در جلسه استیضاج وزیر انرژی و آب چه گذشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۳۹۱/۹/۱۴ کد خبر: 44849 منبع: پرینت

در رای‌گیری، بیشتر نمایندگان تایید کردند که پاسخ اسماعیل خان به سوالهای نمایندگان قناعت بخش بود

مجلس نمایندگان افغانستان، اسماعیل خان وزیر انرژی و آب را در جلسه استیضاح فراخواند، اما این استیضاح منجر به رد صلاحیت او نشد.

به گزارش پامیر ، در طرح استیضاح او ۶۷ نفر امضا کرده ‎اند و دلیل استیضاح "توزیع سلاح" در حوزه جنوب غرب و عدم موفقیت این وزارت در مصرف بودجه توسعه‌ای سال ۱۳۹۱ خود عنوان شده است.

در جلسه استیضاح پنج عضو مجلس از جانب امضاکنندگان طرح استیضاح سوال‌های سوال‌کنندگان را مطرح کردند که شماری از این سوالها درباره مسایل جنجال‌برانگیز بود و به صورت جدی مطرح شد.

نورمحمد اکبری، نماینده دایکندی از وزیر انرژی و آب پرسید که چرا بودجه توسعه‌ای وزارت تحت امر او به صورت "متوازن" برنامه‌ریزی نشده و در شماری از ولایت‌ها و از جمله دایکندی "صفر" است.

اسماعیل خان در پاسخ گفت: این وزارت در تمام ولایت‎ها پروژه دارد، اما وزارت مالیه سالانه از بیش از یکصد پروژه پیشنهادی، تنها چهار یا پنج پروژه را منظور می‎کند و این مسوولیت او نیست.

شکریه بارکزی، نماینده کابل پرسید که چرا وزارت انرژی در هملند به جای استفاده از ژنراتور که تنها مصرف بنزین آن به ۳۰۸ میلیون دالر رسیده، بند آبی کجکی را بازسازی نمی‌کند.

وزیر انرژی ضمن تایید این مساله گفت که ولایت‌های هلمند و قندهار نیاز فوری به برق داشتند و نوسازی و بازسازی سد کجکی زمانگیر است و ضمنا مشکل امنیتی هم در این زمینه وجود دارد.

به گفته او، این دو ولایت حدود پنچصد میگاوات برق نیاز دارد و این بند در حال حاضر تنها ۳۳ میگاوات برق تولید می‌کند.

پروژه بازسازی و نوسازی سد کجکی با هزینه ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ آغاز شد و توربین آن تحت تدابیر سنگین امنیتی در سال ۱۳۸۷ به محل بند منتقل شد که در جریان انتقال آن ۲۰۰ شورشی کشته شدند.

بخشی از سوال‌های مطرح شده حاوی انتقاد از اسماعیل خان مبنی بر این بود که بیشتر طرحهای عمده وزارت انرژی و آب به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است.

اما وزیر انرژی و آب با رد این انتقاد گفت که در حال حاضر از پنج طرح بزرگی که به شرکت‌های خارجی واگذار شده، تنها یک پروژه به یک شرکت ایرانی واگذار شده و بقیه به شرکت‌های مربوط به کشورهای دیگر. او افزود که این وزارت تنها در برنامه‌ریزی و پیشنهاد این طرحها نقش دارد و تایید نهایی آن از صلاحیت‎های وزارتخانه‌های اقتصاد، مالیه و عدلیه است.

بخش دیگری از سوالها مربوط به اتهام توزیع سلاح غیرقانونی و تشکیل شورای مجاهدان در حوزه غرب افغانستان از سوی طرفداران اسماعیل خان بود.

وزیر انرژی و آب پیش از این هم این اتهام را رد کرده و آن را تنها یک "سوء تفاهم" خوانده بود و در جلسه استیضاح هم آن را تکرار کرد. او افزود که در تشکیل شورای مجاهدان سلاحی در کار نیست.

اسماعیل خان در این جلسه تاکید کرد که او در این جلسه تنها به عنوان یک "وزیر" صحبت نمی‎کند، بلکه او به عنوان کسی که در جهاد، آزادی و تشکیل نظام کنونی نقش داشته است، سخن می گوید.

او افزود که در جلسه‌ای که در دهم عقرب با فرماندهان جهادی سابق در هرات داشته، نگرانی‌های امنیتی و به ویژه مسایل مهم کشور پس از سال ۲۰۱۴ را مطرح کرده است.

این فرمانده مجاهدین تاکید کرد که در این جلسه هیچ حرفی علیه نظام نزده و تنها خواسته است که "همسنگران" خود را متوجه این نگرانی‌ها کند و با آنها از "صلح، امنیت و ثبات" در کشور صحبت کرده است.

وزیر انرژی و آب انتقاد از کم کاری و ناتوانی در مصرف بودجه توسعه ای را هم رد کرد و گفت که وزارتخانه تحت ریاست او امسال موفق شده است که بیش از ۵۰ درصد بودجه توسعه‌ای خود را مصرف کند.

پیش از این گفته شده بود که این وزارتخانه موفق شده که تنها ۱۳ درصد از بودجه توسعه‎ای خود را مصرف کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدمت خوانندگان عزیز عرض کنم که پیش ازینکه جناب وزیر به پارلمان برود برای بعض از نماینده گان اخطار داده شده بود که نباید به نقض ایشان کاری صورت بگیرد وگر نه وای به حال شان خواهد بود.

>>>   شبکه محترم بی خبراست یا پارلمان مشکل آب آشامیدنی اوزبیک ترکمن اندخوی را فراموش کرده ؟ پروزه آب آشامیدنی اندخوی بمصرف 12 ملیون دالر تمدید و بادستان آقای اسماعیل خان افتتاح وبه بهره برداری سپرده شد مگراین پروزه فقط تبلیغات تلویونی داشت اما درعمل از آن استفاده هم نشد ناکام هم برآمد . دیروزتاریخ 13 قوس سالجاری صدهانفردرمسجد امیرعلی شیرنوایی اندخوی از ناکامی این پروزه و فریب دولت درایحاد این پروزه اعتراض کرده اعتراضنامه تحریری خودرا باامضا 2000 نفربه خانه ملت فرستادند مگردرشبکه حرفی ازآن وجودندارد . دراختلاس 12 ملیون دالر دربروزه آب آشامیدنی اندخوی متهم اصلی کیست که جناب... اگرمسول نیست ؟ اگراختلاس 12ملیون دالر مسله کم ارزش باشد پس چه چیز به نظر وکلای ملت قابل ارزش است ؟ وکیل هرولایت درذات خودوکیل افغانستان است نمیدانم وکلای ملت مصروف حل کدام موضوع ملت اند ؟
وطندوست فاریابی

>>>   زنده بادمجاهدین وزنده باد امیرصاحب اسماعیل خان .
غوری

>>>   ساختمان ها ، تجهیزات ووسایل مدرن که ساخته و نصب شده چیست ازآسمان آمده اگرعوارض تخنیکی دریک بخش موجود است بخاطر اصلاح آن شب وروز کارمیکنیم ، بگذارید که ما کارکنیم مگر این امکان موجود هست که هم آب توزیع شود و هم پایپ ها تعویض شوداینکه ناممکن است بگذارید که ما مشکلات را رفع کنیم اگر بکارنمیگذارید آنرا بگوییداکنون ازذخیره های ما دردو ولسوالی کس آب نمیبرد چون درکانال آب است وزیرصاحب درجواب یکی ازوکیل صاحب ها درپارلمان گفتند که این یک پروژه مغلق است درسطح کشور وبرای باراول درچنین یک منطقه عملی شد حوصله کنید جورمیشود.

>>>   امیرصاحب اسماعیل خان درشورا گفتند که کشورهای همسایه مانع عبور مواد لازم میباشند شما این مشکل های حل کنید هراتی

>>>   به توجه دیدگاه چهارم ! جناب انجنیر صاحب چه وقت چالانی شبکه حراقل یک هفته تاب آورد ؟ چندمین سال است که روزیکه آب چالان شود دوساعت بعد ازکدام جایش فوران میکند یا خانه کسی ویران یا سرک پخته از فوران زیرین ترکش پیداکرده . کدام عقل باورکند که نل پلاستیکی بااین نازکی تحمل فشار 60 متر آب را داشته باشد ؟این کارطفلانه را شما تجهیزات و سایل مدرن قلمداد میکنید چرا ازچند سال به اینطرف این تخنیک مجهز آب آشامیدنی را تا زیرقلعه شهر اندخوی رسانیده نتوانسته ؟ کدام عارضه است که ازچندمین سال به اینطرف هنوز ترمیم آن میسرنیست ؟ هنوزسرفلم است نلهاییکه جهت آبرسانی محلات تمدید شده نلهای نازک بازار است که مردم عادی برای ناوه بام خودازآن استفاده میکند. آیا این نلها طاقت فشاردومتر آب را دارد ؟ چه رسد 60 متر ؟ شما تاکنون هیت های بازرسی دولت را تطمیع کردید صدای خودرا نکشید و رفت ، میشود که آفتاب را با دوانگشت پت کرد . هرکسی این پروزه را منظورکند خاین ملی است مردم بالایش قیام خواهد کرد . فکرمیکنید خزانه ملت پرسان ندارد ؟ این خزانه مال ملت متعلق ملت است . ملت از مال و پول خوددفاع میکند . هوشدار بازیچه تصورنکنید ! یا ازسرجور میکند یا درزیر قهروغضب مردم لگدمال میشوید .
بااحترام:خانه ویران از دهیکچیخانه اندخوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است