آیا اول حمل یا همان نوروز، روز عید است؟
عید نه بى بندوبارى و هرزگى و عياشى كردن است، نه قاه قاه خنديدن و همديگر را به مسخره گرفتن است و نه سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن و آتش بازى كردن است 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۵۱    ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ کد خبر: 68608 منبع: پرینت

عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می‌شود، از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تایید اسلام قرار گرفت.

نوروز روز نو، روز تازه و روز جديدى است اول حمل، روز نو سال جديد آغاز مى گردد و كهنگى سال قبل كه با سرما، خستگى و تكرار كارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جديد كه طراوت طبيعت آن را تر و تازه ساخته تبديل مى گردد. اين روز براى بسيارى از ملتها روز عيد محسوب مى شود. عيد به معنى بازگشت است كه از ريشه «عود» گرفته شده است.

عيد به معناى بازگشت به وضعيت مطلوب گذشته است و به روزهاى سرور و شادى نيز گفته مى شود. عيد يكى از بزرگترين و مهيج ترين مظاهر حيات اجتماعى يك ملت است.

اعياد چهار نوع است:

اول، اعياد دينى مانند عيد فطر و عيد قربان كه مسلمانان جهان اين روزها را عيد مى گيرند.
دوم، اعياد مذهبى مانند عيد غدير و عيد نيمه شعبان كه شيعيان جشن مى گيرند.
سوم، اعياد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار.
چهارم، عيد طبيعى و تكوينى مانند عيد نوروز كه در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.

در اسلام روزهايى به عنوان عيد اعلام گرديده است كه مهمترين آنها عبارتند از: اول شوال (عيد فطر)، دهم ذي الحجه (عيد قربان)، هيجدهم ذى الحجه (عيد غدير)، بيست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام اين روزها به نوعى بازگشت به خويشتن و احساس مسووليت و به انگيزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.

بنابراين عيد نه جامه رنگارنگ پوشيدن است، نه شربت و شيرينى و غذاهاى متنوع خوردن است ، نه به سياحت و تفرج بى محتوى پرداختن است، نه بى بندوبارى و هرزگى و عياشى كردن است، نه قاه قاه خنديدن و همديگر را به مسخره گرفتن است و نه سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن و آتش بازى كردن است.

هيچ كدام از اينها مفهوم عيد از ديدگاه اسلام نيست كه عيد اسلامى براى موفقيت در راه انجام وظيفه و تطهير نفس و تصفيه جان از ناپاكيها و تمرين صبر و استقامت و شكستن غرور و خودخواهى است.

و اگر بخواهيم عيد نوروز براى ما يك عيد واقعى باشد بايد به ارزشهاى اسلامى اين عيد كه در سايه تعاليم اسلامى رنگ دينى پيدا كرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عيد دورى نماييم در اين جا مرورى داريم به ارزشهای عيد نوروز.

از ارزشهاى عيد نوروز نظافت و خانه تكانى است كه مردم قبل از رسيدن سال نو تحولى در زندگى خود ايجاد مى كنند و با خريد لباس نو تغيير ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند.

از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمود: در نوروز غسل كن و تميزترين لباسهاى خود را بپوش و به بهترين عطر خود را خوشبو كن و اين روز را روزه بگير.

حضرت صادق عليه السلام به معلى بن خنيس تعليم فرمود : چون روز نوروز شود، غسل كن و پاكيزه‏ترين جامه ‏هاى خود را بپوش و به بهترين بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار. پس چون از نماز پيشين و پسين و نافله‏هاى آن فارغ شوى چهار ركعت نمازبگذار (يعنى هر دو ركعت به يك سلام) و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره «انا انزلنا» بخوان و در ركعت دوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل يا ايها الكافرون» و در ركعت سوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل هو الله احد» و در ركعت چهارم، بعد از حمد ده مرتبه «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس» بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا بخوان:

«اللّهمَّ صلِّ على محمد و آل محمد الاوصياء المرضيين و على جميع انبيائك و رسلت بافضل صلواتك و بارك عليهم بافضل بركاتك وصل على ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارك على محمد و آل محمد و بارك لنا فى يومنا هذا الذى فضّلته و كرّمته و شرّفته و عَظّمت خطره. اللهم بارك لى فيما انعمت به علىّ حتى لا اشكر احداً غيرك و وسّع علىَّ فى رزقى يا ذاالجلال و الاكرام. اللهم ما غاب عنّى فلا يغيبنَّ عنى عونك و حفظك و ما فقدتُ من شى‏ءٍ فلا تفقد نى عونك عليه، حتى لا اتكلَّف ما لا احتاج اليه يا ذاالجلال و الاكرام» چون چنين كنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزيده شود . و بسيار بگو: «يا ذالجلا ل و الاكرام». [4]

يكى از ارزشهاى عيد نوروز ديدوبازديد از بستگان، دوستان، همسايگان و بزرگان شهر و روستااست و ديدار جمعى از مصيبت ديدگان در سال گذشته.

در اين ديد و بازديدها از غمها و مشكلات يكديگر آشنا مى شوند. چه بسيار كدورتهايى كه در اين ايام با نگاهى دوباره فرو مى ريزد و به عشق و محبت مبدل مى گردد و به قول حافظ:

درخت دوستى بنشان كه كام دل به بارآرد نهال دشمنى بركن كه رنج بى شمار آرد

حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز به گونه اى كه قرآن اين كتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو يكى از اركان سفره عيد است و نيز قرائت قرآن و بوسيدن آن در ساعات تحويل سال از جمله آداب سال تحويل است.

براى روز اول سال، دعا و درخواست خير وبركت، موفقيت و سعادت و بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضايل انسانى از جمله آداب اين روز مقرر گرديده است.

بارالها! اين سال جديد است و تو خدايى ازلى و قديم هستى. خير اين سال و خير آنچه را در اين سال پيش مى‏آيد، از تو خواستارم و از شر اين سال و شرآنچه در اين سال پيش خواهد آمد، به تو پناه مى برم...

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سال نو همه مبارک! سال خوش، صلح و صفا، آرامی و پربرکت برای تمام مردم افغانستان خواهانم.
برای ما مردم کابل نوروز منحیث روز اول سال نو فقط یک جشن فرهنگی است و نه عید و ارتباطی هم به مذهب ندارد.

>>>   در شرایط امروزی هموطنان ما عید را بمثابه یک جشن تجلیل میکنند و اگر جامه جدید و رنگارنگ می پوشند، اگر شربت و شيرينى و کلچه و غذا هاى متنوع می خورند و اگر به سياحت و تفرج می پردازند و بالاخره اگر سفره هفت سين می چينند و هفت میوه تهیه میکنند همه و همه کار نهایت خوب و معقول و بی عیب است و هیچنوع مغایرتی با دین مقدس اسلام ندارد. در قدم اول وهابی ها و در قدم دوم تاریک اندیشان با تجلیل اعیاد مخصوصاً با تجلیل عید نوروز مخالفت و دشمنی دارند و تبلیغات دروغین و پروپاگند های مغرضانه شانرا از راه های مختلف در بین مردم پخش میکنند. که به یقین این عمل تاریک اندیشان و مغرضین جایی را نمی گیرد و کسی کوچکترین ارزشی به این یاوه سرایی ها قایل نیست.
دلاور

>>>   نوروز را به همه عزیزان افغان پیپر و خوانندگان محترم و مردم ستمدیده کشورم از صمیم قلب تبریک میگویم. همه ای تان صحت و خوشبخت باشید.
نادر

>>>   زهرپاشی خصیصه متعصبین است!!! هر قدر کوشش کنند از ان دوری کنند. شما در مقاله فوق غور کنید کوشش شده به ظاهر به مقاله در باره نوروز بیشتر نمای انسانی و بشری داده شود ولی باز هم بصورت نا اگهانه به طرفی رفته که نباید میرفت!! در مقاله نوشته شده است: "بنابراين عيد نه جامه رنگارنگ پوشيدن است، نه شربت و شيرينى و غذاهاى متنوع خوردن است ، نه به سياحت و تفرج بى محتوى پرداختن است، نه بى بندوبارى و هرزگى و عياشى كردن است، نه قاه قاه خنديدن و همديگر را به مسخره گرفتن است و نه سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن و آتش بازى كردن است."
بنابرین نوروز نه لباس نو پوشیدن، نه غذای خوب خوردن، نه به سیاحت و تفریح رفتن و نه قاه قاه خندیدن است و ...
من نمیدانم که چرا این اشخاص نیمچه ... ما تا این حد با "خوش بودن" و "قهقه خندیدن" و "تفریح کردن " مخالف اند!!! از نظر انها انسان را خداوند برای "غم" و "درون غمی" افریده !!! اگر " خندیدن" و یا " قاه قاه" خندیدن "بد" میبود چرا خداوند بزرگ ساختمان بیولوژیکی و فزیولوژیکی انسانها را طوری میساخت که در ان هم خوشی و هم خنده و هم غمگینی وجود دارد!!!!! ایا اینها عیاذو بالله بر خلقت انسانها از جانب خداوبد " انتقاد و اعتراض دارند!!! اگر از نظر انها " خنده و خوشی " خوب نیست خی چرا بر طالبان و جنگسالاران که سی سال است درین مملکت گلیم غم و کشت و کشتار را هموار کرده اند، بد میگویند!!! باز تناقض میان مقاله را ببینید در یک خط مینویسد"کالای رنگارنگ نپوشید غذاهای خوب نخوریدتقریح نکنیدخنده قاه قاه مکنید !!!! و باز مینویسد که فلانی گفته : " از ارزشهاى عيد نوروز نظافت و خانه تكانى است كه مردم قبل از رسيدن سال نو تحولى در زندگى خود ايجاد مى كنند و با خريد لباس نو تغيير ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند."!!!
ایا بهتر نبود نویسنده محترم وقت گرانبهای خود را وقف نوشته در باره توقف برادر کشی ، جنگ و مشالفتها و هزاران بدبختی که دامنگیر افغانان است، میکرد!!!!
در ختم روز نوروز و سال نو را بهمه هموطنان و همه بشریت مبارکی میگویم و سال پر از خوشی و سعادت و پر از خنده و ختی خنده های قهقه میخواهم
نوروزی

>>>   سياحت و تفرج بى محتوى ، بى بندوبارى و هرزگى و عياشى كردن است و قاه قاه خنديدن و همديگر به هیچ وجه روا نیست و البته نمیدانم منظور شما په بوده است.اما سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن چه بدی دارد کاری که ریشه در رسوم اجدادمان دارد. آتش بازى كردن کردن نیز ریشه تاریخی دارد و آن را به زمانی نسبت می دهد که سیاوش بر اثبات بی گناهیش با اسب از روی آتش پرید و داستان آن در شاهنامه نیز هست.خدواند دل تمام مومنان را از نور ایمان خویش پر کند و هیچ آیینی نباید جای یاد خداوند را بگیرد. وظیفه ماست که از میراث زیبای پیشینانمان حراست کنیم. با هجوم فرهنگ مهاجم غربی و صنعتی شدن روز به روز ارزش آیین های زیبایمان بیشتر مشخص میشود.

>>>   سلام به دوستانی که نوروز را بدون هر گونه تعلقات و افزودن رنگ وبوی مسموم کننده دینی و نژادی، به مفهوم اصلی آن یعنی جشن طبیعت و آغاز فصل نو در روی زمین ارج میگذارند و در تجلیل این روز خجسته از هیچ نوع خوشی و پایکوبی دریغ نمیکنند.آنهاییکه در تلاش هستند از این روز استفاده نامشروع کرده محصولات گندیده تعصب و عقده مندی های نا بخردانه شان را خریدار داشته باشند ، از این که در راه خطا رفته اند مایوس میشوند ، ازخوشی و خوشوقتی دیگران نفرت میکنند، بگذار تابوت اندوه خود را با خود داشته در این روز دور از انظار دیگران فاتحه خوان تجارت ورشکسته شان باشند،

>>>   برادران محترم:
ما در دين مبارك إسلام فقط دو عيد داريم: أول: عيد الفطر، ودوم: عيد الأضحى، فلهذا در إسلام عيد بنام عيد نوروز وجود ندارد. تشكر
با إحترام هراتي

>>>   من سال 1393 را از اين طريق براي تمام مردم شريف و مومن افغانستان سال وحدت ملت شريف خويش در برابر تمام نا بساماني ها و دسايس دشمنان كشور خويش آرزو ميكنم و اميد ميكنم كه تمام توجه وكوشش مردم مسلمان و شريف ما فقط براي نزديكي و همصفي مبذول كردد وهمه باشنده هاي اين كشور بايد بدانند كه تنها اين شما هستيد كه ميتوانيد باهم اين خاك را آباد كنيد در حاليكه ديگران براي منفعت خود تلاش ميكنند ولو با ايجاد دشمني ها و قتل و كشتار ها بدست بيايد و بدون شك منافع خود را درضعف وناتواني و ايجاد تفرقه در كشور ما ميداننداما در قسمت نو روز فهم من اين است كه اين روز توسط قرآن ودين آسلام تاييد نشده است
تيز بين

>>>   مخالف عقاید ماست
شوکت

>>>   در برخی از کتاب ها آمده است که در حدود سال 392 قمری عید نوروز به اولین روز ماه حمل اطلاق گردید و بنا به دستور «سلطان‌ملک شاه سلجوقی» توسط دانشمندان علم نجوم تقویم «جلالی» تالیف شد که بر اساس آن، جشن نوروز در آغاز بهار هر سال مقارن با تحویل آفتاب به برج «حمل» یعنی فروردین ماه ثبت گردیده است.عید نوروز مبارک بادچه بهانه ی خوبی است برای سر زدن به خانه اقوام و بستگان و عیدی دادن به کودکان!

>>>   حلول سال نورا به همی هم میهنان ارجمندم تبریک وتهنیت میرسانم امید وارم تا سالی پر از میمنت برکت سعادت وسلامت باشد -
گل سرخ مزار شریف که دشت های مزار پر فرش زمردین خدی وبا لالههای صحرائی مزدهئی سال نورا میدهد وعلم مبارک شاه مردان بر افراشته میشود اردتمندان ومخلصین با شوق وزوق وافر به بارگاه علی مرتضی با ارادت واخلاص حاضر میشوند
درحقیقت باید از مو جودیت علمبر داری وکیفیت عرفانی ان بیاناتی صورت گیرد زیرا مردم مخلص که حضور بهم میرسانند همه میخاهند تا از صفات برجسته علی مرتضی واوردن جسد مبارک درین بقعه سخنرانی شودولی با کمال تائسف والی مستبد وبی دانش وخونی مزار همه پر ازتقلب ودروغپیش پیشرفرفت های تمام وزارتها را بخود تخصیصداده وهمه را شخی واز طرف خود وانمود میسازد
مثلا وزارت معارف نظر به پلانهی توسعوی خود وکمک دول متحابه که اساس این همه تاسیسات معارفاست اقدام به عمرانمگاتب ویونیورستیها مینماید ولی والی تمام این حقایقرا خط بطلان کشیده واز همه کاره وهر کاره خودرا معرفی مینماید ودر لفظ ومعنی غلط تلفظ نموده واز طرف مر بیون خود در انظار اصلاح میشود
درحالیکه بنادر ایداتی که عبور از سر هدات مزار میکند تمام تجار خرید وفروش ونظام اقتصادی مزار را به رهبری خود تخصیص که تمام این حرکات ناپسند او از هیچ جای نه اصلاح میشود ونوه کس ببخود اینزخمترا میدهد تا به او بگوید توچکاره ؟؟یک انسان جنایتکار قاتل حرام خور خور شرابی که رشوت خوریت به تمام ملت اشکار شده که مالک صد ها میلیون دالر شدی چه بودی ؟چه هستی ؟پر سان قطعا نیست که تو بهمئی مزار معلوم بودی از کجاکدی اینقدر پول سر شار را ؟؟من شاهد عینی اوهستم که در طول اینقدر دوره ما موریت او دوساعت در چوکی کارش ننشسته فقط امده رفقا را دیده وبه عیش ونوش ودوران پولهای حرام خود مصروفبوده -یکی از وزرای زن تعمیررادیزاین نود وخاست تا ااعمار در شهر مزار نماید وحصی ازین تعمیر باعث مسدود شدن سرک عام گردیده بود والی گفت به اگر نصف این تعمیر را بمن میدهی پر وا ندارد که سرک بسته میشود میتانی اعمار نمای
بر گردیم به عدم علاقه وعدم خدمت این لامزهب که علی مرتضی نه اعتنا دارد ونه پر وا فقط در روزبر افراشتن علم علی مرتضی بدروغ پراگنی وتعریف غیر از واقعیت خود ادامه میدهد روضه علی مرتضی به سادات که اولاد علی هستند مربوط ومنوطت است انها باید اینجا در باره علی سخن داشته باشند که علما وسا دات هستند ولی این عمل از طرف والی عمدا صورت میگیرد تا یکتاز میدان خود را جلوه دهد ودیگران هیچ بسیار ضررور است تا مردم ومهمانان خارجی از وجود جسد مبارک که اقلا دهاجلد تاریخ به تفصیل از ان وبه اسناد قاطع بیان دارد باید توسط سادات در ان روز بیان شود که تا رونق واقعی محفل باشدولی تکبر بی اعتنائی والی بسادات اوالاد علی مانع این همه معنویت وحقیقت شده است
مثال برجستئی دیگر زمانیکه شما از در وردوی که مقابلش روضه است وارد شوید یک حلقه چاه کهنه پر از چرک وغیر صحی چشم شما را جلب میکند گه مر دم از ان میشند و وضو میکنند به اینقدر پول گزاف که ایشانان روضه زهر ومرگ خود مینمایند و والی از مردم چنانچه خودش در بیابیه اش میگوید که تجار بروضه امداد مالی کردند چرا چشم ایشان کور است تا یک حلقه چاه عمیق عصری بصورت منظم وابرومندانه احداس شده ونلهای با چوکیهای مناسب در اطراف ان تر تیب شود تا بوضو ونوشیدن اماده باشد که نیست ولی هدر پول اتشبازی بهصدهاهزاربخاطر تفنن والی هدر میرود وامثال این خدمات زیادی ضرورت اطراف روضهدارد که هیچ نوع توجه نه از اوقاف ونه هم از والی پفوک نا روا شده است که لست درازی است که من فقط اشاره نمو دم
والی بکرزی ده سال است که قرار گفتی یک سناتور شاخ دشاخ است واز کرزی بصورت قطعی اطاعت ندارد وکرزی بزدل خائن وبی کفایت نه والی را تبدیل میتوان ونه در خارج فرستاده میتواند بنام سفیر ونه هیچ نفرین به این رزیم فا سد ترین دنیا نیز حضور داشتند
وبه شدید ترین اخطار خود را بکرزی گفت در بارئی انتخابات یعنی اگر پسند والی نشود افغانستان انقلابرا باید براه اندازد والی توچکاره وبکدام روی وچنه ؟؟پول حرام عقلترا از سرت برده کداد ادم دکدام جای تیرت میکنه والله اگر اب از ب تکان نمیخرد مثل تو لک اوی لک جاوی
تاسف فراوان ما از چشست ؟؟باکمال تائسف هر کس امروزدر افغانستان عر قدر خونریزتر قاتلتر وجفاکار تر باشد به همان پیمانه تقیر نمهایشزیادت پر رنگتر وبا رونقتر میباشد که والی اموز نمونه مثال این حقیقت تلخاست من از مزار شریفهستم شاهد عینی بوده ام عاشق علی هستم اهل سنت والحمات وعالم متقی دین اسلام هستم وبه 39 پدر به علی وفاطمه رضی الله عنهم نیز میرسم وبه امضای ومهر سلاطین که در ان ایام بسادات معاش از طرف دولت داده میشد شجره وسلسله دارم
مولوی سید عبد الله انقلابی

>>>   جشن نوروز ، سال نو به همه هموطنان افغانم تبریک باشد، این یک جشن زنده شدن طبعیت و زیبای های ان است ، د شکلا د زیگیدو جشن مو مبارک شه.پردیس

>>>   سلام اشرفگ به وظیفه قانونی خویش یعنی کشور
یهودی ازهیچ نوع تلاش برای انجام کار وخدمت برای
اربابانش فروع گزار نخواهد بود انشا الا که مثل دیگر
مزدورانش شکست خواهد خوردو این آ رزویش را
به گورستان اور شلیم خواهد برد
سمیع

>>>   ما نه آتش پرست استیم و نه هم از پیروان جمشید و ... و نه هم مثل ایرانی ها به تاریخ قبل از اسلام خود _زمان آتش پرستی_ افتخار می نمائیم بناء نوروز را هم نه جشن میگیریم و نه آنرا به کسی تبریک می گوییم بلکی آنرا مثل سایر روزهای عادی می دانیم
افغان از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است