بد زبانی، در میان جنگسالاران !
جویا در سفرهای خارجی خود، در نهادهای علمی و دانشگاهی علیه حضور آمریکا در افغانستان سخنرانی کرده و از آمریکا و سایر متحدان غربی اش خواست که نیروهای خود را از افغانستان بیرون کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۸۸/۹/۶ کد خبر: 5383 منبع: پرینت

ملالی جویا دختری از منطقه فراه افغانستان که در جلسه لویه جرگه با ناسزاگویی به رهبران جهادی کشور مشهور شد.

ملالی جویا جدیدا کتابی را تحت نام "زنی در میان جنگسالاران"، تحریر نموده ودر کشورهای غربی چاپ کرده است.
ملالی جویا از این جهت که کشور را در اشغال نیروهای خارجی می داند و مردم افغانستان را قربانی سیاست های بیگانگان، قابل تقدیر است اما زیر سوال بردن رهبران و متنفذین جهادی با صراحت فحش و ناسزا کاری عبث و دور از شان یک خانم افغانستانی است.

خانم جویا می گوید هدف از نوشتن این کتاب زیر عنوان "زنی در میان جنگسالاران"، نشان دادن سیمای سیاسی و نظامی افغانستان به کشورهای غربی است.
خانم جویا می گوید در این کتاب با حضور نیروهای مریکایی و ناتو در افغانستان به شدت مخالفت کرده و افغانستان را یک کشور اشغال شده دانسته است.
او می گوید: ما تاریخ پر افتخاری داریم که هرگز اشغال را قبول نمی کند. باور دارم که مردم رنج کشیده ام در آینده نیز بر ضد اشغال می ایستند و درس خوبی به اشغالگرانی چون آمریکا و ناتو خواهند داد؛ چنانچه در گذشته به انگلیس و روسها داده بودند.
او در سفرهای خارجی خود، در نهادهای علمی و دانشگاهی علیه حضور آمریکا در افغانستان سخنرانی کرده و از آمریکا و سایر متحدان غربی اش خواست که نیروهای خود را از افغانستان بیرون کنند.

خانم جویا پس از کسب عضویت در مجلس نمایندگان افغانستان نیز در اولین انتخابات پارلمانی این کشور، به انتقاد از جنگسالاران در این کشور ادامه داد و اظهارات تند او، باعث تعلیق عضویت اش در این مجلس شد.

خانم جویا تا حالا چندین جایزه بین المللی را در زمینه دفاع از حقوق بشر از آن خود کرده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملالی جویا یک زن ........است و با انجام دادن این کار هایش می خواهد که خود را در میان مردم مطرح بسازد تا هنګامی که در افغانستان بود او به جهاد و جهادی ها توهین میکرد و امروز باز هم از همان جهاد مردم مسلمان افغان در برابر روس و انګلیس سخن میګوید نمیدانم که ملالی جویا را کی خریده است!؟ به یک دختر افغان کار های که او در لویه جرګه و ..... کرد شایسته نمیباشد، امیدوارم که دوستان کدام توجه به ګفته ها و چرندیات وی نکنند.
با احترام ش.ق

>>>   ملالی جویا که نقش یک حانم شجیع افغان را بازی میکند، متاسفانه دیده میشود که به تاسی از خط را وایی، از اندیشه و سلوک آنها ها عدول نکرده و مثل ایشان کدام کارنامه،تزس، و یا پیشنهاد سازنده ی بخاطر برون رفت کشور از بحران و بنبست کنونی تا بحال ارایه نداده اند.
میخواهم بگویم که نویسنده ی متن بالا، رهبران جهادی را متنفذین خوانده اند، که درست سمپاتی نگارشگر را نسبت به ایشان، به خواننده میرساند.
رهبران جهادی زمانی متنفذ بودند که تحت مدیریت سازمان های جاسوسی اجانب فعالیت داشتند. ببینید بعد از سال 1992 کدام یک از ایشان بمثابه یک رهبر متنفذ بخاطر تامین امنیت و آبادایی کشور کمر همت گماشته و مصدر خدمت به مردم و کشور شدند؟ در حالی مردم عوام ما بزرگترین آرزو های بهروزی و سعادت را در وجود ایشان خواب میدیدند.
امروز کدام صدای دادخواهانه ی از آنها به گوش میرسد؟
ملا جان از لغمان 

>>>   سلام حضور خوانندگاگان عزیز!
این جای خوشی است که یک خانم افغان کتابی راجع به کشورش مینوسید و آنرا در خدمت خوانندگان عزیز قرار میدهید. اما جای تآسف است که از سنگ و کوه که زبان ندارد خانم جویا تقدیر میکند اما کسانیکه برای همین سنگ و کوه ی افغانستان برای سال ها طولانی بخاطر آزادی و تاریخ این سرزمین جان ، مال و همه عمر خود را فدا کردند ناسزا میگوید و اما در این شکی نیست رهبران مجاهدین فرشته نیستند که معصوم باشند سپس حتی در بین بد خوبتر هم وجود دارد. با بد گفتن و اینکه آن ها خراف کردند و دیگر نکرد...این فقط همان حرف است که استعمار میخواهد بعضی را چنان مطرح کند که آنها حتی حرف های خود را فراموش کنند. اما در تاریخ معاصر و دور افغانستان نه کسی فرشته بوده و نه هم کسی معصوم که گناه نداشته باشد...هر کسی را بعد از مرگش ما به مرتبه تقدس رساندیم اما خانم جویا بجای اینکه عفت یک زن افغان را نگهدارد مانند بعضی ها فقط میتواند خوب انتقاد کند و بس.....با انتقاد کردن کشور آباد نمیشود ... واسلام
کاکر- جلال آباد

>>>   سلام خدمت خوانند گاه محترم:
این یگانه راه مشهور ساختن یک شخص است یعنی یا کار خوب باید کرد و یا کار بد تا دربین مردم مشهور شود. این بیچاره هم یکی از اینها یعنی فحش گفتن که دور از کرامت انسانی است و یا فغان و ناله های بیجا کردن را یاد دارد و بس تا به این شکل خود مشهور نماید.
ازجانب دیگر فکرکنم که این خانم تکلیف روحی دارد و یا کاملا بی عقل است زیرا همه میدانند که با خروج نیروهای خارجی یا اشغالگر وطن ما دوباره بدست همین طالبان بی دین و جنگسالارهای سابقه افتیده و مردم ما بد ترین رنج و عذاب را دو باره تجربه خواهند کرد. ایا این خانم 5 فیصد عقل دارد که اینطور فریاد میزند و یا تنها میخواهد به این شکل خود را مشهور سازد اگر همین راه مشهور ساختن است لعنت به این نوع مشهور شدن که مردم ما قتل عام شوند و این خانم از دور تباهی ملت ما را مانند سالهای قبل نظاره نماید ( بخاطریکه هیچ کس او را در گذشته نمیشناخت یعنی تنها نظاره میکرد وبس ).
این دختر بی عقل فکر میکند که تنها او ضد اشغالگر است و دیگران همه و همه غلام اند. درحالیکه درسالهای اول زمانیکه بر ضد مجاهدین فریاد میزد فکر میکرد که امریکاییها رهبران جنگسالاران را بزودی محاکمه خواهد کرد لاکن حال چال دیگر را میزند که گویا او ضد خارجیها است درحالیکه همین خارجی ها وی را استخدام و برعلیه جنگسالاران تحریک میکرد تا انها بدنام شوند.
خداوند ملت ما را از شر این نوع اشخاص نجات دهد که از احساسات مردم که هما احساس ضد خارجی است سو استفاده کرده و بخاطر شهرت هر چیزیکه دل شان خواست همان میکنند بدون انکه درفکر این ملت مظلوم باشند.
خداوند ملت ما را از شر شیطان از شر طالبان و از شرامریکاییها نیز نجات دهد تا یک زندگی ارام نصیب ما شود.
بااحترام
شاهین

>>>   خوب شما جهادنی های ......را زور میته چرا که کسی که جرات داره همی خوار ما ملالی جان است که لته وپشتاره تانرا از آب درمیاره.

>>>   سلام خدمت خواننده گان عزیز!
بسیار جای تاسف استکه یک خانم بخاطر منافع کشور ستم دیده کشور رنج دیده کشور همیشه ظلم واستبداد روان بوده از دست مجاهیدین که من تاسف مخورم ازکفتن مجاهد زیرا کدام مجاهیدین اگرشما صادقانه بی اندیشن چنین جیز است. و واضیع ساختن جنایات آن اشخاص سخن بدی نیست وشما هرکیز بدون کدام استدلال کسی را نقد نکند..
من به عنوان یک شخص افغان سخت سپاس گزاری از جویا صاحب میکنم....
Jamsbond420

>>>   ملاي جز یک دوختر فروخته شده چیزی دیگری نیست او همشه به تحریک خارجی ها حرف میزنه ..............................
کابلی

>>>   به نام ایزد توانا
سلام و با عرض تبریک عید سعید قربان
نمیدانم شاید هر کس یک اندیشه ای دارد اما زمانی اندیشه ها کار ساز می شود که سالم باشد و در کنار انتقاد از دیگران انسان باید اولا به خود یک نگاه عمیق انداخته و خود را بررسی نماید که در کدام سویه قرار دارد و بعدا می تواند روی نکته ای که می خواهد بحث کند و نکته ای را که میخواهد بحث کند باید دقیقا بشناسد و یا در باره ای کسیکه می خواهد به نقد کار ها و یا شخصیت او میپردازد باید شخص را بشناسد و یا حد اقل با کار های او آشنا باشد نه اینکه از مسئله آگاه نباشیم و از روی نا آگاهی به بحث بپردازیم . اولا کسانیکه از خانم جویا نقد کرده اند میخواهم بپرسم که شما تا چی اندازه خانم جویا را میشناسید که از او انتقاد نموده اید و هم چنان چقدر از کسانیکه در پارلمان کار میکنند آگاهی دارید و آیا به اصطلاح (رهبران) را چقدر میشناسید اگر معنای کلمه رهبر را به درستی دانسته باشید ما تا کنون هیچ رهبری نداشته ایم رهبر زمان ما میتوانیم به کسی بگویم که تمام ملت افغانستان از او حمایت کند نه یک قوم خاصی .
و در ضمن از برادران که در بالا در باره ای ملالی جویا نوشته اند خواهش میکنم یک بار عمل ملالی جویا را با عمل دیگر اشخاص در افغانستان مقایسه نمایند و فکر کنند اگر واقعا وجدان بیدار داشتند به حقیقت پی خواهند برد . اما درست هست که ملالی جویا همیشه انتقاد میکنند و راهبردی نمیتواند برای حل موضوع افغانستان ارایه کند چون خانم جویا اولا سیاست مدار نیست و کسی هست که می خواهد کشورش پیشرفت کند اما پلانی که بتواند افغانستان را از بحران نجات بدهد ندارد چون مسایل سیاسی و اقتصادی را درست تجزیه و تحلیل نمیتواند و تنها مشکل ما را به دو چیز خلاصه میکند اولا نداشتن رهبر خوب چون او همیشه از کسانیکه فعلا در رأس قدرت هستند انتقاد میکند و دوما موجودیت قوای خارجی . اما ما با مشکل بزرگتر از این مواجه هستیم که به نظر من عدم آگاهی مردم ما از همدیگر چرا که در افغانستان اقوام باید بدانند که در صلح و در کنار همزیستن ما بیشتر می توانیم به راحتی زندگی کنیم تا اینکه در جنگ، و نباید خود را دیواری دفاعی برای این و آن به اصطلاح رهبر کنند تا با خونشان برای آن و این رهبر زندگی مجلل بسازند .
محمد کریم بیژن

>>>   سلام دوستان
ملالی جويا در اوايل با آن فرياد ها و خواست هايش که محاکمه کردن مجرمان جنگی بود و مطابقت داشت با خواست اکثر مردم ، در دلهای مردم جاه پيدا کرده بود . اما مردم بيچاره بيخبر ازينکه جويا ازين را ه ، راۀ خارج رفتن را برای خود باز ميکند و با رسيدن به خارج در تمام مصاحبه هايش فقط يک گپ را ميگويد که ( من از حيوانات باغ وحش معذرت ميخواهم که کابينه را به باغ وحش تشبيه کردم ) بس ! و به خارجی ها نشان ميدهد که در افغانستان حياتش در خطر است ، تا بتواند در خارج ماندگار شود .
و مسئلۀ نوشتن کتاب اش :
هر کسی در هرجايی برای زندگی کردن طبعآ به پول نياز دارد . و مسايل افغانستان يکی از داغترين مسايل روز است واقعآ فکرش کار کرده و با نوشتن کتاب در بارۀ افغانستان شايد پول خوبی نصيب اش شده باشد . ( چشم بخيل کور خداوند بيشتر دهد )
من که اکثر مصاحبه هايشرا شنيده ام ، اما ندانسته ام که کی از نظر جويا جان خوب است ؟ همه را بد ميداند . ( امريکا بد ، پاکستان بد ، ايران بد ، روس بد ، سعودی بد ) بلی همۀ اينها واقعآ بد .
( خلقی بد ، پرچمی بد ، جهادی بد ، طالب بد ، کرزی و حاميانشان بد ) پس کی خوب ؟
ملالی جان ميگويد مردم افغانستان خوب .
آيا 99 فيصد مردم افغانستان خلقی و يا حامی خلقی ، پرچمی و يا حامی پرچمی ، جهادی و يا حامی جهادی ، طالب و يا حامی طالب و يا خوش بين کرزی نيستند ؟ هستند !
پس يک فيصد باقيمانده که از نظر جويا جان خوب اند اگر آب شوند کجارا ميگيرند وگر آتش شوند کجا را ميگيرند ؟
زياد پشت گپهای جويا جان گشتن سودی ندارد بگذاريد هرچه ميخواهد بگويد . خارجيها نرم دل هستند و گپ را به آسانی قبول ميکنند . خودم برای قبولی پناهندگی ام دروغهای گفتيم که سه نفر شان سيل واری اشک ميريختاندند .
وسلام H

>>>   از عنوانی که برای معرفی این کتاب انتخاب کدین خوش شدم. خودش گویای کل چیز است. خارجی ها شاید فریب زبان وی را بخورند اما ما مردم افغانستان می دانیم که این ها چقدر بی فرهنگ هستند.

>>>   سلام دوستان
افغان پیپر بازهم بی طرفی را حفظ نکرده و از جهادیان .........پستبانی کردی ! و مه میشرم نام جهاد و مقاومته بری همچو بی .....ها و بی ....ها بمانم . ملالی جویا ره دوست دارم چون همیشه حرف دلمه گفته و شاید حرف دل نصف بیشتر از نفوس افغانستانه ...
حقبین

>>>   این دختر جویا دیوانه است به نظر من بهتر است که وی همراه دوکتور رمضان بشردوست ..........تا بصورت یکجایی هرچیزیکه دلشان خواست بګویند زیرا هردوی اینها دیوانه اند.
هردوی اینها جز فحش ګفتن و دیوانګی کردن چیز دیګر را یاد ندارند.
این دیوانه دختر خوب چال و نیرنګ را یاد دارد تا از این طریق بتواند صاحب سرمایه شود خدا میداند که در هر سفر به امریکا و اروبا چقدر بول میګیرد و از هر یاوه سرایی خود چقدر بول از طریق سازمان های استخباراتی کشور های اشغالګر میګیرد.
واه به حال ما بیچاره ها که هم کمونست هم مجاهد و هم طالب و هم ملالی جویا بالای ما تجارت میکنند.
زنده باد برنامه زنګ خطر تلویزیون طلو که برده را از چهره وافعی این دیوانه دختر دور کرد.
س ش ا

>>>   ملالی انگلیسی را در سطحی نمیداند که کتاب بنویسد. او تنها دشنان دادان را یاد دارد. در حالیکه خود را ضد امپریالزیم و انقلابی معرفی می کند اما تمام روز پشت دروازه های امپرالیست های غربی را تک تک می کند و به جیره خواری آنها مشغول است.
اگر او انقلابی است برود پشت دروازه های انقالابیون در کوبا، ویتنام، چین و حتی سر هم به میدان سرخ بزند تا جسد لنین و استالین را زیارت کند. این دخترک ارزش این گپ ها را ندارد که وقت خود را ضایع می کنید و در موردش می نویسید.
حمید از کابل

>>>   سلام برای دوستان عزیزم
من فکر میکنم که این سخن های که از زبان خانم جویا بر می آید فکر خودش نیست بلکه پشت سر پرده از زبان بادارانش می براید...
این ملت افغانستان بود که قهرمانانه بر علیه تجاوزین جنگیدند و وطن خویش را آزاد نمودند.من هم در این فکر خانم جویا هستم اما این یک حقیقت است که این رهبران ( جهادی ) بود که مردم را سوق میدانند ازین چشم پوشی کرده است...
ما باید از رهبران جهادی خود همیشه دفاع نماییم چون سرمایه ما هستند.
بلی این یک حقیقت است که آنها هم بعضی اشتباهاتی داشتند.چون انسان بعضا اشتباه میکند...
مجاهد ترکیه

>>>   ملالی جویا یک زن باهمت است که علیه جنګسالاران اقدام نموده است هر وقتیکه این جنګسالارن از کشور دور شوند باز همه بلا ها از این کشور دور میشوند و ما میتوانیم به صلح و ارامی زنده ګی کنیم به امید روزیکه همه کسانیکه در این کشور عزیز را به مخروبه مبدل و نفاق را در بین مردم رواج داد محاکمه ګردند

>>>   سلام!
من از این زن نفرت دارم چرا که ملالی جویا آله دست غربی ها نماینده ای اس ای و از طرفداران طالبان است.
همیشه بد گوی از مردم شمال و بخصوص ملیت های ستم دیده افغانستان میکنند.
شما یکروز نم بینید که ملالی طالبان و یا حزب اسلامی را بد بگوید.
ناگفته نماند که این زن مریض هم است مگویند تکلیف عصبی دارد ومریضی وی در صحبت هایش معلوم میشود که .........میکند و حرف دیگران راهیچ خوش ندارد گوش کنند.
حیف وقت کارمندان سایت افغان پیپر که زایع این چنین آدم های پست میشود.
تیمور

>>>   او به جهادی ها توهین میکرد و امروز باز هم از همان جهاد مردم مسلمان افغان در برابر روس و انګلیس سخن میګوید

>>>   جويا لايقت اين را ندارد كه روى كتابش يا مصاحبه هايش يا حرف هايش توجه كرد يك مريض يك شخصيت ضعيف نا مطلوب است غير از بد نامى ديكر به سود افغانستان و ما افغان ها نيست به قول اين برادر ما به كمايى خود اين كتاب را جاب كرده كدام معنايى ندارد جون يك مريض نمى تواند هيج كار كند 000ارمان 00

>>>   پست تیمور بد گوی
ملالی جویا یک زن باهمت است که علیه جنګسالاران اقدام نموده است

>>>   اخ جو یا ن قند، چی وقت خات بود که باهم ملاقات کنیم ........... میرسه روزش که در دار بالاکنمت .....
باحتـــــــــــــــــــرام
از مصر
الازهر

>>>   سلام
ملالی جویا یک شخص مریضی است و کسانی که از او حمایت میکنند از او ساده لوح تر و مریض تر میباشند.
دوستان و هموطنان عزیز ! حرف های ملالی جویا در مقابل به اصطلاح او جنگسالاران از هیچ ارزشی برخوردار نمیباشد چون خود او دختر یک جنگ سالار بوده و در دامان یک جنگ سالار پرورش یافته است با یک تفاوت که پدر او از شعله ئی های مشهور فراه بوده و در دوران روسها قوماندان یک جبهه ضد دولت در منطقه علاقداری خاک سفید فراه بوده است. وقتی ملالی جان چشم ها را پت و دهان گشاد خود را باز میکند و به اصطلاح به جنگ سالاران توهین میکند آیا پدر خود را هم شامل همین گروه میداند یا نه؟

نه ! او پدر خود را بخاطر عقاید مائویستی اش جنگ سالار نمی داند و از نظر او و همفکران .......راوائی او جنگ سالار فقط کسی است که ذره از نور ایمان در قلبش بوده و یا کلمه دفاع از دین و مقدسات دینی را بر لب داشته باشد. در غیر آن هر قوماندان بیدینی که جنگ سالار واقعی هم باشد از نظر او فرشته نجات شمرده میشود. ملالی آنقدر بد اخلاق و زشت است که حتی در داخل خانواده او کسی او را دوست ندارد و حتی نزدیک ترین اقارب او از ازدواج با اوبه جرم بیدینی و بی ادبی و بدخلاقی اجتناب نموده اند.

من به مراتب مختلف پدرکلان او یعنی سلطلان احمد خان را که از منطقه زیکن اناردره ولایت فراه بود ملاقات نمودم و تائید میکنم که آدم خوبی بود. او همیشه با ریش سفید و جامه های پاک و با عصای که در دست داشت در حالیکه بالای خر خود سوار به شهر می آمد و اولاد های زیادی داشت. از جمله همه اولاد های او یکی که پدر همین ملالی بود گمراه شده بود که خانواده شان رنج میبردند و پدر ملالی در راس جبهه شعله ای های فراه در منطقه خاک سفید فراه قرار داشت. خلاصه هر آنچه را که ملالی راوائی در حق دیگر ان بنام جنگ سالاران بیان میکند پدر او ده برابر آن در آن متهم است چون جنگ سلاران دیگر حد اقل مسلمان هستند اما پدر او بصورت آگاهانه بر ضد تعالیم ، ارزشهاو عقاید اسلامی سالها مبارزه نموده است. حالا بیائید به بینید که چی کسانی به چی کسانی ناسزا میگویند و اتهام می بندند. همه حرف های ملالی جویا در راستای کوبیدن جنگ سالاران و جهان غرب منبعث از اندیشه های است که توسط استخبارات پاکستان در مغز و روان او تزریق گردیده چون ملالی هم در کویته پاکستان تولد شده و هم در همان محیط بر علیه منافع افغانستان به استخدام کشور میزبان در آمده است. اگر حرف های او را با کمی دقت تحلیل نمائیم که میگوید مجاهدین نباشند، امریکا نباشد نا تو نباشد و خارجی ها شکست میخورند این حرف ها مساوی به تائید طالبان و تقاضای بر گشت طالبان به قدرت میباشد که از آرزو های اساسی استخبارات و دولتمردان پاکستان بشمار می آید. این جا است که میدانیم که چه کسانی در آبستن و شکل گیری اندیشه های امروزی ملالی نقش داشته اند .
بدا به حال ملتی که چنین عروسک های خیمه شب بازی بیگانگان خود را صدا و نماینده آن ملت ها بدانند.

با عرض ارادت
محمود نکته دان

>>>   ملالی جویا یک فایشه سیاسی است که غیر از همین راه که پیش گرفته دیگر چانس ندارد هر که از او پشتیبانی میکند یا ساده است یا لوده یا هز همان قماش

>>>   سلام !
من به عنوان یک زن به خانم ملالی جویا احترام دارم . اما صحبت های خانم جویا بیش از پیش یکنواخت و تکراری هستند و پایه علمی و اکادمیک ندارند . اندوخته های دانشی و روشنگر در سخنانش کمتر و تحقیر دیگران بیشتر است .
ایشان علاقه دارند تا در سطح کوچه وبازار ، سخنان رکیک و درشتی به شنوندگانش ارایه دهد اما هیچگونه پیشنهادی در پاسخ انتقاد هایش از پارلمان و دستگاه حکومتی و قوای امریکایی و نیرو های ناتو ندارد .
ولی ادعا دارد که امریکایی ها و قوای کشور های غربی ، اشغالگرند ، این درست و باور من نیز همین است . اما پیشنهاد چیست ؟ با خروج نیرو های اشغالگر ناتو ، چه چیزی بایست جانشین شود تا گروهک های مسلح و احزاب اسلامی نه تنها خود را بلکه مردم مظلوم و بیگناه افغانستان را تکه و پاره نکنند ؟ آیا چنین نیست که حرف مفت زدن آسان است ؟!
گیرم که قوای امریکا و نیرو های ناتو از افغانستان در پایان همین سال عیسوی از افغانستان خارج شوند ، با کدام نیرو میشود جلو دخالت های ایران ، پاکستان و کشور های عربی را گرفت ؟ در آنصورت آیا وضع مردم افغانستان بهتر از شرایط هولناک و خونین آکست سال 1992 نخواهد شد ؟ ( آکست سال 1992 همان روزان شوم و سیاهی است که احزاب اسلامی بخصوص حزب اسلامی بیش از دوهزار راکت را بالای مردم کابل فرو ریخت تا به گفته خودشان ، خاک کابل را که گناهکاران در آن میزیستند ، از گناه پاک نماید )
چرا ما به این زودی حافظه تاریخی خود را از دست داده ایم ؟
چرا حافظه ما واقعیت های تلخ و غمناک سال های 60 و 70 و 80 را از یاد برده است ؟
خانم جویا بهتر است که با چشمان گشوده و وجدان بیدار سخن گوید . بهتر است که اندکی سر در گیربان نماید و روزانی را بیاد بیاورد که خانواده های کابل جای نداشتند که اجساد عزیزان شان را دفن کنند پس مجبور شدند که عزیزان شان که در اثر فروریزی راکت با نابودی کشانده شده بودند در صحن حویلی و یا هم در داخل اتاقهای شان دفن نمایند .
ملالی جویا برای به شهرت رسیدن خود از هیچگونه تخیل گویی دریغ ندارد . او فقط برای خود صحبت میکند . او هرگز نمیتواند نماینده زنان ستک کشیده افغانستان باشد .
چند سال قبل زمانی که به کانادا آمده بود به سخن رانیش رفتم اما نتیجتا دریافتم که زنیست با مغز خالی و چشمان نابینا و ظاهر آرام . در همان جا موفق شدم که از او بپرسم که :
- ظاهر شما خیلی آرام به نظر میرسد اما عقب مکروفون بسیار اتشی میشوید ، دلیلش چیست ؟
پاسخ داد : ( این عین کلمات خودش است )
- زمانیکه عقب مکروفون قرار میگرم ، کوک میشوم . مانند اینست که کسی سویچی را در عقب سرم روشن میکند و من به حرف زدن یکنواخت و پیهم شروع میکنم .
به هر نظر میدهم که بهتر است این خانم به جای پرگویی های بی مورد و تکراری و بی محتوا ، قدری به رشد فکری و سیاسی و معلومات افاقیش بپردازد . مطالعه برای چنین اشخاص چانس های موفقعیت می آورد .
ممنون - ثریا - کانادا

>>>   آه قندولك خارجي يا برامد،طالبامي آيه باز خودت ميداني كه جايت كجاس( داخل خانه مي باشي)، خوده كيت كه جهاديا ره توحين كدي،ريش شاي كلاناشه به آو بوتل ششتي، مگم ده گير شان نشي اگه ني ولاه كه باني ته
دوستان محترم نميدانم كه اين خانم هوشيار است ياديوانه يك بار در ميخ ميزند وبار ديگر در نل، ازين معلوم مي شود كه طرفدار مخالفين دولت جهوري تقلبي افغانستان ميباشد
ب.ا/ خوست شمال

>>>   سلام
باور بخدا کنید در ابتدا که من عکس این خانم را درین سایت دیدم متوجه ولی متوجه نامش نبودم فکر کردم که آغای دوکتور رمضان بشر دوست بیانیه داده است عاجل فایل را باز کردم که نامش دیدم از خانم است مه نمیدانم که ای مرد است یازن
برادر شما
دوکتور مرضی

>>>   من که فکر میکنم این خانم تابلیت های خوده همرا با پوشش خورده و مغزش خراب شده تا او روز میگفت که این ریشکی های جنگ سالار باید محاکمه شوند حالا میگوید که ما یک روز به امریکا هم بمثل روس و انگلیس سبق میدهیم سبقی راه که به روس دادیم بدبختی اش را خو حالا هم میکشیم فکر کنم درست باشد که امریکا ره هم یک سبق بدهیم تا که زنده هستیم بدبختی اش را بکشیم آیا نمیدانی که حالی ما ما هوشیار شدیم .
و یک چیزی دیگه آیا این خانم نمیداند در همان وقتیکه به روس سبق داده شد همی جنگ سالاران بود که سبق داد ای بیپچارا خو به جنگ سالار معروف شدند حالی امریکا ره سر ما سبق میتی که باز ما ره هر کس جنگ سالار بگویه ای هوشیار
از آغای مشورت پور بی مشوره یک چیزی بشنو مه قلباً می گویم که بشما احترام دارم خواهرک گلم قراری کده در همو امریکا مویکای ته تیتانیک قیچی کن و بی غم بگرد به ای سخنان نه تو مطرح میشی و نه ما تحریک میشویم وقتیکه ما از تو دفاع میکردیم تو گریختی و قرار نزد بادارای خود نشستی ما بیچاره گک ها که پاسپورت داریم لیکن توان خریدن ویزه ایران را هم نداریم غلی می شینیم تا که خدا مهربان شوه ..... ....
مگر نشنیده ای که میگوید شولی ته بخو پردی ته بکو
با احترام
آغای مشورت پور بی مشورت

>>>   سلام به همه :
در این جای شک نیست که کشور عزیز ما تحت اشغال نیروها ی امر یکا یی و انگلیسی قرار دارد و ما افغانها مسول این همه سیا ست ها مبتذل هستیم تا کی ما از حضور نیروها ی غربی در کشور چشم پوشی کنیم این امر یکا یی ها و انگلیسی ها ..... که هدف ان صرف اشغا ل است چیزی نه با ید بدانند که روز همین ملت فقیر در مقا بل ایشا ن ایستا ده و دوبا ره استقلا ل کشور را بد ست خواهند اورد.
با ز هم من از خا نم ملالی که صرف گفته است که امریکایی ها اشغا لگر است تشکر میکنم حا لا خو غیرت نه ما نده برای ما مردها شا ید این با ر نوبت زنها هست که ازادی را بدست بیا ورند
مرگ به وطن فروشان و غلامان اقا اوبا ما
انقلابی از کا بل

>>>   سلام دوستان
ملالی واقعیت میگوید , خفه نشوید زیرا جهاد را مردم عام وعادی وطن کرده اند نه جنگ سالاران, جنگ سالاران جهاد مردم را بالای کشورهای غربی واسلامی فروختند وچول آن را در جیب های خود ریختند ,سوال اینجاست که شما که نظر میدهید آیا واقعیت را میدانید ویا اینکه از واقعیت ها چشم پوشی میکنید

>>>   خانم جویا یک زن مسلمان افغان و نماینده پارلمان یک کشور اسلامی است؟ چرا حجاب ندارد؟!!

>>>   سلام
جویا جان جویای ابادی ارامی وامنیت وطن خودشو-نه در پی افشا گریهای بی مفهوم .زیرا همه اینهارا که نام می بری افراد و مردم کشور خودت میباشند پس چاره چیست؟
محمد عثمان از کابل

>>>   دوستان سلام
شما میدانید که جوانان ما ایام طفولیت شان را ندیدند و پیران ما ایام جوانی را به روس خو سبق دادیم در بدر شدیم حالی امریکا ره هم جزا میدهیم که خاک به سر شویم تو خو دلت جم است که لالا امریکایی داری وا به جان ما که خواهر برادر ، ..... ما کشته میشه. او ملالی میوندی بود که در مقابل شمشیر سر خم نکرد و نامش را ثبت تاریخ کشور کرد. نه جویا که فعلاً در معیشیت تمام زندگی سر میبرد.
با احترام برادر خدمت گار شما

>>>   سلام دوستان!
فکر میکنم که آغای انقلابی هم عصاب خود را در جریان انقلاب از دست داده
برادر عزیزم ما همان وقت هم غیرت داشتیم و همین حالا هم داریم . مثلیکه غیرت ات یک دفعه ای طور خورد غیرت ات در آن وقت کجا بود که دختران خود را بدریا کابل انداختند، غیرت ات آن وقت کجا بود که زنان حامله در روی سرک در مقابل صد وحشی ولادت میکرد و غیرت ات آنروز کجا بود که بی 52 دولت اسلامی را سقوط داد. و تو میگفتی که زنده باد نیرو های حافظ سلح.

>>>   زن مسلمان افغان "افغان" ::

>>>   این زن مائو ئیست راوائی در امریکا تحت نظارت اف-بی آِ- بر نامه اجرا میکند و این چهره فمینیست بدرد افغانستان نمی خود بهتر است در هالیود رول بازی کند

>>>   چرا حجاب دوستان!

>>>   جویا جی میگن که در خارج خوب تداوی می کنند همو جه تداوی خوده خو بکو اگه نی مریضیت زیاد میشه
م ک

>>>   زنده باد خانم جویا و مرده باد تمام جنگسالاران که به نام جهادی مشهور اند.
اکبری از هند

>>>   اولا اکبری صاحب
شما تا بحال فرق جهادی و جنگسالار را ندانسته اید. این یک افسوس است که یک برادر ما در خارج از کشور زندگی میکند و تا حال فکر عوامی را در سر دارد...
دوم اینکه شما زندباد خانم جویا گفته اید. این زن اگر حقیقتا مسلمان باشد اولا برای یک زن حجاب اسلامی کار است... الحمد الله ما افغان و مسلمان هستیم...
مجاهد ترکیه

>>>   عرض سلام و ادب برای تمام خواندگان عزیز. ملالی جویا یک خانم شجاع و با غیرت با ننگ است این شک نیست که هر سیاست مدار میکوشد تا رضایت مردم را بدست بیاآورد فرق نمیکند که دیروز چه گفته است و امروز چه میگوید
باحترام ح

>>>   از داخل دفتر اف بی آئی علیه آمریکا شعار میدهد.؟ جائزه های کشور های عضو ناتورا میگرد وباز ایشان را اشغالگر میخواند.کدام بی عقل باور میکند که جویا مبارز است.فرض کنیم خارجی ها از افغانستان بیرون شد جایگاه جویا ذر بین جنگ های داخلی چه خواهد بود؟ چه دلیل وجود دارد که جنگ سالار ها از بین میرود.نه خیر جویا عاشق طالب هاست. جز شهرت طلبی دیگر هیچ اندیشه ندارد.کاشکی مبارزی منطقی علیه جنگ سالار ها وجود می داشت .کسیکه طالب را تأئید میکند بد میکند که از جنگ سالار ننگ دارد.از نیمش میخورد واز نیمه دیگر ننگ دارد.
منیر علم

>>>   خدا را شکر که از این گونه موجودات که من نمتوانم به آن زن خطاب کنم در کشور مان بسیار نداریم ورنه نسل افغان دیگر از بین میرفت .

>>>   سلام به همه بخصوص به طرفداران واقعی و روشن ملالی جان!
این شجاعت ودلاوری ملالی جان است که بخصوص درمقابل جنگسالارن و نیروهای اشغالی امریکا ایستاده گی مینماید وچهره های شوم اینان را افشا مینماید. بلی همه ما خوب میدانیم که صحبت های شیرین ملالی جان بخصوص در مورد جنگسالاران است زیرا همه جنگسالاران فعلا در اریکه قدرت نشسته تا زمانیکه اینها محاکمه نشوند هیچگاه نمیتوانیم تغییر مثبت را به وجود آورد. همه باید درک کنند که این صدای رسای ملالی جان همیشه طنین است در مقابل درنده خویان و مبارزه خستگی ناپزیرش ادامه دارد. ما از صمیم قلب کامیابی و موفقعیت را درهر عرصه برایش آرزو میکنیم.
شریف چخانسوری از نیمروز

>>>   این خانم در زمان طالبان کجا بود که در افغانستان زن ها حتا اجازه برآمدن بیرون از خانه را نداشتند. لشکر های ظالم طالبان در نقاط مختلف کشور حجوم برده مردم را قتل عام نمودند و در زمان حکومت طالبان هیچ حقوق بشری در افغانستان وجود نداشت چرا ملالی جویا از طالبان و از باداران پاکستانی شان شکایت نمیکند که دست از قتل و قتال ترور مکتب سوختاندن و سر بریدن دست بردارند. اینجا معلوم است که ملالی جویا کسی نیست مگر نوکر پاکستان و یک نشنلیت بی ارزش.

>>>   سلام
وی خوب میداند که غرب از چنین ویلگرد‌ها قهرمان میسازد و بر خلاف ممالک اسلامی استفاده میکند افسوس به پدر و مادری که از آنها ملالی جویا تولد شد
حشمت-کابل

>>>   سلام
بخدمت تمام هموطنان وخوانندگان عزیز ملالی جویا افتخار کشور ما است چون یک زن در چنین حالت توانسته است انقدر خودرا متره بکند خیلی جای افتخار است اکثریت نظریات از عقده های پدر سالاری بنظر میرسد چون اصل موضوع را درک نکرده شروع به تحدید کردن میکند من از تمام همو طنان خود خواهش میکنم بیایئد دست به دست هم داده تاکشوری خودرا آباد سازیم فرق نمیکند چه زن باشد و چه مرد باشد در قدرت.
باحترام علم

>>>   من از این خانم بی معرفت وبد معاش اصلا خوشم نمی اید.

>>>   ملالی جویا نه تنها جاسوس بیک کشور بلکه به چندین کشور میباشد. او از یکطرف کشور های غربی را محکوم به اشغال افغانستان میکند و از جانب دیگر جوایر آنها را با دیده ای قدر نگریسته با افتخار آنرا قبول و می پذیرد. این زن نه سویه دارد و نه تعلیم . کتابی را که نوشته کرده بدست خودش نیست بلکه بدست بادارانش صورت گرفته که به اسم ملالی جویا چاپ شده است. خود خانم مذکور اهلیت و لیاقت کتاب نوشتن را ندارد. چرا افغانستان غیر از ملالی جویا دیگر خانم و زن شجاع و دانشمند ندارد که بتواند در عرصه سیاست عرض اندام از حق و حقوق خانم های افغان دفاع کند؟
گرز رستم

>>>   انقلابی بچیم!!
بگیر که نگیرید! معلوم میشود که ذهن تو آنقدر گنده و پوسیده شده که حتا وضیعت و حشتناک چهار روز قبل دوران سیای طالبان و جنگ های داخلی را ازیاد بردی! من بیشتر چیزی نمیگویم, زیرا بحث با افراد نادان و نافهم مثل تو جز ضیای وقت دیگر چیزی ساخته نمیشود!!
وکیل

>>>   به این نخره های سیاسی چی ضرورت

>>>   ملالی جویا! نمیدانم که در جستوجوی چیست و بنده به این فکر ام که ملالی وبا دو نفر دیگر که مطرح هم هستند با تکلیف روانی سیاسی دچار میباشند. کشور به کار ضرورت دارد نه به سیاست بازی های خام سیاست مداران .... امروز افغانستان مانند جویا ها................
ر......ع

>>>   بچیم انقلابی
حالی خو پدرانت زیاد شد! یک چیزی بشنو زور لالا ست که انگور د تاک هاست.
بچیش چهار روقبل تو انترنیت میشناختی یا که از شکم سیریت فارسی میگی نیروی اشغالگر خو انترنیت سریت شناختاند تو و ملالی هر دوی تان به عین مریضی مبتلا هستید.

>>>   بروید بروید کا رتا نه کنید
من جو یا جا ن را دو ست دارم با ور کنید همرا یش عروسی هم میکنم هر چند مو قتی هم با شد پروا ندارد .
خو شحا ل لغما نی

>>>   خوشحال جان لغمانی سلام
اکثر نظريات شما را خوانده ام ، اصلآ فکر نميکنم اين نظر ( عروسی با جويا ) از شما باشد . و ای کاش حدث ام درست باشد و کدام بيتربيه و شادی باز نام شما را در آخر نظر ......اش نوشته باشد .
H

>>>   ما نفهميديم اين خانم جويا طرف درا كي هست؟ مردم يا خارجي ها ؟ يك روز جهاد مردم را مسخره مي كند ويك روز ديگه مردم را شحاع مي داند يك روز با تمام وجود به خارجي پناه اورده وانهارا باعث نجات مي داند ويك روز ديگر ان هار اشغال گر مي داند به راستي اين بار ملالي از چه كسي فرمان گرفته ؟؟! از كدام كشور ويا از كدام اهرمي؟خدا مي داند! براي چه هدفي شهرت وياپول هنگفت؟بازم خدا مي داند ولي هرچه هست هدف خدمت به مردم ستمديده ي افغانستان نيست بلكه از نام اين مردم خوب استفاده ي ابزاري مي كند خدا انصافش دهد.

>>>   سلامهای گرم بخدمت هموطنان عزیز.
ملالی جویایک نوآور دراوضاع سیاسی افغانیستان میباشدولی متاسفانه بعضی از هموطنان عزیز کورکورانه حرفهای زشت را استمال میکنندبنام اینکه این یک خانم است حرفهای فاحش به وی نسبت میدهند.ازاین حرفهای مزخرف چیزی ساخته نمیشودبیائد اهلیت و شایستگی هرکس را به اندازه اش در نظر گرفته تا چاره راه یابد.
علم از هندوستان.

>>>   به عر ض سلام :
من از شبکه اطلاع رسانی افغانستان تقا ضا میکنم که در نشر نظریات بسیا ر دقیق عمل کند و هیچ وقت نظریات را که با عث توهین به شخص میشود نشر نه کنند.
به جو اب برادر که فکر میکند انتر نت را نیروها ی اشغا لگر به مردم افغانستان شنا خت با ید گفت که تو هنور پیدا نه شده بودی و یا شا ید که در خواب زمستانی غر ق بودی که مردم به تکنا لوژی کمپیوتر و انتر نت بازی میکردنند من نه میخواهم که جواب سخنا نی بیهوده تو را بدهم اگر بدهم با ز فر ق من به مثلی خودت انسان غلام و انحصار شده غربی ها چیست.
مردم در شرایط کنونی در فقر و بیچا رگی زندگی میکنند نا ن ندارند , لبا س ندارند در خیمه زندگی میکنند شا ید مثلی خودت در هوتل کا ر نداشته با شند.
انقلابی از کا بل

>>>   هرانچه که دوشیزه جویا دررابطه به عملکرد جهادی ها گفته است همه واقعیت هارا گفته است. وبرای بعضی اشخاص حقیقت تلخ است .
حنیف ازشهرکابل

>>>   بانو جويا درين اواخر سر از يك كليب ويديويي در آ'ورده است كه در آغوش خارجي ها شب و روز ميگذارند و با نوي سياسي كشور غرق در عياشي است زماني فكر ميكردم كه بانو جويا از درد مردمش سخن ميراند و مبارزه ميكند اما حالا فهميدم كه او فقط براي شهرت و عياشي در خارج از افغانستان اين همه كار هارا كرده است نفرين به تو
احمد ضيا الفت
مزار شريف افغانستان

>>>   دوستان!
هرکه جنگهای کابل رابعد ازسقوط حکومت دوکتورنجیب الله به شکلی ازاشکال رهبری نموداومجاهدنه بلکه عضو ISI پاکستان، جنگسار، تجاردین است ودشمن اسلام است.

>>>   این یک واقعست است که خانم جویا با برنامه کاملا پویا ازجانب ای اس ای درداخل افغانستان پرتاپ شد تا نقش مجاهدان را زیرسوال ببرد سوال اینجا است که ملالی فعلا با یک بچه امریکای که دوست بچه است درکانا دا وامریکا زنده گی میکند چگونه یک دختریکه کاملا با فرهنگ افغانستان را به جاه بگذارکه حتی مردم با غرور فراه سازگارنیست وبد اخلاق شده است ازنام مردم افغانستان حرف بزند این برای ملالی شرم اورد است ازاین اضافترملالی چه میخواست عشق میخوااست با بچه های امریکای که برای ان رسید نوشجانت ملالی جان اباعشق به بچه های کابلی نمیشود که بجه های امریکای را انتخاب کردید خیرباشد مگرکوشش کنید که ایدزنگیرد ات
جمیل کابلی

>>>   قهرمان دختر افغان ملالی جان !
واقعآ که جرهت ات قابل تقدیر است . آوازه است که سیاف پچه اش را و دین مخمد خودش را و ربانی پچه خانده اش را کاندید وزارت ها کرده اندو شما خاموش هستید .
نظر تان راجع به این پیست ؟
لیلما از آمریکا

>>>   عنوانی را که جناب نویسنده که حتی جرات نوشتن نام خود را ندارد رساننده گپ های زیادی در مورد دختر قهرمان وطن ما ملالی جویا میباشد.
از افتخارات زندگی ملالی جویا یکی اینست که تمامی جانیان، قاتلان، مزدوران بیگانه و خاینان از او عقده شدید به دل دارند. از سیاف گرفته تا ربانی و محقق و دوستم و کرزی و .... همه به خون ملالی جویا تشنه اند و چند بار هم برای نابودی اش دست به سوقصد زدند که خوشبخانه ناکام بودند.
ملالی جویا شرف و وجدان بیدار وطن ماست. نام او به خط زرین درج صفحات تاریخ وطن ما شده است، همانگونه که خاینان و جانیان جهادی و طالبی و خلقی و پرچمی در زباله دان تاریخ ما جا گرفته اند.
به وجود ملالی در وطنم میبالم و از این هم میبالم که به این حد ستمکاران از او ترس دارند و علیه او بد و رد میگویند.

>>>   ملالی جویا خورشیدی است که هرقدر "جهادی" ها بر او بیشتر بتازند، او بیشتر رخشندگی کسب خواهد کرد.
اگر هزار بار به ملالی جویا با زبان ......به ملالی جویا بتازید، از نیش زبان و شهامت نمونه اش خلاصی نخواهید داشت. هرکدامتان از گفته ها و شهرت و محبوبیت این دختر مبارز میدانم که به خود میپیچید.
درود به ملالی جویای عزیز این دختر واقعا وطنپرست و مبارز!
شازیه احمدی
آلمان

>>>   محترم H صا حب سلام بر شما
حد ث شما درست است ما را با مو صو فه چه کار خدا هدایت دهد مردم را .
خو شحا ل لغما نی (اصلی)

>>>   شجاع ترین رن در تاریخ افغانستان کیست؟ ملالی جویا بخاطری که نقاب از چهره اخوان المسلمین ها برداشت .
غم کش

>>>   لغمانی صاحب از خواب بخی که صبح شده ..
جویا تو واری شادی بازا را مزدور هم نمیگیره ..
شکیب / از کابل

>>>   شکیب جا ن باور کن که من در یک کشور خا رج زند ه گی بسیار خوبی دارم و فی الحا ل دو نفر بعینه و بمثل جو یا و دست کم بیست نفر مثل تو مزدور من است .
خو شحا ل لغما نی

>>>   باسلام
ملالی خود خواه ،بازور ملت به پارلمان رفتی به زبان بد ومنافع شخصی همچوسایر جنگ سالاران ازپارلمان آخ به کشور داکتربرایدن پناهنده شدی. تاسف بحال تو وبحال تمام مردم ولایت فراه بخصوص قریه ذهکن ولسوالی اناردره .
ن.. ن از ولایت فراه

>>>   با سلام
آفرین به شیرزن دیار افغانستان دختر شجاع که حقایق را برزبان می آوری جنگ سالاران حتی منطق شنیدن موضوعات انتقادی را هم ندارند و سخت آزرده می شوند
محمود هرات

>>>   خانم جویا در غرب خریدار نداشته و حتما از جای دیگر خریدار داشته که به همه بد و بیراه میگوید.

>>>   ملالی جویا، زن شجاع افغان سخن میگوید
عنوان فوق صدائی است، که از دو هفته بدین سو، در اجتماع های امریکا و کانادا ورد زبان هـواداران خانم جوان افغان، ملالی جویا، گردیده است. روز سیزدهم نوامبر سالجاری، به دعوت یکی از دوستانم، به یکی از دیدارهای خانم ملالی جویا، با
هوادارانش در یکی از رستورانت های مجلل شهر ونکـوور رفتم. اطراف رستوران،
ورقـه های تبلیغاتی خانم ملالی جویا دیـده میشد. مجلات و روزنامه های ایکه مطالب داغ خود را به ملالی جویا، اختصاص داده بودند؛ به دسترس قرار میگرفت. تکت دخولی در آن رستوران، بیست دالر بود. هـوداران ایکه به دیـدار خانم جویا آمده بودند، بیشتر از گنجایش رستوران بود؛ عـده ای بپا ایستاده منتظر دیدار و صحبت خانم جویا بودند. در یک طرف رستورانت، عده ای در صف ایستاده و کتاب خانم جویا را فی جلد ۳۳ دالر خریده و از خانم جویا، امضای یادگاری میگرفتند. اطراف خانم جویا را هوادارانش با تحفه ها بدست، به وی تقدیم میکردند؛ احاطه نموده بودند. بعضی ها از خوشحالی، اشک می ریختند.

پرو گرام را خانم Davies، وکیل ساحۀ شرق ونکوور، با اظهار خوش آمدید بــه ملالی جویا، آغاز نموده ضمن صحبت راجع به کتاب اخیر خانم جویا، افـزود: "در این کتاب، صدای یک زن افغان در میان تفنگـداران و جنگ سالاران است؛ در آن داستان شگفت آور یک افغان است که جرئت کرد سحن بگوید. این کتاب، داستان شجاعت و مبارزه برعلیه یک رژیم سرکوبگر است.

متعاقباً، خانم Mable Elmor، وکیل در پارلمان بی. سی.، کانادا طی صحبت در رابطه، تشریف آوری خانم جویا را خوش آمدید گفته با ابراز هر گونه دفاع و پشتیبانی از مبارزه برحق خانم جویا، آنرا شجاع ترین زن افغان در جهان معرفی نمود.

سپس، خانم ملالی جویا به روی ستیژ تشریف آوردند که همه حاضرین به پاس احترام از چوکی هایشان برخاسته، با کف زدن های دوامـدار ایشان را بدرقه نمودند.

خانم ملالی جویا، با ابراز سپاس و قدردانی از همبستگی و پشتیبانی هوادارانش، به معرفی کتاب جدیدش که اسناد مبارزه او و حیات فلاکت بار مردم افغانستان است، به همکاری آقای "دِرک اوکیف، نویسنده و فعال سازمان ستاپ وار به رشتۀ تحریر در آورده بودند، پرداخته و به سوالات اشتراک کننده گان جواب دادند. خانم جویا، وضع بحرانی افغانستان را ناشی از پلان و سیاست ویرانگرانه غرب به رهبری امریکا، دانسته و خروج عاجلتر قوای نظامی ناتو و امریکا را از خاک افغانستان خواستار شدند.
خانم جویا، در جواب سوالی که "اگر قوای نظامی بین المللی، از افغانستان خارج شود؛ سرنوشت افغانستان چه خواهد شد" چنین گفتند: "هیچ ملتی، نمی تواند آزادی را به ملتی دیگری هـدیه کند. تنها مردمی که به همت خود آزاد میشوند؛ میتوانند آزاد باشند. اگر امروز هر مصیبتی که بالای مردم جبردیدۀ افغانستان است، از مداخله ناتو به رهبری امریکا و دست پرورده آنها، طالبان وحشی است. اگر قوای ناتو، خاک ما را ترک بگویند؛ نیم بلا از سر مردم ما برداشته میشود و با بلای باقیمانده که عبارت از طالبان وحشی است، در مقابل هموطنان با غیرت ما تاب مقاومت ندارد."

خانم جویا، انتخابات ریاست جمهوری را همراه با تقلب وغیرعادلانه خوانده و تعیین رئیس جمهور را انتصابی امریکا خوانده گفت: "خرهمان خر است، مگر پالانش هم تغییر نکرده". خانم جویا، برادر کرزی را مافیای مواد مخدره و بلای عصر خوانده، عمل آنها را جنایات نابخشیدنی بر سرنوشت مردم افغانستان و جهان دانستند.

درختم پرو گرام، خانم محسن و مهربان افغانی بنام ثریا، با اهدای دسته گلی، خانم جویا را خوش آمدید گفتند که با سپاس و صمییت، با کف زدنهای حاضرین مواجه گردید.

یک منبع مسؤول، به جواب سوالی گفت: "خانم ملالی جویا، از پانزده روز بدین سو، به امریکا وکانادا تشریف داشته روزانه بلا وقفه در دو یا سه دیدارکه با هوادارانش، درهر شهر و نقطه کانادا وامریکا دارند، با توضیحات در رابطه به محتوی کتابش و به دفاع از حقوق زنان و توده های زحمتکش افغانستان سخنرانی مینمایند."

در این محفل، نمایندگان سازمانهای اجتماعی و سیاسی کشور های مختلف، حضور داشتند که در رابطه، نظر یکی ازهوا داران ملالی جویا را دانستنی شدم. خانمی، که خود را پروین و یکی از فعالین کانون ایرانیان مدافع صلح، آزادی و عدالت اجتماعی، معرفی نمودند گفت: " در این روز ها، نام ملالی جویا، بار دیگر بر سر زبانهاست. کتاب جدید وی، حکایت از شجاعت زنی دارد که برای تحقق حقوق زنان میهنش، به پا خواسته و از هر تربیونی استفاده میکند تا صدای آنانرا به گوش همگان برساند. مورد تهدید قرار میگیرد؛ خانه بدوش میشود و آسایش زندگی اش را در ازای عصیان در مقابل نابرابری ها و بی عـدالتی ها، از دست داده است. خانم جویا، ناملایمات را بجان میخرد تا به استقرار حقوق انسانی، آزادی وعدالت اجتماعی خدمت نماید."

نوت: من همچو خبرنگاری، بار اول مهمان افغانی را دیدم که با نهایت عظمت و نظم خاص پذیرایی میشود و فروش کتاب وی، با کمیت عالی، فی جلد 33 دالـر، از دیدگاه من، در حیات کتابفروشی افغانها، بی نظیر است.

امان معاشر، خبرنگار آزاد

>>>   خانم ملالی یک افغانی پور غیرت است ..... که میخواهد حقیقت ها را بگوید.. مگر کسی به او وقت نمی ده... این خانم میخواهد که بگوید که صبقت الله مججدی که است ؟؟؟ مگر او اولاد انگلیس این خانم از صحنه اخراج کرد.... در واقعیت مججدی صاحب در انگلیستان تربیه شده... و سیاست انگلیس را در افغانستان پیش رو گرفته.... مگر با هر کس شانه زدی با این خانم نزن که بد رقم خرابت میکند..
کامران

>>>   با عرض سلام به خواننده گان محترم!
من با چند برادریکه در بالا نوشته اند، موافق هستم که خانم جویا فقط میخواهد به نحوی از انحا خود را مشهوربسازد صرف نظر ازینکه عمل به شهرت رساندنش بد است یا نیک.
کاظم

>>>   سلام عزيزان!
اول از همه بگويم كه آفرين به غيرتت اي زن با شهامت افغان محترمه خانم ملالي جويا !!!!!!!
دوستان عزيز همان كسانيكه در سه دهه اخير تمام مردم افغانستان را به خصص مردم شريف كابل را به خاك و خون كشيدن فعلاً هم به سر ي قدر هستند.... به شمول رباني . سياف . فهيم . خليلي. محقيق.قانوني. و اكثريت اعضاي پارلمان و كابينه آقاي كرزي والي ها و مقامات بلند پايه دولت و غيره...
كه تمام اين ها مجاهد نه بلكه خاينين و هستند...
زند باد ملالي جويا زن با غيرت افغاني...
نورزاد از كابل

>>>   ملالی جویا یکتن از فعالین جنبش چپگرا میباشد.

>>>   دوستان چرا اینقدر منفی گرا هستید .هیچ یک را شماها خوب نمیگوئید شناخته وناشناخته بالای هرکی انگشت انتقاد میگذارید و در باره اش نظر میدهید ووهیچ کدام تان نمیخواهید تا یک خانم قد بلند نماید همیشه در فکر سرکوبی و ازبین بردن خانمها هستید اخر تاچی وقت
اگر خانم جویا به گفته شما از هر طرفی حمایت میشد بازهم افرین به همتش که دربین جنگسالاران صدای خود ار بلند نمود و به نماینده گی زنان افغانستان خون خورها وادمکش ها را با نام اصلی شان خطاب نمود . در افغانستان من هیچگاهی نشنیدم که کدام زنده را خوب و مرده را بد بگویند .
در باره هرکی خبری نشر شود شماها حتما باید در باره اش حرفهای بد وبیراه بگوئید و نظر هایی بدهید اینکه میشناسید یانه مهم نست مهم برایتان اینست تا نوشته و نام های ساختگی تان در سایت نشر شود وازهمین لذت میبرید و بس
مرغلی

>>>   زنده باد ملالي

>>>   ملالی جویا مریض است تکلیف روانی دارد به گفتارخود نیز حاکمیت ندارد چون دانش کافی ندارد.
اسلام ازکابل

>>>   خانم جویا :
نخست طرح اصطلاح جنگسالار از واژه های استخراج شده سازمان های استخباراتی بوده خانج جویا نباید بخود حق بدهد که طرح استخبارات پاکستان را درطرح های سیاسی وایدیولوژیک خویش بکاربرد :
به عقیده بنده طرح اصطلاح جنگ سالار زمانی وارد ادبیات سیاسی رادیو های خارجی شد که استراتیژی جنگ پاکستان به لنگش مواجه شد بدین مفهوم که نیروهای جبهه مقاومت ملی بدون خون ریزی وارد شهر کابل شدند که برخلاف پاکستان امریکا را نگران ساخته بود که اگر نیروهای مقاومت ملی وارد کابل شوند جوی ها یخون جاری خواهد شد اما ورود نیروهای جبهه مقاومت ملی بعد ازآنکه قوت های امریکائی نتوانستند تا حضور پایدار خودرا در میدان هوائی کندهار حفظ کنند غیر مستقیم موافقه نمود . جون طرح پاکستان به شکست مواجه شد .
سازمان جهنمی پاکستان طرح جنگ سالار ها درموضع گیری های خویش وارد ادبیات رادیو های خارجی نمود بخاطریاینکه جنگ سالار ها متعلق به پاکستان نبودند ویااگر همه عده بودند درتصامیم جبهه متحد ملی رول جدی وسرنوشت ساز نداشت پاکستان از مدت ها به اینطرف سرمایه گزاری سیاسی واستخاباراتی رادرمیان مردم جنوب وشرق آغاز نموده وتقریبآ جنوب را درپوشش سیاسی واستخباراتی خویش از اثر غفلت کرزی ویاران نزدیک اش که نتوانست مرکز ثقل کار سیاسی را درمیان مردم جنوب متمرکز سازد ومردم این مناطق مارا آگاه سازد که اجندا تفرقه کویانه سیاسی پاکستان را قبول نکنند درین استراتیژی ناکام است تااکنون . کرزی باید برود مردم جنوب را قناعت بدهد که خودرا ازتاثیرات سیاسی پاکستان بیرون کنند تا همین تاثیرات درپارلمان نفوذ ورخنه نموده عناصر نزدیک به حزب اسلامی وطالبان هرگز موافق به سیاست ضد باپاکستان نیستنند واگر موضوع مداخله پاکستان مطرح گردد غوغا بلند میکنند چنانچه زمانیکه من درلویه جرگه اضطراری مداخلات پاکستان را نکوهش نمودم لنگی زرد ها به تحریک رهبران شان علیه من موقف گرفتن اما ناکام ماندند چون وکلا به اساس تناسب نفوس متوازن نسبتآ از ولایات آمده بودند .
جنگ سالار یعنی مخالف پاکستان وسیاست های آن درمقابل جنگ سالارها که امتیاز گرفتند گروپ های بدنام افغان ملیتی چون احدی . اشرف غنی . جلالی . خلیلزاد وغیره که درحقیقت پاکستان تیوریسن های طالبان را دردولت مسلط ساخت که صدمات بزرگ بر انکشاف کشور بجا گذاشت آیا خانم ملالی نتیجه سیاست های خودرا بدرستی لمس نمودند ودرمقابل تیوریسن های طالبان را دردولت رشد دادند که زیان آن صد برابر از جنگ سالار ها که او درنظر دارد بزرگتر است وغیر مستقیم کشور را درچنگال های نیونازیست های وحشی غوطه ور ساختند که عامل آن سیاست ها ی غلط همچو اشخاص است که باید خانم ملالی درسیاست های خود تجدید نظر اصولی کند من شاهد هستم که درلویه جرگه استاد ربانی وقانونی وداکتر عبدالله اورا از چنگال مجددی نجات داد البته به پیشنهاد وکلای تحت نفوذ جبهه متحد ملی .
بهادر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است