نادیده گرفتن حضور مردم، توهین به مردم است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۳/۱/۲۹ کد خبر: 70329 منبع: پرینت

نتایج ده درصدی انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد. در این اعلام دو نامزد که داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی است پیشتاز انتخابات هستند. گمان هایی که قبل از این در بین مردم نسبت به عملکرد کمیسیون وجود داشت با تاخیر اعلام نتایج ده درصدی به شدت افزایش یافت. عملکرد کمیسیون انتخابات که از جایگاه بسیار حساسی در نتیجه ی انتخابات برخوردار است، همواره از سوی نامزدان و مردم با نگرانی دنبال شده است.

واقف حکیمی عضو شورای رهبری جمعیت و سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان گفت: متاسفانه تا هنوز کمیسیون انتخابات جایگاه خود را به عنوان یک نهاد معتبر و مستقل در بین مردم پیدا نکرده است. این مساله هم به علت کارکرد این کمیسیون در دوره های پیشین انتخابات بوده است. اگر کمیسیون می توانست جایگاه بایسته و شایسته ی خود را احراز کند امروز کمتر دغدغه ای نسبت به عملکرد کمیسیون وجود داشت.

وی افزود: افزایش آگاهی سیاسی در سطح عمومی مردم و حضور گسترده ی مردم در 16 حمل برای رای دادن از زمینه های مثبت نهادینه شدن کمیسیون است که می تواند عملکرد این کمیسیون را به سوی شفافیت سوق دهد. آنچه که مردم و نامزدان انتخاباتی از مسوولان و کارمندان کمیسیون انتخابات و شکایات انتظار دارند این است که با عملکرد شفاف و بیطرفانه و منصفانه، این کمیسیون ها را به یک نهاد بااعتبار تبدیل کنند. اگر در آینده کمیسیون های انتخاباتی اعتبار لازم را برخوردار باشند دیگر نیاز به این همه پافشاری روی حضور ناظرین در کمیسیون ها و یا وسواس روی نتیجه ی آرا وجود نخواهد داشت.

به باور حکیمی در نحوه ی ساختار کمیسیون و هم در تدوین قانون انتخابات دقت کافی صورت نگرفته است. از سوی دیگر تلاش های زیادی از سوی نهادهای مدنی و احزاب سیاسی، در پیش نویس قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون انتخاباتی برای روند درست انتخابات انجام شده که تحسین برانگیز است اما در کل این تلاش ها نتوانست به طور کلی بعضی نقاط ضعف و زمینه های فشار را از عملکرد کمیسیون خارج سازد. اکنون کمیسیون در زیر فشار حلقات و بعضی نهادهای بیرونی قرار دارد.

واقف حکیمی تصریح کرد: نادیده گرفتن حضور گسترده و با اشتیاق مردم در انتخابات به نوعی توهین به مردم افغانستان است. شرکت احزاب مختلف و تنظیم ها در انتخابات یک موضوع طبیعی و عادی در کل دنیا است. درست است که احزاب قدرتمندی آن گونه که در کشورهای غربی است در کشور ما وجود ندارد ولی احزاب سیاسی افغانستان با قدمت بسیار طولانی در این انتخابات با نشان و پرچم حزب خود شرکت کردند. به طور مثال داکتر عبدالله با عنوان نامزد جمعیت اسلامی و با احزاب موتلفه مانند حزب اسلامی این جریان در انتخابات شرکت کرد. مردم به طور علنی برای حمایت از این تیم و با نام و نشان آن ها به پای صندوق های رای رفتند.

عضو شورای رهبری جمعیت و سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان اظهارداشت: هم به اعتراف سازمان های بین المللی و هم کمیسیون انتخابات بالاترین سطح نظارت از سوی تیم انتخاباتی داکتر عبدالله بوده است. با اطلاعاتی که از حضور 25 هزار ناظر در سطح کشور در روز برگزاری انتخابات به دست آمد بالاترین آمار رای ها متعلق به تیم داکتر عبدالله است. رای های داکتر عبدالله از مناطق مختلف کشور ثابت می کند که رای های حمایتی از وی قومیتی نیست بلکه رای مردم بر اساس برنامه ی وی بوده است.

حکیمی خاطرنشان ساخت: من و تیم داکتر عبدالله یقین داریم که در مرحله ی اول انتخابات برنده خواهیم بود ولی به فرض نزدیک به محال اگر انتخابات به دور دوم برود، بادرنظر داشت شفافیت عملکرد کمیسیون ها، این نتیجه از نظر تیم ما مورد قبول است بنابراین با سعه ی صدر و با جبین گشاده به دور دوم انتخابات می رویم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به امید پروردگار در دور اول داکترعبدالله عبدالله برنده است
انصارالله ازپلخمری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است