نگرانی هند از نفوذ ترکیه در افغانستان
با تداوم ابتکار عمل در دست ترکیه و ملحق شدن مخالفین مسلح به مذاکرات، احتمال نزدیکی طالبان با مقامات ترک و خطر نفوذ ترکیه بر افراط گرایان اجتناب ناپذیر می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ کد خبر: 66322 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، همزمان با برگزاری هشتمین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه در آنکارا، هندوستان در مقابل فعال شدن ترکیه در امور افغانستان حساسیت به خرج داده است.

اما چرا هند نگران نقش آفرینی ترکیه در افغانستان است؟ از لحاظ سیاسی رقیب بزرگ هند در منطقه پاکستان است و همواره موضع گیری مقامات هندی در برابر سیاست های آنان بوده است اما با برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه حال چرا انتقاد هندوستان متوجه نقش جدی ترکیه در اوضاع منطقه است نه متوجه پاکستان؟

پاسخ این است که حساسیت افزایش نفوذ ترکیه در افغانستان از چندین وجه قابل بررسی است. تنگ شدن جای بازیگران دیگر با حضور بازیگر جدید منطقوی، تلاش ترکیه برای ابتکار عمل در اختیار داشتن گفتگوهای سیاسی افغانستان و پاکستان، نگرانی هند از پر رنگ شدن نقش افراط گرایان حاضر افغانستان و جستجوی امنیت ملی هند در افغانستان از جمله این عوامل می باشد.

در واقع نفوذ مستقیم ترکیه بر دو حزب ازبکان و هزاره ها در افغانستان به تشدید نگرانی های هند دامن زده است. با تداوم ابتکار عمل در دست ترکیه و ملحق شدن مخالفین مسلح به مذاکرات، احتمال نزدیکی طالبان با مقامات ترک و خطر نفوذ ترکیه بر افراط گرایان اجتناب ناپذیر می باشد و مذاکرات بالفعل منجر به نفوذ بالقوه ترکیه خواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که وضعیت فعلی در افغانستان ایده آل ترین وضعیت برای هند است. حال این دیدگاه مطرح می شود که نگرانی هند به دلیل احتمال بوجود آمدن صلح و ثبات در افغانستان، موجب کمرنگ شدن پاکستان بعنوان حامی لانه های هراس افگنی می باشد.

با این توضیح که در صورت تداوم نفوذ پاکستان در آینده سیاسی افغانستان و تنزل نقش هند در رابطه با کشور ما، برای هند جنگ در افغانستان بهتر از صلح است. اما صلح در افغانستان حامل سه پیامد با اهمیت برای هند خواهد بود: پیامد نظامی مبتنی بر تقویت گروه های تندرو تهدید کننده امنیت پاکستان، پیامد اقتصادی مبتنی بر توسعه روابط تجارتی هند و آسیای میانه، پیامد سیاسی مبتنی بر تحکیم دموکراسی برای تضعیف نظامیان پاکستان.

اما آیا نقش فعالانه ترکیه در حل مشکلات افغانستان و پاکستان نگرانی اصلی هندوستان است؟

نقش هندوستان برای افغانستان اهمیت بسیاری دارد اما کشور ما با افراط گرایان تحت حمایت آل سعود و پاکستان مواجه است. حل این مشکل نیازمند واسطه به نیابت از تندروان مسلح با حکومت می باشد. افراط گرایی طالبان لزوم واسطه گری پاکستان را برای مذاکره با افغانستان مشخص می سازد.

از لحاظ دیپلماسی واسطه طرفین درگیر باید کشوری باشد که وزنه وجاهت اسلامی و قابلیت پذیرش طرفین را دارا باشد. این به معنای نقش حیاتی ترکیه بجای هند در مذاکرات افغانستان با پاکستان است.

تمایل پاکستان به ایجاد دفتر سیاسی برای طالبان در ترکیه بیشتر از سایر کشورها است درحالی که غرب متمایل به قطر و عربستان سعودی هستند؛ که این موضوع میزان نقش پاکستان را برجسته می کند.

عربستان از نفوذ بیشتری بر گروه های اسلامی برخوردار است و این برخلاف میل پاکستان می باشد. ترکیه کشوری در آستانه نفوذ بر اسلام گرایان است. احتمال باقی نماندن ابتکارعمل در دست ترکیه خواست پاکستان است در حالی که عربستان در عمق حمایت از تندروان دامنه نفوذ گسترده ای دارد.

به هر حال این روزهای آخر حکومت جناب کرزی است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایشان در آخرین روزهای حیات ریاست جمهوری خود، چه دسته گلی بر سر مردم مظلوم افغانستان می زند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هند .... میکند که نگران است، هر که قدم به صلح در کشور ما بگزارد باز آن پاه و دست قطع میگردد، ترکیه هر که میکند به خیر کشور انجام میدهد.

>>>   ترکیه غلام امریکاست و با عربستان کدام فرقی ندارد. 3 سال است که ترکیه مستقیم و غیرمستقیم در سوریه آدم می کشد و اردوغان را همه جلاد سوریه میدانند. اراجیف تلویزیونهای مزدور امریکا را قبول نکنیم .اینها همیش از ترکیه ستایش می کنند. ترکیه دلسوز افغانستان نیست . ترکیه برای توسعه نفوذ به اینجا داخل شده. هدف ترکیه اعاده عثمانی است.ترکیه غلام امریکاست همچو قطر و عربستان.

>>>   هیچ کشوری نباید هراس داشته با شد ، انشا الله داکتر صاحب عبدالله که بعد از سه ماه ریس جمهور
میشود ، گلیم قوم جاهل جمع میشود و جهان از شر شان آرام میگردد.
اجمل پنجشیری

>>>   به نظر من هیچ یک از این کشور ها به فکر افغانستان نیستند.انها به این فکر می کنند که چطور از اففانستان استفاده کنند تا به منافع خودشان دست یابند.
ابراهیم قربانی

>>>   هند کشوربزرگیست که یکبار نتیجه استعمار کهنه کاررا چشیده است که منجر به ازدست دادن قسمتی ازبدنه آن گردید.
باوجودیکه انگلیس از قاره هند طرد گردید اما باعث تجزیه ازخاک هند وافغانستان شد که بنام پاکستان مسماگردید. یعنی استعمار خلف خود را بخاطر تداوم مداخلات منطقه ای واستتثمارمنطقه بجاگذاشت که و بنام چوچه انگلیس مشهور وثبت تاریخ گردید. حالا که معلوم میشود انگلیس آمریکارا کمی عقب زده است وپاکستان کرزی را ازآمریکا جداکرد درصدد آن گریده تا بارول بازی کردن دراین نشستهای منطقه ای افغانستان رابمرور زمان وآهسته آهسته بلع نماید.
احتمال میرود که در انتخابات افغانستان پلان های اشغال آی اس آی به بسیار اهستگی یه پیش میرود ومهمترین مسئله کاندید اشرف غنی است که دوستم را دربر میگیرد که آینده بس خطرناکی را میتوان پیش بینی کرد. احتمالا درجریان ویا بعد از انتخابات واحتمالا انتخابات را بتعویق اندازند.(آی اس آی) ـ که بعدها شاید دوستم را مثل استاد ربانی ازمیان بردارند. وانجاست که شمال ضعیف شده وپلانهای( آیسای)طور غیر مرئی بپیش برده شود. مردم افغانستان یعنی تمامی اقوام باید چه در انتخابات وچه در آینده شدیدا متوج پلانهای پاکستان ودستگاه آیسآی آن باشند.ان همان پلان استعماریست که تفرقه بیاناز کتار کن وبالایشان حکومت کن.
حکومت هند از چوچه انگلیس احتمالا که تجربه های اندوخته دارد و متوجه این مار زهری خطرناک است تا نیش دگری رااینطرف وآنطرف مرز های دو مملکت دوست افغان هند وارد نشود.
بااحترام رسولزی ازاروپا

>>>   هند نگران نیست بلکه کشور دیگری نگران است!!!

>>>   دوستان در مسائل سیاسی احساسی نظر ندهید لطفا.(به خصوص اجمل پنجشیری)اگر هند از نفوذ ترکیه در افغانستان نگران است به خاطر منافع خود نگران است و به افغانستان ربطی ندارد افغانستان بر اساس منافع مردم خود با هر کشوری که بخواهد رابطه برقرار می کند.خواهشا از روی احساسات و تک بعدی به مسائل نپردازید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است