امنيت انتخابات، ناشي از تعامل طالبان با امريكا؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۴    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70322 منبع: پرینت

در نتيجه ي سازش امريكا و طالبان در انتخابات گذشته افغانستان، صحنه سازي براي قوي نشان دادن نيروهاي افغانستانی صورت گرفته تا زمينه خروج آمريكايي ها از افغانستان مساعد گردد.
وحيد مژده آگاه مسايل سياسي در مصاحبه اي با جمهور در مورد اظهارات اخير جنرال حميد گل رييس اسبق استخبارات پاكستان مي گويد: مسايلي را جنرال حميد گل مطرح كرده قابل تامل است.

گفتني است كه جنرال حميد گل رييس اسبق استخبارات پاكستان در مصاحبه با يكي از تلويزيون هاي خصوصي پاكستان گفته است كه طالبان نمي خواستند تا انتخابات افغانستان را مختل سازند؛ ورنه آنان توانايي اين را داشتند تا انتخابات را حتا در كابل به چالش بكشند.

جنرال حميد گل همچنين اظهار داشته است كه بعد از خروج آمريكا، طالبان روي قدرت خواهند آمد و حكومت اسلامي شان را دوباره تاسيس خواهند كرد.

وحيد مژده ادامه داد: آقاي حميد گل با اين اظهارات اش مي خواهد بگويد كه يك نوع سازش و تعامل ميان طالبان و امريكا قبل از برگزاري انتخابات صورت گرفته است.
آقاي حميد گل مي خواهد به اين موضوع تاكيد كند كه انتخابات گذشته افغانستان در حقيقت يك نوع صحنه سازي شد كه نيروهاي افغانستانی را قوي نشان بدهد و به اين ترتيب، امريكايي ها براي خروج خود از افغانستان يك بهانه پيدا كنند.

وي افزود: امريكايي ها مي خواهند از افغانستان خارج شوند. حال در جستجوي بهانه هستند در مذاكراتي كه با طالبان داشتند؛ به نظر مي رسد كه خود آقاي حميد گل نيز در جريان برخي از همين مذاكرات بوده باشد. در آن مذاكرات طالبان قبول كردند كه پروسه انتخابات را مختل نخواهند ساخت.

به گفته ي اين آگاه مسايل سياسي؛ مسايلي كه آقاي حميد گل مطرح نموده قابل تامل است؛ چرا كه در بعضي ولسوالي هايي كه طالبان در آنجا قدرت داشتند و انتخابات در آن جا برگزار نشده؛ باشندگان آن ولسوالي ها با رفتن به مناطق ديگر راي دادند و طالبان هيچ گونه مزاحمتي براي آنان ايجاد نكرده است.

وي همچنين بيان داشت كه آقاي حميد گل، بر اساس معلومات و رابطه اي كه با استخبارات جهان دارد؛ به اين باور است كه هر كسي در نتيجه ي انتخابات به قدرت برسد؛ قرار داد امنيتي را امضا نخواهد كرد.

آقاي مژده خاطر نشان ساخت: سازشي ميان امريكا و طالبان قبل از انتخابات صورت گرفته تا قوت نيروهاي افغانستانی قوي جلوه داده شود و بدين ترتيب، امريكايي ها بگويند كه اگر قراردادي هم امضا نشود؛ امريكايي ها مي توانند از افغانستان خارج شوند و نگراني به وجود نمي آيد تا مردم امريكا هم به اين فكر شوند كه نيروهاي افغانستانی قوي هستند و توانايي دفاع از كشورشان را دارند و ضرورتي به حضور دوامدار آنان نيست. فقط وظيفه نظاميان آنان آموزش نيروهاي افغانستانی باشد.

اما نورالحق علومي آگاه مسايل سياسي و نظامي اين گفته هاي رييس اسبق استخبارات پاكستان را بي اساس و نادرست مي خواند.
آقاي علومي بيان داشت كه طالبان و حاميان آن تلاش و كوشش زيادي نمودند تا پروسه ي انتخابات را مختل و يا هم صدمات جدي به آن وارد سازند؛ اما موفق به اين كار نشدند.

به گفته ي وي؛ دستگيري صدها تروريست و هراس افكن، كشف و خنثا سازي صدها كيلوگرم مواد انفجاري و جلوگيري از صدها حمله ي تروريستي توسط نيروهاي امنيتي، نشان دهنده تلاش زياد طالبان و حاميان آن براي مختل ساختن انتخابات بوده است.

به باور آقاي علومي؛ آي اس آي پاكستان با تمامي برنامه هاي شومي كه براي مختل ساختن انتخابات داشت؛ در مقابل اراده قوي مردم افغانستان شكست خورده و حال با اين اظهار نظرات نادرست، به دنبال توجيه شكست شان هستند.

مومند


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به این پاکستانی ها اعتماد نکنید.

>>>   دروغ است .
غربیها پاکستانیها با نوکران طالب شان بسیار کوشش کردند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ناکام شوند . اما نتوانستند کاری کنند . چرا که اردوی ملی ما به فضل خداوند توان لازم را دارند که دشمنان را مهار کنند. چرا که اردوی ملی ما از پشتبانی تمام مردم عزیز افغانستان برخوردار هستند .

>>>   جای تأمل است زیرا عدهٔ از حامیان طالبان در دستگاه دولتی و وابستگان خارج دولت همه در تلاش بزرگ نمائی طالبان اند و این خیانت شان تا سرحد پش میرود که قدرت ، توان و فداکاری قوتهای مسلح را در جریان انتخابات زیر سوال برده و در پهلوی مژده سخنگوی طالبان قرار گرفته و عدم توانمندی طالبان را در برهم زدن روز انتخابات ناشی از خواست طالبان در برهم نزدن انتخابات میخوانند و اگر حقیقت اینست پس ان ابلاغیه های بلندبالا ، پخش شبنامه ها ، و انجام حمله های ترورستی بشمول سرینا هوتل ، دستگیری عدهٔ کثیر با مواد انفجاری ، صلاح و مهمات و واسکت های انتحاری و اعتراف شان در برهم زدن انتخاب گواه چیست ، بیائید کمی وجدان خود را قاضی ساخته و چنین به نفع سپاه وحشت و بربریت تبلغ ننمائیم و توانمندی و فداکاریهای نیروهای امنیتی خود را تشویق و تمجید نمائیم
واثیق

>>>   أقای مژده دریک کاسه بأطالبان نان خورده است ووفاداری خودرابه ای. اس .ای دریغ نمیکند.
‏‎)‎عالمی) کابل

>>>   دروغ محظ است این قاتل هزاران هموطن ما ناکامی ترورست ها را میپوشاند .
ظاهر اغبر نیز چنین اظهارات را داشته ویاشاید سخن گوی ریس پیشین ا س ا شده باشد.
به نیروهای ملی تان باور داشته باشید .اطهارات آغای اغبر را باتفصیل به شورای امنیت ملی فرستاده شد امید اجرات لازم مرعی بدارد
س.ز از شهر زیبای دوشنبه.

>>>   سلام به همه وطنداران گل: فکر میکنم برای آقای و حید مزده این غلام حلقه بگوش پاکستان بیسار شرم است که باز هم سر بر آورده و موضوعات سیاسی را هنوز هم بطور معکوس به نفع پاکستان و مزدوران شان تحلیل مینماید... ولا اگر هر بیسوادی هم باشد میداند که طالبان مثل موش از اردوی ملی ما میترسند چون میدانند که اردوی ملی صادقانه در مقابل طالبان میجنگد... و از سوی دیگر آمریکایی ها بخاطر امضا قرارداد امنیتی هم که ضرورت مبرم شان است میخواهند طوری وانمود بسازند که ارتش هنوز هم آمادگی کامل از دست آورد های صلح در افغانستان را ندارد و همواره میگویند که بعد از خروج نیروهای ناتو و آمریکا ممکن است بعضی از مناطق بدست طالبان سقوط کند. برخلاف آنچه که آقای مزده و دشمن دیرینه خونخوار و نابود کننده افغانستان یعنی حمید گل بادار مزده صاحب نظر داده است . من به عنوان یک افغان به صراحت میتوانم بگویم که اگر کسی از یک پشت و نسل هم افغان بوده باشد و کوچکترین احساس افغانیت در و جودش نهفته باشد حمید گل را از یک سگ افغانستانی هم بد تر میدانند چه برسد به اینکه حرف های حمید گل را تایید نماید .. مگر آقای مزده اگر تو افغان هستی یاد رفته که حمید گل بعد از ویرانی کابل به زبان خود اعتراف کرد که بززگترین خدمتش به هموطنان پاکستانی اش منحل کردن ارتش افغانستان و از بین بردن اساس و نظام اردو در افغانستان است و همیشه حمید گل به این دست آورد را افتخاری برای خود و بزرگترین هدیه به هموطنان پاکستانی خود میدانند..... شرم و هزار شرم به آن افغانی که نام حمید گل را به زبان بیاورد و او را دشمن سرسخت و قسم خورده افغانستان
همشهری و هموطن شما از دیار دور.

>>>   یک واقعیت است که تمام دشمنان مردم افغانستان شکست خورده است .
پلید شکن افغانستانی

>>>   زنده باد اردوی ملی

>>>   آقای مژده خودش طالب میباشد و میخواهد که باز در سیاست افغانستان سهیم شود چون غلام استخبارات پاکستان است و پدرش یک پاکستانی است که خدمت گار حمید گل بود و اتهامات در آنوقت نشر شد که این پسر که وحید میباشد از حمید گل است که روی همین منظور پدر وحید مژده توسط استخبارات پاکستان به قتل رسید دیگر معلومات ها هم در اختیار ما است چون ضرورت نیست همین قدر کفایت میکند که به گفته های این پاکستانی الاصل افغانی باور نکنید دیگر طالب در این کشور جا ندارد
با احترام سردار چکری

>>>   مـــــــژده صاحب رابايد يك داكتر اعصاب معاينه كند چون قبلا آدم سالم بود اما مدت ميشودكه به تكليف اعصاب گرفتارشده ونميداند چي ميگويد با آنكه آگاه است اما بارها از همه نامزدان شنيده ايم كه امضا ميكنند اگر ممانعت نميكردند آن طالب كه انگشت را قطع ميكرد چرا در قندز كشته شد ؟؟ انسان هاي وطنپرست وصادق در هرحالت نظر ثابت دارند مثلا محترم علومي هميشه وصاف وساده حقيقت را مي گويدنه از پاكستان هراسي دارد نه از كس ديگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است