سی آی ای در اوکراین چه می‌کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۴    ۱۳۹۳/۱/۳۰ کد خبر: 70429 منبع: پرینت

روزنامه السفیر درمقاله‌ای به بررسی سفر چند روز پیش رییس سیا به اوکراین پرداخت.

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، این روزنامه در مقاله‌ای به قلم "معمر عطوی" و با عنون " سی آی ای در اوکراین چه می‌کند ؟ " به سفر مخفیانه اخیر رییس سازمان سیا به اوکراین پرداخت.

این روزنامه در مقاله خود می‌نویسد: دیدار "جان برینان " مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اوکراین در 13 ماه جاری میلادی ، فقط صرف تفریح نبوده، بلکه این سفر با تقویت فرصت‌های همکاری با سازمان اطلاعاتی اوکراین مرتبط می‌باشد.

حضور آمریکا در اوکراین فقط به پیگیری تحرکات ارتش روسیه و تعداد آنها محدود نمی‌گردد، بلکه باید به همان چیزی که وزارت خارجه روسیه در هشتم ماه میلادی کنونی درباره آن هشدار داده بود، مبنی بر نگرانی شدید درباره مشارکت 150 نیروی ویژه آمریکایی از سازمان نظامی "گری استون " با لباس فرم نیروهای ویژه ضد شورش اوکراینی "سوکول" که در عملیات نظامی که کییف برای سرکوب به شرق اوکراین اعزام کرده بود شرکت داشتند ، توجه نمود.

اما مساله به همینجا ختم نمی‌گردد ، دیدار مدیر سیا از کییف طبق نظر "آندره آیشهوفر" نویسنده روزنامه آلمانی "دی فلت" دیداری غیر عادی و اضطراری بوده است .
این نویسنده می‌پرسد که رییس سیا آنجا درباره چه چیزی صحبت کرد؟ وی می‌گوید : سیا مضمون مذاکرات را خصوصا در خلال دیدار رییس سیا با نخست وزیر اوکراین "ارسنی یاتسنیوک" و معاونش ویتالی یاریما منتشر نساخته است.

اما آنچه این مساله را مورد تاکید قرار می‌دهد چیزی است که روزنامه "دی فلت " آلمان از قول سخنگوی سیا منتشر کرد که مسوولان سازمان اطلاعاتی آمریکا تعهد داده‌اند که امریکا از اوکراین پشتیبانی سیاسی می نماید.
اما سخنگوی سیا چیزی از جزییات مذاکرات امنیتی نگفت ، چرا که نه کاخ سفید و نه سازمان اطلاعاتی آمریکا اجازه انتشار آن را ندارند.

اما رسانه‌های روسی اعلام کردند که برینان "رییس سیا" تحت نامی مستعار به اوکراین سفر کرد و در اوکراین با حاکمان جدید این کشور مذاکراتی پنهانی درباره بحران در شرق اوکراین را طبق خبر خبرگزاری اینترفاکس روسیه ، به انجام رسانید.

همچنین طبق گزارش خبرگزاری اینترفاکس مدیر سیا به مقامات کییف پیشنهاد داده است تا اقداماتی را برای مبارزه با جدایی طلبان در شرق این کشور به انجام رساند که این عملیات از دو روز گذشته برضد حامیان روسیه در شرق و جنوب اوکراین به اجرا در آمده است و تا به حال 3 تن از نیروهای شبه نظامی طرفدار روسیه کشته و چندین تن از آنان نیز دستگیر شدند.

شاید این اطلاعات با نظر "لزلی گلب" نویسنده آمریکایی که در پست‌های مهمی در پنتاگون کار کرده همخوانی داشته باشد که در پایگاه اینترنتی دیلی پست نوشت : مقصود از دیدار بینان از اوکراین فرستادن پیامی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بوده است که اورا به تفکر درباره عواقبی که حمله روسیه به شرق اوکراین منجر بدان خواهد شد، آگاه سازد.

از سوی دیگر روزنامه‌های اوکراینی احتمال داده‌اند که این مذاکرات درباره مبادلات اطلاعاتی بین سازمانهای اطلاعاتی دوکشور، صورت گرفته است و این درحالی است که "آیشهوفر " نویسنده روزنامه آلمانی دی فلت گفته است : "ژنرال فیلیپ بریدلایو" فرمانده ارتش نظامیان ناتو غرب را پیشتر تشویق نموده است تا مبادلات اطلاعاتی بیشتری به اوکراین صورت پذیرد ؛ اما پیشنهاد بریدلایو از سوی کاخ سفید مورد پذیرش واقع نشد ؛ چرا که ایالات متحده هنوز معتقد است که ارتش اوکراین تا حد زیادی تحت تسلط سازمان اطلاعاتی روسیه قرار دارد.

آیشهوفر همچنین می‌گوید : با وجود این ، به نظر می‌رسد نظر کاخ سفید مبنی بر اینکه روسیه و اوکراین همکاری بالایی در موضوع امنیتی و در زمینه تبادل اطلاعات نظامی با یکدیگر دارند ، پس از حمله نیروهای شبه‌نظامی مسلح حامی روسیه به ساختمانهای دولتی در شرق اوکراین ، در حال تغییر می‌باشد .

واشنگتن در آینده تمایل زیادی دارد تا تبادلات اطلاعاتی بیشتری با سازمان اطلاعاتی اوکراین داشته باشد ، خصوصا درباره اطلاعاتی که درباره نیروهای نظامی وجود دارد .
همچنین کارشناسان نظامی در کییف متوجه کمبود توجه استراتژیکی ولوجستیکی در اترش اوکراین گردیده‌اند؛ از این رو طبق اعلام رسانه‌های اوکراین مقامات کییف از واشنگتن درخواست کمک کرده‌اند .

از سوی دیگر روزنامه "دی فلت" معتقد است که تبادلات اطلاعاتی میان واشتگتن و کییف مچنان محدود خواهد ماند و همچنان تمایل بر این است که از خطوط قرمز تجاوز نشود ؛ اما نماینده حزب کمونیست در پارلمان اوکراین ولادیمیر گلوب نماینده حزب کمونیست در پارلمان اوکراین می‌گوید : سازمان اطلاعاتی اوکراین و سیا با یکدیگر و بطور مؤثر همکاری می‌نمایند .وی می‌گوید : آمریکایی ها تلاش دارند تا بر سازمان اطلاعاتی اوکراین مسلط گردند.

اما آنچه به نظر می‌رسد این است که روس‌ها درباره آنچه که در سطح اطلاعاتی میان واشنگتن و کییف برقرار است آگاه می‌باشند ؛ چرا که سایه جنگ سرد درحال سایه افکندن بر روابط بین المللی می‌باشد .

و شاید هم گفتگوهای چهارجانبه ژنو درباره خلع تمامی سلاح‌های غیرقانونی و برگرداندن تمامی ساختمانهای دولتی به دولت اوکراین طبق منفعت روسیه و پوتین بشود که طرح دولتی بی‌طرف را در اوکراین که در ضمن اتحادیه اروپا و نیز عضو ناتو نباشد ، را مطرح کرده بودند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است