برادران هزاره هم به حلقه های مختلف تقسیم شدند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۳/۱/۲۹ کد خبر: 70334 منبع: پرینت

عملکرد شفاف کمیسیون انتخابات و شکایات از خواست های مهم نامزدان و مردم در شرایط فعلی است. مردم افغانستان با در نظرداشت عملکرد این دو کمیسیون در دوره های پیشین نگرانی زیادی نسبت به شمارش آرا و نتیجه ی آن دارند. قطعاً شرکت گسترده ی مردم و پیگیری رسانه ها و جامعه ی مدنی و دیگر نهادها باعث دقت عمل کمیسیون ها و سوق دادن عملکرد آن ها به سوی شفافیت خواهد شد.

حشمت غنی احمدزی نامزد حذف شده از لیست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری سال 93 گفت: روند انتخابات تا اندازه ای روال طبیعی خود را داشته است. حضور گسترده ی مردم در انتخابات 93 و پیگیری آگاهانه ی آنان یک نوع فشار بر کمیسیون ها وارد کرده است تا عملکرد درست و شفافی داشته باشند. این فشار موجب شده تا کمیسیون وضاحت و شفافیت بیشتری نسبت به دور قبلی انتخابات داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر نامزدان و مردم با تجربیاتی که از دوره های قبلی انتخابات کسب کرده بودند با هوشیاری و دقت، نقاط ضعف و مشکلات حکومت و کمیسیون انتخابات را زیرنظر دارند.

به باور احمدزی تا هنوز شک و تردید نسبت به اعمال نفوذ حکومت بر کمیسیون ها و نتیجه ی انتخابات وجود دارد، اما ترس کمیسیون ها از آگاهی و پیگیری مردم به مراتب بیشتر از دوره های قبل است. در دوره های قبلی انتخابات، اسناد و مدارک تقلب به گونه ی پیشرفته و گسترده ی امروزی مانند ویدیو و سند و شاهد وجود نداشت.

حشمت غنی احمدزی احتمال تقلب در این دوره را بسیار ضعیف دانست و افزود: در این دوره تقسیمات قومی به گونه ای نیست که بتوان به طور مشخصی یک تیم انتخاباتی را مظهر حمایت یک قوم دانست بلکه به طور پراکنده این حمایت ها صورت گرفت و این مساله احتمال تقلب را کمتر می سازد.

نامزد حذف شده از لیست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری سال 93 اظهارداشت: رییس جمهور با دخالت مستقیم در حمایت از زلمی رسول باعث بدتر شدن وضعیت برای وی و بالابردن حساسیت مردم به رسول شد. در نتیجه مردم نسبت به دخالت حکومت و دست داشتن در نتیجه ی انتخابات به شدت حساس هستند.

وی خاطرنشان ساخت: عامل دیگر تفاوت دیدگاه و نگرش اقشار مختلف مردم در سال 2009 تا سال 2014 است. در آن دوره عقاید و نظر تحصیلکردگان و شهرنشینان با مردم روستایی و قریه بسیار تفاوت داشت ولی در این دوره بینش سیاسی و آگاهی مردم نسبت به انتخابات بسیار نزدیک به هم بود. در این تغییر و افزایش بینش سیاسی مردم، وجود اتحادیه و احزاب و همچنین بالارفتن آمار تحصیلکرده های خانواده نقش موثری ایفا کرد.

احمدزی در ادامه گفت: در این دوره انتخابات تضادهای حاد قومی وجود نداشت. به طور مثال رهبران هر حزب سیاسی و یا قومیت های بزرگ افغانستان به چند دسته تقسیم شده و از نامزدهای متفاوتی حمایت کرده اند. پشتون ها از نامزدهای مختلفی حمایت کرده اند گروهی به داکتر عبدالله و گروهی به اشرف غنی و گروهی نیز به زلمی رسول رای داده اند. از میان قومیت ها فقط ازبک ها و به طور کلی ترک تبارهای کشور به صورت جمعی عمل کرده اند و فقط شخصیت عبدالرشید دوستم از آن ها نمایندگی می کند. برادران هزاره هم به حلقه های مختلف تقسیم شدند اما پس از کنار رفتن تعدادی از نامزدها و پیشتازی دو نفر این مشارکت فشرده تر خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دو نامزدی که پیشتاز رقابت ها هستند در نهایت صداقت کوشش کنند تا انتخابات به صورت شفاف انجام شود می توانند پل ارتباطی افغانستان برای تبدیل شدن به جامعه ای مدرن باشند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این حسن نیت کاری خوبی است که همه ما مردم افغانستان به یکدیگر خوش بین باشیم . اما واقعیت به نظرمن این است که هنوز که هنوزه رهبران ... متأسفانه به دنبال منافع خویشند ما تلاش کنیم مردم افغانستان درسطح ازفکر برسد که خودشان باور کنند که غیر از همین فومیت های بظاهر ازهم جدا کسی دیگر بدر نمی خوره
و شما افا جشمت غنی به عنوان یک فرد تأثیرگذار در وطن باید در جدتوان در این زمینه گام بردارید که مردم باورکنند قومیت گرای مارا بجایی نخواهد رساند

>>>   رأی قومی دادن خوب نیست. باید در کشور احزابی بزرگ تشکیل شود که رنگ قومی نداشته باشد و همه اقوام را در بگیرد و رقابت میان احزاب شکل بگیرد نه اقوام و قبایل و شعارها هم باید شعارهای فراگیر برای ملت باشد و هیچ رنگ قومی و مذهبی نداشته باشد تنها در این صورت است که پروسه ملت سازی شکل خواهد گرفت
تازمانی که در کشور مساله قومی مطرح باشد و قومیت تعیین کننده آرا باشد نمی توان به بهبود اوضاع امید داشت

>>>   حکومت به نفع زلمی نه بلکه به نفع برادر شما اشرف غنی تقلب کرده ومیکند بنابرین کوشش نکنید به چشم مردم خاک بزنید. ما چال های انگلیسی شما را خوب اموخته ایم.

>>>   زلمئ رسول قربانی نفرتی شد که مردم نسبت به کرزئ و بردران او دارند
حاجی پارسا

>>>   تغیر نگرش فکری ومثبت آقای احمد زای نشان می دهد که افغانستانی هی مان دارد به جامعه مدنی وجهانی نزدیک می شود ودنبال کاروانی جهانی راه افتاد است. ماشاء الله.
ایران

>>>   خیلی جالب است، کسی از این کوچی زاده پرسان بکند که تو کی هستی تا در مورد یکجا بودن و یا تقسیم شدن برادران هزاره حرف میزنی، مردم فراموش نمیکنند که در میز گرد این کوچی زاده به پرروئی میگفت که برادران هزاره باید هزاران بار شکر گزار باشند که در دولت سهیم هستند.
کابلی

>>>   بزرگترین انسان نمائی معامله گر، چاپلوس، و پله بین خود این کرزی است۰ تاریخ ۱۳ سال اخیر گواه آن است۰
فوشنگی، هراتی اصیل، نه از آن ناقل های بیفرهنگ

>>>   این انسان مریض و متصب قومی و را کی اینقدر وقت داده که حرف بزند؟

>>>   من در یوتوب دیدم که این کوچی زاده میگفت که زمین ها و چراگا های بامیان ملکیت کوچی ها است۰ حتماً مدرک ملکیت ایشان هم همان سند های عبدالرحمن خانی میباشد۰ به آن ...هزاره های که در تیم غنی جمع شده اند تا مگر کمی از... قدرت نصیب شان شود مبارک باشد۰
کابورا

>>>   این کسی که بنا کابورا نوشته، ظلم که شورای نظار در حق مردم هزاره کرد بشریت نظیر آن ار کم دیده است تو حتمی چوچه غلام بچه های شورای نظاری هستی که از دعوی بر سر چراگاه یاد میکنی ولی کشتن انسان ها را فراموش کردی.
کابورای اصلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است