بازماندگان مسعود، با مسعود چه کردند؟!
شکی نیست که مسعود از نظر خصایل فردی یک فرمانده زیرک و استراتژیست ماهری بود اما متاسفانه تمامی صفات پاک و انسانی و اسلامی مسعود با جنایات نیروهایش در دوران درگیری های داخلی زیر سوال رفت 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۳    ۱۳۹۲/۶/۱۷ کد خبر: 57623 منبع: پرینت

(محتویات این نوشته بیانگر نظرات این شبکه نیست و صرفا احترام به نویسنده را حکایت دارد)

دوازده سال از شهادت یکی از رهبران مجاهدین یعنی شهید احمد شاه مسعود که به قهرمان ملی ملقب شد، گذشت.

متاسفانه در تاریخ کشور ما محور زدایی، قهرمان زدایی و الگو زدایی همیشه رواج بوده است. سرود ملی میرود و می آید. بیرق را هر کس تغییر می دهد. تاریخ کشور را می نویسند و باز می نویسند و قبول نمی کنند. لذا هیچگاه تفسیر دقیقی فارغ از حب و بغض درباره کسانی که برای این ملت رزمیدند، وجود ندارد. در حالیکه صرفنظر از اختلافات سمتی و تنظیمی شان، نباید از کارنامه های نیک شان چشم پوشی نمود.

قضاوتها درباره شخصیت و کارکرد های شهید مسعود نیز غالبا یکطرفه، ناقص و آمیخته با حب و بغضند. واقعیت نشان می دهد که مسعود هم اشتباهات فاحش دارد و هم مواردی که می توان آن را مثبت خواند.

گذشته کودکی و دوران تحصیل و مبارزات افتخار آفرین و مقاومت شجاعانه اش قابل تحسین است تا آنجا که برخی مسعود را سنبل مقاومت کل مردم افغانستان می دانند و بی شک که چنین بوده است.

در سال 1375 خورشیدی که مسعود به اروپا دعوت شد خطر القائده و طالبان را گوشزد کرد اما جامعه جهانی جدی نگرفت. شاید به این دلیل که جامعه جهانی تصویر روشنی از افراط گرایی القائده و طالبان نداشتند.

وی در آغاز فعالیت در سازمان اخوان؛ به زیر چتر پاکستان خزید و به تحریک و تشویق یک کشور بیگانه علیه رژیم داوود به قیام بر خاست. البته می توان گفت که رژیم داوود یک رژیم مستبد و دیکتاتور بود اما قیام علیه آن رژیم به دستور پاکستان یک نقطه ی سیاه در زندگی مسعود به شمار می رود.

شرکت در کودتای ضد نجیب الله و از میان بردن ارتش ملی افغانستان، نقطه سیاه دیگری در زندگی مسعود است.

ناتوانی در حفظ اتحاد شمال و کوشش برای حذف دیگران و گرفتن قبضه قدرت که منجر به فاجعه شد یکی دیگر از ضعف های مسعود است هرچند اضافه خواهی ها و تند روی های تنظیم های دیگر و نقش پاکستان و مهره ی فعال آن یعنی گلبدین در جنگ های کابل را نباید دست کم گرفت.

در این میان آنچه چهره مسعود را در اذهان برخی از اقوام کشور مخدوش ساخته است ، دخالت وی در جنگ های داخلی به عنوان یک طرف درگیر بوده است. پناه دادن به گلبدین که شاید انگیزه اخوانی گری داشت و البته بعضی ها آن را به صفات جوانمردی مسعود می گذارند، یکی دیگر از نقطه های ضعف مسعود بود.

جنایاتی که در دوران تصدی مسعود بر وزارت دفاع کشور و طرف درگیر در جنگ های داخلی از طرف نیروهای وی ( مانند بقیه طرف های درگیر ) نقل قول می شود ، پشت هر انسانی را بلرزه در می آورد.

شیر پنجشیر که در زمان 4 ساله دولت مجاهدین به ریاست جمهوری برهان الدین ربانی مسولیت وزارت دفاع را برعهده داشت ، مرتکب اشتباهات بی توجهی به دیگر اقوام کشور شد که باعث بروز مخالفت ها در درون هسته های جهادی گردید و بالاخره طالبان به تسلط خود بر پایتخت به درگیری های داخلی در کابل پایان دادند.

مذاکره ی مسعود با طالبان در لوگر که گفت حاضر است قانون اسلامی طالبان (که واقعا افراطی بود) را بپذیرد، نشان داد که او هنوز یک بنیاد گرا باقی مانده و حاضر بود برای شرکت در قدرت از حقوق انسانی مردم افغانستان بگذرد و با مزدوران پاکستان کنار بیاید.

با این همه، مسعود پس از شکست به وسیله طالبان به بازبینی گذشته خود رسید . او مانند برخی از سازشکاران به طالبان تسلیم نشد و سر سختانه نیروی مقاومت ضد طالب را سازمان داد و رهبری کرد. مسعود در این برهه زندگی خود علیه پاکستان و دسایس استخبارات نظامی آن ایستادگی کرد و نقشه های شوم اسلام آباد را افشا نمود.

از سوی دیگر نشانه های در وجود مسعود دیده شد که نشان می داد او به اشتباهات گذشته خود پی برده است. از آن جمله صرف نظر کردن از ایده قبضه انحصاری قدرت. او زمانی که جرگه هرات دایر می شد ؛ با تاکید مکرر به استاد ربانی گفت که تو در آن جرگه باید استعفا دهی تا راه برای ایجاد یک دولت اشتراکی(تفاهم ملی) باز گردد ولی مرحوم ربانی به وعده خود وفا نکرد.

در آخرین سال حیات مسعود ظاهرا درک کرده بود که خلاء صحنه سیاسی افغانستان را باید با روشنفکران پر کرد. او در این راه اولین نمایش ها را انجام داد ولی دیگر دیر شده بود و در اولین حمله انتحاری در تاریخ 18 سنبله 1380 خورشیدی در ولسوالی خواجه بهاء الدین ولایت تخار که توسط دو مرد عرب انجام شد ،دار فانی را وداع گفت.

پس از آن لوی جرگه اضطراری که در پایان دولت موقت تشکیل شد به احمدشاه مسعود لقب قهرمان ملی داد و سالروز کشته شدن مسعود تعطیل عمومی در کشور اعلام شده و بنام روز شهید مسمی گردید.

شکی نیست که مسعود از نظر خصایل فردی یک فرمانده زیرک و استراتژیست ماهری بود و از لحاظ کرکتر شخصی کمتر کسی را مانند او در تاریخ افغانستان سراغ داریم که متاسفانه تمامی صفات پاک و انسانی و اسلامی مسعود با جنایات نیروهایش در دوران درگیری های داخلی زیر سوال رفت.

طرف دیگر قضیه کسانی هستند که پس از مسعود، یاران وشاگردان وفاداری برای وی نشدند و تا توانستند از کنار نام مسعود سوء استفاده نمودند. زراندوزی، زورگویی، غصب اموال بیت المال و مردم، تجاوز و ده ها مورد منفی دیگر، از جمله پیامدهایی است که پس از رفتن مسعود، همراهان، دوستان و شاگردانش به یادگار در اذهان عامه بجا گذاشته اند.

بگذریم، چرا که از قدیم گفته اند:زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد!!! اما سوال دیگر این است که آیا اگر مرحوم احمد شاه مسعود زنده می بود، به عنوان رییس جمهور انتخاب می شد یا خیر؟ و آیا قهرمان ملی هم با آمریکاییها مثل کرزی تعامل می کرد و یا نمی گذاشت آمریکاییها تا این اندازه در امور داخلی کشور دخالت نمایند و برای خود پایگاه های نظامی دایمی تاسیس نمایند؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درباره سوال آخر شما که گفتید که اگر مسعود زنده میبود با آمریکا تفاهم میکرد یاخیر به سوال شما مه با اطمینان میتوانم بگویم که هرگز نه . اگر مسعود شهید میخواست 15 سال قبل از شهادت شان این معامله صورت میگرفت چنانچه خود ایشان فرموده بودند ( اگر به اندازه کلاهم در قلمرو کشورم جای داشته باشم مبارزه خودر ا با بیگانه ها ادامه میدهم )
احمد از چین

>>>   هموطنان عزيز!
وقتيكه از مردم جرمني در مورد شخصيت هيتلر سوال مي كنيد، آنها مي گويند كه موصوف جز تاريخ آلمان است!
با وجود كه بيش از صد مليون انسان به دستور اين شخص به قتل رسيدن، بازهم مردم آلمان كسي را جرات ابراز نظر در مورد هيتلر نمي دهند.
بنظرم افغانها بايد اندك اخلاق را از آلماني آموخت و بخصوص در برابر بيگانگان غرور خود را حفظ كنند.
در تاريخ افغانستان فرازها و نشيب هاي زياد را سراغ داريم، ولي تاريخ را به هيچ صورت تغير نميتوان داد.
سهيلا فراهي

>>>   از نوشتن متن بالایی تان جهان سپاس بی بی جان قند!
اینکه مسعود کی بود و چی بود به همه هویدا و آشکار است و تاریخ یکروز قضاوت میکند!
اما آمدیم بالای اینکه اگر مسعود زنده میبود کرزی صاحب واری با امریکا چی معامله میکرد؟؟؟ نیز آشکار و هویداست!
مکناتن 6 اسپ عربی و یک تفنگچه در وادی دریایی کابل به وزیر محمد اکبرخان پیشکش کرد که تحفه است و جناب وزیر محمد اکبرخان شخص تحفه آرنده را با همان تفنگچه اش میکشد!
مدلین البرایت در یکی از پرواز های نظامی آمریکا در میدان هوایی بگرام با مسعود ملاقات کرد، ضمن آنکه به مسعود وعده ها داد، انعامات در نظر گرفت و در اخیر اخطاریه ها داد ولی جواب آن مؤمن آزاده مرد هموطن من و تو (افغانستان) برایش گفت که اگر به اندازۀ کلاهم جای داشته باشم مبارزه خواهم کرد! که این حرف در سیاست بازی طفلانه نیست جگر مردانه و شیرانه میخواهد. و حادثۀ 11 سپتامبر مستقیماً با شهادت آنراد مرد ارتباط دارد تا بعداً اشغال وطن، ویرانی و کشتار هموطنان من و تو به دست 48 کشور آدم کش، ویرانگر، غارتگر زمینه را مساعد ساختند و توسط چند نادان پوچمغز بر سرنوشت کشور در بن تهداب کج گذاشتند.
اینکه مسعود به لوگر رفته بود و یا میدانشهر؟ این نیز جگر مرد و دل شیر میخواهد که با یک اسلحۀ کمری در قشون دشمن داخل شود شاید از مسلمانی و صادقت و وطندوستی اش بوده باشد که اگر واقعاً طالبان خواهان انفاذ شرعی اند باید از راه صلح پیشرفت نه از راه قتل و قتال چون قبلاً تجربه داشت که کفار چطور در کشور مان خون هزاران مظلوم و بیگناه و گرسنه را به واسطه مکر و حیله و فریب و نیرنگ و کارهای استخباراتی ایشان ریختاندند! بهر صورت!
امروز باید روشن شده باشد که جز خودمان هیچ کسی بدردمان نمیخورد هیچ کسی زخمهای ما افغانها را التیام نمیبخشد جز اخوت و برادری خود مان در کشور مان! باز هم از بارگاه ایزد متعال جنت فردوس برای همه شهدا و کشته های شده های (به ناحق) استدعا میدارم روح همه ایشان شاد و ما را نیز هدایت نیک نماید تا بتوانیم اتحاد و اتفاق در بین هم داشته باشیم.
ملا نانی کندهار

>>>   مسعود با قيام بر ضد داوود خان مخالف بود. انجنير جان محمد دوست نزديك او به همين دليل اعدام شد. قيام بر ضد داوود در نتيجه پافشاري حكمتيار صورت گرفت. اما او با وجود مخالفت، مجبور شد دست به قيام بزند.
مسعود در جنگ هاي دهه ٧٠ يك طرف نبود. او وزير دفاع حكومت مجاهدين بود و با حكمتيار كه از پاكستان دستور مي گرفت، مي جنگيد.
مذاكره با طالبان، نه در لوگر كه در ميدانشهر صورت گرفت. مسعود شرايط آنان براي حكومتداري را نپذيرفته و خواستار برگزاري شوراي علما از هر دو جانب شده بود.
سفر او به اروپا در ١٣٧٩ بود نه ١٣٧٥
بلي، اطرافيانش زر اندوختند، به آرمان هاي او خيانت كردند، راهش را كنار گذاشتند، تجمل گرا شدند. اما خود او نه سرمايه به جا ماند نه پول.
اردوي داكتر نجيب پيش از رسيدن مسعود به كابل پارچه شده بود. رفيع با حكمتيار، أمام الدين با حقاني، وطنجار با حكمتيار، دوستم با مسعود، عظيمي با مسعود، ديگران هم با ديگران سازش كرده بودند. اما مسعود حداقل، دلاور، عظيمي، علومي، بابه جان و عده يي ديگر را با نيرو هاي شان در ساختار حفظ كرد. حتي ظاهرسوله مل، معاون وزير دفاع ماند. بيشتر از اين را بقاياي كمونيستي گفته، رهبران مجاهدين مانع شدند.
جنگ، فاجعه مي زايد و شما حق به جانب هم كه باشيد، آناني كه در جنگ صدمه مي بينند شما را نمي بخشند. اين بخش را بايد پذيرفت و مخصوصا كه اطرافيان او خانه هاي مردم را گرفتند و به تاراج هايي دست زدند.

>>>   ... مذاکره قهرمان ملی با طالبان در میدان وردک بود نه در لوگر و این مذاکره نشان دهنده این است که قهرمان ملی بخاطر آرامش مردمش با یک نفر همراه که آن هم شهید محمد داود داود بود در قلب دشمن خون آشام پیش رفت و آنها را شخص خودش به مذاکره دعوت کرد.
از کشور هند

>>>   من موافقم که مسعود یک قومندان زیرک و ستراتیژیک بود ولی اشتباهات آن نادیده گرفته نمیشود و خیانت های که همسنگران وی اجرا کرد مردم افغانستان آنرا نمی بخشد و سو استفاده های که از نام و عکس مسعود صورت گرفته آذهان مردم در مقابل مسعود را خراب و اورا بنام یک...یاد میکند که شاید این لقب همسنگران مسعود برایش کسب کرده است.

>>>   شما که این مقالی را درباره مسعود نوشته اید کمترین معلومات دقیق را درباره شخصیت وی و کارنامه هایش دارید اول اینکه در زمانیکه آمر صاحب وزیر دفاع بود هیچ جرگه ای در هرات برگزار نشد دوم اینکه آمر صاحب اکر شما به تاریخ مراجع نمایید بمدت 6ماه وزیر دفاع در وقت جنگ های داخلی بود بکه باقمانده سالها را محمد یونس قانونی بوده است. سوم اینکه در جنگ های داخلی شما توقع داشتید که به گردن نیروی حزب اسلام و حزب وحدت اسلام گل می افشاند و یا در عوض از مردم مظلوم کابل دفاع میکرد.
از سبزوار هرات (شیندند)

>>>   اگر چی مطلب هذا به همه معلوم وروشن کرد که او چی کرده وکیست ؟ولی باید قدر دیگر ضرور نوشتت که او به خاطری بقا قدرت و تیوری خودمنشی ایکه داشت با هرکس در چال و مکر به سر میبرد وکوشش میکرد تمامی حریفان رزمی جهادی وسیاسی خود را در تمامی نقاط کشور به شکل از اشکال همیشه ضعیف ساخته وحتی از صحنه به دور سازند ویا حتی از بین ببرد که مثال بارز وعمده اش در وقت قدرت اش جنگ های داخل شهرکابل در مقابل ملیت هزاره ( مزاری ) ،ملیت ازبک (دوستم ) وپشتون (حکمتیار ) ومردم بی دفاع شهر کابل که مشتمل از تمامی اقوام و گروه ها بودن قابل یاد اوری است که هرگز تاریخ کشور آن را فراموش نمیکند ازینکه امریکا به بهانه چی وبه منظور چی داخل کشور ما شده در قدم اول از همه اولتر بازماندهگان مسعود با آنها خوش آمدید گفته وکوردنات بمباردمان هوایی B-52 را جهت به دست اوردن قدرت مرکزی ، به اجنبیان منحیث پرسونل وفادار در اختیار شان میگذاشت و کرزی ناحق وبدون دادن کوردینات متهم به شاه شجاع ثانی شده اصلآ زمینه ساز مداخله به کشور کسانی هستند که فقط دیگر شاخ ودم نمیشود که برایشان ساخت و چی رسد به امضا وتوافق نامه پایگاه های نظامی امریکا کرزی تا به آن را امصا نه کرده وامکان زیاد میرود که پیروان مسعود به خاطری به دست اوردن ریاست دولت و قدرت مرکزی وانحصار قدرت ضمینه سازی امضای این قرارداد را هم به عهده خود گیرند وچند قهرمان دیگر در جدول فعلی اضافه شود این بود صفات دیگری ایکه در متن فوق از تحریر باز مانده بود جهت ارزیابی به دوستان این صفحه تقدیم داشتم.
کمین از ننگرهار

>>>   آفتاب به اين نوشته ها... تاريک نميشود.

>>>   رهبرباشکوه و اصیل پیروان خود را متاثر از اخلاق و صفات خوب خود میسازد. آیا پیروان مسعود از اخلاق و صفات اسلامی بر خور دار هستند؟
آهنگر کابلی

>>>   باسلام خدمت دوستان درباره جهاد مسعود باید عرض کنم که ازکجا معلوم، که این جهاد فی سبیل الا بوده است سیاسی نبوده اگر برای چوکی وقدرت نبوده پس معاونانش چرا 38 کشورا به شمول امریکاه دست کشان اوردن معنی جهاد مسعود درافشار خلاصه شد معنی جهاد را ازخانه های سکر خرده غرب کابل بپرسید جهادی که 34 سال است...انسان ها را می ازرد وه حاصلش اواره شدن میلیونها انسان بیگناه در جهنم اواره گی هاوا التماسهای بزرکان ما پیش ایران و پاکسیتان است
زکی مهاجر از تهران

>>>   نویسنده محترم، شما چهره این ... تا جایی آشکار کردید... کدام کار او به نفع مروم
و میهن بود؟ بیایید... از ساکنین افشار ، کوته سنگی، سیلو و باغ با لا بپرسید. اگر افغان واقعی باشید ...حوادث را دقیقآ بشنوید ، اگر از چشم نه از دل برایشان
میگیریید. من هم از جمله کسانی هستم که از همین ناحیه متضرر شده ام.
کابلی

>>>   درین هیچ شکی وجود ندارد که همرهان بیخرد مسعود خلاف آنچه اد عا داشتند فقط وفقط دل به پول،بلند منزل ،مادیات ومقامات دولتی بستند گویااندکی هم از اخلاق مسعود در زنده گی نیاموخته بودند وهنوز هم نیاموخته اندبااین اعمال نا شایسته خود لکه ای گذاشتند به دامان پاک آن راد مرد بزرگ.
مسعود دبخاطری ترور میشود که هیچ جای امیدی به تسلیم پذیری ومعامله به امریکا نگذاشت.اگر بد بختی نصیب کشور نمیشد هیچ همتائی در وضع کنونی با وی نمیبینم تا به او رقابت وهمسری مینمود.
کوهی

>>>   وطن را فروختند

>>>   سلام و عرض ادب:
متن بالا و نوشته های محترمین را خواندم باور کنید که تقریبآ همه اش پر از تعصب و انداختن نفاق در بین اقوام شریف افغانستان است. ما و شما همه افغان هستیم از خود فرهنگ کلتور و عنعنات داریم و پشت مرده گپ زدن و حرف های رکیک تحریر کردن خوب نیست. ما و شما کدام ریس جمهور و یا پادشاه را در این بالاتر از صد سال خوب گفتیم . امان افغان را کافر نادر خان را خایین ظاهر خان را عیاش داوود خان را دیوانه ترکی را غول ببرک کارمل را شاه شجاع نجیب را خادیست کرزی صاحب را امریکاهی . بس است وطن در چه حال است ما و شما مصروف چه هستیم.
با احترام
برادر افغان تان

>>>   مادانشمندان وافتخارات بزرگی بمانندابن سیناومولانای بلخ وسنایی وهزارنان مفاخردرسطح جهانی داریم
آیابراستی مسعودبرتراست یا سیدجمال الدین وسید اسماعیل بلخی
امااودارای ایجابات وسلبیات ونکات منفی ومثبت است البته فارغ ازهرگونه تعصب سمتای وجنایی وزبانی به هیچ عنوان شایستگی قهرمان ملی راندارد
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   روح مسعود و همه شهدا از ما خشنود باد ، اما امروز ما کسانیکه لاف پیروی اش را می زنند دیدیم ، من یقین دارم که مسعود و مزاری هردو اگر زنده میبودند به اینها هزاران لعنت می فرستادند و یقینأ روح شان این کار را می کند . امروز ما دیدیم که لوچک یعنی چی ؟ بی بندو باری یعنی چی؟ امروز تصمیم گرفتم که از همین حالا به همه دوستان بنویسم و بگو یم که به دیگران هم تاکید کنید که رای دادن به پنجشیر ی مثل داکتر عبداله ، قانونی و... بزرگترین جنایت و خیانت به همه ملت مظلوم افغانستان است و از جناب احمد ولی مسعود و احمد ضیا مسعود، برادران شهید مسعود و دوستانش فهیم، قانونی، داکتر عبداله، بسم الله خان، انجنیر عارف، ریگستانی و.... جدا تقاضا می کنیم که کارهای را که امروز بچه های لوچگ پنجشیر در مناطق مختلف شهر کابل کردند تحقیق و بررسی نموده و از مردم شریف کابل معذرت خواهی نمایند. یک موردی که من دیدم قطار موتر و موتر سیکلیت روان بود سایر موترها و مردم عادی را صدا می کردند که : «پس شو او بی... که حالا زیرت می کنم » خیلی بی حیایی هست . خدارا شاهد می گیرم که وقتی امروز بیرون شدم و از مردم پرس و جو نمودم همه ... فحش می دادند . اگر این اقایون که نام بردیم از مردم معذرت خواهی نکردند بعد ما در باره همه این ها قضاوت خواهیم کرد.

>>>   مسعود مرد تاريخ بود مبارز وباايمان بود هيچ انسان درين دنيا يافت نميشود كه اشتباه نكرده باشد خداوند روحش را شاد داشته باشد. نويسنده محترم فكر ميكنم خودت هم با نوشتن اين سطور اشتباهى را مرتكب شده اى.چون اين نويسنده يك كمى دقت كامل استفاده نكرده ؟
عبدالله ريحان از المان

>>>   کودتا علیه داود کار مسعود نبود ولی شرکت کرده بود
درضمن یادتان باشدکه سیاست های داودخان بعدا تغییرکرد دراوایل کاملا استبدادی بود ومطلوب نبود وهزاران انسان بی گناه را کشت.
درزر اندوزی یارانش مسعود هیچ تقصیری ندارد ویاران خوبش را می توانید ببینید.
رفتن به میدان شهر نه لوگر به خاطر صلح درکشوررفته بود خود گذری ومردانگی بود
دراوایل کل ملت افغانستان به پاکستان فرارکرده بودند فقط مسعود که نرفته بود.
بالآخره باید گفت که هیچ کدام از انتقادات تان به مسعود وارد نیست منصفانه قضاوت نکرده اید.
فروتن

>>>   تمام بدبختی های امروز نتیجه انحصارطلبی... مسعود است... ربانی آلت دست بیش نبود!!!!
(یک وطنداراز پاکستان )

>>>   نو اندیشان بلخ !!
درنسل شما مردی به مانند مسعود را مادران تان تا حال زاییده است ... که قهرمان شوند ...البته که نه ... شما نو اندیش نه ... تنگ نظران جامعه هستید کسانی که تعصب و حسادت در فطرت شما است...

>>>   خداوند روح ایشان را شاد گرداند
اما کسانی که خودرا از حامیانش می دانند امروز نوکر موزدوران خارجی شده اند
بسم الله تاجیک از ایران

>>>   نظر چهارم منطقي است.

>>>   أنرا که خدایش عزت دهد از یاوه سرایی عده ای غافل...چه باک!
گلی را لگدمال کرده پرپر متوانید ولی بوی عطر آن را نابود کرده نمتوانید.
خداوند متعال مسعود عزیز را در پناه رحمت خود داشته باشد.

>>>   با سلام.
درودبر احمد شاه مسعود اوعاشق افقانستان ومردش بود تاريخ افقانستان مثل او را نخواهد ديد
... قاسم دوستدار افقانستان ولي ايراني...

>>>   مقاله بالا زیاد تر از دیدگاه انتقادی و تا انازه ای غیر عادلانه درباره قهرمن ملی کشور قومندان مسعود نوشته شده۰ قومندان مسعود عاری از شتباهات نبود ولی نکات مثبت او بار ها نسبت به نکات منفی او تبارز یشتر دارند۰
کابورا

>>>   مگر شما در زمان جنگ های داخلی تحمیلی پاکستان وجاسوسان شان مثل گلو وملای ... عمردر کابل به یاد ندارید که خانم رابین رافایل نماینده خاص امریکا در باره همین مسله حرف زده بود ومسعود شهید گفته بود که به اندازه جای کلاهم اگر در وطنم بودم نمیگذارم که خارجی ها وجاسوسان شرق وغرب به وطنم نگاهی کنند . من میگویم بنازم ان شیر مرد تاریخ را که همچون دژ اهنین تا اخر زنده گی رزمید وتسلیم اهریمنان ووطنفروشان نشد ویادش گرامی باد .و جنت فردوس جایش باشد .وشما هرقدر که در ضدشان بگویید... دریا مردار نمیشود..
غم خورک کابلی

>>>   باز مانده گان مسعودهمه آبرو وعزتی را که این مرد تاریخ کمائی نموده بود بر باددادند،خصوصاً اعمال دیروز شان عملاًدر خدمت دشمنان مسعود قرار گرفتن است تادر سال های آینده به بهانه ایجاد بی امنیتی حد اقل یاد آوری هم از وی صورت نگیرد.این اعمال درذهن هر هموطن این سوال را ایجاد مینماید در حالیکه بنیاد شهید مسعود با پخش اطلاعیه های مکرر انجام این اعمال تحریک آمیز را هوشدار میدهد ولی باز هم تکرار میشود پس واضح است که این سازمان دهی توسط یک مقام دولتی در تبانی با هموطنان فروخته شده این شهید صورت گرفته است.
کوهی

>>>   با سلام
هیچ انسانی خالی از اشتباهات نیست و گاهی شرایط انسان را ناگزیر به انجام کارهای حتی خلاف میل نیز میکند و لی به هر حال مسعود شاید به زودی ها تکرار نشود روحش شاد.
رحمانی _ هرات

>>>   خی در زمان جنگ با شوروی سابق از کی کمک میگرفت، استنگر های ضد طیاره ساخت آمریکا نیست. لباس های که مسعود میپوشید ساخت کدام کشور و توسط کی کمک میشد، آیا بدون کدام نفع یا طمعی کسی به برادر خود کمک میکند؟

>>>   مبارز مبارز است ما باید افتخار کنیم که شخصیت نیک جامعه که دروقت مجودیت خویش هم افتخار کشوربود وبعد ازرفتن شان هم به افتخار یاد ازآن کنیم این یک دست آورد بزرک برای جامعه اسلامی می باشد وما باید بالای تمام شهدای افغانستان افتخار کنیم همه بخاطر بدست آوردن مادر جان شرین خویش را ازدست مدهید که عبارت ازمادر که افغانستان نام داردقابل قدر است

>>>   خلاصه مطلب من نه بنجشیری هستم ونه شمالی والی یک افغان هستم وهر فرد افغان که خدام مردم افغانستان باشد دوست اش دارم هر فرد وطن برستی که از منافع وطن ومردم افغانستان دفاع نموده من دوست اش دارم انسان اشتباهات دارد اما کار کردهای خوب هم دارد داکتر نجیب هر چی کرد باز هم وطن برست بود وامروز مردم دوست اش دارد وبه نام نیک یاداش میکنند به همین قسم هر فرد وطن برست قابل احترام است باید مردم افغانستان از مردان تاریخ خود به افتخار واحترام یاد کنن مانند امیرامان الله خان .محمد جانخان وردک.میربچه خان کودامنی.وزیرمحمداکبرخان.داکتر نجیب الله.احمدشاه مسعود.وامثال اینها که درمقابل قدرت های جهان ایستاده گی نمودن وابر قدرت و فرهون ها زمان را به زانو در اوردن .

>>>   سلام
به نظر من لازم نیست اینقدر تبلیغات منفی نمود اکثرآ این حرف ها را برداران هزاره مان دامن میزن اکثرآ در بیرون از افغانستان تشریف افشار بسیار یک چیز کم بود در برابر قتل های که برادر های شما کردن . از خود شان باید سوال شود که کار کرد خود و رهبر شان را در این مورد ارزیابی قرار دهند بعدآ قضاوت نمایند هیچ وقت کوشش نکنید که به یک شخص توهین شود .حامل همان سکر بیست که برادر یاد کرده کی بود شما و قوم های تان دعوایی حق داشتید حق پدر تان نبود .

>>>   شما که این مقالی را درباره مسعود نوشته اید کمترین معلومات دقیق را درباره شخصیت وی و کارنامه هایش دارید اول اینکه در زمانیکه آمر صاحب وزیر دفاع بود هیچ جرگه ای در هرات برگزار نشد دوم اینکه آمر صاحب اکر شما به تاریخ مراجع نمایید بمدت 6ماه وزیر دفاع در وقت جنگ های داخلی بود بکه باقمانده سالها را محمد یونس قانونی بوده است. سوم اینکه در جنگ های داخلی شما توقع داشتید که به گردن نیروی حزب اسلامی و حزب وحدت اسلام گل می افشاند و یا در عوض از مردم مظلوم کابل دفاع میکرد.
از سبزوار هرات (شیندند)

>>>   مسعود شهید مجاهد راستین بود که به خود زر اندوزی نکرد وازهمیجهت مردم ایشان را به حیث قهرمان ملی پذیرفت ولی با تاسف دوستان مسعود پس ازمرگ با اوجفاکرد کارهای ضدملی را بنام مسعود انجام داد طور مثال اگر مسعود مربوط به مردم افغانستان باشد باید سالگرد شان زیر بیرقهای ملی سه رنگ تجلیل میگردید نه بیرقهای دیگر. اگر مسعود مربوط به همه انغانها ب

>>>   درود دوستان همه موقع جنگ با طالبان ویاران پاکستانی و عرب شان فرار کردند این مسعود وافرادش بودند که در مقابل گروه ... طالبان ایستادگی و مقاومت می کردند اگر کمی از حالت تعصب قومی و مذهبی بیرون بیاییم و منصفانه فکر کنیم مسعود زحمات زیادی برای این کشور کشید اگر امثال مسعود نمی بود فرماندهان و سیاستمداران پنجابی و عرب ها برای مان تصمیم گیری می کردند
هرکس اهل افغانستان باشد و از هر قوم فبیله و مذهبی که باشد که برای وطن مان افعانستان زحمت وجان فشانی کند باید ازش تقدیر کرد و یادمان نرود هر انسانی در زندگی خویش ممکن است دچار خطا ولغزش شود
دوستدار میهن
الیاس _ایران

>>>   به یاد شیر پنجشیر
در درهای مظلوم هندوکش
یک مرد مشعل افروخت
یک مرد بی نظیر
او پاسدار عزت و آزادی
و دشمن جمود و تعصب بود
فرمانده ای کبیر
او پاسدار نور و خرد بود
پیمان به حفظ حرمت انسان بست
با مردمی دلیر
جنگید با اساس حقوق ملت
اسطوره شهادت و ایمان شد
تسلیم ناپذیر
در عرصه نبرد حریفی نداشت
جنگاور و شهیر
آن شیر را به حیله گری کشتند
روباه های پیر
انسان رنج دیده افغان
می غرد، ای امیر
راه تو زنده است و تو با مایی
در قلب ما نمیر
فرمانده شاه مسعود
ای شیر پنجشیر. ***
شعری از «شاعر ایرانی سیدعلی صالحی
از ایران

>>>   این را میپزیرم که درجریان مبازرات ملی ازدوصد پنجا ه سال بدینطرف بعضی از نارسائی ها که با عث نقض حقوق عدئی ازمردم شده ازطرف رهبران صورت گرفته است که ثبت تارخ نیز میباشد اما انچه که مربوط به بزرگ مرد وقهرمان ملی ما شهید احمد شاه مسعود می شود این است که مبارزه پنج ساله اوبا پدیده سیا ه طالبان که امروز جامعه جهانی ناتو .... باتمامی قدرت اش در مقابل زرات جزئی این پدیده سیاه جام مانده است دلیل روشنی برکارکرد های ملی این قهرمان ملی میباشد پس جای به خرافات و ازیان گفتن درشان این بزگ مرد شهید احمدشاه مسعود نبوده وقابل پزش افراد اگاه جامعه نخواهد بود .
جلال کوهستانی

>>>   فرد مرکزی که عملیات ترور مسعود را از داخل رهبری کرد، انجنیرعارف سروری بود که درآخرین لحظه های پس ازانفجاردرخواجه بهاءالدین، با مهارت وتردستی موفق شد، دستور تیرباران عاجل دومین فرد عرب تروریست را که زنده به دام افتاده بود، صادر کند. من درماه رمضان سال 1387 پنج ساعت تمام برای کشف این قضیه با انجنیر عارف درخانه اش درکارته پروان گفت وگو داشتم؛ وی درجریان این پنج ساعت، به شدت ازنظرروانی تحت فشار بود ودرهمین پنج ساعت، یک دقیقه هم، حرکات دست ها، عضلات صورت، گردش چشم ها و نوسان تنه اش از چپ به راست، از راست به چپ، به جلو وگاه تکیه زدن به کوچ، هم آهنگ ونرمال نبود. خوشبختانه یک شاهد زنده که زمینه ملاقات من با او را فراهم کرده بود، زنده وسلامت است. این که تحت چه شرایطی حاضر به گفت وگو با من شده بود، جزو اسرارمهم تری است که درموقع لازم شرح داده خواهد شد.
کاپی از سیت آریایی

>>>   تا کنون (1392) که دوازده سال ازآن زلزلۀ تاریخی می گذرد، وی ازهمه کس می گریزد. فهیم وقانونی هرگزحاضر به صحبت درباب جزئیات این رویداد نیستند. این سه تن، پس ازتقسیم شخصی قدرت درکنفرانس بن (سال 2002) حاضر نشدند درشناسایی حلقات وافرادی که دربافت درونی جنبش مقاومت، راه را برای القاعده وتماس با طالبان بازکرده بودند، به مردم وتاریخ توضیح بدهند. ماه های اول که خیلی قضیه داغ بود، دربرابر کمره ها وچشم رسانه ها، هیاهو راه می انداختند وآه فنا می کردند؛ حالا دورۀ همان آه وفنا هم به پایان رسیده و مسعود دیگربرای این ها خطری حساب نمی شود. حالا خطرازناحیۀ مردم ونابودی ثروت های حرام است.

>>>   دوستان ګرامی !
ګفته بزرګی است : بګو دوستت کیست تامن بګویم توکیستی.
هیچ تفاوت عملی بین مسعودویارانش مارررررشال فهیم، عبدالله دوقاته وسا یر قاچاقبزان لاجوردوزمرد نیست. نسبت به احمدشاه مسعوذ، این مکار ترین و مرموز ترین شخصیت ،نامبرذه هابه مراتب پاکتر وقابل شناخت هستند.
مسعود یکی از بنیان ګذاران حزب سیاهکار اخوان المسلمین بود که دوشادوش ګلبدین درخدمت آی اس آی و سی آی ای قرار داشت.
دادن لقب کاذب قهرمان ملی، یک پوشش سیاسی از طرف امریکا+انګلیس وفرانسه بخاظر بکار ګرفتن بعدی یاران دالر پرست مسعود بود.
تخلیل نګارنده نوشته فوق، کاملا قابل تاییذ است.
نویسنده عزیز ! سالها قبل به اثبات رسیده است که حادثه ۱۱ سپتمبر، توسط سازمان جهنمی سی آی ای و سازمان استخباراتی اسراییل یعنی موساد ، طرح وعملی شد تا رژیم قاتل امریکا، منحیث باصطلاح بیرق کاذب، بخاطر حمایت از رژیم تروریستی صهیونیستی ،علیه مسلمانان اعلان جنګ کند.
لطفا نشر نمایید
سنا از لندن

>>>   من احمد شاه مسعود را در جنگ برعلیه شوروی ومتجاوزین ودشمنان دین وسر زمین افغانستان به عنوان مدافع وقهرمان برای مردم قابل قبول بود ولی درجنگ های داخلی وقتی به قدرت رسید انسانهای بیگناه را ازاقوام مختلف پشتون هزاره ازبک وو قتل عام کردن که به هیج عنوان قابل توجیه نیست
احمدی

>>>   ميگن:پوشاندن حقايق انهارا تغير نميدهد.
گرچه من تاجيك نيستم ، ولي فرد فرد تاجيك افغانم راازصميم قلب دوست دارم
مادر تاجيك فرزنداني را بجامعه تقديم نموده كه مايه افتخار نتنها ما افغانها است، بلكه جامعه بشريت به انها ميبالد ومنحيث پرزه جات اساسي موتور محرك تمدن بشريت به انها
مينگرد.
قانون وحدت ومبارزه ضدين - تحفه مولانا جلالد ين محمد بلخي براي بشريت است.
طب مدرن محصول زحمات خستگي ناپزير- ابن سناي بلخي است.
بيش از يك ميليارد مسلمان پيرو خط امام ابو حنيفه اند.
علم مدرن نجوم وانسان شناسي از افكار ابوريحان البيروني الهام ميگيرد.
وصد ها مثال ديگر
اين است حقايق كه بايد بالايش افتخار نمود...
تكسي ران از المان

>>>   زنده باد مسعود بزرگ این مرد واقعی مقاومت و شجاعت و زنده باد مردان سلحشور که در مقابل تجاوز پاکستان به غلامی گلبدین و طالبان وطن فروش و بیغیرت که جنگیدند روح شان شاد باد (سلام بر تو ای مرد سلحشوری هندوکش سلام بر تو ای مرد دشمن شکن هندوکش)

>>>   جوامعي مانند ما كه متاسفانه از نظر عواطف فرهنگي دچار نواسانات متعددي مي‌شوند و از روي بيسوادي توام با تعصب كور تباري زباني و سمتي اجبارا به دنبال قهرمان، الگو و اين چيزها روي مي‌آورند. اميدوارم روزي به رشدي برسيم كه نيازي به قهرمان و قهرمانسازي احساس نشود و همه، تك تك قهرمان باشيم .البته تنها سينماهاي خيلي پيشرفته‌اي مثل آمريكا به دليل خصلت فرهنگي مردمشان مجبورند قهرمان درست كنند. منتهي قهرمانانشان مثل سوپرمن، بت من و ترميناتور، كارتوني هستند و اين‌ها بيشتر الگوهايي براي بچه‌ها هستند.
در كشور ما، متاسفانه اغلب، شخصيت‌هاي منفي‌مان الگو مي‌شوند. چون صفات منفي آدم‌ها هميشه قوي‌تر است و سريع‌ تر جذب مي‌ شود برخي سران باندهاي ثروت وقتي مي‌خواهند يك چيزي را مانند برنامه ي قهرمانسازي جعلي جا بياندازند مي‌گويند بايد شخصيت هاي منفي خود را كويا به اندازه قهرمانان خيالي خراسان قوي بسازيم و بالاي مردم افغانستان بجبر بعنوان قهرمان ملي تحميل نمايم ولي خيلي وقت‌ها وقتي شخصيت هاي منفي، قوي‌تر در نمي‌آيد، وكسي أنها را بعنوان قهرمانان ملي قبول نميكنند در واقع الگوهاي بدي را قهرمان معرفي كرديم. متاسفانه در افغانستان بدليل تنش تعصب و بيسوادي ما فكر مي‌كنيم الگوها، بايد قوماندانهاي خيلي بزرگ و معروف و يا خيلي مقدس باشند، در حالي كه آنها عملا الگوهاي خوبي نخواهند بود چون آدم‌هاي عادي انان را ميشناسند فكر مي‌كنند هيچ وقت جنايات انهارا نخوا هند بخشيد در حالي كه اگر بدون تعصب روي آدم‌هاي عادي و شخصيت‌هاي خيلي ساده‌ي جامعه مانند ساكنان مظلوم كابل در افشار و ساير نواحي كه در جريان جنكهاي خوفناك و مصيبتزا قرباني هاي بيشماري دادن الگوسازي كنيم الگوي بهتري خواهيم گرفت

>>>   سلام- مسعود خودش راتوسط افراد ذیل بازی داد آفای انوری
مصطفی کاظمی وجنرال ملک ومیخواست مردم هزاره را توسط
انوری وکاظمی تسلیم بسازد که برای اینکاربه شدت هرچه تمام
برعلیه خواست به حق مردم هزاره وتشیع جنگید اما موفق نبود
مردم باچنکودندان ازخودشان وازخواسته های برحق شان دفاع کرد
وهمینطوردوستم راکوبید که در قلب مردم اوزبک جا داشت و دارد وجنرال ملک
را تحرک نمود که نزدیک بود دوستم ازبین برود وحتی اسماعیل خان راتسلیم
طالبان کرد وزندانی شد که مردم ازبک بسیار ناراحتشدند چون اسما عیل خان
را مهمان خود میدانستند . قابل ذکر است اگرهمکاری برادران اوزبک به رهبری
جنرال دوستم وهمکاری برادران هزاره با قیادت ورهبری بابه مزاری نبود امکان نداشت
که ربانی ریس جمهور بشودومسعود وزیر دفاع
درآن روزگارما که درنظم شورای نظار بودیم فکر می کردیم حق با مسعود است اما
باگذشت زمان ونشستن چنگ و غبار میدانیم
که حق با برادران اوزبک وهزاره ما بوده است ما بایدبه فریادهای دوستانه
وحق طلبانه شان کوش میدادیم وقبول میکردیم نه
اینکه اون هارا بگلوله وبمباران پاسخ میدادیم. بسی متاسفم
غربت دلم راگرفته است میخواهم اشک بریزم اما نمیدانم
مسعود را درآخرین روزها که در خواجه بهاوالدین نگاه میکردم
موهایش سفید شده بود کمی هم قامتش خمیده اما چالاک به نظر میرسید.
صمیمیتش بارهبران اوزبک وهزاره زیاد شده بود
گویابه اشتباهاتش پی برده بود .
اماناگهان چه زود دیر میشود.آیندگان بایدپند بگیرندازگذشته گان.
بااحترام

>>>   اول اينكه مسعود كي بود و براي چه مي جنگيد؟ جنگ هاي كابل براي ابقاي قدرتش... و براي حفظ چوكي آقاي رباني و خودش بيش از 70 درصد كابل را به ويراني تبديل كرد و ده ها هزار كشته و صدها هزار آوره بر جاي گذاشت چيزي پوشيده نيست و قابل انكار هم نيست اگر ما دور از تعصب با چشم انسانيت به آن نگاه كنيم واقعيت اين است اما اگر چشم هاي خود را ببنديم خوب اون چيزي ديگر است! اما در باره سازش با آمريكا فقط در يك نقطه اشاره مي كنم وقتي كه نيروهاي آمريكا وارد افغانستان شد بسم الله خان بزرگترين فرمانده مسعود كه نوارش فعلا موجود هست در سخنراني كه در حضور نيروها خودش كرده هجوم نيروهاي آمريكا را به صراحت توجيه مي كند و مي گويد ما با آمريكا دشمن مشترك داريم بنا بر اين بايد با آمريكائيها همكار باشيم حال اگر مسعود بود معلوم هست اگر چوكي قدرت را خارجيها به او مي سپرد يقينا خارجيها ناجي مردم افغانستان به حساب مي آمد اما اگر مسعود از قدرت كنار گذاشته مي شد باز مي گفت: كه جايي به اندازه كلاهم براي من كافي است.

>>>   مسعود هم مانند کرزی با امریکایی ها معامله می کرد...
خسین یار

>>>   جنگ های اوغانستان هرگز -جنگ داخلی نبوده -چنانچه کرزی و تیمش نیز درهمین دو روز قبل گفته های نماینده امریکا را درینمورد رد نموده است-
درجنگهای کابل بیشترین صدمات و کشتار را اکثریت تاجیک شهر کابل متقبل شده که این خود رد اتهامات علیه مسعود شهید میباشد-
هیچکس نمیتواند که جنگهای کابل را از زیرفرمان کشورهای چون -پاکستان -(گلبیدین- مجددی-کیلانی-محمدی -خالص- کرزی) - (مزاری) و ترکیه دوستم - وعربستان که همه به فرمان امریکا وغرب عمل مینمودند (حتی تا امروز) بیرون نماید-
آیا شلیک فیرهای راکتها بطرف کابل از سوی چهارآسیاب بنام حزب گل بی دین - میتواند چشم مردم را که در آنزمان بطرف چارآسیاب عقب آرد وروغن وآذوقه بودند- بپوشاند؟؟؟؟
....آیارسانیدن چندین لاری آرد به تیمنی بدون تلاشی... جهت رسانیدن آرد به مناطق شیعه نشین مرکز کابل بدون تلاشی موترهای شان بدانجا از طرف گویا شورای نظار موافقت مینماید و دولت ربانی را بنام شورای نظار یاد نمودن از یاد میرود؟؟؟؟؟
آیا بدون خواست انگلیس وامریکا ومیانجیگری ترکیه میشد که دوستم وگل بی دین دریک سنگر علیه مسعود قرار گیرد؟؟؟؟
آیا گل بی دین خود اظهار ننمود که در یک ایتلاف مجبور شده با دوستم قرار گرفته-؟؟؟؟؟؟
کابلی
پس مسعود باید بعنوان وزیر دفاع از اوغانستان -در مقابل همسایه های نابکار و نامرد که بنام حکومتهای اسلامی - خاینین به اسلام اند - دفاع مینمود.

>>>   خبر نگار از گل بی دین سوال نموده بود که
گلو بی دین - شما درهمین دو یا سه روز قبل بنام ملیشه های کلیم جم کابل وکابلیان را برباد نمودید- امروز چطور در یک ایتلاف با کلم جم - یکجا شده هر دو کابل را یکجا باهم آتش باری مینمایید؟؟؟؟؟؟
کلو بی دین میگوید با دل ناخواسته چنین شد.
البته دلک گلو نبود- بادارایش مجبورش نموده بودند-
چنانچه امروزه نیز باداران تا هنوز هم گلو را مصروف ... خوری و کارهای ...در پشت کوه ها نگهداشته ولی همه دار ودسته اش از معاونینش مانند- ارغندیوال - سباوون قاضی امین وقاد گرفته تا رابطین شیطان صفتش با آی اس آی یعنی -عمرداودزی- پاروق وردک -کریم خرم -جمعه همدرد وغیره را آورده و مشق وتمرین دموکراسی امریکایی - پاکستانی -قبیلوی را یاد میدهند.
کابلی

>>>   زنده باد مسعود قهرمان راد مرد سنگر دفاع کشور۰ به این خس و خاشاک عقده مند توجه نداشته باشید۰
کابورا

>>>   مسعود فراترازقضاوت های پرازحب وبعض شماهاست، مسعود فریاد رسای عدالت، حنجره سبزآزاد، فرمانده سپاهیان خسته وامید وار به افق های دور، مسعود دریک کلمه سازند ه تاریخ مقاومت ملی دربرابر متجاوزین بود.
آرزو ازدنمارک

>>>   شهیدبابه مزاری وجنرال دوستم هرگزتمایل جنگ بامسعود نداشتند فقط حق شان را میخواست به رسمیت شناختن مذهب
تشیع ودادن چند تا وزارت یعنی احترام به حقوق عامه مردم
امادولت ربانی راهی انحرافی را پیمود .با احترام
این یکی ازاشتباهات فاحشی مسعود بود

>>>   اظهارات ومتن تحریر کمین از ننگرهار را تاید کرده ودرمورد برایش مشوره میدهم تا اگر اضافه ازاین هم داشته باشد با ما شریک کند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است