تعهد بانک جهانی برای کمک به افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ کد خبر: 49391 منبع: پرینت

رییس گروه بانک جهانی به افغانستان آمد. او در این سفر تعهد نمود که افغانستان را در راستای کاهش فقر، فراهم آوری شغل و همکاری در بخش ثبات مالی کمک کند.

بانک جهانی با تبدیل منابع کشورهای ثروتمند به عاملی جهت رشد کشورهای فقیر یکی از بزرگترین منابع کمک کننده برای انکشاف در کشورهای فقیر در جهان است. این بانک در ده سال گذشته توجه خود را در انکشاف و توسعه افغانستان در بخش های کلیدی مانند: معارف، صحت، زیربنا، کاهش فقر و افزایش کار بیشتر کرده است.

در ضیافتی وزیر مالیه افغانستان به افتخار رییس بانک جهانی ترتیب داده بود، روی مسایل انکشافی افغانستان صحبت های صورت گرفت و نیز وزرای معارف، انکشاف دهات، معادن و صحت عامه نیز حضور داشتند. از نقش مثبت بانک جهانی در ثبات مالی، فراهم نمودن شغل و کاهش فقر یاد آوری صورت گرفت، که در اینباره هر یک از وزرای کابینه نظرات خود را ابراز نمودند.

وزیر مالیه در این جلسه گفت: بانک جهانی یکی از دونرهای اساسی افغانستان در بخش انکشاف و توسعه هست و در چند دهه اخیر کمک های این بانک برای کشور ما بسیار موثر و مثمر بوده است.

این بانک از تلاش افغانستان که یک کشور در حال انکشاف و توسعه است در ساخت زیر بناها و مراکز صحی، تامین آب و برق، مبارزه با بیماری و حفاظت از محیط زیست، کاهش فقر و افزایش کار حمایت می‌کند و پیوسته با کمک های خود در این بخش ها فعالیت خود را به صورت کامل نشان داده است.

به منظور حمایت مالی از افغانستان، کنفرانس های متعددی درباره حکومت افغانستان برگزار شده بود، خصوصا کنفرانس توکیو، این کنفرانس سیزدهمین کنفرانس از نوع خود (توسعه، امنیت ) در ده سال گذشته برای افغانستان بود.

در کنفرانس توکیو کشورهای کمک کننده و دونر ها شرایطی را برای تداوم کمک هایشان تعیین کرده بودند. بانک جهانی یکی از این دونرها بود. تعهد تداوم کمک های بانک جهانی نشان می دهد که کشور افغانستان توانسته است شرطهای دونرها را برآورده کند و این بیانگر آن است که افغانستان هنوز هم در محراق توجه جدی همکاران بین المللی اش قرار دارد نه تنها بانک جهانی بلکه سایر دونرها در تداوم کمکهای شان برای افغانستان تعهد خواهند کرد.

افغانستان باید از فرصت های به دست آمده به صورت اعظم استفاده کند تا کم و کاستی های که در بخش های اساسی خود دارد را فراهم کرده و مشکلات اساسی مردم کشور را کاهش دهد. موضوع فقر یکی از موضوعات اساسی هست که مردم این کشور با او دست و پنجه نرم میکند و درصورتی که این موضوع حل شود زمینه کار برای جوانان فراهم می شود.

دیگر اینکه این کشور از نظر نیروی انسانی در فعالیت های انکشافی خود مشکلی نداشته از یک فقر کاهش می یابد و از طرفی دیگر با انکشاف در افغانستان جامعه افغانستان نیز رشد کرده در خودکفایی کشور خودشان کمک خواهند کرد.

نویسنده :رضا میرزایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پالسی دونرها به خصوص بانک جهانی انست که فقیر را فقیرتر و غنی را عنی تر سازد و ما طی 12 سال شاهد این مدعا در کشور خود هستیم.
دوراندیش

>>>   در مقابل افغان ها هم تعهد ميكنند تا بتوانند فســــــــــــــــــاد كنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است