هنوز برای ادعا درباره پیروزی انتخابات زود است
این گونه پیش‎داوری‎ها باعث بروز مشکلات بسیاری می‎شود؛ از جمله این که ذهنیت مردم تحت تاثیر تبلیغات هواداران نامزدی مشخصی شکل می‎گیرد و موقعی که نتایج اصلی روشن می‎شود، در برابر آن واکنش نشان داده می‌‎شود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۷    ۱۳۹۳/۱/۱۹ کد خبر: 69784 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خبرهای رسیده از کمیسیون انتخابات حاکی از آن است که شمارش آرای انتخابات در حوزه های اخذ رای به پایان رسیده و برگ های رای در سی ولایت به مراکز ولایات منتقل شده است.

کمیسیون انتخابات می‌گوید که ارسال این صندوق های رای به مرکز و شمارش نهایی آنها مدت زیادی طول می‌کشد و نتایج نهایی در تاریخ ۲۴ ماه آوریل [۴ ماه ثور ] اعلام خواهد شد.

در کل کشور، تعداد حوزه‌های رای‌دهی، ۲۸۵۰۰ دفتر بوده است و حدود ٧ میلیون نفر برای رای‌دهی به این حوزه‌ها آمده‌اند.

اما آنچه اکنون حایز اهمیت است آنکه هواداران نامزدهای ریاست جمهوری خویشتن‎داری خود را حفظ کرده و از پیش‎داوری در مورد نتایج آرای انتخابات خودداری کنند.

متاسفانه شماری از ستادهای انتخاباتی نامزدها به رغم توصیه‌های جامعه مدنی، مردم، کمیسیون‌های انتخاباتی و رسانه‌ها به پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات دست می‌زنند و حتی اعلام می کنند که نامزد آنان پیش از 50 درصد آرا را به‌دست آورده است.

همچنین هواداران ستادهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت غیررسمی، خودشان را پیروز انتخابات روز شنبه معرفی می‌کنند که قطعا این نوع پیش داوری غیر اصولی می باشد. باید ستادهای محترم اجازه دهند که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی کار خود را انجام دهند.

بسیاری از آگاهان بر این باورند که پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوعی بی‌احترامی به رای و اراده مردم زیرا هیچ‌کس نمی‌داند که فلان نامزد چه مقدار رای در سراسر کشور آورده است و این امر وقتی روشن می‌شود که تمامی اطلاعیه‌ها و برگه‌هایی که نتایج محل‌های گوناگون روی آن درج است به کمیسیون مستقل انتخابات برسد و آنان نتیجه را اعلام کنند.

این گونه پیش‎داوری‎ها باعث بروز مشکلات بسیاری می‎شود؛ از جمله این که ذهنیت مردم تحت تاثیر تبلیغات هواداران نامزدی مشخصی شکل می‎گیرد و موقعی که نتایج اصلی روشن می‎شود، در برابر آن واکنش نشان داده می‌‎شود.

هرچند که باید گفت: تداوم التهاب انتخابات تازه به اوج خود رسیده است و مردم بعد از مشارکت گسترده خود در انتخابات، اکنون منتظر اعلام نتایج آن هستند و برای مشخص شدن پیروز میدان لحظه شماری می‌نمایند.

لذا این خواست مردم از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است که علاوه بر صبر و خویشتن داری، با رجز خوانی و پیام تبریک از اعلام حدسی پیروز انتخابات خودداری نمایند و تا اعلام نتیجه نهایی منتظر بمانند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کمیسیون که کاملا دولتی است ودولت که مدت پنج سال کامل در فکر تقلب ودوباره به قدرت رسانیدن گروپ خود بوده باید ازین نوع تهدید ها انجام دهد واز تخویف وترهیب کار بگیرد دموکراسی وناظران بین المللی و... همه دروغ وکذب محض است وقتی صندوق ها به محلات شمارش میشود ویک نسخه برای هرکاندید داده میشود دیگر پیش داوری چه معنی دارد ؟اگر ان شمارش فاقد اعتماد وباور است پس چرا شمارش صورت میگیرد وناظر ومشاهد و... چه حاجت است ؟انها درین مدت انچه تخمین هاشان غلط از اب درامده بود دوباره به فکر وتدبیر جدید بهقدرت رسیدن اند وبس ازین همه برمی اید که بهد صداقت ودموکراسی وعدالت و... خداحافظی وسند حکومت مادام العمری را به گروپ حاکم بدهید
نیم جان از نیم روز

>>>   ادعا کردن خو زود است اما رای اکثریت تاجکها که 50 فیصد میشود مربوط به داکتر عبدالله عبدالله خواهد بود،دیگر کاندیدها را نمیدانم ،پس داکتر عبدالله عبدالله در صدر جدول خواهد بود صدر دوم را شاید که زلمی رسول از آن خود کند
اجمل(پنجشیری)

>>>   اجمل جان پنجشیری!اولاً تاجک ها در افغانستان 50 فیصد نیست دوم اینکهتاجک ها بخصوص مردم شریف کابل از حکومتداری...خاطرات خوش نداشته وفکر نکنم که در کابل زیبا بغیر از یک عده تاجک های که از ولایات دیگر امده به زور ویا به زر خانه های مردم ر ا کرفتند به طور مثال منازل که درکارته پروان کابل موقعیت دارد وفعلاً خود را کابلی میدانند رای دانشته باشد
باا حترام حسیب الله از کابل

>>>   این بار ملت افغانستان تصمیم ګرفته اند تا یک تیم خوب حاکم شود و دراین پیروزی بزګ تمام ملت دست به دست هم دادند و اګرنه این چنین میبود صرف رای تاجک ها به تثیبت کرسی ریاست جمهوری کافی نسیت زیرا به موفقیت رسیدن ریاست جمهوری در انتخابات (۵۰) جمع (۱) است پس معلوم است که علاوه بر تاجک ها ملت های دیګر ما نیز طرفدار تیم اصلاحات و همګرای اند .
جلال کوهستانی

>>>   حسیب الله بی خبر!
داکتر صاحب عبدالله عبدالله در تمام شهر های بزرگ در مقام اول ایستاده،یکبار تلویزیون را نگاه کن که داکتر صاحب در استان کابل مزار هرات بدخشان وووووغیره حرف اول را میزند و یا هم شاید تقصیر تو بیچاره نباشد مچم که در کدام ... زندگی میکنی که دور از امکانات شهری هستی و تا حال نمیدانی که در استان کابل کی بیشترین آرا را از آن خود کرده،پس این ملت حسرت چند تا خود فروخته شده مثل خودت را نمیخورد که خود را تسلیم اوغان ها بکند ،مچم که شما حسرت خور ها چی وقت آدم میشوید به ... دریا مردار و یا چتل نمیشود پس بسوزید در آتش حسرت ولا اگر ازین وضع بهبود هم پیدا کنی جز حسرت
اجمل(پنجشیری)

>>>   داكتراشرف غني برنده است چون در پهلوي خودجنرال صاحب عبدالرشيد دوستم را دارد
فيض الله بيك ازتهران

>>>   نام تاجیک ها رااین پنچری ها بد کرده ورنه درملیت تاجک خوب روشن قکرمردم ااست کاش پنچشیریها تاجک نمی بود چی ظلم وستم که درحق مردم افغانستان شده توسط این قشر... صورت ګرفته ونیز سابقه دزدی وچورچپاول راهمین مردم دارد مردم تاجک خیلی باظرفیت است روشن فکراست فهمیده ست ولی متاسفانه حالا پنچرماین های .... ازش استفاده می کند به امید اینکه به هوش بییاید
(حمزه)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است