احمدی مقدم:
ایران درباره کشت جایگزین تصمیم می گیرد
هنوز دقیقا معلوم نیست کشت جایگزین پیشنهادی از سوی ایران چه محصولی باشد ، ولی به احتمال زیاد زعفران، برنج و گندم در رده های اول این لیست قرار دارند. 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۳    ۱۳۸۸/۸/۲۰ کد خبر: 4901 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaer ) ، یکی از مسئولان دولت همجوار ایران، در یک کانفرانس خبری که عصر روز سه شنبه نوزدهم عقرب برگزار شد، اعلام کرد: ایران به زودی قصد دارد تصمیم های مهمی در زمینه کشت جایگزین تریاک در افغانستان اتخاذ نماید.

محترم اسماعیل احمدی مقدم دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: کشور همسایه مان ، افغانستان بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر در جهان است که متاسفانه بسیاری از مردم آن نیز آلوده به مواد مخدر شده اند ، و قاچاق مواد مخدر به علت هم مرزی با ایران، سبب ناامنی های فراوانی برای هر دو کشور گردیده است.

وی افزود: هرچه سریعتر باید اقدامات لازم جهت کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان عملی شود ، تا به این گونه زراعت کاران با یک کشت مقرون به صرفه ، دیگر از کشت خشخاش صرف نظر نمایند.

این سخنان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، در صورتی بیان می گردد که بسیاری از کارشناسان ایران با جایگزین کردن زعفران که تولید آن در انحصار ایران می باشد، به جای کشت خشخاش در افغانستان مخالف هستند و ارسال پیاز زعفران به افغانستان را به ضرر کشور ایران می دانند.

اسماعيل احمدي مقدم در ادامه این کانفرانس با ملاتاج محمد مجاهد نماينده مردم كابل و رييس كميسيون مبارزه با مواد مخدر مجلس شوراي ملي افغانستان دیدار و تبادل نظر کرد .
هنوز دقیقا معلوم نیست کشت جایگزین پیشنهادی از سوی ایران چه محصولی باشد ، ولی به احتمال زیاد زعفران، برنج و گندم در رده های اول این لیست قرار دارند.

در همین راستا چندی قبل شایع شد که دولت ایران قصد دارد علاوه بر ارسال کشت جایگزین مواد مخدر به افغانستان، به زارعان افغانستانی که قصد جایگزین کردن کشت خود را دارند ، تسهیلات ویژه از جمله ماشین آلات کشاورزی به صورت وام های قرض الحسنه اعطا نماید و دوره های آموزشی مناسب با کشت جایگزین را برای این زراعت کاران برگزار کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خداانشاالله به دولتمردان ایران جزای خیردهد.
کشورهای خارجی من جمله امریکایی های خبیث ویاحتی همین کت کلان های خودمان اصلا به اندازه سرسوزنی به کشت جایگزین فکرنمی کنند چه برسد به این که این طورعلنی هم اعلان شده است. دولت ایران باتوجه به ضررهای زیادی که ازحضور امریکایی ها وهمچنین کشت بی رویه ی موادمخدر می بیند این تصمیم مهم رااخذ کرده است امیدوارم باتوجه به مافیای بزرگ مخدر که خیلی ازفامیل های درجه اول دولتمردان افغانستان دران دخیل هستند برای این امر مهم سنگ اندازی وکارشنکی صورت نگیرد.
چون وجود مواد مخدر تریاک وخشخاش درافغانستان فقط به ضرر اینده ی بچه های من وشمامی باشد اما کشت گندم یابرنج انشاالله سودش بیشتر ازضررش خواهد بود.به امید داشتن همسایگانی با فکرهای خوب برای کشورافغانستان
محمدصالح

>>>   کشت زعفران خیلی سود دارد و تازه گران و اثر دارویی دارد ولی نگراتنم که ایران نگذارد زعفران در افغانستان توسعه پیدا کند چون بازاز زعفراان ایران کساد می شود.

>>>   پس انگریز برای مصارف نظامی خویش چه تجویزی خواهد گرفت؟
به نظرم نهایت دشوار است که بگذارند.
رویکرد این راهکار مثبت و مفید برایم بسیار مشکل مینمایاند.
گلا جان

>>>   هیچ ګربه ای از برای خدا شکار نمیکند .

>>>   بنام خداوند بخشاینده ومهربان
خوانندگان عزیز سلام... باید بگویم که دولت ایران میخواهد کشت زعفران را ازافغانستان ریشه کن کند چه برسه که کشت زعفران را ترویج کنه خودم متخصص زراعت هستم ودرشهرهرات میبینم که ایرانی ها بخاطر بدنام کردن زعفران هرات چی کارهای که نمیکنه بخاطریکه سال قبل زعفران افغانستان درجهان مقام اول را داشت. وثانیاً ایران میخواهد درقسمت جایگزین ککنار نه بلکه جایگزین مذهب کند
سهراب سبزواری

>>>   ایران کیست که در مورد کشت و کشتزار افغانستان تصمیم بگیرد. این گفته های ایران به شکل صریحی مداخله مستقیم به امور داخلی افغانستان می گردد. مطلب دیگر این که خود ایران از مواد مخدر تولید شده در افغانستان سالیانه ملیارد ها دلار به خزانه خود میریزد.
خسرو مهرزاد از ترکیه

>>>   برادران عزیز هالند هم پیاز گل لاله را از چین (...)اورد اگر چی انها از دولت چین اجازه نگرفته بودن .فعلا هالند در صادرات گل لاله جایی اول را در جهان دارد .
گشت زحفران و نه تنها زحفران در ان صورتی نتیجه خوب خواهد
داد که دولت رول مهمی را بازی کند و برای دهقانان زحمتکش افغان با استفاده از اینکه ممالک خارجی فعلا کمک مالی برای
دولت میدهند برای انها قرض بانکی به مدت 5 سال که فیصدی ان 2 و یا 3 فیصد سالانه باشد بدهد. در این صورت دهقانان افغان از کشت خاش خاش خواهد صرف نظر کردن.
م ر ر ا

>>>   بی انصاف نباش وطن دار..بازخدا پدر ایران رابیامرزد که دقول محمدصالح جان یگان تکانی دمغز بزرگان ما می دهد.والا که ازان ها بخاری نمیخیزد.
شاکرازکابل

>>>   مردم ما، همه اقشار، همه اقوام، همه مذاهب عقل خود را به کار بیندازند، سرهایی که عمامه های 12 متری روی آن پیچیده شده در داخل آن چیزی خمیر مانندی بنام مغز وجود دارد که به کمک روح انسانی می تواند به تفکر بپردازد، خلاقیت و نو آوری داشته باشد و... این عقل را باید به کار انداخت. در دنیایی زندگی می کنم که چه با شتاب رو به پیشرفت است، اما مردم مظلوم ما از سایه سر سران جاهل و دولت مردان طول تاریخ ما فقط در صدد پر کردن شکم هستند که خیلی ها نان خشک کافی هم ندارند چه برسد.....
غلام غوث الدین از پیشاور

>>>   چندی پیش در یک روزنامه خواندم که باید برای جلو گیری از پیش افتادن زعفران افغانستان باید پیاز بی کیفیت و دست چندم به افغانستان صادر کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است