فساد اداری بدنبال فرار از گرداب افغانستان!
در کشوری که فقر حرف اول را می زند، پول های کلان با بهره های درازمدت تورم و فساد را تشدید می کند، رشوه، اختلاس و تبعیض های اقتصادی کلان همچنان تداوم دارد و سالیان متمادی در صدر جدول فساد اداری جهان قرار داریم نمی توان انتظار توسعه تجاری یا شفافیت انتخابات داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۷    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70379 منبع: پرینت

بر خلاف انچه که رسانه ها، نهادهای بین المللی و متخصصین سیاسی و اقتصادی اعلام می دارند افغانستان غرق در فساد اداری نیست بلکه فساد اداری بدنبال فرار از گرداب کشورمان است تا بیش از این غرق نشود ولی تاکنون راه چاره ای نیافته است.

از انجا که افغانستان گورستان قدرت های بزرگ نام دارد و هر که پای بر خاک کشور بگذارد تا زمین گیر نشدن خلاصی نمی یابد باید گفت فساد اداری که بر فرهنگ، سیاست، اقتصاد و امنیت کشور ما سایه انداخته است آنچنان در این سرزمین موج می زند که گویی افغانستان مهد فساد اداری دنیا است.

در همین خصوص، کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، این پدیده شوم را همچنان گسترده بر سازمان ها و نهاد های دولتی، نیمه دولتی، خصوصی و حتی خارجی دانسته است که برنامه های طویل و عریض کنونی یارای براندازی ان را ندارند.

ایساف، دادستانی کل، اداره حمایت از سرمایه گذاری (ایسا) و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در حالی به اهمال در برابر فساد اداری متهم شده اند که در دیگر ادارات نیز تغییر چندانی از زمان فرمان حامد کرزی برای مبارزه با این معضل مشاهده نمی شود بنابراین می توان مدعی شد حتی تهدیدهای اتحادیه اروپا برای قطع کمک های مالی نیز نتوانست گرهی از این کلاف سردرگم بگشاید.

در کشوری که فقر حرف اول را می زند، پول های کلان با بهره های درازمدت تورم و فساد را تشدید می کند، رشوه، اختلاس و تبعیض های اقتصادی کلان پس از ورشکستگی کابل بانک همچنان تداوم دارد و سالیان متمادی در صدر جدول فساد اداری جهان قرار داریم نمی توان انتظار توسعه تجاری یا شفافیت انتخابات داشت.

گزارش کاهش رشد اقتصادی، تقلب های منجر شده به قرنطینه صندوق های رای و هزینه های کلان و بی حساب و کتاب نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برای تصاحب صندلی های خالی در افغانستانی که در صدر فاسد ترین کشورهای جهان ایستاده است جای تعجب ندارد و تا ثبات حقیقی و امنیت واقعی کشور نیز همچنان تعجب برانگیز نخواهد بود.

تا هجمه ی انتقادهای تند و تیز، تا تداوم شعارهای میان تهی ثبات و عدالت و شفافیت در کشور الوده به فساد، تا سوی استفاده ارگ نشینان و اعضای کابینه از کمک های کلان جامعه جهانی و تا سکوت سهمگین رسانه ها و سازمان ملل همچنان به قوت خود باقی باشد، کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری با گزارش های شش ماهه خود که هیچ ارگانی کاری از پیش نمی برد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بزرگترین وزارتخانه های که آغشته به فساد است
1 وزارت مالیه که کل وطنفروش ها در همین جا هستند
2 اداره آیسا که افغان زلتی ها آن را رهبری میکند
3 وزارت معارف که توسط وردک فاشیست اداره میشود پر از فساد اداری و اخلاقیست
4 گمرکات این ملت که نیز توسط افغان زلتی ها اداره میشوند پس به این نتیجه میرسیم که در 250 سال حکومتداری توسط اینها به غیر از وطنفروشی،انتحا و انفجار، اختلاص و رشوه کاری دیگری ویا کدام دست آوردی دیگری ندیدیم،پس وقتش فرا رسیده که به این نابسامانی ها توسط داکتر صاحب عبدالله عبدالله نقطه پایان بگذاریم و بس
اجمل(پنجشیری)

>>>   فساد اداری حالا ریشه ای بسیارقوی دارند این فساد همه ای ادارات را بلعیدند حال نمیتوان با این هیولا به شیوه ای درست مبارزه کرد ریشه کند ساختن این کاری چندان اسان نیست عظم قوی وقلب های ایمان دار وقانون مند میخواهند. دروطن این چنین اشخاص درآینده ای نزدیک امکان پذیرنیستند...

>>>   فساد اداری یکی از مهمترین چالش است که افغانستان به آن روبرو است. به کمک میلیون ها دالر که به افغانستان صورت گرفت حتی یک زیربنا ساخته شده است. با این کمک که به افغانستان صورت گرفته می توان تمامی جاده ها را کاشی کار کرد اما می بینم که همان وضیعت سابق است حتی یک زیربنا که بی تواند برای چند سال کار کند ساخته نشده است.امریکا تقریبأ 13 سال در افغانستان حضور داشته و 640 میلیارد دالر مصرف کرده در حال که در تمام نقاط افغانستان جنک نبود اما برعکس در زمان شوری که در تمام نقاط افغانستان جنگ بود فقط 240 میلیارد دالر مصرف کردن بیبن تفاوت در کجا است که همه کمک های به نفع شخصی مصرف شده و منازل خود لیفت می سازه به امید این که حکومت جدید که روی کار می شود بی تواند به داد این مردم برسد .

>>>   انشتین میگوید :کشور های جهان سوم جای است که هر کسی بخواهد مملکتش را آباد کند خانه اش خراب می شود و هر کسی بخواهد خانه آباد شود باید در تخریب مملکتش بکوشد دوستان غزیز ببینید ریشه زخم سرتانی است باید سوزاند نه به تیر کمان فقت با پول انهم فعلا غیر ممکن است
ارسال حکیم از پنجشیر

>>>   معاونین و وکلای پارلمان همه شان دزد و خاین هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است