در شرح زندگی داکتر سید امیر شاه حسنیار
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ کد خبر: 67572 منبع: پرینت

داکتر سید امیر شاه حسنیار، وزیر سابق وزارت تحصیلات عالی و یکی از شخصیت‌های علمی کشور، در سن ۷۱ سالگی در آمریکا درگذشت. قرار است که جنازه مرحوم حسنیار از آمریکا به افغانستان انتقال یابد و مجالس ترحیم وی در داخل کشور برگزار شود.

داکتر سیدامیر شاه حسن یار فرزند غلام حسن در سال ۱۳۲۱ هـ ش در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان متولد گردید.

وی تعلیمات متوسطه و لیسه را در لیسه ابن سینا و زراعت سپری نموده است و تحصیلات عالی را در فاکولته زراعت دانشگاه کابل تکمیل نمود. آقای حسن یار ماستری را در رشته اکولوژی از دانشگاه دولتی آمریکا و همچنان داکتری را در رشته زراعت از دانشگاه دولتی کلورادا به دست آورد.

مرحوم حسن یار از سال ۱۳۴۴-۱۳۵۱ در فاکولته تعلیم و تربیت دانشگاه کابل و از سال ۱۳۵۱-۱۳۷۱ در فاکولته زراعت دانشگاه کابل به عنوان استاد فعالیت نمود.
همچنین آقای حسن یار از سال ۱۳۷۱ -۱۳۷۵ به عنوان رییس دانشگاه کابل ایفای وظیفه کرد.

وی در دوره دولت انتقالی حامد کرزی سمت وزارت تحصیلات عالی افغانستان را به عهده داشت. هشت جلد کتاب ممد درسی برای محصلان دانشگاه و صدها مقاله تحقیقاتی از جمله آثار علمی ایشان می باشد.

مقالات بی شمار ایشان در موارد گوناگون از جمله پژوهش درباره زندگی و فرهنگ مردم هزاره جات، اوضاع سیاسی، فرهنگی و غیره در جراید داخل و خارج کشور به نشر رسیده اند.

دکتر حسن یار چند سالی را، در زمان جنگ، در پنجاب مسوول موسسه آکسفام بود که در هزاره جات کارهای مهمی را در بخش های زراعت و بازسازی ویرانه های جنگ انجام می داد.

داکتر حسن یار عضویت شورای علمی دانشگاه ، شورای عالی حراست از نظام اسلامی افغانستان، عضویت شورای فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ و غیره را نیز دارا بود.


سید میثم احسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با ابراز تسلیت به بازمانده گان ، اقارب ودوستان استاد مرحوم:خداوندا! مرگ حق است وبا الآخره راه همه مخلوقات به سوی توست ، اما چه انسانهای پاک ، دانشمند ، وطن پرست ، مسلمان ، عالم ، مهربان و صادق چون حسن یار مرحوم را چقدر زود از ما میگیری و انسانهای ظالم ، وطنفروش ، قاتل ، دزد ، رهزن ، قصی القلب ، لجوج ، تروریست...،جانی و مخرب جامعه مثل حکمت یار ، ملا عمربا دار و دستهٔ شان را عمر طولانی می بخشی که هر روزسبب هزار ها جنایت به مردم مسلمان افغانستان می شوند. به هرحال : هرچه رضای توست ما مجبوریم سر تعظیم فرود آوریم
قاسم

>>>   یک ضایعه بزرگ
خداوند مغفرتش کند
شاه محمد از بدخشان

>>>   روح شاد باد! مرگ شاد روان یک ضایعه جبران ناپذیر در شرایط فعلی است.

>>>   خداوند ببخشد.شخصی بوده که برای افغانستان خدمات ارزنده انجام داده است.این قسم آدم ها قهرمان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است