کمیسیون انتخابات از هر چمن سمنی بچیند
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۳    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70189 منبع: پرینت

کمیسیون شکایات انتخاباتی نگران امنیت کارمندان خود در شماری از ولایات است. قرار است روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی این ولایات در دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل صورت گیرد. ناامنی و احتمال فشار زورمندان بر کارمندان ولایتی این کمیسیون در شماری از ولایت ها مطرح شده است. کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی هم این نگرانی را می پذیرد و از سازکارهایی برای بررسی شکایت ها در این ولایت ها سخن می زند. در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که از کمیسیون های انتخاباتی خواهشمندیم در برابر آرای مردم، مستقل عمل کرده و اراده مردم افغانستان را نادیده نگیرند.

احمد سعیدی در گفتگو با برنامه جستار در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد حکومتی ایتلافی میان دو نامزد مشخص اظهار داشت: شیوه ای که در حکومتی ایتلافی معادله ای با یک معامله حل و فصل شود را باور ندارم. مردم با حضور پر رنگ خود در پای صندوقهای رای نشان دادند که از فرهنگی عالی برخوردار هستند و نمی خواهند دوباره به عقب برگردند. من بگومگوها در رسانه و پشت دروازه های بسته نامزدان را ایتلاف نام نمی گذارم و به این عقیده هستم که افغانستان با بحرانهای بسیاری مواجه است و در این انتخابات هیچ نامزدی پیروز نشده است بلکه این مردم بودند که پیروز میدان شدند.

وی افزود: برنده این انتخابات باید به این باور رسیده باشد که بتنهایی نمی تواند این کشتی شکسته را رهبری کند و به سر منزل مقصود برساند. اگر برنده انتخابات و اشخاص مسلکی و افرادی که در ارزشها و معیارهای یک حکومت مقتدر ملی جایگاهی داشته باشند عیبی ندارد، چون ما به تفاهم ضرورت داریم نه تقابل و ما نه به حذف کردن که به پیوند ضرورت داریم. دستانی که به یک باور و اندیشه باشند بهتر می توانند این کشتی شکسته را به سر منزل مقصود برسانند.

این آگاه مسایل سیاسی در ادامه گفت: انتقال سیاسی مسالمت آمیز از جمله دستاوردهای حکومت کرزی است. بدبختی ما افغانستانیها در گذشته این بوده است که با همه کمی و کاستیها همپذیر یکدیگر نبودیم. تمام نامزدان باید به این نتیجه رسیده باشند که بدون همکاری و تفاهم و یکدیگر پذیری نمی توان حکومت کرد و به مشکلات فایق آمد. معقول این است که به حکومت بعدی شریک شویم. اگر بخواهیم همه را حذف کنیم، این وطن را چه کسی خواهد ساخت؟

وی همچنین تصریح کرد: امیدوارم انتخابات به دور اول فیصله شود و کمیسیون انتخابات این پروسه را بتعویق نیاندازد. چون در این صورت دو شک وجود دارد. شاید کمیسیون انتخابات بگوید که احتیاط می کنیم تا بعد از شفافیت، پنج درصد و ده درصد را اعلان کنیم اما زمزمه هایی وجود دارد که هرقدر این اعلان بتعویق می افتد مبادا صحنه سازی شود و سناریوی دیگری ساخته شود.

به باور احمد سعیدی، باید پنج درصدی را که گفته اند امروز از تمام ولایات اعلان می کردند. امکان دارد رای یک نفر از شرق بالاتر باشد و در این صورت زمزمه هایی بین مردم پیدا می شود. پس، این پنج درصد را باید از کل افغانستان اعلان کنند، تا از هر چمن سمنی و از هر گل گلی بچینند و آن را اعلان کنند.

وی با اشاره به اینکه طرفدار تفاهم و مشارکت ملی می باشد اما نه به شیوه ای که ارزشهای انتخابات زیر پا شود، اظهار داشت: انتخابات اصل است و برنده پیروز است اما در پهلوی خود باید دیگر کسان را هم شریک ساخت. حرکت مردمی ما گامی به طرف حکومتی مردم سالار بود اما نمی توانست از تمام پلهای عقبی عبور کند. فراموش نشود که ما کشوری بعد از جنگ نیستیم، ما کشوری در حالت جنگ هستیم. کشورهای در حال جنگ ضرورت به همکاری نهادهایی در داخل کشور دارند که می توانند نقشی در داخل کشور بازی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: من از کمیسیونهای انتخاباتی تقاضا دارم که امانت مردم را انصافانه به صاحبش بسپارند. کسی که با انتخابات آزاد و عادلانه اکثریت آرا را می گیرد، نفر اول است اما باید این همپذیری را داشته باشد که سخت ترین حریف خود را در دور انتخابات در پهلوی خود ببیند. در آمریکا، کلینتون در دور اول انتخابات حریف اوباما بود اما زمانی که اوباما انتخابات را برد او را وزیر خارجه خود ساخت. همچنین در کشور انگلستان هم وضعیت همینطور بود. پس هیچ عیبی ندارد که رییس جمهور سختترین حریف خود را معاون و همکار خود بسازد چون هر کس تیم و نخبگان و سیاسیونی دارد که با همکاری آنها می توان به سرمنزل مقصود رسید.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است