افغانستان، استراتیژی جدید امریکا و نقش های پنهان در منطقه
اگر ما سوال نکنیم پس اشغال شده ایم و اگر اشغال شده ایم پس کجاست آن غیرت و ننگ ما و آن قسم و ناموس ما ؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۸۸/۹/۲۱ کد خبر: 5797 منبع: پرینت

در همین چند روز پیش باراک اوباما رییس جمهور امریکا از آماده گی بر اعزام سی هزار نظامی آمریکایی دیگر به افغانستان خبر داد. اوباما، با همه آن وعده هایی تغییر و نیک نمایی که داشت مسبب تعجب و دلواپسی روشن بینان و فعالان امور گردید، چون این طور به نظر می رسید که اوباما بر خلاف سیاست های جنگ آور جورج بوش رییس جمهور سابق امریکا، منشی و بشارت دهنده صلح در سرتاسر دنیا و بخصوص کشور ها جنگزده چون افغانستان و عراق گردد.

این تصمیم گرفته شده از شخص رییس جمهور که نامزد جایزه صلح نوبل است خیلی دور به نظر می رسید. حدس و گمان ها بر این بود تا امریکا و متحدانش با یک استراتیژی کاملا جدید و غیر نظامی در افغانستان امیدوار دهنده صلح و دموکراسی در افغانستان شوند. امروز هیچ دلیل نمی تواند مسبب به حق بودن ارسال نیروهایی نظامی بیشتر در افغانستان شود مگر اینکه افکار عموم را در آلوده ساختن افکارشان به خوش باوریها و حسن نظرهایکه در مورد امریکا و مردمش داشتند کمک کند. این خود یک تشنج و سوالیه خواهد بود برای آگاهان که امریکا به چه دلیل و سبب منطقی می خواهد تاثیرات نظامی خود را در افغانستان بیشتر کند.
شکایت مردم و نا امیدیها همه معقولند، چون از روز اول که افغانستان میزبان نیروهایی امریکایی و دیگر نیروهای خارجی گردید، نا امنی و بی ثباتی در افغانستان سیر صعودی دارد. مردم افغانستان به هیچ وجه خاموش ننشسته و هر بار و همیش از دوام نا آرامیها و جریان بی ثباتی در افغانستان از دولت و نیروهای خارجی سوال خواهند کرد. این سوال حتمی است، چون اگر ما این سوال را نکنیم پس اشغال شده ایم و اگر اشغال شده ایم پس کجاست آن غیرت و ننگ ما و آن قسم و ناموس ما، اگر ما اشغال شده ایم، پس کجاست آن تاریخ ما، فرهنگ ما و آن نعره ها...

اگر امریکا و دیگر نیروهای خارجی بخاطر کمک برای مردم افغانستان و همکاری صلح در این مملکت تشریف آورده اند، پس اینرا خوب بدانند که جایگزین ساختن و معنی دادن این کلمات در قاموس زندگی مردم آن سرزمین با زور سلاح و نیروهای نظامی هرگز ممکن نبوده و این مثال معمول در تاریخ مردمان آن سرزمین را می توانند از کتاب ها بیاموزند..
در قبال این موضوع، مطلبی که برای اکثر مردم حتا بیشتر آگاهان پنهان مانده، تاثیرات رول اساسی اسراییل در منطقه است. این حقیقت را که اسراییل از جنگ افغانستان سود می برد را از یک روزنامه اسراییلی می آموزیم که تا آویو سالیانه 70 تا 80 میلیون دالر از ادامه جنگ در افغانستان سود می برد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسراییلی - يديعوت آحارونوت - ارتش انگليس تعدادي هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين از نوع «هرمس 450» از اسرائيل اجاره كرده است، همچنين هلند، فرانسه، اسپانيا و آلمان نيز هواپيماهاي مشابهي از نوع «هرون» را خريداري كرده‌اند كه هر دوي اين هواپيماها ساخت کشور اسراییل است.

همچنين نيروهاي لهستان در افغانستان نيز از هواپيماهاي جاسوسي اسرائيلي از نوع اورپيتر استفاده مي‌كنند، آمريكايي‌ها نيز از هواپيماهاي شناسايي پايونير كه آن‌هم ساخت صنعت نظامي کشور اسراییل است، استفاده مي كنند.
مجموع سود اسراییل از فروش و اجاره اين تجهيزات نظامي به كشورهاي حاضر در افغانستان بالغ بر 70 تا 80 ميليون دلار است كه با پايان يافتن حضور نظامي بيگانگان در اين كشور اين سود سرشار نيز از بين خواهد رفت.
وعده باراک اوباما در مورد اینکه در سال 2011 شروع به ترک تدریجی از افغانستان خواهند کرد، با گفته های ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا تناقص بارز دارد. او روز جمعه پیش در جمع خبرنگاران گفت: امریکا قصدی برای ترک افغانستان در آینده نزدیک به ویژه در سال 2011 ندارد.
همچنان مایكل مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريكا گفت شورش در افغانستان طی سه سال گذشته افزایش یافته و او انتظار دارد در سال آتی میلادی همزمان با افزایش نیروهای امریكایی میزان تلفات نیز بیشتر شود.
امریکا در صورت تداوم در اخذ تصامیم و استراتیژی های نظامی از همین قبیل به زودی متوجه خواهد شد که قدم به کشور مهلکتر از ویتنام نهاده و ضررهای حاصله از تداوم را با شهادت تاریخ نصیب خواهد شد.
پس بهتر اینست که امریکا و متحدانش در تصامیم و استراتیژی های خود در قبال افغانستان دوباره غور و بررسی نمایند و درباره راه های بهتر موجوده بیانیشند.

جمیشد هاشمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با عرض سلام
شما گفتیند"" اگر ما اشغال شده ایم، پس کجاست آن تاریخ ما، فرهنگ ما و آن نعره ها.."" بنظر من فعلاَ تاریخ تغیر کرده فرهنگ تغیر کرده و نعره ها تغیر کرده ما بعوض اینکه کشور مانرا از بیگانگان نجات بدهیم و بیگانگان را برانیم ما عکس آنرا میکنیم برادران خود را به قتل میرسانیم آنها را از کشور خودش میرانیم و به بیگانگان تسلیم میکنیم... و سخن آخری اینکه "غیرت افغانی مان مثل اجداد مان زنده است مگر بین مان تخم نفاق پاشیده شده روزی که این تخم بد بختی از بین برده شد و با هم متحد شدیم... صفحات تاریخ بار دیگر پیروزی افغانستان را جشن خواهد گرفت...
میوند

>>>   میوند جان بیادر گل گفتی !
همین چیز هاره می خواستم خودم نوشته کنم که تو پیش دستی کدی اما مهم نیست گپ حق از هر زبانیکه گفته شود حق است من فقط به اجازت همینقدر اضافه میکنم که : مردم افغانستان بی غیرت نیست اما از قدیم گفته اند که به مرگ بگیر که به تب راضی شود حالا هم مردم بیچاره ما چنان خاطره تلخ از جنایات و وحشیگری های مجاهدین و طالب ها دارند که همین حضور عساکر غربی را نسبت به آن حالت صد بار بهتر میدانند .
بابه مـــــــــــراد نا مـــــــــــراد

>>>   شما چه فکر میکنید که امریکا از مملکت ما بیرون براید نه امریکا امده که کمک کند چرا مردم نا شکر هستیم چرا شکر خدا را بجا نمی ارید کوشش کنید که امریکا کمک که میکند از شما استفاده خوب کنید همین قدر پول که در افغانستان اماده چه شد خود ما مردم خراب هستیم خودمان ملک خود را خراب کردیم .

>>>   با داشتن ایمان قوی به ذات الله (ج)، و دلسوز بودن به ملت و کشور شاید سبب اتفاق ما افغانها گردد که منتظر آنروز هستیم. بگذار اگر ظالم ظلم میکند نتیجه اش را بزودی میچشد،

>>>   سلام
نویسنده عزیز!! نیمدانم که تو بیکار ماندی ویا چیزی خوردی که آن را هیچ حل نمیتوانی!!
بگذار ای حرف های مفت و مغشوش کننده را! من از تو میپرسم تو بگو که چطور شود؟؟ آیا با خروج قوت های بین المللی اوضاع بهتر میشود؟ آیا تو نمیدانی که 60% عامل نا امنی همین تفنگ سالاران و قاچاقبران هستند؟ معلوم دار است که ازین سوال عاجز میمانی؟ عزیزم مه خو خجالت میکشم تو چطور؟ چاپان با مملکت ما یکروز آزادی اش راگرفت؛ ولی امروز ما 100 سال دیگر ضرورت تا بسویه کشور های عقب مانده دنیا برسیم. از خداوند برای شما نویسنده گان نا کار آموده و شیطان, طلب هدایت نیک هستم.
شرافت

>>>   ای برادر شما خوب ګفتید لاکن مشکل اینست که اکثریت مردم افغانستان از این ترس دارند که مبادا با خروج نیروهای خارجی وطن ما دوباره بدست طالبان و باکستانیها بیافتد و درانصورت باز هم همان کشمکش های قبلی شروع و مردم تباه شوند ازینرو هرچه که به سرما بیاید ما مجبور قبول کنیم چی کنیم دیګه چه چاره است.
از جانب دیګر چی فرقی بین طالبان و اسراییلی ها وجود دارد؟ ایا اسراییلیها مردم فلسطین را از کشور خود شان نمیرانند ایا اسراییلها مردم فلسطین را بمباران و راکتباران نمیکنند ایا اسراییلیها مساجد را در فلسطین بمباران نکردند ایا اسراییلها مردم فلسطین را نسل کشی نمیکنند ایا اسراییلها راههای اکمالات مردم فلسطین را مسدود نکرده اند یقینا که میکنند.
به همین ترتیب ایا طالبان مردم شهر کابل و شمال افغانستان را راکتباران نکردند ایا مردم کابل و شمال را از خانه های شان بیرون نراندند ایا طالبان نسل کشی اشکارا را در بامیان و شمال افغانستان انجام ندادند ایا طالبان تاکستانهای شمالی و خانه های شمالی بشمول مساجد را نسوختاندند ایا طالبان اشکارا در شهر کابل با برسیدن تذکره مردم از جوان ګرفته تا ریش سفید شمالی را به زندان نمیانداختند و ایا طالبان راههای اکمالات مردم را در کابل و بالاخره درشمال مسدود نکردند.
بس بصورت خلص بیایید عادلانه قضاوت کنیم که جنایت طالبان بیشتر است و یا جنایت اسراییلها یقینا که جنایت طالبان به مراتب بیشتر از اسراییلیها است.
به یک کلام اینکه طالبان مسبب اصلی کشانیدن این اشغالګران خارجی به کشور ما اند. بنا راندن امریکاییها بسیار ساده است والله اګر به اندازه ۱۰ فیصد شورویها جرات داشته باشند ما میتوانیم که بسیار به زودی انها را از کشور خود خارج کنیم
لاکن اینها این اشغالګران بیناموس و کفار به مراتب از طالبان باکستانی کرده بهتر اند به مراتب بهتر اند بګذار که دولت ما غلام باشد بګذار که دنیا هرچه میګویند بګویند لاکن نګذارید که دیګر طالبان ظالم و خداناترس بیایند ما لعنت خود را به سرامریکاییها و طالبان میکنیم لعنت به سر هردوی اینها که وطن ما را تباه و برباد کردند.
و من الله توفیق
احمد

>>>   آزاد
آقای بابه مراد نامراد اگر عقل داشته باشی،باید بدانی که در گذشته همین مجاهدین با خدا بود، که کشور را چنگال وحشی روس ها سرخ و طالبان سیاه نجات داد و حالا هم از برکت مجاهدین است که شما شکر سر غربی ها را میکشید.

>>>   احمد من بانظرشما موافق هستم , صددرصد امریکا یها بهتر ازطالبان که اسلام نما می باشد بهتراست , اما بدان که امریکایهای هم بدون درنظرداشت منا فع خو د عمل نمی کند اما بازهم به جنایت طالبان نمی رسند جنایات ایشان .

>>>   آقای احمد!
طالبان هرچه هست آفرین برای شان، زیرا خودت فکر کن؛ آیا تو خودت در مقابل قوت آمریکایی ها که میدانی سلاح پیشرفته دارند واگر مقابل شوی حتمآ کشته میشوی ، مبارزه ازادی خواهی میکینی ؟ والله اگر کنی!!! آفرین به غیرت مردان مانند طالبان.
پشت گپهای مفت نگرد ، اما - اما غیرت و مبارزه مردان شجاع را نادیده نگیر ..............کاش همه ما مانند طالبان غیرت میداشتیم .همین طالبان هستند که آبروی ما را به جا آورده است که قوای امریکا وناتو را سردرگم نموده وراه شان را میپالند .....آفرین به فرزندان راه آزادی
نثار از بدخشان

>>>   سلام برهمه افغانان عزیز! شما مطمئن باشید هیچ کس شمارا فریب داده نمیتواند ،شما افغانان هرکدام تان یک بمب اتم هستید ، مرور زمان دست هراشغال را قطع خواهید کرد، چون درگذشته من زورشمایان را دیدم ودرس فراموش ناشدنی را گرفتم، درتاریخ معاصر ثبت گردیده ، هنوز هم زخم هایم دربدنم است.
من بسیار مطمئن ترازهمه تان هستم.
میخائیل گرباچوف

>>>   سلام!
احمد جان!! کوشش کن که همیشه کور خود و بینای مردم نباشی!! باز انسانهای بیسواد و...............مانند تو کدام......... هستی که در سر نوشت مملکت به چرندیات مصروف هستی!! امرزو دنیا بکجا رسیده و تو از چه حرف میزنی.
امین

>>>   سلام بر همه افغانها! شما اطمنان داشته باشید که هیچگاه ملک تان جور نخواهد شد؛ زیرا شما ملت از کراچی وان گرفته تا دوکاندار و غیره.... چوکی طلب هستید. روی کوچکترین گپ جنگ و نزاع میکنید, سرک ها, مکاتب و غیره تسهیلات که از پول گدایی ساخته شده با دست خود حریق میسازید و یا انفجار میدئید! واقعاً ملت قهرمان هستید. یکی از نمونه قهرمانی شما در زمان طالبان بود که چگونه دولت مردان وقت تان فرار را بر قرار ترجیع داد و بالاخره من توانستم که 1000 پول افغاانی را معادل 1 روپیه کلدار بسازم.
من واقعاً قوت و نیروی شما را دیدم!!

بینظیر بوتو از قبرستان کشور پاکستان

>>>   بله برادر این امان حرف های است که در دل یکا یک ما جوانان موج میزند و یکا یک ما خا ستار این هستیم که یک کشوری عاری از هرنوع بیگانه داشته با شیم.و حال وقت آن رسیده است
که دست به دست هم داده به پیشرفت کشور فکر کنیم وباهرنوع
نفاق مباریزه کنیم.زنده باد افغانیستان غزیز.
فرامرز بشردوست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است