بازشماری آرا مشکلی را حل نمی کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۸    ۱۳۹۳/۱/۲۹ کد خبر: 70356 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ما در 21 ولایت آرا را بازشماری می کنیم. نسبت به صندوقهایی که بشکل سازمان یافته تقلب شده است بازشماری مشکلی را حل نمی کند. بنابراین، این موارد باید از جمع آرا کشیده شده و باطل اعلام شوند.

با پایان انتقال جدول های نتایج رای دهی به دفتر مرکزی، کمیسیون انتخابات در همکاری با کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، آرای ۲۲ ولایت را باز شماری می کند. کمیسیون انتخابات این کار را برای شفافیت بیشتر در روند انتخابات و پاسخ به نگرانی های ناظران ملی و نامزدان ریاست جمهوری عنوان کرده است. به گفته این کمیسیون، در شماری از جدول های نتایج رای دهی که به دفتر مرکزی این نهاد انتقال شده اند دیده می شود که شمار آرا بیشتر از۶۰۰ رای ثبت شده اند، در حالی که باید در یک محل رای دهی ۶۰۰ برگه به کارگرفته شده باشند و این کار پرسش هایی را به میان آورده است. از سویی هم جدول های نتایج رای دهی نزدیک به ۵۰۰ محل نیز بدون مهر این کمیسیون و امضای مدیر مرکز رای دهی و ناظران به این نهاد انتقال داده شده اند که در حال حاضر تحت بررسی قرار دارند.

نادر محسنی در گفتگوی خبری در رابطه با اولویتهای کمیسیون شکایات انتخاباتی اظهار داشت: شکایات درج شده از کمیسیون شکایات انتخاباتی را به چهار دسته تقسیم می کنیم. شکایاتی که منجر به تغییر در نتیجه آرا می شوند مربوط به دسته " الف " است و شکایات مربوط به دسته " ب "، " ج " و " د " شکایات مستندی نیستند و بعضا شکایاتی هستند که مربوط به حوزه کاری کمیسیون نمی شوند و یا شکایاتی هستند که کمیسیون صلاحیت رسیدگی به آنها را ندارد.

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افزود: براساس شکایات در 2124 مورد ممکن است در نتیجه آرا تغییراتی را به میان آید و این موارد نسبت به نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و کارمندان کمیسیون انتخاباتی درج شده است. ما کار رسیدگی به این شکایات را مطابق با تقسیم اوقات و صلاحیتها در تمام ولایات شروع کردیم. تا امروز ما به 343 مورد از شکایات دسته " الف " رسیدگی کردیم.

وی در ادامه گفت: در مرحله اول تلاش ما این است که موارد تصویب شده دسته " الف " را به قرنطین اعلام کنیم تا هیچ عملی سر آنها صورت نگیرد، تا زمانی که شکایتها نسبت به این صندوقها مورد بررسی قرار می گیرد. ما در این قسمت لیستی را که از طرف جامعه مدنی و گزارشات تیفا و فیفا و مرکز هماهنگی جامعه مدنی دریافت کردیم در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که شکایات جدی دسته " الف " در مرکز و ولایات تحت قرنطین قرار بگیرند تا رسیدگیها به این شکایات عادلانه و دقیقتر صورت بگیرد.

نادر محسنی همچنین تصریح کرد: ما مطابق تقسیم اوقات انتخاباتی از کار خود پسماند نیستیم بلکه تا 24 ثور وقت نهایی ساختن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است و رسیدگی به شکایات در 34 ولایت افغانستان صورت می گیرد و جای تشویش نیست و ما هم قطعا در زمان تعیین شده کار خود را انجام می دهیم. چون میزان شکایات از کارمندان کمیسیون انتخابات در محلات رای دهی بالا بود ما از کمیسیون انتخابات خواستیم تا برای رسیدگی به صندوقهای تحت قرنطین هیاتی را از مرکز به آن ولایت و مرکز مربوطه بفرستد و در هر منطقه تحت نظر اعضای مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی و با حضورداشت اعضای کمیسیونهای ولایتی شکایات انتخابات و در حضور رسانه ها و جامعه مدنی و احزاب سیاسی و نمایندگان نامزدان به این شکایات رسیدگی صورت بگیرد. تمام تلاش ما بر این است که فعالیتهای رسیدگی به شکایات مربوطه بسیار شفاف و علنی صورت گیرد.

به گفته وی، مواردی است که غیر از ابطال آرا راهی برای تامین شفافیت و عدالت انتخاباتی وجود ندارد که در حین رسیدگی ها واضح و آشکار خواهد شد. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ما در 21 ولایت آرا را بازشماری می کنیم. نسبت به صندوقهایی که بشکل سازمان یافته تقلب شده است بازشماری مشکلی را حل نمی کند. بنابراین، این موارد باید از جمع آرا کشیده شده و باطل اعلام شوند. به محض اعلان نتیجه ابتدایی باز هم یک مرحله برای رسیدگی به اعتراضات صورت گرفته نسبت به نتیجه ابتدایی وجود دارد و کمیسیون شکایات انتخاباتی با توجه به شکایت های رسیده و اسناد موجود نسبت به تثبیت برنده نهایی اقدام خواهد کرد.

نادر محسنی ابراز داشت: در قانون پیش بینی شده است که تا 48 ساعت پس از روز رای دهی زمان شکایت نسبت به روز انتخابات وجود دارد اما وقتی فردی اسنادی مبنی بر تقلب صورت گرفته در محلی داشته باشد بعد از اعلام لیست ابتدایی هم زمان برای درج شکایت وجود دارد. ما فعلا در مرحله رسیدگی های ولایتی هستیم و بعد از اعلان نتیجه ابتدایی در چهارم ثور زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات است. ما تا روز 24 ثور نتیجه نهایی را تصویب می سازیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این چه وضیعت است با این نوع شمارش خوب درد این ملت را دوا نمیکند،باید که در اول به تقلبات گسترده که در جنوب این کشور توسط چوچه یهود رخ داده رسیدگی شود
اجمل(پنجشیری)

>>>   آرای تقلبی را دوباره بررسی کنید!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است