کالبد شکافی قومی رایزنی ها برای دور دوم انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۷    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70361 منبع: پرینت

در حالیکه کمیسیون انتخابات مصروف شمارش آرای انتخابات دور اول می باشد، رایزنی ها و یارگیری برای دور دوم انتخابات آغاز شده است.
هرچند مردم در این میان نقشی ندارند اما سردمدارانی که هربار به طریقی مردم را می فریبند، اینبار نیز از حساسیت های قومی استفاده کرده در راستای منافع باداران شان به فریب مردم مشغول شدن اند.
در حقیقت مردم میان این زدو بند های قومی هیچ نقشی ندارند و منظور از بیان مطالب زیر افراد فرصت طلب حزبی و جناحی هستند که همیشه از زمینه رشد قوم گرایی به نفع خود و باداران شان استفاده کرده اند.

در حوزه پشتون ها که در ده تیم نامزدان دور اول تقسیم شده بودند، این روزها به شدت در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.
پشتون هایی که از پاکستان تغذیه می شوند و تلاش برای همسو بودن با پاکستان را دارند، پشتون هایی که در زد و بند با انگلیسی ها بزرگ شدند و پشتون هایی که حافظ منافع آمریکایی ها در افغانستان هستند. تا اکنون دو گروه اول و سوم با اشرف غنی همسو شده اند و گروه دوم به دستور مستقیم انگلیسی ها از هم پیمان شدن با دو گروه دیگر طفره می روند.

در حوزه تاجیک ها که خود را برنده دور اول انتخابات تلقی می کنند، رایزنی های همسویی با دیگر رقبای شکست خورده در دور اول شدت گرفته است. این طیف می کوشند تا تمامی مشاجرات و درگیری های قبلی را فراموش کرده خود را در همسویی با یکدیگر آماده سازند اما دیده می شود که هنوز این ظرفیت در میان شان بوجود نیامده است.
تاجیک ها به چهار دسته مشخص تقسیم می شوند: آنانی که با اروپایی ها به خصوص فرانسه هماهنگ هستند، تاجیک هایی که در راستای حفظ منافع روسیه در افغانستان تلاش می کنند، تاجیک هایی که با ایرانی ها همسو بوده اند و تاجیک هایی که اصلا تاجیک نیستند بل اقلیت هایی قومی هستند که در تذکره های شان به قوم تاجیک نسبت داده شده اند.

در حوزه هزاره ها در دور اول ده تن از معاون نامزدان ریاست جمهوری از میان هزاره ها انتخاب شده بود. در این دور صف بندی ها در حوزه هزاره ها بر محور جدید شکل خواهد گرفت. افراد همسو با ایران در یک محور و افراد همسو با غرب و سکولار ها در محور دیگر خواهند رفت.
هرچند این نگاه به طور کلی تطبیق دارد اما در هرجناح از این قوم همانگونه که مخالفت ها بعضا به اوج می رسد، همگرایی نیز می تواند در بالاترین سطح خودنمایی کند. مضافا اینکه در جناح طرفدار غرب زمینه های همسویی با ایران وجود دارد و بالعکس.

در حوزه ازبک ها جنرال دوستم خوب درخشیده و موفق شده است تا این قوم را از تشتت و پراکندگی به یک همسویی نسبی برساند. هرچند جنرال ملک تلاش های خود را به انجام رساند اما موفق به کسب جایگاه همطرازی با دوستم نشد و جنرال دوستم توانست همچون گذشته یکه تاز میدان ازبک گرایی در افغانستان باشد.
جنرال دوستم با زد و بند هایی که با کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و برخی دیگر از همپیمان های قبلی خود داشته موفق شده است تا هم به عنوان یکی از اپوزیسیون های دولت نقشی داشته باشد و هم از دولت برای قوم خود امتیاز بگیرد.
روش های تبلیغاتی این فرد هم بگونه ای بوده است که توانسته به دیگران القا کند که ازبک یعنی جنرال دوستم.

در هرحال مردم از این صف بندی ها خارج هستند و فقط به عنوان ناظر و گاهی هم از روی عرق ملی و قومی وارد معرکه بازی های قومی شده اند.

این یک نگاه کلی به قوم گرایی برخی از سران وابسته و تنظیم های موجود در کشور بود که فعلا متاسفانه در پوشش قومی رخ نموده و خوشبختانه با هوشیاری علما و مردم، وارد عرصه دینی و مذهبی نگردیده و غربی ها از این حربه نتوانستند در راستای حفظ منافع خود در افغانستان استفاده کنند.

البته این نکته را هم باید اذعان داشت که دور اول انتخابات نشان داد هنوز نگاه ها بسوی انتخابات و انتخاب یک نامزد، قومی است و هرنامزد توانسته است از میان قوم خود به بیشترین آرا دست پیدا کند.
در اخیر امیدواریم که به لطف خداوند بزرگ، به زودترین زمان، شاهد یکرنگی و همسویی کامل اقوام در کشور بوده همه باهم برای پیشرفت و ابادانی کشور خود بکوشیم.
و من الله التوفیق

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... در تمام ادوار یعنی در 250 سال حکومت به غیر از وطنفروشی،جاسوس بیگانه ،انفجار و انتحار کاری دیگری نداشتند...آمریکایی ها هر شب بر خانه های شان داخل میشوند ،که من بخدا میشرمم این وضیعت را که میبینم ،چون همین مردم طالبان کافر را سه وقت نان میدهند و وقتی از خانه شان عساکر خارجی را کمین میزنند خارجی ها هم ناچار شده و وارد خانه های شان میشود که تاب این نوع ... را ولا اگر کسی داشته باشد...،متاسفم ولا،اگر خدا ناخواسته بر خانه یک تاجک خارجی ها هجوم بیاورند اونهم در شب باشد ،این مردمان صلح شور تاجکان زمین را در زمان خواهد کوبید،اما در مورد ... قوم خاص خبری نیست
اجمل(پنجشیری)

>>>   عجب مردم هستند همیشه برای یک دره و مردم یک دره کار
کرده است و حالا میخواهند که مردم همه افغانستان برای دبل
عبدالله قندهاری رای بته اګر رای
برد خدامی داند باز
۱) چند تن قهرمان ملی ساخته خواهد شد
۲) چند تن شهیدملی ساخته خواهد شد
۳) چند تن مرده ملی نام داده خواهد شد
۴) چند دره دیګر بسطح ولایت بالاخواهد رفت
واین بار حتما یک چند چیزی دیګه یی ملی
۱) چندتن بانو ملی از شورای نظار
۲) نام پنجشیر نامش به پنجشیری ملی تبدیل می ګردد
۳) وباید یک چندانه تپه ملی نیز نام ګذاری شونددر پنجشیر
۴) نام چند نهر نیز درپنجشیری بنام نهرهای ملی نام ګذاری۰
۵) وهمچنان چند طفل اين شورای قهرمانهای ملی نام ګذاری۰۰
۶) وهمه پوهنتونها بنامهای مرده ملی زنده ملی نام ګذا۰۰
۷) وهمه جادها خوازپیش مال پدرانها ست باید ملی ملی۰۰
اومردم افغانستان شما نمیدانی که شورای نظار این کارش
است واین کردارش است والله اګرمن دروغ می ګویم شمامی
بنیداین چیزها دیګرمردم افغانستان نی زنده ملی دارد ونی
مرده ملی هرچیزی انها ملی واین همه درحالیست که بد
ترین ...وغلامی کفار وچاپلوسی کفار انها کرده
این فرهنګ انها ست واین ادبییات انهاست واین مفکره وعقل
انهاست دیګه اختیار دارید
جاوید هرات

>>>   اگرچندراست گفتی ولی مردم هزاره بیشترین شان طرف دار داکترعبدالله عبدالله است زیرا کرزی خیل این مردم را 13سال بازی دادند این بارماعبدالله را امتحان میکنیم که چی میکند.
نقـــــــــــــــــــــــــــوی

>>>   دبل عبدالله بهر طرف ګشته تازلمی رسول ادم بیکاره وشکست
خورده رفته حتی تا کرزی وګفته با لحاظی خدا مایان بی نصیب
نسازید که بلکل ریشه کن می شویم سفارت امریکا ...
وهند وکرزی معامله ګری بدبخت نیز از اشرف غنی خواسته که
برای این ګروهکی غلامها چاپلوسها را در حکومت یکجا بدهید
اشرف غنی تا حالی برایش نا ګفته است شاید باز عبدالله
مثلی ګذشته بواسطه یی جان کری ۸۰ میلون دالر را
حق السکوت (بدلی خاموشی ) بګیرد ویک جا خود راخپ
بګیرد این عجب تیپ از مردم است که خودرا درخطر ببیند
بهر دروازه می دوند واګر موفق خوب داشته باشد باز قهرمان
می ګردد وچشمهای سرخ کرده ازغلامی کفار نیز خجالت نمی
کشند
جاوید هرات

>>>   دوست عزیز !
فکرکنم مطلب راکه درفوق تذکردادی تاریخ بیشتراز5000 هزارساله آریانا کهن راکورخاندی وساکنین اصلی این منطقه آریایهای بودن که مرکزیت شان بلخ باستان بود امروز شماخودرااکثریت میدانید بلکه شما دراقلیت قرارداید شماراکه پشتون ساخت ازبرکت بادارتان اسرایل وپاکستان است که درادوارتایخ توست ریس جمهورای ... ودراین دوره توسط اشرف غنی ودیگران تان خودراثابت کردین که ما...هستیم وعلی یک قوم بزرگ ودارای تاریخ وفرهنگ دیرینه مبارزه میکنم وآنانراساکن اصلی این مناطق نمی دانیم پس درحقیقت کورخاندین واین آرمانرادیگرانتان به گوربروشماهم می برین .

>>>   دوستان محترم بهتر است از ادرس این وان به قوم ها و ملیت های ساکن و برادر در افغانستان تهمت نزنید همه تاجک ها و یا همه یی پشتون ها خاین نیستند بلکه در هر قوم و ملیت خاینین انگشت شماری پیدا میشوند که باید بخاطر چند تا خاین نام ملیت یا قوم را برد و تهمت زد .این خود خیانت به وحدت ملی و نقاق است در بین اقوام و خیانت ملی هم همین است . تاریخ این مملکت زنده است و قضاوت خود را دارد . تمامی اقوام این سر زمین در افتخارات ملی شان و سرزمین شان در مداخلات بیگانگان شریک بوده و هیچ قوم کدام امتیازی خاصی ندارد. این تیکه داران قوم که شخصیت های تصنعی 20 سال اخیر بوده و به کمک خارجی ها شخصیت سازی شده هرگز با سنایی غزنوی امان الله خان و میر مسجدی خان قابل مقایسه تیستند. یکی به پول عرب ها دیگری به پول امریکایی ها و دگری به پول پاکستانی... شکم کلان کرده و رهبر شده اند.

>>>   سلام خدمت دوستان:
جاوید جان هراتی از نوشته هایت معلوم میشود که هراتی نیستی اگر باشی افسوس میکنم به شما یا اینکه ازتاریخ هیچ چیزی نمیدانید در باره خیانت های پشتونها.اول جانم تاریخ مطالعه کن ایا همین پشتون ها نبودند که در قرآن مهر کردند باز خلاف قران عمل کردند. همین مسعود بزرگ بود که تاریخ وطن عزیزمان را رقم زد باز تو... بر ضد ان شخص بزرگوار و پیروانش زبان به گفار در میاری.
نبیل ازبلخ باستان

>>>   مردم افغانستان اگر در هیچ چیزی بزرگی نداشته باشند در فراموشکاری بزرگترین اند.

>>>   جاوید جان شرم وحیا هم چیزی خوبی است با آنکه در دیار خواجه انصار بودباش داری ولی متاسفانه هیچ بهره ی از فرهنگ وآداب آنجا نبردی واقعا متاسفم!!
گاهی توبه میکنی که بس است ولی باز شروع میکنی به یاوه سرایی ! باید بدانی جواب هر حرف ناحق یعنی تهمت وبهتان را باید بدهی وامیدوارم جزای این گناهان کبیره را هم بدانی .
هراتی

>>>   نبیل
من به حال شماافسوس می کنم که فکرمی کنیدتاریخ این کشور مسعود
ساخته این یک دعوه بی بنیاد ویک فکری طفلانه
است وازحقایق چشم پوشی است اګرمی خواهد که باخبرشوید
کتاب فالسکی وغیره بخوانید که باز می توانید قضاوت کنید
که سبب بدنامی تاریخ ما شده نی نیک نامی
مسعود بنیاد ګذاری شورای نظار بود که این ګروه کابل
را تباه وچورکرد وصدها فجایع دیګر وبالاخره به اورپا رفت ومثلی
ببرک ۵۰ کشوری غربی وکفری رادعوت نمود
...من چرا ازهرت نیستم این شهر میراث پدرکیست خواهشت
می کنم که مثلی انسانها صحبت کنید
جاوید هرت

>>>   قرار اظهارات یک نفر نزدیک به عبدالله رگ غیرت شان پریده ومیخواهند نسبت پشتون قندهاری باکرزی نزدیک شود تا پشتون جنوبی را شکست دهند گرچه عبد اله به نسبت پنجشیری بودن رای برده بانهم میخواهند دوطرفه دروکنند ولی همه فهمیده که عبدالله شخصیت بی اراده است هرچیز ازان انتظار برده میشود .

>>>   جاوید نه تنها که هراتی نیست، بلکه او توهین به هرات است. او ... به جز از قوم و قبیله خود به چیزی دگر نه می اندیشد. از اطراف کوه های سلیمان به هرات آمده است حالا خودرا مالک همهء هرات می داند.

>>>   جاوید هراتی نیست جاوید ملتانی از پاکستان است

>>>   به جاويد نام سخنگوي اشرف غني!
تو با نوشته هايت بايد بفهمي كه افتاب با دو انگشت
پت نميشه ايا اشرف غني صدفيصد خودش و تيمش
اسلامي، بدون خاين ، بدون جنايت كار، بدون تعصب است؟؟؟؟؟
صفات اشرف غني قرار ذيل است!!!!
١- تفكراسلامي ندارد
٢- متعصب است
٣- ٧٥ ساله سال خورده است
٤- مريض ،ضعيف، عصباني
٥- فاميل اسلامي ندارد اگر است بايد در پرده تلويزيون ثبوت كند
٦- معاون اول دوستم ... . نمونه دشت ليلي، مكرويان كابل،
جاده ميوند ،كارته نو، مليشه دولت كمونست
٧- لالي قاچاق بر دزد
٨- قاچاق بر دزد ظاهر قدير
٩- نادري كمونست
١٠- سبغت الله ...
١١- گيلاني ....
١٢-اتمر خاديست كمونست
خوب جاويد خان تو كه ديگران را انتقاد ميكني در باره
اين حقايق چه جواب داري ؟؟

>>>   در اخیر امیدواریم که به لطف خداوند بزرگ، به زودترین زمان، شاهد یکرنگی و همسویی کامل اقوام در کشور بوده همه باهم برای پیشرفت و ابادانی کشور خود بکوشیم.و من الله التوفیق/ان شاءالله من فضله/ این چیزی است که امروزافغانستان برایش ضرورت دارد تحادوهمدلی
عبدالرب

>>>   بلی جواب دندان شکن دارم ګوش بګیر
۱) داکتر غنی یک عالم است که جهان از او مشوره می ګرد
ودبل ) ازفارمسی فارغ شوده که به هیچ صورت قابل مقایسه نیست
۲) داکترغنی یک انسان دین دوست وطن دوست است وحداقل
یک سال فقه حنفی وجعفری وسیرت النبی ص راخوانده است
که (دبل) تان از علومی دینی بوی نبیرد
۳۳) داکتر غنی یک انسان پاک است که نی درقتل ودرغصب وغارت
دست دارد اما(دبل) درهمه این چیزها دستی بالادارد
۴) دبل ) ومعاونین او ازجمله اشخاص هستند که تمام بدبختی
مردم ما ازانها ست ازین که مردم غیور ما شوریوی راشکست داد
این .... بود که ارزوهای مردم رابربادنمود
۵) اما سخن از اخلقیها میزنید (دبل) همرای ګروه خود ازقبل
ازخلقیها بدتر شوده است خلقیها از روس دعوت کرد انها ۵۰
کشوری کفری رادعوت نمود به فکری شما غربیها برادران
مسلمان تان هستند
۶) دبل ) اراده یی تجزیه این کشوری جاودان رادارد اما داکتر
غنی مدافع وحدت ملی وتمامیت ارضی است
۷) اګرخانم داکترغنی عیسوی باشد ازنګاه اسلام کدام اشکالی
ندارد اګر اسلام را درنظر می ګرید اګر به اسلام پا[بندی ندارید معیارتان
از معیارما (مسلمانها) جدااست
۸) ګفتی متعصب است یک دعوه بیجا وبی بنیاد است که هیچ
ثبوت ندارد وهیچ مثال هم تا هنوز پیش کرده نتوانیستید یک
سرنا ویک افترا پیش نیست واما (دبل) وقتی که وزیری خارخه
بود تعصبش بجای رسید بود که وزارت خارجه را يك دره
پرکرده بود که همګی شاهد ان هستند اینست مامثالی واقعی دادم شمایان
بردی دروغ می ګردی
۹)سخن ازخلقیها می زنید جنرال نور الق علومی خلقی كلان نمود
كه درهرنیشست درپلو عبد الله خان است فقط انها از خلقیها پرهیز دارد
0)دبل) یک معامله ګراست همرای ګروپ خود که دوری قبلی
1)حقی خاموشی ۸۰ میلون دالر راګرفت وارم بجای خود نیشست
2)و همچنان درفرانسه یک قضیه... دارد که...
جاوید هرات

>>>   بــــــه جــــآويـــــد هــرات !
آنـــهــــا قهرمان ملي دارند شمـآ همه بـــا بـــا داريد احمد شاه بــــابــــا ظاهرشاه بابا يا باباي ملت رحمن بابا چند سال بعد براي كرزي صاحب هم لقب بابا را ميدهند اگر بابا را مستحق نشد ماما حتمي است

>>>   صد در صد هراتی اصیل نیست، بلکه یکی از آن ناقلین بی وطن است...
کابورا

>>>   به جاوید از هرات!
شما نسبت به آن ها چیز های بیشتری دارید. شما حتی رییس کمسییون سمع شکایات انتخابات هرات را از تبار خود نصب نموده اید.

>>>   جناب جاوید هراتی فقط یک سخن میگم وبس افغانستان یک کشور اسلامی است وما مسلمان هستیم درین سرزمین هیچگاه یک یهود اسراییلی حکومت کرده نمیتواند خاطر خودرا جمع بگیر بلی درصورتی ممکن است که اشرفغنی بالای ما حکومت کند که درافغانستان هیچ مسلمانی زنده نباشد وهمه مانند خودت یا مسیحی شده باشند یا یهودی

>>>   کسیکه که می ګوید ما مسلمان هستم وبازیک مسلمانی را
یهودی ومسیحی خطاب می کند برایش فقط این قدر می ګویم
که درمسلمانی خودتو شک وتردید دارم زیرا اسلام صرف یک نام
نیست بلکی ازخود اصول دارد رسول خداج فرموده است که اګر
یک کس به یک مسلمان کافر به ګوید خودش کافر می ګردداول
خودت توب کو که طبقی این حدیث از اسلام خارج شودی
وکدام اخلاق که شمایان دارید اخلاقی اسلامی نیست
جاوید هرات

>>>   به جواب جاويد جان!!
اول اينكه دبل گفتن به نام عبدالله يا بنده الله سبحان تعالي
شرك است وهر كسي كه به نام الله (ج) دبل خطاب ميكند
مشرك ومرتد است و معلوم ميشود كه كلمه double انگليسي
است از طرف كفار و سركوليست هاي مشركين مانده شده.
اگر كسي با اقاي عبدالله هم نظر نيست يا مخالفت سياسي
دارد ازادي بيان است هر كس حق دارد نظر خوده بنويسد.
١- در باره متعصب بودن اقاي اشرف غني اسناد وجود دارد
افغان هاي مقيم امريكا از طريق تلويزيون اقاي مسكنيار تايد
كردند كه اشرف غني متعصب است ، ديگر اينكه افراد نشنليت
در تيمش عملاً حضور دارند كه افغان هاي غير پشتون ره
مهاجر ميگويند از قبيل : يون، طاقت، حزب افغان ملت، خلقي ها
و يك تعداد طالبان نكتايي پوش ، وگفتار خودش ٩٨ فيصد گوينده
يك زبان زندانيان ، معامله گريش با دوستم بخاطر بقدرت رسيدن
و قصور گرفتن از يك قوم خاص ميباشد چنين موارد در YouTube
مستند وجود دارند.
٢- در باره فاميل اشرف غني كه عيسوي استند بصورت قطع ملت
مسلمان افغانستان قبول نخواهد كرد بخاطريكه تاريخ نشان داد
كه امپراتوري عثمانيه ره در تركيه كفار با جاسوسي زنان عيسوي
سقوط دادند به اين دليل ملت افغانستان نمي خواهد با جاسوس
ديگري كفار غلبه بالآي اسلام بكنند و چه رسد به اينكه طالب ها خوده
بخاطر اسلام انتحار ميكنند جالب است چطور با كسيكه در ارگ
رياست جمهوري مصالحه ميكنند كه خانم عيسوي حضور داشته باشد.
٣- در مورد تحصيلات ديني اقاي اشرف غني كسي چيزي نميداند
اگر دارد بايد به شوراي علماي افغانستان مراجعه كند كه برسي شود.
٤- ملت افغانستان كسي را نمي خواهد كه افراط گر باشد بلكه كسي
را ميخواهند كه ملي گرا باشد خود را مربوط به يك قوم خاص نداند و
و تمام مردم ره به يك نظر ببيند و به نژاد و لسان و فرهنگ هموطنان خود
احترام نمايد و همه پذير باشد و همه را به ديده شهروند بنگرد و به ابادي
و ترقي و اسايش هموطنان خود خدمت واقي كند و تضاد هاي نژادي ولساني
ره ريشه كن كند و قوم و قبيله خوده نسبت به ديگران برتر نشمارد و كوشش نكند
كه كار نامه هاي ابايي و فرهنگ خوده بالآي ديگران تحميل كند زور گوي زشت و
و تند خو نباشد با قلب پاك مهربان و مردم دوست باشد در دولت توازن قومي را
در نظر بگيرد و هيچ قوم يا نژادي را تحت تاثير قرار ندهد به كسانيكه ابوزر و فاميلش
تيرباران كردند برادر نه دشمن خطاب كند.

>>>   جاوید جان
در برابر هر طالب یک یک نفر از باقی اقوام در بگرام زندانی شوند تا وحدت ملی تامین شود در ین باره نظرتان چییست جواب بدهید تا سوال طرح کنم.

>>>   سلام به همه ملت عزیزم احترام به همه کاندیدان محترم کشورعزیزم همه شان قابل قدرهستند.ولاکن جاویدجان ازهرات هستیدازهرگوشه که هستیدبه شخصیت های کشورتوهین مکن احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
سیداسحاق ازکابل زیبا.

>>>   اگر هزار بار رای گیری کنید بازهم داکتر صاحب عبدالله برنده است "
بابه گک

>>>   این پیام به جاوید هراتی است.
جناب هراتی آیا امتیاز افغانستان تنها به یک قوم خاص است که شما فیل در نزدیک چشم خود نمی بینید بالای یک مورچه درقلاه کو انتقاد میکنید درطول تاریخ وطنفروش که بوده معامله به عزت و آبروی مردم افغا نستان که کرده معلوم است از وقتیکه استقلال افغانستان از انگلیس گرفته شد اگر در راس حکومت از ملیت های دیگر میبود امروز کشور ما به سطح کشورهای دیگر مانند جاپان کوریا هند ایران پیشرفت میکرد افغانستان امروز خیرات خور کشور های دیگر نمیبود اگر تو امروز بالای مجاهد کبیر که در تجاوز روسها وپا کستانی این وطن از چنگال متجاوزین نجات داد با لقب قهرمان ملی که برایش داده شد هنوز هم کم است. خاینین ملی که درقرآن پاک مهر کردند این وطن به انگلیس؛ روسیه و پاکستان فرو ختن امروز شفا خانه ها وبعضی از امکان تاریخی بنامشان است کسی صدای خودرا بلند نکرد با یک لقب قهرمان ملی برای شما گران تمام ه شده است امید وار هستم که تاریخ افغانستان مطالعه کنید موضوع را درک میکنید.
احمدفیصل کابلی

>>>   ریس جمهورکشورعبدالله عبدالله به دوحزب حزب جمعیت اسلامی وحزب وحدت اسلامی اعتماد کامل داشته باشد وپست های اساسی ومهم را به این دوحزب بسپارد تا افراد این دوحزب مانند امیر اسمعیل خان وعطامحمد نور خدمت به کشورنماینند
انصارالله تاجک ازپلخمری

>>>   به جاوید جان شیر
چشمت را صدقه جاوید جان مه کاملآ باشما همنوا هستم ، این...ها به خرابی وطن کمر بسته اند. مه نظریات خودت ار همیشه ستایش میکنم .
ستاره

>>>   تاکه گلم ...بی فرهنگ برچیده نشود در این کشور صلح نخواهد آمد. اینها ایمان و وجدان خودرا به پول میفروشند و به قوم پشتون که در مقابل اجنبی ها مبارزه میکند و تعصب قومی ندارند چرندیات میگویند...شوق پاچاهی بسر شان زده ، یکبار بچه سقاو و بار دیگرهم ربانی مسعود مزه پاشاهی را به مردم چشاندن ، گل های را که این مستبدین...کاشتند یک نسل باید آب بدهد . این دزدان ... عطا چور و دبل بنده خدا بنده خدا و سایر چرسی و بنگی و ریاست جمهوری؟.
ضد غلام بچه ها

>>>   جاويد جان خداوندج برقلمت برکت کند
یک پای لوچ

>>>   درجواب کابلی چند نکته
۱) من هیچ وقت نګفتم که این وطن تعلق به یک قوم دارد این دروغ است که
متاسفانه این کار عادت شمایان ګشته من می ګویم این وطن
تعلق بهر بچه یی این سرزمین دارد ازهر قوم که باشد دختر باشد یاپسر
۲) روس کی رانده از افغانستان یک ودیوانه نیز میفهمد وحتی خودی روسهاکتابها
نوشته وملت نیز شاهد بود کتاب فالسکی سرقومندانی لشکری چهل درافغانستان بخوان
معاهدهایی این خایین را فراموش نمودی چرا روس در دروازه درهیی پنجشیر پایګاه
ساخته وکسی برای شان چیزی نمی ګفت واما طالبان انها نی بلکی تیارهایی
ب ۵۲ شکست داد نی این... چطور لقب قهرمان ایشان میدهید
۳) شمایان نامی شاه شجاع می ګرید ازکدام پشتون تابحال شنویدید که شاه شجاع رالقب قهرمان ملی داده باشد ماهمه براو بد می ګویم ازخاطری که از انګلیس کمک خواسته بود امامتاسفانه شمایان ازکسانیکه از شاه شجاع ۵۰ درجه بداند ستایش می کنید ولقب قهرمانها یی زنده ومرده برای شان میدهید ۵۰ درجه ازین خاطر ګفتم که شاه شجاع از انګلیس کمک خواسته بود این قهرمانهایی تان از
۵۰ کشور کمک چه انها به خانه خود دعوت نمود س نتیجه این است که من می ګویم مرګ برشاه شجاع ومرګ بر کارمل وپنجاه ۵۰ دفعه مرګ برغلامانی
امریکا و ناتو
۴) برقران کی مهرکرده وبرای چه نمیدانم اګرهرکس باشد واین ترتیب خیانت کرده باشد من نی برایش قهرمان می ګویم وبسیار بد کرده اما نګفتی کسانیکه درخانه کعبه قسم خورد وبه مجردی که به کابل رسید حکومت شش ۶ ماهه یی خویش راتمدید نمود وشورای حل وعقد راتشکیل داد این که بود نیز پشتون
بود ازحقایق چشم پوشی خوب نیست وطن فروش وطن فروش می ګویید باید بدانید که پشتونها همیشه قربانی داده که شما باید مثلی جوان تعلیم وهوشیار وحق فرست ازان قربانی چشم نپوشی حالا درطولی ۱۳ دراشغال کفاری غربی کیها قربانی دید ورنج کشید شما به کدام دهان نام از روس
می ګرید وبه اشغالی امریکا لبیک می ګویید خداوندج شمایان را براهی راست هدایت کند
جاوید هرات

>>>   جواب ستاره و جاوید هرات:
شماگفتیدکه افغانستان را آقای عبدالله باتیم شان خراب ساخته ؟ بنظرشما اسماعیل خان،که معاون سیاف است وقراراست که سیاف مجاهد هم درپهلوی طالب نکتایی پوش که خوانواده اش ازیهود ونصارا تشکیل گردیده یکجاشود آیا اینها وطن را آبادساخته اند. دوم نفوذ برادران پشتون ما دربین (38 الی 40)فیصد تخمین گردیده که درادارات دولتی هم به اساس ترکیب ملیتی قابل تطبق است لطفاًتعصب کناربگزارید وتاریخ را مطالعه کنید وچشم تان رابازنگهدارید .
نقـوی

>>>   جاويد نام قلابي ازملتان !
از گلم جمع و داستان دشت ليلي خو چيزي نگفتي
از سركوليست هاي مرتد خو چيزي نگفتي
از دزدان قاچاق بران و غاصبين لالي وظاهر قدير چزي نگفتي
از يون و طاقت چيزي نگفتي
از داماد يهودي چيزي نگفتي
ميدانيم كه حقيقت تلخ است تو تحملش نداري چراكه
كم سواد هستي اگرنه در پيش خدا سقاو ، موچي و
و همه يكيست اين همه از حسادت و تعبيض ات است
خداوند هدايتت كند

>>>   جاوید جان ملتانی
چرا به احمدشاه بابایت - احمدشاه ملتانی میگویند و به نادرشاه بابایت- یعنی نادرغدار انگریزی -نادر شاه دهیراودی؟؟؟توجه باید داشته باشی که غنی بابایت- تازه وارد شده و ناقلین ومهاجرین دیگر در آن طرف مرز درپاکستان یا هندبرتانوی هنوز بنام کوچی درحالت -آمدن وناقل شدن درین وطن در صف اند.
هروی

>>>   دوستان عزیز !
وقت خود را ضایع نکنید جاوید معلومات ندارد او کسی نیست که بخواهید با او داخل بحث سیاسی شوید . اصلا به نوشته اش بنگرید وبه اندازه سوادش پی برید.

>>>   ...شما نجات پرستان كيشورهاي ديگرا هم نگاه كونين
نورالدين. ازفارياب

>>>   به تائید محترم جاوید هراتی ، این وطن به همه کسانیکه در آن زندگی میکنند تعلق دارد ولی با تاسئف یک تعداد دزدان و غاصبان چپاولگر همیشه به فکر چور و چپاول او هستند، این دل عبدالله ، عطا جور و سایر زهزنان شورای نظار در وقت کم ملیارها دالر اندوختند البته که از پول بیت المال و ملت است. به تفرقه قومی همیشه از دند شمالی دامن زده شده است و همیشه جزای خودرا هم دیده اند. ضرور نیست یکبار دیگر صبر و حوصله مردم ما را امتحان کنید چون نتیجه همان خواهد بود. و جز ضرر به کشور و مردم و همه ما وشما چیزی دیگری حاصل نخواهد شد. دنیای امروز برای آسایش انسانها کار میکند ولی یکتعداد فاشیست های جاهل در کشورما به اقوام ساکن کشور ما توهین میکنند که باعث یک نزاع قومی شود.
آنتی فاشیست

>>>   نقوی نفوس بګو نفوذ نګو این ارقام واین تخمینات رادرجیب خودنګاه کو این هیچ صدق ندارد این تخمینات از طرف دشمنانی قسم خورده این سرزمین واین ملت است پشتونهای خالص وصاف که پدر ومادر پشتون باشند ۶۰ وناخالص که ازپدر پشتون واز مادر تاجک ویاازبک ویاهم هزاره وپشیی باشند عدد شان ۷۰ فیصد می رسد درمجموع حتی اطفالی خودم وکاکایم نیز پشتونهایی ناخالص است هرکس که این ارقام راقبول نداشته باشد اودروغ ګو و محسوب می ګردد
جاوید هرات

>>>   نظریات دوستان را مطالعه نمودم به فکر من بهتر است بالای یک دیگر تعرض را بس نمایم به این فکر باشیم که در همی شرایط چه کاری به خاطر وطن انجام داده می توانیم که کار ما حد اقل افکار مردم مارا به طرف صلح ، وحدت ملی و ترقی کشور سوق دهد.
با احترام محمد شاهپور از کابل

>>>   آفرین جاوید جان جاوید ان باشی همیشه ،بچه اصیل هرات وافغانستان هستی افتخار میکنیم برایت که جواب دندان شکن ... میدهی گرچه گفته اند که به ...دریا مردار نمیشود مگر اینکه با دلایل و بدون عصبانیت و با ادب جواب میدهی بسیار خوب است نمایندگی از تربیه و اخلاقت میکند قسمیکه میگویند آفتاب به دو انگشت پت نمیشود افتخارات که ملیت پشتون به این سرزمین بدست اوردند اشکار است تمام جهان میداند قسمیکه گفته اند مشک انست که خود ببوید نه انکه عطار گوید

>>>   هروی جان وطن دارم محترم خسته نباشید چندنکته برایت دارم
۱) ادب واحترام خوب چیزاست وفرهنګ ماهراتیهاراتخریب نکو
۲)اینکه انشاالله مسلمان هستی واین اخلاقی اسلامی نیست
که شماری به نمایش می ګذاری به یکی می ګویی ملتانی وووو
وما نیز برایت ازین چیزها بد ګفته میتوانیم که روسی وچینایی وو
برایت بګویم لکن ما اخلاق خوب وتربیت خوب دارم این سخنانی
کوچه وبازار برایت نمی ګویم
۳) احمدشاه بابا ازهرات است لکن اومردمی ساده در ان وقت
پاکستان وجود نداشت واین منطقه اکثریت اش در زیری
تصرف شاهانی پشتون بود وطبعا برای کنرول ان می رفت واحیانا
به ان جا منسوب می شود
۴) جنرال نادر شاه ازخاطری که پدرکلانش یحی خان والی ان
منطقه بود وکاکایش یارمحمدخان والی کشمیر بود در ان وقت نادرشاه بدنیا امده بود
مثلی که والی صاحب ما ازمشرقی است ودرهرات یک طفلش بدنیا بیاید
عزیزم این خود مدحی پشتونها ست که سری این همه مناطق حکمرانی
می کرد امیند است که سوالت حل شوده باشید ازشمایان خواهشمندم که
کمی مطالعه باید داشته باشید وګپهای مفت وناحق نزنید باامید وصحت
وسلامت همه تان عزیزان هروی جان اګرمیخواهی که مهمانی من شوی
بعد ازعصر به پلی پشتو بیایی ومن اکثرا درانجا می باشیم و
بسیارعلاقه به بحث دارم ازنزدیک یک دیګر رامی بنیم
وکتابهاتاریخی زیاد دارم وهمرای شما شریک می سازم
جاوید هرات

>>>   بجواب جاويد نام !
اين ره بايد بفهمي كه غير پشتون انقدر از دست شما
ظلم و زجر ديدند كه اصلاً ديگر به داستان هاي بي
معنا از چپاول و تجاوز بر زنان هندي تا ظلم عبدالرحمن
خان بالاي تمام غير پشتون ها بخصوص بالاي هزاره
ها ظلم نادر غدار و فحشاي ظاهر سركوليزم سرلچي
پاي لچي امان الله و زير خاك كردن هزار ها هموطن
زير عرابه هاي بلدزر حفيظ الله امين بي دين و گلبدين
راكت يار و طالب هاي انتحاري و كزي... و بلاخره
اشرف غني متعصب دوستم كه عامل هزارها بدبختي
از سقوط حكومت نجيب تا تبايي كابل و واقعه دشت ليلي
و ديگر اطرافيان دزد قاچاق بر جاسوس نشنليست هاي
فاشيست مردم چه اميد داشته باشد و چه تضميني وجود
دارد كه سرشان ظلم نمي شه مردم از گذشته ظلم و استبداد
شما خاطره تلخ دارند اعتبار شكسته حال غني فاشيست
با دوستم طرح حكومت غلزايي به راه انداخته اند تحول
يعني نابودي قوم تاجك و تداوم ادامه ابدي.
بايد بفهمي كه اين عمل باعث تجزيه قومي شده و مملكت
به بحران مواجه كرده.
اشرف غني اگر در تيم خود معاون اول شخصيت پاك تاجك
و داكتر رمضان بشر دوست ميگرف و خود از ابهامات پاك
ميكرد و تمام افراد تيم خوده پاك و متخصص انتخاب ميكرد
انوقت از پشتيباني عام ملت برخردار ميبود.
هيچكس نميگويد... پاك استند مگر از مجبوريت
كسي صداي شان گوش نمي كنند و هر روز فرزندان شان
انتحار و تير باران ميشوند و هويت و قوميت شان پايمال
ميشوند مهاجر و ناخلف ناميده ميشوند.
شما پشتون ها كه در اتش تبعيض ميسوزيد و هيچ كس
ديگر قبول نداريد و سران انقدر افتخار ميكنيد كه خوده
نزديك به شرك و پرستش غرق گناه كنيد در روي كره زمين
به اندازه شما كسي نژاد پرست نيست، البته پشتون هاي
طرف پاكستان بسيار مردمان فهميده ملائم با سواد غير
متعصب و دوستانه هستند اي كاش خداوند بجاي شما
انها ره نصيب ما ميكرد تا از ظلم نجات ميداشتيم. افغانستان
اي از أوغان از پشتون است ديگر ها مهاجر امدند پس
امپراتوري اريانا چه بود امپراتوري كنشكا چه بود
كابل شاهان چه بود خراسان چه بود ايا از افتخارات
امام اعظم صاحب تا مولاناي بلخ تا ابن سينا تا ابومسلم
خراساني و صدها شخصيت هاي ديگر همه به سقو و مهاجر
خلاصه ميكنيد و از خود چيزي نمي گويد كه كي هستيد
از كجا امديد شما خو لسان و كلچرتان در اسياي جنوبي
و مركزي بيگانه معلوم ميشويد ايا درست است كه يكي
از قبيله كمشده بني اسرايل استيد اگر نه پس ثبوت كنيد
كه كي استيد چه وقت و از كجا امديد.
در اخير به جاويد نام ميگم كه اين خاك و زمين دسترخان
خداوند پاك است كه براي زيست و تغذيه ١٨٠٠٠ عالم
نه از مه نه از تو و نه از كس ديگري است تنها از پروردگار
عالميان است و چند روز امانت در دست ماست و ما همه ما
چندمهاجر هستيم بايد از كفار فاصله بگيريم و با برادران
مسلمان خود نزديك شويم و به اسلام و امت پيغمبر (ص)
خدمت كنيم تمام مسلمانان برادر هم استند نفاق اين و ان
را دور كنيم كه همه ما را نابود ميكند. واسلام.

>>>   جاوید جان
نادرشاه دیره دونی یک مزدور انگلیس و سرسپرده بود- نه جنرال بود و نه هم غازی- یک کمی مطالعه کن.دوم سرپل پشتو میآیم -ولی کمربند انتحاری نداشته باشید؟؟؟ بخاطریکه استاد ربانی را هم وعده صلح دادید و بعدآ با مواد انفجاری رفتید و شهید ساختید/ همانطوریکه حبیب الله کلکانی را با امضا و مهر با قرآن بابا نادر انگریز مشربت شهید ساخت و عبدالعلی مزاری را با وعده و قول وقرار طالبان بیفرهنگ شهید نمود.
هروی

>>>   کوچی و اسمعیل یون با کنیزک ها و غلامان اسب سوار شان ناکام هستند۰

>>>   سلام دوستان وعزیزان من، تمنا وخواهش که از شما دارم اینست که یکبار به پیام قرآن کریم گوش بدید یک بار دیگر نگاه جدی به سیره رسول الله کنید، ببیند راه چاره و راه برون رفت از اختلاف را خداوند کریم برای ما نشان داده،واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا واذکرو نعمه الله علیکم اذکنتم علی شفا حفره فانقذکم من النار امروز قوم گرایی به تعبیر رسول گرامی اسلام افتخار سگ به استخوان پوسیده است که از شان آدمی به دورا ست که به این ریسمان پوسیده است.

>>>   برای علمی دوستان بایدعرض شود که نادرخان یکی ازفرزندانی
راستینی این سرزمین بود درجنګ ازادی سرقومندان اعلی یی
جبهه یی اتل بود که باضرباتی شدید انګلیسها را ازین ناحیه
بزانو دراورد که در ازادی کشور ازچنګ انګریز دستی بالاداشت
ودر وقت امان الله خان نیز وزیری دفاع بود(وزیری حربیه)
وبعداز ان افغانستان عزیز رانیز از چنګ یک ګروهک دزدان
بسرکردګی بچه سقاو که در درباری امان الله خان به مهمانان
اب میداد خلاص نمود اګر این چنین شخصیت شما میداشتی
خدامی داند که چندلقب قهرمانی ملی وبین المللی برایش
می دادی بهر حال مشکل شما اینست که فقط از قومی
تان باشد ولواګرخاین باشد اورا بالا می بری
وکسی که ګفته که داکتر غنی چرا دوستم را۰۰۰۰۰)
من می ګویم که فرق درجنایت وقتل وتخریب وغصب درمیانی
دوستم وعبدالله ومحقق چیست ودیګه چیزهای بی معنا وبی
مفهوم ګفته که من بردشان ضرورت نمی بنم تشکر ازشما
جاوید هرات

>>>   غـــــلــــط نـــامـــة :
1 ّبـــه اجـمــــل : صلح شور نه سلحشور بنويس
2 -جــاويد : بلكل نه كاملا شوده نه شده
3: نقــــــوي : خوانواده نه خــانـواده
4 : امپراتوري نا امپراطوري
گيلگمش

>>>   بـــــه جــــاويــــد هرات !
من طرفدار مناقشه شما وديگران نيستم اين گونه بدتر ميشود نه خوبتر ما در بين خود يكديگر را بد ميگوئيم اما خارجي ها همه ما وشما را بد مي بينند ويد مي گويند گفته هاي خيلي زيادي در ينمورد در كتاب ها وجود دارد حتي همسايه هاي ما همين بد گوئي را در مورد ما دارند مثلا چند روز پيش يك سناتور امريكائي گفته بود بگذاريد اينهات همچنان در سده سيزده بسربرند اگر ماوشما يكدگر را دشنام دهيم عيب جوئي كنيم به معني پيراهن خودرا بالا كردن است اما در مورد نظرت كه گفته بودي از دشمنان پول ميگيرند ووطنفروشي ميكنند من يك مثال مي گويم :
در زمان جنگ استقلا برهبري امير امان الله خان در چند جبهه جنگ شروع شد با انگريز ها كه قوماندان يكي از جبهات جنگ صالح محمد خان ومعونش محمد گل مومند بودند اين دوفرد خاين در بدل دوصندوق طلا از انگريز چهاصد نفر سرباز بيچاره را به كشتن دادند چنانكه اجساد شان روزها در آفتاب سوزان مانده بود و خوراك درنده ها ميشدند سرانجام جبهه شكست فاحش وننگين خورد وطلاها هم تقلبي برآمد ومحمدگل مومند رسواي عام وخاص شد امان الله خان مي خواست هردورا اعدام كند اما مادرش ممانعت كرد مگر برآنها لباس زنانه پوشانيد در بازار گشتاند ودر محبس نگهداشت
گيلگمش

>>>   به تمام تان رسانیده میشود به کرزی رای دادیدریس جمهورشدبه طورامتهان به داکترصاحب عبدالله رای بدهیدتاریس جمهورشودچه خدمت میکند
درطول چندین سال است که افغانستان به زیرپای کشورهای بیګانه پایمال بودیک باربه داکترصاحب عبدالله رای بدهید5سال چیزی نیست تیرمیشودیک امتحان نمایم چه خدمت میکند یعنی فکری کنیدکه 5سال دیګررابه خاری وذلالت تیرکرده باشیم هیچ وقت انشاالله این قیسم نمی شودالبته مثال است دوستان مانمی ګویم که کرزی درافغانستان خدمت نکرده واقعاْخدمت نموده خوب فکرنمایدتادیګرریس جمهوری جدیدداشته باشیم به همان قسم افغانستان ماجدید میشودروبه ترقی است .
تشکرازتوجه تان
بااحترام رازالدین (تعظمی)

>>>   ګیلګمش سلام۰۰۰۰۰
محترم صددرصد سخنانی نصیحت امیز شماراقبول دارم
لیکن شمامی بنید که متاسفانه انهاست که شروع می کند
ومن فقط جوابش می نویسم درحالیکه وقت کافی نیز ندارم
عزیزم درهرقوم درهرجای دنیاخوب وخراب پیدامی ګردد شاید انها
که ګفتی خیانت کرده باشند لیکن اګرکسی ګوید که شماهیچ
کسی خوب ندارید فلان خاین فلانی ۰۰۰
من می ګویم این ظلم است این مردم یک وقت سری شبه قاره
یی هند حاکم بودند وسری اصفهان وایران حاکم بودند البته یک
چیزی دارند ظلم وبی انصافی از انها شروع می ګردد
وبعضی انها می ګویند که فقط پشتونهاست که کمربند وانتحار۰۰۰
وشما می بنید که این انتحار ازخارج وارد کشورشده
درقوم عرب که بسیار قوم مهم درخانه اسلامی ماست ودر
ازبکها ازبکستان وتاجکستان وجودارد حتی درمیانی مردم
چیچنیا وپنجبیها وغیره چرا انها این کار یکی به پشتونها نسبت میته
محترم شماباید به انهانصیحت کنید اګرانها ازدروغ دست کشند من
یک حرف برضدی اقوامی بسیار محترم خودنوشته نخواهیم کرد تشکرازشما
جاوید هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است