سکینه یعقوبی، برنده جایزه یک میلیون دالری اوپس!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۷    ۱۳۹۲/۸/۲۷ کد خبر: 61069 منبع: پرینت

سکینه یعقوبی، رییس انستیتوت آموزشی افغان برنده جایزه یک میلیون دالری 'اوپس' در سال ۲۰۱۳ شد.

این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که برای حل مشکلات جامعه شان فعالیتی کرده باشند، این فعالیت ها باید در عرصه مبارزه با گرسنگی، بیماری، فقر، بی سوادی و بی عدالتی صورت گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری اینفوافغان (infoafghan.com)، مرکز برکلی دانشگاه جورج تاون در آمریکا به خاطر فعالیت های چندین ساله خانم یعقوبی در عرصه تعلیم و تربیه و همچنین صحت این جایزه را به او داده است.

سکینه یعقوبی تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفورنیا گذرانده و کارشناسی ارشد در رشته صحت عمومی را از دانشگاه لوما لیندا دارد.

خانم یعقوبی بعد از یک سال کار در دانشگاه دیترویت در کمیته صلیب سرخ استخدام شد.

فعالیت های اجتماعی و بشر دوستانه ایشان از زمانی که به اردوگاه های مهاجرین افغانستان در پاکستان رفت آغاز شد. خانم سکینه یعقوبی 15 مدرسه برای 27 هزار دانش آموز با حمایت مالی کمیته بین المللی مهاجرین ایجاد کرد و بر تمامی مدارس نظارت داشت.

در زمانی که کمیته بین المللی مهاجرین با کمبود بودجه مواجه شد، مدارس بسته شدند و خانم یعقوبی انستیتوت آموزش افغان را با 20 هزار دالر شخصی خودش تاسیس کرد.

فعالیت های خانم یعقوبی با تاسیس این انستیتوت گسترش پیدا کرد و اکنون با جواز رسمی در ولایات کابل و هرات فعایت می کند.

دولت افغانستان به انستیتوت آموزشی افغان که اکنون 52 مرکز آموزش ابتدایی،عالی،فرهنگ و هنر و فعالیت هایی در زمینه تامین معاش دارد هیچ کمکی نمیکند و تمام خدمات این مراکز رایگان است.

مهمترین فعالیت این نهاد با بودجه 1.7میلیون دالر و 480 کارمند فعال، تربیت معلم و خدمات آموزشی و صحی برای زنان و کودکان است.

آرزوی این بانوی موفق کشورمان، افغانستانی آزاد با شهروندان تحصیل کرده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب ... !

>>>   امریکای ها افراد گماشته شده خود را برنده جایزه میداند و بس

>>>   مربی داری مربا بخور

>>>   مثل سیاست مملکت مان همیشه حیرانیم و بر سر دو راهی. نمیدانم به عنوان یک زن خوشحال شوم یا غمگین ؟ خودم که فعلا خانه نشین هستم فکر نکنید که عاطل و باطل هستم نه بلکه مدیر خانه هستم. خوراک و پوشاک خانواده را و نظافت و بهداشت خانه راو درس و مشق اولاد هایم را و خرج و دخل پدر اولاد هایم راو اصل مطلب این که برنامه ی زندگی یک خانواده را نظارت و مدیریت میکنم اما فکر میکنم شاید به احتمال بسیار زیاد زنانی وجود داشته باشند در مکاتب کابل و یا ولایات درس خوانده باشند اگر بیشتر از خانم یعقوبی نه شاید به اندازه خانم یعقوبی تلاش و روشنگری کرده باشند اما نمیدانم چرا جایزه صلح نوبل را اوباما می گیرد و جایزه های این چنینی را تحصیل کرده های امریکا و اروپا !؟ خیال نکنیدکه این طرفی یا آن طرفی هستم نه خدا را شکر زمانی که در این کشور چپی و راستی و خلقی و پرچمی رواج داشت من در گهواره بودم در فتنه ی سال های اخیر هم غریب و حقیر در خارج از مملکت بودم. ما که نفهمیدیم سیاست چی است !؟ اما یک حدیث شریف از جناب پیامبر اسلام را در باره ی سیاست آویزه ی گوشم کرده ام: اول سیاست ملامت دوم آن ندامت و سوم آن عذاب روز قیامت است.
با احترام خاله چادری دار

>>>   پس طالبان ترورش كنند. چون قرار معلوم اين خانم به مردم خدمت ميكند. ممكن سند قتل اش توسط اي اس اي امصا و توسط نوكرانش به اجرا گزاشته خواهد شد
شهروند

>>>   متاسفم ما افغان ها کسی که خدمت هم کند گپ می زنیم وکسی که خدمت هم نکند هم کتره می رویم . خانم یعقوبی لااقل فعالیت های را درداخل افغانستان برای مردم خودارد چه جای شکایت است .

>>>   واقعا برای مردم وطنم تاسف میخورم چون وقتی یگ نفر دلسوز اولاد وطن که پیدا میشه سریع برچسب نوکر بودن یا...میزنند بجای اینکه خوشحال شوند و ارزوی موفقیت برایش کنند.چه مردمان حقیری داریم
سلطانی سیاست اصفهانپ

>>>   شهروند بچیم هنوز نشناخته ای که طالب و آی اس آی کی هست, اگر از من میشنوی کمی در مورد شان مطالعه کن.
(دلسوز)

>>>   خاله چادری دار قشنگ می نویسی . خوشم می آید.
( ایرانیم )

>>>   او بچیم یکدفه خیال نکنین که مه خدای نخواسته خانم سکینه یعقوبی ره بد گفتیم. یک زمانی خانم ها انا هیتا راتب زاده و محبوبه کارمل را بخاطر مهربان بودن شان دوست داشتم اما یک اختلاف شدید مرا از نظر عاطفی از آنها دور میکرد. این اختلاف سلیقه و عقیده بود. رنگهای آبی آسمانی و سبز چمنی و نقره ای چادری به سلیقه ی من بسیار زیاد خوش می آمد اما آنها چادری را بسیار زشت و از مود افتاده می پنداشتند. چادری برای من یک اصل بود و هست چادری برای من یک ارزش بود و هست. اما آنها چادری را باعث سیه روزی زن می دانستند. آنها حجاب و چادر نداشتند اما من جاودانگی خود را در گرو حجابم که چادری ام بود می دانستم.آنها چادری را باعث عقب ماندگی کشور می دانستند. اما من معتقد بودم که با چادری هم می شود پیشرفت کرد ترقی کرد و یک کشورآباد و آزاد داشت. آنها دوستدار اتحاد جماهیر شوروی بودند. اما من خواهان تجدید دو باره ی تمدن بزرگ اسلامی بودم. آنها اتحاد جماهیر شوروی با محوریت مسکو را برادر بزرگتر خود می گفتند. اما من از این که شوروی برادر بزرگترم بود خجالت می کشیدم و شرمنده بودم. امروز هم از این که امریکا برادر بزرگترم شده است به خدا خجالت می کشم شرمنده ام و رویم سیاه !!! مهاتما گاندی هم در انگلستان تحصیل کرده بود اما به اصول و ارزش های ملت و مملکت خود پایبند و وفادار بود.او حتی در انگلستان لباس هندی می پوشید و دستار یا به قول خودمان لنگی به سر می بست. دیشب با خودم فکر کردم پس این دلیل نمی شود که خانم سکینه یعقوبی تحصیلکرده ی امریکا است حتما طرفدار دولت و سیاست امریکا هم است. بر خود واجب می دانم که در باره ایشان تحقیق کنم. می ترسم اگه دعا کنم که خدا امریکا لالایمه به سرنوشت شوروی لالایم دچار بسازه طالب لالایم دو باره ده جانم نیایه !!!؟؟؟
با احترام خاله چادری دار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است