رهبران سنتی هنوز توانمندی زیادی برای جلب آرا دارند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۲    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70320 منبع: پرینت

مردم از تاخیر اعلام نتایج انتخابات و همچنین نسبت به عملکرد کمیسیون انتخابات و ایتلاف های بعضی نامزدان، نگرانی هایی دارند. این نگرانی ها می تواند شک و تردید را در مورد شمارش آرا و نتیجه ی اعلام شده بوجود آورد. برای جلوگیری از این وضعیت، آگاهان سیاسی شفافیت در انتخابات را عامل مهمی می دانند. شفافیت در شمارش آرا و صندوق هایی که تقلب در آن ها صورت گرفته می تواند باعث اطمینان خاطر نامزدان و مردم گردد.

هارون میر کارشناس مسایل سیاسی در برنامه انتخابات 93 گفت: مردم در روز برگزاری انتخابات با وجود فضای تبلیغاتی که دشمن بوجود آورده بود و همچنین باران شدیدی که در بعضی مناطق می بارید جرات کردند و وظیفه ی خود را که رای دادن بود انجام دادند، حالا نوبت وظیفه ی کمیسیون انتخابات و شکایات است که اطلاعات دقیقی از انتخابات و میزان رای را به مردم ارایه دهند.

به باور وی، مردم انتظار دارند که محاسبه ی دقیقی روی آرا صورت بگیرد و کسی که برنده است رسماً اعلام شود و یا اگر به دور دوم کشیده می شود نام نامزدان پیشتاز مشخص باشد. جامعه ی افغانستان بسیار سنتی است و حکومت افغانستان در 12 سال گذشته نیز به جای این که نهادهای اداری و مدرن را تقویت کند، نهادهای سنتی کشور را تقویت کرده است. در چنین شرایطی اگر گفتمانی بین نامزدان انتخابات انجام شود احتمالاً به خیر افغانستان است زیرا در صورت برنده شدن یک تیم انتخاباتی، افغانستان به دو قطب تقسیم نمی گردد. با در نظرداشت این موضوع که هیچ تیم انتخاباتی به تنهایی نمی تواند چالش های فراراه کشور چه امنیتی و چه سیاسی و اقتصادی را حل نماید.

میر با اشاره به نتیجه ی آرا در مورد رهبران سنتی افغانستان گفت: واقعیت های گذشته ی افغانستان مسایلی را به ما آموخته است و ما امیدوار بودیم بعد از یک دهه دموکراسی در کشور رهبران سیاسی جدید و جوان تری به عرصه ی سیاست کشور داخل شوند اما متاسفانه انتخابات 2014 میلادی نشان داد که تا هنوز هم رهبران سنتی توانمندی تحرک قاعده ی سیاسی خود را دارند.

هارون میر اظهار داشت: ایتلاف های نامزدان ریاست جمهوری در منظر جوانان تحصیلکرده و روشنفکران افغانستان خوشایند نیست ولی در واقعیت این ایتلاف ها رای های زیادی را به سوی خود سرازیر ساخت. این نشان می دهد که دموکراسی در کشور نهادینه نشده و بدبختانه در ده سال گذشته توجه حکومت به نهادهای سنتی بوده است. حکومت فعلی کوشش کرد که تصمیمات بزرگ سیاسی را در جمع بزرگی از رهبران سنتی و جهادی بگیرد. زمانی که ایجاب می کرد حکومت نظر و خواست ملت را از راه دموکراسی بپرسد و بداند، حکومت به سوی لویه جرگه رفت و با آن ها مشورت نمود.

کارشناس مسایل سیاسی افزود: نهادینه کردن دموکراسی چیزی نیست که در مدت زمان کمی در کشور حاصل شود بنابراین ما امیدوار هستیم که هر حکومتی که بوجود می آید همان طور که در تبلیغات انتخاباتی همه ی نامزدان به نحوی اعلام کرده اند مبانی تحول و اصلاحات را در عرصه های گوناگون کشور به کار ببندد.

وی مشکلات بسیاری را فراروی حکومت جدید می داند و می گوید: پس از دوره ی ده ساله ی حضور جامعه ی بین الملل و سرازیر شدن پول های گزاف در کشوری که در طول تاریخ برای اولین بار نقطه ی عطف در جامعه ی جهانی بود، حکومت جدید دچار مشکلات زیادی خواهد بود زیرا افغانستان دیگر نقطه ی عطف جامعه ی بین الملل نیست زیرا کشورهای دیگر فعلاً اولویت بیشتری برای جامعه ی بین الملل دارند.
از سویی هر سال ما شاهد کتله ی بزرگی از جوانان خواهیم بود که در بازار کار سرگردان هستند زیرا کاری برای آن ها وجود ندارد. کسی که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می زند کاری خواهد کرد که در تاریخ افغانستان نام نیکی از وی به یادگار بماند زیرا قبلاً وعده کرده است که این کار را انجام خواهد داد.

میر اهمیت 6 ماه اول حکومتداری را خاطرنشان ساخت و گفت: اگر حکومت در 6 ماه اول اطمینان مردم را جلب نکند دوام آن حکومت بسیار مشکل خواهد بود زیرا یک دشمن مسلح در افغانستان است که از وجود نارضایتی در بین مردم و نارسایی های حکومت به نفع خود استفاده خواهد کرد.

هارون میر مکانیزم کمیسیون ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: کمیسیون های انتخابات و شکایات مکانیزم های واضح و شفافی دارند. اگر از این مکانیزم ها به شکل شفاف در حضور ناظرین داخلی و بین المللی استفاده گردد به سوالات بسیاری که هم از سوی نامزدان مطرح است و هم از سوی مردم پاسخ داده می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است