هزاره ما بداند و حکومت باید جلو چینی اخبار بی بنیاد که همواره انفاق کشت میکند بگیرد

>>>   یک تعداد از هزاره های .... ومتعصب وا قیعاً درین مورد به قوم پشتونها حمله کرده اقوم هزاره که سخت برای پول دالری کو شش می کند.
این پول را با بسیار بی شرمانه و جنایت کارانه و مزدوران پیدا می کنند تمام زنان و دختران و پسران قوم هزاره در تمام دوایر و مو سسات خارجی کار کرده دختران هزاره با بسیار آرایش در مو سسات خارجی کار می کنند اگر چی من با قوم هزاره کدام دشمنی هم ندارم شما می توا نید در دفاتر میدان هوایی usaid , ودفاتر جا معه اروپا مقابل وزارت داخله وصد ها دفاتر خارجی دیدن کرده می توا نید و هم چنان حمایت سران هزاره هابه سر کردگی محقق . خلیلی از جنایت کار شجاعی و دیگر ملیشه های اینها سخنان فوق را به ثبوت می رساند ملیشه های هزاره در تمام قوای نظامی اردو و پو لیس در تمام سا حات قند هار . زابل میدان وردگ موجود بوده که از هیچ نو ع جنایت دریغ نمی کند یک تعداد از هوا خواهان ملیشه های هزاره ها که در فوق نظر داده دروغ و نظر های خالی از حقیقت داده اند حتی به همه معلوم است که ملیشه های هزاره ها در طیاره های بم افگن امریکا و قوای ناتو می نشینند و منا طق پشتون نشین را به اینها نشان داده بعداً توسط بمباردمان اطفال زنان پیر مردان را به قتل می رسانند روزی دیری نخواهد بود که ملیشه های هزاره ها جوابگو در برابر فرد فرد پشتون خواهد بود مردم به خاک خون کشیدن مردم دیگر اقوام در مناطق غرب کابل تو سط ملیشه های هزاره ها شاهد بودند

>>>   من با این مقاله کاملا مخالف هستم. کماندوها متشکل از اقوام مختلف هستند. دیگر اقوام بیشتر از قوم هزاره در نیروهای کماندو عضویت دارند.
و پشتون ها هم در این زمانه بالای کدام هزاره یورش نبرده اند، غیر از در در بهسود که آن هم جدای از این مسئله است.
مهدی احمدی از مزار شریف

>>>   اگر چنين خبري صحت هم داشته باشد. قابل تامل است. زيرا هزاره ها به عنوان نيروي ملي وارد ارتش مي شوند. ضعف تاريخي هزاره ها باعث شده است كه اگر آنها در ارتش باشند و به وظيفه خود نيز عمل كنند كار آنها خشونت تلقي مي شود. هزاره ها را كه در وزارتخانه ها و امثال آنها اجازه اشتغال نمي دهند و اگر در موارد اينچنيني وارد بازار كار شوند هم اتهام خشونت عليه پشتونها ميخورند. پس آنها چكار كنند؟ بايد بميرند؟ اصلا مساله خشونت در افغانستان و حق و باطل چيزي است كه توسط حاكميت بايد حل شود. هنوز كه حكومت طالبان را به عنوان برادر خطاب مي كند پس مشخص است كه حضور هزاره ها در ارتش خشونت حساب مي شود.

>>>   صدفیصد این مطلب درست است . هزاره ها آله دست امریکایی شده اند. با ید متوجه شوند . رهبران شان در امریکاو لندن مصروف همین پروژه اند که نمونه خوبی آن گفتار محقق درلندن بود. مساله دوم این که نیم از هزاره جات عیسوی شده است . اینها فقط فرصت می طلبند ومن باور دارم که عنقریب اولین کلیسا نیز درهزاره جات تهداب گذاری خواهد شد واولین خانم هزاره که در راس آن کلیسا خواهد بود آن سرابی و دومی خانم ثمرمی باشند.
مزاری از مزار شریف

>>>   مردم برادران هزاره ما ارام ترین، با شعورترین،علم دوست ترین، زحمت کش ترین و متمدن ترین مردم در افغانستان بوده و خواهد بود. تازمانیکه کسی در حرم آنها تجاوز نکنند به حریم دیگری هیگاه تجاوز نیمکند . هرکس این معلومات را پخش میکنند خایین ملی است. میخواهد نفاق بین اقوام بیفزاید و کشور را به تجزیه بیشتر سوق دهد.
سیرت

>>>   هرچند که من خود یک هزاره هستم ولی به جواب این نوشته بگم که این نوشته خود اختلاف برانگیز است ومن علیه بعد از مشوره با حقوقدانان شکایت رسمی به محکمه ارائه می کنم.

>>>   دوستان نویسنده این مطلب خود بیشتر از خارجی ها نفاق اندازی میکند آقای نویسنده تو که الحمدالله سواد داری تعداد و درصد مردم هزاه را در ارگان های امنیتی بنویس.
ع ر از هلمند

>>>   من فکر می کردم شما هزاره ها باسواد شده اید
اما حال می بینم که هنوز بی سواد هستید
آخر بی سوادان این مطلب را دقیق بخوانید بعد نظر بدهید
در این مطلب آمده که امریکایی ها از هزاره های یله گرد سوء استفاده می کنند تا اختلاف بین هزاره و پشتون را دامن بزنند
در این مطلب نیامده که در اردو ویا پولیس هستند یا نیستند.
اصلا بحث سر پشتون و هزاره نیست
بحث سر سوء استفاده امریکایی ها از اخلافات قومی میان ما است.
لطفا دقت کنید که دچار اشتباه نشوید و بیخود به این و ان نتازید
فریدون از هرات

>>>   باور این است که این رسانه وابسته به طالب هاست.
اولا هزاره ها نقش چشمگیری در اردو و دستگاه افغانستان ندارند شاید نقش هزارها 2 تا 3% بیشتر نباشد در حالیکه اکثر نیروهای اردوی ملی، پولیس و کماندو اکثرآ از هموطنان پشتون تشکیل شده که اکثر فرماندهان هم از هموطنان پشتون است.
اینکه عملیاتی روی خانه و قریه ء صورت می گیرد بستگی به پشتون و غیر پشتون ندارد چون جنگ با طالب است نه پشتون و اگر مسئله قومی را دخیل می دانید پس نقش آن پشتونی که فرماندهی قوا و اردوی ملی و یا نقش آن سرباز پشتون را که جزء ادروی ملی است چگونه نادیده می گیرد و اردوی ملی وظیفه دارد که در برابر طالب و پاکستان بیستد.
شما نقش یک رسانه بیطرف را نادیده گرفته و به تنش های قومی دامن می زنید وکاری می کنید که طالب ها آن را ادعا می کنند در حالیکه در هیچ مورد سند معتبر ندارید، اگر می خواهید نقش فرماندهان و سربازان هموطنان پشتون را در ساختار نیروی امنیتی افغانستان را بر رسی کنید فقط با یک جستجوی مختصر در یوتوپ همه سوال تان پاسخ خواهد یافت اگر باز هم قناعت تان حاصل نشد برایم لطف کرده پیام بگزارید تا من بیشتر از ده لینک آن را در همین بخش اضافه کنم که نقش هموطنان پشتون ما بیشتر از دیگر اقوام در کماندو و دیگر دوایر امنیتی افغانستان.حدا اقل وجدان انسانی و رسانه تان را زیر پا نگزاریید اگر ان را داشته باشید.
داود

>>>   بنظر بنده ، هم ازنظر عقلی و هم از نظر قواعد حاکم بر نحوه روزنامه نگاری ، خبری که بدون مدرک ودلیل پخش گردد ، غیر قابل اعتماد بوده و موجب بحران های بیشتر در جامعه میگردد . بهتر این بود که جناب نویسنده متن بالا اگر برای اثبات این ادعای خویش سندات و شواهد خودرانیز ارایه نماید دامن زدن این گونه خبر های بی اساس و غیر منطقی ره بجایی نخواهد برد . من بعنوان یک شهروند افغان بشما توصیه میکنم که پیش ازینکه این کار امریکایی ها نفاق افگن باشد ، پخش چنین اخباری از سوی شما تفرقه افگن است زیرا سایت شما از هر سویه بیننده دارد با برداشتهای متفاوت درحالیکه اکثرا بابرداشت منفی ازمسایل جاری عادت دارند.

>>>   با سلام خدمت تمام افغانی‌های عزیز،
امّید واریم که از طرف مدیریت سایت تمام نظر‌ها نشر شود!!
این بر همگان روشن است که در اردو یی میلی‌، پلیس میلی‌ و نیرو یی که در عملیات‌های شبانه وظیفه دارد تنها ۳-۵% از قوم (هزاره) است.
هزاره‌ها هیچ موقع بیگانه پرست نبودن، و نه هستند.
شما‌ها اولاد‌های شاه شجاع، ملا عمر، حکمتیار، حقانی و عبدالر رحمن، از رو سیاهی خود و از بد بختی‌هایی‌ که نسیب این مملکت کردید بینوسید!!
کشتن افراد بی‌ گناه را اینطوری توجیه نکنید!!
سعی‌ نکنید کار‌های را که جانی‌ترین و وحشی‌ترین موجودات روی زمین انجام میدهد را اینطوری توجیه کنید، چون جنایات آنها هیچگونه توجیهی ندارد!!!
این را انسان‌های که کمی‌ از انسانیت بوی برده باشد میفهمد. که از معتاد آن هیچ کس برای چنین کاری استفاد نکرده و نمیکند.
زنده باد افغانستان با تمام اقوامش!!
م‌م از جاغوری

>>>   "بگیریش که نگیره ته"
آفتاب به دوانگشت پنهان نمیشود. اول بیائید ببینیم که درمنطقه ای که خارجی ها عملیات میکنند چراباید عملیات کنند؟ چراآنها به بامیان عملیات نمیکنند؟
دوم اینکه سرشماری کنید ببینید تعدادهزاره های که درعملیات خارجی هادرافغانستان دخیل اند چند نفراست. فکر نکنم تعدادشان ازتعدادانگشتان زیادترباشد. درحالیکه درهرعملیات محلی، تعدادپشتونها بی اندازه دخیل اند.
سوم اینکه همه عملیات ها باوزارت دفاع ملی وداخله "وردک وافغان ملت" سازماندهی میشوند پیش ازینکه به نقشه عمل برسد..وتعدادهزاره های درپستهای کلیدی وزارت ها ی مذکور اند هم بخدا معلو است وهم به بنده که هیچ کس نیست.....
هم شورشگرازشرق وجنوب کشوراست، هم انتحارکننده، هم تریاک فروش،هم طالب، هم اخلال گرواختطاف گر، هم حقوق بشرپایمال گر وهم.....وهم حمله زبانی گر وملامتگر. هزاره ها کجاوحمله به پشتونها کجا...بگذاریداین قوم راکه به سکوت ودرس درکلبه های غریبانه ی شان ادامه بدهند... اینهاازاول تصمیم گرفتند که دیگربه شورشگریها نه بگویند. نصف این قوم راعبدالرحمن کشت ونصف دیگرش راطالبان. تعداد قلیلی که باقی است رابه خداآرام بگذارید.....دیگربس است!

>>>   این اراجیف را کنار بگذار آقای فکر افغان پیپر! تا سایتت را جمع نکرده ایم از این اراجیف دوری کن و این مطلب دروغ را حذف کن!

>>>   از سایت های مرجع که آمار سایت ها را اعلام می کنند دیدم سایت افغان پیپر روزانه بین 150 تا 200 هزار بازدید کننده دارد.
پس این سایتی که سرامد سایت های اینترنتی افغانستان است باید در نوشتن مطالب دقت کند
اما من در این مطلب مورد بدی ندیده ام
نمیدانم چرا هزاره ناراحت شدند
علم شاه از مزار شریف

>>>   اصلا اين كار پاكستان است كه پشتون ها را برضد دولت مسلح ميسازد ودولت مبور است از ود دفاع كند
در صفوف قواي مسلح پشتون ها خود شان كمتر مي آيند

>>>   من این گذارش کاملا رد میکنم بنام کماندوهای قهاری این را همه میدانند که هر حمله از سوى وزارت دفاع سازماندهى ميشود و قطعة كماندو متشكل از همه افوام است که بیشتر آنها از خود پشتونها است، هزاره ها همیشه صادق بودند و هستند و ثابت شده
بجزاز دید آنهاییکه از سر لجاجت وتبعیض .به عقیده من وطن حتی از خانواده هم مهمتر و دوست داشتنی تر است اما چیزی که حتی از وطن هم بیشتر اهمیت دارد همانا انسانیت انسان ها است. که ما شاهد ان هستیم
یزدانعلی جاغوری

>>>   هزاره ها داغ کردید هاهاهاهاها

>>>   این اولین باری بود که از افغان پیپیر این مطالب تفرقه امیز را می بینم شما که در نوشتن اخبار درست شهره بودید نکند مطلب خاصی پشت همچین نوشته ای دارید. اصلا امریکایی ها هزاره را به عنوان هم پیمان خود به حساب نمی اورد از دیر باز تا کنون امریکایی ها بروی پشتونها سرمایه گذاری کرده اند. هزاره را را یک جا عامل ایران می دانند یک جا عامل امریکا. من به عنوان هزاره می گویم که نه این درست است و نه ان.
کابلی

>>>   ما خوب میدانیم که نویسنده کوشش میکند به ما آدرس اشتباهی بدهد اما ما پشتون ها هم در کار خود هوشیاریم. نه هزاره ها دشمن پشتون هاست و نه ما پشتون ها دشمن هزاره هاییم. این تاجک هاست که ظاهر نرم دارند ولی باطن شان زهر آگین است اینرا ما درین سالهای اخیر خوب تجربه کردیم. تحرکات اخیر قومندانان جهادی تاجک (اسماعیل خان) را نیز به دقت زیر نطر داریم.
نویسنده میخواهد تا پشتون و هزاره را به جان هم اندازد تا خودشان ازین آب گِل آلود ماهی بگیرند و خود را مسلح کنند.
فیض محمد از دنمارک

>>>   طنز خوشمزه ي است، بااين ديد فوق العاده حقيقت بين، خيلي از ابهامات ديگر تاريخي نيز روشن ميشود. مثلن كشف ميشود كه عامل اصلي بدبختي هاي اين ملك غمزده كه تاهنوز شناسايي نشده بود حالا چون كف دست صاف و اشكار است: هزاره هاي قاتل.
گاهي وقتا براي خوش ساختن طبيعت خواننده و رفع ماندگي اش بايد حرف هاي خنده اور گفت. بااين حساب، در پاسخ گفتن به اين نوع نبشته ها نبايد سراغ بحث و منطق و تعقل رفت ، چون دراين بحث ها نويسنده سوداي تحليل و سنجش با استفاده از ابزار منطق و دليل را ندارد بلكه هدف اصلي اش استفاده از چاشني طنز و گاهي البته مسخره گي خنداندن مخاطب است. فكر نكنيد من ميخواهم بحث جدي ي در اين مورد راه بيندازم فقط مي خواستم چند نكته ي فراموش شده را براي اين شيرين گوي ياد اوري كنم كه طنزش را كامل تر مي كند وانها اينها اند:
1.معاهده ي ننگين ديورند به خاطر هزاره هاي خايين منعقد شده است.
2. كله منارها توسط اين مردم انجام شده است و حاكمان افغانستان البته كه هيچ تقصيري نداشته اند.
3. حامد كرزي اصلن هزاره است و اگر طالب هاي عظام را مي كشد به دليل كينه و دشمني ديرينه اش با پشتون ها است.
4. تركي، امين ، ملا عمر و......... همه مهره هاي هزاره بوده اند كه هدف شان بدنام ساختن پشتون ها بوده است.
5.....
6.....
7.....
تبريك مان باشد معما را حل كرديم.
اقبال

>>>   هزاره ها قومی است عدالت خواه .لطفآ اطلاعات که در مورد اشان درست نمیفهمید به نشر نرسانید

>>>   سایت افغان پیپر همیشه پیش بینی ها را می کند و برخی مطالب بعدا اتفاق می افتد
پس مواظب باشید هر دو قوم

>>>   یک زمان آقای محمودمنجم زاده ازالمان مطلبی راتحت عنوان تعطیلی روزنامه اتفاق اسلام راباآن قدامتش یک مصیبت برای مردم هرات خوانده بودکه واقعاازنظرمن هم چنین است. ولی یک متعصب فتنه گر کامنت نوشته بودکه مصیبت اصلی حضورهزاره هادرهرات است نه تعطیلی روزنامه اتفاق اسلام !امابنده جوابش رااستدلالی وقانونی دادم کامنت مراافغان پیپر پخش نکرد،ولی چرت وپرت اون نفاق افگن راکه هزاره مصیبت است نوشت.
من ازجناب آقای دکترقاسمی مسئول محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان(افغان پیپر) عاجزانه تقضامندم که به کارهای مطبوعاتی وسایت خود که من به آن احترام دارم نظارت کامل داشته باشد و این مطلب نفاق افگن رابه بهانه آزادی که بدون دلیل است ننویسد، اگر آزادی است این کامنتم رابدون سانسوربنویس والاهزاران سایت ووبلاگ است که کسی درعالم مجازی گپای خودرابزند.
سالهاسال اقوام مختلف دراین خاک زندگی کرده امادرهرزمان جنایت کاران پیدا می شودچون عبدالرحمن وملاعمرولی حساب وکتاب ملت هاازجنایت کاران جداست. عبدالرحمن ازبرادران پشتون هم کله منارساخت وازخودمردم هزاره ایلجاری درست کرده بودکه هزاره ها رامی زد!کتاب سراج التواریخ وسایرتاریخ شاهداست 120سال ازآن دوره گذشته هرکس پاسخ گوی عمل خوداست.امروزطالبان بیشترظلمش به جان برادران پشتون است که خارجیهاراکشانیده تروریست هارابچهاش درس خواندن نمی گذاردامکانات رفاهی رادرساحۀ پشتون نشین ازمیان می بردبالاترازاین دشمنی نمی شودکه طالبان امروزباپشتونهامیکند.طالبان میگویدماباخارجی هامخالفیم مگرتروریست های که ازتمام کشورهاجمع شده در سرزمین پشتونهای پاکستان وافغانستان آنهاخارجی نیستند؟

>>>   این سایت پربیننده ترین سایت افغانستان است
سایت های دیگر امار روزانه شان بیشتر از ده هزار بازدید نیست
یعنی بین یکصد نفر تا ده هزار بازدید
اما افغان پیپر روزانه حدودا 200 هزار بازدید دارد از تمام افغان ها در سراسر جهان
پس باید در اخبار خود دقت کند

>>>   چرا نمی خواهید واقعیت را بپذیرید
خارجی ها از شما استفاده می کنند شما داد و قال می کنید و شعار می دهید و تهدید می کنید
شریف احمد کابل

>>>   کسانی که از نظر قیافه هزاره به نظر می رسند در ارتش انگلیس هستند. عده ای به نام "گورخه" که از قدیم در ارتش انگلیس بودند و شاید برادران پشتون این ها را به جای هزاره ها اشتباه می گیرند. گورخه ها اصالتا از یک کشور آسیای شرقی است.

>>>   این نوشته کاملا دروغ است.
هیچ وقت هزاره ها آلت دست آمریکا نبوده اند و نیستند.
اگر هزاره ها آلت دست آمریکا می بودند باید در پست های کلیدی دولت، دانشگاه ها و ... دست می داشتند، در حالی که می بینید که در پست های کلیدی اکثرا پشتونها و تاجیک ها هستند.
این نوشته از کار آمریکا و انگلیس هم بدتر است. و بین اقوام اختلاف می اندازد.

>>>   هزاره ها خود را افغانی نمیدانند . چون در طول تاریخ معلوم شده که به هرنحوی که توانستند با دشمنان افغانستان یا بعضی از کشورهای ...که دشمنی دیرینه با ملت افغانستان داردهمدست شده وتیشه به ریشه افغانها زدند . وفتیکه از طرف ملت سرکوب شدند فورا از تاکتیک عذرخواهی استفاده کرده اند.وملت اینها را بخشیده اند چون ملت ما همیشه ساده بودند وخوش باور. اما هزاره ها استاذهای خیلی لایق دارند بخاطر همین همیشه ملت مارا فریب دادند.
تاریخ دان

>>>   انسان وقتي اين خبرهاي دروغ و دور از واقع را ميخواند تعجب ميكند كه چرا چشمهاي بعضي از انسانها حق را نديده و كوركورانه در مورد رخدادهاي اجتماعي نظر ميدهند. آيا ظلم عبدالرحمن ظالم را فراموش كرده ايد؟ خانه سوزيهاي طالبان و كشتارهاي دسته جمعي طالبان مردم مظلوم هزاره ها در مزار شريف را از ياد برده ايد؟ و تجاوز بيرحمانه كوچيها كه مانند اسرائيل دنبال غصب زمينهاي مشروع و قانوني هزاره هاي هستند، را نمي بينيد؟ و صدها جنايات ديگر كه توسط قوم پشتونها نسبت به مردم هزاره صورت گرفته است. اگر افغانستان خراب شده و خارجي ها از آنها به عنوان نوكر براي نابودي زيرساختهاي اقتصادي،‌ فرهنگي و اجتماعي كشور استفاده كرده، از قوم «پاشاخيل» بوده است.
خيلي بي انصافي است كه برخي اين واقعيتها را ناديده گرفته و با گفتن و نوشتن حرفهاي خلاف واقع ميخواهند دوباره افغانستان به سمت وسوي نفاق و جنگهاي داخلي كشيده شود.
ضيايي
جمهوري اسلامي افغانستان

>>>   سلام به ملت افغانستان!!
من در قوم هزاره نیستم ولی تا جایکه اطلاع عینی دارم برادران و خواهران هزاره به زندگی معاصر و وجود علم تکنالوزی( ساینس ، کمپیوتر....) معتقد هستنند بناآ راه معقول را در پیش دارند در صورتکه انسان از نعمات علم و دانش بر خوردار باشد باور بکنید در قتل دیکر انسانها کمر نمیبندد.
بنده خدا>>

>>>   این خبر بسیار دور از حقیقت است من خودم دوسال در اردوی قهرمان افغانستان وظیفه اجرا کرده ام و نسبت تناسب قومی در تمام قطعات مراعات میشود هزاره ها کمتر از سهم پانزده درصدی که در فیصله بن برایشان داده شده پست دارند در قطعات کمندو هم بیشتر پشتو زبان ها هستند بعد تاجیک ها و در صدی کمی بین هشت تا دوازده درصد هزاره هستند و در تمام قطعات و جز و تام ها شعار اردو خدا وطن وظیفه اجرا میشود.
لطفادر نشر مطالب بسیار دقت کنید چرا که اطلاعات مانند شمشیر دودم است هر دو طرف را پاره میکند
با تشکر برادرتان از لوا دوم قل اردوی 203 تندر

>>>   درقدم اول ما افغان نیستم و شهروند افغانستان هستیم ما کلمه اوغان و افغان را به کوچی ها استعمال می کنیم که آنها در فصل بهار از پاکستان به سرزمین زیبا ما افغانستان می آید وبدون مراعت که به کدام سا حه اجازه دارند گله های خودرا در چراگاه ها ی ما می برند و امروز از اثر عدم کنترل مسولین محیط زیست آین کوجی ها دست به چرای بی رویه نیز می زنند وسرسبزی های کشور ما را توسط گله های خود لگد مال می کنند وآ سیب به محیط زیست و منابع طبیعی ما از اثر عمل بی رویه آنها در چراگاه های ما واردشده واکنون تاثیرت ناگوار را بروند زندگی مردم ما گزاشته است.

>>>   نویسنده مطلب کوشش کرده است که برای جنایات و وحشی گری های یک گروه خاص بهانه درست کند۰ کماندو های گروه خاص اردو از همه اقوام هستند و هیچ گروپ نظامی ویا امنیتی تنها از هزاره ها ساخته نشده است۰ تنها گروهی که از طالبان و تروریستان همایت میکند واضع است و به همان علت هم مورد عملیات و باز پرس قرار میگیرند۰
آسمائی

>>>   هولله:هموطان عزیز وبزرگوار کشور تاریخ نشان داده است که افغانستان بیگانه ستیز بوده آزاد خوا وآزاده منیش زندگی نموده اند .
این نوشته ها ریشه های استعماری دارد . مانند بعضی رسانه ها که در آسیاب دشمنان اسلام آب مییندازند ، مانند شبکه الله یاری ، وشبکه وشبکه های وهابیت ودیگر شبکه های که مسلمانان را به عناوین مختلف میخواهند استعمال نما یند وبه جان هم بیندازند. جهان امروز یک دهکده بوده همه وهمه مردم میدانند . که تعداد منا فقین می خواهند که اسلام را به جهان انتهار ، کشتار ، بربریت ، شقاق و .... معرفی نمایند . که انشالا چنین نبوده دسایس شوم و پلیت را همه وهمه میدانند . مخلص ملت شریف افغانستان ( ن ) یک شعر برای قشر جوان افغانستان
با خبر باش که این کشور ما در خطر است .
دشمن از چهار طرف منتظر یک خبر است .
دانه سنگ وطن را به کریملن ندهیم .
خار این باغ وچمن را به واشنتن ندهیم .
ما که افغانیم اسلام بود آیینم
نه به انگلیس غلام ونه فدای چینم . ( ن )

>>>   ای کاش هزاره ها اینکار را می کردند. افسوس که این خبر دروغ است من به عنوان یک هزاره در آرزوی روزی هستم که یک سلطان سبکگتینی از میان ما بخیزد و یا هم یک چنگیز خان بزرگ دیگری سر برآرد و خاک خوشحال خان را زیر سم های اسپ مغولی-ترکی و تاتاری ما گرد نموده دماغ های پشمالود پشتون ها روان کند.

>>>   به نظر بنده. این خبر و تحلیل کاملا مغرضانه و بی اساس است. نیروهای امنیتی افغان متشکل از همه اقوام است و کماندوهای افغان هم از این امر مستثنا نیست. بنا براین این یک تهمت ناروا است و به منظور نفاق انداختن و تحریک قوم پشتون بر علیه هزاره ها نوشته شده|، به نظر بنده اگر خارجی ها عامل اختلاف بین اقوام افغانستان است. نویسنده این مقاله نیز با چنین تحلیلهای بی بنیاد مقصدی جز نفاق انداختن ندارد. کماندوهای افغان خارج از بدنه نیروهای امنیتی افغانسان نیست و نمیتواند بدون امر مقامات بالا که در راس همه خود کرزی قرار دارد عملیاتی را اجرا نماید. مردم افغانستان خود به خوبی میداند که چه کس یا کسانی آلت دست خارجی است و تاریخ گذشته ما هم بخوبی نشان میدهد که چه کسانی غلام حلقه به گوش استعمارگران خارجی بود در فرمان برداری از خارجی ها در بین خود جنگ و جدل میپرداخت. هزاره ها همیشه از قدرت دورنگه داشته شده بود و در حال حاضر هم در جای گاهی نیست که دستور ارجرای عملیاتهای شبانه را صادر کند.

>>>   پشتون ها برادران ما هزاره ها هستند. اصلا خود اين نوشته كار مزدوران امريكايي است. هزاره ها دشمن هيچ قومي نيست . هزاره ها فقط افتخار افرينان اين مرزوبوم هستند.

>>>   دروغ محض است و به یک رسانه ئ مانند رسانه شما درست نیست که چنین خبر های بی اساس را به نشر و پخش بگذارد و
این خبر که پخش کردید رسانه شما را کاملا بی ارزش ساخت...
واین نشان داد که شما خود یک متعصب هستند که درقالب یک رسانه کار می کند...
س.ب.ش

>>>   ... بر سر قوم بیغیرت پشتون که همه بدبختی های مردم افغانستان ازدست همین لکه های ننگ است غلام انگلیسهاپشتون غلام امریکایهاپشتون مثل زمان که شورویهادر افغانستان بود داد وبی داد راه بندازیدکه زنده باد دوستی( اوغان شوروی) وقتی که سرشان فشار امد ملامتی را مندازن سردیگر اقوام حاضرن پسترین کارها را برای کشورهای ابرقدرت انجام بدهن تا بتوانند سر این مردم خوار وغریب حکومت کنندکه هیچ وقت روی پیشرفت وطرقیرا از دست این قوم نافهم ندیدند به امی روزیکه اینهاازامال زشت خود پشیمان گردند و درمقابل حق سرتعظیم فرود اورند

>>>   برادران، بس است دیگه، بس است جنگ و برادر کشی. بیایید آب به آسیاب دشمن نریزید! هزاره ها شب هنگام یورش میبرند ای خدای من. این داستان شبیه همان گرگی است که گوسفند را در سمت پایین جوی آب خوردن نمیماند و او را متهم به خیط کردن آب میکند! تاکی از ریختن خون انسان بیگناه سیر نمیشویم؟ -
علی از بغداد

>>>   با سلام
چند نکته را نباید فراموش کنیم که:
1-حمله و تاراج مناطق هزاره ها توسط کوچی ها مربوط به این چند سالی که آمریکایی ها آمده اند نمیباشد و قدمت تاریخی دارد!
2-نیروهایی که جهت عملیات ها آموزش دیده اند و از اقوام مختلف هستند مرتبط با وزارت دفاع هستند که اکثر افراد بلندپایه نظامی وزارت دفاع را نیز پشتون ها تشکیل می دهند.
3-فعلا بیشترین نزدیکی و قرابت با آمریکایی ها را در دولت، پشتون ها دارند.
پس دلیلی ندارد که بی جهت حملات و کشتار پشتون ها را که چندصد سال است که ادمه دارد راتوجیه کرد.
عتیق

>>>   اینکه در ترکیب قوای نظامی افغانستان مردم هزاره فیصدی کم را تشکیل میدهد شکی نیست وبارها از تلویزیون ها ورادیو ها دیده وشنیده شده است ٰ اما اینکه این شبکه اگر چیزی را بر خلاف این واقعیت عمومی نشر میکند شاید خواب شب دیده خودرا خواسته امروز پخش کنه یاهم از جایی شنیده و بدون تحقیق آنرا نشر کرده است یاهم شاید خود دسیسه ساز های برای حلقاتی هستند وگرنه هر کس میداند که نشر اینگونه مقالات فقط برای تفرقه اندازی میباشد..
عبدالحکیم نظری از کابل

>>>   معلوم است که نویسنده دشمنی خود را نسبت به مردم هزاره نا آگاهانه نشان داده است؛ اینکه این شایعه پراکنی کینه توزانه بدون نام ونشان نویسنده نشر شده خود حقیقتی انکار نا پزیر است؛رنج مردم افغانستان از مزدوران وکاسه لیسانی است که برای یافتن لقمه نانی،حاضر هستند دست به هر کاری بزنند؛
میدانم که نشر هم نمیک نید

>>>   عجب است، عجب. نه اسمى و نه ثبوتى. تعجب آور است كه اين طورنظرها نشر ميشود. كاش هزاره هيچ نميبود كه كل مشكلات پشتون و تاجك حل ميشد. عجب است، عجب. تا به كى مداريگرى و واقعت تلفى. خود همين نرضاه از امريكا و انگليس جرده بيشتر به تفرقه اندازى كمك ميكند. 

>>>   بعضی از اقوام هزاره عیسوی شده
و سلام - نوری از پنجشیر

>>>   چرا شما هزاره ها اینقدر احساسی عمل می کند
ایکاش وقتی پشتون ها تمامی حقوق شما را پایمال می کنند اینگونه احساسی عمل می کردید
تا امروز با توانایی بیتشری به مردم خود میتوانستید رسیدگی کنید
این مقاله چیز مهمی ننوشته است که شما ها داغ کرده اید
اینجا فقط امده که امریکا از این شما سوء استفاده می کند مواظب باشید
فریدون از هرات

>>>   این گزارش و خبر کاملا دروغ است و چنین نیروی وجود خارجی ندارد و اگر هم باشد یا پشتون است و یا تاجیک . زیرا ؛ امریکایی ها بدون مشوره مقامات کابل چنین نیروی تشکیل نمی دهد وقتی هم با مشوره مقامات باشد هیچ وقت نوبت به هزاره ها نمی رسد. اما این موضوع واقعیت دارد تنها نیروی که واقعا بر ضد مزدوران پاکستانی و تروریست ها مبارزه می نماید قوای نظامی اردو و پولیس هزاره است و ما بقی متاسفانه روز گزران و یا همکار مخالفان می باشد و حملات تروریستی نظامیان افغانی بر ضد قوای ائتلاف گواه بر این مدعا است. این گزارش که شما نشر کرده اید در واقع تمام حملات تروریستی بر ضد هزاره ها را توجیه کرده و حق آنان دانسته اید و از شما چنین چیزی اصلا انتظار نمی رفت.
حبیب رضایی

>>>   خبر اصلی کجا نشر شده؟ به انگلیسی؟ کجا؟

>>>   با عرض سلام,
امروز آگاهانه و نا آگاهانه یک تعداد از مردم ما یک ملیت را مورد سر زنش قرار میدهند, در حالیکه همه اقوام ساکن در افغانستان قربانی مردم طالب و تروریزم اند, که این همه مشکلات و قربانی ها ناشی میشود می شوند از کارکرد های غیر انسانی رهبران سیاسی و دولت مردان ما, که قرن ها تلاش کردن که تا یک ملیت یا قوم را نادیده بیگیرند و یا هم حذف اش کنند. این تلاش آنها نی تنها که نتجه ندادند بل زیان های زیاد را هم متوجه خود آنها و هم متوجه قوم متعلق به آنها کردند.
امروز یک تعداد دیگر به تقلید از آنها همانند همین نوسنده ای محترم که متن بالا را به نبشته گرفته اند در تلاش است که میان اقوام ساکن افغانستان سوی تفاهم های را ایجاد کند و شعله های نفاق را دامن زند.
بدون شک که هیچ قومی نمیتواند یکی از اقوام افغانستان را حذف یا کد خدای دیگران سازد. هر تلاش در راستای حذف اقوام دیگر بی نتیجه است و زیان های را برای تمام مردم افغانستان دارد. آنهای که تلاش کردن که یک تعداد از اقوام را حذف کنند نی تنها که موفق نشدند؛ بلکه امروز مردم خود را قربانی طالب و تروریزم و خون پاره های امریکا ساختند.
من نمیخواهم که به توصیف مردم هزاره ها بپردازم فقط میخواهم نگرش اقوام هزاره ها را نسبت به منفعت آنها برای شما یاد آوری کنم ، (هزاره با درک شیوه رفتاری و ارزشی اقوام دیگر افغانستان به این نتیجه رسیده اند که تنها, عدالت, وحدت ملی, شایسته سالاری و خرد سالاری میتوانند که منافع هزاره ها را تامین کنند).
چون هزاره ها مظلوم ترین مردم افغانستان است, هزاره ها تا هنوز هم در گوشه و کنار افغانستان مورد شکنچه, اذیت و آزار دشمنان افغانستان قرار دارد, از برخورد غیر انسانی گرفته تا جور محیط طبیعی و شکنجه طالب و تروریستان.
هزاره ها بخاطر نا مساعد بودن محیط جغرافیایی و طبیعی شان همیشه وقت نیاز مند است که نیاز های اولیه شان را از دیگر نقاط افغانستان تهیه کند, بنا لازم میدانند که با دیگر اقوام افغانستان رابطه ای خوب داشته باشند برای ادامه زندگی شان.

>>>   راست است روز انتقام خوهند امد

>>>   قوم از هزاره درچوكات ارتش وكماندو بشتر از 10الي 15 فيصد نيست متباقي آن پشتون وتاجك وديگر آقوام مختلف مردم افغانستا ن ميباشد هركسي كه اين خبرار نشر نموده ميخواهد تفرقه بين اقوام ساكن درافغانستان مبندازد مردم هزاره به جوز خدمت به مردم افغانستان به هيچ ديگر فكرنميكند
بااحترام رمضانعلي

>>>   اين دروغ ها كار برادران تاجك ما هست كه اب را گل الود كنند و ماهي دلخواه بگيرند.
فردوسي

>>>   جناب آقاي "تاريخ دان" خوب بود مصاديقي كه هزاره ها با دشمنان افغانستان همدست شده اند را بيان كنيد و مصاديقي كه معذرت خواهي انها پذيرفته شده است. مي توانيد از همين سي سال اخير شروع كنيد. بسم الله.

>>>   با سلام خدمت خوانندگان محترم و فهیم
این ادعا که هزاره های به صورت کماندو و در قالب اردوی ملی، پشتون ها را می کشند، کاملا دروغ و از روی غرض و هدف ذکر شده است.
اصلا برابر شواهد و قرائن موجود و تحقیقات به عمل آمده، در میان کماندوهای اردوی ملی، یا اصلا هزاره حضور ندارد یا بسیار کم است؛ چون این هم سیاست است که نمی گذارند این مردم در ارتش نفوذ و افراد داشته باشند، پس این ادعا کاملا دروغ است.
تازه مردم هزاره گله و شکایت داشت باشد که چرا این تبعیض در ارتش کشور وجود دارد.
این که پشتون ها هزاره ها را می کشند ریشه در تاریخ دارد و آن سیاست و پالیسی امروز هم متسأسفانه دنبال می شود، ولی برای رد گم کردن و این که کسی به این تبعیض ها و تعصب ها اعتراض نکنند، پیش دستی کرده و این گونه شانتاژها علیه این ملت مظلوم می کنند.
خود همین ادعا که توهین آمیز هم است، دلیل بر این است که از این مردم در ارتش و خاصه در کماندوها بسیار اندک است. که می گویند این تعداد از افراد یله و بی کار و معتاد است.
آیا کسی که این چنین باشد در ارتش و یا در میان بهترین افراد ارتش یعنی کماندوها جای دارد یا در آنجا زبده ترین افراد انتخاب می شوند.
پس بدانید که این حرفها و ادعا ها کاملا کذب است و از روی تعصب و رد گم کنی و جهت انحراف افکار عمومی ایراد شده است.
خدا همه مردم افغانستان را هدایت کند و از این تاریکی جهل و تعصب رها نماید. آمین
زابلی

>>>   دوستان عزیز سلام
آیا آمریکا به نظر شما به هزاره ها که شیعه هستند اطمینان کنند؟ این امر محال است و ممکن ندارد که آمریکا هزاره ها مسلح سازند.
در میان ارتش ناتو صدها تن از عساکر کوریای شمالی وجود دارد که نزدیک به شکل هزاره هستند در این زمینه دوستان نویسنده فکر کرده اند؟

>>>   نویسنده گرامی, خوانندگان و نظریه دهندگان محترم!
اگرچه همه ما وشما دریک رویایی از گمنامی دهه نود خودراحس میکنیم و همواره به خود این اجازه را میدهیم که وانمود بسازیم ما درحقیقت روشنفکران و آینده سازانی هستیم که بادیدگاه مدرن و اندیشه ملی همزمان با زمان درمحور وحدت و تفاهم درحرکت هستیم, همچنان یکی از افتخارات ما شاید همین باشد که در محور متمایزی از گذشته قرارداریم, گذشتگانیکه سخت در دنیایی از جهالت و بداندیشی میزیستند و کشور و مردم را به سوی تفرقه و تعصب و بدبینی های مخرب سوق دادند, دقیقا ماییکه در شرایط کنونی زندگی میکنیم اگر چه فرزندان همان انسان های شوم استیم ولی میراث دار تفکر و اندیشه خایینه آنها هرگز نخواهیم بود. و ازاین قبیل....
ولی حالا که در این نوشته و نظریات اگر دقت شود بخوبی ظاهر میشود که همه ما میراث داران همان بداندیشانی هستیم که خون بدبینی و نفاق و تعصب و افترا را به فطرت و وجود ما ازآن روز به جریان آوردند بلکه شاید ما دراین پروسه بالاتر و موفق تر از آنهای باشیم که رفتند و امروز همه به یک صدا برای آنها اتهام نفاق افگنی, بداندیشی, تعصب و .... را برچسب دهیم.
به نظر من نویسنده ایکه این متن توهین امیز را نوشته و در لابلای آن خودرا به عنوان یک اگاه و روشنفکری قلمداد نموده است که گویا موضوع مهمی را کشف نموده و آنرا به عنوان سوژه تازه یی به اختیارخوانندگان گذاشته است, خودش نیز از میراث داران شوم دیدگاهای بدبینانه یی است که تا هنوز که هنوز است بخود نیامده و به شکل بیطرفانه این موضوع مغرضانه ایکه خود ریشه در استعمار دارد به نشر رسانده است, نویسنده در دنیایی از جهل مرکب خود توانسته است حد اقل تنی چند از خوانندگان را فریفته نوشته اش سازد و درزمینه تحریک نماید که شاید این خود غریضه شخصی شان بوده و با این بیانش ارضا شده باشد, در حالیکه من یقین دارم که نه تنها خوانندگان و نظریه دهندگان بلکه خود نویسنده نیز به این نوشته توهین آمیز, دور از حقیقت و بدون اساس هرگز باور ندارد.
چون سیستم استعمار درکشور, استعمارگران و مستعمران همه و همه با تمام ممیزات مشهود است ولی اگر نویسنده هدفی دیگری غرض از نوشته خود داشته میبود, میتوانست با اسناد معتبر و دید گسترده تر و زبان عفیف تر وارد میشد درحالیکه اینگونه نیست.
روح الله حکیمی

>>>   عجب مردمی هستید
عنوان را می خوانید لطفا متن را هم بخوانید
این مطالبی که در نظرات امده اصلا در متن نیست
در متن حرفی از اردو و پولیس افغانستان نیامده است
فقط گفته شده که آمریکایی ها برای اختلاف افکنی میان اقوام اینبار از چند هزاره یله گرد سوء استفاده می کنند
همین
اینکه داد وقال ندارد
واقعا عجب مردمی هستید شما ...
متین از هامبورگ

>>>   عملی که عوض دارد گیله ندارد. روزش میرسد....

>>>   دیگه ....راهی پیدا نکرده این که باز جلوی قوم نجیب هزاره...که تابه حال نه وطن فروشی کردن ...(برخلاف برخی پشتون ها) و نه جنایت فاشیستی ....
هزاره همیشه بیداراست...

>>>   برادران
من خودم هزاره هستم و به كشورم افتخار ميكنم
هزاره و پشتون بأهم برادر هستند
اختلاف بين هزاره و پشتون كار نوكر هاي كشور هاي خارج است
هوشيار باشيد

>>>   انگلیس پشتوهارا علیه هزاره ، ازبکهاوتاجیکهاتحریک می کنند واگر پشتونها با طالبان، القاعده وانگلیس علیه اقوام دیگر به جنگ ادامه دهند باید منتطر جنگهای سخت داخلی به حمایت قدرت ویا قدرتهای خارجی در کشور باشیم وبدون شک امریکا، تا هنوز سیاست تعادل خود را ادامه داده است ولی اگر قصد ماندن در کشور را داشته باشد وبخواهد پیروز میدان در این جنگ باشد باید به عنوان حامی اقوام مظلوم هزاره، ازبک وتاجیک ودیگران بوده باشد همانطوری که در آغاز جنگ به کمک جبه شمال طالبان را درهم کوبیدند و...

>>>   این خبر کاملا بی پایه بوده و ناشی از سیاست پش پرده برای فشار بیشتر بر هزاره ها و یا جنگ اندازی و نفاق پراکنی میان هزاره و پشتون است.
اساسا هزاره ها در رأس اردو نیستند، با آمریکاییها نییز همچنین.
اسد خالد و امثال ایشان مورد اعتماد آمریکاییها است و اینان به دستور آنان حمله می کنند.
البته حملات با هدف امن سازی کشور و افشا سازی دشمنان و حذف آنان صورت می گیرید. از هرقومی که از وطن دفاع میکند و دشمنان را نابود می سازد جواد از غزنی

>>>   اینکه کی غلام است و کی برای تخت و حکومت از مزدورترین کشور فوج میآورد و چطور نامردانه قتل عام براه میاندازند و چطور نوامیس ملتهای غیر خودی و حتی خودی را فدای خاک پای ملیشه های امروزی پاکستانی - هند برتانوی در قدیم مینمودند و مینمایند - مانند آفتاب روشن است.

>>>   هزاره ها برای رسیدن به عدالت اجتماعی راه طولانی و سختی را در پیش دارند یک دفعه مرکز اسلامی عربستان بخیر جور شود او زمان کشتار و قتل هزاره ها را خواهیم داد که با فتوای ملا و مفسد و مفتی همراه شده و جوی خون جاری کند، برای رسیدن به عدالت باید تلاش کرد ذیلا یک نمونه را به دو زبان دری و انگریزی برای تان ماندم
«ديل كارنگى» مى نويسد:
«قريب به 25سال قبل، روزى معلم يك مدرسه، دو سيلى محكم به گوش پسركى زد كه چرا اين قدر ناراحت است و سر كلاس روى نيمكت خود «وول» مى زند و «جُم» مى خورد; معلم در برابر شاگردان در گوش او زد و چنان تحقيرش كرد كه پسرك بينوا هق هق كنان به خانه رفت; در آن زمان بيش از پنج، شش سال از سنين حياتش نمى گذشت، ولى در همان سن استنباطكرد، عملى كه در مورد او رواداشتند، ظلم محض و عين بيدادگرى بود; از همان لحظه نسبت به بيدادگرى نفرت و انزجار شديدى در خويشتن احساس نمود و تا پايان عمر بر ضد آن مبارزه كرد.
نام او «كلارنس دارو» و شايد سرشناس ترين وكيل عدليه، و محققاً بزرگ ترين وكيل جنايى دادگسترى عصر خود بود; تعداد دفعاتى كه اسم و شهرت او در صفحه اول مطبوعات آمريكا به چاپ رسيد، از حد بيرون است;
هنوز هم قديمى هاى «آشتابولا» در آمريكا، راجع به نخستين مرتبه اى كه او وكالت كرد و اولين موضوعى كه به وى مراجعه شد، صحبت مى كنند; او بر سر آن قضيه، داد و فرياد زياد و غوغاى فراوانى برپا كرد، حال آن كه اصل دعواى طرفين راجع به يك دست «دهانه اسب» بود كه اول تا آخر پنج دلار ارزش داشت;
وقتى از او پرسيدند: چرا به خاطر يك دست دهانه اسب، اين همه جار و جنجال به راه انداختى؟ پاسخ داد كه اصل، پشتيبانى از حق و حقيقت است، نه ارزش وسيله يا موضوعى كه جريان دادگاه به خاطر آن ايجاد مى گردد; او در طى دعواى قضايى، چنان خونگرمى و شهامت از خود نشان مى داد و مبارزه مى كرد، كه گويى در برابر خود ببر بنگال ديده و ناچار از دفاع است; طرفى كه وى را به وكالت انتخاب كرده بود، پنج دلار حق الوكاله به «دارو» پرداخت، ولى چون كار به پايان نرسيده بود، او به خرج و هزينه خود جريان دعوى را به هفت دادگاه رساند و هفت سال به دنبال آن دويد و عرق ريخت تا در پايان پيروزشد; دارو گفته است كه هرگز به خاطر پول يا حيثيت فردى دعوايى را نپذيرفت» [1]

>>>   هزاره هافعلادرافغانستان بی برنامه است.
کریم خلیلی درقصرصدارت موس موس می کنددرسیاست تابع بی قیدوشرط کرزی امادراستفاده جویی مالی بنام برادرش نبی خلیلی خوب مهارت پیدا کرده وامروزمیلیادرشده است، پسرش تقی خلیلی به سفارت افغانستان درامریکاسیاسی می شود.
آنهابفکرهمین رتبه وچوکی ومنافع اقتصادی خوداست.
محمدمحقق باخوی پهلوان منشی درصددهایهوی رقابت باخلیلی است که اورامردم جانشین مزاری بگویداودرسیاست اقوام رادورزده هم ازدشمنی وهم ازدوستی.
بقیه شخصیتهای سنتی هزاره پراکنده بعضی وکیل وبعضی درعلوم دینی مشغول وخودراسرگرم می سازد.
تیپ جدیدازروشنفکران هزاره درهزارراه پراکنده بعضی توانسته درمجلس ووزارت خانه هاکمی راه یابداماچون قدرت کرزی باخلیلی -محقق گره خورده بایدازطریق آنهابه منصب برسدکه بازاگرنصری نباشدمشکل است پذیرش شود.
گروه تماشاچی صحنه دورازحوادث!
بهرصورت بی برنامه گی کلی درانسجام شان وجودداردوتشکل حزب وحدت که روزی سامان گرفت ازبین رفت وپس سرجای اولی خودکه گروههای قبل ازوحدت باشدقرارگرفت.
امروزیک تیپ درهایهوی پنجشیریهاداخل شده وبعضی هم موافق دولت.راستش امروزبااین پراکندگی وبی برنامه گی که هم چوب ایران رامی خوردوهم چوب امریکااین هردوکشوربرای هزاره هاحسابی بازنکرده است که هزاره هاازاین حامیان خارجی دل خوش داشته باشد.
جای تاسف است که برادران هم مذهب وهم عقیده شان ازجمله سایت محترم افغان پیپرهم یک ریگ به یک دبه انداخته که برادران پشتون هم باورندارندآن را،چون آنها دشمن خودرامی دانندومی شناسندکه کیست؟!
فی الواقع هزاره هابیطرف است نه دل خوش ازدولت کرزی داردکه برای دولت فاسداوخودرادشمن طالب کندونه خاطرات خوشی ازطالب داردکه برای بقدرت رسیدنش بادولت کرزی بجنگد.
افغان پیپراگرنوشته هایم را نمایش دادی دلت،اگرندادی خاطرت.!!!
«حمیدالله»

>>>   من از دست اندکاران سایت می پرسم که اگر هزاره طالبان را و یا انتحار کنندگان را می کشد این به نفع امریکایی ها است؟ من فکر می کنم همین هزاره های قهرمان است که شما با خیال راحت نشسته و در این سایت کار می کنید و گرنه اگر طالبان می بود معلوم نبود حالا تو زنده بودی یا مرده پس از هزاره ها تشکر کن

>>>   چرا شما هزاره ها عجول هستید
همیشه دوست دارید زود قضاوت کنید
این کار را امریکایی ها کردند شما از دست این سایت عصبانی هستید؟
فرشته از ایران

>>>   نفس تفرقه بینداز و حکومت کن را در همین خبر می توان یافت و در واکنش هایی که به آن در نظرات ابراز شده. چرا افغان پیپر خاصیت ضدهزارگی خود را اصلاح نمی کند. چرا باید در نوشته هایمان یکی را بد کنیم و دیگری را فرشته؟ کفایت نمی کند تجربه تلخ دهه های گذشته مان؟
مهاجر

>>>   هیج اقلیتی تاحال به پشتون حمله نکرده مگردفاع کرده
نورشاه

>>>   هزاره ها در طول 300 سال حاکمیت های استبدادی وفاشیستی قبیله ومزدور بیگانه ها تا امروز مورد تهاجم ،ظلم،نقص صریح حقوق شان،کوچ های اجباری، تبعیض ملیتی ومذهبی ،صد ها قربانی دگر قرار گرفته ومیگیرد که، یکی ازین تهمت زدنها( هزاره ها، پشتونها را داغدار کرده اند)عنوان است که در سایت افغان پیپر به نشر رسیده است.
آوردن عساکر بیگانه ها شروع از فوج انگلیسها ،روسها وامروز امریکاییها توسط خود تان وقوم قبیله پشتون لر وبر به رهبری عبدالرحمان پاپا ،حفیظ الله امین،وامروز آقای حامد کرزی در سر زمین ما هزاره ها،تاجکها،ازبکها ،نورستانیها،پشه ییها وساییر اقوام ساکن خراسان کبیر شده ودر آینده ها خواهد شد.
فاشیسهای قبیله وبرتر خواهان فرهنگ قرون وسطایی دو رو یک سکه از سازمان های استخباراتی بیگاه ها وطالبان ـ القاعده وتروریزم است که امروز ترور ووحشت ـ دهشت را در افغانستان سازماندهی ورهبری میکند.هزاره ها متداوم ومستمر در آبادی و شگوفانی افغانستان چی اقتصادی،اجتماعی ،وفرهنگی سهم فعال وبرجسته داشته وعملکردهای شان در مرکز وولایات قابل لمس است.

>>>   پشتون های عقده ای هم با نظراتشان خوب دارن خودشان را نشان می دهند ...
برای افغانستان با وجود چنین افرادی متاسفم...

>>>   هزاره هادرطول تاریخ مردم صادق وصالح بوده که هیچوقت نه خاک مشترک(افغانستان)رابرای کسی فروخته ونه کسی رابدون جرمی و بیگناه قتل عام کرده ازنوسنده محترم تقاضامندیم تابهانه ای برای اینکه همه روزه مردم بی گناه هزاره رادرمسیر راه هامظلومانه به شهادت میرساننددرست نکند.
هیچ دلیل ومنطق این طرزفکرشمارانمی پذیرد چون هزاره هادرطول تاریخ امتحان شانراداده اند.
ازمسئولین محترم سایت هم تقاضامندیم تااینطورنوشته هارابخاطرجریحه دارکردم قلب خانواده های شهداوتفرقه اندازی اقوام افغانستان نشرنکنند.
شمااگردرست قضاوت کنیدهمین حالادرکماندوشایدحداکثر4٪ازمردم هزاره باشدوبیشتراز70٪احتمالاًازمردم پشتون باشد.

>>>   هزارها را می توانیم ارامترین و صلح جوترین مردمان در افغانستان نام برد >هزارها هیچ وقت الکی بر هیچ قومی حمله نمی کنند . همیشه از اراضی خود دفاع می کنند

>>>   با واقعيت نداشتن خبر، اين نوع گزارشها را كه منبع موثق ندارند، من به عنوان يك نفر افغانستاني، آن را يك توطئه در راستاي نا امن كردن كشور افغانستان و به نفع دشمنان ملت و مردم خود مي‌دانم. لذا از آن گزارش‌گر مي‌خواهم بعد از اين تلاش كند تعهد رسانه‌اي خويش را به صورت زيبا انجمن دهند و به عنوان يك گزارش‌گر به صلح و امنيت در كشور كمك كند.

>>>   سلام به همگی‌ من ‌یک تن از خواهرانی هزاره مقیم در فنلاند هستم و اینرا همه‌ ما و شما می‌دانیم که چرا یک عده از افغانستان و به چی‌ جرم مهاجر شده اند .فقط به جرم هم زبان نبودن و هم نژاد نبودن و هم عقیده نبودن .آن زمانی‌ که می‌گفتن ‌یک پشتون یک هزاره را کشته است و ‌یک بر عکس ‌یک هزاره یک پشتون را به قتل رسانده است حرف از بی‌ سواد بودن و تعصب داشتن قومی آنها بود اما امروز جهان متمدن شده است انسانها در پرتو علم کامل یافته اند تنها کسانیکه از علم درونی (عقل) خود استفاده نکرده و نمیکنند مردم ماست هر چند جهان پیشرفت کند اما جهانی‌ کوچک مردمی ما با تعصب و قوم گرایی هیچوقت بزرگ نخواهد شد...تاریخ شاهد است که اولین حمله را بالای مردم هزاره کیها انجام دادند و تاریخ شاهد است آن کسانی‌ را که قهرمانانی ملی‌ به شمار می‌‌آورند از خونی چی‌ کسانی‌ قهرمان شده اند ...پس عده خیلی‌ کمی‌ از هزاره‌ها هستن که سواد ندارند و من مطمئن هستم که مردان قرن ۲۱ هزاره انقدرام به وجدان نیستن که به گفت‌هایی‌ یک عده مفتخور گوش داده و دست به همچین کار خودسرانه بی‌ زند اینم یکی‌ از توطئه‌هایی‌ دیگری علیه هزاره‌ها می‌باشد تا با گوش دادن به این حرفها دست به چنین جنایت بزند و دو قومرا علیه هم اغفال کند...........

>>>   ما خوب میدانیم که نویسنده کوشش میکند به ما آدرس اشتباهی بدهد اما ما پشتون ها هم در کار خود هوشیاریم. نه هزاره ها دشمن پشتون هاست و نه ما پشتون ها دشمن هزاره هاییم. این تاجک هاست که ظاهر نرم دارند ولی باطن شان زهر آگین است اینرا ما درین سالهای اخیر خوب تجربه کردیم.
فیض محمد از دنمارک

>>>   واقعا؟!
عجب چیزها که نمی شنویم ! از کی؟1 در کجا؟

>>>   خواهشا از منعكس كردن اينگونه مطالب و تيتر خوراكي اسرائيل گونه و آمريكا گونه در ميان اقوام عزيز افغانستان خود داري نمائيد مبادا كه كار گردان سايت ‍‍afghan paper اجير شده اي دست اسرائيل و آمريكان نباشد. جاي شك وجود دارد. اگر اين عنوان را حذف نكنيد بايد گفت اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما. حقيقتا احمق ها در اين برهه اي حساس و دوران گذار افغانستان از سختي ها اينگونه مطالب را عنوان مي كنند.
وحدت امت اسلامي آرزوي هر افغاني است نه كساني مثل شما ...
ص-م

>>>   یک قوماندان گارد در جنگ های کابل خیلی برادر های هزاره بی گنار را کشته وحالا از خارج به دعوت مارشال به داخل افغانستان آمده است و می خواهد که کدام چوکی بزرگ را از نزد کرزی به چاپلوسی که در افغان پیپر کرد بگیرد.

>>>   تحلیل بی جا و بی مفهوم، اصلن در کماندو تنها ملیت هزاره نیست از تمام ملیت ها می باشند و دوماً حمله پشتون ها به هزاره ها از امروز و یا این 30 سال قبل نیست از قدیم است.
هراتی...

>>>   به نظر من ما زمانی از این اتهام بستن ها و کشتن ها و وحشت و بربریتی که در جنوب و سایر مناطق قبیله پشتون جریان دارد خلاص می شویم که افغانستان را به سه کشور تجزیه کنیم. بدخشان برای تاجک ها، مناطق شمال غرب و ولایت های مرکزی را به ترک و اسیای میانه تبارها و جنوب و مشرق را به پشتون ها تقسیم کنیم. و بعد بگذاریم که همین پشتونها با خدای خدمتگاران خویش یک حکومت مطلقه الهی را در روی زمین بنام امارت اسلامی پشتونستان ایجاد نماییند. تاجکها کشور فارس های شان را ایجاد کنند . و ترک تباران هم یک حکومت تکثر گرای سکولار دنیایی را ایجاد کنند. ازاین بعد افغانستان جور خواهد شد.
باتورخان از توکیو

>>>   نويسندۀ اين مقاله تاجک است و نميداند اگر پشتون و هزاره بجنگند ، تاجکها هم تباه ميشوند . خير در آرامی همه اقوام است ورنه دست هر سه تان خلاص . ما پشتونها ي لر و بر هفتاد ميليون نفر هستيم

>>>   اولا سپاس فراوان از اندیشمند گرانمایه که توانسته یکی از عوامل کشتار بیرحمانه هزارها در افغانستان را بازگو نماید. چه خوب بود که جناب شما اسم مبارک تان را هم می نوشتید و دریافته های تانراکه از کجا وکدام منبع .شما گفتید که. ، آمریکاییها دو قوم بزرگ هزاره و پشتون را به جان یکدیگر انداخته اند. آنها از هزاره ها کماندوهای قهاری درست کرده اند تا در هرجا که هدفی داشتند، آنها را بفرستند. پشتونها شب می بینند که هزاره ها آمدند و نزدیکانشان را کشتند، این دلیلی می شود تا آنها صبح به قوم هزاره یورش ببرند و آنان را قتل عام کنند.تشکیل این افراد از یله گردهای هزاره و برخی هم از معتادان است که در کنار آمریکایی ها به عملیات می روند و هیچ ارتباطی با اردو و یا پولیس افغانستان ندارند. چگونه باور کنیم که ارتش امریکا از افرادی ویلگرد و معتاد کماندوی قهار درست کند. و شما میدانید که زیادترین تلفات مردم ملکی در حملات هوای یا راکتی بوده. وان هم در صورتیکه افراد محل باید گزارش داده باشد بدون اطلاعات قبلی امکان پذیر نیست که هزاره چنین کاری را کرده نمیتواند. دیگر اینکه جناب شما گفتید که پشتونها به قوم هزاره یورش برده وانان را قتل عام میکند در صورتیکه بر همگان معلوم است که تعدادی افرادی خود فروش ودست نشانده طالب نما نتنها هزاره ها را بلکه همه مردم بیگناه افغانستان را هر روزه به شهادت میرساند.نه پشتونها.طالب نماینده تمام پشتونها نسیت.
ضیا اتریش

>>>   اگر درست بگویم این خود ما تا جیکها هستیم که فعلاًن قُمندان امر حمله به خانه های پشتون ها هستیم. ما پنجشیریها وقتی در قدرت بودیم چشم مان از حسودی کور شده بود، هزاره ها و اُزبیک ها را در قدرت در کنار مان نگرفتیم، بعد از چند مدت پشتونها قدرت را از ما گرفت و صاحب حیچ چیزی هم نشدیم جز سرمایه های پوچی که طالبان دوباره آمده و از ما خواهد گرفت. مردوم در شمالی نان شب ندارد اما عطا خان و همقطارانش از قدرت و رای همین مردوم صاحب قصر ها و ملیارد ها شده. تنها سالون ورزش شخصی عطا خان به اندازه غازی استید یوم است با وسائل پیشرفته و مدرن روز. کمی بخود بیایید اؤ مردوم.
وکیل از آلمان

>>>   هزارها در افغانستان ثابت کرده است که یک قوم صلح طلب است .اگر دولت اعلام کرد که باید سلاح از بین مردم جمع شود هزارها اولین کسانی بودند که این کار را کردند ودر قسمت کشت مواد مخدر هم نشان داده است ،هیچ یک از هزاره ها تا به حال خود را انفجار نکرده تا دیگران را بکوشد ودر انتخابات هم ثابت کرده که تقلبی صورت نگرفته است از طرف انها وبالاترین آمار از کسانی که در انتخابات پای صندوق های رای رفته است زنان هزاره بوده وبالاترین آمار از دختران هزاره در مکاتب است .من فکر نمی کنم که این هارا آمریکایی ها وادار کرده باشد .
زینب رضای از کانادا

>>>   اي متين از هامبورگ:متن را خواندي اما مطلب را نگرفتي
عجب مردمی هستید
عنوان را می خوانید لطفا متن را هم بخوانید
این مطالبی که در نظرات امده اصلا در متن نیست
در متن حرفی از اردو و پولیس افغانستان نیامده است
فقط گفته شده که آمریکایی ها برای اختلاف افکنی میان اقوام اینبار از چند هزاره یله گرد سوء استفاده می کنند
همین
اینکه داد وقال ندارد
واقعا عجب مردمی هستید شما ...
متین از هامبورگ

>>>   شخصا با برادر های افغانستانی هزاره های خود هیچ مشکلات نداشته و ندارم.
دوم در منطفه که ما کلان شده بودیم اکثریت شان برادران عزیز پنجشیری و هزاره های بودن و همه دوستان ما صرف انها بوده و میباشند.
هیچ وقت ما یکدیگر را از خود خفه نکرده و در هر زما از یکدیگر کمک خواسته و کمک کرده ایم.
همه اقوام شریف عزیز و برادران مسلمان و هندو من ارام موافق و صحتمند باشید.
احمد احمدزی

>>>   سلام بر همه افغانهاي مسلمان وهوشيار وباشخصيت ومردم سالار
هوشيار باشيد پلان دشمن تجزيه افغانستان نيست پلان دشمن ( قتل عام وازبين بردن افغان هاي مسلمان است
از نظرسنجي بنده درنظرات بسياري ازمردم كم عقل روشن ميشود كه انگليس ها خيلي محفق هستند واينده افغانستان ميرود بطرف قتل عام هاي مليتي مانند كشورميانمار. ناگفته نماندكه انسانهاي خوب بارحم همه خوا ضرر نميكنند
مرد باشخصيت انسان مسلمان وطن

>>>   سلام به همه هموطنان خوبم تمام افغنستانی های عزیز
ماامروز درمعرض یک امتحان بزگ قرار داریم.که اگه بتوانیم از پس آن برایم برایم مطمئنابه یک موفقیت بزرگ خاهی رسید.
وموضوع این امتحام وحدت امروز ما است بیااید هوشیار باشیم اگه ما امروز اجازه دخالت وتفرقه افکنی به خارجیها ندهیم فرقی نمیکند آمریکا ایران یا پاکستان.فردایقیناروز رشد فرهنگی اجتماعی اقتصادی وعلمی..ودرکل روز موفقیت ماخاهد بود..واین همان واین همان چیزی است که دشمنان ما چشم دیدن آنراندارد.
بیاید باوحدت خود نقشهای شوم دشمنان مانرا خنصا کنیم.
به امید افغانستان آباد وپیشرفته.
محمدعلی نبوی ایران

>>>   این نوشته که چیزی نیست بدترازاین را هم اطلاع داریم که در پی تسخیر افغانستان بصورت کامل هستند . اگر بدانم که این سایت نوشته هایم را منتشر میکند میفرستم اما خیلی ازبخشهای مهمش را میدانم سانسور میکند.

>>>   هزاره ها اقلیت هستند که مظلوم نمایی میکنند . اما خنجر بدست ومنتظر فرصت هستند و هیچوقت خودرا برادر دیگر اقوام افغانستان ندانسته و نمیدانند چون من در ایران زیاد زندگی کردیم خوب میدانم که جریان از چه قرار است کسانیکه با سواد هستند و در ایران زندگی کردند همه چیز را میفهند ما هزاره را برادر خود میدانیم اما هزاره ها ما را دشمن خود میدانند اینکه در ظاهر اظهار نمیکنند میترسند. اگر هزاره ها میگویندکه این نفاق از طرف دشمنان اسلام است پس من اگر از کتابهای دینی ومذهبی تان ثابت کنم که شما دیگر اقوام افغانستان را دشمن خود حساب میکنید انوقت چی جوابی دارید؟؟!!
ایرانگرد

>>>   برادران عزیز من نگذارید بنام این و ان دشمنان داخلی و خاریجی از شما و مردم ما استفاده جوی کنند. این غیر انسانها بخاطر نگاه داشتن قدرت و دالر از هر گونه اعمال غیر انسانی استفاده میکنند و مردم ما بخاطر ارمان های شخصی بنام های گوناگون در منافقت و غربت زنده گی قرار و نگاه میدارند.
همه اقوام شریف و باوقارم ارام و موافق باشیند.
احمد احمدزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است