زندگینامه وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۵    ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ کد خبر: 6756 منبع: پرینت

محترمه آمنه افضلی ، نامزد وزیر کار و امور اجتماعی،شهدا و معلولین جمهوری اسلامی افغانستان

http://96.0.54.242/ap/pics2/201001091343381308.jpg

آمنه افضلی وزير پيشنهادى کار ، امور اجتماعى ، شهداء  ومعلولين  فرزند امان الله نطقی افضلی در سال ١٣٣٦  در شهر هرات  به دنيا آمده است.

وى  تعليمات ابتدايی و ثانوی خويش را در هرات، کابل و مزارشريف تکميل نموده و تحصيلات عالی خويش را در دانشکده ساينس دانشگاه کابل در سال ١٣٥٧ به اتمام رسانده است.

افضلى  بعد از فراغت از دانشگاه ،  در ليسه مهری هرات سمت معلمی را به دوش گرفت و هم زمان شرکت در فعاليت های سياسی را بر عليه رژيم آن وقت  آغاز نموده  و مسووليت تشکيلات زنان مسلمان را در هرات عهده دار شد.

 خانم افضلی درسال ١٣٦٠  به ايران مهاجر شد وتشکيل زنان مسلمان را تحت نام انجمن خواهران مسلمان در محيط هجرت ايجاد نمود و به فعاليت هايش الی سال ١٣٧١ ادامه داد.

 پس از مهاجرت در سال ١٣٧٢ تشکيل بزرگتری را تحت عنوان "نهضت اسلامی زنان افغانستان" در کابل براى دفاع از حقوق زنان  ايجاد نمود.

خانم افضلی اساس گذار مراکز علمی و آموزشی برای زنان و دختران در ايران و در زمان جهاد و مقاومت  بنيانگذار اولين مکتب آزاد در سال ١٣٧٣  در کابل می باشد.

پس از سقوط طالبان، وی به وطن بازگشت، در سال ١٣٨١ به حيث کمشنر کميسيون مستقل حقوق بشر الی ١٣٨٣  ايفای وظيفه نمود. از آن پس وی عضو کميسيون تدقيق قانون اساسی شد، همزمان وی رياست کانون فرهنگی جامی را که مجمع علماء  و دانشمندان کشور برای ترويج  فرهنگ ، وحدت و آشنا ساختن مردم به ميراث های فرهنگی شان است، به عهده داشت .

 در سا ل ١٣٨٣  در کابينه دولت انتقالی اسلامی افغانستان به حيث وزير امور جوانان به مدت يک  و نيم سال  الی ادغام آن به وزارت اطلاعات و فرهنگ ايفاى وظيفه نمود و در سال ١٣٨٥ به حيث يگانه عضو زن در کميسيون آماده گی جرگه امن نقش کليدی را ايفا نمود.

در سال ١٣٨٦ رئيس جمهور وی را به حيث مشاور در امور حمايت از حقوق اطفال تعيين نمود. وى  عضو کدرعلمی دانشگاه کابل واستاد دانشکده ساينس نيز می باشد  .

آمنه افضلی درسال ١٣٥٩ با صفی الله افضلی يکی ازفرماندهان جهاد ازدواج نمود که شوهرش  وى  درسال١٣٦٦ شهيد گرديد و بعد از آن خانم افضلى بار مسؤوليت سرپرستى سه فرزند خود را به دوش گرفت .

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اول هم این خاله وزیر بود مگر نتوانسته بود وزارت پیش ببرد

>>>   فردی ناشناس و جدید است تحصیلاتش هم آنچنان زیاد نیست و لی به نظرم شایدلیاقتش را داشته باشد که تا برای واین وزارت انتخاب شود
جاوید رضای

>>>   آمنه صفی افضلی فرزند امان الله نطقی افضلی در سال 1336 در شهر هرات در خانواده متدین و دانش دوست زاده شد. تحصیلات ابتدایی خویش را در هرات، کابل و مزارشریف تکمیل نموده و تحصیلات عالی خویش را در پوهنتون کابل، دانشکده ساینس در سال 1357 به اتمام رساند.
خانم افضلی درسال1360 راهی دیار هجرت شده وتشکیل زنان مسلمان را تحت نام انجمن خواهران مسلمان در محیط هجرت احیا نمود و به فعالیت هایش الی سال 1371 ادامه داد. هر چند شرایط تحصیل برای دختران مساعد نبود، آمنه افضلی در جمهوری اسلامی ایران به شکل اساسی آن به تحصیلات ابتدایی و عالی طبقه اناث توجه نمود حتی ورزش رابرای زنان ازیاد نبرده ودر این عرصه نیز گام های موثری را برداشت.
خانم افضلی اساس گذار مراکز علمی و آموزشی برای زنان و دختران در محیط مهاجرت، در زمان جهاد و مقاومت و اولین مکتب آزاد « غیر انتفاعی » در سال 1373 در کابل می باشد. نشرات متعددی همچو " رهروان سمیه" ، " المومنات" و " پیوند" و" مادر" تحت نظر او تاسیس و منظماً به نشر رسیده است که هدف عمده همه این نشرات بلند بردن سطح آگاهی مردم و مخصوصاً خانمها در باب مسایل سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی بوده است
پس از سقوط طالبان، وی به وطن بازگشت در سال 1381 به حیث کمشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر الی 1383 ایفای وظیفه نمود. از آن پس وی عضو کمیسیون تدقیق قانون اساسی شد و در جمع سایر زنان عضو کمیسیون در جهت تامین حقوق زنان در قانون اساسی مبارزه نمود که یکی از نتایج آن شمولیت چشمگیر زنان در شورای ملی کشور می باشد. همزمان وی ریاست کانون فرهنگی جامی را که مجمع علما و دانشمندان کشور برای ترویج فرهنگ وحدت و آشنا ساختن مردم به میراث های فرهنگی شان است، به عهده داشت.
در سا ل1383 در کابینه دولت اسلامی افغانستان به حیث وزیر امور جوانان به مدت یک سال و نیم الی ادغام آن به وزارت اطلاعات و فرهنگ مصروف ایجاد پالیسی ملی برای جوانان و ایجاد نمایندگی های این وزارت دراکثر ولایات کشوربود. درسال 1385 به حیث یگانه عضو زن در کمیسیون آمادگی جرگه امن حضور داشت. در سال 1386 به حکم ریاست جمهوری ، وزیر مشاور در امور حمایت از حقوق اطفال تعیین گردید که در چهارچوب مشاوریت ستراتیژی حمایت ازحقوق اطفال سا خته شد . علاوه برآن ریاست کمیسیون عالی دولتی برای رسیدگی به مشکلات اطفال ونوجوانان وعضویت بورد رهبری سره میاشت را در حال حاضر به عهده داشته است. نامبرده عضو کدرعلمی پوهنتون کابل واستاد پوهنحی ساینس می باشد که تا اکنون در همین سمت ها ایفای وظیفه می نماید.
شرکت در پروسه های صلح آلمان و قبرس، کنفرانس روم، عضو اصلی اجلاس بن و سایر کنفرانس های بین المللی در کشور های جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، تاجکستان، قرقزستان، اندونیزیا و ایالات متحده امریکا و داشتن نقش فعال در این نشست ها، اقدامات هدفمندانه ایست که افضلی برای تحکیم صلح و امنیت در کشور انجام داده است.
آمنه افضلی درسال 1359با صفی الله افضلی ) لیسانسه پوهنحی ساینس و یکی ازفزماندهان بزرگ جهاد ) ازدواج نمود. شهید افضلی درسال1366جام شهادت نوشید و همسرش یعنی خانم افضلی با یک دنیا رنج ومشکلات با سه فرزند بار مسولیت بزرگ را ، که تداوم راه مبارزه بوده است عهده دار گشفت ودر راستای رسیدن به این اهداف که همانا آزادی، آوردن صلح وامنیت ، تحقق دموکراسی وعدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی افغانستان می باشد از هیچ تلاشی دریغ ننمود.

>>>   حیف تو که کاندید تورن اسماعیل هستی.اگر برنده هم شدی .لطفا از نظرات خود کار بگیری.
راستگو.

>>>   به نظرم شخص بسیار دلسوز و مهربانی است و با توجه به اینکه از خانواده شهید است شایسته این وزارت میباشد البته بهتر بود ایشان را به وزارت امور زنان کاندیدا میکردند که به حق نمایندگی از شخصیت زن افغانی مینمایند.
در مورد آن دوست به نام راستگو که گفته نماینده تورن اسماعیل خان هست ، باید گفت اگر شما به سوابق شهید افضلی تعمق می کردی در می یافتی که جبهات شهید افضلی در هرات در آن موقع در موازات نیروهای اسماعیل خان بود و هیچ یک با هم دیگر رابطه تنگاتنگ نداشته و در مواردی هم اسماعیل خان با ایشان رقابت منفی داشت گو اینکه دیگر آن زمان گذشته و حالا باید همه ما نماینده‌ی کل افغانستان باشیم و در جهت خدمت به آن بکوشیم.

>>>   آقای راستگو چرا از موضوع ایکه اطلاع نداری به حق مردم تهمت مینمائی اصلا خانم افضلی کاندید تورن اسماعیل نیست واصلا رابطه خوبی هم با او ندارند ، این را به جرئت میتوانم بگویم که آقای کرزی اگر بهترین انتخاب هم نموده همین وزیر است چرا که این خانم شایسته گی این پست را دارد وگذشته بسیار روشنی دارد پاک کار کرده وتوانائی زیادی هم در او پیدا است از خداوند موفقیت اورا دراین وظیفه ای جدید ازخداوند متعال خواهانم
بیطرف از کابل

>>>   کرزی در کل کار خود همین جا بجا تصمیم گرفته. باید همچون زنان سهم زیاد داده شود. اینها کسانی استند که میتوانند بنام یک زن افغان از افغانستان نمایندگی کنند. بهتر است بجای زنانیکه از خارج پارسل میشوند و حتی رواج و عنعنه افغانی خود را نیز از دست داده اند در تمام ادارات دولتی سهم بیشتر برای زنانی داده شوند که دامن و چادر شان خاکپر از گرد جهاد و هجرت اند. افسوس به فداکاری های مجاهدین چون افضلی و امثالهم که فیصدی دست آوردهای شان چون آمنه افضلی بسیار کم است. به امید درخشش چهره های بشتر چون خانم افضلی و نابود باد رواجهای وحشت انگیزیکه به زن من حیث یک متاع مینگرند

>>>   با عرض سلام .اگردرکل جوانب یک شخصیت را برسی کنیم میتوان دید که آمنه افضلی توان ودرایت بالا تر از این وزارت را دارد

>>>   سلام دوستان:
خانم افضلی جز اینکه همسرشهید افضلی است دیگرهیچ حسنی ندارد حتی وقتی که درتلویزیون صحبت میکند انسان خجالت میکشد ولی به کابینۀ که کرزی دررأس آن باشد چندان نامناسب نیست نام وزارت هم به این خانم سنگینی میکند چه رسد به خود وزارت ولی این سیاست کرزی خان است که ازولایات ضعیف ترین شان را پیدا میکند که هم دهان مردم بسته باشد وهم کارخود را انجام دهد مگرخانم آمنه جزیک شخصی که تمرین سیاست میکند وتازه شروع به معامله گری کرده است چه هنر وتخصصی دارد سواد خانم آمنه حتی کامل نیست ولی با یک چنین کابینۀ ... ای مناسب است مبارک باشد اما مردم هرات باید بدانند که از داشتن چنین نماینده ای... باید داشت .
حامد انصاری ازهرات

>>>   آقای حامد انصاری !
خانم افضلی برابر با عمر انقلاب در کار سیاست بوده شاید از وقتیکه شما نان را ممم می گفتید.
شاید درهرات مردان قوی خوبی داشته باشیم ولی به یاد داشته باشید که در بین خانمها در سطح افغانستان به فهم خانم افضلی افراد زیادی نداریم . چند سال است استاد دانشگا است و چندین سال هم نهاد های مختلفی را مدیریت کرده است . برای شما اسماعیل خان زور گو و خانم افضلی ضعیف است خود شما هم معلوم نیست چی هستید.
احمد حیدری از هرات

>>>   احمد حیدری چرا بی حوصله میشوی حامد جان که راست گفته خانم افضلی غیر از اینکه خانم شهید افضلی بوده واقعآ کدام چیز دیگر ندارد نه دانش سیاسی دارد نه اهلیت یک وزارت را یک جا اسنادش لسانس بیولوژی است و در جای دیگر ساینس اما در اصل بیسواد است چون حتی یک مدیریت هم از توانش بالاست و همه سالهای که شما دعوا دارید ایشان مدیریت در نهاد های مختلف کرده از برکت خانم بودن شهید افضلی بوده و بس! چرا حقیقت را کوشش میکنید پنهان کنید من با او کدام دشمنی ندارم اما وزارت را از توانش بسیار بالا میبینم
با احترام عزت اله از هرات باستان

>>>   با سلام(در پاسخ به انصاری)
هراتی ها به این خانم افتخار می کنند. زنی کوشا، رنجدیده، مسلمان و پاک نفس . به نظر من ارزش بیش از اینها را دارد. از خداوند کامیابی دنیا و آخرت برایشان آرزو می کنم.

>>>   چه کسی بهتر از ایشان که سالها تجربه مدیریت نهاد های مختلف اجتماعی را بر عهده داشته اند و با مشکلات خانواده شهید آشناست.
غلام سخی از هرات

>>>   حامد انصاری از هرات :
خودت در تماما" پست هائیکه در سایتهای انترنتی است ببین که یک پشتون ملا عمر ویا هم عملکرد مذکور را تقبیع کرده است ویا هشت سال عملکرد حکومت کرزی را را به انتقاد گرفته جواب است نه.
بخاطریکه آنها میدانند که اگر ما هم از عملکرد حکومت ویا اشخاصی مربوط به قوم خویش انتقاد کنیم منتقدین قوم وحکومت ما زیاد میشود بلکه آنها کوشش میکنند که خوب را بد وبد را برای مردم خوب جلوه بدهند من نمیگویم که خانم افضلی چی بوده وچی کرده ولی یک حرف را برای خودت بگویم که بگذار همین انتقاد را دیگران بکنند نه تو .
حفیظ مزارشریف

>>>   من منعیث یک هراتی نه تنها به آمنه افضلی افتخار نمیکنم بلکه با کاندید شدنش میشرمم چون یکبار امتحان داده و با عزت اله جان و انصاری هم نظر میباشم

>>>   آقای ناشناس!
از سواد شما و عزت الله جان معلوم است که شما کسی را که تا سرحد وزارت می رسد ،بیسواد می گوئید . نمیدانم منظور شما از سواد چیست ؟ اگر منحیث را منعیث بنویسد با سواد است و یا اینکه نفهمد که لیسانس بیولوژی در واقع همان لیسانس ساینس است . برای معلومات شما ، فارغین رشته های فیزیک ، کیمیا و بیولوژی را لیسانس ساینس هم می گویند چون هر سه رشته در فاکولته ساینس تدریس می شود .
با سواد باشید
احمد حیدری هرات

>>>   از نظر هراتی ها هر کسی خوب است جز همشهری شان.
عبدالله از مشهد

>>>   درود بر عاقلان و به روان پاک شهدا،
من اگر از آمنه افضلی تعریف کنم، تعریف از خود است، چه من هراتی ام و برای من آمنه افضلی همچون خواهر بزرگ خودم است.
دوستانی که انتقاد نموده اند انتقادات شان به روی دیده ولی آیا می توانند در این "تمرین سیاست" مربی خوبی برای آمنه افضلی و غیره سیاستمداران شوند و روش "معامله گری" بر اساس فایده دو جانبه را آموزش دهند؟
برادرانی هم که دفاع نموده اند ممنون از محبت شان، ولی خوشحال می شویم که مردم تمرین نوشتن و نقد و انتقاد بکنند، شاید در اول نا پخته باشد ولی آهسته آهسته برادران انتقاد و پیشنهاد را "تمرین" نموده و یاد خواهند گرفت. کسی چه می داند شاید اگر ما به آقای حامد انصاری کمک کنیم در آینده بتواند سیاستمدار موفقی شود. هرچه از دوست رسد نکوست!
و اما برای بهتر شدن کار آمنه افضلی و یا هر کس دیگری که وزیر این وزارت می شود چه پیشنهادی دارید؟؟
با احترام به همه
دکتور منصوری از مالیزیا

>>>   با احترام به نظرات همه کاربران محترم به نظر من ما افغان ها همیشه خواستیم انتقاد کنیم.خصوصا ما هراتی ها.همه مان سمت گرا هستیم و تمام حرفهای ما از نظریات یک شخص که الگومان می باشد، نشات می گیرد.به نظر من مدیریت در ذات انسان باید باشد که فکر می کنم خانم افضلی دارد. اگر نمی داشت نمی توانست خود را به دولت نزدیک کند و تا حدی پیش برود که الان برای وزارت کاندید شود. درست است که او خانم شهید افضلی است و این یک امتیاز برایش می باشد اما من از لیاقت و کاردانی خودش هم نمی گذرم. اگر کسی می توانست از نام شهید برای بالا رفتن پله های ترقی استفاده کند یقینا باید نام خانم مسعود شهید، علاء الدین شهید و یا شهدا گرامی دیگری که کمی از شهید بزرگوار "افضلی" ندارند در چنین جاها و لیست هایی دیده می شد. ما باید طرز دید خود را نسبت به افراد بهتر کنیم و به جای انتقاد سعی کنیم تا پیشنهاد سالم بدهیم.
ما باید همیشه نهلزمی با قضایا برخورد نکنیم و سعی داشته باشیم که با دید مثبت تری بنگریم.
با نهایت احترام به نظر دوستان عزیز حامد انصاری و عزت الله از هرات باید بگویم که خانم افضلی یک هراتی است و به هرات و افغانستان عشق می ورزد و سمت گرا نمی باشد. پس از شما خواهش میکنم در نظراتتان کمی محتاط باشید. چون نظراتی که شما درباره خانم افضلی دادید یک توهین محض به شخصیت ایشان است. " سعی کنیم دیگر پذیری داشته باشیم تا بتوانیم به پیشرفت برسیم "
عبدالعزیز مصعب از هرات

>>>   انتخا ب درست زیر ا خوا هر شریف و مسلما ن ما بیوه شهید جها د بر حق مردم افغا نستا ن دارای سا بقه بسیار خوب - مطا بق شرایط زما ن تحصیلا ت کا فی دارد از درد و رنج مردم آگا ه بوده پس موفقیتش را خوا ها نیم .
خو شحا ل لغما نی

>>>   با تمام احترامی که به صفی الله افضلی شهید دارم ولی یک حقیقت تلخ را باید قبول کرد که خانم آمنه خیلی یک زن فرصت طلب است هیچگاه خط مش مستقل و قابل احترام نداشته بدین لحاظ نامبرده لیاقت یک ریاست را هم نداره چه رسد به یک وزارت کلان
تهمینه بلخی

>>>   مشكل ما مردم هرات مي دانيد در چي است. درين مي باشد كه به سمت و گروههاي مختلف وابسته هستيم و هر نظر شخصي كه سركرده مان داشته باشد تاييد مي كنيم بدون آنكه تاملي در نظر خود راجع به اشخاص داشته باشيم. به همين دليل به جاييكه به مشكلات و كمبودات يكديگر رسيدگي نماييم و انگشت انتقاد گذاريم، سعي كنيم تا در مسائل افغانستان سهم بارزي داشته باشيم و اما در مورد درايت و شايستگي خانم افضلي بايد بگويم كه تمام مهارت و تخصص يك شخص به نام داكتر يا پروفسور در جلوي نامش تمام نمي شود. شما شايد اطلاعات كافي راجع به خانم افضلي نداشته باشيد. ولي او به اندازه كافي تجربه براي اداره كردن يك وزارت را دارد. آقاي محترم لطفا با اطلاعات كافي در رابطه به يك شخص نظر خود را بدهيد نه با توجه به گفته هاي اطرافيانتان.

>>>   خانم تهمینه لیاقت اگر نمی داشت به اینجا هرگز نمی رسید لطفا از حسادت های زنانه‌ای دست بردارید و واقع بین باشید.

>>>   به نظر من مشکل هراتی‌ها که همانا جز عدم اعتماد به خودی و بیگانه پرستی است به وضوح در تاریخ این شهر بازتاب دارد کافی است خوب بخوانیم و درس بگیریم.
ببینید پس از طاهر فوشنجی هیچگاه هراتی ها قادر به تشکیل و رهبری یک جریان در سطح منطقه نشده‌اند در حالیکه اهالی مناطق همجوار بارها موفق به تشکیل حکومت شدند. اگر حکومت سازی و رهبری به علم و دانش است پس چرا هراتی ها که دانشمندان زیادی داشتند نتوانستند جریان ساز بشوند. لذا با کمی تامل در می یابیم که رهبری تنها به دانش میسر نیست مواردی دیگر ضرورت دارد که ما از آنها محرومیم. حالا که در کابینه جدید هم شخصی از هرات معرفی شده و انصافا هیچ کمی که از خیلی وزرا ندارد بلکه برتری‌هایی هم دارد بعضی دوستان بی انصافی می کنند البته نمی گویم که ایشان اشتباهی مرتکب نشده اند چرا که هر کس که کاری انجام می دهد طبیعاتا همراه با معایبی خواهد بود. ولی این را مطمئنم با شناختی که از پیشینه ایشان دارم بسیار مناسب انتخاب شده اند و شک ندارم که در اداره آن نیز موفق خواهند بود.
سروش از هرات

>>>   آقای انصاری و سایر کسانی که از شکم خود صحبت کرده اند بزدلترین انسان های هرات بشمار می روند و از دید من اصلا هراتی نیستند چون اگر از هرات بودند با رشادت ها و شهادت های این خانواده بزرگ اشنایی داشته و هرگز اجازه این گستاخی و بی ادبی را به خود نمی دادند، خداوند از آنها نخواهد گذشت.

>>>   با تشکر از برادر حیدری که آنچه من می خواستم در جواب آقایان حامد انصاری و عزت الله بگویم ، ایشان متذکر شدند.
من فقط می خواستم به دوستانی چون جاوید جان رضایی اشاره کنم، که خانم آمنه افضلی از زنان سرشناس، متدبر و محبوب این سرزمین است، ادعای شما از کم اطلاع بودن خودتان میباشد. اگر به حال و گذشته افغانستان بنگریم، از خانم افضلی و خانواده ی مبارزشان به نیکی یاد شده.
به امید موفقیت ایشان در امور کشور.

>>>   براي كساني مثل احمد حيدري شرم است كه نا اگاهانه چاپلوسي مينمايد يك چيز را بگويم برو از هم صنفي هايش پرسان كن كه امنه كي بود و چه بود حتي از كارمندان ليليه اناث كه متاسفانه شايد انها حالا پيدا كرده نشوند با يك اباي سياه نميشود همه ...... را پنهان نمود بس است ديگر همگي ميدانند ادم كشي چور و چپاول و بد اخلاقي بنزد شما رشادت است اي كاش اين رشادت بالاي فاميل هاي شما صورت ميگرفت .
بيطرف از هرات

>>>   سلام دوستان من !
من هم با بیشتر شما موافقم خانم افضلی حتما لیاقت این را داشته که تا کنون چنین مسئولیت هایی را بدرستی به انجام رسانده و تحصیلات عالی هم دارد در بین مردم ما هستند کسانی که موفقیت دیگران بخصوص زنان را دیده نمی توانند به هر حال من برایش آرزوی موفقیت می کنم
ن غمی از نیمروز

>>>   سلام به همه دوستان
به نظر من این اصلا کاری درست نیست که بدون اظلاع دقیق در مورد یک شخصیت محترم اظهار نظر های نادرست کرد.تا جای که بنده ایشان را می شناسم و استاد بنده بودند. خانم افضلی یک انسان زحمتکش,کوشا,توانا,دانشمند,مهربان و صادق هستند.از همه مهمتر اگر ما کارنامه خانم افضلی را نگاه کنیم متوجه مشویم که ایشان برای این ملت با کمترین امکانات کارهای مهمی انجام دادند.و اگر کاری برایشان سپرده شده است با شایستگی تمام انجام دادند.
مجتبی جرمنی

>>>   آقاي بيطرف واقعا برايت متآسفم. معلوم نيست كه از كي پول گرفته اي كه چنين بيشرمانه دروغ ميگويي؟! شما ها چون ديگر دستتان به جايي بند نيست شروع به تهمت زدن ميكنيد. اما يادت نرود كه جزاي تهمت ناحق چيست.

>>>   خانم افضلی شایستګی وزیر بودن را دارا میاشد

>>>   آقای حامد انصاری
برادر عزیز کمی انصاف داشته باشید ما در هرات چند نفر مثل خانم افضلی داریم؟ که سواد, سابقه سیاسی و مبارزاتیش به اندازه ایشان برسد. اگر هست حتما نام و دانش و سابقه شان را برای ما بنویسید.
اما اینکه فرمودید:(خانم افضلی جز اینکه همسرشهید افضلی است دیگرهیچ حسنی ندارد). باید بعرض شما برادر عزیز برسانم ما در افغانستان صدها نفر شخصیتهای معروف سیاس و نظامی بادانش داشتیم که در این جنگها جان خود را از دست داده اند اما خانمهای هیچ کدام شان صاحب اسم رسمی در سیاست نشدند.
اگر ما و شما میبینیم که آمنه جان افضلی توسط کرزی به وزارت برگزیده شده و به پارلمان معرفی شده این نشان از دانش و مدیریت بالای خانم افضلی دارد. به شما اطمینان میدهم اگر کرزی یک دهم مدیریت و کاردانی که در وجود خانم افضلی هست نزد شکریه بارکزی میبود , صد بار کرزی او را به وزارت معرفی میکرد.
شما از آن هراتی های نمایندگی میکنید که دوست دارید هراتی ها رعیت باشند و دیگران حاکم. بر همین اساس است که ما در طول تاریخ دوصد ساله اخیر یک والی هراتی نداشتیم. همیشه یک نفر از قندهار یا هلمند بر ما حکومت کرده.
شما فرمودید:
(وتازه شروع به معامله گری کرده است )
منظور شما این است کرزی باید یک معامله گر تمام عیار را از بین هاتی ها برمیگزید نه یک تازه کار در معامله گری را. تنها ضعفی که در نزد خانم افضلی پیدا کردید همین بود؟ برادر اینکه ضعف نیست بلکه حسن و نقطه قوت است.
مطئن باشید آبروی حکومت کرزی همین شخیصهای ملی و با دانش هستند. اگر شخصیتهای همچون خانم افضلی نباشد این حکومت کرزی هیچ آبروی ندارد.
من این گپ خود را سند به شما عرض میکنم.
از نظر کرزی آقای حنیف امتر گل سرسبد وزرا ایشان است.
آقای کرزی دوست دارد اقوام خود را به وزارت معرفی کند که آنها هم افراد چون حنیف اتمرخادیست هستند. آقای کرزی مجبور است شخصیتهای همچون خانم افضلی را معرفی تا آبروی دولتش باشند.
شما برادر عزیز باید بزرگترین فریادهای اعتراض را در برابر امثال آقای اتمر بکشید. به آن نشانیها بروید ببنید کارکه آقای اتمر میکند چقدر به وحدت ضربه میزند و چقدر افتراق قومی ایجاد میکند. فعلا مشکل اصلی ما مردم افغانستان اینها هستند. باید راه چاره برای آن پیدا کرد.
برای شما برادر عزیز بینش و دانش بسیار آرزو میکنم.
دوست شما ناصر

>>>   به نطر من خانم افضلی یک شخصیتی است بسیار خاین .من این حرف را از خودم نمی زنم بلکه از زبان مادرانی که سالها در انجمن ایشان در تربت جام کار می کردندمی گویم
بی طرف از تهران

>>>   الله اكبر.به اميد موفقيت هاي بيشتر خانم افضلي

>>>   سلام به هموطنان عزیز
من به عنوان یک افغان بسیار خوش هستم که خانم افضلی موفق به کسب رای اعتماد پارلمان شد و من برایش از بارگاه ایزد متعالی موفقیت بیشتر برایش تمنادارم
قابل یاد آوری است که اقای اسپنتا نیز از ولایت هرات است اما مانند بانو اضلی نست که تمام هراتی ها را به وزارت خارجه اورد و من که لیاقت و لیسانس حقوق بودم و مستحق یک پست در وزارت خارجه بودم با وجودیکه موفق شدم اما اسپنتا بجای من یک هراتی را مقرر نموده است این یک خیانت بزرگ اسپندی میباشد .
امین جان از ولایت مزار شریف

>>>   از وزير صاحب تقاضا به عمل ميايد در قسمت رياست بي كفايت كودكستان ها توجه نمايد . az

>>>   به نظر بنده خانم افضلی شخص شایسته برای اینوزارت خانه بشمار می آید بهاین خاطر وقتی زندگی نامه ایشان مینگریم می بینیم زندهگی پر فراز نشیب داشته و موفق اورا بهحیث یک زن انقلابی که می توان با دیگر مردم افغانستان مقایسه نمود در مختسر زنده گی نامه او می بینیم که خانم افضلی درسال ١٣٦٠ به ايران مهاجر شد ودیگر وتشکيل زنان مسلمان را تحت نام انجمن خواهران مسلمان در محيط هجرت ايجاد نمود و به فعاليت هايش الی سال ١٣٧١ ادامه داد.
این یعنی انجام وظیفه ومجاهدت تحت هر شرایتی ودیگرمی بینیم که همسر ایشان به درجه شهادت رسیده است و ایشان یگ مجاهدت دیگر انجام میدهد وآنهم سر پرستی 3 فرزندش هست. به نظر بنده خانم آمنه افضلی شبیه ترین شخص به مر دم مظلوم افغانستان است واگر شایسته سالاری بجا آوریم ایشان لیاقت این وزارت خانه را دارد
سید عزت الله موسوی .قم

>>>   سلام خدمت دوستان !
بنده یکتن از کارمندان اسبق محترمه آمنه افضلی هستم در وزارت امور جوانان .اګر واقعیت ګفته شود ایشان بسیار شخص دلسوز است و لیاقت وزارت را ندارد .
از چوکی دولتی ایشان بسیار خوب میتوانند که استفاده شخصی نمایند و باید ګفت که در وقت وزارت ایشان برای شان از طرف محترم حامد کرزی یک موتر لند کروزرداده شد که خوشبختانه بعد از اینکه ایشان از چوکی وزارت هم بر طرف شدند و وزارت را به معینیت ارتقا دادند توانستند که واسطه متذکره را نزد خود نګهدارد و میتواند که اطرافیان خود را نزد خود نګهدارد . در وقت وزارت ایشان برعلاوه ریس دفتر شان از جمع ۳ ریس ۲ ریس از جمله وطنداران محترم شان بودند و خلاصه میتواند که از وزارت ولایت هرات را جور کنند . نمیدانم نظر به کدام کار نیک شان باز هم برای شان وزارت داده میشود . سر از اینکه وزارت امور جوانان را به معینیت ارتقا دادند
مسکین یار 007 هالند

>>>   سلام عليكم. من رضا از مشهد و ايراني هستم. براي شما برادران و خواهران افغان آرزوي سعادت و خوشبختي و رهايي از اشغالگران را دارم.

>>>   سلام به همه !!
ایشان به وزارت امور جوانان چی کار را انجام داده است که وزارت جدید را پیش ببرد........نکند که این ریاست هم از بین برود.

>>>   باعرض سلام خدمت دوستان عزیز!!
وزیر صاحب محترم از شما خواهش میکنم کاری که در وزارت امورجوانان انجام دادی ،در وزارت که ایفاوظیفه میکنی همان طور نه باشد یعنی ملیت پرستی از خانه سامان گرفته تا اشخاص بلند رتبه هم هراتی نه باشد.همچنان خدا کند که چیزی را تا این مدت آموخته باشی و مصدر خدمت به ملت مظلوم واین کشور غریب شوید.......یک سخن دیگر خانم محترم مال ملت را مال غنیمت فکر کرده از آن سوی استفاده صورت نگیردتا چی وقت این کار را انجام میدهی از خدا کمی بترس ......نه میدانی چند مصرف نمودید تا این وزارت را حاصل نمودید.
سعادت خواه مردم

>>>   محترمه آمنه افضلی از بابت که همرای یکتن از سران جهادی ازدواج کرده باید که هفت پشت شان چوکی وزارت بیګیرد ؟

من از کار های شان در وزارت امور جوانان کاملاْ اطلاع دارم .
ایشان در مدت یک و نیم سال وزارت جوانان بغیر از جلب و جذب اقارب و وطنداران در وزارت هیچ کار نکرده اند ایشان نمیتوانستند که کمک ها را به این وزارت جذب کند در حالیکه موسسات دواطلبانه میخواستند که چنین وزارت را کمک نمایند کسیکه یک وزارت را که 52 نفر پرسونل داشت باشد سر پرستی نتواند آیا شما ګمان میکنید که وزارت را به این بزرګی اداره کرده میتواند .
باز هم یک حماقت دیګر از آقای کرزی ( یک ګام دیګر بسوی تباهی کشور ) افسوس افسوس

مطیع الله ؛احرار؛

>>>   لطفا سری به دیگر وزارت خانه ها هم بزنیدو ببینید که آیا همه کارمندانشان انتخابی از همه ولایات می باشند؟

» شکیب از هرات باستان»

>>>   با عرض سلام به همه دوستان
من تابه حال خانم افضلی رااز نزدیک ندیده ام.
اما به عنوان یک افغان علاقه زیادی دارم که راجعبه برخی از شخصیت های داخل کشور مصالعه نمایم. خانم افضلی از سال 1359 قعالیتش را شروع کرده در طول سالهای مهاجرت خدمات زیای به جامعه اقغان انجام داده در سال 1372 تنها نماینده از طرف زنان مسلمان افغان در کنفرانس بن شرکت داشته ،به مدت یک و نیم سال وزیر بوده( که بعدا رئيس جمهور بنا به دلایلی که خودش میداند این وزارت را با وزارت خانه دیگر ادغام کرده)، سال ١٣٨٦ مشاور رئيس جمهور درامور حمايت از حقوق اطفال و همچنین در قسمت حقوق بشرهم فعالیت زیاد داشته. به نظر من خانمی با چنین سابقه حق این را دارد که اقای کرزی امنیتش را تامین نماید. خانم مسکین یار 007 هالند که گفتند (( از طرف محترم حامد کرزی یک موتر لند کروزرداده شدو ایشان هنوز هم از این موتر استفاده می نمایند.)) باید به عرض این خواهر محترم برسانم که اگر توجه کرده باشید خانم افضلی بعد از ان هم وظایف دولتی داشته. ایا به نظر شما این خانم با تاکسی رفت و امد میکرد؟ایا این وسیله امنی برایشان بود؟و به نظر شما خانمی با چتین سابقه سزاوار این نیست که یک موتر از طرف دولت در اختیارش باشد. پس از شما خواهش میکنم در نظراتتان کمی محتاط باشید و فکر کنید و بعد دست به نوشتن ببرید و لطفااز حسادت های زنانه دست بردارید و واقع بین باشید.
آرش از کانادا

>>>   خانم آرش از کانادا !

صدای دهول از دور خوش است .
شما شاید در باره ایشان فقط شندیده باشید ولی من یکجا همرای شان به مدت یک و نیم سال کار کردم و در باره واسطه که میخواستید بفهمید چیزییکه شما میخواستید بګویید درست است ولی به جواب شما باید ګفته شود که هر وظیفه و هر پوست یک قواعد و اصول دارد یعنی باید ګفت که برای ریاست ها وسایط علهده و برای معینیت ها وسایط علهده تعین میباشد ولی نمیتوان برای یک استاد فاکولته یک موتر را به سویه وزارت داد همراه با درایور رسمی شان . و موتر متذکره ملکیت وزارت جوانان بود که باید رسماْ به وزارت اطلاعات و فرهنګ تسلیم داده میشد . اګر قرار میبود که برای شان واسطه داده شود میتوانستند که از مرجع که در آن کار مینمودند یک واسطه را اخد نمایند . و مردم ما و خود بنده در همین چند سال ندیده و نشنیده ام که ایشان کدام کار شایسته را انجام داده باشند . تا به جای که مسله کنفرانس بن بوده چکر مفت را همګی خوش دارد خصوصاْ اګر آدم بتواند که از آن طریقه به چوکی دست یابد خو نور الله نور . اګر از شخص خود شما هم تقاضا بعمل بیاید که شما در یک کنفرانس که در شهر پاریس بر ګزار میشود اشتراک نماید و شما امتیاز های سفر خرچ و ... بالاخره چوکی را دارید فکر نکنم که شما نه بګویید .و سخنان من از حسادت نبوده بلکه یک واقعیت را برای خواننده ګان نوشته ام
امید که مشکل شما حل شده باشد .

مسکین یار 007

>>>   من معتقدم در افغانستان تا هر وزیری تیمی از خود در وزارت خانه اش نداشته باشد امکان ندارد که کاری از پیش ببرد دوستان(عقده مندان) چرا به اتمر و وردک چیزی نمی گویند که نیمی از مشاورانشان از وابستگان نزدیک هستند؟ و به یک وزارت بی امکانات که از تراوشات آنی آقای کرزی بوده چسپیده اند؟ وزارت جوانان هیچ طرح قبلی در قبال آن وجود نداشت. آنهایی که می گویند موسسات علاقه مند کمک بودند بفرمایند و چند موسسه را نام بگیرند من هم در آن زمان در وزارت جوانان رفت و آمد داشتم و از جریانات اطلاع دارم. با همه تلاش ها هیچ نهادی یا دونری علاقه نمی گرفت و حق هم داشتند در کشوری که هنوز زنده ماندن معضل اساسی آن است توجه به دغدغه ها و نیازهای جوان در قدم های خیلی بعدی قرار دارد. سرانجام هم دیدید که چه شد کرزی به اشتباهش پی برد و وزارت را از بین برد. ساختن یک نهاد از اساس کار بسیار دشواری است. نهادی که ضرورت کشور نیست و همکار و همفکری هم در کنار نیست.

>>>   من این خانم را نمی شناسم اما صفی الله جان افضلی را خوب میشناسم و توصیه من برای ایشان اینست: تا فریب نظریات سید نور الله عماد و ربانی را نخورد و از قید این ساست بازی های پلید خو را بر هاند! چراکه صفی الله جان به اثر اغوای همین ها از سنگر جدا شد ودر ایران توسط یک ملیشه به قتل رسید-کنمونیزم الحاد است و اخوانیت ربانی حیله گری و تخریب دین_

>>>   آقای مطیع الله و آقا/ خانم مسکنیار و سایر ین!
برای تان شرم است که چنین قضاوت میکنیدهر گاه خانم افضلی همه هراتی ها را در وزارت جوانان مقرر کرده بود ، پس شما از کجا سبز شدید .ایا در زمانیکه تشکیل وزارت جوانان به گفته تان 52 نفر بود چند نفر هراتی بود به عیر از دو نفر هراتی بود و من متاسفم که همان وقت خانم افضلی باید یک تیم کاری از هراتی ها را میداشت تا او را همکاری میکردند و همچنان حالا. چون اگر مثل شما ادم ها را مقرر کند شما ها نمک نا شناس اید نمک میخورید و نمکدان میشکنید. و حال هم افسوس است که خانم افضل تیم هراتی ها را برایش نساخته چون او خاین نیست و همه مردم برایش یکی اندو همه را احترام میکند. از موتر لند کروزر گفتید ببخشید که موتر را کرزی قبل از پست وزارت برایش داده بود و تا حالا هم دارد و او را مثل دیگران نفروخته تا حالا دیگه موتر از وزارت بگیرد او از زمان وزارت قبل از ان و هم بعد از ان در پست های بلند دولتی اجرای وظیفه میکرده است که باید موتر در دسترسش گذاشته میشد .و یک چیز دیگه را هم باید من بگویم که شما نمی فهمیدید از همان زمان خانم افضلی بر علاوه موتر ، دریور و چند نفر محافظ هم داشت که نام نگرفتید .
افسوس به شما که پشت یک زن را گرفتید . از جمله 25 وزیر که مرد اند هیچوقت جرئت ندارید که پشت 23 و 24 وزیر مرد چیزی بنویسید. خانم افضلی اگر کار کرده بتواند و یا نه. باید بگویم که او خاین نیست. بروید پشت کسانی بنویسید که قاچاقبر و هروئین فروش، جاسوس، رشوت خوار، ادم کش و معامله گر اند. که هم شما را فروختند و هم کشور را. بروید کمی هم پشت اتمر صاحب بنویسید که با 500 نفر از قوم هایش معاش دالری میدهد تا برایش همکار باشد و اگر راستی به غم مردم و ملت هستد بروید کار های دیگران را مثل اتمر و وردکی ها تحقیق کنید که معارف و ساختار های اجتماعی این کشور را نابود ساخته اند. خانم افضلی خوب کار کند و یا بد اما کارش ضربه بر ساختار های این کشور وارد نمیسازد. بروید و پشت همان هایکه باید کار شان تحقیق شود دست بکار شوید که سر نوشت شما و مملکت را بدست انگلیس و پاکستان و امریکا داده اند.
شرم است به شما مردان بی غیرت که پشت یک زن صادق و پاک حرف های مفت میزنید. 23 مرد چور و چپاول کردند عیاشی کردندو تمام دارای های مالی و فرهنگی ما را بتاراج دادند چیزی نمی گوئید
پشت یک موتری که برای بابه هیچکدام تان نفروخته و از او تا حال بخاطر انجام امور دولتی استفاده میکند حرف میزنید. میگویند که چرا افغانستان جور نمیشود، تا وقتیکه ادم های نمک ناشناسی مثل شما باشد که از روی عقده های شخصی و دانش کم خود حرف های مفت بزندافغانستا ن جور نمیشود چون شما و امثال تان مسایل را بابی دانشی و از روی احساسات و نظریات طفلانه تان تحلیل میکنید.
من در اخر به خانم افضلی یک مشوره میدهم تا یک تیم قوی از اشخاص قوی و باتجربه از هراتی ها را بسازد تا در امور کاری برایش مشوره دهند و بالای دیگران اعتماد نکند چونکه دیگران نمک میخورند و نمکدان میشکنند
مسلم-هرات

>>>   شهید افضلی چون آفتاب به همه معلوم بود همه می دانستند که چگونه زیست و چی قسم جهاد کرد و کی ها در شهادت او دست داشتند یا دست کم خوشحال شدند. شک ندارم که خون شهدای پاک و گرانقدری چون شهید افضلی دامن تهمت زنان را خواهد گرفت.
عتیق از هرات

>>>   مشکل خانم افضلی این هست که پاک کار کرده او اگر میلیون ها دالر می خورد کسی حالا حرفی نداشت. در این کشور از دزدها کسی پرسان نمی کند و همه تا می توانند پاکان را به زیر پا می کوبند.

>>>   آقای مسلم هراتی !
من نمیدانم که خانم افضلی از جمله وزیران دلخواه شما است و یا اقارب تان به نظر بنده شما بسیار سخت از ایشان دفاع میکنید و هر کسی حق دارد که در باره یک وزیر اظهار نظر نماید ولی این به این معنی نیست که شما بګوید که شما مردان بی غیرت و ..... هر کسی میتواند که اینګونه بنویسد اما آبرو از همه چیز مهم تر است و شاید که برادران که اسمای شانران نوشته اید هم بتواند بنام شما چیز های را بنویسد اما توصیه من برای شما اینست که در آینده شما متوجه خود باشیدږ
رحمانی از کابل

>>>   اقای رحمانی!
خانم افضلی مرا هیچ نمی شناسد اما من او را خوب میشناسم چون از هرات است. از خانم افضلی بخاطر هراتی بودنش دفاع نکردم بلکه از هر زن و یا مردی که صادق باشد برای ملک و وطن دفاع میکنم. راست گفتم و باز هم مینویسم که پشت یک خانم که سر و جان و مال خود را فدای مردم و کشورش میکند ، حرف زدن عین نا مردی و ناجوانی است.
برادرم قصه های کاکه های کوجه چنداول و جاده آسمائی و کاکه های هرات را در سابق شنیده باشی . که به این قسم مرد ها ناجوان و... میگفتند. برادرم من متوجه خود هستم .هیچوقت عقده های شخصی و مسئله ملک و مردم را در یک ترازو وزن نمیکنم .
مسلم -هرات

>>>   بنام خداوند رمضان رفیعی هستم از ولا یت غزنی ولسوا لی ما لستان فا رغ صنف دوازده سا ل 1388 .
خا نم امینه افضلی یگ شخص متدین خوا هد بود :
اما نسبت به تحصیلا ت کم که دارد به نظر من لیا قت همچون وظیفه یگ حرف تقر یبا سوا ل بر انگیز خوا هد بود .
لهذا ما از جنا ب ایشا ن خوا ستا ر کار امد وا قعی و خد مت گذار وا قعی برا ی مردم و ملت رنج دیده و ستم دیده افغا نستان هستم و بتوا ند مرهم دلها شکسته این مرد م با شد .

>>>   محمد شفیع نبی زاده از ولایت باستانی هرات.
خانم افضلی واقعآ خانم با استعداد وکارآمد برای مردم افغانستان است به همچین افراد وطن عزیز ما افغانستان واقعآ نیاز دارد. وآرزوی آن روز را دارم که تمام مشکلات وزارت مربوطه را حل کنند ومستر خدمت برای مردم غم دیده افغانستان شوند.

>>>   من از خانم افضلی سوالی دارم ایشان که در دوره ی قبل معاون یا وزیر جوانان بودند چه کارهایی برای جوانان انجام دادند که الان می خواهند برای معلولین انجام دهند.
مسعود هستم از ایالت لاس وگاس امریکا

>>>   بردران عزیز خانم افضلی یکی از خوشنام ترین مسلمانترین پاکترین خانم های است که در سطح این کشور داریم ببیند برادران در دوران جهاد تمام زندگی خود را در راه اسلام ازادی واستقلال وطن گذاشت تعداد زیادی از عزیزان خورا در این راه از دست داد که خیلی های که داد از این و ان میزنند طعم تلخ از دست دادن عزیز خود را ندیده اند تحصیلات عالی دارد استاد پوهنتون است پاک وصادق است رشوتخوار واستفاده جو نیست وطن و مردم خود را دوست دارد شخصیت مستقل است وابسته به هیچ گروهی نیست هرکس میگوید هست سند بیاورد کرکتر ووقار یک رن مسلمان وافغان رادارد خوش معاشرت است برادر ازاین بهتر باید برای شما مردم از بهشت بیاورن خدا همه دیگران را که از حسادت جانشان برلب رسیده فدای سرش کنند کاش شما مردم طالع میداشتید تا لا اقل چند نفری مثل این خانم در این وطن میبود مردم وطن باید شکر نمایند و کرزی هم به گل سرسبد کابینه خود افتخار کند
مهتاب از اسمان

>>>   نظرات بالا همگی ره محمدالله افضلی برادرش به نام های مختلف نوشته و از او تعریف کرده اینه هنر
حقیقت

>>>   چرا دروغ میگوی برادر این خانم همه شایستگی ها را دارد حسادت نکن پیر میشوی
عباس از هرات

>>>   آقا یا خانم حقیقت زیاد حسود نباش.
عزیزم همین کارارو کردیم و همین حرفارو زدیم که با نام افغانی جوک تعریف می کنند.
نصیحت کننده

>>>   او فرشته است که از چشم وزبان همه حسودان در امان است همه خوشی های دنیا زیر قدمش باد (بس تجربه کردیم در این دیر مکا فات =با درد کشان هر که در افتاد بر افتاد ) مهتاب

>>>   خبر خوش به دوستان! میگویند درین روزها یک معاونیت دیگر در تشکیل ریاست جمهوری اضافه میشود و خانم افضلی بحیث معاون ریس جمهور تعین میگردد مبارک .
مهتاب

>>>   با سلام من از شهر هرات هستم اگر چه خوشحالم از اینکه یکی از هراتی ها وزیر می شوند می خواستم از ایشان سوال نمایم فکر نمی کنید از شهادت مرحوم افضلی سو استفاده میکنید ؟
در ضمن در زمان مسولیت وزارت جوانان من از یکی از هم کاران یک حرف خوبی نشنیدم که نمی خواهم در این سایت بنویسم ومن مجبور شدم به خاطر روح افضلی از شما دفاع نمایم و خدا کند آن حرف دروغ باشد زیرا روح افضلی آزرده خواهد گردید . و من اطمینان دارم دروغ است زیرا درب خانانه ها بسته می شود نه زبان مردم .
موفق باشید .به فکر مردم هم باشید کار با ضعار نمی شود خواهر من با عمل نشان دهید در ضمن سفارش می کنم برادر شما محمدااله از موفق تان به نفع خویش استفاده می نماید کوشش نماید بیدار باشید زیرا او خیلی چالاک است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است