چرا جوانان، مسی را به عبدالله ترجیح می‌دهند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۸    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70394 منبع: پرینت

ساختار ارتش و پولیس افغانستان در عمل طوری شکل گرفت که سیاسی شد و سیاسی باقی ماند و بنابراین از تمامی حوادث سیاسی افغانستان به ‌صورت مستقیم متاثر است و خواهد ماند.

از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیش از ۱۰ روز می‌گذرد و نتایج ۱۰ درصد آرا اعلام شده است بر اساس آن عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان با ۴۲ درصد آرا پیشتاز و اشرف غنی احمدزی، وزیر دارایی پیشین، با ۳۸ درصد آرا در مقام دوم قرار گرفته است.

همچنین گفته شده، 6 نامزد دیگر که کمترین آرا را به دست آورده‌اند، یعنی زلمی رسول، عبدرب الرسول سیاف، داوود سلطان زوی، قطب الدین هلال، هدایت امین ارسلا و گل آغا شیرزی، با انتشار یک اطلاعیه مشترک از تقلب‌های انتخاباتی شکایت کرده‌اند.

به نوشته روزنامه هشت صبح، آمار شکایت‌های انتخاباتی و تقلب‌های فراوانی که روی داده، مشروعیت انتخابات ۱۶ فروردین را به طور جدی مخدوش کرده است. به همین دلیل است که افغان‌ستانی ها به رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. فضایی که فیلم‌های تقلب در آنجا به وفور یافت می‌شود.

در یوتیوب و فیس‌بوک و همچنان در شبکه‌های دیگر اجتماعی، تصاویری از پر کردن صندوق‌های آرا، تطمیع مردم در کنار صندوق‌ها و پرت شدن اوراق رای دهی در خیابان‌ها، دیده می‌شوند. این تصاویر که اکثراٌ توسط گوشی‌های تلیفون‌های همراه، گرفته شده‌اند، حقانیت و مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مخدوش کرده‌اند.

موج انتقادها چنان گسترده بود که نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات افغانستان، در واکنش به آن گفته است: اکثر ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند، در مناطقی تصویربرداری شده‌اند که نیروهای حکومتی در آنجا حضور نداشتند. در نتیجه، این ویدیو‌ها از نزدیک بررسی خواهند شد. با این وجود سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تاکید کرده که شکایت‌های مطرح شده نمی‌تواند مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد. به اعتقاد کار‌شناسان، درست است که با مطرح شدن شکایت، روند انتخابات با عدم مشروعیت مواجه نمی‌شود اما اگر قرار شود مشروعیت یا عدم مشروعیت و زیر سوال رفتن آن مورد بحث قرار گیرد، زمینه‌های دیگری وجود دارد که تردیدهای جدی را در این باره به وجود آورد. به عنوان مثال، نحوه رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌تواند باعث زیر سوال رفتن مشروعیت انتخابات شود. این در حالی است که رسیدگی قانونمند به شکایت‌ها می‌تواند نقش مهمی در تثبیت مشروعیت انتخابات داشته باشد.

احمدسیر مهجور، پژوهشگر و جامعه‌شناس افغانستان، با اشاره به فضای جامعه افغانستان در جریان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می گوید: پس از سیزده سال از روی کار آمدن نظام جدید، تحولات گسترده‌ای در سطوح مختلف جامعه افغانستان به‌ وجود آمده، منجر به صف‌بندی‌های جدید اجتماعی شده است. با این حال هنوز هم شهروندان افغانستان به انتخابات به مثابه ابزار مشروع انتقال قدرت نمی‌نگرند و به دموکراسی اعتماد ندارند. چرا که نخبگان سیاسی مبارزه‌های سیاسی‌ خود را بر محور منافع فردی تصور می‌کنند و قدرت را در صورت برنده شدن، ملک شخصی می‌پندارند.

هیچ حزب سیاسی به مفهوم واقعی کلمه در افغانستان ‌وجود ندارد و موضوعات مورد بحث جوانان پیش از این که نحوه مناظره و مباحثه اشرف‌غنی زی و عبدالله باشد، نحوه بازی فوتبال لیونل مسی و کریستین رونالدو است. جوانان افغانستان ترجیح می‌دهند که به‌جای رقابت نامزدان ریاست‌جمهوری، در مورد مسابقه تیم فوتبال بارسلونا و رئال مادرید فکر کنند. جوانان از اندیشیدن و سیاست دلسرد اند و به دنیای مجازی رو آورده‌اند، ‌ جایی که خود را در سایه آن، از گزند رهبران سیاسی جامعه در امان احساس می‌کنند و تلاش می‌کنند تا آنچه را دولتمردان و سیاسیون در مورد سرنوشت شان انجام می‌دهند، فراموش کنند.

همچنین تحولات و پدیده‌ها زاییده جامعه‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم و ما همه شریک و مسوول ظهور چنین تحولات و پدیده‌هایی هستیم، زیرا جزو همین جامعه هستیم و در تولید خوب و بد این جامعه نقش داشته‌ایم پس ما مسوول ظهور نسلی هستیم که آن را بار دوش می‌پنداریم اما مشکلات افغانستان به همین انتخابات محدود می شود.

داوود ناجی، فعال سیاسی و رسانه‌ای افغانستان، درباره چالش‌های بزرگ پیش روی دولت جدید افغانستان می‌گوید: نخستین چالش افغانستان انقطاع فرهنگی است. حوادث زیادی در سال‌های گذشته در افغانستان رخ داده که نشان می‌دهد جامعه افغانستان میان طیف‌های مختلف شدیدا دچار انقطاع است. فکر کنم در جامعه‌ در حال گذار افغانستان، عده‌ای جا مانده‌اند اما این عده در حدی نیستند که بشود نادیده‌شان گرفت. به لحاظ کمّی هر دو طرف قابل ملاحظه‌اند و به لحاظ کیفی این شکاف روزبروز بیشتر می‌شود.

این یک مشکل بزرگ است. دومین مشکل اشتغال است. افغانستان به زودی شاهد موجی از جوانانی خواهد بود که حداقل مدرک لیسانس دارند. این‌ها توقع دارند انتظار دارند. می‌خواهند زندگی‌شان تغییر کند و این را از دولت هم می‌خواهند. می‌خواهند شغل خوبی گیر بیاورند. سومین مشکل سیاست‌زدگی نیروهای امنیتی است. ساختار سیاسی نیروهای امنیتی بنیادی است که در کنفرانس بن ریخته شد. اگرچه خیلی مدرن و خوب بود، چون اضطراری و فوری بود، خلأهای زیادی داشت. ساختار ارتش و پولیس افغانستان در عمل طوری شکل گرفت که سیاسی شد و سیاسی باقی ماند و بنابراین از تمامی حوادث سیاسی افغانستان به ‌صورت مستقیم متاثر است و خواهد ماند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مسی دیگه... کی هست که ما اورا ترجیح بدهیم

>>>   مسی یا پیپسی را ما اصلا نمیشناسیم چه برسد که ترجیح داده شود به داکتر صاحب عبداله...

>>>   میسی از عبدالله بسیار خوبست کسی را بقتل نرسانده ونیدر چور وغصب دست دارد وخوب بازی انجام میته اما عبدالله هیچ کمال ندارد بغیرازی که فیشنی می ګرده
جاوید هرات

>>>   دوصت عزیز اولا املا و انشا را بدانید بعدا در سیاست کنید

>>>   مسی کسی است که هم تکنیک دارد و هم تاکتیک و برنامه ی مشخص, هم اخلاق دارد و هم به محرومان رسیدگی می کند, در حال که عبد الله هیچ یکی از آنها را ندارد !!!
محمد!

>>>   این چه بد میکند؟ مسی کی است؟ کدام کوچی دیگر است؟

>>>   مسی واقعاً از عبدالله بهتر است دستانش که بخون مردم آلوده نیست... دزد نیست

>>>   هرکسی که دست اش به خون مردم آلوده نباشد خوب است وکسی که دست اش به خون مردم آلوده باشد بد ترین مردم دنیا است

>>>   مسی پیسی دیگر کدام نوع بشر است که کسی بخواهد آور را نسبت به عبدالله ترجیح بدهند؟؟
کابلی

>>>   مسی یک فوتبالیس است که درکارش موفق بوده وتوانسته که طرفداران زیادی برای خود جمع کند اماداکترصاحب عبدالله یک داکتراست که عمرش رابامردم درافغانستان باتمام کاستی ها سپری کرد اوهم میتوانست مثل دیگه افغانها ازافغانستان فرارکند وحالاکه امنیت نسبی آمده دوباره برگردد مثل اشرف غنی احمدزی ؛ زلمی رسول ؛ زلمی خلیل زاد وغیره که تادیروزبه کشورهای دیگه ... میشستند حالاآمدند وخودراروشن فکرگفته مردم رابازی میدهندوباهوشیاری تمام پول این مردم دزدی میکنند.
م.روف.هرات

>>>   من گفته های داودناجی را تاییدمیکنم.
نقوی

>>>   به جاوید هراتی ازخون و رگ و رشته پنجابی
تو شرم نمیکنی خودته از هرات معرفی میکنی چرا حقیقت رونمیگی...
تحلیل این نظریه هیچ کار درستی نیست فوتبال جایگاه خودشه دارد سیا ست جای خودشه اگر در آمریکا
محمد علی کلی را با بوش مقایسه کنی هرکسی درمورد رشته کاری که دارد نظر میدهد
اما در کشورما افعانستان کلی گوئی همه چیز را مخلوط میکند تاواقیعیت رادور بزنند برامردم
ماافعانستانی ها آقای داکتر صاحب عبدالله همه چیز هم محمد علی کلی هم زین الدین زیدان هم مسی
وهم رونالدو هم پلی یعنی تمام وقت درخدمت مردم بوده نه مزدور بوده ونه نوکر اجنبی
با احترام سمیع

>>>   بـــــــه (دوصت عزیز اولا املا و انشا را بدانید بعدا ) !
دوست عــــزيـــز اول خودت املا وانشا ات را ببين دوست را به چي نوشتي؟ هركس در پي جستجوي عيوب ديگران باشد عيب هاي خودش ظاهر ميشود

>>>   برای یک تعداد غیر از افسوس گفتن زیاد نمیتوان نوشت چون از ما نیستند. در تمام دنیا هرشخص به پدیده های اجتماعی علاقه مند استند و مثل ما فروخته شده نیستند و برای حیثیت ملی خود جان خود را فدا میسازند ولی من در نیم قرن گذشته نفهمیدم که یک تعداد به کجا روانند. اگر یک کمی بخود آیم به ثواب ما خواهد بود. دنباله روی کورکورانه ما را به جایی درست نخواهد برد جز بربادی.دیگران یک کارگر عادی خود به یک رئیس جمهور کشور بیگانه ترجیع میدهند و به آن افتخار میکنند و در پهلوی وی می ایستند و حمایه اش میکنند. جز فروخته شده گان که فاقد این حس استند .
خراسان زاده

>>>   بـــــه م .روف .هـــــرات !
حرف تو به ضرر داكتر صاحب عبدالله است اگر او ميرفت حالا اينقدر پول نداشت وهم اگراو بخارج ميرفت استاد رباني موصوف را كانديد نميساخت وحالا هيچكاره بود اين تنظيم جمعيت ودر راس مرحوم استاد رباني بود كه از داكتر صاحب عبدالله شخصيت ساخت ودر دور دوم كانديدش ساخت كه فعلا هم به همان اساس كانديد است !

>>>   .. چوکات مسی وامثال ایشان واضح وروشن است برادران چه میشود یک کمی ازتعصب دورشوید متآسم بحالتان چه میشود درباره اسلام که هماناکامیابی هردوجهان را تضمین میکند یک کمی تحقیق کنید که به هیج وجه اشخاصیکه کمله شهادت را بزبان جاری میکنند برابرنیست بااشخاص مشرک وهمچنان مفهوم حدیث شریف است که میگوید هرکس ازقوم دیگر پیروی میکند ازجمله آن قوم در روزآخرت حشرمیشود خواهشمندم اگراولاد اسلام هستید اندکی تعمق داشته باشید مرزاسلام را ازمشرکین تفکیک نمائید

>>>   برادران عزیز! اینها چه حرفهای هستند که شماوقت خودرا بالای نوشتن ضایع میکنید.اولا که ما به هیچگونه نمیتوانیم یک مسلمان رابایک کافر بی دین مقایسه کنیم .دوم اینکه داکترصاحب عبدالله عبدالله نه دزد است ونه قاتل مانند مزدور اجیر خور دومین مغز پر ازنشنلیستی جهان
حمیدی ازکابل

>>>   این جور نیست
نظری

>>>   یک شباهت در بین مسی و عبدالله وجود دارد که مسی در فوتبال جوره ندارد و عبدالله در دروغ و تقلب جوره ندارد.
سیامک

>>>   جوانان در روز انتخابات با حضور گسترده شان نشان دادند که سر نوشت سیاسی کشور شان مهمتر از همه چیز است وفوتبال هم بجای خودش.

>>>   مسی محبوب دوستداران فوتبال در جهانست- و عبدالله محبوب وطندوستان در افغانستان.
لوگری

>>>   مسی فوتبالست است و عبدالله دشمن طالبان بیفرهنگ صادرشده از پاکستان.

>>>   عبدالله طلایی هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است