معتصم آقاجان در امارات تحت نظر بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70380 منبع: پرینت

معتصم آقاجان در یک ماه اخیر دو بار با شورای عالی صلح گفتگو کرد و قرار بود که این گفتگوها ادامه داشته باشد اما به تازگی وزارت امور خارجه از ناپدید شدن معتصم آقاجان خبر داد و اعلام کرد که این مساله مبهم و سوال برانگیز است. این وزارت گفت که شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و شورای عالی صلح با هماهنگی و با تماسهای مکرر تلاش دارند تا از چگونگی بود و باش معتصم آقاجان خبری بدست آورند و این تماسها با مقامات عالی رتبه عربی در جریان بود تا اینکه خبر آزادی وی اعلام گردید.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفتگو با برنامه بعد از خبر در مورد ناپدیدشدن معتصم آقاجان اظهار داشت: معتصم آقاجان آنطور لادرک که ردش نباشد نیست. بیشتر وضع محدودیت است که گویا در خانه شان در امارات متحده عربی تحت نظر باشد. تاجایی که ما اطلاع داریم معتصم آقاجان اجازه فعالیتهایی در راستای صلح و گردهمایی عده ای از سران طالبان برای حل مشکل افغانستان از راه مذاکرات مسالمت آمیز و مصالحه را ندارد.

عضو شورای عالی صلح در پاسخ به سوالی مبنی بر تماسهای مکرر شورای عالی صلح و وزارت خارجه با مقامات عالی رتبه امارات متحده عربی گفت: امیدواری وجود دارد که این تلاشها به ثمر بنشیند و من باور دارم که کشور دوست و برادر که یک حسن نیت و حسن عمل به تعهدات بین المللی خود در رابطه با افغانستان نشان می دهند هر چه زودتر دست به کار شوند و محدودیتهای اقامتی هر چه زودتر رفع شوند و آنها اجازه فعالیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: هر وقت یکی از شخصیتهای مهم دست به کار می شوند تا از طریق مذاکره این مشکل را حل کنند عده ای از دشمنان صلح و مصالحه کشور مداخله می کنند و حتی یک عده از صلح خواهان در این راه قربانی شدند. این مداخلات به شکل اختتاف یا گروگانگیری کدام گروهی نیست. امارات کشوری امن است و شگفتی این است که در چنین جزیره امنی بی سرنوشتی برای ما قابل فهم نیست. مردم توجه دارند که در هر شرایطی باید از حقوقشان دفاع کنند و امیدوارم ظرف چند روز ابهام رفع شود.

محمد اسماعیل قاسمیار همچنین تصریح کرد: شورای عالی صلح در جریان نیست که چه مسایلی باعث شد تا این وضع ناخوشایند به میان آید اما امیدواریم این گره به زودی باز شود. معتصم آقاجان یکی از شخصیتهای موثر در تحریک طالبان و بحیث یک وزیر مهم در وزارت مالیه در امارت اسلامی طالبان در افغانستان مقام داشت و کسانی را که بدور خود جمع کرده بود برای اصل مذاکره و پیشبرد پروسه مصالحه و مذاکره، از اعضای کابینه امارات اسلامی طالبان در افغانستان و شخصیتهای موثر در دیپلماسی امارات بودند. نمی توان موثریت این افراد و نفوذشان را در بین صفوف طالبان انکار کرد.

به باور وی، تلاش اینها گسترده تر شدن دایره مذاکرات و دربرگرفتن رهبری بالفعل بود، به این خاطر که صلح پایدار وقتی می تواند بدست آید که همه جوانب شامل باشد. مشکل است که پروسه صلح را بوجود یک شخص ختم کنیم البته که آن شخص موثر است و ما از فعالیتهای آنها نه تنها پشتیبانی که تقدیر هم می کنیم. آنها برای رسیدن به صلح راه انسانی، اسلامی و افغانی را در پیش گرفتند.

عضو شورای عالی صلح باری تاکید می کند که این پروسه زمانی می تواند عادلانه و پایدار باشد که جامعیت داشته باشد. در پاکستان یک عده حلقات سیاسی مذهبی رادیکال وجود دارند که افراطی هستند و حلقات معینی از استخبارات نظامی هم در آنجا وجود دارند. همچنین مراکز متعدد تصمیم گیری در آنجا وجود دارد که بر دشواری و پیچیدگی این مساله می افزاید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دست داشتن گروههایی از داخل پاکستان در رابطه با تحت نظارت بودن معتصم آقاجان گفت: منطقا نمی توان دخالت گروههای سیاسی مذهبی را نادیده گرفت. در کشوری که چند دهه است خشونت و افراط گرایی در آن حاکم بوده است و مشکلات عدیده ای دست به دست هم داده بودند تا وضعیت را پیچیده تر بسازند خوشبختانه فرهنگ تحمل پذیری و صلح خواهی ترویج یافته است و کم کم دارد جای فرهنگ خشونت را می گیرد. امروز تمام نهادهای مدنی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خواهان صلح هستند.

به گفته محمد اسماعیل قاسمیار ، با آمدن حکومت جدید پروسه صلح تقویت می یابد. وی افزود: شکی نیست که نیاز به صلح همیشه است و روز به روز مبرم تر می شود و تمامی نامزدان صلح و امنیت را در صدر برنامه خود قرار داده بودند. برای اجرای هر کاری روش بهتری وجود دارد و من امیدوارم راهکارهای موثرتر و بهتری آید.

عضو شورای عالی صلح همچنین اظهار داشت: بیش از هشت هزار نفر که از لشکریان مخالفین مسلح بودند به پروسه صلح پیوستند و زندگی مسالمت آمیزی را شروع کردند و تدابیر اتخاذ شده مانع از این شد که اینها دوباره به خشونت بپیوندند. مدتها با اقشار مختلف مردم و جامعه مدنی و احزاب سیاسی و اپوزیسیون کار شد و راهکارها با اینها شریک شد و من امیدوارم پروسه ای که پیش می رود آینه تمام نمای خواسته های مردم ما باشد.

وی با اشاره به گفته های مجری برنامه در خصوص راضی نبودن زنان از نقششان در شورای عالی صلح و صورت گرفتن گفتگوهای صلح بدون حضور زنان گفت: 9 عضو شورای عالی صلح و 2 عضو در هیات اجراییه زنان هستند و زنان در سفرهایی که به آلمان و آمریکا داشتیم حضور داشتند اما باید کمی واقعیتها را در نظر بگیریم. در برخی مذاکرات حضور زنان حساسیت هایی را برمی انگیزند و نباید در گام اول حساسیت را تحریک کرد.

محمد اسماعیل قاسمیار در پایان گفت: خوشبختانه پشتیبانی که امروز از پروسه صلح و رهبری افغانستانی ها وجود دارد تا واشنگتن و در شرق و غرب وجود دارد. امروز همه به این نتیجه رسیده اند که جنگ راه حل نیست و باید صلح را تقویت و پشتیبانی کرد. امروز تبدیل کردن موضوع صلح و مصالحه به حیث یک گفتمان و برنامه ملی مطرح است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شمایان اعضای کمسیون صلح بخاطر اخذ معاش های گزاف شب وروز فریاد صلح را یکطرفه تا سطح رئس جمهور بلند کرده اید ولی هیچگاه این ملت کوچکترین حرکت مثبت ارجانب مقابل را ندیده ونه شنیده اند حالا یکنفر طالب جنایتکار بنام معتصم آغا جان دردوبی بکدام جنایت محبوس گردیده شخص کرزی رئس جمهور وکمسیون صلح همه بیقرار اند چرا یک جنایت کار وآدم کش گرفتار شده است خوب شد بگذارید یکنفرازهمین ... از جامعه نابود شود مردم وجهان انسانیت از شر این ... دین فروش خلاصی یابند.

>>>   همه مردم افغانستان صلح می خواهند مگر کسانی
که به این وطن خیانت کردند و خوف دارند که با آمدن صلح
در کشور تشت رسوایی آنها از آب بلند میشود و مجبور
می شوند که از خیانت های شان جواب بدهند ، آنها به
انواع مختلف سد راه صلح هستند .
آنها بارها هشدار داده اند که اگر اپوزسیون ( طالبان)
در دولت سهم داده شوند ، آنها اعتراضاٌ دولت را تحریم و
به کوها می برایند .
بلی ... آنها به کوها خواهند برامد ، اما مرد نبرد نیستند ،
مانند گذشته به سوراخ های کوها پنهان خواهند شد .
جنگ را امروز عسکر بیچاره به سرمایه امریکایی می کند .
هر گاه امداد امریکایی ها قطع شود ، باز خواهی دانست .
نیازی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است