تکثر قومی، ساختار موزاییکی
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۷    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70207 منبع: پرینت

به گفته رییس مجلس نمایندگان، تناقضاتی در صحبت های کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی دیده شده است. روزی سخن از تقلب می زنند و روز دیگر، منکر آن شده و می گویند که تقلب های انتخاباتی به گونه ای نبوده است که بر نتیجه انتخابات، تاثیری بگذارد. آیا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و یا یکی از نامزدان پیشتاز برنده خواهد شد؟ شایعاتی وجود دارد که حلقات مشخصی در پی ایجاد حکومت ایتلافی و مشارکتی میان نامزدان پیشتاز هستند. فرهنگ پذیرش میان نامزدان چقدر تحقق یافته و نهادینه شده است؟

رحمت الله بیژن پور در گفتگو با برنامه جستار در رابطه با عملکرد کمیسیون انتخابات در امر شمارش آرا تصریح کرد: انتخابات این دوره انتخاباتی مستثنی از گذشته بود. حرکتهای بی شائبه ای بعمل آمد و این دستاورد بزرگ بلحاظ فرزانگی در کار برگزاری انتخابات نشاندهنده نوع همگرایی مردم به نظام و ساختار نظام سازی در افغانستان بود. در عین حال سطح پوشش دادن امنیتی و دفاع از وضعیت و آمادگی های خوب و قابلیت های نیروهای مسلح قابل تقدیر و شایسته بود. از این جهت دولت درخواست داشت که این آرزوی مردم دست کم گرفته نشود. در عین حال مردم انتظار دارند که نتایج این شهامت و شجاعتشان که در آن بامداد سرد فضا را تغییر دادند دست به دست نشود. نتایج همان است که به صندوقها رفته و شمارش شوند.

وی افزود: تمام آرا باید محاسبه و بنحوی تفکیک و تلخیص شوند. به این مفهوم که شمارش پنج تا ده درصدی زود است. ما در حدود سه هزار و یکصد و سی و چهار و از آن میان یک هزار و هشتصد و چند مورد شکایات را مورد بررسی داریم که از سوی نامزدان و مردم و ناظرین داده شده اند. بنابراین، به این سادگیها نمی توان نتایج را خواند، چون اعلام نخستین بخش، دشوارترین کار بازخوانی رای به صندوقها است. از این جهت بنظر می رسد که در این میان یکی دو روز دیگر هم خواهد گذشت تا با دقت بیشتری این مساله گفته شود، چون همزمان با خوانش رای چالشها و رایزنیهایی بر سر این مثلث پیروز و آن بقیه ای که بعنوان امتداد وضعیت هستند وجود دارد تا بنحوی جایشان در ساختار آینده بررسی شود.

این آگاه مسایل سیاسی با اشاره به اینکه نتایج این انتخابات مشارکت بالا و مدنی مردم را بنمایش گذاشت، ادامه داد: این مشارکت بالا دو پیامد روشن داد. اول اینکه مردم به دشمن "نه" گفتند و با جسارت بپای صندوقهای رای آمدند. از این جهت دشمن حساب خود را فهمید که آمادگی های مردم افغانستان بلحاظ سیاسی برای ساختار نظام قابل تخریب نیست. دوم اینکه، شایستگی مشارکت در انتخابات به دولت و تمام نهادهای دست اندرکار انتخابات فهماند که باید امانتداری کنند و پیامد انتخابات هر آنچه است باید امانت باشد و دستکاری در چنین مواردی صورت نگیرد.

وی افزود: این دو رویکرد به ما نشان می دهد که باید بنحو دیگری با نتایج انتخابات برخورد کنیم. در افغانستان ما تجربه دموکراسی و دولت های مشارکتی نداشتیم. دولت هایی که تحت حمایت بیرونی و در حال حاضر بوجود آمدند دوران گذار و عبور از خطر و دوران بدیل بحران و رسیدن به ثبات است تا ما دولت سازی را ممارست کنیم. مردم مدنیت خوبی نشان دادند و از این جهت حمایت می کنند اما در حوزه اجرا هنوز تنش هایی وجود دارد.

این آگاه مسایل سیاسی همچنین اظهار داشت: ما جامعه ای پینه پاره و قومی با ساختارهایی متفاوت هستیم. هرچند که این تکثر قومی به معنای ساختار موزاییکی جامعه است و به لحاظ جامعه شناسی جامعه را زیباتر می سازد و اینها متمم هایی هستند که همدیگر را تکمیل می کنند و ما برای ملت سازی به این تکثر نیاز داریم. مشارکت مردم تضمینی نیست که کسی که دولت را تشکیل می دهد این امانت را به سلامت به مرحله پنج سال بعد از خودش برساند.
حتی برنده هم قادر نیست یک دولت ملی را شکل دهد، چون وقتی یک طرف برنده می شود طبیعتا پنج و یا شش طیف دیگری در بیرون با متخصصین و افراد شایسته باقی می مانند و از این جهت نیاز به تفاهم یکی از اولویتها است.

رحمت الله بیژن پور در پایان گفت: فرصت کوتاه در سومین دور انتخابات هوشمندی زیادی را در رهبران نسل دوم بوجود آورده است اما رهبران قومی و پیشا مشارکتی بنحوی افت کردند. یک نسل نو لازم است، نسلی که با تمام گرم و سرد افغانستان از گذشته قدم به قدم راه آمدند و کف کف دره ها را می شناسند. از این جهت بسیار تاثیر گذار است اما مشکل اساسی این است که دشواری داریم و نمی توانیم الگوهای خاصی را مطرح کنیم که بتنهایی حاکمیت ساز باشند. از اینرو مشارکت از تبعات کار است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رحمت الله خان... اشتباهی را که مرتکب شده ای برګشت پزیر نیست؛ بنابران سیاسیون وضع شما را در مخمسه میبینند!!!.
نوید الله
کندز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است