شاخ به شاخ شدن قومندانهای جمعیتی در تخار
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۲/۳/۵ کد خبر: 52278 منبع: پرینت

چندین روز می‌شود که تخاصم و اختلافات میان دو قومندان جمعیتی بخاطر غصب کرسی قومندانی امنیه ولایت تخار باعث مسدود شدن راه کلفگان و بدخشان و تعطیل دکانها و کار و بار شده که زندگی را بر مردم تخار و بدخشان تنگ و دشوار ساخته است.

در این اواخر خیرمحمد تیمور مشهور به «چریک» قوامندان امنیه تخار از وظیفه‌اش برکنار و به جایش آغاگل قطغنی که در گذشته شهردار تالقان بود؛ تعیین شد. با این تبدیلی، «چریک» اوباشان خود را جمع کرده دست به تظاهرات زدند و راه مواصلاتی تخار و بدخشان را مسدود کرده، بازار و مارکیت را بسته اند تا بر مقامات فشار بیاورند که او پس بتواند این کرسی پردرآمد را به چنگ گیرد.
چریک و قطغنی هردو از قومندانهای خونریز حزب جمعیت و از افراد خاص فهیم هستند که در چور، چپاول، غارت، قاچاق و اختطاف دست بالا دارند و با استفاده از زور و مقام شان زمینه تجارت سیاه باند را بسوی تاجیکستان مهیا می‌سازند.

عبدالحنان مشهور به حاجی آغاگل قطغنی از جمله قومندانان در تخار بود. او از حاضرباش های ملا ودود یکی ازقومندانان مشهور جمعیت اسلامی بود. وقتی ملا ودود همراه با یازده تن از قومندانان مطرح جمعیت اسلامی توسط سیدجمال حزبی در سال ١٣٦٨ در تنگی فرخار به قتل رسید، آغاگل جانشینش گردید که با گذشت زمان به حاجی آغاگل قطغنی شهرت یافت. آغاگل طی حاکمیتش چه در دوران «جهاد» و چه منحیث شهردار تالقان بدون مبالغه هزاران جریب زمین ملکیت های دولتی را فروخته به دارایی قارونی دست یافت. او ٢٥ دربند حویلی مجلل دارد که هرکدام بیشتراز نیم میلیون دالر ارزش دارند. کلکنیک ها، سرای ها، تانک تیل ها، موتر فروشی ها و صدها جریب زمین آبی دوفصله مشهور در شهر تالقان مربوط به حاجی آغا گل است.
در سالهایی که مسجد جامع تالقان اعمار می‌شد پول اعمار آن از دکان داران و افراد جمع آوری می‌شد که مبالغ درشت آنرا همین فردی که حال به پست قومندان امنیه تعیین شده به جیب زد. آغا گل تقریباً نصف باغ زراعت تالقان را که صدها جریب زمین می‌شود و در کنار گولایی باغ موقعیت دارد نمره بندی و به فروش رساند. او ضمنا قاتل صدها انسان بی‌گناه است که در بی‌رحمی و قصاوت شهرت خاص دارد. درمنطقه تحت تسلط اش زندان های شخصی، شکنجه گاه و سیاه چالها داشت که مخالفین را در آنجا جزا می‌داد. او بخاطر حفاظت جانش صدها تن اوباش مسلح را نگه داشته که پول اعاشه آنان را از دولت می‌گیرد.

از جانب دیگر خیرمحمد تیمور، پیرمحمد خاکسار، عبدالله بیک پسران مطلب بیک، پیرم قل، و یکتعداد از قومندان ازبک زبان شورای نظاری اتحادیه‌ای تشکیل داده اند و خواستار حق از به اصطلاح تاجیکان حاکم در تخار هستند و وقتی تغییر و تبدیلی هایی در پست های مهم دولتی صورت می‌گیرد این موضوع را بهانه قرار داده زیرنام اینکه گویا به حق مسلم ازبک ها تعرض صورت گرفته است مردمان بی‌خبر را جمع نموده دست به اعتراضات خشونت بار می‌زنند و از اوضاع استفاده سیاسی می‌برند. این درحالیکه که هیچ جناح اینان از مردم مظلوم ازبیک و تاجیک نمایندگی نمی‌کنند و سه دهه است که زیر نام قوم و زبان مردم را شکنجه کرده به سیهروزی کشانیده اند.

سال گذشته فهیم خواست خیرمحمد تیمور را از حلقه دوستمی های تالقان جدا نموده به جانب خود سوق دهد، این در شرایطی بود که خیرمحمد بخاطر قتل دونفر محکمه می‌شد. فهیم به او یاد داد که مظاهره‌ای را ترتیب دهد که خواستار رهایی وی شوند تا بعد بتواند آنرا بهانه قرار داده کار نصب این جانی در پست قومندانی امنیه را عملی سازد. بعد از اینکه مظاهره‌ای در کلفگان راه افتید، زمینه رهایی خیرمحمد مهیا شد و او به قومندانی امنیه تخار منصوب شد. اینچنین مظاهراتی که با به خدمت گرفتن اوباشان و به زور پول راه اندازی می‌شوند اکثرا درخدمت قومندانان چپاولگر بوده که گاهی از جانب ارگ نشینان بخاطر رسیدن به اهداف سیاسی شان از آن استفاده صورت می‌گیرد.
اینها میخواهند بر چوکی های مهم چنگ و دندان انداخته چه وقتی در مقام اند و چه وقتی از این کرسی به دور می‌شوند برای مردم عام مشکل و فاجعه می‌آفرینند.
همبستگی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نه کل بماند و نه کدو!... بر سر هر دو.

>>>   اگر ضرب المثل؛ بد بهتر از بدتر , را مقیاس قرار داد به نظر میرسد که در این تغیر و تبدیل حکومت افغانستان برعکس عمل کرده و ,بدتر بهتر از بد, را به این سمت منصوب کرده است. چون گذشته از تعصب و قوم پرستی شهردار سابق تالقان, مرکز ولایت تخار جناب آغاگل خان نسبت به خیر محمد ق. سابق امنیه تخار در دزدی های مافیایی و چور و چپاول دارای های عامه بسیار مشهور تر و با سابقه تر هستند. عجب اینجاست که مردم با شرف تخار از چون و چرای ماجرا آگاه بوده و میدانند که جناب آغا گل خان نیز اهلیت و شایستگی مقام مهمی همچون قوماندانی امنیه ولایت تخار را ندارند ولی باز هم با تقرر ایشان مدارا کرده و خاموشی اختیار میکنند که جای بسیار تأسف هست و تأمل. تخار, این خطه تاریخ ساز و مقاومت پرور نیاز به رهبر و سردمداران بسیار با تدبیر دارد که متآسفانه سمت ها و کرسی های دولتی با پول های باد آورده برای کسانی همچون آغاگل خان معامله شده و هر آنکسی که زر وزور بیشتر داشت در رآس قرار میگیرد و ....
یک مسافر

>>>   براي همين لقب پر افتخار ....را به آنها داده اند

>>>   نویسنده گرامی غم مخور!
قارون، فرعون، ابوجهل از ... کره با قدرت بودند امروز جزای شان را می بیند... مردم ما راحت می شود. خدا جزای این ظالم را بدهد
بشار درخشان

>>>   به لحاظ خدا اي فهم كه بيني ات برابر يك... است چطور يك كسيكه از اكادمي فارغ نشده و از نظام بوي نميبرد مقررش كدي يا ني باز كدام اسپ خوبش از تا جكستان اورد ؟؟؟؟؟؟چطور؟؟؟؟...
فروزان تخاري

>>>   در ولایت تخار محترم حاجی عبدالمنان مشهور به حاجی اغا گل قمدانی امنیه تخار را پش نبرد کسی دیگرنمتواند قمندانی کند بسیار مشکل است در ولایت تخار چند ملیت زنده گی مکند تاجک ازبک افغان هزاره عرب حاجی اغاگل یک از قمندانان جهاد مربوط جمیت اسلام افغانستان تحتی رهبری شهید استاد برهان الدین ربانی در دفا ازدین مقدس اسلام و ارزشها آن دفاع نمود
زلمی کشوری ازولایت تخار

>>>   ... هر دو قوماندان باید بر کنار شوند. بخاطری که چند روز پیش مطلبی به نام بصیرنام مدیر در پرورشگاه تخار بالای بچه های انجاجنایت کرده بود که از همین دو قوماندان افراد شان است که بالای پچه های شهدا ظلم ناموسی را روا داشته است... به هردوی شان.
غم خورک کابلی

>>>   هوشیار باشید که در پشت این نا امنی دست ناتو و طالبان است.

>>>   همين قهر مانان ان روز بودند كه طالب را به زانو اورند ولي افسوز كه امروز رهبري درست نيست كه جنين كار هاي را انجام ميدهند ولي بازم بايد كفت كه در نوشته براديا هزاره ما مثل هميشه إفراط كرده موضوع را بيش از حد ذكر نموده اند

>>>   بـشـكـنـد شـاخي كه در راه نا مـشــــرو ع مي جنگــــــد

>>>   زنده باد عبدالمنان مشهور به حاجی اغا گل قطغنی ق امنیه ولایت تخار
زلمی

>>>   آغاگل تاجیک نیست ایشان از برادران پشتون است
که به ناقل ها مشهور هستند شما میتوانید ازنام ایشان " آغاگل " تشخیص دهید
چطور درموقع نفع پشتون است ولی درزمان که سخن ازغارت وچپاول ایشان میرود این نوسنده... آن را تاجیک می خوانند
تاجیکان مردمان مدنی وفهیم هستند وبخاطر این چیزها درگیر نمی شوند درضمن درمردم پارسی زبان هم به این راحتی ها به خاطر درک بالای که دارند نمی آیند برای آغاگل خونخوار وامثال آنها تظاهران کنند. اما ازبرادران اوزبک مان درتالقان بسیار استفاده ابزاری میشود
چون این برادران تاجر فرهنگی دارند و کم سواد هستند ولی با احساس پاک وبی خبر این جنایت کاران مثل چریک وپیرمحمد وپیرم قل ودیگران سو استفاده مکنند
واین باراول شان نیست که از این مردم نجیب ومظلوم این.... های خونخوار استفاده ابزاری میکنند
درتالقان برای کوچک ترین مسئله مردم را به خیابان های می کشانند وبا همدیگردرگیر میکنند
انشا الله میگه شربخیزد که به خیر مظلوم باشد
چون تالقان درطول این 12 سال هیچ شانس برای خدمت نداشته شاروال ... آغاگل و... چریک و پیر و غیره این ولایت را به تباهی کشانده اند مردم این دیار هم گله دارد ولی چاره ندارند
درد مند

>>>   آغاگل از براران پشتون است
ایشان پارسی زبان نیست
کریم

>>>   نویسنده محترم شما غلط نوشتید حاجی آغا گل در ولایت تخار 45 دربند حویلی نه بلکه آسمان خراش دارد که هم از حاصل رنج فقیر وبیچاره تخار وبدخشان است .
من که یکی از شاهدان صحنه مظاهره بی معنی این قلدران بودم از ساعت 1 ظهر الی 8 شب ما در میان مظاهره بندی بودیم سه چهار آوباش قلدر بالای مردم بیچاره عابرین عامه چیغ میزدند هتک حرمت میکردند واجازه عبور و مرور نمیدادند زنیکه در حالت نزع بود او را اجازه به داکتر رفتن نمیدادند در میان را نزدیک بود جان بدهد .
ما مردم چقدر نادان و بدبخت هستیم برای خدا عابرین بیچاره چی گناه دارند که در داخل موتر یا سر سرک توهین شوند .
شما عاقلانه فکر کنید که چقدر رهبران ما بدبخت بی دانش و بیمعنی هستند مال مردم را چور میکنند وقت مردم را ضایع میکنند و بر ناموس مردم تجاوز میکنند آخر گناه این مردم چیست ؟ گناه این مردم اینست که در اغنستان زندگی میکنند.
خداوند هرچی زودتر این مفسدان قارون را تباه و به جزای اعنال شومشان برساند.
آمین

>>>   ای هم وطن ازبک تخاری ام !
وظیفه گرفتن یا نگرفتن خیرمحمد تیمور، پیرمحمد خاکسار، عبدالله بیک ، پیرم قل، و یکتعداد از قومندان ازبک زبان حق ازبک نیست.
آگر به اینها وظیفه خوب داده شود حق ازبک داده شده اگر ندادند حق ازبک داده نشده یا خیانت صورت گرفته... اصلا اینطور نیست. لطفا به خود بیایید و فریب اینهارا نخورید.
ازبک از خواجه غار تخار.

>>>   چریک وآغاگل هیچکدام جمعیتی نیستند
چریک اوزبک است وآغاگل پشتون است

>>>   تا حال دم به دم بودند، اکنون شاخ به شاخ میشوند.
.... ستیز

>>>   ای زبر دست زیر دست ازار = گرم تاکی بماند این بازار
مارشال صاحب این قدرت به شما نمی ماند روز شود که بد بخت ترین ادم شما باشی کم کم پادشاهی شما تمام میشود
و مردم نیت شما را فهمیده اخرین روزهای پاد شاهی شما است
من از وضیعت تخار کاملا اگاهی دارم
پس حق ازبک ها است
" کهمردی"

>>>   در اصل تخار ساحه ای نفوذ و عقب گشت استراتیژیک پنجشیری ها به خصوص مارشال فهیم دانسته می شود. او نمی خواهد که این نفوذ را از دست بدهد و در عین حال از مردم صالح اگر وجود اندکی هم داشته باشد، می هراسد. بناءً از همین جانیان استفاده کرده تا از یک طرف منطقه زیر نفوذش بماند و از جانب دیگر فعالیت های غیر قانونی خود را از طریق شاهراه مواد مخدر ادامه بدهد.
اگر یک انسان خدمت گذار و گپ فهم روی کار شود، هر دوی این فرصت یعنی 1 سیاسی و استراتیژیک و 2 اقتصادی ایشان و هم قماشان شان از بین می رود و یا حد اقل تضعیف می شود.
متاسفانه، هنوز هیچ صدای رسای وجود ندارد و هر که تلاشی می کند، برای منفعت خود است.
تماشاچی

>>>   دوستان بدانید که این همبستگی همان سازمان راوا ( کمونیستان چینایی) که یکی از سازمان های ضد اسلام بوده وهدفش حمایت ازبی دینی در کشور میباشد اینها برضد جهاد ، اسلام ومردم افغانستان مبارزه میکنند فعلا این سازمان کفری در پاکستان لانه همه بدبختی های مردم افغانستان ازادانه فعالیت داشته وبرضد شخصیت های ملی کشور وخوشی پاکستان ابروی همه را زیر پا میکنند اینها باید بدانند که مانند کمونستان روسی دیگر درافغانستان جای پا ندارد ونخواهند داشت چرا که ملت افغانستان درطول جهاد ومقاومت ثابت نمودند که بخاطر دین شان ازهیچ نوع قربانی دریغ نمی نمایند.
افتخار

>>>   تضاهرات دانشجویان عین پلان های شوم قوماندان بازی است.

>>>   آقاي زلمي كشوري ... با اي چاپلوسي خود

>>>   نازم آن شاخي كه چوكي زور مندان بشكند
تف بر آن شاخي كه چوكي غريبان شكند

>>>   چــــــــه شـــاخ ازبكي با شد چـــــــــــه پشـــتـــــــــــون
نــــــدارد ارزشـــــــي در نـــــــــــــــزد قـــــــــــانـــــــــــــون
بــــــــــــــراي درك مــــــطـــلــــب ها ربانــــــســــــــــــــت
زشآخ جــــــــــنگـــــــــــــــــي همه كارش زيانـــــــــست
زشـــــــاخ تاجـــكــــــك هيچ حاصلـــــــــي نيســــــــــــت
زشاخ ازره با جنك همـــــــــــــــــــــــدلــي نيــــــــــسـت

>>>   هردوی شان منتظر حمله های زنجیره یی باشند که انشاءالله به زودی هردویشان مهمان عزرائیل علیه السلام خواهند بود

>>>   چــــــــه شــــــــا خي همچو شـاخ شـاخ شمشاد
مــــــــــزن بر شــــــــــــاخ ديگر حيــف ايـن بــــــــــاد
بــــه شاخستانها شـاخـي چنـيـن نيســـــــــــــت
چــه شاخستان كه برروي زمـــــــين نيـســـــــــــت

>>>   تماشاچی
مردم صالح که خودت خوش داشته باشی در خوست جلال آباد هلمند قندهار۰۰۰ به فراوانی وجود دارد۰ببین که در آنجا چه حال است و تحت نفوذ کی ها هستند۰

>>>   داکتر جماهیر انوری فرد شایسته برای پست ریاست جمهوری افغانستان

>>>   ريـــــــاســــــــت به دســــــــت كساني خــطاست
كه از شـــــاخ شــــان شاخــهــــا در فـــــناســــــت

>>>   دوست ما که نوشته است داکتر جماهیر انوری فرد شایسته برای ریاست جمهوری است خیلی اشتباه می کند. همان وزارت امور مهاجرین را نمی تواند اداره کند وهرروز ما شاهد مشکلات مهاجرین درکشو ر ودرخارج از کشور هستیم ایشان درطول ماموریت شان درین وزارت چه دست آوردی دارند؟ ایشان لیاقت یک مدیریت عادی را هم ندارند چه رسد به ریاست جمهوری.
نوروز از بامیان

>>>   نویسنده محترم آیا کدام ثبوت دارید که این قمندانها زیر نام قوم و زبان کسی را شکنجه کرده باشد؟ هرګز چنین چیزی واقعیت ندارد . من میخواهم بګویم که اینها فقط خاستار سهمیه ملیت اوزبیک در کرسیهای دولتی است و کدام هدف سیاسی ندارند بیش از ۶۰فیصدنفوس در ولایت تخار را ملیت ازبک تشکیل میدهد . آیا این ظالمانه نیست که یک کرسی دولتی هم برای ازبکها نباشد؟ باید ترکیب ملیت درنظر کرفته شود و مساوات در بین ملیتهای افغانستان باید وجود داشته باشد
شیث الله ( شهروند تخار )

>>>   آقای نوسینده (همبستگی) نویسینده متن فوق!
من نمی دانم تا چه اندازه شما از نعمت علم و سواد برخوردار هستید. تخاصم و جنگ جدل در بین بنی آدم عمل غیر عادی نیست. همه برای تخاصم گرفتن دلایل خواهد داشت که موضوع بحث من نیست. اما تو بی سواد که اصطلاح شاخ به شاخ شدن دو انسان را استفاده کرده اید مرا متعجب ساخت. اگر خودت را در دنیا ....به شمار می آوری ما مشکل نداریم. اما اینکه در صفحه افغان پیپر که همه انسان های اهل علم هستند، استفاده از این نوع اصطلاحات خودت را از دایره انسان بودن خارج می سازد. همه افغانها علایق سیاسی به یک گروه یا گروه دیگر دارند که این یک امر طبعیی است و کدام مشکل ندارد. اما تعصب خودت که از بازماندگان کدام کومنست وطنفروش خواهد باشی ما را به تعجب می اندازد که حیف نان که تو میخوری! عوض آن ....میخوردی شاید در بین .....به شمار میرفتی. یعنی آیا لازمی بود که نام قومندان که یک حرفه پر افتخار دوران جهاد است در موضوع تخاصم دو نفر مخلوط کنید؟
نصرو گگ حقگو

>>>   جماهیرنماینده اش درتهران است برویدازمهاجرین بپرسیدکه ماه چندازمردم میگبره شماره خدااین را ازاین بست پس کنه
د/تهران

>>>   شاخ به شاخ، چنگال به چنگال،پوز به پوز
رسم حیوانیست نه از آداب انسانی بود
جوهر انسان تمیز و عقل و فرهنگ و حیاست
حمله کردن بر حریفان رسم حیوانی بود
غیور جویان

>>>   وطن داران عزیز!
این ها نه تنهادوتن ازشاخداران جمیعت اندکه این کاررامیکنند خداازشاخداران کلان شان نجات بدهد که شاخ کلان شان کدام گوشه دیگرراخراب نکند.

>>>   ز هوشیار بودن بی عمل هیچ کاری بر نه می اید بیائید که دست به کار شویم و خود را با جمع این ملت دربه در از ورطه محنت دیگران نجات پیدا کنیم از این گپ های کمپیوتری هیج چیز درست نه میشود قربان .
توت خورک سالنگ .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است