توافق پاکستان برای رهایی تمام زندانیان طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۶    ۱۳۹۱/۸/۲۷ کد خبر: 44083 منبع: پرینت

سفیر افغانستان در اسلام آباد می گوید پاکستان توافق کرد تا تمامی زندانیان طالبان را رها کند.

به گزارش پامیر ، عمر داوودزی گفت: مقامات پاکستانی در اصول توافق کرده و در نخستین مرحله، شماری از رهبران طالبان را رها کرده اند اما وی از تعداد رها شدگان و افشای اسامی آنها خودداری کرد.

در جریان سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به اسلام آباد، پاکستان توافق کرد تا شماری از مقامات ارشد گروه طالبان را رها کند.

بر اساس گزارش ها، مولوی انور الحق مجاهد، پسر مولوی محمد یونس خالص، رهبر حزب اسلامی خالص شام پنجشنبه در راولپندی رها شده و نزد خانواده اش بازگشته است.

منابع گفته اند: مولوی انور الحق مجاهد، مسئولیت جبهه توره بوره در افغانستان را هم به عهده داشت که در ماه می سال 2009 میلادی از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در پشاور دستگیر شد.

گفته می شود که مولوی مجاهد چهل و شش ساله، از سال 2003 در جبهه توره بوره علیه نیروهای افغانستانی و بین المللی می جنگید.

در میان افرادی که به تازگی رها شده اند، والی سه ولایت افغانستان در رژیم طالبان هم شامل هستند.

ملا عبدالسلام والی سابق بغلان، میر احمد گل مشهور به میر صاحب والی پیشین ننگرهار و داود جلالی والی اسبق کابل، از جمله کسانی هستند که اخیرا از سوی مقامات پاکستانی رها شده اند.

روزنامه انگلیسی زبان دی نیوز انترنشنل در این مورد تردیدهایی را مطرح می کند زیرا به نوشته روزنامه، هیچ یک از این افراد در پروسه صلح افغانستان نفوذ زیادی ندارند و به ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان نزدیک نیستند.

شورای عالی صلح افغانستان با آنکه رهایی این افراد گروه طالبان را یک دستاورد می داند اما در این مورد محتاطانه برخورد کرده است.

یک عضو شورای عالی صلح که می خواهد از او نام گرفته نشود، گفت که به همکاری پاکستان زیاد هم مطمئن نیست.

بعضی از منابع گفته اند: در میان افراد رها شده، رحمت الله، عبدالحلیم یک تاجر افغانستانی، مولوی مطیع الله و محمد کریم که از افراد پایین رتبه طالبان به حساب می آیند، از سوی مقامات پاکستانی در کراچی رها شده اند.

بر اساس گزارش ها، در حال حاضر بیش از صد تن از افراد گروه طالبان در پاکستان زندانی هستند.

حکومت افغانستان خواهان رهایی ملا عبدالغنی برادر از سوی مقامات پاکستانی شده زیرا گفته می شود که او یکی از ارشد ترین چهره های گروه طالبان بوده و مذاکرات پنهانی را هم با حکومت افغانستان پیش برده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اوف اوف اوف!
هميشه باكستانى ها ما را در وجود جاسوسان هميشكى شان بمثل كرزى، رباني، داودزى، كشاف، و و و و فريب دادند. كسانيكه رها شده اند:

ملا دادود جلالى (ملا داود سورخه) والى طالبان براى كابل بين سالهاى ٢٠٠٧ -٢٠٠٩
ملا سلام والى طالبان براى ولايت قندز بين سالهاى ٢٠٠٦-٢٠٠٩
ملا كل احمد والى طالبان براى ننكرهار بين سالهاى ٢٠٠٦ - ٢٠٠٩
أنور الحق مجاهد فرزند مولوى خالص و مسول جبهه توره بوره مربوط القاعده

كه تمامى اين خون اشامان به صد ها هموطن مارا در اين مدت شهيد سأ ختند.
اين افراد به حكومت بي غيرت تسليم نشدند بلكه رها شدند و همين حالا همه ايشان در بكستان هستند اما كرزى و او باشان باكستان طبل موفقيت را در كابل ميكوبند.
سال اينده سال بيشترين قتل عام افغان هاى غافل خواهد بود بيدار شويد قبل از انكه خانه ها و فاميل هايتان توسط بنجابى ها اسير شوند. اكر از هر قوم و قبيله هستيد اما افغان هستيد بايد توطئه ها را خنثى كنيد در غير ان در لا هور و كراشى شوكي دار باشيد.
بايد ياد أور شد كه اين افراد را باكستانى ها به اساس فشر هاى امريكايي ها كرفتار كردند و رهايي شان جهت بر هم زدن بروسه قطر صورت كرفته است.

سفيد كويك (شاهين مجاهد از ولسوالى سروبى)

>>>   یکی از مشکلات مردم ما این است ، که هر کس برای خودش کار میکد بدون آ نکه منافع مردم رادر نظربگیرد ، یکی نیست از این طفلک استاد ربانی بپرسد ،که میدانی چه کا رمیکنید ویا که دلخوش داری که اسمت را رئیس صلح بگذارند همان ریاستی که دود استخوان های استاد را به آسمان بلندکرد ، این همه طالبانی را که شما آزاد کردید اگر اینها دوباره به اقدامات ضدمردمی دست بزنند ، که میزنند، و باز هم خون مردم بیگناه مارا بریزانند ، چه کسی مسئول است ،برای جناب صلاح الدین خان ربانی بهتر بود که وارد سیاست نمی شد و باهمان پو لهائیکه مرحوم استاد جمع کرده بود تجارتی راه می انداخت وزندگی میکرد ولی حالا وارد این باز ی خطرناک شده و من یقین دارم که سرانجام به سرنوشت استاد مواجه میشود و لی استاد که عمرش را خورده بود واما این بیجاره تازه وارد میدان شده ودر صورت شربت شهادت نو شیدن تما می پولها بدون صاحب می ماند ...... مو لوی حقگو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است