آرای مردم یا مصلحت های سیاسی؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۶    ۱۳۹۳/۱/۲۹ کد خبر: 70355 منبع: پرینت

از آغاز تصور جامعه این بود که کمیسیونهای انتخاباتی دست چین شخص رییس جمهور هستند و باید مطابق با تصمیم رییس جمهور تصمیم بگیرند. اگر با چنین طرز تفکری کمیسیونها تطمیع و تهدید شوند و در نتیجه اعمال نفوذ تصمیم گیری کنند در مسوولیت بزرگ تاریخی خود کوتاهی کردند.

بعد از برگزاری انتخابات سه مساله بیشتر در رسانه ها مطرح است. رسیدگی به شکایات انتخاباتی توسط کمیسیون سمع شکایات، عملکرد کمیسیونهای انتخاباتی در امر رسیدگی به امور انتخاباتی و مساله واکنش نامزدان بر اعلام نتیجه قسمی انتخابات. حال با حضور پررنگ مردم در انتخابات و نقش رسانه ها در پروسه انتخابات چقدر باید نگران تقلب در انتخابات و دستبرد در آرای مردم بود؟

موسی فریور در برنامه آخر خط در مورد وضعیت چند روز بعد از انتخابات گفت: پیروزی مسلمانان را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی پیش از پیش به ملت مجاهد افغانستان تبریک و تهنیت عرض می کنم. لحظات به انتظار نشستن نتیجه نهایی انتخابات لحظاتی سخت و نگران کننده است. نتیجه در مقدمه نهفته است و سالی که نکوست از بهارش پیداست. اعلام قسمی ده درصدی انتخابات امیدهایی را در دل مردم ایجاد کرد و سطح تشویشهای آزاردهنده مردم را پایین آورد. مردم افغانستان امیدوار شدند که کشور نه بطرف بحرانی که حدس زده می شد بلکه بطرف فرداهایی سبز و روشن سیر خواهد کرد.

استاد دانشگاه کابل افزود: سرنوشت انتخابات علی الظاهر به دست دو کمیسیون انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی و در راس رییس جمهور کرزی و گروه بر سر قدرت است که در تاریخ اول جوزا باید بشکل مسالمت آمیز قدرت را به نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری تحویل کند. در انتخابات کشورهای مختلف شکایات و نارضایتی هایی در برابر ارگانها و نهادهای برگزارکننده انتخابات وجود دارد و این امری طبیعی است. تنها واهمه ای که وجود داشت این بود که گروه برسرقدرت تلاش داشت نامزد مورد نظر خود را پیروز انتخابات بسازد اما عکس این مساله به اثبات رسید.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از انتخابات شانزده حمل نود و سه درسهای جدی زیادی بگیرند ابراز داشت: شکایاتی که راجع به تخطیها و تقلبات انتخاباتی از طرف مراجع گوناگون عنوان شدند باید مورد توجه قرار بگیرند. واهمه اساسی این است که مبادا به بهانه تقلب در انتخابات آرای پاک مردم قرنطینه شوند. در این صورت انتخابات نتیجه مثبتی را نصیب مردم افغانستان نخواهد کرد و کشور وارد مرحله دیگری از بحران خواهد شد.

موسی فریور ادامه داد: مصلحت سیاسی و اوضاع و احوال موجود کشور ایجاب می کند که نامزدان ریاست جمهوری بمصالح اولیای اسلام و به پیامدهای تصمیمات عجولانه خود بیاندیشند. توصیه من به نامزدان این است که به کمیسیونهای انتخاباتی اجازه دهند که کار خود را مطابق با برنامه پیش ببرند. خواهش من از کمیسیونهای انتخاباتی این است که زیر بار فشار و نفوذ و دیکته نروند. اگر با مداخله سیاسی به حمایت از کدام گروهی بپردازند تاریخ افغانستان قضاوت بی رحمانه ای در مورد آنها می کنند. اوضاع امروز کشور حکم می کند که ما باید دوراندیش باشیم و اجازه ندهیم که به بهانه انتخابات، افغانستان باری دیگر بطرف بحران رود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد کمیسیون و انتقادات وارد شده به این کمیسیونها اظهار داشت: مشکل از نفس قانون اساسی و صلاحیت رییس جمهور در ماده 64 قانون اساسی منشا می گیرد. این ماده می گوید که رییس جمهور صلاحیت تعیین اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی را دارد.

استاد دانشگاه افزود: متاسفانه مثل سایر کشورها ما به آن درجه از پختگی و قوام فکری نرسیدیم که کمیسیونهای برگزار کننده انتخابات، کمیسیونهایی کلا مسلکی و بدور از تعلقات سیاسی باشند. کسانی که بعنوان نو کمیشنر در کمیسیون انتخابات و سمع شکایات آمده اند دارای گرایشها و تعلقات قومی و مذهبی و ... هستند. در صورتی که این افراد زمان تصمیم گیری سر یک پروسه ملی باید در ماورای تعلقات قبلی خود تصمیم بگیرند و نصب العین شان مصالح و منافع افغانستان باشد.
عدالت باید عنصری اساسی در تصمیم گیری های کمیسیون های انتخاباتی باشد. پیام اخص من به داکتر یوسف نورستانی و عبدالستار سعادت این است که زیر بار فشار نروند و مسوولیت تاریخی خود را مد نظر بگیرند. هر گونه اعمال نفوذ و مداخله خارجی و خارجی در پروسه انتخابات و سکوت اینها به ضرر منافع افغانستان خواهد بود.

وی تاکید می کند که تا 24 ثور روز اعلام نتایج نهایی انتخابات یک ماه فرصت داریم و کمیسیونها بهیچ عنوان زیر بار فشار نروند. فراموش نکنیم که افغانستان تصویری از خود در بین شهروندان افغانستان و در جامعه بین المللی دارد. انتخابات کامیاب شانزده حمل نود و سه، وجاهت و اعتبار افغانستان را بسیار بالا برد. من از تمام نامزدان می خواهم که به بهانه تقلبات و تخطیهای انتخاباتی این وجاهت کشور را خدشه دار نسازند.

موسی فریور در پایان گفت: از آغاز تصور جامعه این بود که این کمیسیونها دست چین شخص رییس جمهور هستند و باید مطابق با تصمیم رییس جمهور تصمیم بگیرند. اگر با چنین طرز تفکری کمیسیونها تطمیع و تهدید شوند و در نتیجه اعمال نفوذ تصمیم بگیرند مسوولیت بزرگ تاریخی را در تاریخ کشور را انجام نداده اند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   استاد گرامی به عنوان سرمایه علمی کشور هستید خداوند شما و افراد مثل شمارا عمر دراز و سلامت همیشگی نصیب فرمایند.
مهندس نجرابی از کارته پروان کابل

>>>   نظریات استاد که همیشه در راستای خیر و صلاح مملکت است مورد تایید ماست و انشاالله که جناب ایشان بخیر باشند .
جمعی از محصلین حاضر در کفتریا انستیوت طبی کابل

>>>   استاد محترم من باشما کاملا هم عقیده هستم و خوب میدانم که در براندازی مجاهدین و مسلمان نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر جهان کار های منفی میکنند اما ما باید از حال خویش غافل نشویم .
انجنیر فتح محمد قربان ا زدایکندی

>>>   ما محصلبن فاکولته حقوق بر داشتن استاد فرهیخته چون شما فخر میکنبم و برای بهروزی مزبد تان دعا میکنیم .
شهلا کریمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است