راز دندان های سفید...
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۲/۷/۱۳ کد خبر: 58998 منبع: پرینت

دندان به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد می شوند و سفید کردن آنان از ساده ترین راه ها در بهبود و زیبایی است.

یـک تحقـیق جـدید نشان داده اسـت که %80 از آمریکایـی هـای بین 18 تا 49 سال به دنبال سفید کـردن دنـدان هـایشــان هسـتـنـد و ایـن آمـار بـرای خـانـم ها حتی به %85 نیز مـی رسد. 6 نـفر از هـر 10 نفر، به ویژه افراد بین 18 تا 24 سال، عقیده دارند که اگر هنگام لبخند زدن دندان هایشان سفیدتر و زیباتر باشد، اعتماد به نفس آن ها تاحد زیادی بالا خواهد رفت.

یکی از اولین چیزهایی که افراد در ملاقات با افراد جدید به آن دقت می کنند، لبخند آن هاست. سفید کردن دندان یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راه ها برای بهبود ظاهر، ایجاد تاثیر مثبت و به دست آوردن ظاهری جوانتر و زیباتر می باشد. دندان به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد می شوند. سفید کردن دندان، اما می تواند آن ها را سفیدتر کند.

علت تغییر رنگ دندان ها چیست؟
بالا رفتن سن، کشیدن سیگار، عوامل وراثتی، مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگ دار، رنگ باقی مانده از داروها، و تخریب های شیمیایی دندان از عواملی است که می توان به آن اشاره کرد. برخی از متداول ترین دلایل عوض شدن رنگ دندان مصرف دارو، قهوه، چای، و سیگار است. افرادی هم که عادت به مصرف بیش از اندازه نوشابه دارند هم با چنین مشکلی مواجه خواهند شد.

جدا از رنگ گرفتن دندان ها، سه عامل مهم وجود دارد که می تواند بر رنگ دندان هر فرد تاثیر داشته باشد. ژنتیک در این زمینه نقش موثری دارد. بعضی افراد به طور طبیعی نسبت به بقیه دندان های سفیدتری دارند. بیماری ها و برخی داروها ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

سیگار کشیدن هم می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. از بین رفتن این لکه ها زمان بیشتری می برد. لکه های ناشی از نیکوتین 1 تا 3 ماه طول می کشد تا با مصرف مواد سفیدکننده، به حالت اول برگردند. استفاده از تنباکو نیز از دست رفتن سفیدی دندان ها و تغییر رنگ آن ها را تسریع می کند. بالا رفتن سن نیز با زرد شدن دندان ها در ارتباط است. مینای دندان، که بخش سخت خارجی دندان است، به مرور زمان نازک تر شده و باعث می شود لایه زرد داخلی نمودار شود. اکثر این موارد، لکه های زرد و قهوه ای هستند که ممکن است از جمع شدن پلاک دندان، لکه های ناشی از غذا، و بهداشت ضعیف دندان ها، ناشی شود. تغییر رنگ دندان مربوط به بالا رفتن سن و وراثت معمولاً در هر 9 نفر از 10 نفر ایجاد می شود. از بین بردن این نوع لکه ها با جرم گیری خیلی راحت و سریع و بین 1 تا 6 هفته صورت می گیرد.

سفیدکننده های دندان سه دسته هستند:
1. جرم گیری دندان ها برای تغییر دادن رنگ آن ها. محلولی که برای اینکار مورد استفاده قرار می گیرد پروکسیدی غلیظ درحدود %35 دارد. طی یک جلسه، رنگ دندانها را می توان 12 تا 14 درجه سفیدتر کرد.

2. خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید. دندانپزشک ژلی برایتان تهیه می کند که باید به مدت دو هفته هر شب چهار ساعت روی دندان هایتان بمالید. این ژل ها بین 10 تا 15 درصد پروکسید در خود دارند و می توانند رنگ دندان ها را تا 8 درجه سفیدتر کنند.

3. استفاده از خمیردندان، این خمیردندان ها که حاوی 4 درصد پروکسید هستند می تواند 2 تا 3 درجه رنگ دندانهایتان را سفیدتر کنند.جرم گیری همیشه هم جواب نمی دهد.

اگر در دندان های جلویی خود، پر کردگی همرنگ یا معمولی داشته باشید، جرم گیری جواب نخواهد دارد. محلول جرم گیری نمی تواند رنگ این مواد را تغییر دهد. به این ترتیب با جرم گیری فقط زردی این قسمت را نمایانتر می کنید.

جرم گیری کردن دندان ها می تواند تاثیرات جانبی هم داشته باشد. دندان ها ممکن است حساس شوند و همچنین وقتی از محلول جرم گیری استفاده می کنید، ممکن است لثه هایتان آسیب ببینند. از جمله سایر عوارض می توان به گلو درد، درد دندان ها، سوزش یا خارش بافت ها و سردرد اشاره کرد.

یادتان باشد سفید کردن دندان ها همیشگی نیست، چون دندان هایتان دوباره به مرور زمان تغییر رنگ خواهند داد. افرادی که بیش از اندازه از موادغذایی و نوشیدنی هایی استفاده می کنند که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود، در کمتر از یک ماه، دندان هایشان دوباره تغییر رنگ می دهد اما آن دسته از افرادی که سعی می کنند کمتر از این موادغذایی و نوشیدنی ها استفاده کنند، ممکن است بتوانند آن سفیدی را تا یک سال یا بیشتر هم نگه دارند.

پس از استفاده از اینگونه مواد، سریعاً دندانهایتان را شستشو داده و مسواک بزنید.

حداقل روزی دو مرتبه دندانهایتان را مسواک کنید و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. برای از بین بردن لکه ها روی سطح دندان و زردی دندان ها از خمیر دندانهای سفید کننده یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. در سایر زمان ها از خمیردندان معمولی استفاده کنید.

بهتر است قبل از استفاده از هر روش سفید کردن دندان حتماً با دندان پزشک مشورت کنید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نیمی از مردم افغان فک نکنم مسواک بزند فقط نسوار میزند
بی سواد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است