تاخیر در اعلام نتایج، مردم را نگران کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70390 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات، یک شنبه گذشته ۲۴ حمل، نتیجه ۱۰ در صدی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. اعلام این نتایج که در یک نشست خبری صورت گرفت، داکتر عبدالله رهبر ایتلاف ملی افغانستان از تیم اصلاحات و هم گرایی پیش تاز انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ اعلام شد، که بیشترین آرا را در میان هشت نامزد رقیب از آن خود کرد.
این شمارش ۱۰ در صدی آرا از ۲۶ ولایت افغانستان به دست آمده است که شامل ولایاتی چون؛ بدخشان، بغلان، غور، نورستان، دایکندی، وردک و غزنی نمی باشد. یعنی آرای این هشت ولایت محاسبه نشده است. در بیشتر این هشت ولایت داکتر عبدالله عبدالله بیش از هشتاد در صد آرای مردم را دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ را می توان یگانه فرصتی برای اولین انتقال دموکراتیک در تاریخ افغانستان دانست و حضور پر رنگ شهروندان را در تصمیم گیری سیاسی ستود. چنانچه رییس جمهور اوباما و برخی دیگر از روسای جمهور کشورهای دیگر انتخابات افغانستان را تاریخی خوانده و گفته اند که این انتخابات و حضور بی سابقه مردم برای تضمین آینده دموکراتیک افغانستان و هم چنان برای تداوم حمایت بین المللی برای افغانستان حیاتی و مهم است.

چنانچه در مطالعات توسعه سیاسی، موضوع مشارکت سیاسی مردم و چگونه گی دخالت مردم در تصمیم گیری های سیاسی، مهم شمرده شده است. یعنی به هر میزانی که مشارکت سیاسی در یک نظام سیاسی بیشتر باشد، به همان میزان سطح توسعه یافتگی و مشروعیت آن نظام بیشتر است. هم چنان نظام های سیاسی زمانی می تواند مستمر و پایدار باشد که از مشارکت مردم استقبال نموده، در حفاظت از تصمیم گیری و آرای مردم مصمم بوده و به تعهد و مشارکت مردم احترام بگذارند.

بنابر این، حضور پر رنگ مردم بیان گر توسعه یافتگی نگرش مردم افغانستان است. مردم نه به عنوان یک تبعه بلکه به عنوان شهروند فعال، احساس مسولیت نموده و با آرزوی دست یافتن به برخی از منافع شخصی وجمعی خود در انتخابات شرکت کردند.
اما آنچه امروز برای شهروندان مورد تامل و نگرانی است، تاخیر در شمارش آرا و نتایج انتخابات است. مردم از نتایج شفاف و حفظ آرای شان در حال تشویش و نگرانی به سر می برند. از این نگران اند که به آرای شان احترام گذاشته نشده و منافع تیمی و سیاسی افراد، سرنوشت آرای مردم را تعیین کند.

چنانچه در این اواخر «یان کوبیش» نماینده ویژه ی سازمان ملل در افغانستان نیز روی حفاظت آرای مردم و شمارش شفاف آرا به تعهد و پای بندی کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی تاکید کرده است. این در حالی است که مردم افغانستان با مشارکت پر شور خود توانستند در انتخابات ۱۳۹۳ شعور و درایت سیاسی خود را به جهانیان به اثبات برسانند. آنها بعد از سپری کردن بیش از سه دهه جنگ هنوز ملتی هستند که می توانند برای تغییر در ساختار نظام سیاسی کشور و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

اگر حکومت وتصمیم گرندگان به این امر توجه نکرده بر تصمیم و آرای مردم اهمیت قایل نشده منافع فردی و تیمی خودشان را در نظر بگیرند، دقیقا ضربه ی بزرگ بر پیکر نظام نوپای افغانستان خواهند زد. که این باعث بی باوری و عدم اعتماد جهانی به سیاست مداران این کشور منتج خواهد شد.

رضاپژوهش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تاخیر در اعلان نتایج ،بسیار خطرناک خواهد بود ،من شخصا خودم آینده خراسان زمین را بحران زا و دگرگون میبینم!!!!!
اجمل(پنجشیری)

>>>   یوسف گم گشته بازآیدبکنعان غممخور.
هروقتی اعنلان کند عبدالله برنده است.
نقوی

>>>   نگرانی مردم نرد ارگ نشینان وخارجی ها به پشیزی نمی ارزد وکسی بان وقعی نمیگذارد اینها در گذشته ها هم ازین نوع تهدید ها بسیار شنیده اند وبعد ها با پا درمیانی ایادی مرموز خود چون ربانی ومارشال فهیم ان پس لرزه ها را بی اثر ساخته اند کنون نیز انها قانونی ومحمدی وبریالی ها وخلیلی ودانش بی دانش ها را دارند که به هرنوع که شده ارای پاک ملت را به انصراف سوق خواهند داد ویکبار دیگر زحمات انها را ضرب صفر خواهند کرد از قدیم الایام گفته امده اند که کل یوم بتر وشاعر هم میگوید که
این چه شوریست که در دور قمر میبینم
این چه حالیست که هر روز بدتر میبینم اقای کرزی خوب بود که از دل ویا به ریا یگان وقت به مسجد سر میزد کسانیکه بعد از او می ایند کلاه خود را اگر درانجا بی افتد با چوب خواهند گرفت
ملاترسن شبر غانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است