برداشت آزاد: نژاد پرستی که شاخ و دم ندارد !
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۴    ۱۳۹۲/۶/۱۷ کد خبر: 57610 منبع: پرینت

 

یک کار نژاد پرستانه را یک خبرنگار نژاد پرست در ایران گزارش کرد

http://files.afghanpaper.com/pics/201309/201309081119081486.jpg

 

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من شنیده ام یک دفتر شما در شهر مشهد است شما چطور جرات می کنید اینطور مطالب را آنهم در ایران نشر می کنید.
آفرین واقعا جرات می خواهد.
لیلما از مشهد

>>>   فکر میکنم در تایتل نوشته شده نژاد پرستی که شاخ و دم ندارد،
و در لوحه نوشته شده اتباع خارجه (افغانی)
نژاد بعضی از مردم افغانستان هم از نژاد ایرانی ها میباشدو
پس نتیجه میگیریم نژادپرستی نه، بلکه ملیت پرستی یا نشنلیتی منظور بوده است
میرویس از قلای واحد

>>>   خدا شاهد اعمال ما هست.

>>>   در پاسخ به حملات مکرر افغانها به مرز ایران و کنسولگری ایران در هرات بسیار هم درست است

>>>   وای برمسلمانی ما! فردای قیامت بایدجواب این کاررابدیم !عده ای مظلومی را ازداشتن سوادمحروم کردن! خدایا سرنوشت ما بسوی خوبی تغییر بده

>>>   وقتی کنسولگری آتش می زنیم این میشه.

>>>   نتيجه نژادپرستي بدبختي و ويراني است همان چيزي كه هيتلر براي آلمان به ارمغان آورد

>>>   برادر عزیز از این گونه موارد تا دل تان بخواهد در ایران زیاد است...چه کنیم که از ماست که برماست

>>>   من به عنوان یک ایرانی این عمل رو محکوم میکنم .
اون اهالی هم که ناراضین میتونن بچه هاشون رو جای دیگه ثبت نام کنن .

>>>   سید جمال حرف زیبا و درستی زده:((در شرق اسلام را دیدم ولی انسانیت را ندیدم،در غرب اسلام را ندیدم ولی انسانیت را دیدم))این هم یک مصداق کوچک برای سخن صد سال پیش سید جمال.
سید علیرضا حسینی هراتی.

>>>   چرا افغان ها خود شان در ایران مثل پاکستان مکاتب شخصی و دانشگاه شخصی نمی سازند؟

>>>   چند وقت لوتر همچین تابلوی در استادیوم ورزشی خمینی شهر نوشته بود،که اتباع افغانی حق ورود واستفاده ازاین ورزشگاه را ندارد متاسفانه کی ما نتوانیستیم عکس بگیریم.

>>>   جالب است ! آیا ماازایران هم حقوق مساوی برخودمیخواهیم ؟ ایران که کشورهمسایه است مانند سایر کشورها میتواند همکاریهای 30 ساله قبلی را ادامه دهد یا متوقف بسازد . امریکاامسال فقط 100 نفرمحصل پذیرفت چقدرحق ما بالای امریکامانده ؟پلیس پاکستان که پاسپورت وویزه رسمی تانرا ازدست تان گرفته حتی پاره کرده میگوید حالا کدام سند دخول داری بده پیسه ؟ اعتبار شهروند هرکشوروابسطه به استقلال و سطح کلتور جامعه است ازکجا بداند که فرد افغان راه گیر و قطاع الطریق است با مدنی باکلتور چون به پاسپورت وویزه تان کسی جوابگو نیست چون حاملین این پاسپورت افغانی اجنت امریکاست یا اجنت پاکستان یا وطندوست افغان ؟صدها نفرافغان دربحرجواراندونیزیا غرق میشود یا دهها نفر افغان درمرده خانه های مساجد ترکیه ازگرسنگی جان میدهد کجا صاحب این کشور؟سوزن را بجان خود بزن جوالدوزرابجان دیگران ! کاش دولت ما اول خودش قوانین و قواعد بین الدول را رعایت بعد تقاضاازدیگران کند . ماوکیل مدافع اجنتان امریکانیستیم که جنایات ضدایرانی آنراهم برات داده بزبان امریکا صحبت کنیم .این کشور مشابه ما محکوم به تهدید امریکاست همسایه قرنها و هزاران سال کشورخودرا به اشغال موقتی امریکا مبادله نمیکنیم .تصورفرمایند ایران درتحریم اقتصادی ولی تیل شان درمصرف هرچیز ما قرار دارد .به هرصورت من به صفت وطندوست افغان از کشورخود میخواهم متهمین تظاهرات ودسایس خارجی دربرابر ایران را هرچه زودتر تحت پیگرد قانونی قرادهند تا روزمبادا اعدام افغانی درایران را هم ما مطالبه کرده بتوانیم .
فاریابی

>>>   خداوند بزرگ است یک روز افغانستان خراب ایران اباد روزی ایران خراب افغانستان اباد
وسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   من به عنوان یک ایرانی محکوم میکنم و پوزش میخواهم.به امید ریشه کن شدن نژاد پرستی،و بلکه مرزهای مسخره مصنوعی میان ایران غربی و شرقی.

>>>   باور كنيد اين حرف ما مردم ايران نيست
حميد-زاهدان

>>>   دستورالعمل اگر صادر شود چاره ای جزپزیرفتن ندارد

>>>   من به عنوان یک ایرانی از شما برادران و خواهران افغانستانی عذرخواهی میکنم ، جای تاسف است که مردم ایران از حضور شما عزیزان در ایران خاطرات بدی دارند ولی این کارها درست نمیباشد

>>>   اهالی محترم شهید پرور فیروزابادایاشهداهم واقعا این را داشته اند ? خاک برسر ما پس حس اسلامی وانسانیت مرده ?
یوسفی

>>>   فقط به اهالی شهید پرور میگویم عجیبترین طرفداران شهدا شما هستید که از رفتن یک بچه معصوم ممانعت می کنید. وای چه ادعای طرفداری از شهدا هم دارند

>>>   نژاد پرستی در اینجا بی داد می کند دیروز در روز نامه قدس خبر دستگیری 6تن از خلاف کار های افغانی را نوشته بود تا اینجا درست اما در صفحه دیگر مطالبت توهین امیزی نوشته بود

>>>   خوشخبتانه که امروز سطح تحصیل در کشورمان اگر از ایران پیش نباشد کم هم نیست و این کشورها از تحصیل مان را هراس اند چنانچه در چند روز اخیر تیم ملی فوتبال کشور ما به منطقه نشان داده که ملت غیور آریانای قدیم خراسان دیروز و افغانستان امروز میتوانند در تمام عرصه دستاورهای کم نظیری داشته باشند

>>>   یکی از ویژه گی های اغلب ما انسان ها این است که در بسیاری موارد براساس تجربیات محدود خود در باره یک موضوع به قضاوتی خاص برسیم و تصور کنیم واقعیت همین است. در مورد افغان های ساکن در ایران نیز ،بسیاری از ایرانیان نظری پیدا کرده اند که متاسفانه گاهی در عمل باعث بروز رفتار ی نادرست می شود.این امر البته علل گوناگونی دارد که شاید مهم ترین ان ها بدین شرح باشد :
1--درصد بسیار بالایی از افغان های مهاجر به ایران از اقشار محروم،کم سواد یا بیسواد جامعه افغانستان هستند که به علت خاستگاه اجتماعی خود ،در مواردی رفتار های ناپسندی داشته یا دارند.
2--شناخت مردم ایران از کشور و مردم افغانستان کم است و غیر از تعدادی از افراد علاقمند به این کشور و یا عده ای از روز نامه نگاران،هنرمندان و......نظایر ان ها عموم مردم شناخت و اگاهی خود براساس رفتارهای مهاجرین و یا خشونت ها ی واقع در این کشور قرار می دهند.
3--برای مردم عادی ایران فرصت های ناچیزی پیش امده که با افغان هایی که از لحاظ سطح سواد،رفتار و شخصیت اجتماعی
در سطح بالایی قرار دارند روبرو شوند چون تعداد این افراد به نسبت بقیه جامعه مهاجرین بسیار کمتر است. برای مثال مردم عادی ممکن است بعد از 34 سال مهاجرت افغان ها به ایران هنوز با یک دانشجو یا نویسنده و پژوهشگر افغان اصلا روبرو نشده باشند.
4--افراد بسیار کمی از ایرانیان عادی از تاریخ و فرهنگ افغانستان
اطلاع دارند و هیچ شناختی از افغان های موفق و صاحب نام در زمینه های علمی ،فرهنگی یا هنری در داخل یا خارج ایران ندارند.
5--تعدادی از افغان های مقیم ایران ،علیرغم رفتارهای خوب و کمک ایرانیانی که با ان ها از لحاظ کاری در ارتباط هستند به رفتار های نادرست،بی حرمتی و ناسپاسی در برابر ان ها دست می زنندکه حتی در مواردی منجر به زیان های جانی و مالی به ایرانیان شده است.
6--افغان ها در انعکاس نظریات خود نسبت به ایران و ایرانیان بیشتر جنبه های منفی را در نظر می گیرند و کمتر از جتبه های مثبت سخن می گویند و اگر حتی انتظارات نامعقولشان از لحاظ پذیرش و زندگی در ایران بر اورده نشود در بازگشت به کشور خود به تبلیغات منفی شدید بر علیه ایرانیان دست می زنند و به طور کلی به غلت وضع نا مطلوب کشور خو توقعشان از ایران بسیار بالاست و انتظار دارند ایران ان طور که ان ها انتظار دارند کلیه مشکلاتشان را حل کند.
بنابراین به نظر می رسد که این دلایل باعث می شود که قضاوت های دو طرف در باره یکدیگر در بسیاری موارد شتابزده ،نادرست و به دور از واقعیت باشد و این فقط مختص ایرانی ها نیست و نتیجه همین می شود که می بینیم .
گیتی /تهران

>>>   نژاد پرستی اینها فقط بالای افغانهای آواره است. بالای عراقیها که 8 سال کشورشان را مورد حمله قراردادن و بسیاری ازجوانانشان را کشتند بحمدلله هیچگونه خصومت و تعصبی ندارن

>>>   هر بچه ای حق تحصیل دارد حال آن بچه دشمن آدم باشد، و فکر نمی کنم بچه های افغانستانی دشمن ایرانیان باشد.

>>>   كمك كشور ايران به افغان ها دربخش تعليم ودانش كمك به خود ايران است زيرا اكثريت افغان ها فارسي زبان وباايراني ها ازيك نژاد هستند وداراي زبان مشترك وفرهنگ مشترك و دين مشترك هستند وافغانستان يگانه كشوريست كه مانند ايران زبان رسمي آن فارسي است.
صلح وآرامي درافغانستان به نفع ايران هم است دردين مقدس اسلام هم از همسايه واز حق آن ياد شده پس ايراني ها كه مردمان بافرهنگ عالي در جهان هستند چطور اطفال وجوانان مارا ازحق تعليم ودانش محروم ميسازند.
كابلي

>>>   با سلام به همه دوستان كه در اين زمينه اظهار نظر نموده اند ترديدي نيست كه افراد متفاوت در هر جامعه يافت مي شود اما آنچه جاي تآسف دارد اين است كه برخي افراد از اسم شهدا ، مقدسات ودين براي بيان اغراض دروني خود مايه مي گذارند.از كجا معلوم كه كه اين پارچه نوشته كار مسئولين مدرسه به نام اهالي شهيد پرور نيست.اهالي كه شهيد پرور باشد بااين گونه رفتار تناسبي ندارد.

>>>   به نظر من نکته ی این عکس در "اهالی شهید پرور" است!!!!!!! با این وجود اعتقاد به شهید هم دارند

>>>   جالب است تلویزیون ایران از نژادپرستی در امریکا می گوید. در حالیکه در امریکا مظهر استکبار جهانی کسی جرات نصب چنین تابلوئی را ندارد.

>>>   یاد فیلم بروسلی افتادم. ادعای ایران در تمدن و فرهنگ و... از این جور شعارها.. ولی در عمل خبری نیست. حتی در افغانستان که برخی ایرانیان بافرهنگ انها را بی فرهنگ و بدور از تمدن می دانند، نصب چنین تابلوئی عجیب است.

>>>   به جواب این دوست ما که گفته (در پاسخ به حملات مکرر افغانها به مرز ایران و کنسولگری ایران در هرات بسیار هم درست است)
عزیز شما خودتان میدانید که انها به چی خاطر به انجا جمع شدند چونکه از میخواستند که حق خودرا که مبلغ 300 یورو به قسم ضمانت گذاشته بودند از کنسولکری ایران پس بگیرند ولی متاسفانه انها انرا به جیب زده و حتی مدعی این شدند که شما 3000 افغانی به قسم پیش پرداخت پرداخت کنید که تاما مبلغ 300 یورشما را پرداخت کنیم ببینید ...
ازاحمقی ما مسلمین کشورهای بیرونی وکشورهای کفر سواستفاده کرده و حتی ما را به جنگ می اندازد اما ایرانی ها اجازه نمی دهند که فرزند افغان برود و درس بخواند .
اگر ما به پاکستان که نوگر انگلیس است نظر اندازیم هرکسی که از افغانها به پاکستان زندگی میکرده حتما دوازده پاس یاکه لیسانس حتی ماستری هم دارند اما هرچی که از افغانها به ایران اند متاسفانه کارگراند. چرا چونکه ایرانی ها اجازه درس را به افغان ها نمی دهند که یک جوان افغان پیشرفت کند شرم باد برما مسلمین که این قسم رفتارداریم پس نتیجه براین است که ازما است که برمااست. خودکرده را نه درد است نه چاره . بلی کشورهای کفر حتی مرز ندارند خیر است اگر ایران بخاطر امریکا که درافغانستان است اجازه مرز را نمی دهند ولی درس را و تعلیم را چرا ازانها میگیرند . طوری که خودتان هم دوستان ایرانی و افغانی میدانید که یادگرفتن علم ازگهوارتاگور واجب است .
پس چرا ما به حق خودمان ظلم میکنیم و کشورهای امریکائی را برسرخود حاکم میسازیم؟
دوستان تمام کشورهای اسلام دارند دراتش میسوزند این کار کیست ؟ بلی اولا از دست خودمان است که بعداکارامریکا وکفر.
چونکه اولا ما مثل ایران به یک طفل افغان که هیچ گناهی هم ندارد واین حق اش است که درس بیاموزد ولی ایرانی ها اجازه نمی دهند . انشاالله افغانستان هم این قسم نخواهد ماند مثل این پوز نیپال را همرای همان داور از خداناترس به خاک مالید ازدیگر دشمنان خودرا هم که اجازه تحصیل را نمی دهند خواهند مالید این دورنیست انشاالله که میشود واینرا هم میدانیم که خداوند مهربان است...
یکی از جوانان ترک تبار افغانستان از هرات باستان

>>>   ج برادر ترک تبار
سلام به همه دوستان و مخصوصا برادر ترک تبار هرات. در نظر داشته باشید که وقتی حرفی را می زنید باید باسند و مدرک باشد و خداوند را شاهد بر گفته ها و نوشته های خویش بدانید. شما گفته اید که در ایران افغانی ها همه کار گر است و به درس و مدرسه نمی گیرند جوری حرف می زنید که انگار شما تاریخ هزار سال قبل را باز گو می کنید اصلا متوجه نستید که در زمانی زندگی می کنیم که اطلاع رسانی ها دقیقه ی شده است چطور به خویشتن اجازه می دهید که همچون ... پشت سرهم نمایید امروز بیش از دو میلیون افغانی که داری کارت است مگر همه فرزندان آنها به مدرسه نمی روند که تعداد شان به دهها هزار بلکه صد ها هزار دانش آموز می رسد؟؟! مگر آمار دیپلوم داران در ایران به بیش از هزاران نفر می رسد. این همه دانشگاهای خصوصی که در افغانستان تاسیس شده است آیا همه یا حد اقل اکثریت اساتید و کادر علمی آنان از همین تحصیل کرده های ایران نیست؟. حتی طبق آمار رسمی هم اکنون هزاران نفر از فر زندان افغانستانی در حال تحصیل در دانشگاهای ایران می باشد. شما که در هرات هستید هر روز یک سری به قنسولگری ایران بزنید ببینید هر روز چند نفر فرزندان مهاجر افغانی از ایران برای اخذ ویزای تحصیلی می آیند. حتی مهاجرین که در اواخر شناسایی شد و با پاسپورت زندگی می کنند نیز از مدر سه و درس منع نیستند و فر زندان شان مشغول تحصیل هستند بله فقط آنهای که کاملا غیر مجاز در ایران هستند البته که نمی توانند درس بخوانند. با این حساب فکر کنم وضعیت جناب عالی و امثال شما از چند حال خارج نیست.
1- یا خواب دیده ای و مطالب بالارا در حال نیمه خواب و نیمه بیدار نوشته اید
2- این که خیلی از فضایا پرت هستید نمی دانم چیطوری به انترنت و ... دست رسی دارید و در واقع اطلاعت شما از درد هاو عقده ها ناشی شده است!!
3- شاید هم آدم خیلی بی انصافی باشید که چشم از حقایق بسته اید و نمی بینید که اتفاقا قشر تحصیل کرده کشور بیشترینیش از تحصیل کرده گان در ایران است. بنا بر این با تمام کاستی های که در ایران وجود دارد انصاف و وجدان انسانی خویش را فراموش نکنیم.
مهاجر سوخته وطن

>>>   ای تصویر به همه ایران ربط ندهد جاهای است که خوب است

>>>   من نظریات جناب مهاجر سوخته وطن را تایید میکنم.
فاریابی

>>>   در پاسخ به خواننده ای که در مورد اتباع عراقی نوشته اند و همچنین اقای ترک تبار از هرات و اقای یوسفزی :
تعداد عراقی های ساکن ایران بر اساس ان چه که در امار منتشر شده حدود 50000 نفر است که نسبت به جمعیت 77 میلیونی ایران بسیار کم است و اصلا به چشم نمی ایند .اکثریت مردم عادی ایران اصولا نمی دانند که ان ها چه می کنند و یا در کجا ساکن هستند؟
در مورد تحصیل اتباع افغان،اقایی که خود را مهاجر سوخته وطن معرفی کرده اند جواب های لازم را داده اند.اما لازم است گفته شود فقط چند هزار جوان افغان در مدت مهاجرت از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.بار ها هم این مطلب گفته شده که ایران مسئول ،زندگی هر مهاجر غیر قانونی نمی تواند باشد.اگر بخواهد چنین کند انوقت ،جمعیت بیشتری از مهاجرین به ایران می ایند که انتظار تحصیل ،کار ،مسکن و خدمات درمانی دارند. هر کشور امکانات محدودی دارد.
و اما اقای یوسفزی شما دیگر چرا؟نحوه نگارش شما نشان می دهد که مدتی طولانی در ایران بوده اید و حتما از زندگی اتباع افغان تا اندازه ای که باید اطلاع دارید،اگر هموطنان شما در کشورافغانستان تحت تاثیر بعضی تبلیغات نادرست،حقایق را طور دیگری می بینند ،شما چرا ارزوی بد برای ایران می کنید
ایران هرچه که بود پناهگاهی شد برای افغان ها در روز های سخت.اگر ان طور نبود که هر افغان صد در صد،ارزو دارد ولی به هر حال در طوفان حوادث در های خود را بروی ان ها گشود و دیگر این که به گفته بسیاری از هموطنانتان ،میهن دوم ان ها شده است.در پایان باید اضافه کنم انچه که در فیروز اباد اتفاق افتاده کاری بسیار نادرست و ناپسند بوده است.

>>>   خواهش می کنم با این اخبار برای حدود 300000 افغان که در ایران در حال تحصیل هستن مشکل ایجاد نکنید...
این که می خواهید حمله به کنسول گری ایران را یک جوری توجیه کنید این راهش نیست....

>>>   همه جای ایران کم و بیش همین جریان برقرار است ،در بعضی مناطق ابتکار به خرج داده پارچه نوشته میزنند،طفل هشت و نه ساله افغان چه گناهی دارد،ان طفل که امروز چنین رفتاری را ببیند شک نکنید وقتی بزرگ شد و به جایی رسید این کار را تلافی خواهد کرد،مردم شهید پرور فیروز اباد از همان شهدا خجالت بکشید

>>>   ...همین امسال بیش از 100 هزار محصل افغانی در ایران در حال تحصیل هستن
واقعا در تعجبم به سفارت ایران حمله می کنید به جای عذرخواهی شروع می کنید به ...
به خاطر یه تابلو و چند خط نوشته که اصلا معلوم نیست توسط کی در کجا نصب شده درحالی که حضور افغان ها در مدارس ایران قانون شده ...!!!
این کار شما نه اسلامی هست که ادعای آن رو می کنید نه فرهنگی که باز هم ادعای آن رو می کنید
واقعا من موندم اگر به سفارت افغانستان در ایران حمله بشه شما چه خواهید کرد...!!

>>>   چرا از ایران به کشور خودتان بر نمی گردید؟؟؟

>>>   من هم به عنوان یک ایرانی راضی به ماندن افغانها در ایران نیستم .
ضمنا تو شهروند افغانی که میگی ایرانی ها برن جای دیگر بچه هاشون را ثبت نام کنن اینجا ایران وطن ماست . شما چی میگی؟

>>>   من مدت ده سال درایران بودم خاطرات بسیار خوش دارم برای تحصیل کرده ها خیلی احترام میکند ملت ایران واقعا مردم شریف با دانش وبا فرهنگ است...

>>>   هر جای مردم خوب و متعصب دارند! البته این کار بالای تمام ملت شریف ایران صدق نمی کند. من بیشتر مردم ایران را دیدم که مردم شریف هستند

>>>   " نژاد پرستی اینها فقط بالای افغانهای آواره است. بالای عراقیها که 8 سال کشورشان را مورد حمله قراردادن و بسیاری ازجوانانشان را کشتند بحمدلله هیچگونه خصومت و تعصبی ندارن"
تمام نکته همینجاست.باید فهمید چرا ایرانی ها از عراقی ها ناخوش نیستند ولی از ما ناخوشند.حتمی ما یک کارهایی در ایران می کنیم که بدنام میشویم... !!!
مهاجر جوان

>>>   هموطنان این که چیزی نیست من 6 سال است به صورت قانونی تهران زنده گی میکنم...در بعضی پارکها .هوتل ها.مارکیت ها.ورزشگاها. استخرها... و حتی سلمانی ها نوشته ورود اتباع افغانی جدا ممنوع. همین چند روز پیش من با یک دوستم که بچه هرات است رفتیم سلمانی این ارایشگر اول رفتارش با ما خوب بود وقتی ما بین خودمان به لحجه دری گپ زدیم پرسید بچه کجاید من بهش گفتم بچه افغانستان این ارایشگر اینقدر پیشانیش افتاد انگار ما قاتلین پدر مادرش هستیم موقع رفتن 10 برابر از ما پول گرفت گفت این پول شانه است که باید دور بندازم در صورت که ما دوتا هرروز حمام میرم با ما این رفتار کرد اما اون هموطنان زحمتکش هزاره که اکثرا کارش سنگکاری و گچکاری است و گرد خاک زیاد دارد با اونها چی رفتار خواهند کرد..
سلیمان خیل تهران

>>>   سلیمان خیل از این همه دروغی که گفتی خجالت بکش .
در تهران وردوی کدام پارک و رستوران و سوپر مارکت نوشته ورود افغانی ممنوع ؟؟؟؟؟
به خدا خجالت داره این تهمت ها .
از خدا نمی ترسی؟؟؟؟
همین حرفها و کارها موجب می شود ما مردم ایران درباره شما تصوراتی داشته باشیم .
این قدر نشناسی ها و داستان پردازی ها به ضرر خودتان تمام می شود.

>>>   تصورش را بکنید اگر اینکار در کشوری غیر از ایران میشد چه ها که نمی نوشتید.... بعدا شما و نظر دهندگان! ولی اینجا عنوان عکس خیلی ملایم و بدون اشاره مستقیم به کسی. در ضمن بعض از خوانندگان بی هویت و فاقد اعتماد به نفس نیز برای این کار توجیهاتی اورده اند که در نوع خودش جالب است! طنز خوبی بود!
عزیزی

>>>   صادق زيبا كلام در هفته نامه «آسمان 16 ارديبهشت 1391» این مرد آزاده، متفکر آزاد اندیش، چنین بیان می کند این مطلب در سایت صادق زیبا کلام نیز وجود دارد:
«هيچ لغتي كامل‌تر و جامع‌تر از لغت «نژادپرستي» بيان‌كننده رفتار ما ايراني‌ها درقبال افغاني‌ها نيست. البته اصطلاحات، الفاظ و لغات ديگري هم مي‌توان براي توصيف رفتار ما، ظرف سه دهه گذشته در قبال افغاني‌هايي كه از بد سرنوشت و حادثه به ايران پناه آورده‌اند، به كار گرفت؛ «مغرضانه»، «ناقض اصول اوليه حقوق بشر»، «غيراسلامي»، «غيراخلاقي»، «مغاير با قانون اساسي ج.ا.ا»، «خجالت‌آور»، «مغاير با اصول و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در مورد حقوق پناهندگان» و ساير اصطلاحات مشابه و هم‌رديف.
اما هيچ‌كدام آنها به درستي و كامل‌بودن «نژادپرستي» و «تبعيض‌نژادي» ‌نيست. نه به واسطه آنكه فرماندار اصفهان يا يكي ديگر از مسوولان پايتخت صفويه آنان را از بالارفتن از تپه‌ها و صخره‌هاي «كوه صفه» محروم ساخت؛ نه به واسطه آنكه مقامات با فضل و كمال استان مازندران هفته پيش اعلام كردند كه اجازه نخواهند داد هيچ افغاني اعم از آنكه حضورش در كشور قانوني است يا غيرقانوني، به استان‌شان بيايد، نه به واسطه آنكه رفتار موهن، غيراخلاقي و غيرانساني ما ايرانيان كه البته پرچم‌دار علم، دانش، تمدن، فرهنگ و معرفت هستيم در قبال افغان‌ها در ايران واقعا حكايتي است، بلكه به واسطه نفس نگاهي كه ما به افغان‌ها داريم.
نگاهي كه بهترين تعريفي از آن مي‌توان داشت آن است كه بگوييم يادآور نگاه سفيدپوستان آمريكايي نژادپرست به سياهپوستان، يا نگاه سفيدپوستان اروپايي‌تبار ساكن آفريقاي جنوبي در زمان رژيم آپارتايد به آفريقايي‌ها. اي‌كاش حكايت تلخ رفتار ما با افغان‌ها فقط محدود مي‌شد به مقامات اصفهاني يا مازندراني. انسان مي‌توانست بگويد كه يكي دو مقام مسوول كج‌سليقگي و غرض‌ورزي كرده‌اند. اي‌كاش اينگونه بود. بدبختي آن است كه موضوع به كج‌سليقگي دو يا چند مسوول سطحي‌نگر و بي‌دانش در اصفهان يا مازندران محدود نمي‌شود.
واقعيت آن است كه رفتار ناشايست، تبعيض‌آميز و مغاير با اصول و موازين حقوق پناهندگان ما با افغان‌ها خيلي عميق‌تر از اين حرف‌هاست. براي درك عميق رفتار غيرانساني ما با افغان‌ها كافيست ميان رفتار غربي‌ها با پناهجويان ايراني كه به كشورهاي مختلف اروپايي، آمريكا، كانادا يا استراليا پناهنده شده يا مهاجرت كرده‌اند،‌ يا رفتار ما ايراني‌ها با افغان‌ها مقايسه‌‌اي ‌نماييم. به عنوان يك قاعده كلي و حسب موازين بين‌المللي، هر پناه‌جو كه به يك كشور غربي ورود مي‌كند، بعد از مدتي كه به عنوان يك پناهجو پذيرفته مي‌شود از همه حق و حقوق‌هايي كه اتباع آن كشور برخوردار هستند، برخوردار مي‌شود. صرفنظر از آنكه پناهجو قانوني يا غيرقانوني وارد آن كشور شده است. طبيعي است كه اگر او غيرقانوني به آن كشور داده شده باشد، مدت زماني كه به پرونده‌اش رسيدگي مي‌شود خيلي طولاني‌تر خواهد شد تا زماني‌كه او قانوني به آن كشور مهاجرت كرده باشد.
اما به هر حال بعد از آنكه يك پناهجو در هيبت يك پناهجو يا مهاجر در كشور ميزبان پذيرفته مي‌شود، همان‌طور كه گفتيم شهروند آن كشور مي‌شود. اگر جرمي يا خلافي مرتكب شود، با همان قوانين، مقررات و ضوابطي كه در مورد شهروندان خود آن كشور جاري است محاكمه و مجازات مي‌شوند؛ از كليه خدمات شهروندي و رفاهي كه اتباع كشور ميزبان از آن برخوردارند، برخوردار مي‌شود. اعم از آموزش و پرورش رايگان، خدمات درماني و بهداشتي، ‌حقوق ايام بيكاري، حق اولاد و قس‌عليهذا. به بيان ديگر، يك مهاجر ايراني پس از آنكه به عنوان مهاجر در سوئد، نروژ، دانمارك، انگلستان، فرانسه، آلمان، كانادا، آمريكا يا استراليا پذيرفته مي‌شود با وي همانند شهروندان همان كشور رفتار مي‌شود. حاجت به گفتن نيست كه اين امتيازات شامل اعضا خانواده و وابستگان او هم مي‌شود حتي اگر آنها به هنگام ورود به آن كشور، همراه وي نبوده باشند.
اما در ايران؛ يك پناهجوي افغاني صرفنظر از آنكه قانوني وارد كشور باشد يا غيرقانوني، صرفنظر از آنكه يك سال در ايران اقامت داشته باشد يا 10 سال يا 30 سال، از هيچ حق و حقوقي برخوردار نمي‌شود. يك افغاني كه في‌المثل 20 سال است در ايران زندگي مي‌كند و همسر و فرزند دارد مثل آب‌خوردن ممكن است توسط نيروي انتظامي از كشور اخراج شود. و باز هم اي كاش اين، همه تراژدي بود!
مشكلات عديده‌اي بر سر راه ثبت‌نام و به مدرسه‌رفتن فرزندان افاغنه در ايران وجود دارد. بعضا آنها را به مدارس راه نمي‌دهيم، بعضا از آنها هزينه آموزش و پرورش فرزندان‌شان را مي‌گيريم، ‌بعضا به آنها مدرك نمي‌دهيم و بعضا اگر يك افغاني مجبور شود فرزندش را از مدرسه‌اي بيرون آورده و به واسطه تغييرشغلش به منطقه يا شهر ديگري ببرد، به عذاب اليم دچار مي‌شود. افغان‌ها، دفترچه خدمات درماني ندارند و از همان حداقل‌هايي كه به‌هرحال تأمين‌اجتماعي براي كساني‌ كه دفترچه خدمات درماني دارند یا فراهم مي‌كند، بي‌بهره‌اند.
في‌الواقع هر امر اجتماعي كه مستلزم ارائه «فتوكپي شناسنامه» و «كارت ملي» مي‌باشد، افغان‌ها عملا از آن محرومند به اين معنا كه افغان‌ها نه مي‌توانند حساب بانكي داشته باشند؛ نه مي‌توانند منزل يا اموال منقول يا غيرمنقولي را خريد و فروش نمايند، نه مي‌توانند گواهينامه بگيرند، نه مي‌توانند مدرسه بروند و نه مي‌توانند استخدام شوند، نه حتي مي‌توانند در يك بيمارستان به صورت رسمي بستري شوند نه مي‌توانند براي خدماتي اعم از تجاري، زيارتي يا غير آن ثبت‌نام نمايند و نه هيچ امر و كار ديگري. فرقي هم نمي‌كند كه چند سال در ايران بوده‌اند. يك افغاني و خانواده‌اش كه ممكن است 30 سال هم در ايران زندگي كرده باشند، همين وضعيت را دارند.
از همه اينها اسفناك‌تر و غيرانساني‌تر، رفتار ما با كودكان معصومي است كه ثمره ازدواج يك افغاني با يك ايراني مي‌باشد. در سه دهه گذشته، هزاران خانم يا دوشيزه ايراني با افغاني‌ها ازدواج كرده‌اند. حاصل اين هزاران ازدواج، ده‌ها هزار كودكي است كه مادرشان ايراني و پدرشان افغاني است. مي‌دانم كه خيلي از خوانندگان باور نخواهند كرد، اما از نظر مقامات ايراني، اين افراد وجود ندارند. چون مسوولان ما، اين ازدواج‌ها را به رسميت نمي‌شناسند، يعني ازدواج با «اتباع بيگانه»‌ را به رسميت نمي‌شناسند، بنابراين ثمره اين ازدواج‌ها را هم به طريق اولي به رسميت نمي‌شناسند. لذا به فرزندان اين ازدواج‌ها شناسنامه نمي‌دهند. بنابراين ده‌ها هزار ايراني كه امروز بسياري از آنها به سنين بالاي 18سال رسيده‌اند، در كشور هستند كه چون شناسنامه ندارند، وارد هيچ امر و حوزه اجتماعي نمي‌توانند بشوند.
نه مي‌توانند به مدرسه بروند، نه تصديق رانندگي بگيرند، نه بيمه شوند، نه حساب بانكي داشته باشند و نه هيچ چيز ديگري. اين رفتارها را كه ما با هم‌كيشان مسلمان‌مان كه تازه هم‌نژاد ما هم هستند، انجام مي‌دهيم، مقايسه كنيد با رفتار غربي‌هاي بي‌دين و مذهب در دانمارك، نروژ، فرانسه، انگلستان، كانادا و آمريكا با ايرانياني كه نه هم‌كيش و آيين غربي‌ها هستند، نه هم‌نژاد و هم‌تمدن آنها. سال گذشته در مجلس طرحي تهيه شد كه به مشكلات فرزندان ازدواج‌هاي ايرانيان با افغان‌ها رسيدگي شود. اما نمايندگان كميسيون قضايي مجلس در همان مرحله رسيدگي در كميسيون، آن را از دستور کار خارج كردند و يكي از مسوولان آن كميسيون به مطبوعات توضيحات كافي داد كه چه خطر عظيمي از بيخ گوش ملت متمدن، مسلمان و بافرهنگ ايران گذشت.
چه اگر آن لايحه به تصويب مي‌رسيد خطرات عظيمي متوجه امنيت ملي‌مان مي‌شد. هيچ‌كس هم كه از آن بزرگوار و نه از ساير بزرگواران كميسيون قضايي و حقوقي مجلس نپرسيد كه روشن‌شدن وضعيت حقوقي ده‌ها هزار انسان كه تنها جرم‌شان آن بوده كه از مادري ايراني و پدري افغاني به دنيا آمده‌اند، چه خطري را متوجه امنيت ملي ايران مي‌كرد؟
به عنوان يك ايراني، از ملت بزرگ افغان كه برخی ازهم‌ميهنانم اينگونه زشت و غيرانساني با آنها رفتار مي‌كنند، پوزش مي‌طلبم. در برابر همه افغان‌هايي كه خيابان‌هاي شهرم را تميز مي‌كنند، ساختمان‌هاي شهرم را مي‌سازند، در گاوداري‌ها و ساير مشاغل دشوار شهرم، شرافتمندانه كار مي‌كنند، به عنوان نگهبان، آبدارچي و مستخدم و مشاغل ديگر نقش ارزنده‌اي در توليد ناخالص ملي كشور هم دارند، سر تعظيم فرود مي‌آورم و دستان خسته و پينه‌بسته‌شان را با همه وجود مي‌بوسم و بر روي سرم مي‌گذارم».
فرهاد

>>>   این خبر مربوط به استان یزد میباشدگزارش کرده که ثبت‌نام ۱۲ کودک افغان در یکی از مدارس «فیروز‌آباد» از توابع شهر «صدوق» در استان یزد با اعتراض گروهی از ساکنان این منطقه مواجه شده است.این سایت روز پنجشنبه (۱۴ شهریور) گزارش کرده که ساکنان این منطقه خواستار توقف این ثبت‌نام‌ها در مدرسه «میبدی میبد» هستند.
کابلی

>>>   ماخواستاراحترام به حقوق انسانی وحقوق شهروندی اولیه ودرجه سومی اتباع افغان بوده ووهرگونه معامله گری باحقوق اتباع مجاز طبق قوانین وکنوانسیون های پناهندگان ازسوی افرادونهاد هاودولت های میزبان ومیهمان مردود می باشد ومداخله عده محدودی نژادپرست درحقوق دیگران رانمی پذیریم
کانون اجتماعی نهاد نواندیشان بلخ

>>>   از من یک گلام گناهی دست چپ از دست راست سوال نشود
یک مهاجر

>>>   واقعا شما افغان ها ناشکر هستید . پس این همه افغان در دانشگاه های ایران درس می خونن. کی هستن. هزاران نفر. اینکار هم به دلیل همین تصویر خشنی که شما افغان ها از خود ارائه می دهید. هر چند کار غیر انسانی هست. و این مسائل حداقل هست... بابا یک کشور ظرفیت این همه مهاجر را نداره. چرا درک نمی کنید. زود اسلام اسلام نکنید. اینها ربطی به اسلام نداره. کسی که مجاز باشه و قانونی باشه می تونه تحصیل کنه. اما اکثریت شما غیر قانونی به ایران میایین. مشکل اینه.

>>>   آقای سیدعلی رضا حسینی یک نقل قول نادرست از سید جمال الدین افغانی کرده است که نوشته است سیدجمال گفته است:((در شرق اسلام را دیدم ولی انسانیت را ندیدم،در غرب اسلام را ندیدم ولی انسانیت را دیدم)) درست این جمله این است که در شرق اسم اسلام را دیدم عمل به اسلام را ندیدم و در غرب عمل به اسلام رادیدم اسم اسلام را ندیدم و خوب است دوست عزیز توجه داشته باشدکه تضاد نهادن بین اسلامیت و انسانیت درست نیست.
مظفری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است