تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات بی احترامی به مردم
منتظر گذاشتن بیش از حد مردم و بهانه کمیسیون انتخابات در مورد بررسی تقلب های کم کم مردم را خشمگین می سازد و باورو اعتبار مردم را به شفافیت انتخابات بیرنگ می سازد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۷    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70420 منبع: پرینت

وقتیکه صفوف طولانی مردان و زنان را در روز انتخابات دیدم روزنه ی بزرگ از امید به آینده ی روشن کشورم را در میان آن مردان و زنان مشاهده می کردم که بدون درنظرداشت مشکلات امنیتی، هوای بارانی و راه های صعب العبور آمده بودند و در صفوف طولانی ساعت ها منتظر ایستاده شده بودند تا رای بدهند.

این زیباترین تصاویر بود که در طول سال های سال در افغانستان کسی ندیده بود. فرهنگ صف بستن و تحمل و انتظار... گویی این مردم می خواستند به دیگران بیاموزند که چگونه می توانند با وجود فقر و هزاران مشکلات مصمم به آینده بهتر بود.

گرچه یک تعداد آنها در آن روز بدبختانه موفق نشدند تا آن برگه های رای دهی را که شاید برای اولین بار بود در زندگی خود می دیدند به دست بگیرند با دل پر حسرت و نا امید به خانه برگشتند و شاید بسیاری از آنها دیگر تصمیم گرفتند تا دوباره هرگز آرزوی رای دهی را نکنند... و شاید هم نه این مردم آبدیده شده اند شاید دو باره بیایند و دوباره تلاش کنند تا طلسم تقلب ر ا برای همیشه بشکنند.

ولی آن کسانیکه با انتظار طولانی شانس رای دهی برای شان داده شده بود توقع داشتند تا هرچه زودتر نتیجه ساعت ها انتظار خود را در صفوف رای دهی به دست بیاورند ولی متاسفانه انتظار آنها نه یک روز و دو روز بلکه هفته ها است جریان دارد.

رای دهندگان توقع این را نداشتند که کمیسیون انتخابات هر روز بازی جدید را در کار بگیرد وافسانه های گوناگون را برای مشروعیت بخشیدن تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات به مردم بگوید و به بهانه و فسانه های مختلف مردم را تا این حد منتظر بگذارد.

اعلام ده فیصد نتیجه رای دهی هم از سوی کمیسیون انتخابات و پیوسته تاکید کردن به اینکه این فیصدی قطعی نیست و در حال تغییر است هم نوع دیگری بازی گربه و موش است که با مردم منتظر افغانستان صورت می گیرد.

در هیچ کشور دنیا حتی در فقیرترین و کم امکانات ترین کشور جهان نتیجه انتخابات اینگونه که در افغانستان اعلام می شود اعلام نمی شود.
مردم افغانستان در طول مدت بحران های دوامدار دیگر تحمل اینقدر انتظار طولانی را برای نتیجه سرنوشت خود ندارند.

بازی گربه و موش سیاست مداران ما برای شان تکراری شده است و به اصطلاح پوست هرگونه تقلب و تقلب کاری را در دکان چرمگری می شناسند. حالا هم اینروزها فکر می کنند کاسه ی زیر نیم کاسه است که اینگونه افسانه سر می دهند.

مردم رای دادند تا سرنوشت خود را مستقلانه و آشکار تعیین کنندنه عقب پرده های کمیسیون مستقل انتخابات. همینطور که واضح و آشکار سهم خود را در تامین و عدالت و دموکراسی انجام دادند همینطور توقع دارند تا کمیسیون انتخابات تمام جریان شمارش آرا را بصورت عادلانه بدون تاخیر و بهانه جویی به زودترین فرصت اعلان نماید تا مردم از حالت انتظار بیرون شوند.
منتظر گذاشتن بیش از حد مردم و بهانه کمیسیون انتخابات در مورد بررسی تقلب های کم کم مردم را خشمگین می سازد و باورو اعتبار مردم را به شفافیت انتخابات بیرنگ می سازد.

اینبار مردم به این نتیجه خواهند رسید که با وجود تلاش های آنها به تامین عدالت و مردم سالاری بازهم دستان در عقب پرده با رای آنها انها بازی می کند و بنیاد آرزو های آنها را برای یک نظام مردم سالار ویران می کند.

به تاخیر افتادن نتیجه انتخابات مردم افغانستان را نگران می سازد گویا که نتیجه انتخابات بازهم با دو مورد همیشگی که مردم افغانستان از ان زخم های عمیق برسینه دارند مخلوط خواهد شد مداخله بیرونی و مداخله سهم داران و میراث داران و زورمندان قدرت.

داکتر جلیله سلیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خانم دوکتور جلیله .. اگر ناوقت یا زود هر دو تقلب میکنند . نگرانی شما بجا است و احساس شما قابل سنایش ..

>>>   ما منتظر هستیم که کمیسون های دوگانه در آخر کار چه میکند بعدا در آخر تصمیم خواهیم گرفت،قسم بخداست که هردو کمیسیون را جهنم بریشان آماده خواهیم ساخت و خود شان را در آن آتش خواهیم زد،البته در صورت خلاف ورزی
اجمل(پنجشیری)

>>>   تاخیر در اعلان نتایج برنامه سازی شده تا مردم وکاندیدان به تنگ ایند وبه دولت هشت میوه باسی شده قناعت کنند مگر نه مردم خواهان زندگی متحول هستند یکنواخت نمیشود زندگی کرد .

>>>   سلام،در هیچ جای دنیا نتیجه انتخابات را این قدر دیر اعلام نمی کنند. من به این نتیجه رسیدم که حتما روی آرای مردم معامله ای صورت می گیرد.

>>>   پنجشیری بچیم تو ... هر دوغ هستی از خود هیچ کار وبارنداری و فکر میکنم که از همان پولهای وند که دراین سال 13 زدین خرچ میکنید
کابلی

>>>   انشالا که عبدالله در خواب هم نخواهد دید ریاست جمهوری را که هر ... خو ریس جمهور شود

>>>   از قضا حوادث روزگار چنان رقم خورد که بنا به دژخیمی تیکه داران دین جامعه جهانی با همیاری ملت مظلوم سیتره و بساط این شرارت پیشه گان اجانب پرست را یکسره برچید وفضای باز سیاسی برسر ملت مظلوم مستولی گردید اما دریغ بر این که هنوز هم هستند چهره های مخوف که با استفاده از همان برگه های بوسیده تاریخ واقعیت های ذاتی این بستر جغرافیایی را ابلهانه می خواهند کتمان نمایند و در جای که منفعت خودشان مطرح باشد دموکرات های دوآتشه اند و در کجای که نفع شان نباشد دست هیتلر را از پشت بسته اند و خیلی مضحک، مردان بومی این سرزمین را بیگانه قلم داد می کنند و حالا که چلوصاف شان دارد از آب انتخابات بیرون می شود و واژگان اکثریت و اقلیت به گورستان تاریخ خود کامگان سپرده می شود می خواهند یک بار دگر با ریا و تقلب این پروسه ملی را نیز به نفع خود مهندسی نمایند با تقرر چهره های معلوم الحال به آرای پاک مردم دستبرد زنند اما غافل از این که همین اکنون در جهان چه می گذرد که کوچکترین خطا باعث چنان حادثه خواهد شد که تصورش امروزه در ذهن این قماش نخواهد نشست زیرا بازی با آرای پاک مردم بازی با آتش است.
بااحترام حقجو پروانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است