به زودی هند و روسیه جایگزین آمریکا می شوند
دهلی نو از این جهت که ممکن است سلاح های تولید خود هند در راه ارسال به دست مخالفانش در کشمیر بیفتد، خواستار ارسال سلاح از سوی روسیه به کشور ما شده است 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۶    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70358 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، پس از آنکه فرماندهان نظامی آمریکا مصمم شدند تا وسایط نقلیه خود را از کشور ما به هر قیمتی که شده خارج نمایند، دو همسایه ی دور کشور یعنی هند و روسیه وعده دادند تا برای تسلیحات آمریکایی جایگزین تهیه کنند.

در واقع در این زمان که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه خارج کردن نیروهایش از خاک کشور ما است، هند با روسیه به توافق رسید تا پول سلاح و مهماتی را که به افغانستان ارسال می کنند پرداخت کند.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که روسیه و هند در ماه های گذشته سرگرم مذاکرت جدی درباره این قرارداد بوده اند.

توضیح اینکه: هند بر اساس قرارداد شراکت استراتژیک با دولت کرزی متعهد به تامین سلاح و مهمات افغانستان با هدف تقویت ارتش ملی کشور ما است، ولی بنا به دلایل امنیتی نمی تواند تسلیحات نظامی به افغانستان ارسال نماید.

دلیلش هم این است که هند خود بسیاری از مهمات مورد نیاز ارتش ملی افغانستان را در داخل تولید می کند، اما از این جهت که ممکن است سلاح های تولید خود هند در راه ارسال به دست مخالفانش در کشمیر بیفتد، خواستار ارسال سلاح از سوی روسیه به کشور ما شده است.

گفته می شود در حال حاضر مقامات امنیتی افغانستان در حال تهیه لیست تسلیحات و مهمات مورد نیاز خود برای تسلیم به دولت هند است. توافق روسیه و هند نیز در خصوص انجام این تعهد هند به افغانستان است.

گفته می شود ارتش آمریکا در حدود 38 / 1 میلیون قطعه تجهیزات به ارزش حدود 28 میلیارد دالر در افغانستان دارد که پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای باز گرداندن حدود 757 هزار قطعه به ارزش 21 میلیارد دالر و رها کردن حدود 628 هزار قطعه تجهیزات قدیمی به ارزش شش میلیارد دالر است که ارزش صرف هزینه بازگرداندن به آمریکا را ندارند.

آمریکاییها در طول 12 سال اخیر بطور جمعی در کشور ما قریب 700 میلیارد دالر مصرف کرده است و حدود 60 میلیارد دالر آن را برای نیروهای امنیتی افغانستان هزینه کرده که می توانست فقیرترین ارتش جهان را با جدیدترین تکنولوژی ها آشنا کند، اما هنوز هم چالش هایى در عدم تجهیز ارتش ملى در بخش استخبارات، قواى هوايى، مهندسی و سلاح ثقليه وجود دارد و آنطور که از ظاهر امر برمی آید مسوولین نظامی آمریکایی قصد خروج تجهیزات خود را دارند تا در سالیان آینده دولت جدید افغانستان برای خرید همین تجهیزات مستعمل محتاج غربیها باشند.

اما اگر توافق هند و روسیه عملی شود، این دو کشور می توانند شرکای قابل اطمینان تری از آمریکا برای دولت افغانستان باشند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما همیشه گفتیم که غربیها فریبکار هستند . بهترین گزینه برای تهیه تجهیزات نظامی روسیه چین هند ایران است .

>>>   امریکا 700 میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده؟!! دروغ از ای کلان تر؟ اگر امریکا 70 میلیارد دالر در افغانستان صرف کرده بود الآن افغانستان پاریس شده بود.قبول نکنید مزخرفات سفیر دروغگوی امریکا ره.
خالو

>>>   خواب است و خیال است و محال جای کشور دوست آمریکا را هیچ کشوری گرفته نمیتواند مطمین باشید
اجمل(پنجشیری)

>>>   امریکا دوست پاکستانپ هم هست!..ایضا طالبان

>>>   انهایی که در این وطن است 100% می دانند که این مبلغ کلان خرج شده البته می دانیم که این پول چه توسط خارجی و بخصوص داخلی ها حیف و میل و دزدی در داخل و خارج شد و مقداری زیادی هم برای ساخت و ساز در زمینه های مختلف خرج و بازسازی شد و اینکه روسیه یا هند جایگزین امریکا شود هیچ وقت هند و روسیه این اشتباه گذشته خود را تکرار نمی کنند که این پول کلان را برای کشوری مثل افغانستان خرج کند . ولی این رهبران و سیاست گذاران ... افغانستان است که سالها و سالها از عبدالرحمان تا ... تمام شاهان و تا کرزی است که جیره خوار ، خیرات خور و به هر شکل یا برای امنیت و سلاح و باج و کمکهای سالانه از انگلیس ،هند و شوروی و امریکا و ... که به صورت کوتاه نگری و سیاست های کوتاه و لحظه ای انجام داده است .هیچ گاه این شاهان به مردم و ملت ، خاک پشتوانه نداشته و تکیه گاه انان لحظه ای به این وان بوده و خیانت به مردم کرده است . این سیاست کمک از هند و روسیه اشتباه بزرگ بزرگ است .که در اینده می بینیم/تشکر

>>>   آمریکا 70 میلیارد یا 700میلیارد قدر مسلم این است که هیچ کشوری در عمر افغانستان هنوز این مقدار برای افغانستان هزینه نکرده... دلخوش کردن به روسیه جز خیال باطل و خود فریبی چه می تواند باشد اگر آمریکاییها دوزدی هم کرده باشند باز اگر پای روسها به افغانستان باز شد باز غارتهای را مشاهد خواهید کرد که دوزدی های آمریکارا فراموش کنید!!!
امیری غمخور

>>>   مثل این که کدام کسی نمیداند 1 میلیارد دالر چقدر پول است و 700 میلیارد دالر چقدر. 700 میلیارد دالر از بودجه 20 سال کشور پاکستان با 200 میلیون نفوس هم بیشتره .امریکا بقدر 20 سال بودجه پاکستان را در افغانستان خرج کرده؟!! پس چرا افغانستان خرابه است؟ چرا دهات ویرانه؟ قبول که امریکا چند سرک و چند مکتب اعمار کرده و هزار بار در تلویزیونها تبلیغات کرده ولی اینها 700 میلیارد نمیشه بیرادر.خدا به ما عقل داده.حساب کردن یاد داریم.خو ... نمیشیم!
خالو

>>>   موضوع بسیار خوب و به مفاد افغانستان است، سلاح های روسی در افغانستان امتحان شده است و به مراتب از سلاح های امریکائی کرده خوب کار میکنند.
کابلی

>>>   سلام امریکا اگر در افغانستان هزینه کرده برای تامین منافع خود کرده نه برای ابادانی وطن عزیز
سید علی گوهر محمودی

>>>   سفیر امریکا لست بدهد که 700 میلیارد دالر در افغانستان را چی کرده و چی اعمار کرده که شده 700 میلیارد!! والا کلگی دروغه.

>>>   روسیه جانشین قابل اعتماد تری از امریکا است؟؟!!!
ای ملت کی از خواب بیدار می شوی؟

>>>   دروغ هرچه کلان تر.قبول کردنش آسانتر
گوبلز-وزیر تبلیغات هیتلر (الگوی رژیم دروغگوی امریکا)

>>>   از سفیر امریکا نپرسید که پول کجا رفت بل از کرزی ودارودسته اش باید طالب پاسخ بود وبخصوص از غنی ؛احدی ؛زاخیلوال وووو ودیگر قبیله گرایانیکه برای مقاصد شخصی وقومی خویش همه سرمایه ملی را حیف ومیل کردند وحتی به طالبان کمک مالی کردند . وقتی میگویند طالب برادر اگر صد بار مکتب را بسوزانی باز دوباره میسازم باید پرسید چرا وبه کدام حق ؟خوب من نمیگویم که خارجی ها مقصر نیستند ولی گناه وجنایت اصلی را کسانی مرتکب شدند که به ده ها ملیون دزدیدند وبقیه آن را هم درست مدیریت نکردند وبه مردم وکشور دل نسوختاندند .امروز افغان ملیاردر کم نداریم از کجا شد این پول ؟ همین مصرف پول انتخابات میدانید چقدر بود؟وقتی بخاطر بی کفایتی وبی مسوولیتی ارگان های مسوول جاده ها هر سال دوباره تعمیر شوند ؛وقتی برق را از خارج خریداری کنیم ؛وقتی حتی آب آشامیدنی را از خارج وارد کنیم ؛ وقتی برای برگذاری جرگه ها ومناسبت های بیمورد پول را بی حساب مصرف کنیم ؛ وقتی پوال به برادان پشتون انطرف خط روان کنیم وقتی پول را مثل باران وبدون محاسبه حیف ومیل کنیم و هزاران مورد دیگر ؛ ازمن صرف یک اشاره بودوبس. پس در چنین وضعیتی چه توقعی متوان داشت وبدانید اگر مدیریت درست واخلاص یعنی ترس از خدا نباشد ۷۰ ملیارد نه اگر ۷۰۰ ملیارد هم بدهند بی نتبجه وبی ثمر خواهد بود . خداوند متعال با این دزدان و... محاسبه نماید تا باشد دیگران عبرت وپند گیرند .
هراتی

>>>   به نظر دهنده دوم!
تنها مصارف یک سرباز امریکایی به شمول معاشات و اعاشه و اباطه و تجهیزات و بیمه و مصارف کشته شدن و زخمی شدن و تداوی و معاش تقاعد و معاش به بازناندگان عساکر کشته شده ، سالانه یک میلیون دالر میشود.این عساکر طور دایم ده سال و یا دوازده سال در افغانستان نبوده اند، بلکه هر یک و یا دو و یا سه سال بعد به امریکا باز میگردند و د ر عوض شان سرباز جدید جایگزین میشوند.پس بدینگونه چندین صد هزار سرباز امریکایی در جنگ افغانستان سهیم بوده اند.
پس تنها اگر صد هزار ازین سربازان را ضرب مصرف یک ساله شان که معادل یک میلیون دالر میشود، کنید، میشود معادل صد ملیارد دالردر یک سال.

>>>   چقدر مردم ساده لوح و خوش باورد هستید . خدایا به امید تو این مردم ساده لوح را در پناه خود نگاه کن و بیدارش کن. خواهش میکنم از خواب گران بیدار شوید .
امریکا 700 میلیارد دلار را برای بازسازی افغانستان مصرف نکرده . بلکه برای خرج و مخارج 100 هزار نیروهای امریکا و بیش از 60 هزار نیروهای ناتو و مخارج سفارتها و پلانهای امریکا و انتقال نیروهای امریکای از خارج به داخل. مصرف طیاره های بیسر نشین انتقال ده ها هزار وسایل جنگی تانک توپ و طیاره وسایل زرهی و تجهیز گروه طالبان و تروریستها در طول سیزده سال در افغانستان مصرف کرده .امریکا برای بازسازی افغانستان و تجهیز اردوی ملی پولیس ملی و غیره بیش از چند میلیون دالر مصرف نکرده .
احمد

>>>   اینکه خرج کرده یا نکرده زیاد مهم نیست بلکه سالهای سال کشورهای مختلف دیگری به این کشور صدقه ، اعانه ، خیرات ، سلاح ، اکمالات نظامی ، سربازان داخلی افغان یا خارجی به صورت قرارداد های مکرر در کشورهای مختلف در همین چند سال داده است . اینکه سران افغانستان خیر خواه و پیشرفت و ترقی و استقلال و اقتصاد شکوفایی و مردم خواهی افغانستان را صلاح نمی دانند و تکیه گاه شان همیشه به این کشور و ان کشور بوده است. همه مردم می دانند. فساد میلیاردی و رشوت خوای بی اندازه .خالو جان جواب تو که حساب وکتاب قوی داری . برو از اردوی ملی افغانستان بپرس که چه امکانات ، معاش ، خوراک و تسهیلات دارد و اردی پاکستان چطور است و چه امکانات دارد.عساکر امریکایی چه معاش دارد. مشاورین داخلی ، کارمندان .... چه معاشات کلانی می گیرند که بدانی 700 میلیارد دالر در مقابل خرج برای یک دولت که مدیریت مصارف و کنترل ندارند چقدر آسان ا ست.آش همسایه لب را تر می کند نه شکم را سیر می کند
700 $ اگر دوبرابر یا سه برابر شود مدیریت کشور ضعیف باشد همین است که می بینی ؟؟؟تشکر

>>>   ( تنها مصارف یک سرباز امریکایی به شمول معاشات و اعاشه و اباطه و تجهیزات و بیمه و مصارف کشته شدن و زخمی شدن و تداوی و معاش تقاعد و معاش به بازناندگان عساکر کشته شده ، سالانه یک میلیون دالر میشود. )خوب بشه.دندش نرم.به ما چی؟ می خواست به افغانستان هجوم نکنه.شاید امریکا بخواد سرتاپای سزبازش ره طلا بگیره. به ما چی فایده؟ معاش تقاعد سرباز امریکایی هم پای ملت افغانستان حسابه؟!! سفیر باید بگه در افغانستان چی اعمار کرده.ریز به ریز بگه.ما جمع زدن یاد داریم.
خالو

>>>   بـــــه احمــــد !
خدايا به اميد تو اين مردم را كمي تو انصاف بـــــده !ساختمان هاي نظامي در مزكزوولايات معاش نان لباس رنجرها روغنيات سلاح مهمات تريننگ ها طيارات ترانسپورتي هليكوپتر ها اين ها همه صرف چتد مليون ميشود؟؟ اگر تو قاضي ميبودي چي ميكردي؟ كمي انصاف ! صرف باري شفاخانه داود خان براي ادويه جهل مليون دالر كمك كرده بود صرف براي يك شفاخانه ! آفتاب به انگشت پنهان نميشود

>>>   کشورهای آسیای میانه دوباره به روسیه رو آورده و نفع خودرا در اتحاد وهمسوی با روسیه میبنند

>>>   پشک برای رضای خدا موش نمیگیره بیرادر.اینهمه کشور فقیر و مانده در دنیا.چی شد که امریکا خواست به افغانستان کمک کنه؟ ضمنا" امریکا در دوران مبارک مصر ره مستعمره کرد در مقابل سالی 3 میلیارد دالر.امریکا مصر با او عظمت و 90 میلیون نفوس را غلام خود کرد صرف در مقابل 90 میلیارد دالر برای 30 سال. حالا سفیر دروغگو می گوید امریکا در 13 سال 700 میلیارد در افغانستان خرج کرده!!! هههه

>>>   بز مرده شاخ زرین !!!دروغ محض است .وقتی روسها مانند امریکایی ها افغانستانرا اشغال کرده بودند ، حدود 9 سال مستقیم با مجاهدین در جنگ بودند و 5 سال دیگر حکومت نجیب ( کمونستها) را کمک کردند ، جمله مصارف شان در افغانستان 15 ملیارد دالر بود . در حدود 15هزار نفر کشته ودر حدود 40 هزارنفر زخمی و کمتر
از 100 نفر مفقودالاسر داشتند. گرباچوف حاکم وقت روس ، حمله روس به افغانستانرا به دانه سرطان تشبیه کرده بود .از همین سبب نیروهایش را از
افغانستان بیرون کشید.
نیازی

>>>   غربیها از معادن افغانستان و کشت تریاک درامد میلیاردی دارد

>>>   جوابگوی این پولهای حیف و میل شده را باید از جنرال فهیم و خانواده خلیلی صاحب پرسید.بنده دوسال درشرکت سرک سازی خلیلی مشغول به کار بودم.خلیلی تمام پولهایی که از نیروهای ناتو برای ساخت سرک کابل بامیان دریافت مینمود را در دبی برای خود کاخ میساخت.بعنوان مثال سه ماه معاش ما را دیر داد بخاطر خرید کشتی تجارتی

>>>   امريكا مــركز ثقل جهان است از زورامريكا است كه عربستان براي كسانيكه زنان را اذيت كند جريمه دالري تعيين ميكند در عنوان كه ديروز درينمورد بود جريمه ضرب وشتم زنان به دالراز300 تا1300 كه معادل يك الي سه شتر ميشود تعيين كرده است

>>>   یک همسایه نزدیک بهتراست از صد خویش دور اولین کسی که در روز بد کار میاید همسایه نزدیک است اگر بد هم باید. وقتی در خانه اتش در بگیرد تار سیدن قوم دور همه چیز میسوزد ولی همسایه نزدیک ال بخاطر تو وبعد بخاطر خود هم زود بدادت میرسد

>>>   بــــه ( یک همسایه نزدیک بهتراست )همين همسايه نزديك بخانه آتش ميزند نه همسايه دور همسايه نزديك خصوصيت توربور را دارد همين همسايه نزديك رقابت سيالي دارد مثلا پاكستان يا واضح تر همين اسرائيل ما وشما كه دوهزاركيلومتر بااو مرز داريم ونيم خاك افغانستان در رسلط نارواي آن قراردارد تمام مشكلات افغانستان از طرف او است كاش مليارد كيلومت از او دور مي بوديم مثال تو به ساير همسايه ها درست است نه به پاكستان !
گيلگمش

>>>   این گزارش رابه فال نیک میگیریم خداکند چنین شود مااز روسیه وهند خاطرات بد نداریم.
م.ا.کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است