خشونت سربازان ایرانی با پناهجویان افغان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۸۸/۸/۱۸ کد خبر: 4857 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اوج گیری خشونت مقامات ایرانی با مهاجرین افغان سبب نگرانی شماری از پناهجویان افغان شده است که در تلاش مهاجرت به ایران هستند.

یک پناهنده افغان که بعد از بازداشت از سوی پولیس ایران رد مرز شده بود به پژواک گفته است برخورد توهین آمیز پولیس ایران توام با ضرب و شتم، وضعیت بیشتر پناهندگانی را که در خاک ایران بازداشت و زندانی شده اند رقت بار نموده است.

در عین حال غلام دستگیر آزاد، والی نیمروزمی گوید که روزانه بیش از هزار تن از افغانها به ایران سفر می کنند و تقریبا همین تعداد دوباره رد مرز می شوند.
وی وضعیت در ولایت نیمروز را به دلیل این مشکل اجتماعی نادرست توصیف نمود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این قدر ازایرانی ها بد نگویید. من به خاطرکاری به مدت بیست روز درافغانستان شهرکابل بودم. خداشاهده ست پولیس ملی چنان من را زد چنان من راکوفت چنان فحش های رکیک داد ان قدر با لگدبه گرده ام زدبعد ازساعت هفت تا ده صبح فردا من را بندی کردند. که توچه کاره ای ؟ انتحاری هستی ؟ کیفم راتلاشی کردند. ان قدر بی تربیت وبی شعور بودند که کم گفتم . باید خودتان باچشم خودتان خاک افغانستان را لمس کنید ازنزدیک ...تا این که فردایش سرهنگ اصلی شان امد ومن را ازاد کرد ا ما تاشب خوابم نبرد از درد پهلو وبخصوص ناسزاهایی که به من دادند اما دریغ ازاینکه ازمن معذرت خواهی کنند من حیث این که اشتباه گرفته بودند بنده را...//// کشور افغانستان ازنظرمن کشوری هست به شدت از لحاظ فرهنگی واجتماعی عقب است من فکر می کردم همیشه این کشور ازایران یک سی چهل سالی عقب مانده ترست اما حالا فهمیدم این کشوربه مدت یک عصر ازنظر فرهنگ واداب اجتماعی عقب مانده ترمی باشد.
یک عده کلا دوست ندارند مردم پیشرفت کنند دوست ندارند وعلاقه نشان نمی دهند که ادم های باسواد وتحصیل کرده سرکار بیایند چون خودشان را پس می زنند. مردم درعین حال بسیار تخص هستند شاید جنگ چنین حالتی را به انها داده است //بعد ایران کشورش است خاکش است دیگر چه قدر ازدست افغان ها بکشد. افغان های زبان نفهم //// فقط یک کلام فهمیدم که قوم پشتون وعزیزان اهل تسنن درزمینه ی بهداشت بسیار بسیار ضعیف هستند وبه شدت ازلحاظ بهداشت افغانستان درمعرض خطرهست ورعایت نمی شود اصول اولیه ی بهداشت .
محمدصالح

>>>   ماکه سال هاست ایرانیم چنین چیزی ندیدیم ایران جایی است که ما افغانی ها دراین جا نفس راحتی می کشیم

>>>   من هم با حرف های محمد صالح هم عقیده هستم، تقصیر پولیس ایران اصلاً نیست،شما چی حقی دارید بدون مجوز به خانه ای مردم داخل می شوید؟ باز ای کاش آدم های اهل صالح باشید، با خود هیروئین و تریاک هم انتقال میدهیم و صد جنایت و دزدی دیگر هم میکنیم، هر جاه که ما رفتیم مردم آنجا از دست ما و از بی فرهنگی ما اذیت شدند، همین پاکستان عقب مانده هم از دست ما اذیت شده و حالا کوشش میکنند که افغان ها را از خاک خود بیرون کند چون میداند که ما افغان ها مایه بدبختی و فساد در خاک شان هستیم.
بزرگترین مشکل ما این است که عیب و نقص خود را نمیبینیم و همیشه به دنبال یافتن نقص در دیگران هستیم، اینرا قبول کنیم که مردم ما عقب مانده هستند و از نگاه فرهنگی خیلی فقیر هستند، همین کابل را نگاه کنید! پایتخت یک کشور! چند هفته قبل من در کابل بودم در مقابل وزارت مخابرات یک رمه گوسفند میچرید و ....انها در روی جاده می افتاد، آیا پایتخت یک کشور و آن هم مقابل یک وزارتخانه باید چراگاه گوسفندان باشد!!؟ مردم افغانستان اکثریت از نگاه فرهنگ و تمدن فقیر هستند بخصوص برادران پشتون ما که سر و کار شان با گوسفند و شتر بوده است و حالا همه به کابل و شهر ها روی آوزده اند و اینها ضربه جبران ناپذیری به فرهنگ شهری زده اند.
دولت ما هم که هیچ کاری نمیکند و همه مسئولین به پر کردن چیب های خود مشغول هستند.
خداوند خودش کمک کند.
عزیز مزاری

>>>   فکر کنم پولیس افغانستان از همه
پولیس های دنیا بی تربیت تر و مستبدتر باشد، شما در ولایات بروید و بعد میفهمید که این پولیس چقدر بی ادب است.
فکر نکنم دیگر چاره ای برای پولیس ایران مانده باشد که با این مردم برخورد کند، پولیس ایران میداند که این مردم به انسانیت نمی فهمند باید با اینها همینطور رفتار کرد، ما یک متل داریم که میگند ما تبرمسلمان هستیم، برادر چرا بدون مجوز داخل خاک ایران می شوی و باز که شدی چرا جنایت میکنی، چرا تریاک انتقال میدهی؟
گناه از خود افغانی هاست.
از ملا کرزی انتقاد کنید که زمینه ای یک زندگی آرام و مرفع را برای ما فراهم کند تا که دیگر شما به جای مهاجر نشوید.
کریمی ...هرات

>>>   تشکر. همین متخصص صاحب را کم داشتیم که اظهار نظر کرد.

>>>   مردم افغانستان که هر قدر جزا داده شود بازهم کم است. بخاطریکه این مردم لیاقت رفاه را ندارند.
زورق
کره زمین

>>>   ايران جمهري اسلامي نست بلكي يك رژيم است

>>>   نظرات اين عزيزان همه اش درست است چه بدرفتاري بيش از حد پولیس ايران و چه بدرفتاري پولیس كشورمان كه من هر دو را تجربه كرده ام. ولي پولیس كشورمان تا قبل از اين سازماني را نداشته اند كه وظيفه اصلي شان را بدانند و راه درست سوال كردن را بدانند ولي پولیس ايران به نظر من به كرات بدتر از پولیس مان است وراه تحقير كردن را خوب بلدند. چرا بايد از پولیس ايران دفاع كنيم مگر شمايي كه در ايران زندگي ميكني مجاني امرار معاش ميكني؟؟؟

>>>   بلی برای همه هزاره ها بد می گذرد وگرنه سایر اقوام وسیدها که مشکلی ندارند؟چون شناخته نمی شوند؟

>>>   سلام خدمت خوانندگان نهایت عزیز.
نظرات کریمی کاملا صحیح است.موافق نظرشان هستم.
بهرام رامش هراتی مقیم هندوستان.

>>>   خود تان کمی فکر کنید اگر عقل...
پولیس های افغان پولیس های مسلکی نیستند که شمایان انها را به بی ادبی ملامت میکنید.
پولیسهای ایران و هند در شرایط خیلی ارام جور و خدمت میکنند.
اگر در کشوریکه مدت صد سال جنگ نیست و در هند 3 جنگی کوتا مدت بود و خیر اینقدر پولیسهای رشوه خور است از پولیسهای افغانی چی شکایت کنیم؟
ایا در هند پاکستان و ایران کسانکه بدون محکمه بندی هستند
و در جالهای انها سالها بسر میبرند میتوانند از خود دفاع کنند؟
بی اعدالتی که در این ممالک است شما حتا تصویر کرده نمیتوانید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است