بدبختی های ما تا کی ادامه خواهد داشت؟
تا زمانیکه یک ملت فقیر و نادار به یک ملت دارا و ثروتمند وابستگی اقتصادی و نظامی داشته باشد، به هیچ وجه آن ملت نمی تواند استقلالیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و... دارا باشد. هیچ کشوری نمی تواند به اتکای نیروی خارجی به آزادی و استقلال و پیشرفت دست یابد. لذا باید به اراده مردم احترام گذاشت و از استقلال کشور دفاع کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۲/۱۰/۶ کد خبر: 63586 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سی و چهار سال پیش در چنین روزی یعنی ششم جدی سال 1358 خورشیدی، کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت.

آن روز لشکر 40 ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، این حمله سرنوشت بسیاری از افغانستانی ها از جمله رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را که با سقوط جمهوریت داوود خان قدرت را به دست گرفته بودند، تغییر داد. حفیظ الله امین که در آن زمان رهبر حزب و رییس جمهوری افغانستان بود، کشته شد و ببرک کارمل که در تبعید به سر می برد به قدرت رسید.

بعد از سال 1358 مردم افغانستان دیگر نفس راحت نکشیدند و صدها هزار نفر شهید و معلول ، هزاران زندانی بیگناه و میلیون ها نفر که بر اثرفشارهای روز افزون به ترک خانه های شان اقدام نموده و عازم دیار هجرت شدند، ثمره هوسرانی آن روز دولتمردان وقت شدند.

از روز ششم جدی در افغانستان تفسیر ها و تعبیر های مختلفی شده است، از مرحله نوین و تکاملی انقلاب گرفته تا روز سیاه و ننگین. زیرا هزاران جنايت ضد بشری و انسانی را کمونیست ها انجام دادند، پس از آن ملت افغانستان با تحمل فشارها و مرارت های ده سال مبارزه قهرمانانه و بی بدیل، توانستند هیبت و ابهت پوشالی ابر قدرت وقت را در هم بشکنند.

دنیا دوستی و قدرت طلبی برخی رهبران چندین سال نان و خون مردم را یکی کرد، پس از آنها رژیم طالبان با شعارهای اسلامی چندین سال خون این ملت را در شیشه کردند و اکنون بیش از یازده سال است که از دست آمریکا و همپیمانانش آسایش و آرامش از افغانستان رخت بر بسته است.

بسیاری از مردم معتقدند که اگر آن زمان روس ها به کشور ما هجوم نمی آوردند هیچ مصیبتي بالای اين خاك به بار نمی آمد و همین هجوم و تجاوز ارتش سرخ به افغانستان، باعث جنگ هاي داخلی و لشکرکشی امریکا به کشور ما شده است.

هر چند عده ای نیز بر این باورند که دوران ریاست جمهوری سردار محمد داود خان درخشان ترین دوره ای بود که در عرض و طول ظهور و افول حاکمیت های مختلف در کشور می توان سراغ گرفت زیرا در آن چند سال طرح و نقشه بسیاری از برنامه های بزرگ عمرانی، اقتصادی و پروژه های وسیع زیربنایی صورت پذیرفت، لذا سران حزب خلق مسببین مشکلات سه دهه مردم افغانستان هستند.

البته شاید بتوان گفت اگر پس از رشادتهای ملت افغانستان در 14 سال دوران جهاد مقدس، برخی رهبران جهادی برای رسیدن به قدرت، خون شهدای عزیز و مظلوم افغانستان را هدر نمی دادند، امروز وضعیت کشور ما بسیار بهتر از این بود و لااقل تا حدودی کشور مستقلی داشته و نظامیان 40 کشور جهان بر ما حکمرانی نمی کردند.

اگر تقصیرها را به گردن طالبان و پس از آنها به پای آمریکا و همپیمانانش نگذاریم، عده ای معتقدند که سرآغاز بدبختی ها و دردها و رنجهای بیکران توده های میلیونی افغانستان به زمان سقوط نهضت امانیه و روی کار آمدن حبیب الله کلکانی برمی گردند زیرا از همان زمان تا کنون اکثر زمامداران خشنودی باداران شان در انگلیس، شوروی وقت، آمریکا، دول غربی و عربی و کشورهای همسایه را به خدمت بر مردم ترجیح دادند.

مسلم است که تا زمانیکه یک ملت فقیر و نادار به یک ملت دارا و ثروتمند وابستگی اقتصادی و نظامی داشته باشد، به هیچ وجه آن ملت نمی تواند استقلالیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و... دارا باشد. به عنوان نمونه اگر قرارداد ننگین خط دیورند بر ما تحمیل نمی گردید و ما نیز به بحر هند راه می داشتیم، شاید اکنون ما نیز مانند هند و پاکستان بعنوان یک کشور مستقل و پیشرفته، ملتی باسواد و خود کفا داشتیم.

همانطور که ببرک کارمل، نایب السطنه روس قبل از نجیب، در آخرین روزهای عمرش می گفت: بزرگترین درسی که در زندگی گرفتم این بود که هیچ کشوری نمی تواند به اتکای نیروی خارجی به آزادی و استقلال و پیشرفت دست یابد. باید به اراده مردم احترام گذاشت و از استقلال کشور دفاع کرد. هر ملتی باید روی پای خود بایستد.

به هر صورت حتی اگر مسبب و مقصر اصلی این همه مصیبت هم مشخص شود، مطمئنا سودی به حال هزاران شهید و معلول و میلیونها مهاجر و بی سرپرست افغانستان نخواهد کرد، زیرا آنها رفته اند و بدبختی شان شامل حال بازماندگان است و میراث آنها فقط بیسوادی، برادر کشی، آوارگی، وابستگی به بیگانگان و ... بوده است و بس.

به هر حال باید بررسی کرد که امضای پیمان استراتژیک و سپس پیمان امنیتی تداوم این مستعمره بودن و ادامه این بدبختی ها است یا اینکه وقتی مجبور به تن دادن به چنین پیمانی هستیم می توان مفاد مناسب تری و بهتری در آن گنجاند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی واقعآ نویسنده محترم درست فرموده اید گذشته گان گذشتند این که کی خوب کرد و کی بد میگزاریم قضاوت را به تاریخ و تاریخ نویسان و به خداوند که از محکمه خداوند هیچ گریز نیست و در محکمه الهی هیچ گاه سهو و اشتباه رخ نمیدهد اما میاییم سر اصل موضوع که شامل حال ما بازمانده گان است باید همه عقده ها را کنارگذاشته دست به دست همدیگر داده و کوشش نماییم تا ازین ورطه هولناک نجات پیدا کنیم
شعیب از کابل

>>>   نویسنده ای محترم درست فرموده -- مردم با غیرت و ثروت مند افغانستان به هیچ کسی ضرورت ندارد. ما باید قدر همسایه های خود را بدانیم. امریکاه و چهار تا کشور اروپایی هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد.

>>>   با سلام و تشکر از نویسنده محترم
جنگ و طغیان و سرکشی در یک لحظه زمانی اتفاق می افتد و گریبان گیر تمامی افراد آن کشور می گردد و عواقب آن ممکن است تا سالهای سال در وجود و ذهن و مردم باقی بماند. ولی سیاست هر قدرت طلب و توسعه طلب این است است که ناآرامی را در آن منطقه به هر طریق ممکن، نگه دارد حتی در زمان آرامش، تا خود بتواند تمامی بهره خود را حتی به قیمت خون مردم بیگناه ببرد و حال برگردیم به این زمان که هنوز در کشور ما بعد 3 دهه ناآرامی هنوز مردم ما یک لحظه خوشی و بی هراسی از جاناشان را تجربه نکرده اند. یک دهه جنگ خارجی و پس از آن جنگ های داخلی و قومیتی. تمامی علل و عوامل مداخله در این جنگ به کنار ولی تا حدودی این عوامل برمی گردد به بی سوادی و فقر ملت ما. اگر مردم ما بی سواد نبود و برای لقمه نانی به این فلاکت کشانده نمی شد ما بیدار بودیم سالها پیش
مصطفی

>>>   ان کشورهای دارا وقدرتمند اجیران ونوکران خودرا درلباس وچهره هاییکه مورد پسند اکثریت همان جامعه باشد گماشته اند . مخصوصا در کشورهاییکه فقر خودرا از بیسوادی دریافته اند مانند افغانستان . زمانی ما میتوانیم یوغ استثماررا از شانه های ما دورکنیم که شعور سیاسی مان برود بالا ودر تشخیص انسانها کوشش کنیم وببینیم که چه نوع انسانها بر سرنوشت ما حاکم است وما دنباله رو چگونه اشخاصی هستیم که اینکارهم سواد میخواهد . لااقل اینقدر بتوانیم که گفتار یک انسانرا با کردارش مطابقت دهیم که ایا گفتار با کردار شخص همخوانی دارد . مثلا کسانی را ما میشناسیم امروز بر سرنوشت مملکت حاکم هستند که 90% بربادی افغانستان از دست اعمال ناشایست همانهاست وکسانی را ما میشناسیم که در بربادی افغانستان سهم فعال داشته امروز بنام...میخواهد بعد از این دوران سیاه قدرت سیاسی افغانستان را بدست بگیرند و از بد بدترش کنند چون اینها چندین سال است که در چهره های مختلف عرض وجود میکنند و حقوق بگیر اجانب هستند و برای دشمنان افغانستان فعالیت میکنند اما بنام دلسوز وطن یا بنام پاک مجاهد. کسی نیست از اینها بپرسد اینهمه دارایی را از کجا پیدا کردی پدرت که نان برای خوردن نداشت پسرش نصف کابل را خریده. و در خارج بلدنگها دارد. و کسی نیست بپرسد اگر تو امروز دلسوز وطن هستی اینهمه ویرانی هارا برای چه کردید امروز عاقل شدید ؟؟اینها نوکران بیگانه هستند بادارانشان برایشان هر رنگ لباس درست میکنند و تقدیم جامعه عقب مانده ما میکنند تا وقتیکه این خود فروختگان را ملت شناسایی نکنند و از بین نبرند همین اسارت است و همین بردگی . امیدوارم که لطف خداوند شامل حال ملت ما شود تا مانند کشورهای عربی...خودرا از هرجا دستگیر و به محاکمه بکشانند و سرنوشت کشور را بدست خود بگیرند.
والسلام .

>>>   یک متل مشهور است که میگویند: خداوند هرکس را برای چیزی آفریده است.
افغانستان یک کشور عقب مانده، پر از جهل و بی سواد است. اما در عین حال مردم نهایت با غیرت و جنگی که حتی در اروپا و امریکا یک نوع سنگ جنگی بنام افغان وجود دارد.
بناُ افغان ها غیر از جنگ دیگر هیچ چیز را یاد ندارند و تمام مردم از همین راه امرار معیشت میکنند.
در عین حال جنگ برای کشور هایی که سلاح میفروشند، بزرگترین مدرک عاید است.
بناُ این دنیا هیچ وقت بدون ابر قدرت نخواهد بود . تا وقتی که ابر قدرت ها هستند یا خودشان به افغانستان می آیند جنگ میکنند و یا وادار ساخته میشوند که بیایند و در افغانستان جنگ کنند.
بناُ زنده باد مردم افغانستان و خاک پر باد و طن شان, تا بخاطر خاک شان در راه وطن پر خاک شان شهید شوند.
امید وارم نشر شود.

>>>   رويداد ششم جدی ۱۳۵۸ را بايست با بصيرت و واقعبينی نگريست، نه با تعصب و تنگ نظری

>>>   رویداد ششم جدی ۱۳۵۸ در کشورما، همواره در کشاکش تجلیل و تحریم، همراه بوده است. تنظیم جهادی ساخت پاکستان ... طرفدارن حفیظ الله امین؛ مائوئيستهای شکست خورد درسياستهای کشوری و جهانی و ناسيوناليستهای قبيله گرا و قوم پرست، با آن مخالفت نشان می دهند. برعکس بخشهایی وسيعی از مردم که از دم ساطور جلادان حفیظ الله امین نجات یافته اند و با اعتقاد به جهانبينی علمی، هر معلول را زادۀ علتی دانسته، سير حوادث تاريخ را با بينش ژرف می نگرند؛ از آن به گرمی استقبال می کنند و ضمن جشن و تدويرمحافل، از این روز، بزرگداشت بعمل می آورند.

>>>   ۱ـ با حملۀ جنون آميز سردار محمد داوود در پنجم ثور ۱۳۵۷ بر حزب دموکراتيک خلق افغانستان، دستگيری رهبران آن و اعلان سرکوب قطعی همه اعضای اين حزب؛ با مطالعۀ سابقۀ تاريخی بی رحمی اين خاندان (نادرخان ـ هاشم خان ـ شاه محمود خان ـ داوود خان و محمد ظاهر، شاه سابق در سرکوب نهضت مشروطيت دوم و سوم) هرگاه، شما درجايگاه رهبران و نظامی های اين حزب می بوديد و امکانات کامل دفاع و توانمندی لازم از خود را هم می داشتيد، چی می کرديد؟ آيا دستها را بلند کرده، تناب دار را برگردن خود نهاده، داوطلبانه بجانب کشتارگاه می رفتيد؟ ويا با استفادۀ لازم از امکانات دست داشته از حق مشروع زندگی خويش دفاع می کرديد؟
2ـ دوران ترور و اختناق حاکميت خونين حفيظ الله امين را با طرح يک مثال و پرسش ساده از شما پاسخ می طلبيم :
هرگاه در همسايگی شما، درخانه ای، يک جوان چاقوکش، خود خواه و آدمکش، تعدادی از دزدان، تروريستان و آدم کشان حرفه يی را دور خود جمع کرده، شماری از اعضای خانواده را از خانه بزور بيرون می کند؛ تعدادی هم از ترس کشتن فرارکرده و خود را پنهان می نمايند؛ متباقی اعضای خانواده را بشمول موی سفيد اهل خانه، يک يک از دم تيغ می کشد؛ و سرانجام اعلان می کند که هرکسی از من نيست و اطاعت نمی کند، ولو که "دوثلث" را هم تشکيل دهند، همه را سربه نيست می کنم؛ تنها يک برادر! هم کيش و هم عقيدۀ ديگرم کافی است؛ با او يک جا قدرت و هستی را تقسيم می کنيم.
سه همسايۀ ديگر، بشمول استاد های بزرگش، وی را به ادامۀ اين قتل و کشتار، به منظور داخل شدن خود شان دراين خانه و استفاده ی دراز مدت از هستی اين خانه، تشويق و ترغيب می نمايند.
وليک شما که هم در همسايگی اين خانه قرار داريد وهم سال ها با اين خانه و خانواده دوست بوديد و با انان کمک های زندگی ساز نموده ايد؛ اکنون هر روز و شب صدای چيغ و فرياد اين خانه و خانواده را می شنويد؛ براي اين جوان خونخوار نصيحت می نماييد که اين کار جنايتبار را انجام ندهيد؛ قتل انسانها واعضای خانواده يک عمل شنيع وجرم غير قابل عفو است؛ وليک او به حرف و نصيحت شما کوچک ترين ارزشی قايل نشده، نه تنها همه را نشنيده می گيرد؛ بلکه به قتل و کشتار ادامه می دهد؛ شما بحيث يک همسايه و دوست تاريخی اين خانواده چی ميکنيد؟ مثل سه همسايۀ ديگر او را تشويق می کنيد؟ وجدان را خواب داده سکوت می نماييد ويا بخاطر نجات اين خانه و خانواده مداخله کرده جلو قتل عام انسانها را می گيريد؟
پاسخ درست و قناعت بخش به اين دو پرسش، فکر روشن، وجدان بيدار، احساس مسؤوليت در برابر انسان؛ دوری از تعصب کور و اعتقاد راسخ به داوری تاريخ و مروری واقع بينانه به گاهنامۀ شش دهۀ اخير را می طلبد.

>>>   باتشکرازهموطنان دلسوزوطن بشمول چهار دیدگاه فوق را مطالعه کردم . من همنظردوستانی هستم که گناه در بیسوادی میدانند . چنانچه دردوران جهاد مکتب آتش زده شد و مکتبی را کافر گفتند باید مردم معنی این گپ را درک میکرد که نکرد . بااینوسیله همه تحصیلکرده و روشنفکرمارا بادستان همین... ها متواری خارجه یاهلاک کردند که فقط قسمخورده های اجنت مانده و قدرت . اگر مردم علمیت کافی میداشت ازهمان وقت میدانست که درین گپ نیت بدی نهفته است . اکنون نیز میگویند اگرپیمان امنیتی امضاکنی رزق تورا میدهم امضانکنی از گرسنگی میمیری و گرگ میخوردت . درحالیکه ازنظرمعادن ثروتمندترین کشور جهانیم و این آقایان بادار گداهای معادن اند .فقط وظیفه روشنفکروطندوست است که به مردم واقعیت را بفهماند چون این همه تلویزیونها اجیران بیگانه بخاطر معاش هرچه بادار خواست به ضرر مردم خودخیانت دارند . درغیرآن این کشورهای معدن گدا سالهای دیگر درتفرقه خون مارا خواهند ریخت تاابد صاحب روزی نشویم .
افغانستانی

>>>   متاسفانه اين تاريخ ماست،افغانها مردمان ديندار ووطندوست اند اما ازما استفاده ابزاري شد وميشود هنوزهم، امدن شورويها خطاي بزرګ بود . و اما خطاي بزګتر را خود کرديم ، به پاکستان، و عرب ګوش داديم وسلاح ګرفتيم برضد دولت ومردم جهاد کرديم تا زمينه امدن شورويها مساعد شد٠ما حق نداشتيم حکومت را کافر و مردم رابه جهاد تشويق کنيم !
خودکرده رانه درد است ونه درمان !

>>>   اگر چه مخالف کمونیست هستم.اما واقعیت را بگویم که اگر ببرک خوده ونام خوده قربانی نمیکرد ، خدا میداند که حفیظ الله امین جنایتکار چقدر دیگررا میکشت.تنها 12000 نفر را کارمل از زندان آزاد کرد، اگر امین توسط کارمل کشته نمیشد یقین داشته باشید که این 12000 نفر را نیز حفیظ الله امین از بین میبرد. ولست هزاران هموطن دیگر بیچاره ما تیار شده بود که گرفتار شوند.منتها این جنایتکار به آرمانش نرسید ومردار شد.حتا کسی که به مسجد میرفت ونماز میخواند، یا در مارش ها هورا نمیگفت دستگیر میشدند وکشته میشدند، خداند خودش میداند ،اما فکر میکنم اگر 6جدی نمیشد، تعداد زیاد مردم توسط حفیظ الله امین کشته میشدند، حفیظ الله امین وترکی گلاب زوی،شهنواز تنی، حامد کرزی ، اشرف غنی، فاروق وردک، رحیم وردک، ملا عمر، ملا ضعیف، وغیره ملا ها بشمول فهیم قسیم، سیاف ، ...، محقق وغیره فقط یک ماموریت در زندگی داشتند و دارند که آن ماموریت عبارت از قتل ،کشتار ، دزدی، چور وچپاول میباشد.نام های شان در لست سیاه تاریخ و لست سیاه خداوند و لست سیاه بنده گان خداوند ثبت میشود.گر چه اینها فعلن بزور برچه خارجی ها وباداران شان بر سر شانه های مردم سوار هستند، اما زور و اردوی شان قوی تر از کمونست ها نیست، از هر پول و از هر افغانی غارت شده جوابده هستند.

>>>   تا وقتیکه طالب و برادر بزرگش کرزی و دزدان ارگ در قدرت باشند و در بین طالبان، کرزی و گلو برای غارت وطن پیمان باشد و پاکستان در پشت آنان باشد.
راستگو لوگری

>>>   سلام به مردم شریف افغانستان
من یک جوان ایرانی ساکن تهران هستم
من مطمئنم که ملت بزرگ و شریف افغانستان به امید خداوند این کافران را از مملکت دوست و برادرمان افغانستان عزیز بیرون خواهند کرد.
مطمئنا رشد و پیشرفت در زیر سایه ی آمریکا که امام خمینی رحمت الله علیه آن را شیطان بزرگ میخواند میسر نخواهد شد.
رمز پیروزی در اتحاد و استکبار ستیزی شماست.
مردم ایران سی و چهار سال پیش آمریکا را از ایران بیرون راندند و در سایه ی نظامی اسلامی، با وجود تحریم های ناجوانمردانه ی غرب پیشرفت چشمگیری را در همه ی زمینه ها داشته.
اما امروز نوبت برادران غیورم در افغانستان، فلسطین، سوریه و دیگر کشور هاست.
ما با هم برادریم و برابر، باید اختلافات قومی و نژادی و مذهبی را کنار بگذاریم و همگی برای پیروزی مسلمین تلاش کنیم.
با آرزوی سلامتی و توفیق برای برادران و خواهران عزیزم در سرزمین عزیز افغانستان

>>>   بدبختی زمانی از ما دور میشود که آمریکا توسط یک بم اتوم متوسط وزن در پاکستان انداخته و چتلستان ره به خاک یکسان کند تا ما از مداخله این ... ها درامان شویم
اجمل(پنجشیری)

>>>   تا زمانيكه بـــه حرف هاي پوچ مثل تاريخ پنجهزار ساله غيرت انداختن عيب خود بدوش ديگران دل خوش كنيم هيچ دست آوردي نخواهيم داشت كشور هائيكه تاريخ صد ساله هم ندارند ازما پيشرفت خيلي زيادتر دارند بدبختي ما همچنان ادامه خواهد داشت

>>>   این همه بد بختی ظلم وحشت ویرانیی وبربادی کشور ما توسط کمونستان افغانی به میان آمد دوملیون هموطنان ما شهید شدند 4 ملیون بی دست وپا شدند شش ملیون مهاجر و آواره وبد بخت شدند تمام زیر بناهای اقتصادی ما از بین رفت درجهان بی عزت وبی آبرو شدیم همه از دست چند نفر لچک بیسواد بد بخت غلام ومزدور که این جنگ وبد بختی تاهنوز ادامه دارد.
خلقی ها وپرچمی ها که از سیاست وطندوستی اسلامیت وغیرت هیچ نمیدانستند ومغز شان ازین چیز ها شسته شده بود بعد از کودتا بدون اینکه نبض جامعه اسلامی وسنتی مارا بدانند شروع کردند به کارهاییکه اصلا برای هیچ افغان ومسلمان قابل قبول نبود مانند (منکر شدن از خداوند فحشای بی حد وحصر قتل های دسته جمعی جاسوسی غلامی و....) بهترین علما دانشمندان محصلین وبلاخره قشر تعلیم یافته مارا به بهانه های مختلف زندانی کردند وزیر بلدوزر ها کردند.
در یک اداره اگر یک نفر خلقی بیسواد وجود میداشت باید همه افراد آن اداره از آن اطاعت میکردند درغیر آن زیر بلدوزر میشدند .
جوانان بسیار کم سواد وبیسواد را در مقامات بلند مقرر کردند که خشم مردم را چندین برابر ساخت نظام عسکری مارا ازبین بردند مانند چوچه مرغ دولت کمونستی ظابط ها ماشینی فارغ میداد که حیثیت اردو وقوای نظامی ما ازبین رفت رتبه اش جنرال اما بیسواد ملیشه وملیشه بازی و...
شوروی مرحوم هم رهبر خلاق خلق کمونستان مارا توسط شاگردش خفک کرد وبه کدام گودال انداخت که تاهنوز قبر آن هم معلوم نیست شاید هم صابون پخته باشدش .
حفیظ الله امین که از صبح تاشام به جای نام خدا لینن واتحاد جماهیر شوروی میگفت توسط شوروی ها مردار شد که ازین هم خبری نیست که صابون پخته شده یا در بحر انداخته شده ببرک که بالای تانک های شوروی وارد خاک ماشد بعد از مدتی که شوروی دانست دیگر به درد نمیخورد مانند ... پیر رهایش کردند وداکتر نجیب را از قصاب خانه ملت (خاد) در چوکی قدرت نشاندند.
شوروی ها هر قدر تغیر وتبدیل آوردند وغلامان خودرا خودشان مردار میکردند یا در اخیر دوپول برایشان ارزش نمیدادند مگر مکر وفریب شان بالای ملت مسلمان افغانستان هیچ تاثیری نکرد وتا آخرین نفس مردم مظلوم مارا کشتند تا اینکه تن به شکست دادند وفرار کردند چون شوروی آنقدر در افغانستان ودرمقابل ملت قهرمان ومسلمان ما شکست خورده بود که دیگر توان ایستاده شده بالای پای خودرا نداشت .
کشور های اشغال شده ارتش سرخ هم دیدند که شوروی مانند یک حیوان پیر دیگر از شکار مانده وقدرت ایستاده شدن را ندارد همان بود که دیوار برلین شکست وکشور های اشغال شده یکی پی دیگری آزادی شان را بدست آوردند
خون پاک دوملیون مسلمان ومجاهد ما بنیاد شوروی کمونیزم (ابر قدرت نظامی جهان) را ازبیخ وبن برکند وبرای ابد در گورستان تاریخ دفنش کرد که برای همه مردم مسلمان افغانستان وهمه مردمان آزاد دوست مبارک باشد.
بلاخره مردم مسلمان ومجاهد افغانستان فاتحانه نه تنهااینکه کمونستان افغانی را شکست دادیم بلکه نام کمونیزم وشوروی وپکت وارسای شان را از جهان برداشتیم وبشریت وهمه انسان های مظلوم جهان را از شر خرس قطبی و مکتب کمونیزم خونخوار رها ساختیم که جهان بشریت باید بالای مردم مسلمان ومجاهد افغانستان افتخار کند.
امروز که روسها از نعمت آزادی برخوردار هستند امروز که آلمان ها یکجا شدند ودیوار برلین شکست امروز که بخارا وسمرقند آزاد است از برکت جهاد ومبارزه راستین ملت مسلمان افغانستان است.
ششم جدی یک روز سیاه درتاریخ کشور ما میباشد دیگر هیچ کمونست (خلقی وپرچمی) نباید به چشم باز به طرف ملت مسلمان ومجاهد ماببینند زیرا عامل شهادت 2 ملیون هموطنان ما صرف وصرف همی کمونستان غلام وجاهل شدند.
درین روز ها باز هم یکی از غلام ترین جاهل ترین جاسوس ترین بیدین ترین کمونست افغانستان جنرال طاقت میخواست که باز هم جنگ های قومی وسمتی وملیتی را در کشور ما به کمک یهود ها واسراییل واز طریق تلویزیون اسراییلی ها (ژوندون) براه بیندازد تا دوملیون افغان مسلمان مارا باز هم به شهادت برساند بیخبر از اینکه این ملت دیگر هوشیار شده فریب یک کمونست بیدین مرتد مباح الدم دایم الخمرشکست خورده وبدنام تاریخ راهرگز نمیخورند ما همه اقوام ساکن این سرزمین مسلمان وهموطن هستیم. یهود ها که اینبار از زیر بغل قوال ها و جت های افغانستان سربالا کردند وشخصیت بسیار پلید وبدنام (یون قوال) را میخواهند توسط تلویزیون ژوندونشان مشهور بسازند وتوسط این تلویزیون ملت مسلمان مارا بخاک وخون بکشانند وجنگ های قومی را آغاز کنند که الحمد الله در نطفه خنثی شد.
باز هم برای کمونستانی مانند طاقت ویهودانی مانند یون میگوییم که این مردم مسلمان ما همیشه متحد هستند ومتحد باقی میمانند شیطنت نفاق وگوگرد زدن به مسایل قومی فقط چهره های پلید شمارا پلید تر میسازد وبس
مجاهد

>>>   آقای مجاهد! اگرچه من یک دکاندار عادی میل نداشتم به بزکشی شما اشتراک کنم ولی صفحه را آنقدر پرکردید ... جناب شماآنقدر مزدورامریکابودید که بجای یک شوروی 49 شوروی آورده اگر کمونیست یک ملیون کشته باشد شمااضافه از سه ملیون کشتید هنوز قتل شماادامه دارد حتی قباله وطن خودرا داده همسایه هاراهم به امریکا تسلیم خواهید داد تا آنها هم آزاد شود . اینکه ربانی پدرتنی شما درپهلوی سفارت امریکا ...شد درحالیکه پنج دقیقه قبل از انفجار آلارم امریکایی سربازانش را درامان ماند . اگرمردم متنفرکمونیست بوده حالا کدام قریه امنیت است که شمارا محبوب مردم بدانیم . مرد هستی استدلال کن که بازهم نسلگیریهای تانرا هم افشاکنم .
وطندوست استقلال طلب

>>>   به جواب آقای مجاهد
رهبران مجاهدین فعلی حتی در زمان ظاهر شاه و دوران جمهوری داود که در آن وقت از قیام یا انقلاب ثور اصلاً خبری نبود، برضد رژیم های وقت فعالیت و مخالفت داشتند که بعد ها از ترس گرفتاری به پاکستان فرار و از آنجا به ادامه مخالفت با رژیم های وقت پرداختند. به این معنی که احزاب و باند های اخوانی و بعد ها جهادی قبل از قیام ثور فعالیت داشتند ، منتها بعد از قیام ثور و بخصوص بعد از مداخلات امریکا و کشور های غربی و عربی که سیل سلاح و مهمات جنگی و ملیاردها دالر را در اختیار اخوانی ها و مجاهدین قرار دادند، روز بروز وضع امنیتی کشور خرابتر شد.
جنایات دوران خلقی ها و دوران طالبان کاملاً باهمدیگر شباهت دارند چراکه هردو را از طرف قوم و قبیله پشتون انجام میشد.
ورود قوای شوروی در 6 جدی و همچنان ورود قوای امریکا و ناتو که درمجموع 42 کشور را دربر میگیرد در دو زمان مختلف صورت گرفت و اکثریت مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان از آن درست مانند آب حیات و زندگی دوباره استقبال کردند. که اولی مردم مظلوم افغانستان از ظلم و ستم و جنایات خلقی ها به جان رسیده بودند و در دومی مردم مظلوم افغانستان از ظلم و ستم و جنایات طالبان به جان رسیده بودند، که هردو رویداد در و قت زمانش منحیث نجات انسان مورد استقبال مردم قرار گرفت.
اگر مجاهدین دست به فعالیت های تخریبی نمی زدند اصلاً به ورود قوای نظامی شوروی به افغانستان نیازی نبود.
کمک دوستانه و انترناسیونالیستی شوروی و قوای شوروی را مائویست ها ، اخوانی ها و مجاهدین تجاوز و اشغال مینامند. اگر شوروی ، افغانستان را اشغال میکرد قطعاً برنمی گشت.
کسانی هم که در وقت خروج قوای شوروی از افغانستان شادمان و منتظر ورود اخوانی ها و مجاهدین بودند، از 8 ثور 1371 به بعد به هویت اصلی و اقدامات پشت پرده آنها پی بردند.
اکثریت مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان، آواره و مهاجر شدند.
هزاران نفر بیگناه و مظلوم به شهادت رسیدند. دارو و ندار شان مورد چور و چپاول قرار گرفت.
همین اکنون قوای امریکا و ناتو هم اگر یکروز در افغانستان نباشند بازهم همان رویداد های تلخ دوباره تکرار خواهد شد.
امین الله

>>>   بد بختی افغانستان از دست زمامداران پشتون دوره های مختلف است.
ظاهر پشتون
داود پشتون
تره کی پشتون
امین نا امین پشتون
نجیب پشتون
ملاعمر پشتون
کرزی پشتون
جیلانی

>>>   این برادر مجاهد روزهای سیاه راکتباری کابل و قتل عام افشار و جنگ داخلی را فراموش کرده است. اگر شما پنبه غفلت بگوش دارید و پول و قدرت شما را دیوانه کرده است. مردم فراموش نکرده اند و از شما و امثال شما تا روز قیامت بحضور خدا شکایت میکنند و تا روز قیامت نمیخواهند روی شما را به بینند. بلحاظ خدا ...بس کن که دل مردم ... خون شده است.
حقیار

>>>   آقای مجاهد
برای پنج دقیقه صادقانه بیاندیشید. همین امروز اعمال و کردار ، رویه و برخورد و بالاخره مخالفت و جنگ طالبان را در مقابل دولت فعلی که به کمک امریکا و 42 کشور به قدرت رسیده، و هر ماه و هر هفته و هر روز در سرتاسر کشور ده ها و صدها نفر هموطنان بیگناه ما اعم از شاگردان و معلمین مکاتب ، محصلین و استادان دانشگاه ها ، مامورین و کارمندان دولت ، سربازان و افسران اردو و پولیس و افراد و اشخاص ملکی بدست طالبان به اشکال مختلف به قتل میرسند، چگونه ارزیابی میکنید و در مورد چه قضاوت دارید ؟!!!
پس بدانید که در آنزمان مخصوصاً بعد از ششم جدی 1358 نیز که دیگر زورگویی ها و حکمروایی ها و یکه تازی های خلقی ها به پایان رسیده بود، و جز متهمین و مجرمین جنگی و کسانیکه عملاً با اسناد و ثبوت انکار ناپذیر برعلیه رژیم وقت فعالیت داشتند دیگر هیچیک از هموطنان ما تحت تهدید و تعقیب و محاکمه قرار نداشتند و هیچ بیگناهی اذیت و آزار نمیدید و زندانی نمیشد مگر در همان زمان نیز هر ماه و هر هفته و هر روز در سرتاسر کشور ده ها و صدها نفر هموطنان بیگناه ما اعم از شاگردان و معلمین مکاتب ، محصلین و استادان دانشگاه ها ، مامورین و کارمندان دولت ، سربازان و افسران اردو و پولیس و افراد و اشخاص ملکی که همه چه حزبی و چه غیر حزبی بودند توسط افراد گروپ های مختلف مجاهدین به قتل نمیرسیدند ؟؟؟!!!
مگر در همان زمان هم مکاتب و مساجد و موسسات دولتی به آتش کشیده نمیشد ؟؟؟!!!
مگر در همان زمان هم پل و پلچک انفجار داده نمیشد ؟؟؟!!!
و صد ها نمونه دیگر !!!
اگر در آن زمان ملیون ها نفر از مردم مظلوم و بیگناه ما به مهاجرت روی آورده بودند بخاطر ظلم و قتل و کشتار مجاهدین بود چراکه هر فامیل را مجبور میساختند که به عوض اینکه جوانان خودرا بخاطر دفاع از ننگ و ناموس وطن به خدمت عسکری بفرستند، باید جوانان شان را به خدمت باند گروپ های مجاهدین قرار میدادند ورنه تهدید به قتل و کشتار میشدند و از طرف دیگر سرمایه داران و تجاران و حتی دوکانداران را مجبور میساختند که برای آنها جزیه و باج بدهند.
همین مجاهدین در آنزمان از همین 42 کشوریکه فعلاً نیروهای شان در داخل افغانستان هستند ، پول و سلاح و مهمات میگرفتند و به امر و دستور باداران ، رهبران و حکمروایان 42 کشور به بهانه حضور شوروی برضد رژیم وقت میجنگیدند تا آنها را خرسند و شادمان بسازند.
فیض محمد

>>>   الی بعد از ختم جنگ جهانی سوم!!!
احترام همشهری

>>>   همه میدانیم که اگر کسی کمونیست است پس مسلمان نیست کمونیست ها به هپچ دین ایمان ندارند واصلا خدارا نمیشناسند زیرا آنها ماده پرست بوده وهمه چیز را اشتراکی میدانستند حتی ناموس خودرا.
کسی که از مکتب کمونیزم شکست خورده ولینن لعین بجای پیامبر بزرگ اسلام ودین اسلام دفاع کند از دایره اسلام میبراید ومسلمان گفته نمیشود .
ما مسلمان ها الحمد الله مسلمان هستیم کتابی داریم بنام قرآن ورهبر وپیشوایی داریم بنام حضرت محمد (ص) که بهترین ادیان وبهترین کتاب هارا خداوند برای ما داده که دین اسلام بهترین نظام های اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی تعلیمی و.. را درخود جا داده بناء ما نمیتوانیم بجای حضرت محمد از لینن ملعون هدایت بگیریم وآنرا بر پیامبر بزرگوارش ارجحیت بدهیم زیرا این نظام ها مانند دین اسلام یک نظام دایم وقایم نیست دیدیم که نظام خونخوار کمونستی بعد از هفتاد سال چگونه از جهان رخت بست ومردم روسیه نعش لینن را از قبر کشیده به دور انداختند (زیرا یک نظام کاملا دیکتاتوری وسراسر ظلم ووحشت بود) اما دین اسلام الحمد الله روز بروز در ترقی وپیشرفت است.
بناء ما پیروان دین مبین اسلام وحضرت محمد (ص) هستیم هیچ انسانی را به پیامبر بزرگوار خود وهیچ کتابی را با قرآن مجید برابر نمیکنیم فقط به این عقیده هستیم که اسلام ضامن رفاه وسعادت بشر است وبس دیگر هیچ مکتبی نه کمونیزم نه امپریالیزم ونه فیودالیزم میتواند صلح رفاه وسعادت بشر را میسر سازد ما به این عقیده هستیم که نه مکتب وحشت کمونیزم را ونه مکتب تزویر وفریب امپریالیزم را به دین اسلام ترجیح بدهیم ونه کتاب های مزخرف لینن را میخوانیم . امروز که کمونیزم مرده نباید بیاد مکتب وحشت وخونخوار کمونیزم گریست مردم روسیه نسبت به ما افغان ها ازین مکتب خیلی به تنگ بودند نه آزادی داشتند ونه خودرا مانند دیگر مردم جهان انسان میدانستند حالا که دیگر کمونیزم مرده مردم روسیه طعم آزادی را چشیده اند وهمین بود که نعش مردار لینن را از قبر کشیده بدور انداختند ومجسمه هایش را از میدان آزادی پارچه پارپه کردند کمونیزم نه تنها دوملیون افغان را کشت بلکه درجهان ده ها ملیون انسان را کشت کشور های همسایه ومسلمان مارا ده ها سال اشغال کرد وخواست تازبان ودین شان را تغیر دهد ملیون ها مسلمان را در بخارا وکشور های ازبکستان تاجکتستان ترکمنستان چیچن آزرباییجان قرغزستان قزاقستان و... به شهادت رساند.
بلاخره این مکتب ظلم ووحشت چه شد؟؟؟ به دست توانای مسلمانان افغانستان روانه گورستان ابدی تاریخ شد وهنوز سگان این مکتب متعفن وبدنام به بوی آن قوله میکشند.
همه میدانیم که حکومات ظاهر شاهی وداوود شاهی هیچ خدمتی به این سرزمین نکردند زیرا ظاهر شاه یک طفل بسیار کوچک بود چه میدانست به پاچاهی وحکومت داری سالها کشور مارا که از جمله کشور هایی است که معادن فراوان ومنابع اقتصادی خوب دارد درفقر وبد بختی نگهداشتند نه تعلیم بود نه کار نه اقتصاد نه ترقی . مردم بلخصوص قشر تعلیم یافته باید درین سرزمین یک تغیر می آوردند که احزاب سیاسی تشکیل شد وفعالیت های سیاسی آغاز شد احزاب اسلامی واحزاب چپی مانند کمونست ها بلاخره کمونست ها به کمک شوروی مرحوم خودرا درجیب داوود خان انداختند وحریفان شان را (اخوانی) هارا درهر جا گرفتار وبه زندان انداختند زیرا کمونست ها میدانستند که تا وقتی مسلمانی درین سرزمین باشد ما نظام کمونستی را پیاده کرده نمیتوانیم زیرا مردم مسلمان افغانستان از شوروی وکمونستان سخت متنفر بودند بخاطریکه برادران مسلمان شان دربخارا وسمرقند وده کشور اسلامی سخت زیر فشار کمونست ها بودند هر افغان از ظلم ووحشت کمونستان بالای مسلمانان باخبر بودند وقصه هایی از ظلم بیحد وحصر کمونست هارا میکردند.
بلاخره اخوانی ها مجبور شدند تا به پاکستان پناه ببرند تازنده بمانند همین بود که کودتای ننگین 7 ثور به کمک مستقیم شوروی وقت صورت گرفت که تاهنوز آتش این جنگ خاموش نشد ونزدیک به 4 دهه است که درآتش جنگ میسوزیم گرچند شوروی ها مردمان باوفایی نبودند نزدیکترین دوستانشان را مانند ترکی وامین صابون پختند وببرک را مانند یک حیوان پیر رها کردند تا به ذلت بمیرد ونجیب را به حلقه دار کشانیدند اما نمیدانم این کمونستان وطن فروش ما باز هم چرا از همچو یک مکتب منفور وشکست خورده وبدنام حمایت میکنند بجای ندامت از قتل وکشتار 2 ملیون هموطن شان بجای قطع بیش از 4 میلون دست وپای هموطنان شان ندامت کنند از خدا واز مردم ما بخشش بخواهند هنوز هم پشت استخوان کهنه میدوند.
مجاهد

>>>   برادر مجاهد کاملا واقعیت را نوشته فکر کنم سر یگان ظابط های ماشینی بد خورده

>>>   95 فصد مردم افغانستان از مجاهدین حمایت میکردند برادر مجاهد ما درست نوشته اند

>>>   اگر درین سرزمین مسلمان خیز مردمان غیور مجاهد ووطن دوست نمیبود امروز چشم اکثر اطفال سبز وموهایشان زرد میبود برای مجاهدین دوعا کنید از اشتراکی بگزرید

>>>   ميگن توهين ها مانند سكه تقبلي است ، ما نا گزير انها را بشنويم ، ولي مجبور نيستيم قبول شان كنيم .
من بارها از انهايكه خودرامجاهد گفته به ان افتخار ميكند فقط وفقط يك سوال داشتم
وان اينكه دست اورد تان از اين جهاد چيست ؟؟؟
تكسي ران از المان

>>>   کمونیزم و کمونیست صاحب اندیشه طبقه کارگر جهان منجمله طبقه کارگر اسلام است . این معنی کافر بودن را نمیدهد بلکه دفاع از حق کارگردربرابر ظالم است . مگر افغانستان درزمان خلق و پرچم هم فیودالیزم عقب مانده بوده نه اندیشه طبقه کارگرلزومی داشت و نه طبقه کارگر درینجا وجودداشت . بلکه صرف دهقان و زمیندار بود بنابرین اندیشه کمونیستی نه درافغانستان بی کارگر بلکه درمصر تا کشورهای پیشرفته جهان همین اکنون نیز وجود دارد دشمن سرسخت افراد... مانند این آقای مجاهد است که طی حاکمیت خود غیراز... کاری نکرده اضافه ازآنرا یاد هم ندارد بنابرین دموکرات های ملی سابق افغانستان را تاپه کمونیست زده .... به دزدان ووطنفروشان ...که مردی خودرا درآغوش 49 کشور کفر به مردم نشان میدهد !
استقلال طلب دموکرات

>>>   استقلال طلب دموکرات
شما در دو تبصره با مفهوم و پر محتوای تان کاملاً حقایق و واقعیت ها را بیان داشته اید مگر شخصیکه خودرا مجاهد معرفی کرده بحث را کاملاً به کجراه کشانیده
شمس الدین

>>>   بیشک تکسی ران از آلمان
آنچه گفتی، گل گفتی و دُر سفتی. خدا یارت.
تمیم

>>>   مجاهدین ما وافعا دست آورد خوبی داشتند کشور را از چنگال خونین ارتش سرخ وپکت وارسانجات دادند آزادی واستقلال کشور را بدست آوردند.
درینجا میخواهم به چند نکته اشاره کنم.
1- بیشتر از 90 فیصد مردم کشور مامستقیم یاغیر مستقیم بامجاهدین همکار بودند.
2- مکتب واندیشه کمونستی برای ما افغان ها ومسلمان ها قابل قبول نبود واین یک تلاش بی فایده بود.
3- درمقابل دین اسلام هیچ مفکوره واندیشه ومکتبی نمیتواند مقابله کند
4- خلقی ها وپرچمی ها درسیاست خام بودند بدون اینکه نبض جامعه را ببینند شروع به اجرای فرامین غیر قابل تطبیق درجامعه اسلامی وسنتی افغانستان زدند که باعث شورش ها وقیام ها شد
5- قتل وکشتار های دسته جمعی احزاب خلق وپرچم وسرکوب تظاهرات مردم کابل وشهادت هزاران محصل متعلم واهالی کابل و پوهنتون کابل در چنداول قیام سوم حوت شهریان شجاع کابل قیام خونین مردم هرات ودیگر شهر های وحدت مردم افغانستان واشتراک همه اقوام وملیت ها درجهاد مقدس علیه اشغال کشور شان افغانستان کمر حکومت مزدور کابل وشوروی وقت را شکست.
6- همانگونه که احزاب مجاهدین بین یگدیگر اختلاف داشتند احزاب خلق وپرچم هم اختلافات زیادی داشتند ودارند که تا اخیر از سرکوب یکدیگر دست بردار نشدند.
7-حمایت بیدریغ اکثرجواحع بین المللی وهمه کشور های اسلامی ملل متحد وکنفرانس کشور های اسلامی از مجاهدین درمیدان سیاست هم تاثیر بزرگی بالای شوروی وقت نمود.
8- شکست اقتصادی بزرگی که درجنگ افغانستان دامنگیر شوروی شد دیگر توان جنگ را درافغانستان از دست داد زیرا بخاطر اشغال افغانستان تمام جهان با شوروی روابط تجاری واقتصادی خودرا بند نموده بودند.
9- شورش ها داخلی مردم روسه ودیگر کشور های شوروی سابق علیه حکومت روسیه بخاطر اشغال افغانستان وتلفات سنگین شوروی درین کشور مقاومت سر سخت وآزادی خواهی خستگی ناپزیر ملت افغانستان از عمده ترین نکاتی بودند که شوروی رااز نقشه جهان محو کرد ومکتب کمونیزم درجهان رسوا وبی ارزش شد واز بین رفت.
10- اکثر مجاهدین واقعی ما که درجهاد سهم عمده داشتند بعد از پیروزی مجاهدین دوباره به کار وبار اسبق خود شروع کردند وسلاح خود را برزمین گزاشتند اما یکتعداد بسیار کم که در راس حکومت قرار گرفت بعضی از ایشان از نام پاک جهاد ومجاهدین استفاده سوء کردند و این افتخار بزرگ ملت افغانستان (آزادی واستقلال کشور وازبین بردن بزرگترین قدرت نظامی جهان شوری سابق وپکت وارسا) را خدشه دار کردند اما تاریخ جهان وبشریت شاهد است که بزرگترین قدرت نظامی جهان ومکتب کمونیزم بدست توانای این ملت غیور شکست خورد وازبین رفت ومن افتخار به ملت مسلمان شجاع ومردم قهرمان این سرزمین میکنم که بشریت را برای ابد ازین مکتب منفور که سراسر ظلم ووحشت بود خلاص نمودند.
محمد ایاز

>>>   مجاهد
خودت بحث را کاملاً به کجراه برده یی. من ضمن تشریح بسیار کوتاه و مختصر یکسلسله حقایق و واقعیت ها، از خودت پرسیده بودم که:« ... مگر در همان زمان نیز هر ماه و هر هفته و هر روز در سرتاسر کشور ده ها و صدها نفر هموطنان بیگناه ما اعم از شاگردان و معلمین مکاتب ، محصلین و استادان دانشگاه ها ، مامورین و کارمندان دولت ، سربازان و افسران اردو و پولیس و افراد و اشخاص ملکی که همه چه حزبی و چه غیر حزبی بودند توسط افراد گروپ های مختلف مجاهدین به قتل نمیرسیدند ؟؟؟!!! ... ».
مگر خودت به عوض آنکه جواب بدهی و اعتراف بکنی که جواب قانع کننده هم نداری به سفسطه گویی پرداختی.
ما همه الحمد لله شکر مسلمان هستیم و به خداوند تعالی، قرآنکریم و رسولش حضرت محمد ( ص ) عقیده و ایمان داشتیم ، داریم و در آینده نیز خواهیم داشت. مخالفت با جبر و ظلم و ستم ، کشتار و جنایات مجاهدین ، بی دینی و کفر نیست. و شما هم حق ندارید به کسانیکه کلمه میخوانند و میگویند لا اله الا الله محمد رسول الله ، آنها را بخاطر مخالفت با خودتان و سیاست تان کفر بدانید.
رژیم شوروی وقت سوسیالیستی بود نه کمونیستی. صرف حزبیش ، حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود.
در افغانستان نه حزب کمونیست بود و نه رژیم کمونیستی. حزبش بنام حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رژیمش بنام جمهوری دموکراتیک افغانستان یاد میشد.
کمونیزم یک سیستم بود و به هیچ وجه بی دینی و کفر معنی نمیدهد. خودت و امثال خودت همچو تبلیغات دروغین را هم در زمان رژیم جمهوری دموکراتیک و هم بعد از روی کار آمدن مجاهدین ( 8 ثور 1371) براه انداخته بودید. که متاسفانه عده ای در آنزمان فریب خورده بودند و از روی ... اعتماد بیجا تحت تاثیر تبلیغات دروغین شما قرار گرفته بودند و باور کرده بودند. مگر حالا آنزمان گذشت و همه اتباع کشور به یکسلسله حقایق و واقعیت ها پی برده اند و شمارا که جز قتل و کشتار و جنایت هیچ خدمتی به مردم و کشور نکرده اید کاملاً شناخته اند و دیگر تحت تاثیر تبلیغات دروغین شما قرار نمیگیرند.
اگر شوروی کشور بیگانه و گویا کفر بودند. مگر در سالهای جهاد !!! شما از کدام کشور ها سلاح و پول میگرفتید آیا کشور های کمک کننده بیگانه و کفر نبودند ؟؟؟!!!
اکثریت شما در آنزمان میخ نداشتید که بدیوار بکوبید حالا از خیرات جهاد هرکدام صاحب میلیون ها دالر و قصر های مجلل شده اید.
جای تعجب است که تا حالا به معنی و مفهوم حقیقی و واقعی کلمه اشتراکی پی نبرده اید. شوروی وقت بنام اتحاد جماهیر اشتراکیه شوروی یاد میشد که از اشتراک 15 جمهوریت تشکیل شده بود.
وای بحالت، تاسف بحالت. از خداوند بزرگ برای خودت و امثال خودت درک درست و عقل و هوش و فکر کامل خواستارم.
فیض محمد

>>>   مجاهد
بسیار ساده و ... هستی. کسی فریب شماواری ... را نمیخورد. درهمین سه دهه و چهار دهه جز بد بختی و مصیبت چیزی به مردم مظلوم و ستمدیده ما نیاورده اید. هنوز هم شرم ندارید و به بهانه تخریب رژیم ج.د.ا میخواهید که بار گناهان کبیره خودرا به گردن زمامداران آن رژیم بی اندازید و خودرا تبرئه کنید.
فضل احمد

>>>   مجاهد
تو به کدام حق و به کدام صلاحیت کسانی را که کلمه شریف لا اله الا الله محمد رسول الله را بر زبان شان جاری میکنند و به دین و دیداری شان عقیده و ایمان راسخ دارند، کفر خطاب میکنی.
کی برایت گفته که دموکرات ها کافر هستند. در افغانستان نه کمونیست بود و نه رژیم کمونیستی. اینهمه تبلیغات دروغین شما بود و کشور های غربی شما را دستور و هدایت میداد که بخاطر ضدیت با رژیم و ضدیت با شوروی وقت همچو تبلیغات را براه بی اندازید.
قاضی حقیقی خداوند بزرگ است که در ارتباط به اعمال و کردار فرد فرد اعضای ح.د.خ.ا و فرد فرد گروپ های ...و فرد فرد طالبان قضاوت خواهد کرد و گناهکاران جنایتکاران را به قهر و غضب خود گرفتار خواهد کرد.
عبدالواحد

>>>   مجاهد
این صفحه و این سایت برای تو واری ... ها نیست.
محمد عیسی

>>>   از هموطنان عزیز هریک:
وطندوست استقلال طلب
امین الله
حقیار
فیض محمد
صمیمانه تشکر میکنم که در اعتراض به شخصیکه خودرا مجاهد !!! معرفی کرده، حقیقتاً حقایق و واقعیت ها را بیان داشته اید.
این شخص ( مجاهد ) هنوز هم به همان فکر و خیال گذشته و تاریخ گذشته اش است و فکر کرده که با تبلیغات دروغین و غیر واقعبینانه اش هنوز هم میتواند عده ای از هموطنان مارا فریب بدهد. درحالیکه خوشبختانه روز بروز اکثریت هموطنان عزیز ما به حقایق و واقعیت ها پی می برند و کسانی را که با گذاشتن ماسک اسلام صد ها و هزاران جنایت را انجام داده اند بخوبی شناخته اند و دیگر فریب آنها را نمی خورند.
اینها همان نوکران زرخرید 42 کشور هستند که در گذشته به یک شکل و فعلاً به شکل دیگر اعمال و کردار ناروا و خلاف اسلام و اسلامیت را انجام داده اند و انجام میدهند.
محمد احسان

>>>   جنابان وطنفروش فیض ناحقیار امین ... اگر ازملت از خدا واز وجدان تان شرم ندارید یکبار به قبر های دسته جمعی هموطنان تان در سراسر کشور نظر بیاندازید که به اشاره شوروی ها شماست فطرتان همه را زیر بلدوزر کردید به کدام چشم باز هم به طرف این ملت میبینید دریک روز 30 هزار افغان مسلمان را در هرات به شهادت رسانیدید سیستم تعلیم وتربیه را برباد کردید سیستم عسکری را با ظابطان ماشینی خود از بین بردید برادر مجاهد راست میگوید وباید افتخار کند که صاحب اصلی این سرزمین است زیرا این وطن را خو شما قبلا به شوروی قباله داده بودید همان قهرمان ها بودند که بادادن 2 ملیون شهید این وطن را آزاد ساختند بلی روز شش جدی روز سیاه وتاریک وبد بختی افغانستان است این را هم دولت وهم ملت میپزیرند وقبول دارندچرا از اشغال شوروی حمایت میکنید چرا شوروی را از هموطن خود کرده دوست دارید افغانستان وطن شما است یا شوروی درحالیکه دو ملیون هموطن شمارا شهید ساخت وطن تان را به خاکستر مبدل کرد وتاهنوز روزانه افغان ها از ماین هاییکه شوروی ها درین کشور تعبیه کرده بودند هموطنان ما شهید میشوند باز هم از همان شوروی دفاع میکنید نمیدانم شما افغان هستید یا شوروی اگر افغان هستید خو باید با دشمن ملت ودین تان دشمنی کنید اگر افغان هستید این را قبول کنید که همه جنگ وبد بختی بعد از شش جدی به میان آمد
سراج

>>>   محمد ایاز
باید واقعبینانه فکر کنید. همانطوریکه امریکا و ناتو در مجموع 42 کشور به هدف کمک به مردم افغانستان آمده اند در آنوقت قوای نظامی شوروی وقت نیز به همین هدف و مقصد آمده بود و قطعاً به هیچ وجه قصد اشغال کشور ما را نداشتند. کلمه اشغال را مخالفین ( و از جمله کشور های غربی ، اخوانی ها و مجاهدین و مائویست که در وقت رژیم خودرا تحت پوشش گروپ های مجاهدین قرار داده بودند ) بکار برده اند و هم در گذشته تبلیغ کرده اند و هم اکنون تبلیغ میکنند. اگر شوروی وقت افغانستان را اشغال میکرد پدر کس او را کشیده نمیتوانست. مجاهدین جز جنگ های چریکی آنقدر قدرت و توان نداشتند که گویا قوای نظامی را از کشور ما اخراج کنند. در اصل گورباچف تغیرات عمده را در عرصه سیاست کشورش وارد ساخت که از آنجمله خروج قوای نظامی کشورش را از افغانستان دستور داد. مسقل شدن 15 جمهوریت های جداگانه شوروی وقت ، اتحاد دو آلمان همه و همه به همان سیاست وقت شوروی ارتباط میگیرد و به مجاهدین قطعاً ربط ندارد بیجا ... نکنید.
به نکته های که اشاره کرده اید من هم به چند تای آن شماره وار تماس میگیرم:
1ــ نخیر مردم مظلوم و ستم دیده ما مستقیم و غیر مستقیم با مجاهدین همکاری نداشتند، فقط و فقط از روی ترس و هراس از جبر و ستم و ظلم مجاهدین، در غیاب سربازان اردو یا پولیس در محلات از مجاهدین اطاعت و ناگزیر جزیه و باج میپرداختند.
2 ــ حزب ، حزب دموکراتیک یعنی ح.د.خ.ا و رژیم جمهوری دموکراتیک افغانستان بود. کمونیزم یک سیستم است نه بی دینی ودر ثانی تا هنوز در خود شوروی رژیم کمونیستی پیاده نشده بود چه رسد به اینکه در افغانستان در جهت برقراری کمونیزم تلاش میشد.
3 ــ هموطنان عزیزما شاهد هستند که در زمان رژِیم ج.د.ا ده ها و صدها بار مساجد و حتی قرآنشریف توسط مجاهدین به آتش کشیده شد و یا انفجار داده شد مگر برعکس دولت مساجد جدید اعمار میکرد برای تمامی ملا امامان مساجد معاش و کوپون توزیع میشد و صد ها و کمک های دیگر در عرصه دینی و مذهبی صورت میگرفت.
4 ــ پس شما که نبض جامعه را میدانستید جز قتل و کشتار و چور و چپاول و بالاخره کشور را بخاک و خون کشانیدید دیگر چه دست آوردی داشتید ؟؟؟!!!
5 ــ دوره تاریک تره کی و امین را حزبی و غیر حزبی تقبیح میکند. بعد از 6 جدی 1358 دیگر هیچ بیگناهی به زندان نیافتید جز کسانیکه عملاً برضد دولت فعالیت داشتند. همین اکنون هر شخص و هر گروپی که بر ضد دولت اسلامی افغانستان فعالیت کند، دستگیر و مجازات و محاکمه میشود. مگر در همان زمان نیز هر ماه و هر هفته و هر روز در سرتاسر کشور ده ها و صدها نفر هموطنان بیگناه ما اعم از شاگردان و معلمین مکاتب ، محصلین و استادان دانشگاه ها ، مامورین و کارمندان دولت ، سربازان و افسران اردو و پولیس و افراد و اشخاص ملکی که همه چه حزبی و چه غیر حزبی بودند توسط افراد گروپ های مختلف مجاهدین به قتل نمیرسیدند ؟؟؟!!!
به همه مردم افغانستان معلوم است و معلوم شده که حکومت مزدور کدام حکومت است ؟؟؟!!!
خلاصه که دوران همچو تبلیغات دروغین گذشته و دیگر ملت مظلوم و ستمدیده ما تحت تاثیر تبلیغات دروغین شما قرار نمیگیرند. از بارگاه رب اعزت برای عقل و هوش و فکر سالم خواستارم.
فیض محمد

>>>   سراج
شما هم خداوند بزرگ حاضر و شاهد بدانید و دست از دروغگویی و تبلیغات دروغین بردارید. من الحمد لله مسلمان هستم و گردن خودرا بسته نمیکنم. رژیم دلخواه شما هم چندان دست آورد نداشت. وطن را به خرابه و ویرانه تبدیل کردید. هزاران هزاران و حتی ملیون ها نفر مظلوم و ستمدیده را به قتل رسانیدید. دارو ندار مردم را مورد چور و چپاول قرار دادید.
اگر خلقی ها جنایت کردند شما ها ده چند و صد چند آنها جنایت کردید.
ما خداوند را حاضر و شاهد میدانیم و به صداقت و راستی میگوئیم که هیچ کسی کشور ما را به شوروی قباله نداده بود و قوای شوروی مثلیکه امریکا و 42 کشور برای کمک آمده اند، آنها نیز برای کمک آمده بودند که در اخیر خودشان تصمیم به خروج گرفتند.
اگر حرف بر سر قبله دادن باشد حالا برای اولین بار قرار است که کرزی خاک و کشور مارا به امریکا قباله بدهد.
شما زیاد احساساتی شده اید. مگر در هرصورت باید حق و حقیقت را مد نظر داشته باشید و دروغ نگوئید و ناحق و ناروا به کسی تهمت نزنید. شرم و حیا خوب است.
حاجی خیر الدین

>>>   بلی آنروز سیاه شش جدی را مانند امروز بیاد دارم مردم مسلمان افغانستان بادیدن قوای ارتش سرخ درسرزمین شان بجای اشک خون میگریستند ومیگفتند که مانند بخارا کشور ما هم اشغال شد درین روز صد ها عسکر وصاحب منصب اردو باسلاح دست داشته شان با مجاهدین که در کوه ها بودند یکجا شدند.
هیچ کسی امید نداشت تا فردا زنده بماند زن ها که از تجاوز قوای شوروی بالای نوامیس مسلمانان درمحضر همگان در بخارا خبر داشتند هرکسی خودرا آماده شهادت ساخته بود هر مسلمان هرچه داشت میفروخت وسلاح میخرید تا بتواند درمقابل این... جهاد ومبارزه کند. جوانان افغانستان دانشگاه هارا رها کرده سیل آسا به صف مجاهدین میپوستند جهاد ومبارزه وآزادی وطن را نسبت به هر چیز ترجیح میدادند پیر وجوان زن ومرد همه درآرزوی جهاد وشهادت وآزادی کشور شان بودند صرف یک تعداد بسیار افراد وطن فروش بی دین غلام وپست فطرت که ازین حالت خوش بودند متباقی همه مردم مسلمان افغانستان درین روز اشک خون میریختند.
که سر انجام آرزوی شان را ودوعای مظلومانه شان را خداوند یکتا لبیک گفت کمونیزم مارکسزم وسوسیالیزم را باهمه قدرت نظامی اش پارچه پارچه کرد و به گودال تاریخ سپرد آفرین به همت والای ملت قهرمان وبت شکن افغانستان که گاهی انگلیس وگاهی شوروی را از نقشه جغرافیای زمین نابود میکنند این ملت مسلمان وقهرمان نقشه جغرافیه را تغیر میدهد اما افسوس که سیاست مداران ضعیف وکم تجربه داریم که همیشه دراخیر از قهرمانی های خود استفاده کرده نمیتوانیم مگر افتخار به ملت شجاع وسربلند خود میکنیم که جوانانش با دست خالی با تانک های ارتش سرخ مقابله میکردند وبغل میدادند

>>>   توبه توبه خدایا تو ای کمونست هارا ببین مجاهدین که بزرگی نشان دادند واینهارا نکشتن یا حد اقل گوش وبینی شان را نبریدند این ها راعفو کردند حالی این ها هم گپ میزنند
مه به ای وطنفروشای شکست خورده میگم که دیگه بالای جهاد ومبارزه وقهرمانی مردم افغانستان گپ نزنید در غیر آن ماهمه مجددی صاحبه دوعای بد میکنیم که گفت پیغمبر ما درفتح مکه تمام کفار مکه را بخشید مه هم امت آن پیامبر هستم تمام کمونستان را بخشیدم وشما مجاهدین هم ببخشید وگرنه مجاهدین میخواستند تا حد اقل یک تاپه درپیشانی هر وطن فروش بزنند که هرجای که رفت مردم او را بشناسه که کمونست وطن فروش است

>>>   سراج
تو از کدام قماش ... هستی. وطنفروش شما هستید که کشور مارا ابتدا به پاکستانی های دالخور سپس به امریکا و بیش از چهل کشور دیگر فروختید. مگر شما ها از همین امریکا و چهل کشور و موجوده و کشور های عربی پول و سلاح و مهمات را برای قتل و کشتار و ویرانی کشور ما نمی گرفتید ؟ که بلی میگرفتید. در نهایت پس از این همه خونریزی ها چه دست آورد مثبت داشتید.
شوروی خودش آمده بود بنابر تصمیم خودش خارج شد. سیاست و اوضاع جهانی بنابر سیاست باز سازی یا پریستوریکه گرباچف تغیر کرد. بهم ریخختن دیوار برلین و اتحاد مجدد دو آلمان و ده ها موضوع دیگر به همین سیاست گرباچف ارتباط داشت. شما چه بودید و چه صلاحیت داشتید که در اینهمه تغیرات و یا بازگشت قوای شوروی نقش میداشتید.
جز دوران خلقی ها بعد از 6 جدی 1358 فقط و فقط کسانی دستگیر ، محبوس ، مجازات و محاکمه شدند که در تخریبات و قتل و کشتار مردم بیگناه و فعالیت های خرابکارانه بالفعل سهم داشتند.
شما ها چند میلیون از هموطنان مظلوم و ستمدیده مارا به شهادت رسانیدید ؟؟؟
شما ها چند میلیون را به مهاجرت و ترک کشور مجبور ساختید ؟؟؟
دیده درایی و پر رویی هم از این بیشتر نمیشود.
کامران

>>>   سراج مجاهد
بهتر است همان جواب هایی را که هموطنان ما برای مجاهد نوشته اند خودت هم چند بار مطالعه نمایی تا به حقایق و واقعیت ها پی ببری و دست از فریب مردم برداری.
نصیر احمد

>>>   سراج و مجاهد
آن زمانهایی را که شهر ها را راکت باران میکردید و مردم مظلوم و بیگناه را به شهادت میرساندید و همه را بخاک و خون میکشیدید مگر فراموش کرده اید ؟
آیا شما... را خداوند می بخشد ؟ نه هرگز .
احسان الله

>>>   سراج و مجاهد
اشتباه کرده اید. بد بختی از روز ایجاد احزاب اخوانی و فرار آنها به پاکستان و تربیه و تجهیز آنها برای تخریب کشور در زمان داود خان بود. که پس از قیام ثور مخالفت آنها تغیر کرد و پس از آن به جنگ و مخالفت با رژیم جدید آغاز شد.
اگر این فراری ها دست به فعالیت های تخریبکارانه نمی زدند و اگر نوکری امریکا و کشور های غربی و عربی را نمیکردند اصلاً لزومی نداشت که قوای نظامی شوروی به افغانستان بیاید. در حقیقت یگانه عامل ورود قوای نظامی شوروی به افغانستان همه و همه فعالیت های تخریبی همین گروپ های اخوانی هم در داخل کشور و هم از طریق پاکستان... بود.
بی موجب خود و باداران تانرا برائت ندهید. بالاخره روزی تاریخ در مورد همه خائینین و جنایتکاران قضاوت خواهد کرد. با این سفسطه گویی های تان بارگناهان تانرا کم کرده نمیتوانید.
امام الدین

>>>   دروجود بعضي انسان ها گويي گاوهاي هسپانوي حلول كرده باديدن لته سرخ
ديوانه وار حمله ورميشود ، بدون اينكه بفهمد اين توري ادور است كه قلب اورا
نيزه زده ازپا درمي اورد.
تكسي ران از المان

>>>   برادر مجاهد بگزار که کمونستان داخلی (خلق وپرچم) هرچه میگن بگویند زیرا خداوند یکتا اینهارا شرمنده دنیا وآخرت ساخت وشما (مجاهدین) را هم دنیارا داد هم آخرت را زیرا آزادی کشور مردم ودین تان را بدست آوردید.
کمونیزم یا کمونیست را چنان از صفحه گیتی محو ونابودید کردید که دیگر نامش را کسی نمیگیرد شوروی را بیش از بیست پارچه کردید.
درمجالسی که نشسته میباشیم مجاهدین به افتخار وسربلندی از آزادی کشور شان وجهاد شان حرف میزنند اما کمونستان از شرمنده گی مانند زن ها قدرت گپ زدن را در پیش روی مردم وملت ندارند.
خداوند درهردوجهان روی شان را سیاه ساخت هم دین از پیش شان رفت هم دنیا واگر یک لست دیگر قتل های دسته جمعی اینبار بر آید فکر نکنم مردم افغانستان دیگر این وطن فروشان را زنده بمانند

>>>   به دونفریکه از شرم نام خود را ننوشته اند !
شما یکبار سر به گریبان خود کنید و از گفته ها و اعمال و کردار دیروزی تان خجالت بکشید.
شما همیشه از کاه کوه و از کوه کاه ساخته اید. چند نفر را که در محلات از روی ترس و هراس از مجاهدین اطاعت میکردند ، آنها را بنام تمام نفوس افغانستان تبلیغ میکنید. به ناموس شما قوای شوروی تجاوز نکرد مگر طالبان لعنتی موقع هجوم و حمله به مناطق شما بسیار اعمال شرم آور و ننگین را انجام داده اند که نباید تا هنوز هم فراموش تان شده باشد.
شما جنایتکاران نه تنها صلاحیت محاکمه و یا عفوه و بخشش دیگران را ندارید بلکه فرد فرد شما بخاطر اعمال و کردار ننگین و غیر انسانی و غیر اسلامی تان محاکمه و مجازات شوید.
فردوس

>>>   برادر عزیز و گرامی کامران !
والله بیشک خوب جواب منطقی را برای سراج نوشتی. اگر بفهمد و بداند و درک کند خو خوب ورنه اورا خدا بفهماند.
نور محمد

>>>   نه مجاهدم و نه خلقی ونه هم پرچمی
تا که افغان است- ملک در فغانست.
پرچمیها و خلقیهای محترم
آیا شما باهم متحدبودید و وطنرا متحدانه رهبری و توسعه دادید؟؟؟
آیا خلقیها بعد از بی سر شدن یعنی خروج روسها به رهبری نجیب و شهنواز تنی به پاکستان ملحق نشدند؟؟؟و بعدازآنکه کودتاه ساختگی شان برهبری شهنوازتنی و گلبیدین وآی اس آی توسط پرچمیهای غیرپشتون ناکام شد- نجیب با وطنجارو پکتین و سلیمان نالایق ویکعده دیگر طرح را بنام به اصطلاح مصالحه ملی ریختند ودر آن طرح تنها مصالحه را با احزاب جهادی وغیرجهادی زیرنظرپاکستان-انگلیس وامریکا که همانا احزاب گلبیدین و ملانبی ومجددی وگیلانی وسیاف وخالص منهای حزب جمعیت ربانی واحزاب شیعه مقیم ایران براه انداختند و با این طرح خود میخواستند اعضای پرچمی غیرپشتون و احزاب جهادی غیر پشتون یا درکل غیرپشتونها را از قدرت و حکومتداری صلب نمایند و همان بود- که حزبیهای پرچمی غیر پشتون با حزبهای جهادی غیرپشتون جور آمد نمودند و پلان شوم قبیلوی آی اس آی زیرنام مللمتحد را خنثی نمودند-
پس باید خلقیها و پرچمیها نیز خود را از جنگهایی که درکابل بعدآ صورت گرفته مجزا ندانند و خود را شریک احزاب جهادی در کشتار کابل بدانند-
وتنها آنها رای خود را دراینکه کدام طرف جنگ برحق بوده و کدام طرف غیر مشروع نظر دهند؟؟؟؟
کابلی

>>>   به جواب کسی که از روی ... و ... به همنوع خود آقای مجاهد مشوره داده است
من یک غیر حزبی هستم مگر خداوند بزرگ را حاضر و شاهد دانسته از حق و حقیقت نمیگذرم.
اینکه خداوند بزرگ کی ها را شرمانده و خجالت دنیا و آخرت ساخته به همه مردم کاملاً واضح و آشکار است.
همینکه دارا و نادار غریب و سرمایه دار که نه در گذشته ها و نه هم اکنون به هیچ حزب و جریان سیاسی وابسته نبوده اند، در خانه و بازار در محافل خوشی و غم با صدای رسا میگویند ... حزبی ها...نظر به فلان و فلان شرف دارند، برای همه اعضای ح.د.خ.ا و کارمندان و منسوبین دولت وقت جای بسا افتخار و برای مخالفین آنها جای شرم و خجالت ابدی است.
حزبی ها با دست خالی آمده بودند و با دست خالی باقی ماندند و همین امروز به نان شب و روز خود احتیاج و حتی سر پناه ندارند.
مگر شما ها میخ نداشتید که به دیوار بکوبید حالا هرکدام قصر مجلل دارید و ده ها و صد ها میلیون دالر و حتی بیشتر در حسابات بانکی دارید.
شوروی بنابر تصمیم داخلی سیاست خودرا تغیر داد ورنه شماواری ... چه کاره بودید و چه قدرت و چه صلاحیت داشتید که گویا چنین میکردید و چنان.
نخیر در مجالس از بسکه از ظلم و جنایات ، قتل و کشار و چور و چپاول تان یاد آوری میشود، فضل و مرحمت خداوند بزرگ از شرم و خجالت سرتان را بلند کرده نمیتوانید و همان لحظه از دست شرمساری بار بار از خداوند بزرگ مرگ تانرا میخواهید.
مگر حزبی ها در مجالس با سربلندی و غرور میگویند که مگر ما نگفته بودیم که اگر رژیم تغیر کند...دریای خون جاری میشود، کشور به ویرانه تبدیل میشود، اموال و اجناس و پول و ثروت مردم مورد چور و چپاول قرار میگیرد و ده ها و صد ها موضوع دیگر ...
شما جز قتل و کشتار، چور و چپاول و خیانت و جنایت مگر چه دست آوردی دارید که به آن افتخار کنید.
حاجی امیر محمد باشنده شهر کابل

>>>   شرم باد بر کسانیکه با وجود قتل و کشتار و جنایت و خیانت و چور و چپاول هنوز هم دیده درایی میکنند و از فخر و افتخار صحبت میکنند.
شما نفرین شدگان تاریخ هستید که فرد فرد شما باید بخاطر تمامی جنایات نابخشودنی تان محاکمه و مجازات و توبیخ شوید.
رژیم همان وقت بر شماها و طالبان شرف دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است