سیاست های شرم آور اروپا در قبال پناهجویان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۲/۹/۲۴ کد خبر: 62639 منبع: پرینت

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از کم‌توجهی کشورهای اروپایی به آوارگان جنگ داخلی سوریه انتقاد کرد.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه (۲۲ قوس۹۲/ ۱۳ دسامبر) در گزارشی که در لندن منتشر شد کشورهای اروپایی را متهم کرد که به سرنوشت شهروندان آسیب‌دیده در جنگ داخلی سوریه بی‌توجه‌اند و از پناه‌دادن به قربانیان این جنگ سر باز می‌زنند.

عفو بین‌الملل سیاست‌های پناهندگی اعضای اتحادیه اروپا را "شرم‌آور" خواند و تاکید کرد که در میان این کشور‌ها تنها آلمان است که به تنهایی نزدیک به پنج برابر ۹ کشور دیگر پناهجوی سوری را پذیرا شده است.

به گزارش دویچه وله(DW)، در روزهای گذشته سرمای سخت و کم سابقه بخش بزرگی از کشورهای خاورمیانه را در برگرفته و زندگی صدها هزار آواره و قربانی جنگ داخلی سوریه را که از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند، دشوارتر از پیش کرده است.

خبرگزاری فرانسه جمعه، ۲۲ قوس به نقل از منابع نزدیک به "ایتلاف ملی سوریه" گزارش داد، روز پنج‌شنبه دو کودک که یکی نوزادی ۶ ماهه بوده، بر اثر سرما جان خود را از دست داده‌اند. تعداد کودکان قربانی جنگ داخلی سوریه بیش از ۱۱ هزار نفر برآورد می‌شود.

مدیر تشکیلات سوری "برنامه جهانی غذا"، وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید زمستان‌های سوریه همیشه بسیار سرد هستند اما تحمل اجباری این سرما در اقامتگاه‌های اضطراری چیز دیگری است. در همین حال، به علت سرمای شدید و وضعیت نامناسب جوی سازمان ملل بار دیگر در تلاش خود برای ایجاد یک پل هوایی کمک‌رسانی از کردستان عراق به سوریه ناکام ماند.

دفتر کمک به پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۱۹ قوس اعلام کرده بود، با جلب توافق دو کشور قصد دارد با هفت پرواز مواد غذایی و کمک‌های لازم را به آسیب‌دیدگان سوری برساند.

مطابق گزارش‌ها، سرمای شدید مشکلات زیادی نیز برای هزاران آواره و پناه‌جوی سوری در کشورهای همسایه، ترکیه، لبنان و اردن به وجود آورده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود از کشورهای اروپایی انتقاد می‌کند که تاکنون تنها امکان پناه دادن به ۱۲ هزار نفر از شهروندان سوریه را که در مناطق جنگ‌زده‌ این کشور به سر می‌برند، فراهم کرده است.

بر این اساس ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا اصلا در برنامه پذیرش شهروندان سوری سهیم نیستند و ۹ کشور روی هم، آماده‌ پذیرش ۲ هزار و ۳۴۰ نفر شده‌اند.

آمار مورد استناد عفو بین‌الملل مربوط به برنامه انتقال شماری از افرادی می‌شود که در خاک سوریه و مناطق مرزی آواره‌اند و اغلب به علت بیماری، کهولت یا همراه داشتن کودکان امکانی برای نجات خود ندارند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید به علت خودداری بسیاری از کشورهای اروپایی از همکاری با برنامه انتقال و پذیرش شهروندان آسیب‌دیده سوری، هزاران نفر از آن‌ها با به خطر انداختن جان خود راه کشورهای خارجی را در پیش گرفته‌اند.

گفته می‌شود تاکنون ۵۵ هزار سوری از راه‌های غیرقانونی وارد اروپا شده‌اند و تقاضای پناهندگی داده‌اند. تنها در ماه اکتبر ۶۵۰ پناهجو که بسیاری از آن‌ها اهل سوریه بوده‌اند، بر اثر غرق شدن کشتی‌های مملو از مسافر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش عفو بین‌الملل، پناهجویانی که از راه دریا قصد ورود به اروپا را داشته‌اند، اغلب در کشورهای یونان، بلغارستان و ایتالیا با تحقیر و بدرفتاری بازگردانده شده‌اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر قرار به این باشد که اروپا سرحدات خویش روی به روی مهاجران جنگی و مهاجران اقتصادی دیگر کشور ها باز نگه دارد، شاید در تمام قاره آسیا و اروپا دیگر کسی نماند و همه به اروپا مسافرت میکنند و اروپا امکانات قبول کردن سه ملیارد پناهجوی آسیایی و افریقایی را ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است